I. úplné znění Řádu pro hodnocení výuky studenty UK (neaktuální) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** (Toto znění již není aktuální. Aktuální znění předpisu naleznete zde [ URL "UK-146.ht I. ÚPLNÉ ZNĚNÍ ŘÁDU PRO HODNOCENÍ VÝUKY STUDENTY UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE ZE DNE 20. ČERVNA 2014 Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) a § 17 odst. 1 písm. i) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách a podle čl. 46 odst. 1 Statutu Univerzity Karlovy usnesl na tomto Řádu pro hodnocení výuky studenty Univerzity Karlovy, jako jejím vnitřním předpisu: ****************************************************************************************** * Část I. Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 Úvodní ustanovení *========================================================================================= Tento řád stanoví pravidla pro hodnocení výuky studenty a absolventy na Univerzitě Karlově "univerzita"). *========================================================================================= * Čl. 2 Cíle hodnocení *========================================================================================= Cílem hodnocení výuky studenty a bývalými studenty je a.poskytnout podklady pro hodnocení činnosti fakult a univerzity1), b.přispět k upevňování akademického prostředí zlepšováním pedagogické činnosti na univerzi zdokonalování přípravy, organizace, obsahu, průběhu a návaznosti studia v různých studij popřípadě oborech, jakož i k posilování odpovědnosti učitelů a studentů za kvalitu výuky _____ 1) čl. 45 a 46 statutu univerzity. *========================================================================================= * Čl. 3 Druhy hodnocení *========================================================================================= 1.Hodnocení výuky studenty probíhá jako a.hodnocení výuky v bakalářských a magisterských studijních programech organizované faku všeobecně přístupná anketa po jednotlivých studijních programech, popřípadě oborech, d zapojit všichni studenti, kteří se účastnili výuky (čl. 4 až čl. 9), b.hodnocení výuky v doktorských studijních programech organizované fakultou jako všeobec anketa, do níž se může zapojit každý student doktorského studijního programu (čl. 10), c.hodnocení výuky na univerzitě z hlediska požadavků praxe organizované univerzitou jako se zapojují náhodně vybraní bývalí studenti, kteří studium na univerzitě úspěšně ukonč 2.Hodnocení uvedené v odstavci 1 písm. a) a b) může být organizováno i univerzitou. 3.Děkan fakulty poskytne rektorovi informace o průběhu hodnocení výuky studenty za daný ak rok, včetně využití výsledků hodnocení, formou strukturované zprávy. Vzor této zprávy st opatřením. 4.Na základě zpráv o průběhu hodnocení výuky studenty poskytnutých rektorovi děkany fakult akademickému senátu univerzity souhrnnou zprávu o hodnocení výuky studenty na Univerzitě akademický rok. ****************************************************************************************** * Hodnocení výuky v bakalářských a magisterských studijních programech ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 4 *========================================================================================= 1.Hodnocení se provádí ve všech uskutečňovaných bakalářských a magisterských studijních pr 2.Hodnocení podléhá každý povinný a povinně volitelný studijní předmět, hodnoceny mohou bý předměty. 3.Hodnocení se provádí nejméně jedenkrát za akademický rok. Hodnoceným obdobím je zpravidl semestry. 4.Vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana stanoví harmonogram hodnocení, místo a term výsledků hodnocení. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Předmět hodnocení ****************************************************************************************** 1.Hodnocení se týká a.kvality studijního předmětu, b.kvality pedagogické činnosti jednotlivých učitelů, popřípadě učitelů daného pracoviště c.kvality zabezpečení vzdělávací činnosti a dalších souvisejících podpůrných činností. 2.Hodnocení podle odstavce 1 písm. a) se může blíže týkat především jasného definování cíl organizačního zabezpečení výuky, podnětnosti výuky pro samostatné myšlení, otevírání pro diskusi, návaznosti učiva na další studijní předměty, náročnosti na domácí přípravu a kv materiálů. 3.Hodnocení podle odstavce 1 písm. b) se může blíže týkat především schopnosti motivovat s organizačních schopností, výběru relevantního učiva, jasnosti a srozumitelnosti výkladu, komunikovat se studenty a náročnosti požadavků na studenty. *========================================================================================= * Čl. 6 *========================================================================================= Student má právo účastnit se hodnocení anonymně. *========================================================================================= * Čl. 7 *========================================================================================= 1.Hodnocení má listinnou nebo elektronickou podobu. 2.Pro hodnocení se využívá numerické škály. Při hodnocení se poskytuje prostor i pro volné vyjádření konkrétních poznámek a připomínek. *========================================================================================= * Čl. 8 *========================================================================================= Při organizaci hodnocení je třeba dbát na spolehlivost získávaných údajů, včetně toho, že zkreslovány několikanásobnou účastí jedné osoby v anketě. *========================================================================================= * Čl. 9 Organizace hodnocení *========================================================================================= 1.Na obsahové přípravě hodnocení se podílejí garanti studijních programů2), oboroví garant učitelé a studenti. 2.Na organizaci hodnocení a zpracování získaných údajů se podílejí pověření studenti, učit zaměstnanci. 3.Na interpretaci výsledků hodnocení se podílejí garanti studijních programů, oboroví gara dotčených pracovišť a pověření učitelé. 4.Zásady hodnocení nezbytné z hlediska zajištění srovnatelnosti výsledků v rámci univerzit opatření rektora. 