Dlouhodobý záměr UK 2011-2015 ****************************************************************************************** * Dlouhodobý záměr Univerzity Karlovy v Praze 2011-2015 ****************************************************************************************** • Projednáno ve Vědecké radě UK dne 13. ledna 2011 • Projednáno ve Správní radě UK dne 27. ledna 2011 • Schváleno Akademickým senátem UK dne 21. ledna 2011 • Aktualizace DZ Univerzity Karlovy pro rok 2015 [ URL "UK-6744.html "] • Aktualizace DZ Univerzity Karlovy pro rok 2014 [ URL "UK-5559.html "] • Aktualizace DZ Univerzity Karlovy pro rok 2013 [ URL "UK-4514.html "] • Aktualizace DZ Univerzity Karlovy pro rok 2012 [ URL "UK-4513.html "] • Bilanční zpráva o naplňování DZ v roce 2014 [ URL "UK-4512-version1-hodnoceni_adz_uk_201 • Bilanční zpráva o naplňování DZ v roce 2015 [ URL "UK-4512-version1-hodnoceni_adz_uk_201 *========================================================================================= * Vize *========================================================================================= Univerzita Karlova jako mezinárodně ukotvená instituce špičkové vědy a výuky, jako místo atraktivní a přívětivé pro své studenty, doktorandy i pracovníky, s moderním zázemím a vybavením, jako sebevědomé a soudržné kulturní společenství. *========================================================================================= * Preambule *========================================================================================= Univerzita Karlova v Praze (UK) přijala svůj dosud platný Dlouhodobý záměr v r. 2004 [ URL "] . Důkladné a komplexní hodnocení jeho plnění i změny vnějšího kontextu vedou univerzitu přijmout nový Dlouhodobý záměr, ve kterém se odráží reflexe současné situace, stanovují cí střednědobém horizontu a formuluje poslání UK. Univerzita Karlova se hlásí ke svému historickému poslání, které v její zakládající listin IV. – povznést vzdělanost země a nabídnout svým občanům nejkvalitnější vzdělání, za kterým ubírat do ciziny, ale univerzita sama bude vyhledávána cizinci. Ruku v ruce s tím se univerzita hlásí k humboldtovským principům jednoty výzkumu a vzděláv a svobody bádání i výuky. Chce být otevřená jak nadaným studentům, dobrým učitelům a vědců ze zahraničí, tak celé společnosti. Tyto principy stále platí a nejsou v rozporu s potřeba společnosti, jak se někdy zjednodušeně tvrdí. Svůj hlavní přínos společnosti vidí v pěstov v udržování, rozmnožování a mezigeneračním přenosu poznání. Univerzita Karlova si vzhledem cítí vůči velkým osobnostem své historie, i vzhledem ke svému současnému postavení ve vědě i ve světě musí klást ty nejvyšší cíle, tj. dosáhnout ve větším počtu oborů než dosud znač evropské a světové konkurenci. Univerzita Karlova se musí vyrovnat se současnými vnitřně rozpornými skutečnostmi: s rosto obstát v globální soutěži a úkolem zvládnout tlak na deformaci humanistických základů idej do jakéhosi obchodu se znalostmi a vzděláním; s masifikací hrozící jak poklesem kvality do vzdělávání, tak i nedostatkem času na vědeckou práci samu; s omezenou ochotou financovat v vysoké školství z veřejných rozpočtů a s rizikem zvýšené závislosti univerzit na privátníc politických tlacích apod. Další významnou změnu vnějšího prostředí, tentokrát ve vzdělávací činnosti, představuje ap celoživotního učení, který bude příležitostí i výzvou pro vytváření nových nabídek i forem vývoj je spojen s větší prostupností studijních programů na straně jedné a větší diverzifi nabídky na straně druhé. Celý proces bude do budoucna ještě zvýrazněn demografickým pokles intenzivnějšího vstupu do programů celoživotního vzdělávání orientovaných na výkon povolán Pro kvalitní práci potřebuje Univerzita Karlova stabilní a předvídatelné vnější prostředí, že různé typy vysokých škol mají různé poslání a hrají různou roli, a proto musí mít i růz svou činnost. Univerzita odmítá „jednoduchá“, ryze ekonomicky motivovaná řešení výše uvede dilemat a z nich plynoucí postupy. Ve svém dlouhodobém záměru chce podpořit původní hodnot modelu univerzity a využít je k tomu, aby se staly neoddělitelnou součástí dynamického výv nelze pominout i některé principy podnikatelských a tržních vlivů. Univerzita Karlova se proto i na základě nedávných zkušeností cítí povinna i nadále ovlivň přípravy reformy terciárního vzdělávání v ČR, zejména v univerzitním sektoru. Podporuje ty vysokým školám umožní zkvalitnit jejich činnost. Chce jako doposud aktivně hájit akademick autonomii a samosprávu univerzit a posilovat jejich odpovědnost vůči společnosti. Univerzi prosazovat takové pojetí reformy, kdy finanční prostředky budou přidělovány dlouhodobě pře způsobem ve vazbě na objektivně vyhodnocenou kvalitu a umožní tak i v České republice rozv výzkumných univerzit. Univerzita se bude aktivně podílet na tvorbě dlouhodobě platné strategie podpory vědy a vý se shodnou rozhodující instituce, jež se na vzdělávání a vědě podílejí. Univerzita si uvědomuje svou odpovědnost v oborech profesního vzdělávání spojených s klini výzkumem. Proto hodlá i nadále aktivně hájit takové legislativní úpravy, které umožní zach kvalitu tohoto vzdělávání v plné šíři a udržet příznivé podmínky pro rozvoj výzkumu ve zdr příbuzných oborech. Univerzita hodlá i nadále nabízet své expertní zkušenosti a odborné zázemí při přípravě ve legislativních norem, a to nejen v uvedených oblastech. Tlaky na diverzifikaci institucí spojené s novými způsoby financování vzdělávání, s hledán modelu řízení a financování vědy a výzkumu, stejně jako odpovědnost univerzity za udržení speciálních a jedinečných oborech, které se na ní pěstují, mohou ve svých důsledcích vést rozdílným podmínkám pro rozvoj oborů a pracovišť univerzity. Důležitým úkolem při zvládání výzev je proto posilování vnitrouniverzitní spolupráce a soudržnosti. Univerzita Karlova, sedmnácti fakultách vzdělává více než padesát tisíc studentů, chce vědomě usilovat o syner respektování zvláštností jednotlivých oborů, využívat možnosti mezioborové spolupráce ve v řešení celospolečenských problémů, a zároveň podpořit jedinečné obory. *========================================================================================= * Poslání Univerzity Karlovy *========================================================================================= Univerzita Karlova chce být vrcholným centrem vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí či klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti, a záro uchovávání a předávání trvalých hodnot, poznatků a dovedností příštím generacím. K tomu mu nové generace badatelů i zaměřit úsilí na přípravu budoucích elit národa, které budou zast v hospodářství, ve zdravotnictví, v sociální oblasti, v kultuře i ve veřejné správě. Hlavním cílem Univerzity Karlovy je systematický rozvoj vědy založený na základním výzkumu kvality. Prvním posláním univerzity proto zůstává činnost vědecká a výzkumná, stejně jako další tvůrčí činnost, se kterou je těsně svázána činnost vzdělávací. Jedním z ukazatelů kv zlepšení jejího postavení mezi špičkovými světovými univerzitami. Kvalita výuky je do znač na kvalitě výzkumné a vědecké práce na každém pracovišti. Proto si univerzita klade za cíl její studijní programy, zejména na doktorské a magisterské úrovni, byly spojeny v maximáln s vědeckou prací a samostatnými badatelskými aktivitami studentů. Kvalitní vědecká a výzku jejíchž základech stojí vzdělávání, by měla být standardem v každém oboru. Další prioritou univerzity je její otevřenost a další kvalitativní posun v mezinárodní spo univerzity a v její internacionalizaci. Cílem je dosáhnout vysokých standardů ve společnýc vědeckých projektech i mobilitách zejména doktorských studentů, mladých akademických praco výzkumných pracovníků. Otevřenost a kvalita se musí projevit i tam, kde univerzita vstoupí společenské praxe. Univerzita chce dostát svému poslání působit na křižovatce výzkumu (zís v oblasti základního výzkumu a vytvoření volného prostoru pro jeho použití), vzdělávání a využití nových poznatků). Bude usilovat o další rozvoj vzájemně výhodných a celospolečensk vztahů s veřejnými výzkumnými institucemi v České republice. Cílem univerzity je být prestižní výzkumnou univerzitou v mezinárodním kontextu. Ukazatele cíle by měla být i stabilní pozice Univerzity Karlovy mezi prvními 200 univerzitami v rámc světových srovnávacích žebříčků. Dnešní věda je v mnoha oborech týmovou prací a kvalita vý souvisí s kvalitní přípravou nadaných mladých vědců, tedy s kvalitou doktorského, případně studia a s kvalitou postdoktorandů. To je ve velké míře závislé na selektivitě přijímání s Univerzita se musí do budoucna zaměřit zejména na to, aby