Zpráva o činnosti AS UK za období duben 1991 – březen 1992 ****************************************************************************************** * Zpráva o činnosti AS UK za období duben 1991 – březen 1992 ****************************************************************************************** Zhruba před rokem uzavíral Akademický senát Univerzity Karlovy své první volební obsobí. P té příležitosti zprávu o činnosti, která v hlavních směrech rekapitulovala průběh jeho prv období. Šedesát osm členů AS UK, delegovaných ze všech fakult a součástí Univerzity Karlov prokázat oprávněnost svého mandátu - a odpovědnost vztahu ke své univerzitě. Posláním této zprávy není prezentace dílčích osobních bilancí, ani komplexní faktografická programu jednotlivých jednání (která je věcně a dostatečně detailně zachycena v zápisech z Jejím úkolem je rámcově zmapovat hlavní okruhy činnosti AS UK, klíčové problémy, které byl řešeny, metody a postupy, které mohou být využity v další práci. Připomenutí uplynulého ro činnosti tak nechce být samoúčelnou či nostalgickou rekapitulací, ale inspirací a impulsem činnosti. *========================================================================================= * 1. Pracovní zasedání AS UK *========================================================================================= proběhla v uplynulém období celkem jedenáctkrát (v termínech 12. 4. 91., 17. 5., 31. 5., 2 9., 20. 9., 25. 10., 6. 12., 24. 1. 92, 28. 2., 13. 3.). Vcelku se dařilo dodržovat pravid cyklus. Termíny a programové zaměření schůzí AS UK byly zpracovány zhruba s půlročním před operativně upřesňovány, v rámci jednotlivých měsíců. Ve většíně případů byly před projedná otázek předány členům AS UK informativní podkladové materiály a k jednání přizváni kompete univerzity. Dílčí problémy jsme zaznamenali v těch okrajových případech, kdy výše uvedené (nebo z časových důvodů nemohlo být) zcela dodrženo. Respektování této metodické přípravy bude nutné věnovat odpovídající pozornost i v budoucnu. Vážnější a do jisté míry přetrvávajícím problémem, který může výrazněji eliminovat práci s mnohdy stále problematická učast na jeho jednáních. Dvakrát za uplynulé období (13. 9. a 2 nebyl na část svého jednání senát usnášeníschopný a musel proto modifikovat svůj plánovaný celkové průměrné absenci 31,3% se členové senátu - studenti podíleli 40% a zaměstnanci 23, dlouhodobých nebo trvalých absencí jednotlivých členů by měly akademické senáty fakult ane případě součástí UK zvážit nominování jiného zástupce, který by dokázal nejen efektivněji vzájemný kontakt, ale především přesvědčivěji se podílet na práce nejvyššího akademického *========================================================================================= * 2. Charakter práce *========================================================================================= se formoval v průběžné a úzké součinnosti s vedením Univerzity, na pravidelných zasedáních jehož program byl připravován předsednictvem, ve spolupráci s jednotlivými pracovními skup Kontakt s vedoucími představiteli UK je možné charakterizovat jako stabilní, věcný a opera zprostředkování aktuálních informací i společného řešení vymezených problémů. Rektor, pror (spolu s dalšími odpovědnými pracovníky UK) jsou pravidelně zváni na jednání senátu, který dispozici kompetentní informace a stanoviska, umožňující jeho kvalifikované rozhodování (k oboustranných informací slouží v posledním období i neperiodická informativní tiskovina Ho Pracovní komise AS UK (sociální, ekonomická, pedagogická, legislativní, ediční, tělovýchov posuzování nájemních smluv) jsou místem, kde dochází k předběžné přípravě programových mat jsou (včetně návrhu příslušného stanoviska) předkládány k projednání pléna AS UK. Právě na v mnoha případech závisí průběh jednání a kompetentnost rozhodnutí. Svolavateli jednotlivý členové AS UK, členy komisí josu pak v mnoha případech i nečlenové AS UK. V některých případech však v uplynulém období nebyl projeven