Zpráva o činnosti AS UK za období duben 1991 – březen 1993 (za dvě funkční obdob ****************************************************************************************** * Zpráva o činnosti AS UK za období duben 1991 – březen 1993 ****************************************************************************************** Zpráva za dvě funkční období Vážené kolegyně, Vážení kolegové, členové akademické obce. Akademický senát univerzity Karlovy se snaží zavést tradici závěrečných zpráv při ukončení období. Učinil tak na závěr 1. funkčního období v r. 1991 a činí tak i letos, na závěr 2. Předložená zpráva poskytuje přehled nejdůležitějších otázek, kterými se AS zabýval a uvádí situace, z které při jednáních AS vycházel. I když tato zpráva nemůže obsahovat a neobsahu problémů jimiž se AS zabýval, doufáme, že bude alespoň částečným přínosem jak pro akademic zejména pro další činnost AS v dalších funkčních obdobích. V příloze této zprávy je stručný statistický přehled účasti jednotlivých členů AS na jedná činnosti AS. Z tohoto přehledu je patrný jistý pokles aktivity členů AS v období 1991 – 92 na zasedáních AS poklesla ve studentské části z 61% na 55%, v zaměstnanecké části z 82% na pokles je jistě součástí celkového ochabnutí zájmu v měřítku celospolečenském, nicméně lze jenom dočasným. Z předložené zprávy, ale především z každodenního života jasně vyplývá obr problémů, které je nezbytné řešit a to pouze cestou aktivity celé akademické obce. Bylo by zamyslet se i při této příležitosti o příčinách zmíněného jevu, zejména pak v radách stude ****************************************************************************************** * A. Činnost samosprávná ****************************************************************************************** Tato oblast činnosti AS patří k základním činnostem, vzhledem k tomu, že AS je podle zákon samosprávným orgánem školy. V této činnosti, i když na první pohled v konkrétních bodech r snažil AS působit jako jeden orgán, hledal společné zájmy všech fakult, vycházet z jednotí a působit tak v rámci univerzity jako celku. Nutno zdůraznit, že za celé funkční období se neprosazovaly lokální zájmy jakékoli skupiny senátorů. *========================================================================================= * a) Volba rektora a schválení externích členů VR *========================================================================================= Volba rektora patří k hlavním povinnostem AS vysoké školy a na začátku v r. 1991 přistoupi aktu s maximální vážností. Je nutno však na celou proceduru pohlížet z poněkud širších hle je nezbytné uvést, že volba proběhla na základě § 36/1 zákona č. 172/90 Sb. Předtím byl re AS v lednu 1990, tj. ihned po listopadu 1989, vlastně v přechodném období bez nové nebo no legislativy, kdy změny byly uváděny do života z naprosté nevyhnutelnosti. V r. 199é probíh intenzivní a hluboké změny v rámci celé univerzity a protože zákon č. 172/90 Sb. ukončil t období datem 31. 1. 1991, musela se nová volba uskutečnit již začátkem ledna 1991. Zřejmě měla za následek, že do voleb vstupoval nakonec jediný kandidát, i když AS vyvinul značné kandidovalo kandidátů několik. Domnívám se, že je správné, aby rektor byl volen z několika doporučujeme zachovat takovou volbu i v budoucnu. Podle Statutu UK tvoří vědeckou radu rektor UK (předseda), děkani fakult a daší externí čl osobnosti – schvalované AS na návrh rektora. Funkční období VR UK je shodné s funkčním obd AS schválil pro toto funkční období 5 návrhů rektora na externí členy VR UK. AS UK vyžadoval projednání všech zásadních návrhů, týkajících se zejména otázek pedagogick před vědeckou radou UK. Tak bylo možné prosazovat jistou kontinuitu a koncepčnost v rozhod v uvedených otázkách, i když zmíněná koncepce nebyla prozatím přesně a jasně formulována. prostor pro svoji činnost a plnění svých povinností. Domníváme se však, že zejména