Dlouhodobý záměr UK 2016-2020 ****************************************************************************************** * Dlouhodobý – strategický záměr Univerzity Karlovy 2016–2020 ****************************************************************************************** • Projednáno ve Vědecké radě UK dne 18. června 2015 • Projednáno ve Správní radě UK dne 30. června 2015 • Schváleno Akademickým senátem UK dne 26. června 2015 • Harmonogram DSZ Univerzity Karlovy 2016-2020 [ URL "UK-7346.html "] • Plán realizace DSZ Univerzity Karlovy pro rok 2017 [ URL "UK-7919.html "] • Plán realizace DSZ Univerzity Karlovy pro rok 2018 [ URL "UK-8695.html "] • Plán realizace DSZ Univerzity Karlovy pro rok 2019 [ URL "UK-9369.html "] • Plán realizace DSZ Univerzity Karlovy pro rok 2020 [ URL "UK-10044.html "] • Bilanční zpráva o naplňování DSZ v roce 2016 [ URL "UK-6912-version1-hodnoceni_adz_uk_20 • Bilanční zpráva o naplňování DSZ v roce 2017 [ URL "UK-6912-version1-hodnoceni_adz_uk_20 • Bilanční zpráva o naplňování DSZ v roce 2018 [ URL "https://cuni.cz/UK-8533-version1-vzc * • Bilanční zpráva o naplňování DSZ v roce 2019 [ URL "UK-6912-version1-bilancni_zprava_201 • Bilanční zpráva o naplňování DSZ v roce 2020 [ URL "UK-6912-version1-bilancni_zprava_202 * Bilanční zpráva je součástí výroční zprávy o činnosti Univerzity Karlovy za rok 2018. *========================================================================================= * Vize *========================================================================================= Usilujme společně o to, aby naše Alma Mater, Univerzita Karlova, byla v tom nejlepším slov „univerzitou třetího tisíciletí“, tj. univerzitou svobodnou, sebevědomou, vážící si svých předjímající a spoluurčující vývoj disciplín na ní pěstovaných; univerzitou moderní, inspi otevřenou světu, schopnou vstřebávat nejrůznější podněty, univerzitou prestižní nejen v če kontextu, ale i ve světě. Jen tehdy budeme úspěšní. *========================================================================================= * Preambule *========================================================================================= Tento dlouhodobý záměr pro léta 2016–2020 navazuje na dlouhodobé záměry přijaté v letech 2 "UK-4515.html "] a 2011 [ URL "UK-4512.html "] a jejich aktualizace. Zodpovědně reflektuje situaci ve světě vzdělání, vědy, tvůrčích činností a roli univerzity ve společnosti a stan Alma Mater nové cíle a poslání do dalších let a navazuje na vše dobré, co se v minulosti v Univerzita Karlova, její vedení a členové její akademické obce jsou si velmi dobře vědomi tradic nejstaršího vysokoškolského učení východně od Rýna a severně od Alp, stejně jako šl s nimiž ji český král a pozdější římský císař Karel IV. v polovině 14. století zakládal, t vzdělanost českých zemí a aby pražská univerzita nabídla českým studentům nejkvalitnější m za nímž by již nemuseli odcházet do zahraničí a jež by samo lákalo cizince do hlavního měs království. Tato tradice nejen zavazuje, ale je také výzvou k tomu, abychom všichni společ udržení dobrého jména Univerzity Karlovy, jeho povznesení ve světě i na neustálém zvyšován prestiže, a to vše v duchu „humboldtovských principů jednoty výzkumu a vzdělávání“. Za klíčové principy pokládá Univerzita Karlova svobodu bádání i vzdělávací činnosti stejně integritu, autonomii a nezávislost. Nesmírně důležitá je též silná akademická samospráva, principy vědecké a pedagogické práce i řízení a záruka akademických svobod – právě takové podmínky svobodné a kreativní atmosféry na Univerzitě Karlově, jež je soudržným společenst fakult. Pro další rozvoj Univerzity Karlovy jako respektovaného vědeckého centra, podporujícího pr je nutná nejen mezioborová spolupráce, ale především vytváření podmínek, které umožní rost oborů a disciplín dosahovat vysoké evropské či světové úrovně. Je třeba výrazně podporovat již v