Opatření rektora č. 6/2024 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady soutěže Primus K provedení: - Gestor: Odbor pro vědu a výzkum Účinnost: 20. února 2024 ****************************************************************************************** * Zásady soutěže Primus ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. I - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“ nebo „UK“) v souladu se svým Strategickým zámě soutěž Primus. Cílem této soutěže je podpořit vědecké pracovníky/pracovnice (zpravidla s zahraničními zkušenostmi či přicházejícími ze zahraničí) při zakládání nových vědeckých laboratoří na univerzitě. Dodatečná podpora již existujících skupin není v rámci této so 2.Soutěž Primus by měla umožnit vybraným mladým vědeckým osobnostem rozvinout vlastní nezá program a nabídnout mezinárodně srovnatelné prostředí pro vědeckou práci začínajících vě pracovníků/pracovnic a studentů/studentek zejména magisterského a doktorského stupně. Je vychází z principů, na kterých je založena činnost Evropské výzkumné rady (ERC). *========================================================================================= * Čl. II - Soutěžní podmínky *========================================================================================= 1.Přihláška do soutěže (dále jen „návrh projektu“) je předkládána rektorátu UK prostřednic informačního systému IS Věda . 2.Návrh projektu nemohou podat osoby, které na univerzitě zastávají funkci rektora, prorek proděkana, ředitele či zástupce ředitele vysokoškolského ústavu (Ústav dějin UK a archiv pro teoretická studia; Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium; Centrum pro ot prostředí (dále jen „VŠ ústav“), nebo jsou členy komise dle čl. V odst. 1. těchto zásad. nemohou podat také ti, kteří již získali podporu v některém z minulých kol soutěže Primu GAČR Junior Star. Jeden předkladatel může podat pouze jeden návrh projektu. 3.Návrh projektu je možné podat do těchto tří oblastí: SSH – humanitní a společenské vědy, vědy, matematika a informatika, MED – lékařské vědy a biomedicína. 4.Řešení projektu by mělo vést řešitele/řešitelku k následnému podávání žádostí o významné individuální granty, zejména granty ERC. 5.Řešitelský tým tvoří zejména: a.hlavní řešitel/řešitelka projektu, který je v době podání projektu max. 8 let od uděle jeho ekvivalentu) zpravidla s dlouhodobými zahraničními zkušenostmi či přicházejícími Hlavní řešitel/řešitelka musí být po dobu realizace projektu zaměstnancem/zaměstnankyn Jeho pracovní úvazek musí být minimálně 0,5 v rámci univerzity po celou dobu realizace b.studenti doktorských studijních programů univerzity, c.studenti magisterských, navazujících magisterských nebo bakalářských studijních progra d.jiní akademičtí a vědečtí pracovníci univerzity, e.techničtí a odborní pracovníci univerzity. 6.Řešitelský tým může být hlavním řešitelem/řešitelkou v průběhu řešení projektu modifikov zdůvodněné potřeby. 7.Zahájení řešení projektu je možné nejdříve k 1. 1. a nejpozději k 1. 9. roku následující návrhu projektu. Doba řešení projektů jsou nanejvýš čtyři roky. 8.Předkladatel/předkladatelka, jehož/jejíž projekt je doporučen k financování, může být za do dalších vnitrouniverzitních soutěží, nikoliv však jako hlavní řešitel/řešitelka. *========================================================================================= * Čl. III - Struktura finančních prostředků *========================================================================================= 1.Finanční prostředky na projekt budou poskytovány z institucionální podpory univerzity a fakult/VŠ ústavů. Finanční prostředky přidělené na projekt se dělí na: a.osobní náklady; b.stipendia; c.provozní náklady, cestovné, služby; d.náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku; e.doplňkové a režijní náklady ve výši max. 15 % součtu neinvestičních prostředků (tato p vztahuje zvlášť k prostředkům poskytnutým univerzitou a zvlášť k prostředkům poskytnut ústavem). 2.Univerzita podpoří projekt stejnou částkou, ke které se zavážou podporující fakulty/VŠ ú Univerzitní podpora bude maximálně do výše 1,5 mil. Kč ročně na jeden projekt s výjimkou uvedených v odstavci 3. 3.V případě, kdy žadatele/žadatelka strávil/strávila nejméně poslední dva kalendářní roky na zahraničním pracovišti, může hodnoticí komise doporučit finanční institucionální podp univerzity až do výše 2 mil. Kč. Podmínkou udělení podpory v této výši je závazek fakult finanční podpoře projektu nejméně stejnou částkou, nebo i upravení poměru financování pr univerzity, a to až do výše tří čtvrtin požadovaných finančních prostředků. 4.Nespotřebované finanční prostředky přidělené univerzitou mohou být ve výši max. 5 % z pů přidělených prostředků převedeny do fondu účelově určených prostředků fakult/VŠ ústavů. *========================================================================================= * Čl. IV - Návrh projektu *========================================================================================= 1.Návrh projektu musí obsahovat: a.název projektu (v českém i anglickém jazyce); b.údaje o členech/členkách řešitelského týmu, nebo popis hlavních neobsazených pozic v p konkrétní osoby nejsou v době podání žádosti známy; c.stručnou anotaci projektu v anglickém jazyce; d.popis vědeckého projektu v anglickém jazyce: i.předmět výzkumu a cíle projektu; iidůležitost projektu; iistručný popis metodologie ivzhodnocení možných rizik; e.údaje o hlavním řešiteli/řešitelce: odborný životopis CV a popis dosavadní odborné dráhy (track record) dle pravidel ERC; f.specifikaci požadovaných finančních prostředků na první kalendářní rok projektu a rámc předpokládaných požadovaných finančních prostředcích na celé období řešení projektu; g.určení fakulty/VŠ ústavu hlavního řešitele/řešitelky, případně výčet fakult/VŠ ústavů, projekt realizován, specifikace pracoviště a určení oboru vnitřní klasifikace. 2.Děkan/děkanka fakulty/ředitel/ředitelka VŠ ústavu doplní nejpozději do 7 dnů od ukončení projektů k návrhu v elektronické databázi své stanovisko k projektu. *========================================================================================= * Čl. V - Hodnocení návrhů projektů *========================================================================================= 1.Návrhy projektů jsou hodnoceny odbornými komisemi , jejichž složení a činnost upravuje o 2.U každého návrhu se hodnotí zejména: a.závažnost a kvalitu předkládaného projektu; b.dosavadní vědecká činnost předkladatele/předkladatelky s důrazem na originální výsledk spolupráci včetně zahraničních pobytů; c.samostatnost předkladatele/předkladatelky; d.zda projekt povede ke vzniku nového směru výzkumu, který bude v souladu se záměry prac e.zda projekt vytváří dobré předpoklady pro vedení studentů/studentek doktorského studia f.zda odborná úroveň řešitelského týmu a přiměřenost finančních nákladů odpovídají stano 3.Každý návrh projektu je posuzován dvěma hodnotiteli/hodnotitelkami a následně zpravodaje který je vždy členem komise. 4.Ostatní členové/členky komise mají právo přístupu a komentáře ke všem návrhům projektů d případě zájmu mají právo vypracovat doplňující hodnocení jakéhokoli návrhu v daném panel 5.Komise v diskusi projedná každý návrh projektu a jeho hodnocení. Soutěžní návrhy jsou po se zvýšeným zřetelem na možný konflikt zájmů. Komise se povinně vyjádří k bodu, zda poda představuje předstupeň k možnému následnému podání významného mezinárodního individuální včetně ERC. Následně vypracuje výsledné pořadí projektů, včetně návrhu na udělení či neu podpory. U projektů, které navrhne podpořit, vyjádří souhlas s výší finančních prostředk jejich úpravu, případně doporučí zvýšení procentuální podpory žadatele. Dále určí projek být udělena podpora v případě uvolnění dodatečných finančních prostředků (například neuz žadatelem o jiný lépe hodnocený projekt). 6.Návrhy komise projednává Vědecká rada UK (dále jen „VR UK“), výsledek je rovněž předlože radě UK. 7.Projekt bude podpořen pouze se souhlasem s finanční spoluúčastí ze strany fakulty/VŠ úst děkanem fakulty/ředitelem VŠ ústavu. 8.O přidělení finančních prostředků projektu rozhoduje na základě stanoviska odborných kom rektor/rektorka. V případě, že návrh na přidělení finančních prostředků nebude přijat ze řešitele nebo fakulty/VŠ ústavu, může být komisí nebo VR UK doporučen k financování v po projekt. 9.Předkladatel se seznámí s výsledkem hodnocení dostupným v elektronické databázi pro inte Proti výsledku lze podat námitku ve lhůtě 15 dní ode dne jeho vložení do informačního sy rozhoduje na základě doporučení komise rektor/rektorka. V případě, kdy soutěžní návrh bu výslednou známkou C nebo horší, nesmí osoba hlavního řešitele takového návrhu předložit dalším roce. 10Na udělení projektu není právní nárok. *========================================================================================= * Čl. VI - Dohoda o řešení projektu, vyúčtování, průběžná zpráva, závěrečná zpráva a zveře *========================================================================================= 1.Podrobnosti o řešení projektu, přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi jsou dohodě o přidělení finančních prostředků (dále jen „dohoda“). Dohoda je uzavírána mezi u fakultou/VŠ ústavem a hlavním řešitelem/řešitelkou. V případě projektů s účastí více fak bude další spolupracující subjekt rovněž zahrnut do této dohody, nebo bude kofinancování využití výsledků výzkumu a vývoje ošetřeno samostatnou dohodou. V případě, že nedojde ze řešitele/řešitelky nebo fakulty/VŠ ústavu k uzavření dohody do 31. 12. roku podání proje financování ze strany UK tímto zaniká. 2.Hlavní řešitel/řešitelka je odpovědný/odpovědná za řádné čerpání a hospodárné využívání prostředků a za dodržení podmínek příslušného Rozhodnutí o poskytnutí institucionální po dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace vydaného MŠMT. Prostředky přidělené na p lze užít výhradně v souvislosti s uskutečňováním projektu, nejde-li o doplňkové a režijn těchto Zásad. 3.Součástí dohody je též závazek hlavního řešitele/řešitelky a fakulty/VŠ ústavu: a.nakládat s předměty duševního vlastnictví i s majetkovými právy k výsledkům výzkumu a s příslušnými právními předpisy; b.předložit na vyžádání podrobné doklady k čerpání finančních prostředků orgánům fakulty univerzity; c.vrátit finanční prostředky, které není možné vyčerpat ani převést do fondu účelově urč prostředků, zpět univerzitě ve stanoveném termínu; d.financovat projekt ze zdrojů fakulty/VŠ ústavu minimálně ve stejné výši, jakou v daném univerzita ; e.fakulta se zavazuje vytvořit pro řešitele/řešitelky vhodné materiální a prostorové pod náležitou administrativní a technickou podporu po celou dobu trvání projektu; f.řešitel i fakulta se zavazují spolupracovat na vytvoření Data management plánu daného 4.V případě závažných okolností na straně hlavního řešitele/řešitelky může být financování nezbytně dlouhou dobu přerušeno. Délka přerušení a okolnosti znovuzahájení projektu budo dohodou mezi fakultou/VŠ ústavem, univerzitou a hlavním řešitelem/řešitelkou projektu. 5.Hlavní řešitel/řešitelka odevzdává každoročně přehled vynaložených finančních prostředků prostředků přidělených univerzitou a prostředků přidělených z fakult/VŠ ústavů včetně úd složení řešitelského kolektivu. Průběžná zpráva o řešení projektu včetně přehledu vynaložených finančních prostředků, a prostředků přidělených univerzitou a prostředků přidělených z fakult/VŠ ústavů se odevzd dvou letech řešení. Zpráva i přehled budou zhodnoceny příslušnou odbornou komisí. V příp vážných nesrovnalostí v činnosti projektu může odborná komise navrhnout ukončení řešení 6.Rozpočet a žádost o přidělení finančních prostředků na další kalendářní rok s písemným z ředitele o spolufinancování projektu je součástí dodatku k dohodě. 7.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty/VŠ ústavy. 8.Závěrečná zpráva se odevzdává do tří měsíců od ukončení projektu. Závěrečná zpráva musí popis celkové činnosti, seznam publikačních výstupů, celkové slovní zhodnocení výsledků podání navazujících mezinárodních projektů dle čl. 2 odst. 4. (jaký typ projektu byl pod vysvětlení, proč podán nebyl). Rektor/rektorka po ukončení projektů informuje o dosažený UK a Akademický senát UK (dále jen „AS UK“). 9.V publikacích a dalších výstupech získaných s podporou programu Primus je třeba uvést de Primus jako zdroj financování je rovněž nutné uvést v aplikaci OBD. Ve všech publikačníc třeba uvádět přesnou afiliaci autorů k univerzitě a ke konkrétní fakultě/VŠ ústavu, jak platného opatření rektora. 10Dojde-li během trvání soutěže Primus ke změně zákona č. 130/2002 Sb., v platném znění, n relevantního právního předpisu, který by měl za následek významnou změnu podmínek pro in podporu rozvoje vědy na UK, předloží rektor/rektorka v dostatečném předstihu děkanům/děk ředitelům VŠ ústavů návrh dalšího postupu na UK. *========================================================================================= * Čl. VII - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Soutěž dle těchto zásad koordinuje prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost a administrat zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu univerzity. 2.Základní informace o soutěži a jejích výsledcích se obvyklým způsobem zveřejňují na webu 3.Zrušuje se opatření rektora č. 2/2023. 4.Tyto zásady soutěže Primus byly projednány kolegiem rektorky UK dne 5. února 2024. 5.Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dne 20. února 2024. V Praze dne 15. února 2024 .pdf ke stažení [ URL "UK-13389-version1-or___6_2024___zasady_souteze_primus.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-13389-version1-or___6_2024___zasady_souteze_primus.docx"] Informace o přístupových právech k databázi budou specifikovány v OR ošetřujícím nově vyhl soutěže Primus. Do této lhůty se nezapočítává řádně doložená mateřská a rodičovská dovolená a výkon vojens případně doložitelná dlouhodobá nemoc. Výjimky jsou možné pouze na základě doložených zdravotních a sociálních okolností. Podrobné informace včetně aktuálního složení Komise programů pro podporu vědy na UK dostup cuni.cz/UK-7750.html [ URL "http://cuni.cz/UK-7750.html "] . Funkce hlavního řešitele je zastupitelná na omezenou dobu, a to po souhlasném vyjádření re S výjimkou případů uvedených ve čl. III. odst. 3 tohoto opatření. V současnosti OR č. 40/2021 ve znění OR č. 26/2023.