odpovídající zájem o působení spěcializovaných pracovníích týmech. Velice důležitá legislativní komise, která garantoval nazastupitelných úkolů (např. přípravu schvalování statutů fakult a organizačních řádů sou operovala po určitou dobu v minimální, neudržitelné sestavě, která výrazně omezovala její současné době došlo již k významné změně a oživení v této oblasti). I do budoucna bude kva komisí jadnou z klíčových komponent činnosti akademického senátu. Jejich významu by měl od ze strany potencionálních spolupracovníků. Zvolené předsednictvo zabezpečovalo a koordinoavlo, v době mezi zasedáními, činnost AS UK, spolupráci s jeho komisemi, vedením UK, fakultními senáty a dalšími univerzitními i mimoun orgány. Kromě řady tématických pracovních setkání se svými partnery, se v předchozím obdob na 15 pracovních zasedání, která byla orientována na průběžné řešení aktuálních otázek, fo koncepčních záměrů a přípravu jednotlivých schůzí plána AS UK. Průběh těchto jednání předsednictva je zachycen v zápisech, které jsou členům senátu k dis sekretariátu AS UK. Jednání předsednictva jsou nadále průběžně přístupná všem námětům, připomínkám a návrhům č akademické obci Univerzity Karlovy. Lze konstatovat, že předchozí společná práce do jisté míry stabilizovala místo AS UK v sys univerzity i vzájemný vztah s jejimi vedoucími představiteli. Z této skutečnosti vyplývá p odpovědnost všech, kteří se na této činnosti podílejí. Po období konstituování základních upravujících další existenci a působení Univerzity Karlovy (např. statut UK), vstupujeme d kterém bude řada výchozích norem (včetně zákona o vysokých školách) dále modifikována a in lépe vyjadřovaly reálné potřeby, požadavky a funkce vysoké školy. Dále je třeba optimalizo i vědeckou činnost univerzity, která musí formulovat i svoji perpektivně založenou koncepč Nadále bude nezbytné hledat efektivní cesty k posílení integrace univerzity, při zachování autonomie jejich jednotlivých fakult a respektování akademických svobod a tvůrčího potenci akademické obce. Tento proces však nemůže probíhat živelně, zásadní rozhodnutí nelze přenechat náhodám a pr komplikované situaci je zcela nezbytné maximálně vyjasnit zásadní koncepci rozvoje univerz jakéhokoli orgánu UK by mělo do této koncepce zapadat a mnohá rozhodnutí by mohla být přij jednoduše, kdyby tato koncepce již byla přijata. V tomto ohledu se AS nezřídka své zodpově domníváme se, že ve spolupráci s vědeckou radou UK bude tento materiál brzy v takové formě jako materiál zásadního významu, předložen akademické obci univerzity. Jakkoli není záměrem předkládané zprávy (jak již bylo zméněno výše) zprostředkovat "invent všech projednávaných otázek, je učelné, alespoň rámcově, charakterizovat nejvýznamnější ob se naše společná práce, v přechozním období, soustřeďovala především. ------------------------------------------------------------------------------------------ a) ekonomická oblast ------------------------------------------------------------------------------------------ patřila mimo jiné i vzhledem k četným rozpočtovým úpravám, v uplynulém období, k trvale sl diskutované tematice. Ekonomickou komisi Akademického senátu UK tvořilo během roku 1991 v přičemž všech zasedání se zúčastnili pouze 3 členové, účast zbývajících členů byla velice V průběhu roku 1991 se ekonomická komise sešla celkem šestkrát tak, aby vždy maximálně vyh úpravy rozpočtu univerzity. Na všechna zasedání komise byly vždy připraveny podklady z eko rektorátu UK. Komise se snažila jednotlivé požadavky fakult a součástí objektivně posuzova nejasností byly mnohokrát vyžádány doplňující podklady. Celkově lze rozpočtová rok 1991 ro zásadně rozdílná pololetí, v prvním byl rozpočet tvrdě restriktivní, v druhém se po přiděl až neadekvátně vylepšil. Tímto vývojem byla samozřejmě poznamenána činnost ekonomické komi pololetí bylo možno ke schválení AS UK doporučit k finančnímu krytí minimální množství pož v krácené míře (převážně nové kapacity, havarijní případy a pod.), v