současné době dosahují vynikajících výsledků, tak pomáhat dalším, aby se mezi nejlep době zařadily. Kvalitním týmům pak musí Univerzita Karlova vytvářet dobré zázemí, a to jak financování, tak z hlediska objektivního hodnocení dle jednotlivých vědních oblastí. Vědec činnost musí žít na univerzitě v symbióze a harmonii s činností pedagogickou; hlavním smys dodat obsah a kvalitu pojmu „univerzitní vzdělání“, tj. zastavit jeho „vyprazdňování“ a ne otevřít diskusi o tom, jaké atributy mají mít kvalitní bakalářské, magisterské a doktorské programy stejně jako programy celoživotního vzdělávání. Univerzita nepodceňuje ani význam vzdělávání spojeného s různými obory, které jsou na ní pěstovány. Jednou z nejvýznamnějších podmínek úspěšného rozvoje Univerzity Karlovy je mezinárodní spo Univerzita jako celek a její jednotlivé fakulty proto musejí za všech okolností vytvářet p zázemí pro realizaci nejrůznějších typů mezinárodních vědeckých a pedagogických aktivit, z evropského a světového vědeckého prostoru. Univerzita musí být stále více otevřena zahrani učitelům a vědcům a přispívat k vytváření mezinárodní akademické komunity. Snahou univerzi studenti, akademičtí i vědečtí pracovníci mohli získávat studijní a vědecké zkušenosti z p evropských a světových pracovišť. Pro Univerzitu Karlovu je významná i spolupráce s českým a dalšími vysokými školami, Akademií věd České republiky, vědeckými institucemi, státními municipalitami, odbornými společnostmi, stavovskými organizacemi a studentskými spolky, př rozvoji lidského poznání a ke zvyšování kvality studia a vědecké práce. Nesmírně důležité je vytváření pozitivního obrazu univerzity, posílení jejího významu směr do vlastních řad. Univerzita se musí aktivně podílet na vytváření vědní a vysokoškolské po tomu využívat účinnou komunikační strategii. Současně musí být otevřeným a za všech okolno místem setkávání s neuniverzitní komunitou, zaujímat odborná a kvalifikovaná stanoviska k ve společnosti na principu politické nestrannosti a odborné kritické diskuse a akcentovat prostoru význam akademických hodnot jako konstitutivních prvků moderní demokratické společ jinými slovy, dobře a zodpovědně plnit tzv. „třetí roli“. Jde o postavení univerzity jako společenské instituce v nejširším slova smyslu, při zachování jejího statutu veřejné korpo roli v činnosti Univerzity Karlovy mají její absolventi, kteří působí po celém světě jako akademické obce, ale také jako podporovatelé, mecenáši a sponzoři přispívající k rozvoji, obecnému prospěchu společnosti. Univerzita musí vytvářet stimulující a kolegiální prostředí podporující studenty, akademic pracovníky a další zaměstnance v jejich odborném i osobním růstu. Univerzita Karlova musí sociálně empatickou institucí, která dokáže velmi dobře vyhledávat a poté realizovat další zlepšování podmínek pro studenty a – obecně – všechny členy akademické obce se speciálními a nejrůznějšími handicapy. Je třeba, aby členové akademické obce své znalosti a zkušenosti a využívali především na půdě univerzity a v její prospěch. S tím souvisí i dobře fungujíc komunikace mezi vedením univerzity, Akademickým senátem, Vědeckou radou, Správní radou a j fakultami a součástmi univerzity. Úkolem vedení univerzity je služba celému univerzitnímu společenství. Rektorát musí vytvář možné podmínky fakultám a dalším součástem univerzity pro jejich hlavní činnost a zároveň profesionálním administrativním zázemím pro koordinaci nejrůznějších aktivit Univerzity Ka musí poskytovat platformu pro diskusi a dávat podporu novým nápadům. Pro další úspěšný rozvoj Univerzity Karlovy je zcela nezbytné, aby každý člen akademické o k vytváření pocitu sounáležitosti všech složek, které složitý organismus naší Alma Mater t záměr či program univerzity musí vycházet z reálných a očekávaných zdrojů, které můžeme vy Dlouhodobý záměr Univerzity Karlovy může být naplňován, pouze pokud jej celá