Opatření rektora č. 2/2024 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Změna opatření rektora č. 28/2022, Ombudsman Univerzity Karlovy K provedení: - Gestor: Kancelář rektorky Účinnost: 15. ledna 2024 ****************************************************************************************** * Změna opatření rektora č. 28/2022, Ombudsman Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Opatření rektora č. 28/2022, Ombudsman Univerzity Karlovy, se mění takto: ****************************************************************************************** 1.V čl. 1 odst. 1 se za slovo „„ombudsman““ vkládají slova „nebo „univerzitní ombudsman““. 2.V čl. 1 odst. 3 větě první se slovo „písemně“ nahrazuje slovy „s podněty“. 3.V čl. 1 odst. 3 se věta druhá nahrazuje větou: „Podáním jiných osob se ombudsman zabývá uvážení.“. 4.V čl. 1 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní: „4. Nikdo nesmí být jakýmkoliv způsobem postihován, znevýhodňován ani jinak krácen na sv proto, že se obrátí na ombudsmana.“. Dosavadní odstavce 4 až 7 se označují jako odstavce 5 až 8. 5.V čl. 1 odstavec 5 včetně poznámky pod čarou č. 1 nově zní: „5. Ombudsman zachovává v mezích zákona mlčenlivost o veškerých skutečnostech, o kterých souvislosti s výkonem své funkce a které mohou vést k identifikaci autorů podnětu či vyz citlivých informací. Za porušení mlčenlivosti se nepovažuje sdílení skutečností souvisej za účelem jeho prošetřování v rámci univerzity nebo v případech, kdy může být ohroženo d univerzity nebo jejích součástí nebo jsou-li bezprostředně ohrožena práva a svobody osob podnět nebo jiných osob v obdobné situaci. Ombudsman není oprávněn se dovolávat povinnosti mlčenlivosti zejména vůči orgánům činným řízení, jako je např. policie, státní zastupitelství a soud, případně vůči dalším orgánů požádají-li v mezích jim vymezené působnosti a dle svých pravomocí o součinnost.“. 6.V čl. 1 odst. 8 větě první se slova „fakulty a součásti“ nahrazují slovy „fakult a součá 7.V čl. 2 odst. 1 větě první se slova „Univerzity Karlovy“ vypouštějí. 8.V čl. 2 odst. 1 se věta druhá, třetí a čtvrtá nahrazují větou: „Výběrová komise se sklád člena Akademického senátu univerzity zvoleného z řad studentů, jednoho člena Akademickéh univerzity zvoleného z řad akademických pracovníků, jednoho člena Rady pro rovné příleži univerzity, jednoho člena Vědecké rady univerzity a jednoho člena Správní rady univerzit 9.V čl. 2 odst. 3 se za slovem postupy vypouští čárka a slova „dále znalou“ se nahrazují s znalá“. 10V čl. 2 odst. 4 se za slovo „prorektora“ doplňuje čárka a slova „člena kolegia rektora“. 11V čl. 2 odst. 4 se na všech místech slovo „součásti“ nahrazuje slovy „další součásti“. 12V čl. 2 se odstavce 6 a 7 vypouštějí a dosavadní odstavec 8 se označuje jako odstavec 6. 1313. V čl. 2 odstavec 6 nově zní: „6. S ombudsmanem sjednává rektor smluvní mzdu v souladu s Vnitřním mzdovým předpisem Un Karlovy, v platném znění.“. 14V čl. 3 odst. 1 nově zní: „1. Ombudsman řeší jednotlivé podněty, působí metodicky v rámci univerzity jako celku a vytváření podmínek pro bezpečné prostředí univerzity. Prošetřování konkrétních podnětů s věnuje, má-li na jejich základě důvodné podezření, že byla, jsou nebo by mohla být ohrož podávající podnět (dále jen „dotčená osoba“) nebo má-li důvodné pochybnosti, že jiný org v souladu s právními předpisy nebo vnitřními předpisy univerzity nebo její součásti, neb jiný orgán příslušný, případně pokud si dotčená osoba nepřeje oslovit příslušný orgán z podjatosti nebo jiného nebezpečí pro svou osobu.