druhém pololetí bylo podstatnou část řádně odůvodněných požadavků. Z činnosti ekonomické komise vyplynuly některé nové prvky, které měly především za úkol ef finančních prostředků: • Ekonomická komise iniciovala doporučení Akademickému senátu UK využívat v maximální míře studentů k zajišťování nekvalifikovaných prací, týká se především kolejí a menz. Došlo t úspoře mzdových prostředků (odpadá nutnost poskytnutí minimální mzdy) a zároveň se nasky některým studentům vylepšit si vlastní finanční situaci. • Z důvodů naprostého nedostatku investičních prostředků a efektivního využití centrálního hospodářské činnosti UK navrhla ekonomická komise využít tento zdroj především na poříze strojů a zařízení a to většinou formou návratného příspěvku (tímto způsobem bylo použito centrálního zdroje HC). • Fakulty a součásti byly v září vyzvány k předložení návrhů na čerpání rezervy investiční (obdoba grantového systému). Návrhy předložilo celkem 12 uchazečů, do užšího kola postou projekty, dva získaly požadovanou dotaci. Závěrem lze konstatovat, že ekonomická komise plní zatím účel svého zřízení, to znamená, ž Akademickému senátu UK odborně zpracovaná doporučení k ekonomickým rozhodnutím, která AS U dochází pouze k řešení některých komplikovaných záležitostí. Ve spolupráci s vedením UK a ekonomickou komisí AS UK , schválil senát (13. 3. 1992) i roz UK za rok 1991 a Návrh rozpisu rozpočtu UK na rok 1992. V této souvislosti bylo formulován stanovisko, adresované výboru pro VŠ ČNR a MŠMT, upozorňující na nerespektování proklamací vzdělaní a vysokých škol, kterým nebyly přiděleny dostatečné prostředky, odpovídající jeji významu. ------------------------------------------------------------------------------------------ b) legislativní činnost ------------------------------------------------------------------------------------------ AS UK navazovala na předchozí práci, související s podílem senátu na přípravě Vysokoškolsk Statutu Univerzity Karlovy. Po ustanovení legislativní komise se práce v této oblasti sous na projednávání statutů jednotlivých fakult a organizačních řádů součástí UK. Tato činnost zcela uzavřena. Projednávání fakultních statutů probíhalo až do ledna 1992, kdy byly schvá 1992) poslední předložené materiály. Projednávání organizačních řádů nadále pokračuje. Obecné lze konstatovat, že přípravě statutů věnovaly fakulty značnou pozornost, případné p korekce ze strany AS UK měly spíše dílčí, okrajový a formální charakter. Jedinou výjimkou některých lékařských fakult UK zavést do studijních řádů doplňující klasifikační požadavek studia. Protože se nenašel vhodný mechanismus jek tento požadavek formulovat, rozhodly se AS zmíně tohoto požadavku ustoupit. Při posuzování statutů byla konstatována tendence ke značně dif výkladu některých pasáží jednotlivými fakultami. Především ve sféře studijních záležitostí diferencovaný přístup do jisté míry problematický a do budoucna předpokládá přijatelné sla specifik z příslušností k funkčnímu kontextu celé univerzity. Vcelku bez výraznějších problémů byl v rámci dané oblasti připraven a schválen (31. 1. 199 AS UK. Pravidelnou součástí programu AS UK se v posledním období stalo projednávání nájemních sml využití volných univerzitních prostor. V této souvislosti legislativní komise vypracovala k pronájmu nebytových prostor a i do budoucna bude nepochybně úzce a často spolupracovat s komisí pro posuzování nájemních smluv. V posledním období je v legislativní oblasti často diskutován problém o vědě (zákon o ČAVU v předkládané podobě zaujal AS UK, spolu s vedením UK a Radou vysokých škol, negativní sta oblast je nutné nadále sledovat s maximální pozorností, v zájmu zachování vědy na vysokých rozvoje vědy jako takové a integraci vědy výuky. V současné době se práce v legislativní oblasti stále více soustřeďuje na zpracování připo předpokládané novele zákona o vysokých školách a dalších návazných dokumentů (např. Statut k závažnosti a náročnosti těchto úkolů je dobré, že příslušná komise rozšiřuje