akademická ob – jen tak budeme naši univerzitu úspěšně rozvíjet. *========================================================================================= * Vzdělávací činnost *========================================================================================= Současný stav Univerzita Karlova je největší česká vysoká škola, v současné době na ní studuje přibližně jedna tisíc studentů, tj. 13 % všech vysokoškoláků v České republice. Pro Univerzitu Karlo předpokládaný výhled počtu středoškolských absolventů. Klesající počty mladých lidí v přís kohortách znamenají větší rozrůzněnost v populaci maturantů a přinášejí otázku jejich přip studiu, které na Univerzitě Karlově je a musí zůstat náročné. Úkolem Univerzity Karlovy pr rozvíjet svoji spolupráci se středními školami, vhodně ji rozšířit i do segmentu základníc se na to, aby pro studium získala ty nejlepší uchazeče. Na Univerzitě Karlově je vzdělávací činnost, především v magisterských studijních programe propojena s kvalitní vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí prací v širokém spektru programů a oborů; některé jsou v rámci České republiky unikátní. Studijní programy (celkem obory (774) zahrnují prakticky všechny přírodní vědy, lékařství, farmacii a celou humanitn sféru včetně teologie. Na vzdělávací činnosti se podílí více než čtyři a půl tisíce akadem vědeckých pracovníků ze 17 fakult, čtyř vysokoškolských ústavů a dalších pracovišť. V náva profil nebude Univerzita Karlova výrazně navyšovat počet studentů vstupujících do bakalářs Současně bude usilovat o udržení stávajícího počtu studentů studia magisterského. Univerzi bude ve spolupráci s fakultami nadále rozvíjet širokou nabídku studijních programů a oborů i kombinované formě s vysokou mírou excelence. V rámci svých vnitřních mechanismů bude oce učitele. Začínajícím mladým akademickým pracovníkům nabídne kurzy pedagogických dovedností Univerzita Karlova plně implementovala třístupňovou strukturu studia tam, kde to umožňoval vzdělávacího programu, ve strukturovaných programech studuje 70 % studentů. Do navazujícíc studijních programů v současnosti přichází přibližně 20–25 % absolventů bakalářského typu české či zahraniční vysoké škole. V příštích letech se více zaměří na to, aby se jí dařilo magisterského studia získávat nadané uchazeče z českých i zahraničních vysokých škol. V uplynulém období bylo cílem univerzity prohloubit internacionalizaci své vzdělávací činn patřilo rozvíjení společných mezinárodních programů (joint a double degree). V současné do Univerzita Karlova 10 těchto programů na všech třech úrovních (bakalářské, magisterské i d Počet jejích zahraničních studentů v posledních letech narůstal, v současné době tvoří 15 studentů, necelá polovina z nich pochází ze Slovenské republiky, přibližně třetina studuje Cizojazyčné studium bude propagováno i ve spolupráci s dalšími veřejnými vysokými školami, je v současné době projekt pražských vysokých škol Study in Prague. Do budoucna představuj posilování spolupráce s mimoevropskými regiony. Záměrem Univerzity Karlovy je, aby kurikula převážné většiny studijních programů a oborů v pro fyzickou i virtuální mobilitu a vhodně ji kombinovala s dalšími možnostmi internaciona univerzitě (přednášky a kurzy zahraničních odborníků, zapojení do mezinárodních studentský mezinárodní spolupráce, jakož i zahraniční kurzy online apod.). Nezbytným předpokladem je úrovně jazykových znalostí zaměstnanců i studentů Univerzity Karlovy. Na Univerzitě Karlově se rozvíjí Learning Management systémy Moodle, ve kterém jen v posle přibližně čtyři sta nových kurzů, a Adobe Connect. Roste význam otevřených prostředí pro p výukových materiálů. Úspěšně byla implementována v řadě oborů Wikiskripta, běží projekt Wi výuku je využíváno virtuálních simulací a elektronických studijních materiálů. Prioritou p období bude podpora moderních výukových metod (např. e-learningu, výuky na simulátorech a modelech či otevřených výukových materiálů), zejména tam, kde vhodně doplňují prezenční fo důrazem na kvalitu jejich využívání a zabezpečení odpovídajícího zázemí. Důraz chce univerzita klást na celoživotní vzdělávání včetně specializačního vzdělávání lé zdravotnických pracovníků a dalšího vzdělávání učitelů. To nabývá na významu i s ohledem n změny či rostoucí požadavky na flexibilní formy vzdělávání. Ke zlepšení nabídky kurzů i ce mělo přispět zřízení Centra celoživotního vzdělávání. V souvislosti se záměrem novelizovat stávající zákon o vysokých školách bude cílem Univerz inovace akreditačního procesu a systému hodnocení kvality vzdělávací činnosti s důrazem na efektivitu a nízkou administrativní náročnost. HLAVNÍ PRIORITA DZ 2016–2020: UNIVERZITA KARLOVA JE ATRAKTIVNÍM MÍSTEM PRO STUDIUM VE VŠEC STUDIJNÍCH PROGRAMŮ PRO DOMÁCÍ A ZAHRANIČNÍ STUDENTY I PRO POSLUCHAČE V PROGRAMECH CELOŽIV VZDĚLÁVÁNÍ. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 1: Univerzita Karlova je pro kvalitní uchazeče vyhledávanou vysokou školou. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Usilovat o výběr kvalitních uchazečů ve všech typech studia. • Zaměřovat se ve větší míře na propagaci studia na Univerzitě Karlově na středních a zákl se středními školami rozvíjet i systematičtější vzdělávací spolupráci. • Zvyšovat nabídku akcí, které univerzita organizuje pro potenciální uchazeče. • Získávat nadané absolventy bakalářských studií nejen z Univerzity Karlovy, ale i z ostat škol včetně zahraničních. Nástroje • Postupná modifikace podmínek přijímacího řízení tak, aby zřetelně vyjadřovaly zájem Univ kvalitní uchazeče. • Monitorování a vyhodnocování zájmu o jednotlivé studijní programy. • Včasné oslovování budoucích zájemců o studium a systematická propagace všech typů studij Univerzity Karlovy s důrazem na vhodné a účinné formy prvotního kontaktu. • Prohlubování spolupráce s partnerskými středními školami a navazování takové spolupráce • Rozvoj pravidelných kontaktů se středními a základními školami i vzdělávacích programů p pracovníky. • Podpora projektů typu „dětská a juniorská univerzita“ a dalších aktivit pro budoucí stře vysokoškoláky včetně distančních forem. • Pořádání letních táborů, soustředění, odborných soutěží. • Účast na domácích a zahraničních veletrzích. Indikátory • Počet středních škol, s nimiž Univerzita Karlova spolupracuje. • Počet nově zapsaných studentů navazujícího magisterského studia, kteří absolvovali bakal jiné vysoké škole. • Poměr mezi počtem uchazečů a počtem přijatých; poměr mezi počtem přijatých a počtem zaps • Výrazné zapojení fakult do projektů pro budoucí středoškoláky a vysokoškoláky. • Počet účastníků letních škol, soustředění a táborů. • Počet účastí Univerzity Karlovy na veletrzích. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 2: Univerzita Karlova se profiluje jako otevřená, internacionalizovaná, výzkumná unive v širokém spektru studijních programů a oborů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Rozvíjet studijní programy Univerzity Karlovy, zejména na magisterské úrovni dbát na jej propojení s vědeckou a tvůrčí prací a s badatelskými aktivitami studentů. • Prohlubovat stávající profilaci nabídky studijních programů Univerzity Karlovy, zachovat které jsou jedinečné ve středoevropském kontextu; usilovat o mimořádnou formu podpory pe strategických (malých) oborů. • Rozvíjet nové studijní programy, které těží jak z šíře oborů pěstovaných na Univerzitě K ze silných stránek jednotlivých pracovišť, tak ze spolupráce s Akademií věd České republ zahraničními vysokými školami. • Navázat na příklady dobré praxe a umožňovat v adekvátní míře prostupnost studijních prog dvouoborového studia. • Dbát o to, aby absolventi studijních programů vedle hlubokého teoretického základu získá znalosti a kompetence, které pro ně budou nejen výhodou v profesním uplatnění, ale také jejich život. • Ve všech studijních programech zvyšovat podíl vysoce kvalifikovaných, zejména habilitova • Podporovat moderní pedagogické přístupy včetně výuky zaměřené na studenta (tzv. student- learning). Nástroje • Důraz na vysoké standardy kvality související vědecké a tvůrčí činnosti již v rámci akre procesu. • Podpora badatelských aktivit studentů v rámci vzdělávací činnosti, rozvoj soutěží o nejl práce. • Zajišťování podmínek pro individuální přístup ke studentům a pro to, aby studenti mohli práce a komunikace s učiteli čerpat zaujetí pro vědecký obor a jeho étos. • Vytvoření plánu rozvoje a podpory oborů, které nedosahují vysokých nároků kvality na Uni vyhodnocení a rozhodnutí o jejich dalším směřování na konci stanoveného období. • Systematická analýza toho, jak studenti procházejí studijním programem včetně analýzy př předčasného ukončování studia. • Rozšiřování spolupráce s vědeckými a vzdělávacími institucemi na uskutečňování vybraných magisterských studijních programů. • Rozšiřování nabídky volitelných předmětů zahrnujících konkrétní spolupráci s veřejnou, n komerční sférou. • Důslednější přizpůsobování kurikula bakalářského studia tomu, zda se jedná o profesní či zaměřené studijní programy. • V rámci platné právní úpravy zvážení u některých, zejména semi-regulovaných, profesních programů návrat k nestrukturovanému studiu. • Odstraňování přetrvávajících bariér v oblasti studia volitelných předmětů na jiné fakult Karlovy, než na které je student zapsán. • Podpora dalšího začleňování sportovních aktivit do studijních plánů, zejména formou voli předmětů. • Nastavení co nejvhodnějších podmínek přijímacího řízení tak, aby byla podporována prostu bakalářskými a navazujícími magisterskými studijními programy (přijímání absolventů příb • Vytvoření systému pravidelného hodnocení kvality studia absolventy, který mj. poskytne U Karlově zpětnou vazbu o přínosu získaných znalostí a kompetencí. • Vytvoření systému oceňování vynikajících učitelů. Indikátory • Míra zapojení studentů do vědecké a tvůrčí činnosti. • Důsledná implementace vědeckých a tvůrčích činností do studijních plánů akreditovaných s programů a do profilů absolventa. • Rozšíření počtu soutěží o nejlepší práce studentů. • Počet absolventů účastnících se hodnocení kvality studia absolventy. • Jednotná prezentace kvalitně koncipovaných profilů absolventa. • Studijní plány bakalářských studijních programů zřetelně odrážejí, že jejich profil je b nebo akademický. • Dokončení analýzy vhodnosti případného návratu k nestrukturované podobě vybraných studij rozhodnutí o případech přechodu k dlouhému magisterskému studiu. • Snížení obsahových, organizačních i administrativních bariér všech forem prostupnosti st • Poměr mezi počtem studentů vyšších ročníků a absolventů v jednotlivých studijních progra neúspěšnost). • Relativní míra nezaměstnanosti absolventů Univerzity Karlovy a sledování pracovních pozi • Pravidelné udílení cen pro vynikající učitele. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 3: Univerzita Karlova se profiluje jako kosmopolitní univerzita, která je atraktivní p studenty a učitele. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Nadále pěstovat a rozšiřovat internacionalizaci na Univerzitě Karlově. • Více otevřít nabídku studia zahraničním studentům. • Zvýšit nabídku studijních programů v cizích jazycích, v případech, kde je to vhodné, kon programy jako dvojjazyčné. • Nadále podporovat a rozšiřovat studijní programy joint a double degree. • Zaměřit se na získávání většího počtu zahraničních akademických pracovníků a podporu jej působení na Univerzitě Karlově. • Podporovat mobilitu v rámci programu Erasmus+, Fondu mobility Univerzity Karlovy, výzkum ale i dalších forem; zaměřit se na její kvalitativní stránku. • Cíleně vytvářet a prohlubovat strategická partnerství s prestižními univerzitami ve vzdě • Mezinárodní