Opatření rektora č. 44/2023 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Výkon práce na dálku na Univerzitě Karlově K provedení: - Gestor: Personální a mzdové oddělení rektorátu Univerzity Karlovy Účinnost: 1. října 2023 ****************************************************************************************** * Výkon práce na dálku na Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Základní ustanovení ****************************************************************************************** 1.Toto opatření upravuje výkon práce zaměstnanců Univerzity Karlovy (dále jen „zaměstnavat „univerzita“) z jiného místa dohodnutého se zaměstnavatelem, než je pracoviště zaměstnav „práce na dálku“), podle § 317 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějšíc jen „zákoník práce“). 2.Práce na dálku je benefitem, který zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům za účelem sladěn pracovního a osobního života, se zvláštním přihlédnutím k potřebám zaměstnanců uvedených zákoníku práce, na základě vzájemné písemné dohody o výkonu práce na dálku (dále jen „do dálku“). Výjimku tvoří nařízená práce na dálku dle § 317 odst. 3 zákoníku práce, pro jej opatření užije přiměřeně. 3.Práce na dálku je možná a přípustná jen u těch zaměstnanců, u kterých to povaha jimi vyk a provozní podmínky příslušného pracoviště zaměstnavatele připouštějí. Jejím předpoklade zaměstnavatele, že zaměstnanec bude sjednanou práci i na dálku vykonávat řádně, poctivě stanovených zaměstnavatelem. 4.Výkon práce na dálku v rámci zkušební doby zaměstnance je možný jen výjimečně, jsou-li p důvody a zaměstnanec je i přes zkušební dobu schopen si práci sám organizovat a řídit a prostředky k metodickému vedení nového zaměstnance. 5.Výkon práce na dálku z místa mimo území České republiky je možný pouze v odůvodněných vý případech na základě důkladné analýzy s tím spojených právních rizik a finančních a admi nákladů. 6.Práce na dálku může být za podmínek stanovených tímto opatřením vykonávána: a.v pracovní době rozvržené zaměstnavatelem (dále jen „rozvrhovaná práce na dálku“), neb b.v pracovní době, kterou si zaměstnanec bude rozvrhovat sám (dále jen „nerozvrhovaná pr ****************************************************************************************** * Čl. 2 Rozvrhovaná práce na dálku ****************************************************************************************** 1.Rozvrhovanou prací na dálku se rozumí práce na dálku vykonávaná v pracovní době, kterou zaměstnavatel. 2.Délka směny při výkonu rozvrhované práce na dálku činí jednu pětinu sjednané týdenní pra zaměstnance, neurčí-li zaměstnavatel v konkrétním případě jinak. Práci přesčas může zamě vykonávat jen na základě výslovné dohody se zaměstnavatelem nebo na základě jeho výslovn 3.V rámci rozvrhování práce na dálku musí být dodržen nepřetržitý denní odpočinek zaměstna nepřetržitý odpočinek zaměstnance v týdnu. Přestávku na jídlo a oddech bude zaměstnanec rozsahu zákonného nároku, tj. nejméně 30 minut po nejdéle 6 hodinách výkonu práce. Posky se nezapočítávají do pracovní doby. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Nerozvrhovaná práce na dálku ****************************************************************************************** 1.Nerozvrhovanou prací na dálku se rozumí práce na dálku vykonávaná v pracovní době, ktero rozvrhuje sám v souladu s právními předpisy, vnitřními předpisy univerzity a její součás zařazen, nebo dalšími předpisy univerzity a příslušné součásti. 2.Výkon práce v jednom pracovním dni nesmí přesáhnout 12 hodin. Práci přesčas může zaměstn jen na základě výslovné dohody se zaměstnavatelem nebo na základě jeho výslovného naříze 3.Zaměstnanec si rozvrhne pracovní dobu v pracovní dny v době mezi 6:00 a 22:00 vždy tak, splnil uložený pracovní úkol, a to s ohledem na skutečnosti, které mohou ovlivnit pracov pozornost zaměstnance (únava atp.) tak, aby neohrožoval život ani zdraví zaměstnance neb Zaměstnanec v rámci rozvržení své práce zařadí potřebné přestávky, zejména přestávku na v plném rozsahu zákonného nároku, tj. nejméně 30 minut po nejdéle 6 hodinách výkonu prác rozvržení své práce musí zaměstnanec dodržet nepřetržitý denní odpočinek a nepřetržitý o týdnu. 