iniciat VR UK by v budoucnu měla být mnohem aktivnější. Rovněž je nezbytné dohodnout způstob konkr informovanosti o činnosti VR jak AS tak i akademické obce UK. Další principiální otázkou j – pro všestranné posouzení podstatných otázek vědecké a pedagogické činnosti na univerzitě užitečné neomezovat se pouze na kolegium rektora, klub děkanů a externí členy, protože vho z univerzitních osobností lze lépe zajistit kompetenci tohoto sboru ve všech svěřených úko *========================================================================================= * b) Konstituování pracovních komisí AS *========================================================================================= Po počátečním období charakterizovaném hledáním a vyjasňováním úlohy AS ve struktuře VŠ, k přispěl i zákon o VŠ, i když zde jsou úkoly AS vymezeny pouze rámcově, bylo 2. funkční obd na plnění jeho funkcí. Zvážením vzniklé situace dospěl AS k závěru, že nejefektivnějším způsobem řešení úloh bude pracovních komisí, které mohou být tvořeny buďto ad hoc pro daný účel, anebo jako stálé pr AS. S odstupem času lze hodnotit tento krok AS jako účelný, protože všechny komise byly fu dopomohly ke zdárnému vyřešení celé řady úkolů. Z úloh plynoucích z podmínek akademického patrné z nejzatíženějších komise pro posuzování náj. smluv, ekonomická a sociální, ale i d pracovaly spolehlivě a všechny řešené problémy, o kterých pojednává tato zpráva, by nemohl konce bez rozhodujícího přispění odpovídajících komisí. Úplný přehled o komisích zřízených této zprávy. Zvláštní pozornost zasluhuje „akademický soud“, zřízený jako jedna z komisí AS. Původní př orgánu byla, že se bude zabývat problémy členů AO vznikajícími z postupů neslučitelných s  akademického života. Protože za celé funkční období tento orgán neobdržel žádný impuls k p s postupem času upadl v zapomnění. V poslední době (od prosince 1992) se však na AS obráti AO zejména v souvislosti s otázkami lustrací ale i s problémy dalšími. Vznikla proto aktuá hlouběji projednat otázku akademického soudu a tato záležitost je v současné době připravo a pravděpodobně bude do konce funkčního období uzavřena. *========================================================================================= * c) Tvorba a schvalování ročního rozpočtu *========================================================================================= Schvalování ročního rozpočtu vysoké školy je povinností AS stanovenou zákonem č. 172/90, S návrhu rozpočtu byla vždy pověřena ekonomická komise AS, která tento úkol plnila ve spolup s ekonomickým odborem RUK. Zásady pro rozpis v rámci UK byly dohodnuty pro každý finanční v závisloti na zásadách stanovení rozpisu RVŠ pro jednotlivé vysoké školy. Zvlášť byla sta rozpočtu pro rektorát a součásti UK. Pro finanční rok 1992 již byla celková rozpočtová čás stanovena globálně a její rozpis byl plně v kompetenci přípravy na UK. Nedostatkem tohoto bylo, že s definitivní verzí rozpisu bylo nutné čekat na metodiku rozpisu RVŠ a vzhledem k termínu schválení rozpisu na této instanci byl značný tlak na neprodlené schválení rozpočt I když projednávání rozpočtu muselo proběhnout ve velmi krátkém časovém intervalu, přesto proncipiální nedostatky. Významným počinem AS bylo zřízení „rezervního fondu“ UK, jehož prostředky byly účelově roz v průběhu roku na obnovu fondu nemovitostí UK. Ukázalo se, že většina z 278 nemovitostí pa užívání UK je v havarijním stavu a rozsah rekonstrukcí je takový, že by je jednotlivé faku ze svých vlastních prostředků realizovat pouze v průběhu mnoha let. SLoučením prostředků n na fakulty lze finančně zajistit akce na obnovu nemovitostí v odpovídajícím rozsahu. Tento realizovaný v r. 1992 se nesetkal se zásadními připomínkami. Po r. 1993 je připraven návrh rekonstrukčních akcí UK s kvalifikovaně určeným pořadím důležitosti a bylo by nanejvýš žád zmíněný fond (s proměnlivou výší podle požadavků a