5.Podrobnosti o přípravě, pověřování osob, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků fakultě stanoví vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana. ____ 2) čl. 23 odst. 1 statutu univerzity. ****************************************************************************************** * Hodnocení výuky v doktorských studijních programech ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 10 *========================================================================================= 1.Hodnocení se provádí průběžně tak, aby probíhalo minimálně jedenkrát za dobu studia každ doktorského studijního programu zapsaného v prezenční nebo kombinované formě studia. 2.Ustanovení čl. 5 platí pro hodnocení podle tohoto článku přiměřeně. Předmětem hodnocení školitele a školící pracoviště. 3.Ustanovení čl. 6 až 9 platí pro hodnocení podle tohoto článku obdobně s tím, že mluví-li článcích o garantech studijních programů, rozumí se tím oborová rada3). 4.Zásady hodnocení nezbytné z hlediska zajištění srovnatelnosti výsledků v rámci univerzit opatření rektora. 5.Podrobnosti o přípravě, pověřování osob, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků fakultě stanoví vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana. _____ 3) čl. 23 odst. 6 statutu univerzity. ****************************************************************************************** * Hodnocení výuky absolventy univerzity ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 11 *========================================================================================= 1.Bližší cíle, oborové zaměření a předmět hodnocení se stanoví v daném projektu příslušné závislosti na zaměření ankety se volí počet a struktura respondentů. 2.Hodnocení se provádí nejméně jedenkrát za kalendářní rok. Anketa se stejným zaměřením se jedenkrát za pět let. 3.Ustanovení čl. 8 platí pro hodnocení podle tohoto článku obdobně. 4.V rámci jedné ankety musí být osloveno nejméně 100 absolventů. Výsledky ankety mohou být jako výsledky hodnocení podle čl. 3 odst. 1 písm. c) za předpokladu, že na anketu odpoví oslovených. 5.Výsledky hodnocení se projednávají s dotčenými fakultami, popřípadě dalšími součástmi un 6.Podrobnosti o přípravě, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků hodnocení stanoví rektora. ****************************************************************************************** * Využití výsledků hodnocení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 12 *========================================================================================= 1.Výsledky hodnocení jsou využívány v souladu s cíli uvedenými v čl. 2. 2.Výsledky hodnocení projednávají orgány fakulty a vedoucí dotčených pracovišť, kteří v př přijímají v rámci své působnosti opatření ke zvýšení kvality výuky. 3.K výsledkům hodnocení se dále přihlíží zejména při tvorbě výroční zprávy o činnosti a ak dlouhodobého záměru fakulty a univerzity, při přípravě žádostí o akreditaci studijních p a při tvorbě hodnotících zpráv univerzity. 4.U výsledků hodnocení musí být vždy uvedeno, kolik osob se hodnocení účastnilo a dále úda zapsaných studentů. 5.Výsledky hodnocení musí být dostupné na webových stránkách fakulty; tímto není dotčeno u odstavce 6 a 7. Stejným způsobem se zveřejňují vyjádření garantů a oborových rad studijn a oborových garantů, vedoucích dotčených pracovišť a případně dalších osob ke zveřejněný připomínkám v oblasti jejich působnosti. 6.Nestanoví-li vnitřní předpis fakulty jinak, mohou být výsledky týkající se jednotlivých zveřejněny pouze u hodnocení podle čl. 3 odst. 1 písm. a) nebo b), a to jen v případě, ž k příslušnému učiteli vyjádřilo nejméně 10 % z počtu studentů, kteří mají zapsán přísluš předmět, nejméně však pět studentů. 7.Volné slovní vyjádření ke skutečnostem podle čl. 5 odst. 1 písm. b) týkající se osob jed učitelů může být zveřejněno bez ohledu na splnění požadavků podle odstavce 6, ale jen te anonymní sdělení; před zveřejněním je nutné ověřit, kdo je autorem tohoto vyjádření. Ve se slovními vyjádřeními a ve věci ověřování totožnosti autora může vnitřní předpis fakul odlišný postup. 8.Učiteli se zaručuje právo stejným způsobem zveřejnit své vyjádření k výsledkům nebo ke s vyjádření, které se ho týkají. ****************************************************************************************** * Hodnocení na vysokoškolských ústavech a dalších součástech univerzity ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 13 *========================================================================================= Pro hodnocení výuky na dalších vysokoškolských ústavech4), popřípadě dalších součástech un přiměřeně použijí ustanovení předchozích článků. Mluví-li se v předchozích ustanoveních o se tím též ředitel vysokoškolského ústavu, popřípadě další součásti univerzity. ________________________________________ 4) čl. 2 organizačního řádu univerzity (příl. č. 2 statutu univerzity). 5) čl. 3 a 4 organizačního řádu univerzity (příl. č. 2 statutu univerzity). ****************************************************************************************** * Společná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 14 *========================================================================================= 1.Tento řád byl schválen akademickým senátem univerzity dne 8. června 2001. 2.Tento řád nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy 3.Tento řád nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy nab ____ 6) § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 3. září 2001 pod čj. 23 8 doc. MUDr. Vladimír Geršl, CSc., v.r. předseda akademického senátu *========================================================================================= * ***** *========================================================================================= Změna Řádu pro hodnocení výuky studenty Univerzity Karlovy v Praze (první změna) byla schv senátem Univerzity Karlovy v Praze dne 6. června 2014. Tato změna nabyla platnosti dnem re Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, registrována byla dne 20. června 2014 a úči dne 1. ledna 2015, s výjimkou čl. 1 bodu 2 změny, který nabývá účinnosti prvním dnem akade 2014/2015. Za správnost I. úplného znění: JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. předseda Legislativní komise AS UK