“. 15V čl. 3 odst. 2 písm. a) se za slovo „podněty“ vkládají slova „dotčených osob“, slovo „d se nahrazuje slovem „diskriminaci“, za slovo „vnitřních“ se vkládají slova „a dalších“, součástí“ se nahrazují slovy „nebo jejích součástí“ a slova „směřující proti dotčené oso vypouštějí. 16V čl. 3 odst. 2 se za písmeno a) vkládá nové písmeno b), které zní: „b) další relevantní skutečnosti prošetřovat z vlastní iniciativy,“. Dosavadní písmena b označují jako písmena c) až g). 17V čl. 3 odst. 2 písm. c) se za slovo „osobám“ vkládají slova „uvedeným v čl. I odst. 3 t 18V čl. 3 odst. 2 písm. d) se slovo „podněty“ nahrazuje slovem „návrhy“ a slovo „jeho“ se „jemu“. 19V čl. 3 odst. 2 písmeno g) nově zní: „g) připravovat doporučení pro řešení konkrétních případů příslušným orgánům a na základ jejich prošetřováním případně navrhovat vhodné systémové změny.“. 20V čl. 3 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí: „3. Při prošetřování podnětů postupuje ombudsman pečlivě a uvážlivě, a to v součinnosti osobou. Využívá odborných stanovisek jiných expertů, ve složitějších případech se může o stanovisko poradní komise, kterou na jeho žádost může pro daný účel ustavit rektor unive rektor žádost ombudsmana o ustavení komise odmítne, svůj postup odůvodní. Postup ombudsm prošetřování podnětů upravují metodické pokyny. 4. Ombudsman svými závěry nemění, neruší ani nenahrazuje rozhodnutí orgánů univerzity a Ombudsman není oprávněn zasahovat do jejich činnosti a rozhodování, jeho závěry a doporu ně nejsou závazné, nejedná jako správní orgán, nerozhoduje o právech a povinnostech stud pravomoci v pracovněprávních vztazích.“. Dosavadní odstavce 3 až 9 se označují jako odstavce 5 až 11. 21V čl. 3 odst. 5 nově zní: „5. Ombudsman vyřizuje podněty bez zbytečného odkladu, zpravidla do 60 dnů od obdržení p z objektivních důvodů možné podnět ani ve lhůtě do 60 dnů vyřídit, informuje o této skut osobu a rektora.“. 22V čl. 3 odst. 6 nově zní: „6. V případě odmítnutí součinnosti podle čl. 1 odst. 8 uvede tuto skutečnost ve své zprávě o prošetření podle odstavce 11 tohoto článku. V případě po povinnosti poskytnout ombudsmanovi jím požadované informace náleží konečné rozhodnutí re 23V čl. 3 se odstavec 7 vypouští a dosavadní odstavce 8 až 11 se označují jako odstavce 7 24V čl. 3 odst. 7 věta první nově zní: „Pokud si dotčená osoba podávající podnět nepřeje u jiným orgánům univerzity nebo jejím součástem svou totožnost, ombudsman hájí zájmy této jednáních osobně.“. 25V čl. 3 odst. 8 větě první se slova „věc nespadá do jeho působnosti a je“ nahrazují slov přes opakované upozornění neposkytuje potřebnou součinnost, věc nespadá do jeho působnos byla“. 26V čl. 3 odst. 8 větě druhé se slova „obecnou připomínku“ nahrazují slovy „obecné sdělení 27V čl. 3 odst. 9 se za slovo „osoby“ vkládají slova „nebo osoba, proti níž byl podnět vzn 28V čl. 3 odst. 10 nově zní: „10. Podněty vztahující se ke konkrétním osobám či orgánům řeší ombudsman zpravidla s tě či orgány. Snaží se zejména o nalezení smírného řešení. Není-li toto možné nebo není-li v případech nesprávného postupu, obrátí se ombudsman na nadřízeného dotčené osoby. V pří jedná o podnět vztahující se ke kolektivnímu orgánu, ombudsman řeší tento podnět s předs orgánu. V případě, že není možné určit nadřízenou osobu nebo jednání nevedlo k nápravě, ombudsman na rektora, děkana nebo ředitele příslušné další součásti. V případě podnětu v k děkanovi nebo řediteli další součásti se ombudsman obrací na rektora. Jestliže ombudsm mezi studenty, obrací se na věcně příslušného proděkana fakulty, na které jsou studenti ombudsman řeší situaci mezi zaměstnanci, obrací se na nejbližší jim společně nadřízenou děkana, ředitele další součásti nebo rektora.