spolupráci zaměřit na získávání partnerství pro podporu studijních programů. • Cíleně propagovat Univerzitu Karlovu v zahraničí, formulovat celouniverzitní strategii p vzdělávací činnosti. Nástroje • Využívání všech podob internationalisation at home: např. přednášky a kurzy zahraničních zapojení do mezinárodních studentských soutěží, mezinárodní spolupráce, jakož i zahranič rozvoj jazykových kompetencí všech kategorií zaměstnanců i studentů. • Zlepšování podmínek pro přijímání a studium zahraničních studentů i pracovníků v oblasti infrastruktury (ubytování, poradenské služby, vstřícná administrativa). • Finanční i organizační podpora přípravy a realizace joint a double degree programů. • Zařazování dlouhodobého působení hostujících profesorů mezi priority Fondu mobility, vyu Univerzity Karlovy v mezinárodních nevládních organizacích k jejich získávání. • Usnadňování realizace dlouhodobých pobytů zahraničních pracovníků ze zemí mimo Evropskou • Podpora rozvoje virtuální mobility, např. mezinárodní spolupráce při uskutečňování onlin • Koncipování „mobilitních oken“ pro fyzickou či virtuální mobilitu jako součástí studijní • Zapojení Univerzity Karlovy do evropských i mimoevropských projektů, především Horizon 2 Norských fondů, Fulbrightovy komise a dalších. Indikátory • Počet uskutečňovaných studijních programů v cizích jazycích a počet studentů v těchto pr • Zastoupení zahraničních studentů na Univerzitě Karlově. • Počet domácích i zahraničních studentů ve studijních programech typu joint a double degr • Počet dlouhodobě působících zahraničních profesorů a dalších významných akademických a v pracovníků. • Počet hostujících profesorů. • Zvyšování počtu předmětů v cizích jazycích ve studijních programech uskutečňovaných v če • Zavedení různých forem virtuální mobility. • Počet studijních programů s „mobilitními okny“. • Počet úspěšných žadatelů v evropských i mimoevropských projektech. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 4: Univerzita Karlova soustavně rozvíjí koncept celoživotního učení spojený s vytvářen a formátů programů, které bude možno propojovat i s pregraduálním či postgraduálním vzdělá ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Rozšiřovat a zkvalitňovat nabídku programů celoživotního vzdělávání a vhodným způsobem j moduly studijních programů včetně programů připravujících budoucí uchazeče. • Klást důraz na širší nabídku a zkvalitňování profesního vzdělávání, posilovat takové pro profilových oblastech včetně vzdělávání ve státní a veřejné službě. • Rozvíjet univerzitu třetího věku jako službu veřejnosti, která nabízí osobní rozvoj, pom a seberealizaci v rychle se měnící společnosti. • Zkvalitňovat, rozvíjet a propagovat vzdělávání učitelů, jakož i systém specializačního v lékařských fakultách, dbát na jeho vazbu k doktorskému studiu. • Založit Centrum celoživotního vzdělávání Univerzity Karlovy a posilovat metodické vedení vzdělávání. • Vytvořit ucelenou marketingovou strategii v oblasti nabídky celoživotního vzdělávání, re odlišnosti jednotlivých oborů. • Dále dotvářet systém vzdělávání v oblasti přenosu poznatků a technologií, obohatit jej o aktivity zaměřené na rozvoj kompetencí. Nástroje • Podpora inovativních, atraktivních, multimediálních prvků a širokého zpřístupnění progra vzdělávání prostřednictvím distančních prvků vzdělávání a nových studijních materiálů. • Průběžná komunikace se státní a veřejnou správou a s profesními organizacemi o potřebách profesních programů celoživotního vzdělávání vycházejících z platné legislativy a situac • Posílení spolupráce se soukromou sférou za účelem lepší profilace celoživotního vzdělává • Zajištění vhodných materiálních podmínek a zvýšení kvality programů univerzity třetího v zatraktivnění prostřednictvím zapojování nových přístupů do výuky. • Podpora jednotné propagace celoživotního vzdělávání. • Začlenění celoživotního vzdělávání