svoji člens disponuje dnes odborníky, kteří poskytují záruku jejího profesionálního působení. ------------------------------------------------------------------------------------------ c) sociální otázky ------------------------------------------------------------------------------------------ na rozdíl od předchozího období byly prosazovány na jednáních AS UK mnohem výrazněji. Konc především na sociální problémy studentů, tlumočené příslušnou komisí AS UK, která v uplynu iniciovala řadu jednání, přispěla k vyjasní vzájemných stanovisek a přijetí některých zákl v této oblasti. V často polemickém dialogu, především se zástupci Ústřední zprávy kolejí a menz, byl formu vysokoškolské koleje i Řád vysokoškolské menzy. Oba tyto dokumenty znamenaly podstatně nov studentů ubytovaných na kolejích a byl náročnou zkouškou AS přípravy a vypracování této le samého počátku (myšlenky širokých pravomocí správních rad kolejí vznikla v AS UK) až do je života. Proto také AS věnoval nemalou pozornost diskusím o tomto problému od akademických funkcionáře univerzity až po studenty. Od problematického postupu při úpravě kolejného pok 13 797/91-33) – o svém stanovisku informoval AS UK příslušného ministra (na základě svého 1991) – se problematika stanovení kolejného a sociálního zabezpečení studentů dostávala pr pořad jednání AS UK. Po vyjasnění základních kritérií byly projednány i poplatky inkasovan ubytování, a vytvořena tak, ve spojení s výše uvedeným i dokumenty, základní akceptovateln zajištění provozu v této oblasti. Po provedení voleb do správních rad kolejí vznikla situace, která je v současné době prakt Je zřejmé, že dialog v této oblasti bude dále pokračovat, a že v něm hlas akademického sen své nezastupitelné místo a zásadní význam. Samozřejmým předpokladem jeho konstruktivního p ochota hovořit, ale i naslouchat. Akcent na prioritní řešení sociálních problémů studentů v uplynulém období vyplýval z dané reality a jejích proměn, ke kterým bylo nutné zaujmout odpovídající stanovisko. Vztah mezi Ústřední zprávou kolejí a menz bylo nutné kodifikovat alespoň v základních pravidlech. Jej životaschopnost je nutné dále sledovat a ověřovat. Sociální problematika by však vzhledem k působnosti a struktuře senátu, měla pokrývat širš což by se mělo projevit i zapojením pracovníku UK do práce příslušné komise. ------------------------------------------------------------------------------------------ d) pedagogická komise ------------------------------------------------------------------------------------------ a její problémy, patří mezi trvale sledované a projednávané otázky. Partnerem příslušného se stala nedávno ustavená komise AS UK, která by měla být reprezentativní pracovní skupino zástupce všech fakult UK. V roce, který byl vyhlášen rokem výchovy a vzdělání, s příznačným výročím J. A. Komenského pedagogickým otázkám věnován výrazný prostor, který by však měl být zachován i do budoucna odpovídajícími opatřeními), neboť reprezentuje klíčové poslání a funkci vysokých škol. V období před přijímacími zkouškami na UK se pedagogická komise zabývá možnostmi sjednocen při přijetí ke studiu v některých oborech, rozvojem informačního systému UK a koncepčními plynoucími z reformy středního a vysokého školství. V této souvislosti byla projednána inf alternativním školství, ve které AS UK podpořil myšlenku specializovaného nástavbového stu rozporu se zákonem o vysokých školách. Problematikou bakalářského studia, jeho koncepcí, s perspektivou na UK se bude AS dále zabývat. Aktuální otázky směřující i k současnému Studijnímu řádu UK. Zejména v kontextu s posuzová a studijních řádů Jednotlivých fakult, vyplynula potřeba definovat některé pojmy jako obec závazné (např. termín student). Ukazuje se, že široká alternativní možnost interpretace zá může v rámci univerzity vyvolat komplikované situace, které by bylo účelné eliminovat. Pře důvodu se také AS UK, ve spolupráci s příslušným prorektorem, zabýval doporučením na sjedn studijních předpisů tak, aby