“ 29V čl. 3 se za odstavec 10 vkládá nový odstavec 11, který zní: „11. O každém podnětu ombudsman vypracuje zprávu o prošetření, pokud není dále určeno ji podnětu ombudsman vyrozumí dotčenou osobu a další osoby dle svého uvážení.“. 30V čl. 5 odst. 1 větě první se slovo „o“ nahrazuje slovem „k“. 31V čl. 5 se odstavec 2 vypouští. Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3 32V čl. 6 odst. 1 větě druhé se slova „zlepšení institutu“ nahrazují slovy „zlepšení fungo 33V čl. 8 odst. 1 se slova „má ombudsman právo“ nahrazují slovy „má právo“. 34V čl. 8 odst. 2 se druhá věta vypouští. 35Čl. 9 nově zní: ****************************************************************************************** * „Čl. 9 Vztah k obdobným pozicím na součástech univerzity ****************************************************************************************** 1.Na jednotlivých součástech univerzity je děkanem nebo ředitelem určena kontaktní osoba, s ombudsmanem univerzity. Kontaktní osoba je zpravidla osoba, která na jednotlivých souč univerzity zastává obdobnou pozici jako ombudsman univerzity, případně jiná osoba určená ředitelem (dále jen „kontaktní osoba“). Předpokládá se, že tato osoba splňuje obdobné ná odst. 2 a čl. 2 odst. 3 a 4 tohoto opatření jako univerzitní ombudsman. 2.Univerzitní ombudsman se zasazuje o vytváření podmínek spolupráce s kontaktními osobami realizace činností ombudsmana. Ve spolupráci s těmito osobami podněcuje rozvoj podmínek bezpečí na univerzitě a jejích součástech, a to jak na úrovni prošetřování jednotlivých péče o systém jako celek. 3.V případě, že univerzitní ombudsman obdrží podnět, který spadá do působnosti kontaktní o jí projednáván, věc odloží a podnět předá k jejímu šetření. Ta pak o závěrech řešení toh informuje univerzitního ombudsmana. V případě, že hrozí vážné prodlení, střet zájmů či j nebezpečí ohrožující řádné prošetření podnětu, má univerzitní ombudsman právo si vymínit šetřit sám nebo se prošetřování podnětu účastnit. 4.Univerzitní ombudsman nepřezkoumává závěry přijaté jinými obdobnými orgány v konkrétních Univerzitní ombudsman ale může v obecné rovině navrhovat zlepšení jejich fungování. 5.Obdrží-li univerzitní ombudsman podnět týkající se samotné činnosti kontaktní osoby, pře děkanovi příslušné fakulty, resp. řediteli příslušné další součásti.“. ****************************************************************************************** * Čl. 2 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Součástí tohoto opatření je Příloha 1 – Úplné znění opatření rektora č. 28/2022, Ombudsm Karlovy. 2.K návrhu tohoto opatření se vyjádřil Akademický senát Univerzity Karlovy dne 15. 12. 202 3.Toto opatření nabývá platnosti jeho podpisem a účinnosti dne 15. ledna 2024. V Praze dne 12. ledna 2024 .pdf ke stažení [ URL "UK-13304-version1-or___2_2024___zmena_opatreni_rektora_c_28_2022___ .doc ke stažení [ URL "UK-13304-version1-or___2_2024___zmena_opatreni_rektora_c_28_2022___ ****************************************************************************************** * Příloha 1 – Úplné znění opatření rektora č. 28/2022 ****************************************************************************************** OR č. 28/2022 ve znění OR č. 2/2024 - ÚPLNÉ ZNĚNÍ [ URL "UK-13304-version1- or_28_2022_ve_zneni_or_2_2024_uplne_znenidocx.pdf"]