Stanovisko think-tanku UK Vzdělávání21 k prioritám návratu žáků a studentů do šk ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36 www.cuni.cz [ URL "http://www.cuni.cz"] Praha 5. listopadu 2020 – Think-tank Univerzity Karlovy Vzdělávání21 podpořil priority pro navržené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Expertní skupina současně přijala postupné rozvolňování ve dvou etapách, a to na základně epidemické situace. Členové think- shodli na jednání, které proběhlo on-line formou ve středu 4. listopadu 2020. „Návrat dětí a studentů do škol musí být jedna z hlavních priorit státu a musí k němu doch bezprostředně poté, co jej umožní vývoj epidemické situace. Podporujeme proto plán ministe pro rozvolnění navrhujeme dvě etapy. Dlouhodobá forma distančního vzdělávání vede bohužel k výraznému omezení rozvoje znalostí i studentů napříč celým systémem školství, dochází k sociální izolaci dětí, zastavila se p středních a vysokých školách a je ohrožena příprava studentů na státní závěrečné zkoušky. Věřím, že situace bude příznivá a k obnovení školní docházky dojde co možná nejdříve,“ uve Univerzity Karlovy a vedoucí think-tanku UK Vzdělávání21 prof. Tomáš Zima. „Pokud epidemiologická situace neumožní návrat žáků do škol v horizontu několika týdnů, mě intenzivně zamýšlet nad alternativami, které umožní bezpečné setkávání žáků např. ve venko škol, v přírodním prostředí apod. Pobyt venku je pro děti v tomto období mimořádně důležit rodiny jej mohou v dostatečné míře svým dětem zajistit,“ doplnila prorektorka univerzity p kvalitu vzdělávací činnosti prof. Radka Wildová. Rozdělení priorit návratu do škol dle think-tanku Vzdělávání21. Každá etapa může mít různé vývoje epidemické situace: První etapa: • 1. stupeň základních škol, případně alespoň 1., 2. a 5. ročník základních škol • speciální školy (dle § 16 odst. 9 ŠZ) • závěrečné ročníky ZŠ, SŠ a VOŠ • praktické vyučování a praktická příprava v SŠ a VOŠ • VŠ: individuální konzultace/zkoušky: laboratorní, experimentální nebo umělecká výuka a p přítomnosti nejvýše 15 osob; klinická a praktická výuka a praxe ve všech oblastech. Dále z prezenční výuky na vysokých školách u prvních a závěrečných ročníků. • Navrhnout, aby byly umožněny individuální konzultace u zvláště zranitelných skupin žáků domácím prostředí. Druhá etapa: • 2. stupně základních škol, případně 1. stupně základních škol, které nebyly zahrnuty v 1 stupně víceletých gymnázií • ostatní ročníky SŠ a VOŠ • rozšiřování skupin pro VŠ • základní umělecké a jazykové školy Každá etapa počítá s výukou ve skupinách, které budou mít omezený počet účastníků a rovněž přísná hygienická opatření. K rozvolnění by mělo dojít co nejdříve tak, jak to umožní epid Členové think-tanku nepodceňují zdravotní rizika spojená s obnovením docházky do škol, ale rostoucí negativní dopady distančních forem výuky, které mohou v dlouhodobém horizontu zás vzdělání žáků a studentů, tak jejich zdravotní stav. Mezi nejohroženější skupiny patří z tohoto pohledu žáci prvního stupně základních škol a ž speciálními vzdělávacími potřebami a rovněž studenti posledních ročníků, kteří se připravu státní závěrečné zkoušky na vysokých školách. Think-tank Univerzity Karlovy „Vzdělávání21“ Jedna? se o odbornou platformu univerzity, jejímž cílem je systematicky zlepšovat vzděláva posilovat moderní pedagogické přístupy a metody, včetně kultivace veřejné debaty o tématec leny jsou přední odborníci z akademické oblasti i praxe, kteří se dlouhodobě věnují zlepšo školství. Členové think-tanku chtějí s pomocí dalších přizvaných spolupracovníků iniciovat a pomoci 21 změn, které pomohou českým učitelům, rodičům a žákům (studentům), tedy dohromady českém rámci think-tanku pracují tři vzájemně propojené platformy, jejichž prostřednictvím může k nové téma. To pak bude posouzeno a případně začleněno do plánu aktivit na příslušné období Think-tank na tiskové konferenci 19. října představil materiál „Vzdělávání na základních a školách v kontextu pandemie COVID-19“, který vyhodnocuje dosavadní zkušenosti s distanční osm konkrétních doporučení, jak v této oblasti dál postupovat. Na téma „Jak koronavir změn proběhl také diskuzní webinář, jehož hosté byli prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., prorekt Karlovy pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti, a Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D., ředitel inovačního institutu. Dokument, záznam webináře a další informace jsou zveřejněny na webov www.vzdelavani21.cz. ZA SPRÁVNOST: Mgr. Václav Hájek Tiskový mluvčí UK Odbor vnějších vztahů Univerzita Karlova tel: +420 224 491 248 mob: 721 285 565 e-mail: pr@cuni.cz Univerzita Karlova Univerzita Karlova byla založena v roce 1348 a patří mezi nejstarší světové univerzity. V 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni), 4 vysokoškolské ústavy, 5 dalších vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost a pracoviště pro poskyto služeb, 5 celouniverzitních účelových zařízení a rektorát jako výkonné pracoviště řízení U je nejvýkonnější vědeckou institucí v ČR, jak ukazuje např. hodnocení vědeckých výstupů Ra vývoj a inovace. Univerzita má přes 8000 zaměstnanců, z toho více než 4600 akademických a vědeckých pracovn studuje více než 48 000 studentů, což je zhruba jedna šestina všech studentů v ČR, kteří s než 300 akreditovaných studijních programech s více než 600 studijními obory. Univerzitu r zhruba 8000 studentů. Univerzita Karlova patří mezi pět evropských univerzit, které se těš zájmu zahraničních studentů v rámci programu Erasmus. Absolventi UK vykazují dlouhodobě ne nezaměstnanosti mezi veřejnými vysokými školami. Finanční ohodnocení absolventů UK na trhu nejvyšším. Od roku 2018 je členem prestižní mezinárodní univerzitní aliance 4EU+.