zkvalitnila svá doktorská a magi byla atraktivní pro nejlepší absolventy jiných univerzit doma i v zahraničí a vytvořila ji k vědecké práci. Pro toto své úsilí se bude univerzita snažit hledat i podporu státu, nebo jedná o strategický zájem celé České republiky. *========================================================================================= * 1. Věda a výzkum *========================================================================================= Cíl: posílit postavení UK jako přední, mezinárodně uznávané výzkumné univerzity Současný stav: Univerzita Karlova si v předchozím dlouhodobém záměru z r. 2004 vytkla za cíl dbát na to, výzkumu promítaly do vzdělávací činnosti, a to zejména v doktorských studijních programech se chtěla ještě výrazněji zapojit do mezinárodní spolupráce ve vědě i ve vzdělávání a otev společnosti. To vyžadovalo také modernizaci její infrastruktury. Univerzita Karlova se v České republice stala nejvýkonnější českou vědeckou institucí. Jej 2009 představoval podle různých hodnocení třetinu až polovinu vědeckého výkonu všech český Ve srovnání s rokem 2004 se vědecký výkon univerzity zdvojnásobil. Poněkud méně uspokojivá se špičkovými světovými univerzitami citovanost prací autorů z UK. V uznávaných mezinárodních srovnávacích žebříčcích se Univerzita Karlova řadí díky svému v výkonu, kvalitou svých absolventů a mezinárodním rozměrem svých aktivit do třetí stovky, t 2 % nejlepších světových univerzit (jako jediná česká vysoká škola). Kromě zmíněných krité k takovému umístění i prestižní ocenění a granty. Např. v roce 2010 získali dva pracovníci historii granty udělované od roku 2007 Evropskou výzkumnou radou (ERC) v silně výběrové so Grant” programu „Ideas“. Úspěšnost UK v realizaci výzkumných záměrů a v činnosti výzkumných center je podle externí vysoká. Tyto velké projekty umožnily vznik nových týmů, často složených z mladých a kvalit Výzkumné záměry se staly příležitostí pro spolupráci mezi katedrami, ústavy a fakultami. V financování výzkumu hrají důležitou roli, neboť pokrývají většinu badatelských směrů na UK výzkumných záměrů. Jejich finanční přínos je kolem 1,1 mld. Kč ročně. UK se dále podílí na center základního výzkumu (10 koordinuje) a 11 center aplikovaného výzkumu (3 koordinuje), podpořila spolupráci s ostatními výzkumnými institucemi v ČR. Podobně vysoká, v ČR nadprůměrná, byla úspěšnost v zapojení univerzity do mezinárodních pr 7. Rámcového programu EU (na UK se řeší 56 projektů 7. RP), do programu „Public Health“, K INGO a dalších. Nadprůměrná úspěšnost v ČR však nemůže zastřít skutečnost, že pokud jde o mezinárodních projektů, UK má v jejich využívání ještě rezervy (vysoké školy v ČR v objemu prostředků na vědu a výzkum přicházejících ze zahraničí značně zaostávají za průměrem EU). Strategické záměry: • usilovat o co největší mezinárodní dopad výsledků vědecké práce na UK, včetně nárůstu ci • orientovat se prioritně na ty oblasti, kde univerzita již dosahuje vynikajících výsledků kontextu, při důrazu na kvalitu se dále věnovat zejména oblastem, v nichž je univerzita kde se řeší problémy důležité pro společnost  • nalézt vhodný a efektivní model rozdělování prostředků institucionální podpory vědy a vý univerzity; část institucionálních financí využít pro dlouhodobý koncepční rozvoj, zahrn vnitrouniverzitní spolupráci a na účelovou podporu obecných priorit univerzity, kterými excelence, podpora mladých vědeckých pracovníků, úspěšných pracovníků přicházejících ze další • systematicky podporovat efektivní mezinárodní spolupráci; výrazně zvýšit aktivitu a úspě v mezinárodních grantových soutěžích, zejména v ERC programu „Advanced Grants“ a dalších 8. Rámcovém programu EU a podpořit další významné smluvní spolupráce • aktivně se zapojit do přípravy a efektivně využít realizace projektů velkých evropských v rámci programu ESFRI (European Strategy Forum on Research Infrastructures) a souvisejí iniciativ • využít realizace velkých výzkumných center, jako jsou BIOCEV a další projekty podpořené jiných zdrojů, například Biocentrum a Globecentrum, k budoucímu výraznému posílení kvali a doktorského studia • podporovat spolupráci univerzitních pracovišť s kvalitními veřejnými výzkumnými instituc školami • podporovat ve větší míře – tam, kde je to prospěšné a žádoucí – spolupráci s komerční i sférou, veřejnou správou, legislativní a soudní praxí, kulturními institucemi a dalšími subjekty, zejména v podobě projektů aplikovaného výzkumu a expertní činnosti; při takové hledat nové formy, jejichž důležitými atributy budou dlouhodobost a vzájemná výhodnost ( či pro rozvoj know-how) Nástroje: • formulovat a začít naplňovat dlouhodobou koncepci rozvoje hlavních skupin oborů na unive souvislosti s důkladným vyhodnocením ukončených výzkumných záměrů a výzkumných center, a zapojením vědecké rady jako strategického poradního orgánu • v souladu s prioritami univerzity připravit a realizovat opatření kompenzující ukončován záměrů a výzkumných center a usnadňující mezioborovou spolupráci a zaměstnávání mladých vědeckých pracovníků • maximálně využívat možností nabízených národním programem na podporu vysoce hodnocených granty ERC • cílevědomě se zaměřit na získání grantů v připravovaných soutěžích Center excelence a Ce připravovaných agenturami GA ČR a TA ČR • pro aplikovaný výzkum na UK systematicky využívat možností financování prostřednictvím p kontraktačního výzkumu • využívat výsledků mezinárodních srovnávacích hodnocení v jednotlivých vědních oblastech THES a další) ke zkvalitnění vědecké a výzkumné práce • proaktivně vyhledávat možnosti účasti UK na zahraničních zdrojích financování vědecké pr • využívat fondovou politiku k podpoře přípravy mezinárodních projektů, a to zejména tam, snížení administrativní zátěže a konzultacím, které přispějí k větší úspěšnosti žadatelů k udržení špičkových mladých (postdoktorských) pracovníků, případně k tomu, aby univerzi vynikající výzkumníky či akademické pracovníky ze zahraničí • dále rozvíjet mezinárodní výměny pro studenty doktorských programů s důrazem na kvalitní spolupráci • vytvořit vhodné podmínky pro zaměstnávání zahraničních odborníků a mladých držitelů titu („postdoc“) na pozicích akademických pracovníků • přispět k revizi celostátní Metodiky hodnocení výsledků výzkumu, vývoje a inovací tak, a podpoře kvalitního výzkumu ve všech oborech; základním principem musí být identifikace d kvality pomocí kombinace indikátorů • připravit a realizovat novou nakladatelskou politiku UK, včetně elektronických publikací • zajišťovat moderní knihovnické služby a související činnosti, při jejich rozvoji využíva technologického vývoje v této oblasti *========================================================================================= * 2. Studium *========================================================================================= Cíl: být pro kvalitní uchazeče o studium první volbou zejména v doktorských a magisterskýc programech Současný stav: V uplynulém období byla dokončena implementace základních prvků reformy studia podle boloň Za posledních deset let se počet studentů Univerzity Karlovy zvýšil z 37 600 na téměř 53 t více než 40 %. Má-li být zachována a dále rozvíjena kvalita studijních programů, je kvanti počtu studentů na maximální možné úrovni. Nejdynamičtější nárůst zaznamenaly od r. 2004 ba navazující magisterské studijní programy, na které byla většina dříve pětiletých magisters programů strukturována. Restrukturalizace studia  byla v zásadě dokončena v r. 2008. V roc strukturovaném studiu zapsáno již více než 60 % studentů univerzity. Ve všech bakalářských a magisterských studijních programech byl uplatněn kreditní systém. kreditního systému na Univerzitě Karlově souvisí jednak s požadavky internacionalizace stu mobility studujících, jednak s cílem UK odstraňovat bariéry pro pohyb studentů mezi součás Samotná implementace jednotného kreditního systému proběhla mezi roky 2006–2008. Zavedení jednotného kreditního systému společně s možností vybírat si volitelné předměty z celé univerzity výrazně podpořilo prostupnost studia i odpovědnost studentů za samostatnou Zároveň byly vytvořeny základní formální podmínky pro větší otevřenost oborů. Lepší prostu uznání dosaženého vzdělání zejména v zahraničí slouží dodatek k diplomu. Univerzita Karlov 2009 certifikát Evropské komise „Diploma Supplement Label“, který potvrzuje kompatibilitu vydávaného na UK s celoevropsky odsouhlasenými standardy. V řadě oblastí se podařilo zavést či stabilizovat prvek zahraniční spolupráce – od přímé m ve všech stupních studia (LLP/Erasmus) přes akreditaci společných studijních programů se z partnery v oblasti magisterských studií (projekty Joint