výše rozpočtu UK) po dobu alespoň 3 – 4 možné předpokládat, že rozsáhlé rekonstrukce budou ukončeny a údržbu budov budou fakulty m svých rozpočtových prostředků. Důležitým rozhodnutím AS bylo vyslovení souhlasu s přechodem celé UK na příspěvkovou organ r. 1993. Touto otázkou se AS zevrubně zabýval na dvou zasedáním v r. 1992 a poté bedlivě s celého přechodu, aby se problémy spojené s tímto přechodem minimalizovaly. Včasná změna sy se může stát výrazným impulsem pro rozvoj univerzity – mimojiné i proto, že hospodářské út fakult nashromáždí včas potřebné zkušenosti v nových hospodářských podmínkách. *========================================================================================= * d) Formulace zásad rozvoje UK *========================================================================================= Na činnosti AS se ve všech oblastech znatelně odrážela skutečnost, že nebyla formulována k vývoje UK. Téměř každé rozhodnutí, před kterým AS stál, bylo přijímáno velmi pracně a málo způsobem, protože bylo vlastně rozhodnutím ad hoc. Z tohoto důvodu se AS snažil o zásadní tuto koncepční nejistotu. Je nasnadě, že jde o úkol nadmíru složitý, obzvláště v situaci e ochablosti, kdy navíc není jasně formulována ani státní politika ve vztahu k vědě a k VŠ a vypracována ministerská koncepce RVŠ. Přesto se v průběhu r. 1992 podařilo vyjasnit ve spo UK zásady koncepce rozvoje univerzity a dohodnout přípravu předběžného materiálu, který by výchozí zdroj pro obsáhlou diskusi na půdě jak AS, tak celé akademické obce univerzity. V  tento materiál připravuje kolegium rektora druhou versi návrhu pro obsáhlou diskusi v rozš AS. Takto vyjasněný materiál bude určen pro další diskusi a pro orientaci v zásadních směr konkrétní rozhodnutí pak bude možné přijímat mnohem snáze (a koncepčněji) a to nejen v AS ****************************************************************************************** * B. Legislativní činnost ****************************************************************************************** AS se především zabýval dokončením znění Statutu UK včetně příloh, v závěrečné fázi pak i k připomínkám MŠMT při jeho registraci. Nutno ovšem poznamenat, že žádná z připomínek MŠMT charakter a Statut UK jako takový byl zaregistrován a je platný od začátku roku 1991. Průb zevrubně prodiskutovány a většinou schváleny i statuty všech fakult a organizační řády sou Do této činnosti lze zařadit rovněž vypracování zásad PGS na UK, které AS prodiskutoval a zvláštní zmínku stojí schválení Řádu vysokoškolské koleje UK. Jím se AS zabýval v r. 1991, řešit problematiku kolejí zásadním způsobem. Předně rozhodl, že jednotlivé koleje nebudou jednotlivými fakultami, ale celý kolejní fond bude spravován UK. Toto rozhodnutí by mělo n odstranění uzavřených kolejních komunit jednotlivých fakult. Zavedení vyššího stupně samos kolejích s rozsáhlejšími pravomocemi by mělo zlepšit účelovost ubytovacích zařízení. Proto změny v organizaci ubytování i běhu kolejí, bylo nutné vypracovat zcela nový kolejní řád. musel věnovat AS mnoho úsilí v průběhu celého funkčního období, první versi kolejního řádu v září 1992, ale prakticky okamžitě začaly prácena podstatné revisi podle požadavků K a M V současné době je vypracována a schválena 2. verse, která přesně odpovídá vyšším zákonným zůstala v hlavních zásadách nezměněna, lépe odpovídá praktickým podmínkám kolejí. AS se i otázkou kolejí zabývat. AS věnoval značnou pozornost i diskusím a připomínkám k zákonným normám buďto přímo určený o VŠ) anebo s činností VŠ úzce souvisejících (Zákon o vědě a technologiích, zákon o granto apod.) Byl to zejména návrh novelizace zákona o vysokých školách, kterým se AS zabýval dos na základě připomínek celé akademické obce UK vypracoval obsáhlé materiály, které předal j RVŠ. Celou proceduru přípravy novely zákona o VŠ sleduje AS s velkou pozorností, zejména n otázka novelizace zákona o VŠ aktivována