Pedagogická fakulta ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** "Pedagogická fakulta přispívá k trvale udržitelnému rozvoji dvěma způsoby. První souvisí s posláním, a to s výukou. Na fakultě vede Kateřina Jančaříková Centrum environmentálního vz výchovy PedF UK, které vzdělává budoucí učitele. Sama paní docentka se tématu dlouhodobě v například členkou poradní skupiny Akčního plánu Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České rep členkou pracovní skupiny pro EVVO při Ministerstvu životního prostředí. Centrum též pořádá různé osvětové a odborné akce. Druhý způsob souvisí s vlastním fungován provádíme revizi nákupů a dalšího běžného fungování fakulty tak, aby uhlíková stopa byla c nejmenší." prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. děkan Pedagogické fakulty ****************************************************************************************** * Studium ****************************************************************************************** Téma udržitelného rozvoje se odráží v řadě výstupů z výuky Pedagogické fakulty [ URL "http pedf.cuni.cz"] • Výtvarná výchova: Kurz autorských konceptů - OPBW1V103A Kurz výtvarné tvorby I - OPBW2V104A Kurz výtvarné tvorby II - OPBW2V118A Object and Landscape (bakalářské a navazující magisterské studium): Environmentální tema trvalé udržitelnosti a eko-artu ve vazbě na sociální funkce umění - OEBWV1701Z • Biologie a ekologická výuka: Výchova k udržitelnému rozvoji - ONUZ02V034 Základy ekologie a environmentalistiky - OPBZ0B123C Ekonaratologie - OPNB2B146B Environmentalistika a ochrana přírody (bakalářské, navazující magisterské studium a dokt ochrana životního prostředí, sdílení výukových a výchovných postupů, OB2302033 Člověk a prostředí - OD0102121 • Anglický jazyk: Lingvistická interpretace - OPNA1A119A Lexikologie - OPBA2A106A Moderní angličtiny I-VI (bakalářské a navazující magisterské studium): tématika životníh klimatických změn - OPBA2A104A, OPBA2A108A, OPBA2A111A, OPBA2A115A, OPBA2A119A, OPBA2A121A • Andragogika a management vzdělávání: Kultura a PR vzdělávací organizace - OPNU1U133C Strategie řízení vzdělávacích organizací - OPNU1U127B Firemní management - OK0732K45 Systém personální práce: CSR, etika společnosti - OPNU1U125B • Pedagogika: Seminář z envigogiky: trvale udržitelný rozvoj jako téma výchovy a vzdělávání - OPBQ2P12 • Výchova ke zdraví: Seminář ekologické výchovy: životní prostředí a rozvoj jedince ****************************************************************************************** * Věda a výzkum ****************************************************************************************** • Environmentální výzkum Realizátor: Centrum environmentálního vzdělávání a výchovy (CEVV, http://cevv-uk-pedf-bl "http://cevv-uk-pedf-blog.cz/"] )při katedře Biologie a environmentálních studií • Projekty: • Education for Sustainability (Cooperatio, Education and Pedagogy, doc. PhDR. Kateřin člen rady). • Environmentální výzkum (Progres Q 16, PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. – člen rady) • Prvouk 02 Environmentální výzkum (PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. – člen rady) • TAČR Éta, 2019-2021 – Odpovědná spotřeba – podklady pro vzdělávání k udržitelnému ži (PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., úspěšně ukončen) • TAČR (TB050MZP001) – Environmentální kompetence dětí (doc. PhDr. Kateřinou Jančaříko úspěšně ukončen) • Udržitelný rozvoj jako předmět pedagogické přípravy Realizátor: Katedra preprimární a primární pedagogiky • Projekt: • Globální rozvojové vzdělávání (GRV) a osvěta veřejnosti pro období 2018–2030. Východ Agenda pro udržitelný rozvoj 2030, jejíž cíle jsou integrovány do konceptu globálníh vzdělávání (dále jen GRV), jehož zařazení do studijních plánů a výuky budoucích učit podporuje. Projekt uzavřený v roce 2019 usiloval o přípravu takových podmínek pro im principů a témat GRV, které by v důsledku posílily občanskou angažovanost a změnily chování v duchu udržitelného rozvoje. U budoucích učitelů a následně i jejich žáků j povzbuzení zájmu o udržitelný rozvoj jak v lokálním, tak i národním a globálním měří projektu podporují začleňování témat udržitelného rozvoje, změny klimatu, šetrného p k přírodním zdrojům, celkové ochrany životního prostředí a biodiverzity do studijníc výuky budoucích učitelů. Cílem projektu je i prohloubení kritického porozumění příči celosvětové chudoby a nerovnosti s důrazem na osobní, místní, státní i celosvětovou • Udržitelný rozvoj ve vědecké přípravě studentů učitelství Realizátor: Katedra chemie a didaktiky chemie ve spolupráci univerzitou v Jyväskylä • Projekt: • Mobilita, publikace, workshop k integraci předmětu výzkumu do badatelské a projektov • Evaluace postupů pro bezpečnou praktickou výuku chemie na školách Realizátor: Katedra chemie a didaktiky chemie • Projekt: • TAČR BEDOX – koresponduje se záměry udržitelného rozvoje