Padesát kurzů oboru sociologie se proměnilo v 2D mapu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Jaký „tvar“ má obor sociologie? Tuto poněkud nezvyklou otázku si položili sociologové z In sociologických studií FSV UK [ URL "http://iss.fsv.cuni.cz/"] . Chtěli totiž vědět, jakým moc navzájem souvisí jednotlivé vyučované kurzy. Průzkum zpracoval student sociologie Bc. Zadání od vedení institutu znělo jednoduše: vytvořit mapu vyučovaných kurzů na ISS v bakal rámci které vzájemná vzdálenost kurzů bude vyjadřovat jejich tematickou podobnost či nepod samozřejmě povědomí o tom, který kurz je jak koncipovaný a jaká témata rozebírá. Žádný člo student, vyučující, nebo člen vedení – ale neabsolvoval všechny kurzy. Ani vedení institut neví, co přesně se kde říká a dělá. Ředitel akademické instituce je jako principál cirkusu výstup, ale už neovlivní, kam bude akrobat skákat,“ zdůvodňuje zadání Šimon Fiala. Pro analýzu 50 kurzů oboru sociologie byly použity podklady vyučujících, jako jsou prezent sylaby apod., a studentské zápisky, konspekty a seminární práce. Z výukových materiálů byl dokumenty, které byly kvalitativně analyzovány. V praxi to vypadalo tak, že kodér pročítal jednotlivým úsekům přiřazoval kódy, které sumarizují, čeho se text týká. „Pokud byla napří zmínka o sociologovi Maxu Weberovi, příslušnému úseku textu byl přiřazen kód „Weber“. Jest vyskytl ve více různých dokumentech, vzniklo mezi nimi spojení na této dimenzi,“ popisuje Každá instance kódu měla danou velikost podle toho, jak velkou část celého dokumentu zabír velikosti se odvíjela síla spojení. Když například dva kurzy věnovaly více než třetinu své vysvětlování sociologické imaginace, vznikla na této dimenzi mezi nimi silná vazba. Naopak rámci některých dvou kurzů zmíněn krátce problém sociální konstrukce reality, vznikla v té vazba. Tímto způsobem zanalyzoval Šimon Fiala kolem 2 000 stran textu. Celkem vytvořil 390 různýc které byly přiřazeny k 4 000 úseků textu napříč dokumenty reprezentujícími kurzy. Vznikla spojení, která posloužila jako základ pro vytvoření mapy. Samotná mapa vznikla metodou tzv škálování, která slouží k převedení mnohorozměrnéhoý prostoru do dvourozměrné plochy. Výsledná mapa může být užitečná nejenom vedení institutu, ale i pedagogům a samotným stude se pohledem na mapu dozví, kteří kolegové vyučují obdobně orientované předměty, což může b případě stimulem ke koordinaci přednášené látky. Studenti získají možnost zorientovat se v výuky sociologie na ISS a představit si varianty specializace na určitá témata a možné tra studia,“ vysvětluje Šimon Fiala. Kompletní zpráva o výzkumném projektu [ URL "http://is.gd/zprava_full"] Zdroj: iForum Datum: 23. 6. 2014