Degree) až po dvojí vedení diserta zahraničními pracovišti v oblasti doktorských studií (co-tutelle). Celkový dosavadní vývoj v oblasti celoživotního vzdělávání (CŽV) na univerzitě není plně u univerzitě probíhají kurzy profesního vzdělávání i kurzy zájmové, na nichž se jednotlivé f různou měrou. Celkový počet profesně orientovaných kurzů ale spíše klesá, naopak stoupá po zájmových. Mezi kurzy zájmovými hraje významnou roli Univerzita třetího věku (U3V). Počtem účastníků tvoří pětinu až čtvrtinu kurzů CŽV. Mezi profesně zaměřenými kurzy dominují kurz další pracovníky ve školství. Byla zavedena nová stipendijní politika umožňující podporovat a motivovat studenty za vyni ve studiu, za mimořádné vědecké, výzkumné, sportovní, umělecké nebo další tvůrčí výsledky aktivity hodné zvláštního zřetele. Prospěchové stipendium pobírá 10 % nejlepších studentů. student získat i na studijní pobyt či stáž v zahraničí nebo v případě tíživé životní situa jsou vyplácena ze stipendijního fondu a z vlastních zdrojů UK. Dalším typem jsou ubytovací stipendia, která nad rámec státní dotace dotuje z 20 % univerz zdrojů (v celkové výši okolo 20 mil. Kč ročně). Stipendia jsou diferencována v závislosti situaci studentů. Systematicky byla rozšiřována a zkvalitňována nabídka informačně-poradenských služeb s ohl jejich relevantní typy. Podpora studentů se speciálními potřebami na UK se postupně rozvíjela a zkvalitňovala. Od o ně na celé univerzitě řídí „Minimálními standardy podpory poskytované studentům a uchaze speciálními potřebami“ a je poskytována na všech fakultách. V oblasti ubytovacích a stravovacích služeb byly vypracovány podrobné podmínky jejich posk ke změně řízení těchto služeb posílením pravomocí orgánů Kolejí a menz UK a vyšším zapojen V roce 2008 byly vytvořeny podmínky pro podporu celouniverzitní studentské spolkové činnos např. v podobě Studentského klubu v Celetné ul. 20. Strategické záměry: • orientovat se zejména na doktorská a magisterská (navazující i dlouhá) studia; v bakalář neplánovat nárůst počtu studentů, popř. zvážit jeho pozvolné snižování • důsledně vyhodnotit dopady restrukturalizace studia, a to s ohledem na dlouhodobý cíl bý výzkumnou univerzitou s kvalitními doktorskými a magisterskými studijními programy • nadále podporovat profesní bakalářské studijní programy pouze tam, kde je o ně výrazný s a kde jsou podmínky a kvalita jejich provozování jedinečné • posilovat výběrovost všech stupňů studijních programů na UK • získávat do navazujících magisterských studijních programů nadané absolventy nižších stu jiných vysokých škol • rozšiřovat a zkvalitňovat zahraniční spolupráci ve studijních programech (mobilita stude programy, společné vedení závěrečných prací atd.) • vedle celých programů podporovat i přípravu jednotlivých předmětů vyučovaných v cizích j prosadit možnost, aby součástí každého studijního programu byl alespoň jeden předmět vyu jazyce • systematicky utvářet studijní programy na UK tak, aby pro studenty byly atraktivní, otev • zachovat prestižní tradiční, byť tzv. malé obory • odstraňovat překážky v oborové prostupnosti studia při přechodu z bakalářského na magist • dále optimalizovat podmínky pro absolvování předmětů na jiných fakultách než na té, kde zapsán • důsledně dbát na odpovídající úroveň vědecké práce, která musí být součástí všech magist studijních programů na UK při respektování jejich specifik, a rozšiřovat pro to podmínky • i v kontextu očekávaného demografického poklesu posilovat programy celoživotního vzděláv fakult a oborů, kde představují významný příspěvek k profesnímu vzdělávání • vhodnými formami koordinovat aktivity v oblasti CŽV a poskytovat relevantní informace o kurzech; v příslušných oborech připravit nabídku kvalitního vzdělávání pro veřejnou sprá • zkvalitňovat i nadále sociální podmínky pro studium • dále rozvíjet kvalitní informační a poradenské služby pro všechny skupiny studentů v prů studia • pokračovat ve vytváření podmínek pro to, aby nadaní studenti se speciálními vzdělávacími bez překážek studovali • vytvářet i do budoucna vhodné podmínky pro kvalitní mimostudijní život všech studentů Nástroje: • vyhodnotit využitelnost státních maturit a případně vhodným způsobem modifikovat podobu řízení • v souladu se strategickou orientací na profil výzkumné univerzity se zasazovat o relativ státem financovaných magisterských a doktorských studentů na UK • ke kvalitě vzdělávání přispívat i optimálním počtem akademických pracovníků, který umožn efektivní výuku i značnou míru individuálního přístupu • posilovat roli garantů, zvyšovat jejich odpovědnost za kvalitu akreditovaných studijních jejich studijních plánů a za úroveň poskytovaného vzdělání a řádně ohodnotit jejich činn • vyhodnotit, popř. následně modifikovat fungování zavedeného jednotného kreditního systém více vyjadřovaly skutečnou studijní zátěž studenta UK • využít případného zavedení kvalifikačních rámců a tzv. výstupů z učení pouze tam, kde bu větší transparentnosti nabídky studia, věcně obohatí a zpřesní profil absolventa, nepove iracionálnímu byrokratickému vykazování studijních programů a jejich vazba na akreditace pouze volná; v těchto případech hledat vhodné navázání kreditního systému na výsledky uč absolventa) • aktivně využít případné akreditace institucí (tj. vysokých škol) ke zvýšení kvality stud v rámci vzdělávacích oblastí, s využitím silných stránek skupin příbuzných oborů, resp. redundancí a nefunkčních duplicit • kvalitní a efektivní studium podpořit i novou nakladatelskou politikou UK zahrnující mod elektronické publikace učebních a odborných textů • zkvalitnit periodické hodnocení kvality výuky studenty a absolventy ve všech úrovních st • pro zkvalitnění profesních kurzů CŽV provádět pravidelné analýzy jejich skutečné potřebn počet těchto kurzů (včetně distančních forem) i optimalizovat počet jejich účastníků • prosazovat přijetí pravidel pro další profesní vzdělávání pedagogických pracovníků s výz univerzit • stimulovat vytváření víceoborových „balíčků“ pro profesní vzdělávání nebo pro veřejnou s nebo další vhodné subjekty • zpřístupňovat kurzy CŽV většímu počtu zájemců ze zdravotně znevýhodněných skupin • zvýšit dostupnost a atraktivnost poradenských služeb, tj. podporovat studenty v počátečn studia, připravit vhodné formy informačně-poradenských aktivit, které osloví studenty př profesního uplatnění po studiu, a minimálně zachovat dosavadní rozsah průběžné poradensk potřeby krizové intervence   • analyzovat možnosti, jak pomoci slaďování pracovního a osobního života a vyrovnání podmí studentů a studentek  • dále zkvalitňovat péči o studenty se speciálními potřebami, zejména zajištěním dostupnos služeb pro jednotlivé skupiny těchto studentů, efektivnější individualizovanou komunikac podporou jejich sociální integrace a zvyšováním povědomí o této problematice mezi pracov • propojovat služby poskytované studentům se speciálními potřebami, včetně vytvoření centr digitalizovaných textů a zvukových nahrávek, vytvářet podmínky pro jejich vyšší zahranič ad., k tomu využívat stávající nástroje jako asistentství, technické pomůcky i akce pořá společenských a sportovních aktivit na UK • pokračovat v rámci finančních možností ve zkvalitňování standardu bydlení na kolejích *========================================================================================= * 3. Doktorské studium a kvalifikační růst *========================================================================================= Cíl: být mezinárodně renomovanou školou doktorských studií a místem pro atraktivní akademi Současný stav: Zvýšení počtu doktorských studentů i absolventů při vyšším důrazu na kontrolu jejich studi zahraniční mobility bylo jasnou prioritou DZ z r. 2004. Počet studentů doktorského studia od roku 2004 do roku 2009 o téměř 30 % a jejich počet na univerzitě dnes představuje 30 % studentů v ČR; Univerzita Karlova má druhý nejvyšší průměrný podíl doktorandů na celkovém mezi českými vysokými školami (15,1 % v r. 2009), nicméně standardy světových výzkumných u vyšší. Střední doba doktorského studia v letech 2006–2008 byla 5,5 roku. Počet neúspěšných studen vysoký. Tyto údaje jsou zcela srovnatelné se situací ve vyspělých zemích. Univerzita valorizovala stipendia pro doktorandy, zavedla systém finančních pobídek pro šk doktorandů a bonifikaci fakult za absolventy doktorského studia. I přes valorizaci stipend přetrvávajícím problémem zejména v mezinárodním srovnání jejich nízká úroveň. Významnou podporu pro výzkumné aktivity v doktorském studiu představuje Grantová agentura je primárně určena pro doktorandy a rozděluje více než 140 mil. Kč ročně. Projekty podléha hodnocení, jejich úspěšnost nepřesahuje 30 %. V roce 2009 bylo schváleno zhruba 300 projek Pro oblast doktorského studia má UK k dispozici sérii detailních standardizovaných kvalifi šetření hodnocení studia ze strany jeho absolventů. Ta na jedné straně ukazují konzistentn spokojenosti se studiem (kladně hodnotí studium více než 85 % respondentů), na druhé stran nezanedbatelné mezioborové rozdíly v kvalitě jeho zajištění. Předmětem zvýšeného zájmu univerzity byli v posledních letech mladí postdoktorští pracovní institucionálním nástrojem financování dalšího růstu mladých vědeckých pracovníků byly zej záměry a výzkumná centra. Umožnily vznik nových výzkumných týmů složených převážně z čerst doktorandů. Vedle toho byl na některých fakultách vytvořen systém pobídek pro mladé pracovníky (postdo cílem udržet si jak nadané absolventy UK, tak získávat kvalitní mladé vědecké pracovníky z škol či ze zahraničí. V nejsledovanějších kategoriích kvalifikační struktury je vývoj velmi pozvolný. Počet nově profesorů a docentů mezi lety 2004–2008 v průměru mírně poklesl a stejně tak se snížil prů v obou kategoriích. Přetrvává však silný nepoměr mezi počtem nových docentů a profesorů z přírodovědných a exaktních oborů na jedné straně a těch, kteří reprezentují humanitní a sp straně druhé, a to ve prospěch první skupiny. Od r. 2007 platí nová doporučená oborově specifická hlediska pro habilitační a jmenovací ř kladou větší důraz na specifika kvality (pro humanitní obory, přírodovědné a exaktní obory obory). V mzdovém předpisu bylo odděleno zařazení akademických pracovníků do odstupňovaných pracov (vymezených výčtem pracovních činností a odpovědností) od habilitačních a jmenovacích říze jen jednou (byť důležitou) z podmínek k získání pozice. Strategické záměry: • klást důraz na doktorské studijní programy jako prioritu vzdělávací činnosti univerzity; realizaci využívat potenciál plnohodnotné výzkumné univerzity • získávat větší počet nadaných zahraničních studentů do doktorských studijních programů • v příbuzných oborech dbát na srovnatelně vysokou úroveň absolventů doktorských studijníc • pokračovat v nastoupeném trendu zkvalitňování doktorského studia (včetně jeho administra podmínek); přímá vazba doktorského studia na vědeckou činnost školicího pracoviště musí samozřejmostí • optimalizovat zapojování doktorandů do výuky • při zachování vysokých nároků na kvalitu zvýšit úspěšnost dokončování doktorského studia • trvale se zasazovat o zmírňování problémů vyplývajících ze souběhu doktorského studia a přípravy v lékařských oborech • nadále dbát o to, aby se na procesu doktorského vzdělávání na UK dlouhodobě podíleli nej nejen z ČR • zajistit stabilní, perspektivní a kvalifikované personální zabezpečení pokud možno všech • pokládat dlouhodobější pracovní zkušenost mimo UK (typicky v zahraničí) za faktor výrazn kvalifikační růst • u habilitačních a profesorských řízení zvýšit podíl uchazečů z mladší/střední generace z zachování vysokých nároků kladených na tyto uchazeče • prosazovat náročné etické standardy akademické profese Nástroje: • vytvořit novou metodiku posuzování kvality absolventů doktorského studia, provést analýz studentů i relativně dlouhé doby studia a na jejich základě navrhnout opatření ke zvýšen efektivnosti • s využitím zpětné vazby z hodnocení doktorského studia absolventy zajistit vhodné zázemí všech oborech • prosadit důsledné navázání studijních plánů všech doktorandů na vědecké projekty školicí dbát na vysoké (v mezinárodním srovnání) standardy kvantity a kvality vědecké práce dokt • zajistit, aby běžnou součástí doktorského studia byla aktivní účast na mezinárodní výzku zejména u studujících v prezenční formě i zahraniční pobyt na partnerském pracovišti  • vyvážit odpovědnost a motivační pobídky pro práci oborových rad, zejména jejich předsedů • vedení doktorandů důsledně pojímat jako nedílnou součást práce habilitovaných pracovníků • podle finančních možností nadále rozšiřovat podporu doktorandů prostřednictvím GA UK a p jejího recenzního řízení • vytvářet pro mladé výzkumné pracovníky, zejména absolventy doktorských studijních progra kteří se vracejí ze studijních či pracovních stáží v zahraničí, příznivé podmínky pro da práci (vhodnou fondovou politikou, podporou zapojování do významných mezinárodních proje • provést analýzu nerovnoměrného počtu habilitačních a jmenovacích řízení v některých obor základě přijmout opatření k nápravě • v souvislosti s nadcházející vlnou akreditací oborů habilitačních a profesorských řízení dodržení vlastních náročných kritérií kvality o jejich co nejširší oborovou škálu • podpořit přípravu na habilitační řízení u mladých pracovníků, včetně využívání institutu • rozšířit nabídku a posílit význam systému dalšího vzdělávání akademických pracovníků • využít příkladů dobré praxe na UK a vytvořit model kariérní dráhy s jasně vymezenými ces motivovat mladší uchazeče o habilitační a profesorská řízení k jejich včasnému úspěšnému • upravovat podmínky práce na UK tak, aby v důvodných případech ztěžovaly uzavírání dalšíc poměrů • zasadit se o zvýšení flexibility dosavadní úpravy pracovněprávních vztahů na vysokých šk • stabilizovat systém přidělování startovacích bytů pro mladé pracovníky *========================================================================================= * 4. Mezinárodní spolupráce *========================================================================================= Cíl: akcelerovat posun univerzity k nejvyšším mezinárodním standardům Současný stav: Vývoj zahraničních vztahů a aktivit (internacionalizace) na UK lze obecně rozdělit do dvou navazujících etap. První, probíhající v letech 1989–2003, je možno označit za „kvantitativ se nárůstem počtu bilaterálních dohod UK o meziuniverzitní spolupráci. Zhruba od roku 2004 uplatňován větší důraz na kvalitativní stránku zahraničních vztahů, přičemž mobility nadál kvantitativně. Univerzita provedla vyhodnocení meziuniverzitních dohod a zrušila ty, které faktické spolupráci mezi pracovišti fakult. Hodnotila a vybírala další spolupráci i podle zahraničních univerzit v rámci světových žebříčků hodnocení: mezi padesátkou nejlepších sv se nachází deset partnerských univerzit, se kterými UK rozvíjí aktivní spolupráci ve výzku studentů a pracovníků. Počtem, šíří záběru a kvalitou partnerských smluv patří UK k přední univerzitám. Mobilita studentů na univerzitě je realizována především v programech mezinárodní spoluprá nejdůležitější je program Erasmus/LLP, a dále v rámci přímé meziuniverzitní spolupráce pod Fondem mobility UK. Mobilita studentů realizovaná v rámci programu Erasmus/LLP má rostoucí to jak u vyjíždějících, tak u přijíždějících studentů, u kterých je meziroční nárůst vyšší těsnému přiblížení počtu vysílaných a přijímaných studentů (v ČR jinak vysoce převažují vy přijímanými studenty). Hodnocení programu Erasmus/LLP Evropskou komisí ukázalo, že v mobil v počtu přijíždějících akademických pracovníků zvláště dosáhla UK na nejpřednější místa v programu Erasmus/LLP je každoročně přijímáno cca 130 akademických pracovníků, vyjíždí okol Počet zahraničních odborníků s dlouhodobým pobytem na univerzitě se pohybuje v průměru kol UK uzavřela řadu dohod o dvojím vedení doktorských studijních programů s 13 univerzitami a devíti projektů spolupráce se zahraničními univerzitami v rámci programu Erasmus Mundus. Významnou roli hraje Fond mobility založený v r. 2001. Jeho dotace činí více než 9 mil. Kč žádostí se pohybuje kolem 60 %. Dlouhodobě se podporuje zejména realizace odborných a věde studentů na zahraniční vysoké škole a důraz je kladen i na dlouhodobé pobyty zahraničních postdoc pracovníků na UK. S počtem přes 7 tis. tvoří zahraniční studenti téměř 13,5 % všech studentů UK. Z nich zhru ze Slovenska a dalších více než 30 % studuje programy, které se kompletně realizují v angl za období 2004–2008 narostl počet studentů cizinců o 30 % a zdvojnásobil se počet těch, kt anglickém jazyce (převážně na lékařských fakultách). Významný počet studijních programů, zejména na magisterské a doktorské úrovni, je akredito převážně v anglickém jazyce. Celkově je na UK akreditováno 220 studijních programů v angli uskutečňovaných je 35, v německém jazyce je z osmi akreditovaných uskutečňován jeden. Univerzita Karlova se v uplynulém období významně podílela na činnosti celé řady prestižní asociací (European University Association – EUA, International Association of Universities (Network of Universities from the Capitals of Europe – UNICA, Coimbra Group, International Universities – IFPU, které UK v r. 2007 spoluzaložila) a organizací (program OECD Institut of Higher Education – IMHE), ve kterých se svou aktivitou zapisuje do povědomí mezinárodní veřejnosti. Potvrzením toho bylo úspěšné setkání univerzit v rámci sítě UNICA na UK, zapoj výboru OECD - IMHE a v neposlední řadě se na Univerzitě Karlově sešel v březnu 2009 rozsah významný V. Konvent Evropské univerzitní asociace (EUA), jehož průběh i výsledky byly širo medializovány. Strategické záměry: • využít mezinárodního renomé UK k dalšímu rozšiřování mezinárodních výměn s atraktivními • klást zvýšený důraz na kvalitu zahraničních vztahů zejména podporou těch, které mají výs navázání spolupráce ve vzdělávání, společných výzkumných projektů a kvalitních publikačn zvláště se zaměřit na spolupráci s větším počtem excelentních univerzit • zlepšit kvalitu výzkumu i vzdělávání na univerzitě hledáním a vytvářením cest, jak získá zahraniční odborníky k pedagogické a výzkumné spolupráci, na delší pobyty  postdoc praco • intenzivněji zapojit pracoviště UK do dvojího vedení diplomových i disertačních prací, d programu Erasmus Mundus a do společných studijních programů (joint degrees) • nadále podporovat mobility studentů s důrazem na jejich faktický kvalitativní přínos (ze doktorských a magisterských studijních programech), organicky je začleňovat do studijníc finančních možností umožnit každému, kdo má zájem a prokáže příslušné kvality, strávit č zahraniční vysoké škole • trvale rozvíjet a dále rozšiřovat kvalitní výuku v cizím jazyce pro zahraniční studenty, vyššímu počtu aktivních studijních programů v cizím jazyce tam, kde to má smysl, a reali politiku k získávání zahraničních studentů • nadále rozvíjet spolupráci v prestižních mezinárodních organizacích, asociacích a sítích optimalizaci přínosu členství pro UK • aktivně spoluvytvářet mezinárodní vysokoškolskou politiku s cílem přispět k pozitivním z domácím vysokoškolském vzdělávání Nástroje: • provést důkladnou analýzu zahraničních aktivit a mezinárodních spoluprací s cílem zvýšit na kvalitu vzdělávání i výzkumu a vývoje na UK; na základě této analýzy upřesnit priorit stanovit kvalitativní ukazatele v oblasti internacionalizace • využít výsledků mezinárodních projektů či hodnocení, na nichž se univerzita aktivně podí nástroje zpracované v jejich rámci, jako je např. projekt U-Multi Rank, Coimbra Group IM pro zmapování a profilování internacionalizace nebo světové žebříčky univerzit), pro sta validních ukazatelů • kriticky ověřit a expertně vyhodnotit funkčnost indikátorů vzhledem k účelu aktivit, kte popisovat, a vzhledem ke specifickým podmínkám univerzity • vytvořit registr – jednotící systém, který povede ke zkvalitnění sběru kvantitativních u efektivitě mezinárodní spolupráce na straně jedné a na straně druhé z něho bude možné vy kvalitativní údaje • připravovat reakreditace studijních programů tak, aby též usnadňovaly mobilitu (mobility předvyjednané uznávání s konkrétními partnery apod.) • intenzivněji využívat institutu „hostující profesor“ • promítnout vhodnou fondovou politiku a priority Fondu mobility i do dalších kategorií za spolupráce v souladu s prioritami UK (např. posílením programu Erasmus/LLP) • vhodnými způsoby podporovat mezinárodní viditelnost UK *========================================================================================= * 5. Rozvoj a infrastruktura *========================================================================================= Cíl: rozvíjet infrastrukturu UK tak, aby odpovídala rostoucím potřebám vědecko-výzkumné a činnosti Současný stav: Univerzita Karlova v Praze má 17 fakult (čtrnáct v Praze, dvě v Hradci Králové a jednu v P vysokoškolské ústavy, šest dalších pracovišť pro vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a vývojov tvůrčí činnost či pro poskytování informačních služeb, pět celouniverzitních účelových zař jako výkonné pracoviště řízení UK. Celkově univerzita spravuje 160 nemovitostí. Za posledních více než deset let investovala UK celkem 7 mld. Kč, z toho více než 2 mld. K zdrojů (FRM): 60 % prostředků bylo vynaloženo na rekonstrukce a obnovu stavební infrastruk prostředků bylo určeno na pořízení strojů, přístrojů a zařízení. Rekonstrukce, modernizace stávajících budov byla v řadě případů i příspěvkem k ochraně historického kulturního dědic Mezi významné rekonstrukce s objemem financování v řádu stovek milionů korun lze zařadit z rekonstrukci objektu na Malostranském nám. 25 v Praze 1 (tzv. Profesní dům), celkovou reko Hlavova 8 v Praze 2-Albertově, budov v Kateřinské ul. 32 a U Nemocnice 4 v Praze 2. V posledních letech došlo také k akvizicím několika nových objektů (např. areál kolejí Vlt Hostivaři, budova v Jinonicích, objekt Krystal v Praze 6, budovy v Opletalově ul. 47 a 49 několika případech došlo i k nové výstavbě (výukové centrum Lékařské fakulty v Hradci Král léčivých rostlin Farmaceutické fakulty, pavilon kryogenních technik v Praze-Tróji, 1. etap výukových pavilonů v areálu Plzeňská v Praze 5-Motole). Univerzita však v současné době musí řešit dva hlavní problémy. Za prvé, citelně postrádá infrastrukturu, ve které by se mohla soustředit špičková věda a výzkum a v níž by se vytvo výuku, zejména v doktorských studijních programech. Za druhé, humanitní a některé společenskovědní obory (fakulty) vyvíjejí svou činnost v ned podmínkách prostorové tísně a nedostatečného zázemí, což  prokázaly analytické studie stav infrastruktury univerzity provedené v letech 2006–2008. V letech 2008–2010 byly provedeny přípravné studie větších investičních akcí (zejména tzv. Univerzita spolu s ústavy Akademie věd připravila projekt tzv. velké infrastruktury Biomed a biotechnologické centrum BIOCEV ve Vestci. Jde o projekt evropského centra excelence zák aplikovaného výzkumu s využitím v praxi, zaměřený na nejmodernější zobrazovací techniky a včetně výchovy doktorandů v přírodovědných a medicínských oborech. Biomedicínské centrum a UniMeC (teoretické ústavy) tvoří jádro projektu minikampusu v Plzn vybudovat významné regionální centrum v biomedicíně s oporou o teoretický, preklinický i k centrum bude mít velký inovační potenciál. MEPHARED představuje společný výukový a vědeckovýzkumný areál Lékařské a Farmaceutické fak Králové. Podpoří integraci výzkumu a výuky v medicíně a farmacii a další rozvoj doktorskýc programů. Biocentrum a Globcentrum tvoří dvě komponenty kampusu Albertov v Praze 2. Představují komp centra excelentního výzkumu a výuky v přírodovědných oborech, jednak biomedicínského zaměř mezioborového výzkumu životního prostředí. Tyto investice vytvoří podmínky pro špičkový biomedicínský a biotechnologický výzkum a náv a to zejména v doktorských studijních programech. Jsou též předpokladem pro rozvoj regioná podniky a pro rozvoj inovačního transferu a předpokladem další zahraniční spolupráce. Rekonstrukce objektu bývalé menzy 17. listopadu v Praze-Tróji výhledově uspokojí prostorov humanitních studií. Prostory, které fakulta přesunem do nového objektu v Tróji uvolní ve s sídle v Jinonicích, pomohou výrazně zlepšit situaci Fakulty sociálních věd. Komplexní rekonstrukce a dostavba objektů v Opletalově ul. 47 a 49 vyřeší tíživou prostoro významné části pracovišť Filozofické fakulty. Projektové studie byly realizovány také pro rekonstrukci objektu bývalé menzy Na Větrníku Právnické fakultě by měl sloužit jako knihovna a jako prostor pro výuku.  Strategické záměry: V souladu se svou historicky vzniklou dislokací usiluje UK o svůj další rozvoj především v tzv. minikampusů. Klíčovým záměrem je koncentrovat kapacity, zajišťovat moderní přístrojov univerzitních pracovišť a lépe využívat synergie oborů pěstovaných na univerzitě. Univerzi důsledně dbát, aby se novými investičními aktivitami nezvyšovala míra dislokace jejích obj respektována udržitelnost provozních nákladů budoucích investic. Zejména hodlá: • usilovat o kompenzaci nevýhod plynoucích z vyčlenění pražských škol z programů ESF a ERD • realizovat projekty využívající prostředků z OP VaVpI: projekty BIOCEV ve Vestci (PřF a a Biomedicínské centrum v Plzni (LF), Mephared v Hradci Králové (LF a FaF); klást důraz vymezení integrace jejich činností do profilových činností UK • dále prioritně realizovat projekt Biocentra a Globcentra na Albertově (PřF, 1. LF a MFF) bývalé menzy 17. listopadu v Tróji pro potřeby Fakulty humanitních studií a následně pro využití budovy v Jinonicích pro potřeby Fakulty sociálních věd; pro potřeby Filozofické modernizaci objektů č. 47 a 49 v Opletalově ul. a pro Právnickou fakultu zrekonstruovat Větrníku • zajišťovat podporu novým stavebním akcím týkajícím se zejména 2. LF, 3. LF, PedF a FTVS • i nadále systematicky pečovat o nemovitý majetek UK • usilovat o větší efektivnost pořizování a využívání infrastruktury a vybavení UK svěřené dalším součástem Nástroje: • u velkých investičních akcí stanovit pořadí priorit, provést analýzu rizik a stanovit je • zajistit maximální podporu projektům Operačního programu VaVpI; důsledně využívat instit silnými kompetencemi • postupně provést detailní bilanční rozvahu u prioritních akcí Investičního programu UK 2 vyjednat s MŠMT formu jejich podpory, zejména s ohledem na potřeby modernizace pražských • pokračovat v dosavadní dobré spolupráci s některými místními samosprávami; znovu se poku efektivnější formy spolupráce v případě Prahy • vypracovat komplexní metodiku postupu při přípravě investičních záměrů, při jejich reali provozování investic • provést analýzu efektivního využívání majetku svěřeného Kolejím a menzám a na jejím zákl adekvátní využití případně zbytných prostor pro součásti zajišťující činnosti, ze kterýc univerzita jako celek • formulovat opatření, které by umožnilo vzájemně efektivní využití prostor (v návaznosti elektronickou pasportizaci budov) a přístrojů mezi fakultami UK; zajistit efektivní využ části objektu Krystal v Praze 6 *========================================================================================= * 6. Vnější vztahy a komunikace *========================================================================================= Cíl: aktivní spoluprací s mimoakademickou sférou a dobrou komunikací upevnit postavení uni jedné z předních institucí ve veřejném prostoru Současný stav: Univerzita Karlova v minulém období pokročila v budování systémových prvků prezentace vlas pravidelně vydává tištěný čtvrtletník Forum, narůstá kvalita i návštěvnost internetového č bylo otevřeno informačně-propagační středisko UK-Point, několik let probíhalo prestižní Ev forum, byl připraven tzv. jednotný vizuální styl jako podklad pro manuál Corporate Identit prvky grafické prezentace univerzity apod. Fungují projekty dlouhodobé spolupráce s Českým rozhlasem (na bázi Deklarace o spolupráci) televizí, byla založena a je průběžně aktualizována a využívána databáze zhruba 500 univer z různých oborů, kteří přispívají k popularizaci vědy i ke kultivaci myšlení ve veřejném p UK v minulých letech hrála významnou roli při korigování jednostranných konceptů reformy t vzdělávání v ČR (připravila vlastní dokument Perspektivy dalšího vývoje českých vysokých š důsledným kritikem zcela nevyhovujících návrhů na změnu postavení fakultních nemocnic (a p návrh zákona o univerzitních nemocnicích); hájila principy rozumné reformy vědy, výzkumu a Univerzita sehrála aktivní roli při novelizaci legislativních norem týkajících se vysokošk vzdělávání a vědy a výzkumu. V roce 2007 uzavřela novou rámcovou smlouvu s Akademií věd ČR upravující vzájemnou spolupr realizaci doktorských studijních programů. Na univerzitě byla vytvořena institucionální základna inovačního transferu (Centrum pro př a technologií – CPPT), síť kooperací a smluvních vztahů s externími subjekty, zejména s po kvalitního vzdělávání v oblasti tzv. managementu znalostí (oceněný Evropskou unií prostřed Europe). Za slabé stránky lze považovat roztříštěný mediální obraz univerzity, absenci audiovizuáln materiálů, podobu webových stránek a chybějící syntetickou reprezentativní publikaci o UK. V kontrastu s renomé, jaké má UK v zahraničí, byly v domácím kontextu v minulém období něk její postoje a stanoviska jako příznak rigidního postoje instituce uzavřené do sebe, která jakékoli změny. Tento zavádějící obraz univerzity se nedařilo dostatečně aktivní komunikac Strategické záměry: • koncipovat komunikaci univerzity nejen jako spolupráci s médii, ale šířeji jako rozvoj v jednotlivými segmenty veřejnosti, jako jsou státní a samosprávné orgány, ostatní vysoké Akademie věd ČR a další vědecká pracoviště, organizace občanské společnosti, profesní sd komerční sféra • aktivním zapojením do přípravy klíčových dokumentů a případných zákonných úprav týkající terciárního vzdělávání a vědy a výzkumu prosazovat kritéria kvality, udržitelnosti i soc tak, aby budoucí diverzifikace systému byla společensky přínosná • na národní úrovni prosazovat náročná kritéria pro zařazení institucí terciárního vzděláv „výzkumná univerzita“ a také definici specifického režimu řízení a financování takových • nadále aktivně ovlivňovat podobu hodnocení vědeckých výsledků a financování institucioná cílem dosáhnout vyváženosti, kvality a efektivnosti • zasazovat se o vznik univerzitních nemocnic založených na standardních evropských modele • jako dominantní instituce české vědy a výzkumu rozvíjet spolupráci s ústavy AV a dalšími pracovišti a operativně ji rozšiřovat; prohlubovat všechny formy spolupráce, které přisp zkvalitnění a zefektivnění české vědy a výzkumu jako celku • koncipovat tzv. třetí roli jako součást strategie otevřených vztahů s mimoakademickou sp nadále rozvíjet podmínky pro tzv. inovační či technologický transfer významný zejména pr biomedicínské a přírodovědné obory a jejich spolupráci s komerční sférou; klást důraz na spolupráci se státní správou a samosprávou a s občanským sektorem, umožňující zapojení z humanitních a společenskovědních oborů v identifikaci sociálních problémů a nalézání úči jejich řešení • ve spolupráci s dalšími v oblasti vědy a vysokoškolského vzdělávání klíčovými vysokými š jako korektiv na vlivná zájmová sdružení, aby jejich stanoviska v oblasti vysokoškolskéh mohla být opřena o fakta, nikoli o domněnky • změnit obraz UK tak, aby přesněji odpovídal její charakteristice – ve většině oborů kval špičkové vzdělávací a výzkumné instituce s dominantní rolí v českém i mezinárodním vysok prostoru • vhodnými způsoby činit univerzitu atraktivní pro své budoucí studenty • nově koncipovat vztahy s absolventy, včetně využití některých prvků známých z tzv. alumn • posilovat identitu UK • usilovat o obraz jednotné, byť vnitřně diferencované instituce Nástroje: • využít aktivní zapojení univerzity do projektů vytváření indikátorů prestižních rankingů univerzit k získání reálné zpětné vazby o kvalitě univerzity a ke komunikaci jejího obra • usilovat o výraznější prezentaci univerzity v médiích, včetně důslednějšího využívání mo elektronických médií • využívat aktivní účast představitelů UK i členů její akademické obce v grémiích rozhoduj terciárním vzdělávání, vědě a výzkumu v ČR, prohloubit vzájemnou informovanost a koordin stanoviska univerzity a poskytovat je veřejnosti, a to nejen k problematice vědy a vzděl aktuálním a závažným společenským tématům na národní i mezinárodní úrovni • dopracovat a důsledně implementovat manuál Corporate Identity Univerzity Karlovy (s rele na fakulty a další součásti) • modernizovat systém webových stránek na UK • dokončit a validovat Metodický postup komercializace objevů a vynálezů, včetně forem och vlastnictví (modelové smlouvy) • připravit marketingovou strategii možností, jak využít výsledky univerzitního výzkumu pr správy, veřejného sektoru a neziskových organizací (tzv. balíčky) • připravit atraktivní strukturovanou nabídku aktivit a benefitů pro absolventy univerzity způsoby ji komunikovat *========================================================================================= * 7. Zabezpečení činností univerzity *========================================================================================= Cíl: zefektivnit vnitřní správu univerzity ------------------------------------------------------------------------------------------ A. Hospodaření, řízení a vnitřní správa, péče o zaměstnance ------------------------------------------------------------------------------------------ Současný stav: Univerzita v uplynulém období postupně snižovala podíl normativně přidělovaných prostředků – v soutěžích získávané prostředky na vědu a výzkum stejně jako vlastní příjmy rostly. Je závislost na výkyvech ve financování ze státního rozpočtu je stále silná, vyrovnávání jeji a diverzifikace zdrojů nedostatečná. V uplynulém období byl postupně dopracováván systém rozdělování finančních prostředků v rá stále více prosazují ukazatele kvality a v tomto trendu, jakož i v cílené podpoře univerzi hodlá UK pokračovat. Dosavadní systém hospodaření je zcela založen na tom, že nakládání s prostředky plně probíhá na součástech UK. Vývoj klíčových celouniverzitních ukazatelů hospodaření byl v posledních letech uspokojivý některé součásti nevyhnuly ekonomickým problémům, které bylo v určitých případech nutné ře Univerzita v souladu se zákonem o vysokých školách pravidelně aktualizuje svůj dlouhodobý zveřejňuje výroční zprávu o své činnosti, hodnotí své činnosti (v r. 2009 vypracovala a zv komplexní Vlastní hodnotící zprávu) a založením odboru analýz a strategií vytvořila předpo vnitřního hodnocení a zajišťování kvality svých činností.   Fakulty zpracovaly svůj dlouho pravidelně vypracovávají jeho aktualizace. Tyto dokumenty však nejsou plně synchronizovány aktualizacemi. Rovněž kontrola jejich plnění probíhala nesystematicky. Rektorát jako výkonné pracoviště řízení UK má dlouhodobě stabilizovanou strukturu většiny hlediska současných nároků na administrativní zajištění činnosti však dosavadní uspořádání vyhovuje; tato situace vyžaduje detailní audit. Na jednotlivých součástech univerzity je p kvalita i dynamika změn vnitřní správy významně odlišná. Z obou výše zmíněných důvodů vyvs zkvalitnit systém univerzitní vnitřní správy a posílit prvky metodického řízení administra V uplynulém období byly vytvořeny základní nástroje a metodické opory pro hodnocení kvalit To představuje jeden z prvků systematického hodnocení kvality hlavních činností UK. Univerzita se aktivně zapojila do mezinárodních projektů, jako jsou projekt UNICA, projekt indikátorů internacionalizace skupiny univerzit Coimbra Group (IMPI)  nebo projekt U-Multi ověřuje tzv. profily univerzit. Tím si vytvořila předpoklady pro kvalitní vnější hodnocení Zvýšila se také kvalita péče o zaměstnance: byl zaveden sociální fond pro zaměstnance UK v pro příspěvky na penzijní připojištění a pro kapitálové životní pojištění; zaměstnanci moh nabídku vzdělávání na fakultách a dalších součástech UK; část ubytovací kapacity je od r. pro ubytování zaměstnanců; na základě analýzy bytových potřeb mladých zaměstnanců byl zahá startovacích bytů. Strategické záměry: • vhodnými nástroji prohlubovat vícezdrojové financování činností univerzity a růstem vlas širším slova smyslu) snižovat závislost na přímém financování ze státního rozpočtu • zdokonalovat systém rozdělování prostředků v rámci univerzity tak, aby maximálně odpovíd univerzity ve vzdělávací i vědecké činnosti • nadále zvyšovat efektivitu hospodaření UK; v důvodných případech důsledněji využívat výh právní subjektivity UK jako celku • včas a efektivně předcházet případnému rizikovému vývoji hospodaření jednotlivých součás • zefektivnit vnitřní správu  a administrativní zabezpečení činností na UK; na jedné stran zbytečnou byrokratickou zátěž a na druhé straně posílit tyto činnost tam, kde je to nutn • zavést pravidelné vnitřní hodnocení kvality všech hlavních činností univerzity pomocí pr validních nástrojů a stabilizovat ho; využívat přitom mezinárodních standardů kvality i expertů • začít využívat vnější hodnocení na základě aktivní participace na vytváření mezinárodníc profilů • zvyšovat standardy sociální péči o zaměstnance • vytvářet pracovní podmínky umožňující slaďovat pracovní a osobní život pracovníků UK Nástroje: • systém rozepisování institucionálních prostředků na vzdělávací a vědeckou činnost dotvář byly zohledňovány skutečné výkony a zejména jejich kvalita a současně byl podporován i r činností; v potřebné míře uplatňovat princip vnitrouniverzitní koheze a v odůvodněných p přenášet do systému rozdělování prostředků na UK postupy uplatňované v rámci ČR • zjednodušovat podmínky a uplatňovat vhodné motivační nástroje pro získávání dalších zdro univerzity a jejích součástí • nakládání s prostředky na součástech UK důsledně vázat na výsledky hospodaření součástí ekonomické ukazatele nebo účelové indikátory • vyhodnotit dosavadní systém fondového hospodaření na UK s cílem dosáhnout jeho většího c přínosu • u energií a dalších vhodných komodit zavést na UK systém centralizovaných nákupů; optima nakládání s finančními prostředky zefektivňováním systému veřejných zakázek • proces přípravy a realizace významných investičních akcí přizpůsobit jejich rozsahu a ve součástí, kterých se bezprostředně týkají • připravit nová pravidla pro správu majetku UK; využívat provedené elektronické pasportiz majetku • uplatňovat jednotný systém přípravy majetkoprávních smluv • na základě auditu provést restrukturalizaci činností rektorátu, včetně vyššího využívání projektového řízení; posílit odpovědnost ředitelů a vedoucích odborů rektorátu • důsledně aplikovat metodické řízení jednotlivých agend a posilovat prvky přímé odpovědno kvalitní a efektivní vykonávání; rozšiřovat nabídku dalšího vzdělávání administrativních • revidovat vnitřní mzdový předpis UK a zvážit eliminaci stávajících tarifních rozpětí u a vědeckých pracovníků; inovovat katalog prací pro administrativní a technické pracovníky tyto pracovníky kariérní řád • zavést jednotný systém oficiální prezentace všech platných vnitřních předpisů a dalších posílit prvky kontroly souladu vnitřních předpisů a dalších norem součástí UK s vnitřním opatřeními rektora • důsledně provázat dlouhodobé záměry součástí UK na dlouhodobý záměr a další strategické systematicky uplatňovat kontrolu jejich plnění • vyhodnotit činnosti a efektivitu dalších součástí univerzity a provést případné organiza • využíváním sociálního fondu, stabilizací systému startovacích bytů a dalšími nástroji zl podmínky zaměstnanců UK • usnadňovat zaměstnancům a studentům skloubení pracovních a studijních povinností s rodin (například vytvářením dětských koutků tam, kde to bude možné a účelné) • vytvořit ze stávajících prvků vnitřního hodnocení kvality ucelený systém, identifikovat indikátory, doladit jeho metodiku a zvolit periodu, ve které se bude toto hodnocení prov • vnitřní hodnocení vhodně doplnit vnějším hodnocením s využitím mezinárodních hodnotitels nástrojů ------------------------------------------------------------------------------------------ B. Informační technologie ------------------------------------------------------------------------------------------ Současný stav: Jedním ze základních předpokladů poskytování informačních služeb na univerzitě je funkční s dostatečnou propustností a připojením do celosvětové sítě Internet. Univerzita je od poč sdružení Cesnet z.s.p.o, které je provozovatelem sítě Národního výzkumu a vzdělávání CESNE má univerzita zajištěnu kvalitní mezinárodní konektivitu. Dále je univerzita zakladatelem které  spravuje metropolitní akademickou počítačovou síť v Praze. Připojení objektů univer realizováno optickými vlákny, což umožňuje volbu technologie s odpovídající propustností. Výpočetní a datová kapacita univerzitních prostředků je v současné době spravována převážn pracovištích fakult. Fakulty pořizují výpočetní výkon či datová úložiště dle svých potřeb. již přistoupila k nasazení virtualizačních technik, což zvyšuje efektivitu využití zakoupe fakulty. Počítačová síť univerzity je dále využívána k optimalizaci hlasových služeb. Aktuálně jsou telefonie zapojeny prostřednictvím instalovaných hlasových bran pobočkové telefonní ústřed dalších součástí UK. IP telefony jsou instalovány pouze v některých lokalitách. Univerzita se dále úspěšně zapojila do projektu akademického roamingu (Eduroam), jehož cíl transparentního prostředí pro zajištění mobilní internetové konektivity pro členy akademic další zaměstnance institucí zapojených do projektu. Do tohoto projektu se zapojilo již víc fakult univerzity. Aktuálně je pokryta většina univerzitních objektů (alespoň vybrané nejf prostory) a pokrytí je průběžně rozšiřováno. Na univerzitě je již několik let rozvíjen systém elektronického zabezpečení vstupů do budo Na většině fakult a dalších součástí univerzity je využíván systém Aktion. Na fakulty a da umisťovány vstupní balíčky – čtečky identifikačních průkazů univerzity, elektronické zámky v roce 2009 byly ověřeny i nové typy biometrických čteček. Centrální autentizační služba (CAS) univerzity je dnes využívána pro přístup k Informačním Dále je CAS využíván k ověřování přístupu k elektronickým informačním zdrojům. Shibboleth provider) se v roce 2009 stal částí nově zprovozněné akademické federace eduid.cz, která n cztestfed. Pro celou univerzitu je provozován systém pro elektronickou podporu prezenční výuky Open S Management System Moodle, včetně základní technické podpory uživatelům. Centrální knihovnicko-informační systém (CKIS) slouží pro všechny součásti UK. CKIS univer spolupracuje s dalšími aplikacemi a systémy provozovanými na univerzitě. V oblasti náročných výpočtů (supercomputing) byla v minulých letech průběžně posilována vý superpočítačového centra univerzity, které jako součást MetaCentra poskytuje své služby ne univerzity, ale umožňuje řešení náročných výpočetních úloh všem uživatelům  MetaCentra. Ob rozšiřování dílčích výpočetních clusterů s úzkou specializací. Informační systém UK (dále jen „IS UK“) je v současnosti tvořen především centrálním studi systémem (dále jen „IS Studium“), propojeným s centrální personální aplikací WhoIsNT, kter rozhraními propojena se mzdovými systémy od firmy Elanor na fakultách a dalších součástech součástí IS UK aplikace z oblasti vědy a výzkumu (systém OBD pro evidenci publikační činno Granty pro podporu grantové agendy, aplikace pro provoz Grantové agentury UK, aplikace pro habilitačního a jmenovacího řízení), zahraniční spolupráce (aplikace pro podporu agendy Er mobility), sociálních záležitostí (aplikace pro vyřizování žádostí o ubytovací stipendia, stipendia a o ubytování na kolejích UK), systém pro správu dokumentů, aplikace pro výdej a univerzitních průkazů a několik dalších dílčích aplikací. Centrální personální aplikace WhoIsNT je nyní používána zejména personálními odděleními fa součástí UK. V používání je rovněž část funkcionalit pro další skupiny uživatelů, zejména jednotlivých pracovišť. Tyto funkcionality jsou však dále ve vývoji a předpokládá se jejic rozšiřování o další funkce tak, aby je mohli využívat všichni akademičtí pracovníci UK i d zaměstnanců UK. V oblasti mzdových systémů byl v roce 2010 zahájen přechod ze mzdového sys Global na nově koncipovaný mzdový systém Elanor Global Java Edition provozovaný v centráln Současně byly zahájeny přípravy na přechod na tento mzdový systém i na fakultách a dalších které dosud využívají jiné mzdové systémy. V oblasti IS Studium probíhá neustálý rozvoj jeho jednotlivých dílčích aplikací a modulů. nejvýznamnější změny probíhající v IS Studium v minulém období lze zařadit především význa modulů souvisejících s agendou evidence, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací stud modulu pro agendu evidence kurzů celoživotního vzdělávání, vytvoření modulu pro podporu in studijních plánů v doktorském studiu, přípravu modulů pro podporu administrativy spojené s zkouškami a vytvoření akreditační aplikace. V oblasti vědy a výzkumu probíhá postupné nasazování systému OBD pro evidenci publikační č pracovníků a studentů UK do provozu na jednotlivých fakultách a dalších součástech UK. Na fakultách byl do pilotního provozu nasazen systém pro podporu grantové agendy. V oblasti a kvalifikací probíhá na dvou fakultách pilotní provoz aplikace pro podporu habilitačního a řízení. V oblasti oběhu dokumentů je provozována centrální elektronická evidence dokumentů celostátní Informační systém datových schránek. V oblasti zahraniční spolupráce byla vyvin provozu především aplikace pro podporu agendy Erasmus. Pro správu webové prezentace UK i některých fakult UK je provozován a používán vlastní pub Document Globe. Strategický  záměr: • rozvíjet a zkvalitňovat informační technologie, včetně jednotlivých systémů a aplikací, efektivní výkon hlavních činností univerzity a její správu Nástroje: • v lokálních sítích postupně přecházet na standard 10Gb ethernetu, u lokalit s nižšími ná přenosovou kapacitu nadále zabezpečovat připojení bezdrátovými spoji s kapacitou v řádec až Gb/s, rozšiřovat záložní konektivitu pro takto dosud nepřipojené lokality; pokračovat provozního nasazení IPv6 protokolu a implementace služeb přímo nad tímto protokolem v ce síti • zapojit dosud nepřipojené součásti UK do projektu Eduroam a pokrýt další univerzitní obj • optimalizovat výpočetní a datovou infrastrukturu, hardwarově posílit celouniverzitní výp tak, aby společně s nasazením virtualizačních prostředků umožnilo efektivně realizovat ř přímých finančních požadavků na nákup dalšího hardware; zřídit centrální úložiště dat un • postupně v rámci UK nahradit stávající klasickou telefonii technologií Voice over IP • podporovat vývoj Single-Sign-On přístupu ke všem předplaceným zdrojům na UK, vytvářet po pro možnost využívání elektronických zdrojů členy akademické obce univerzity poskytovaný institucemi • vytvořit prostředí pro zabezpečenou elektronickou komunikaci v rámci UK, rozvíjet systém přístupů do všech klíčových objektů či prostor univerzity, zajistit automatickou kontrol přístupu a pohybu osob ve vybraných prostorách budov, jakož i charakteru vynášených či p předmětů • rozvíjet redakční systém webu univerzity se zaměřením na jeho napojení na výstupy různýc informačního systému UK • pokračovat v digitalizaci  cenných historických materiálů, stanovit pravidla přístupu k datům s ohledem např. na autorská či vlastnická práva a  rozhodnout o způsobu uchovávání dokumentů z hlediska jejich dlouhodobé ochrany • podporovat videokonferenční a streamovací technologie • uvést do plného provozu základy IS UK – uvedení centrální personální aplikace WhoIsNT do na všech součástech UK, dokončení plné vazby centrální personalistiky na IS Studium a na mzdové systémy všech součástí UK • rozvoj dílčích částí IS UK koncipovat tak, aby umožňoval provoz IS UK na všech součástec ohledem na charakter realizovaných studijních programů a vědecké činnosti, ale aby souča na centrálním univerzitním prostředí, což představuje zejména centrální koordinaci rozvo také jejich určitou standardizaci • rozšiřovat funkcionality centrální personální aplikace a současně spektrum jejích uživat akademické pracovníky UK, další skupiny zaměstnanců i na studenty UK, případně na další se vztahem k UK tak, aby byla výchozím zdrojem dat o osobách v libovolném vztahu k UK, k rozhraními propojen všemi systémy a aplikacemi UK, v nichž jsou zpracovávány údaje o oso • postupně rozvíjet IS Studium, včetně vývoje zcela nových modulů a výměny stávajících mod odpovídající novým potřebám a požadavkům uživatelů, současným standardům v oblasti IT a vyšší ergonomii a komfortu používání systému, a to na základě stanovení priorit pro tuto obměnu systému • standardizovat systém podpory distančního vzdělávání v rámci UK a zrealizovat jeho plné Studium i s centrální personalistikou; rozvíjet materiální, technické a metodické zázemí elektronické metody vzdělávací činnosti tak, aby tyto metody odpovídaly potřebám všech c včetně specifických • uvést systém OBD pro evidenci publikační činnosti pracovníků a studentů UK do plného pro jako primární zdroj údajů o publikační činnosti UK; standardizovat systémy pro podporu g jejich provázání na systémy finančního účetnictví • uvést do plošného provozu na UK centrální aplikaci pro podporu habilitačních a jmenovací • zavést centrální elektronickou evidenci dokumentů a s ní úzce provázaný centrální elektr spisové služby, vybudovat rozhraní tohoto systému na další agendové systémy, zejména na systémy finančního účetnictví; po zavedení elektronické evidence dokumentů postupně elek vybraných typů dokumentů uvnitř UK i komunikaci vně UK se studenty a dalšími osobami ve • vyřešit problematiku skartace a archivace dokumentů a údajů vedených v elektronické podo • standardizovat na UK používané systémy v oblasti finančního účetnictví a zprovoznit rozh potřebnou vzájemnou výměnu dat v rámci UK • dokončit kompletní pokrytí agend v oblasti zahraniční spolupráce informačními systémy a včetně agendy související se společnými studijními programy typu joint-degree a multiple • elektronizovat další agendy tam, kde je to vhodné • systematicky vyhledávat a uplatňovat možnosti dalšího využití průkazů UK, včetně oblasti potvrzování při realizaci mikroplateb • zkvalitnit personální zabezpečení a zvýšit metodickou podporu koncepčního rozvoje IT na univerzity *========================================================================================= * Závěr *========================================================================================= Dlouhodobý záměr Univerzity Karlovy v Praze je základním strategickým dokumentem pro její a směřování. Je výsledkem reflexe dosavadního (nejen domácího) vývoje společnosti, systému vzdělávání a zejména univerzity samotné. Současná situace vyžaduje ještě aktivnější angažo ve veřejném prostoru při utváření národní i mezinárodní vzdělávací politiky a strategií vě Orientace na kvalitu, otevřenost a efektivitu činností univerzity při zachování jejího nez poslání ve společnosti je vyjádřena výše uvedenými strategickými cíli a nástroji, kterými dosáhnout. Předkládá akademické obci vizi výzkumné univerzity s významným postavením ve sv která bude neopominutelnou institucí v českém veřejném životě, atraktivním pracovním prost studenty a učitele a vítaným partnerem pro špičková domácí i zahraniční vzdělávací i výzku V Praze dne 31. ledna 2011 Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc. rektor Univerzity Karlovy .pdf ke stažení [ URL "UK-4512-version1-DZ_UK_2011_2015_def.pdf"] Viz Vlastní hodnotící zpráva z r. 2009 [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3412-version1-vlhodzpr Viz Opatření č. 25/2008, Minimální standardy podpory poskytované studentům a uchazečům o s speciálními potřebami na Univerzitě Karlově [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3053.html"] Viz Perspektivy dalšího vývoje českého vysokého školství [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFOR Viz Návrh zákona u univerzitních nemocnicích [ URL "http://iforum.cuni.cz/iforum-6242.html