a zdá se, že přichází do finálního stádia. AS se vyjadřoval k provádění zákonných norem a předpisů – např. vyvolal jednání o soc. postavení které bylo úspěšně uzavřeno, dále navrhuje zrušení věkové hranice 26 let pro přiznání soc. svým návrhem prosazuje zrušení zdanění příjmů VŠ z hosp. činnosti podle platného zákona o vyjasnění postavení studentů ze SR na VŠ v ČR atd., všechny tyto návrhy je nutné nadále sl ****************************************************************************************** * C. Činnost pracovišť – součástí UK ****************************************************************************************** V AS proběhla v roce 1990 zevrubná diskuse o koncepci struktury rektorátu a součástí UK. J bylo usnesení, podle kterého je nezbytně nutné ponechat těmto centrálním složkám funkci ko informační, avšak výkonnou funkci je potřeba přenést v maximální míře na fakulty UK. To se vědeckých a vědecko-pedagogických pracovišť. Tuto tezi se snažil AS plnit po celou dobu fu snaží se o to nadále. Výsledkem bylo např. zařazení Ekonomického ústavu UK do struktury FSV. AS se rovněž zabýva návrhu Centra pro životní prostředí jako koordinačního pracoviště mezifakultního, podřízen Obdobnou funkci plní i Centrum pro teoretická studia. V současnosti probíhá jednání o zařa struktury FSV, které není dosud uzavřeno. Značnou pozornost věnoval AS projednání a ustavení Knihovny UK. Podle usnesení AS je připr projektu, který zatím není financován, i když se v době projednávání této záležitosti zdál technického projektu by mohl být v rámci UK schválen před koncem r. 1992. AS věnoval práci Knihovny UK maximální pozornost mj. i proto, že úzce souvisí s řešením informačního systém významného projektu značně ovlivňujícího další vývoj UK. Jak již bylo uvedeno dříve, není tato zpráva kompletním soupisem jednotlivých akcí AS, dok nečiní nárok ani na kompletní soupis nejdůležitějších aktivit. Chtěli jsme především pouká souvislosti mezi jednotlivými problémy v akademickém životě UK, na způsob řešení těchto pr hlavní přetrvávající problémy nebo úkoly. Zdá se nám důležité zachovat jistou kontinuitu v do budoucna, i když je samozřejmé, že tato činnost bude nezávislá a plně v kompetenci rozh AS. Je pravděpodobné, že snaho o stručnost způsobí na mnoha místech některé nejasnosti. AS všechny své členy poskytováním zevrubných informací o celé činnosti AS za uplynulé období. své existence AS UK nevyužil ani jednou možnost dané jednacím řádem prohlásit zasedání neb uzavřenou. Domníváme se, že tato okolnost rovněž podstatně přispívá k charakteristice prác senátu. Pro nejbližší období se jako nejdůležitější zdají tyto problémy: • rozpracování klíče pro rozdělení rozpočtových prostředků na rok 1993. V této souvislosti stanovit rozpočtová pravidla pro rektorát a všechny součásti UK • - zhodnocení činnosti součástí UK: Ústavu výpočetní techniky Institutu základu vzdělanosti Ústavu jazykové a odborné přípravy Centra pro teoretická studia Správy kolejí a menz Vydavatelství Karolinum Tanečního centra Evropského informačního střediska Centra pro životní prostředí a další • uzavření organizačního začlenění UNIVIDEO a CERGE do FSV • zahájení realizace celouniverzitního informačního systému • zprovoznění knihovny UK • vypracování statutu nadace UK • zároveň je nutné připomenout i přípravu novely statutu UK a všech souvisejících norem v  s novelou zákona o VŠ. Ani tento výčet není a ani nechce být zcela konečný, protože by degradoval hlavní rys činn senátu – totiž pružnou a pohotovou reakci na měnící se situaci na Univerzitě i v celé spol že se nám to ve spolupráci s akademickými funkcionáři dařilo. Za to děkujeme všem členům A těm, kdo přispěli k renomé, jemuž se senát v akademických i obecných kruzích těší. Pestrý a mimořádně proměnlivý vývoj, který je možné očekávat, zaručuje i nastupujícímu sen mnohotvárnou činnost. Do ní mu přejeme hodně sil a úspěchů. QBFFFE.