tvořily přechodnou normu do novely zákona č. 172/1990 Sb. Jed prošla i vyhláška o zásadách postgraduálního studia, včetně informací o konečné úpravě pos studentů, kteří po dohodě s příslušným ministerstvem získali standardní statut posluchačů Je zřejmé, že i v budoucnosti musí být pedagogická oblast předmětem systematického a konce akademického senátu. Jeho pedagogická komise pro to má potřebné personální zázemí, zájem, kvalifikované předpoklady. ------------------------------------------------------------------------------------------ e) další aktivity ------------------------------------------------------------------------------------------ vykazuje enormní množství uzavřených smluv a návazných kontextů, kterými UK upevňuje a sta mezinárodní vazby. O dosahovaných výsledcích je AS UK příslušným prorektorem průběžně info V budoucnu by bylo účelné, aby senát věnoval i této problematice hlubší a soustavnější poz se s konkrétními výsledky a přínosem vyplývajícím z uzavřených dohod a jejich využitím v r fakult. Na období, kdy se činnost v dané oblasti právem soustředila na podchycení a zafixo mezinárodních kontaktů by měla navazovat doba, kdy bude pozornost soustředěna zejména na j efektivní využití. Na tomto úsilí by se měl výrazněji podílet i AS. ------------------------------------------------------------------------------------------ - Rozvoj Karlovy univerzity ------------------------------------------------------------------------------------------ je interdisciplinární oblast, která souvisí s řadou jejich činností. Na jednáních AS UK po krystalizovala podoba součinností. Na jednáních AS UK postupně krystalizovala podoba souča životní prostředí, bylo ustaveno Taneční centrum jako účelové zařízení UK, vznikla Agentur škol a byl podpořen návrh na podání žádosti o udělení licence pro rozhlasové vysílání univ V posledním období je pozornost senátu soustředěna především na konstituování univerzitní informačního systému. Průběžně sleduje AS UK i činnost vydavatelství Carolinum a dalších p by měly přispívat k posílení a rozvoji univerzity. ------------------------------------------------------------------------------------------ - Oblast vědy ------------------------------------------------------------------------------------------ je v současné době akademickým senátem sledována zejména s ohledem na projednávání uvažova legislativních opatření v této oblasti, o kterých se tato zpráva již zmínila na jiném míst souvislosti senát, v souladu s vedením UK, podporuje autonomii vědecké práce vysokých škol specializované vzdělávací instituce zabývají badatelskou činností, předpokládající vytvoře partnerských podmínek ve vztahu ke standardním vědeckým institucím. AS UK dále podpořil po návrhy všech relevantních zákonů pro tuto sféru byly předloženy v dostatečném předstihu vy připomínkovému řízení. Průběžně se senát zabýval i dalšími otázkami a podněty v této oblasti: např. informacemi o čestných titulů, uznání medailí UK, ediční činnosti UK, složení vědecké raky UK i projekte Ústřední knihovny UK. Vzhledem ke svému významu a perspektivní stabilizaci, která předpokl současné situace, reprezentuje oblast vědecké práce významnou nezastupitelnou položku univ ke které musí AS UK soustředit svoji pozornost a úsilí ve větší míře, než tomu bylo doposu Práce AS reflektuje i aktuální společenskou situaci, její naléhavé problémy, které se ve s dotýkají i Univerzity Karlovy. Plénum AS UK se tak např. vyjádřilo k federativnímu uspořád problematice lustrací i některým mezinárodním otázkám. V souladu s diskusí, která provázela projednávání Zprávy o činnosti akademické reprezentac UK (28. 2. 1992) a projednávání návrhu rozpisu rozpočtu UK na rok 1992 (13. 3: 1992)byla j klíčových úkolů v nadcházejícím období konstatována potřeba formulovat (na úrovni vedení U koncepci a strategii univerzity. Se záměrem iniciovat tento důležitý úkol vstupuje AS UK d své činnosti. Ing. Ivan Wilhelm předseda Akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze