Zápis ze zasedání Ekonomické komise AS UK ze dne 11. října 2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Přítomní: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. (MFF), Mgr. Kristýna Bubeníková (PřF), doc. RNDr. Ji (MFF), PhDr. Mgr. Pavel Pečený, Ph.D. (Součásti), Ing. Milan Skrbek (FTVS), Mgr. Karel Šim Prof. Ing. František Zahálka, Ph.D. (FTVS), Doc. Mgr. Václav Cvrček, Ph.D. (FF), JUDr. Mir LL.M., Ph.D. (PF), MUDr. Josef Fontana, Ph.D. (RUK), PhDr. Petr Jüptner, Ph.D. (FSV), doc. Rotter, CSc. (MFF), Kamila Otrubová (1.LF), JUDr. Michal Říha (PF), Mgr. Andrej Farkaš (MF Bičovský, Ph.D. (FF), PhDr. RNDr. Josef Stráský, Ph.D. (MFF), MUDr. Karel Ježek, Ph.D. (LF Šima, Ph.D. (FF), Matěj Višňa (1.LF), Mgr. Martin Kuthan, Ph.D. (PřF) Hosté: prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. (rektorka UK), Mgr. Martin Maňásek (kvestor UK Doleček, Ph.D. (prorektor pro strategickou spolupráci a rozvoj), prof. PhDr. Ladislav Kriš (prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost), Mgr. Otomar Sláma, MBA, MPA. (CUIP), Ing. Marie ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Zahájení 2.Představení nového kvestora, jeho hlavních záměrů a ekonomických novinek RUK 3.Představení Komise pro investiční rozvoj a dislokace 4.Právní jednání 5.Ph.D. stipendia po novele ZVŠ 6.Odměny koordinátorům Cooperacií 7.Čerpání rozpočtu UK a rekapitulace hospodaření jejích součástí k 30.6.2022 8.Zúčtování podílu fakult a dalších součástí na dani z příjmu a rozdělení výsledku hospoda 2021 9.Změna OR – Přiznávání sociálních stipendií na UK v roce 2022/2023 10Stanovení cen za ubytovací služby a stravování ve výcvikových střediscích UK a cen za pr sportovišť 11Záměr zvýšení základního kapitálu CUIP a.s. 12Mediánové mzdy na fakultách UK – představení materiálu 13Různé ****************************************************************************************** * 1 – Zahájení ****************************************************************************************** Doc. Cyril Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, přivítal všechny přítomné a poděkoval j se k jednání. K navrženému programu nebyly připomínky a byl schválen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2 – Představení nového kvestora, jeho hlavních záměrů a ekonomických novinek RUK ****************************************************************************************** Prof. Králíčková, rektorka UK, krátce informovala o stavu vyjednávání financí na VŠ s vlád ČKR úzce jedná s předsedou vlády. Zastropování cen energií dle vlády znamená „přidat“ VŠ 2 rozpočtu. Do rozpočtu veřejných VŠ půjde navíc 800 mil. Kč na navýšení energií a 500 mil. navýšení bez přesného určení. To půjde do příspěvku, ale co bude do A a co do K, to nevíme vědy, tak tam byl předpokládán meziroční pokles, ale zatím jsme si příliš nepomohli. Bude Kč navíc. Nakonec výsledek není tak špatný, ale příští roky čekáme horší. PhDr. Doleček – Pokles se povedlo skoro zcela eliminovat. Je to pozitivní v kontextu toho, v září. I těch 800 mil. Kč na energie je v příspěvku, což je pozitivní. 500 mil. Kč půjde bez účelového určení. Nechceme rozdíl mezi A a K, to je an MŠMT a reprekomisi. Čeká nás bo rámce. Těžko to lze nazývat pozitivní zprávou, v kontextu nárůstu cen je to zpráva neutrál Prof. Králíčková přistoupila k představení nového kvestora. Je ráda, že je připraven se uj Hluboce oceňuje jeho důkladnou hlubokou znalost UK a UK prostředí se vším, co k tomu patří ekonomické, legislativní i studijní zázemí. Pro ni je dále klíčové, že umí přicházet s vel inovativními řešeními. Nabízí konkrétní řešení, což je pro ni důležité, není to samozřejmo silný důvod je, že je Mgr. Maňásek schopný řešit problémy aktivně a je připraven se ujmout Je to někdo, kdo skutečně rozumí specifikům fakult. Mgr. Maňásek – Zná velmi dobře prostředí UK. Na ÚVT pracoval skoro 20 let. Z velké části s z pohledu IT, nyní řeší primárně veřejné zakázky. Věnuje se tomu min. 10 let, chápe diskut na reprekomisi. Chce se v ekonomické oblasti věnovat jednotné ekonomické metodice pro UK. se jí nevěnovala pozornost. V důsledku toho jsou některá naše data obtížně interpretovatel věnovat pozornost fondům, během léta proběhla jejich revize, která už nyní přináší výsledk zhodnocovat peníze na účtech. Je to otázka termínovaných vkladů a dalších obdobných produk začínají více využívat. Snažíme se více finančně plánovat, k čemuž přispěje nyní vypracová pravidel stran toho, jak zacházet s Mikulášem a jak velké stavby financovat. V oblasti personální jsou kroky vynucené vnějším prostředím – dle veřejných orgánů se máme 1 zaměstnavatel, a ne jako konfederace fakult. Dle EU směrnice a novely zákoníku práce je na work-life balance, což budeme muset aplikovat. Bude to znamenat větší prostupnost mezi bychom více sladit záležitosti související s pracovním poměrem na fakultách. Máme HR Rewar udržet. Chceme odbourat papírování. V ekonomické agendě je to snazší, legislativa je tomu nakloněn již od roku 2006. V personálně-mzdové agendě je to složitější, tam se snažíme to posunout. pomůže až novela zákoníku práce. Zvažoval používání bankovní identity, ale vypadá to, že s zákoníku práce nám toto otevře a přinese s sebou určité aspekty, které jsou již v zákoně o Tudíž by se vše nemuselo podepisovat papírově. Veřejné zakázky – je pro rozumnou centralizaci některých veřejných zakázek. Neukazuje se j dělat centrální soutěže, nicméně nyní plánujeme centrálně dvě aktivity. První bude zakázka nemovitostí a majetku, kterou chtějí udělat na principu dobrovolnosti: připojí se fakulty, chtít. Ty, které to mají řešené po svém, do toho nutit nebudeme. Probíhá dále diskuze stra chemikálií, což musíme dělat způsobem, který není napadnutelný, je potřeba hledat a má za kompromis našli mezi ad hoc a centrálně kupovanými látkami. Centrální výstavbu má na starosti PhDr. Doleček, kterému bude partnerem a oporou stran fin plánování. Čekají nás složité roky, musíme zvažovat, že si na některé věci půjčíme. Začali interních zdrojů, půjčky jsou poslední možnost. Doc. Dolejší – S ÚVT nejsou příliš pozitivní zkušenosti. Z hlediska obecného povědomí by b co bude prvním viditelným pozitivním krokem, který univerzitní veřejnost bude moci ocenit. Prof. Králíčková – Byla 8 let členkou vedení UK. Prof. Zima měl IT oblast přímo pod sebou chodil na jednání a jen informoval. Neměl politické zaštítění v podobě prorektora. To, že nedělo nebylo proto, že by na mnoha místech neseděli kompetentní lidé, ale bylo daleko slo komisi chodili studijní prorektoři, ne nikdo přímo zaměřený na IT. Tím, že to měl pod sebo toho moc neudělalo. Mgr. Maňásek – To je záludná otázka, vymyslet něco, co uvidí každý zaměstnanec a student U něco jiného: studenti lepší koleje, SIS, nepadající zápisy, zaměstnanci chtějí např. přida na to, že je zde 18 % inflace, ale s ohledem na ni nemůžeme všem zaměstnancům přidat totéž centrum neovlivňuje. Musíme ale dělat vše pro to, aby tam byl prostor to nějak narovnat. Prof. Králíčková – Změnili jsme způsob, jak se setkává RKR, náš tým chodí primárně za děka komunikujeme nyní jinak a příměji. Nejdůležitější záležitosti s nimi diskutujeme, zbytek j informaci, ale mohou se samozřejmě ptát na cokoliv. Mgr. Maňásek – Existuje analýza zaměstnaneckých benefitů a rád by, abychom v tomto ohledu Doc. Dolejší – Děkuje, netouží po tom, aby se udělalo něco populistického. Postupujte, jak postupu dohodnutého na RKR. Rád by, aby se podniklo něco, na co se můžeme podívat či se ze nám sami řekli, že to je hezký krok. Nemusí to být akční krok, ale třeba i informační. To, zajímá o růst energií, lidé uvítají. Prof. Králíčková – Vidíme 5 největších priorit jako klíčových: připravit se na reformu Ph. tomu přistoupíme jako UK jednotně. Druhá priorita je hodnocení a akreditování studijních p to propojilo. Třetím bodem jsou energie, musíme se soustředit na šetření a na zvládnutí en Čtvrtá je elektronizace: jednotný ekonomický systém, případně slaďování metodiky, že máme Pátá je institucionální podpora vědy: Donatio, ohledně Cooperatia se chtějí poptat, kde js Donatia se dohodli s děkany, že to nebudou Donatia jen v seniorních pozicích, ale pokusíme něco prorůstového pro slabší oblasti, které chceme podpořit. Mgr. Maňásek ­– S energiemi jsme na tom relativně dobře. Jako jediná VŠ máme v tuto chvíli elektřiny i plynu do roku 2023 a taktéž zafixováno na ceně nižší, než je strop daný státem s fixací tak dobře, ale máme nyní fix na 25 % předpokládaného objemu odebraného plynu v ro informací od MŠMT se na nás myslí z hlediska státního distributora plynu s fixní cenou. Kd půjdeme, tak cena sice bude 2x vyšší než letos, ale s tím, co nám MŠMT přidá do rozpočtu. JUDr. Říha – Spíše než dotaz má poznámku. Novela zákoníku práce přináší revoluční úpravu a špatný čas. Jsou tam dvě významné proměnné. Z laického pohledu skončí smysluplnost existen ve VŠ prostředí dost ovlivní fungování VŠ. Mohli bychom se tomuto tématu v dalším půl roce protože to na nás velmi dopadne. Máme stále povinnost evidence pracovní doby, volná pracov zakotvena stále. Musíme však myslet na life-work balance. Prof. Králíčková – Za UK i ČKR jsme připomínky poslali. Budeme se na to jako UK muset přip smyslu něco směrem k děkanům odejde. Doc. Brom – K centralizaci personalistiky: jedna z věcí, která pálí, jsou nadúvazky nad 1, dohod, kdy mnohokrát lidi nejde platit jinak, protože poskytovatel/grant neumožňuje vyplác by poprosit, až budou řešit návrhy řešení této situace, aby byly diskutovány s komisí. Mgr. Maňásek – Bude potřeba to analyzovat z metodické stránky, dále proběhne zásah do info Na komisi to půjde. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK vyjadřuje kladné stanovisko ke jmenování Mgr. Martina Maňáska kves Hlasování 23-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 3 – Představení Komise pro investiční rozvoj a dislokace ****************************************************************************************** PhDr. Doleček – Je zde mnoho akcí velkého významu, které vyžadují zbystřený dohled ze stra se diskutoval Mikuláš a další témata, která nespadají pod gesci jednoho prorektora či odbo aby byla jednotná platforma, kde se budeme moci bavit o investičním rozvoji a dislokaci. K paní rektorka, sedí v ní prorektor pro rozvoj, principy a strategie, členy jsou i vedoucí odborů RUK. Je důležité, aby se i oni podíleli na debatě. Je tam i předseda Ekonomické kom Komise čítá osm osob. Čekají nás „horké fáze“ u velkých investičních akcí. Vyvstanou otázk právě Mikuláše a dalších hypotetických potřeb si půjčit. Budeme monitorovat jednotlivé akc součinnost a podpora, abychom zavčasu řešili situace, které se soutěží. Máme rozjeto někol či rekonstrukcí, které se soutěží či soutěžit začnou. Z tohoto vyvstane potřeba to řešit j Komise je operativním tělesem. Náplní její činnosti jsou akce velkého rozměru, Mikuláš, hy majetku, dislokace a další. V horizontu dvou let budeme řešit přípravy projektové dokument Doc. Brom – Pro něj osobně to znamená, že po zasedání Komise bude na senátních komisích re dělo, pokud to neřekne přímo pan prorektor. Dr. Šima – Může to být platný a operativní orgán v rámci UK. Jak bude zajištěna komunikace fakult? PhDr. Doleček – Jsou témata, které musí řešit RUK z povahy věci. Např. jak se stavět k zám si půjčovat. Tato platforma propojuje lidi. Fakulty budou informovány z povahy věci, např. nebude schopna vysoutěžit rekonstrukci, přijde za námi s konkrétními návrhy, Komise jí dá předneseme návrhy, jak situaci řešit. Uděláme systémové věci, které budeme komunikovat fak Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí informace o Komisi pro investiční rozvoj a dislokac Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 4 – Právní jednání ****************************************************************************************** *========================================================================================= * 4a. Položení kabelového vedení – Poděbrady (ÚJOP) *========================================================================================= Mgr. Maňásek materiál představil – jde o uzavření SoSB o zřízení věcného břemene. Pozemky ÚJOP. K realizaci došlo, nyní je potřeba uzavřít smlouvu o uzavření břemene za poplatek ve materiálu. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK projednala záměr zřídit věcné břemeno spočívající v umístění kabel a rozpojovací skříně k tíži pozemku parc. č. st. 1998, jehož součástí je stavba č.p. 77 a 2000/1, k.ú. Poděbrady, obec Poděbrady, a v právu přístupu a vjezdu na pozemky za účelem z údržby a oprav kabelového vedení a rozpojovací skříně ve prospěch ČEZ Distribuce, a.s., se Děčín IV – Podmokly, Teplická 874/8, PSČ 405 02, IČO 24729035, za jednorázovou náhradu ve bez DPH, a vyjadřuje k němu kladné stanovisko. Hlasování 16-0-0 Schváleno *========================================================================================= * 4b. Návrh dodatku č. 6 k nájemní smlouvě – Motol *========================================================================================= Mgr. Maňásek materiál představil – Jde o objekt, který je ve správě SBZ. Je uzavřena nájem aktuálně platná do konce r. 2022. Ani UK ani 2.LF neplánují s pozemkem nic jiného, proto j prodloužit nájem do konce roku 2023 uzavřením tohoto dodatku č. 6. Do budoucna je prostor plánuje výstavba nové budovy archivu, avšak v roce 2023 zcela jistě nedojde k realizaci st Mgr. Glogr – Má dotaz, komu je svěřena správa tohoto majetku? Mgr. Maňásek – Svěřen je SBZ, AS 2.LF se proto k materiálu nemusel vyjadřovat. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK vyjadřuje kladné stanovisko k návrhu dodatku č. 6 k nájemní smlouv 2017 se společností Autocentrum Plzeň, s.r.o. a doporučuje dodatek uzavřít. Hlasování 17-0-1 Schváleno ****************************************************************************************** * 5 – Ph.D. stipendia po novele ZVŠ ****************************************************************************************** Doc. Brom bod uvedl – Novela ZVŠ pracuje s tím, že se podstatným způsobem novým Ph.D. stud stipendium, nyní návrh 1,2 násobek minimální mzdy. Týká se to nově nastupujících. Jedna z je, že málo studentů studium dokončuje. Má to znamenat to, že balík peněz zůstane stejný, s tím budou muset poprat, jak uznají za vhodné. MŠMT doufá, že nových studentů bude méně, studium dokončí. Žádné peníze navíc nebudou, pokud fakulty chtějí více studentů, zaplatí s problém je financování, mnoho z nich pobírá GA UK či grant, těmto studentům není možné zák zvýšit. Do budoucna se zvýší rozdíl mezi studenty, kteří mají grant a kteří mají jen zákla Na to se potenciálně váže další množství problémů. Položil dotaz, zda nechceme další spole Studijní komisí, které se bude týkat jen tohoto bodu. Prof. Králíčková – Musíme vydiskutovat, jak k reformě přistoupíme. Vidí to jako příležitos nás, jak to nastavíme. Je pro společné jednání komisí, ale dejte vedení čas, musíme se na Řada návrhů padla i od ČKR, budeme je negociovat i s MŠMT. Původní znění bylo, že stávajíc budou ve stávajícím režimu, noví pojedou podle nového. Je nepříjemné mít dva režimy, ale p ekonomicky lepší. Podporujeme, aby staří jeli tak, jak to bylo, u nových se připravíme na budeme přijímat. Tak zajistíme, aby to bylo využité jako příležitost. Je velmi důležité po doktorandy a nebrat všechny, kteří se přihlásí. Když nám budou stipendium pobírat ztracené chyba na naší straně. Je potřeba po prvním roce zhodnotit studenta, školitel by měl vidět, perspektivní. Důležité efektivně pracovat s ISP a se studentem nepokračovat, když v něm ne investice do něj není dobrá. Prof. Krištoufek – Zdůrazní ekonomické věci. Byl by velmi rád, kdybychom se mohli sejít na jednání více komisí, bude více úhlů pohledu, nebudeme řešit 3x to samé, otázky se často op je bavit se pohromadě. Z ekonomického pohledu je zásadní to, že ekonomická složka reformy MŠMT brána jako prioritní, řeší se legislativní rámec. Ekonomická složka se vyřeší až násl není šťastné řešení. Bez jasné specifikace toho, co a jak bude, je těžké se efektivně přip Negativisticky si myslí, že bez reformy finanční části financování v rámci rozpočtu je sys reformovatelný. Tlačíme na to, aby tato finanční část nebyla ponechávána samotně, ale aby esenciální část problému. Nevíme, jak to bude, tušíme, že dostaneme peněz podobně, stipend dvojnásobné, navíc zatím nevíme, zda se to bude týkat jenom nových studentů. Takovéto deta vědět, bez nich se těžko jedná a vymýšlí. Jak jsme si řekli na některých jednáních, v rámc lze dělat mnoho věcí, ale motivace to dělat se blíží nule, protože peníze přitečou tak či zdůraznit, že to má nejen ekonomické důsledky, ale i důsledky studijní, které se budou dál fakulty a do přijímacích řízení, kdy bude vlastně přidělen počet doktorandů na Oborové rad Doc. Brom – Společné zasedání se bude konat až za situace, kdy bude jasno ohledně financí, scházet i k připomínkám? Prof. Králíčková – Připomínky už byly zaslány, teprve se vypořádávají na MŠMT. PhDr. Doleček – Ještě to musí do meziresortu. Neví, zda má cenu dělat setkání v prosinci n dalšího roku. Nutné to řešit včas, i když neznáme detaily. Potřebujeme alespoň nějaký význ za něj si myslí, že to má cenu více projednávat až v lednu. Prof. Králíčková – Nečekáme na to, až to bude ve finální podobě. Připravujeme různé modely komunikujeme, ale abychom mohli přijít s materiálem na AS UK má smysl až budeme vědět náso bude účinné apod. Prof. Zahálka – Je pro to, aby se v rozumném termínu takovéto setkání více komisí udělalo, pravidla přijdou z MŠMT. Musíme se připravovat na to, co obecně budeme dělat. Připomínkova ale nelze připomínkovat, co se děje uvnitř. Jak může vedení fakult ovlivňovat Oborové rady fungují nezávisle, na mnoha fakultách je mnoho Oborových rad, lze vedení fakulty může maxi předsedu rady. Je třeba si to vyříkat s fakultami, na to se navážou ostatní věci. Bylo by kritická místa začít odkrývat a říkat si, co může nastat. Peníze, co přichází na SVV se mo oblasti překlopit, ale budeme stále přepočítávat peníze na fakulty dle desítky let starých další problém. PhDr. Doleček – SVV se zdá jako velmi rozdílová složka, ale ta není vázána na ZVŠ, ale na vědecký výzkum. O to spíš nemá cenu řešit financování nyní. Prof. Zahálka – Peníze se přerozdělí dle něčeho jiného. To, že MŠMT platí