4.Pro účely poskytování náhrady mzdy nebo odměny z dohody o práci konané mimo pracovní pom ustanovení § 192 a § 194 zákoníku práce a čerpání dovolené určuje zaměstnavatel rozvržen doby od 8:00 do 16:30, včetně přestávky na jídlo a oddech v délce 30 minut, nebude-li v případech určeno zaměstnavatelem jinak. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Práce mimo pracoviště zaměstnavatele vykonávaná akademickými pracovníky ****************************************************************************************** 1.V souladu s ustanovením § 70a odst. 3 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změ dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon školách“), vykonává akademický pracovník sjednanou práci, vyjma přímé pedagogické činnos stanovených zaměstnavatelem dle zákoníku práce, v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje které si sám určí. Takto vykonávaná činnost se nepovažuje za výkon práce v rámci nerozvr dálku. 2.V návaznosti na čl. 1 odst. 6 tohoto opatření může akademický pracovník vykonávat práci zaměstnavatele: a.v rámci rozvrhované práce na dálku, tj. v pracovní době rozvržené zaměstnavatelem, vyk základě dohody o práci na dálku přímou pedagogickou činnost prostřednictvím prostředků dálku, případně další činnosti, stanovené zaměstnavatelem v souladu se zákoníkem práce b.v rámci nerozvrhované práce na dálku, tj. v pracovní době, kterou si akademický pracov sám, vykonává-li na základě dohody o práci na dálku přímou pedagogickou činnost prostř prostředků komunikace na dálku, případně další činnosti, stanovené fakultou v souladu práce; c.v pracovní době, kterou si akademický pracovník rozvrhuje sám, vykonává-li práce souvi pedagogickou činností, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další 3.Akademický pracovník je při výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele povinen dodržova zaměstnance stanovené tímto opatřením, zejména povinnosti stanovené v čl. 6, 7, 8 a 9 to 4.Náklady, které akademickému pracovníkovi vzniknou výlučně v souvislosti s výkonem práce zaměstnavatele v pracovní době dle odst. 2 písm. c) tohoto článku, se nepovažují za nákl souvislosti s výkonem závislé práce a hradí je v souladu s ustanovením § 70a odst. 3 zák školách akademický pracovník. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Dohoda o práci na dálku ****************************************************************************************** 1.Dohodu o práci na dálku mohou zaměstnavatel se zaměstnancem sjednat v rámci pracovní sml dohody o práci konané mimo pracovní poměr nebo jako samostatný dokument. 2.O uzavírání dohod o práci na dálku s jednotlivými zaměstnanci rozhoduje na fakultách uni příslušné fakulty a v rámci dalších součástí univerzity ředitel dané další součásti univ byl pověřen jednáním v pracovněprávních věcech za univerzitu,popř. děkanem fakulty nebo součásti pověřený zaměstnanec.O uzavírání dohod o práci na dálku na rektorátu univerzity a na dalších součástech univerzity, jejichž ředitelé nebyli pověřeni jednáním v pracovně za univerzitu, rozhoduje kvestor univerzity, popř. jím pověřený zaměstnanec. 3.Předmětem dohody o práci na dálku je zejména stanovení podrobnějších podmínek k obsahu a práce na dálku. 4.Výkon práce na dálku může být v dohodě o práci na dálku určen zejména tak, že práce na d konána: a.pravidelně ve vyjmenovaných dnech v týdnu, b.v určeném uceleném časovém období v konkrétním měsíci či v kalendářním roce, c.ve dnech určených dohodou s nadřízeným zaměstnancem. 5.Uzavřením dohody o práci na dálku dochází k dočasnému rozšíření místa výkonu práce zaměs ve které se nachází sjednané místo, v němž bude zaměstnanec práci na dálku vykonávat. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Obecná pravidla a podmínky výkonu práce na dálku ****************************************************************************************** 1.Při výkonu práce na dálku plní zaměstnanec své pracovní úkoly s využitím prostředků komu (telefon, e-mail apod.). 