fakultě a ta to další problém. PhDr. Doleček – Váže se to na další zákon, to je další proměnná. Nemá cenu diskutovat co z nyní. Změní to chod doktorandům, možné bude to diskutovat až bude vládní návrh. V mezirezo říct, zda jsou dopady na rozpočet a mohou dát zásadní připomínku. Diskuze zcela jistě ano, dalšího roku. Doc. Brom – Promluví s předsedy Komise pro vědu a Studijní komise a domluvíme společný ter začátek roku. Prof. Krištoufek – Chce podpořit co bylo řečeno. Nebrání se tomu, abychom si sedli společn prosince to nemá možní smysl, když neznáme ekonomickou stránku věci. Nebudeme znát finální ale ideovou diskuzi můžeme vést, budeme mít rozmyšlené varianty, nebude možné zasadit vše ekonomického rámce. Abychom se vyhnuli tomu, že se to řeší na mnoha komisích, tak když se tři komise sejdou a dáme tomu větší časové okno, tak to bude ideální. Jsme si vědomi, že b zasazení to může být zbytečné jednání. Informace na fakultách jsou, ale tím, že z toho nep body na AS, tak to může působit, že o tom AS neví, proto stojí za to mít nějakou podobnou Doc. Dolejší – Naváže na paní rektorku a prof. Zahálku. Je třeba seriózního posuzování, zd pracují a mají na to studium dokončit na konci prvního, popř. druhého ročníku, jelikož prv primárně rešerši a tvůrčí schopnosti se projevují později. Nebyla by na místě analýza a ko radami a dobře zformulovaná otázka typu „Co vám brání po 1., max 2. ročníku rozhodnout o u daného doktoranda?“ Dáme jim najevo, že je to jejich odpovědnost- Prof. Králíčková – Je to dobrý postřeh, měli bychom přesvědčit oborové rady, aby to braly budeme muset oborové rady motivovat i finančně, aby hodnotily seriózně. Děkuje za připomín Prof. Krištoufek – Praxe hodnocení po 1. ročníku funguje již nyní striktnějším způsobem. Z poznat je nekonečná diskuze. Byli bychom rádi, že přestože budou zrušeny státnice jako tak rádi v rámci našich pravidel zachovali kontrolu v 2. ročníku, která bude mezistupněm. Vzta oborové radě, školiteli a doktorandům se plně změní. Tlak na to řešit, zda se student obor školiteli „vyplatí“ jistě jejich rozhodování změní. Nepřemýšlejme o současném nastavení, k ale snažme se přecvaknout do jiného ekonomického přemýšlení a jiného vztahu. Není to jedno model fungování vztahu pracovního prostředí a jejich pravidel. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí informace k plánované novele Ph.D. studia. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 6 – Odměny koordinátorům Cooperacií ****************************************************************************************** Doc. Brom – Jedná se o vědecké peníze, 1,5 % jde na činnost rad, z toho 65 % pro odměny ko 10-15 mil. Kč jde na odměny cca 50 osob, což pokud jsou Cooperatia přes více fakult, tak t že někteří koordinátoři mají větší odměny než leckteří děkani. Otázka, zda směrem k RUK ne že by peníze šli využít jiným způsobem, byť Ekonomické komisi nepřísluší o tomto rozhodova podnět. Chce se zeptat, zda k tomu má nyní někdo něco. Prof. Krištoufek – Víme o tomto problému, informace k nám tečou. Také to vnímá jako problé platné pro další roky nad tím rozvažujeme. Výše odměn, kterou jsou někde velmi vysoké, což vytížení, vytváří pachuť, vědomi toho jsou, chtějí se tomu věnovat. ****************************************************************************************** * 7 – Čerpání rozpočtu UK a rekapitulace hospodaření jejích součástí k 30.6.2022 ****************************************************************************************** Mgr. Maňásek – Materiál byl k dispozici, jedná se o standardní, každoroční podklad, rozčle fakultách a součástech. UK meziročně narostla o 543 mil Kč. Je to mírně