2.Při výkonu práce na dálku musí být zaměstnanec k zastižení na telefonu a na pracovním e- dobu své standardní pracovní doby. 3.Zaměstnanec je po dobu výkonu práce na dálku povinen vést záznamy o odpracované pracovní předávat je zaměstnavateli tak, aby ten mohl vést evidenci odpracované pracovní doby v s zákoníkem práce. Nadřízený zaměstnanec může rozhodnout, zejména je-li to nezbytné v souv plněním povinností plynoucích z požadavků externích poskytovatelů finančních prostředků zaměstnanec povinen vést záznamy o odpracované pracovní době tak, aby zahrnovaly i konkr dané době vykonávané a případně další podrobnosti. 4.Jestliže zaměstnanec disponuje pracovními prostředky zaměstnavatele, které mu byly svěře dohody o odpovědnosti za ztrátu svěřených věcí, je povinen tyto prostředky při práci na přednostně. 5.Nemá-li zaměstnanec svěřeny pracovní prostředky podle předchozího odstavce tohoto článku zaměstnanec vykonávat práci na dálku za pomoci vlastních pracovních prostředků, které sp stanovené právními předpisy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. 6.Jakoukoli škodu na věcech zaměstnance určených k výkonu práce, ke které došlo při výkonu dálku nebo v přímé souvislosti s ním, zaměstnanec neprodleně oznámí zaměstnavateli. Ozná vždy obsahovat popis škodní události, včetně přesného časového určení a předpokládanou v Zaměstnanec je povinen poskytnout veškerou nezbytnou součinnost ke zjištění příčin vznik li škoda na věci zaměstnance oznámena do 3 dnů ode dne, kdy ke škodě došlo, platí, že ke souvislosti s plněním pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi. Zaměstnavatel za neodpovídá. ****************************************************************************************** * Čl. 7 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana ****************************************************************************************** 1.Před účinností dohody o práci na dálku musí být zaměstnanec řádně proškolen o předpisech ochraně zdraví při práci a o požární ochraně, seznámen s instrukcemi a doporučeními pro výkonu práce na dálku a s opatřeními zaměstnavatele, která se týkají bezpečnosti a ochra práci. 2.Zaměstnanec je povinen při výkonu práce na dálku dodržovat předpisy, které se týkají bez ochrany zdraví při práci a požární ochrany. 3.Zaměstnavatel je oprávněn kontrolovat splnění podmínek bezpečného výkonu práce na pracov od pracoviště stanoveného zaměstnavatelem a zaměstnanec je povinen tuto kontrolu osobami zaměstnavatelem strpět. O zamýšlené kontrole je zaměstnavatel povinen zaměstnance předem případě, že zaměstnanec bude bránit provedení kontroly tím, že neumožní osobám pověřeným přístup na místo výkonu práce, které je odlišné od pracoviště stanoveného zaměstnavatele skutečnost důvodem pro výpověď dohody o práci na dálku ze strany zaměstnavatele s okamži 4.Zaměstnanec je povinen vykonávat práci na dálku pouze v prostorech, které vyhovují nárok z právních předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a požární ochraně. Dojde-li pracovních podmínkách, včetně závady či změny pracovních prostředků, které by mohly vést života nebo zdraví zaměstnance nebo třetích osob, zaměstnanec je povinen práci ihned uko zaměstnavatele o této skutečnosti a umožnit zaměstnavateli provedení kontroly pracovních dotčených prostor. Vyplyne-li z provedené kontroly, že jsou zde rizika ohrožující život zaměstnance nebo třetích osob, je zaměstnavatel oprávněn výkon práce na dálku jednostran okamžitou účinností. Zbytek směny vykoná zaměstnanec na pracovišti zaměstnavatele. 5.Dojde-li k pracovnímu úrazu, je zaměstnanec povinen jej zaměstnavateli bezodkladně oznám do 24 hodin od vzniku pracovního úrazu, pokud to zdravotní stav zaměstnance umožňuje. Oz musí obsahovat kromě povinných náležitostí, které plynou z právních předpisů ve vztahu k pracovních úrazů, podrobný popis úrazového děje, přesné uvedení času, kdy k poškození zd a vylíčení skutečností, z nichž bude zřejmé, že poškození zdraví nastalo při plnění prac příp. v souvislosti s nimi nebo pro plnění pracovních úkolů. Zaměstnanec je také povinen umožnit zaměstnavateli provedení kontroly místa, kde k pracovnímu úrazu došlo, za účelem okolností úrazu. Nebude-li oznámení učiněno nebo umožněno provedení kontroly, platí, že zdraví nedošlo při plnění pracovních úkolů, v souvislosti s plněním pracovních úkolů a a pracovních úkolů. Zaměstnavatel v takovém případě za vzniklé škody neodpovídá. ****************************************************************************************** * Čl. 8 Ochrana informací a osobních údajů ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanec je povinen při výkonu práce na dálku zajistit ochranu dat, údajů a informací plněním pracovních úkolů před jejich možným zneužitím třetí osobou a před jejich zveřejn 2.Zaměstnanec, který bude při výkonu práce a plnění pracovních úkolů zpracovávat osobní úd zajistit jejich ochranu před jejich poskytnutím třetí osobě, nebo jejich zveřejněním, s případů, kdy k tomu obdržel zaměstnavatel předchozí písemný souhlas subjektu údajů. Při osobních údajů je zaměstnanec povinen dodržovat příslušné obecně závazné právní předpisy Evropského parlamentu a rady EU 2016/679 z 24. 6. 2016 o ochraně fyzických osob v souvis zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES o ochraně osobních údajů), a zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve zněn předpisů, jakož i všechny relevantní předpisy zaměstnavatele. 3.Při použití informačních technologií je zaměstnanec povinen řídit se předpisy a zásadami v oblasti kybernetické bezpečnosti a zabezpečit ochranu dat a osobních údajů, s nimiž je výkonu práce na dálku, zejména používat bezpečná hesla, antivirovou ochranu, pořizovat z nezpřístupnit hesla ani používaná zařízení třetím osobám. 4.Zaměstnanec je povinen zaměstnavateli bezodkladně oznámit jakýkoli bezpečnostní incident kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů. Oznámení musí obsahovat podrobný popi incidentu, včetně označení dat a informací, které byly bezpečnostním incidentem dotčeny, rizik, která z bezpečnostního incidentu plynou. 5.Porušení povinností zaměstnance v souvislosti s kybernetickou bezpečností a ochranou inf osobních údajů je důvodem pro ukončení výkonu práce na dálku ze strany zaměstnavatele s účinností ****************************************************************************************** * Čl. 9 Náhrady nákladů ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce na dálku nenáleží právo na cestovní náhrady. 2.Součástí dohody o práci na dálku je zásadně ujednání o tom, že náhrady nákladů v souvisl práce na dálku zaměstnanci nepřísluší. ****************************************************************************************** * Čl. 10 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Děkani fakult univerzity, ředitelé dalších součástí univerzity, kteří byli pověřeni jedn pracovněprávních věcech za univerzitu, a kvestor univerzity mohou vydat prováděcí předpi v podrobnostech upraví výkon práce na dálku na příslušné fakultě univerzity nebo další s univerzity. 2.Zrušuje se opatření rektora č. 32/2022, Výkon práce z domova (home office). 3.Toto opatření rektora nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dne 1. října 2023. V Praze dne 27. září 2023 .pdf ke stažení [ URL "UK-13056-version1-or___44_2023___prace_na_dalku.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-13056-version1-or___44_2023___prace_na_dalku.doc"] § 93 zákoníku práce. § 90 zákoníku práce. § 92 zákoníku práce. § 88 zákoníku práce. § 93 zákoníku práce. § 88 zákoníku práce. § 90 zákoníku práce. § 92 zákoníku práce. Příloha č. 1 Statutu Univerzity Karlovy, v platném znění, a opatření rektora č. 5/2022, Po součástí, kterým byl svěřen výkon správy majetku, k jednání za Univerzitu Karlovu, v platn § 96 zákoníku práce. Zejména Pokyn č. 5 pověřence pro ochranu osobních údajů „Doporučení pro ochranu osobních ú minimalizaci hrozeb a rizik při práci s výpočetní technikou, v mobilní komunikaci či na sí domova“. § 190a odst. 2 zákoníku práce.