optimistická zpráv to, že na konci roku budeme mít obří zisk, loni zisk 78 mil. Kč na konci roku. Předpokládá konec roku v podobných číslech. Nepřekvapivá je zpráva, že jsou porovnány nárůsty nákladů, cen energií: nejvíce narostla elektřina, přestože je zafixována, 2022 dvojnásobek oproti 2 100 mil. Kč. Nárůst dále u papíru a dalších služeb. Většina fakult v zisku, ztráta je u Kr se řešit, nepředpokládáme ji velkou. Krystal se vyvíjí slušně, mohl by skončit na nule. U ztráta, přes léto do plusu, koncem roku bude snad kladný. Doc. Brom – Vnímá materiál tak, že nám zpráva říká, zda nedochází k problému. Kdyby se to dochází k nějakému problému či je nějaký na obzoru? Mgr. Maňásek – K problémům nedochází, navzdory nárůstům nákladů na energie vypadá hospodař konci roku by UK měla skončit s mírným ziskem. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí informaci čerpání o rozpočtu Univerzity Karlovy a o hospodaření jejích součástí k 30. 6. 2022. Hlasování 15-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 8 – Zúčtování podílu fakult a dalších součástí na dani z příjmu a rozdělení výsledku hos rok 2021 ****************************************************************************************** Mgr. Maňásek – MŠMT schválilo naši zprávu za rok 2021, je to definitivně uzavřené, možné v závěrečné zúčtování. Fakultám se naúčtují podíly na dani z přijmu, zbytek si mohou fakulty rozhodnutím rozdělit do fondů. Přílohou je hospodářský výsledek za jednotlivé fakulty a so mechanismus popsán v OR, postupujeme dle něj. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí návrh zúčtování podílu fakult a dalších součástí na rozdělení výsledku hospodaření Univerzity Karlovy za rok 2021 dle opatření rektora č. 1/20 Hlasování 16-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 9 – Změna OR – Přiznávání sociálních stipendií na UK v roce 2022/2023 ****************************************************************************************** Mgr. Maňásek – V OR je jediná změna a ta, že se navrhuje, aby měsíční výše stipendia byla stávajících 5.000 Kč. Stát přispívá na hlavu 4.050 Kč, UK doplácela 950 Kč. V létě proběhl fondu provozních prostředků, nyní je tam 8,5 mil. Kč, je tedy určitý prostor stipendia nav znamená, že v říjnu až prosinci bude doplatek 1950 Kč na hlavu, od ledna pak menší částka, zvýšení minimální mzdy. Včera projednáno na Sociální komsi, padl návrh, aby se do budoucna odvozovala vzorcem z minimální mzdy, aby nebylo potřeba to každý rok přepisovat, když neví změní minimální mzdy. Bere podnět na vědomí, příští akademický rok jej zapracují, nyní doj Materiál jde jen pro informaci, OR již bylo vydáno. Doc. Brom – Odkud se to bude platit dlouhodobě? Je někde navýšení příjmů? Jde to z centrál nebo je to z fakult? Mgr. Maňásek – Jedná se o peníze poskytnuté na sociální stipendia v minulých letech, kde s nyní navrhuje je rozpouštět. Snižování stipendií do budoucna nehrozí, nyní rozdělí asi 200 mil. Kč za 3 měsíce, v příštím roce ještě méně vzhledem k nárůstu minimální mzdy. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí informaci o změně OR č. 26/2022. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 10 – Stanovení cen za ubytovací služby a stravování ve výcvikových střediscích UK a cen sportovišť ****************************************************************************************** Mgr. Maňásek – Vzhledem k nárůstům cen energií, materiálů i služeb byly přepočteny náklady výcvikových středisek. Vyšlo z toho, že SBZ by skončila se ztrátou cca 9 mil. Kč, příští r Kč. Střediska jsou službou směrem dovnitř UK, není primárně ziskové, ale považují za vhodn aby ztráta nebyla příliš velká a ceny byly obvyklé v čase a místě. V materiálu je předklád textace opatření. Předkládací zpráva šla na KR, jeden z návrhů byl zpoplatnit i děti do 3 opatření zachováno, že pod 3 roky bude pobyt bez poplatku. Jedná se o formu opatření kvest Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí informaci o opatření kvestora Stanovení cen za ubyt a stravování ve výcvikových střediscích UK a cen za pronájem sportovišť ve Sportovním cent vědomí. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 11 – Záměr zvýšení základního kapitálu CUIP a.s. ****************************************************************************************** MUDr. Fontana – Materiál je k 2. fázi navýšení, navazuje na projednávání rozvojové vize CU roku. V první fázi bylo již vše realizováno, jak bylo stanoveno, nyní předkládají prováděc 2. fázi, která bude realizována stejně jako 1. fáze. Vše je v souladu s usneseními AS UK. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK vyjadřuje kladné stanovisko k záměru navýšit základní kapitál CUIP dle schváleného plánu (druhá fáze navýšení). Hlasování 13-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 12 – Mediánové mzdy na fakultách UK – představení materiálu ****************************************************************************************** Doc. Brom – Děkuje Mgr. Maňáskovi a ÚVT, které spočítalo tabulky, které poslal na komisi c týdny. Je tam vidět spočítaný medián čtyřmi různými způsoby, dva z nich byly poptávané per tajemníky fakult, pro nás jsou relevantní první dva zaměřené na akademicko-vědecké pozice. nahrubo spočítáno, kolik je mzdový podíl z erárních peněz a z externích zdrojů, k tomu pos výši mezd. Plánuje se s materiálem dále pracovat? Doc. Cvrček – V materiálu se zdroji, kapitola 333. MŠMT, ostatní zdroje, celkem: co je tam zdroj MŠMT a co je považována za externí zdroj? Nepředpokládá, že MŠMT je jen to zahrnuté jsou tam i jiné zdroje. Jsou tam i nějaké grantové peníze, infrastruktury, operační progra Mgr. Maňásek – Neví to úplně přesně, EU peníze tam nejsou, typické granty také ne, ale pro VŠ tam je. Patří tam i Primusy a Unce, je tam i SVV a GAUK Doc. Brom – Jsou tam primárně výukové a vědecké peníze, A+K a další „drobné“. Doc. Cvrček – A co infrastruktury? Prostředky na velké infrastruktury jsou obvykle také po prostředky MŠMT. Kopíruje se to i zde? Mgr. Maňásek – Ano, ty jsou v tom započítány. Doc. Cvrček – Má pocit, že tyto peníze jdou mimo Principy, jedná se totiž o specifickou ro kapitolu MŠMT. Dr. Šima – Jak se díval na čísla, tak některá jsou překvapivá, jiná ne. Spojil si to s tím a to sice že se začíná jednat s kontrolními úřady, kteří po nás chtějí, abychom se chovali zaměstnavatel. Neptají se úřady na to, že máme zaměstnance na totožných pozicích, kteří ma odměny? Není to samozřejmá věc, je to na vnitřní debatu, že máme takové velké rozdíly v ho to i možné právní dopady z hlediska zákoníku práce. Jak toto vedení UK vnímá? Mgr. Maňásek – To je potenciálně nebezpečné, ale zatím se na to kontrolní orgány nezaměřuj někdo šel a řešil to soudní cestou, tak to může mít pro UK neblahý dopad. Dr. Šima – Je tedy otázka, zda v této diskuzi pokračovat či nikoliv. Návrh usnesení: Ekonomická komise AS UK bere na vědomí informace o mediánech mezd na UK. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 13 – Různé ****************************************************************************************** Do rozpravy se již nikdo nepřihlásil, a tak doc. Brom popřál všem klidný večer a rozloučil Zapsala: Amáta Vohradská, tajemnice AS UK Za správnost: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D, předseda Ekonomické komise AS UK