do systému vnitřního hodnocení vzdělávací činnosti. • Příprava specializovaných tréninkových seminářů zaměřených na komercializaci výsledků vý podnikání studentů i akademických pracovníků Univerzity Karlovy. Indikátory • Zvýšení podílu inovativních prvků ve výuce programů celoživotního vzdělávání. • Zvýšení počtu programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných distanční či kombinovano • Rozšíření nabídky programů univerzity třetího věku. • Počty účastníků jednotlivých forem a typů celoživotního vzdělávání. • Rozšíření nabídky kurzů specializačního a celoživotního vzdělávání lékařů a dalších zdra pracovníků na lékařských fakultách a zvýšení podílu inovativních prvků v těchto kurzech. • Rozšíření nabídky kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. • Počet účastníků kurzů zaměřených na rozvoj soft skills pro studenty a zaměstnance. • Zpětná vazba veřejnosti k programům celoživotního vzdělávání Univerzity Karlovy. • Vznik Centra celoživotního vzdělávání Univerzity Karlovy. • Zvýšení kvalifikace pracovníků univerzity pro výuku a podporu programů celoživotního vzd • Počet propagačních akcí v oblasti celoživotního vzdělávání pro širokou veřejnost. • Počet specializovaných tréninkových seminářů zaměřených na komercializaci výsledků výzku podnikání studentů a akademických pracovníků Univerzity Karlovy zavedených do výuky. • Počet absolventů nově zavedeného volitelného předmětu týkajícího se transferu znalostí a české i anglické mutaci. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 5: e-UK: Univerzita Karlova je místo, kde jsou pro vzdělávání ve výrazné míře využíván a technologie. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Podporovat rozšiřování moderních technologií ve vzdělávání tak, aby e-learningové prvky doplňovaly prezenční výuku. • Rozvíjet provoz a podporu centrálních instalací e-learningových a databázových prostředk • Podporovat vznik otevřených výukových materiálů (Open Educational Resources, včetně MOOC • Zapojovat se do vznikajících mezinárodních sítí a využívat jejich zkušeností s moderními ve vzdělávání. • Dbát na garanci kvality při používání distančních prvků výuky a otevřených výukových mat Nástroje • Zavedení systému pro finanční, materiální a metodickou podporu e-learningu na Univerzitě celouniverzitní platformy, která se bude zabývat jeho dlouhodobým koncepčním rozvojem. • Rozvoj didaktických kurzů pro využívání e-learningu a dalších technik distančního vzdělá rozšíření mezi další zájemce i uživatele na Univerzitě Karlově. • Zprovoznění systémů a prostředků zabezpečujících rozvoj moderních technologií ve vzděláv metodických materiálů, webové informační platformy, online výukových kurzů a Help desku. • Vybudování a zprovoznění prostředků pro podporu zpřístupňování otevřených výukových mate • Navázání systematického kontaktu se zahraničními partnery v oblasti distančních prvků vz využívání jejich pozitivních zkušeností. • Jednotná prezentace nabídky e-learningu prostřednictvím centrálního přístupového bodu. • Tvorba postupů garantujících minimální požadavky na kvalitu všech distančních prvků vzdě Univerzitě Karlově. Indikátory • Ustanovení trvalé pracovní skupiny pro oblast distančních prvků ve vzdělávání. • Nárůst počtu proškolených uživatelů v oblasti e-learningu a dalších technik distančního • Vznik univerzitního centra při Ústřední knihovně UK zajišťujícího materiální a metodicko oblasti distančních prvků ve vzdělávání. • Vznik metodických pokynů pro přípravu a uskutečňování e-learningových kurzů jak v síti U Karlovy, tak v sítích mezinárodních. • Systém finanční podpory pro vznik nových a rozvoj stávajících distančních prvků ve vzděl • Nárůst podílu počtu uživatelů jednotlivých e-learningových aplikací a dalších distančníc vzdělávání. • Počty realizovaných technických a metodologických podpor pro uživatele. • Počet nových otevřených výukových materiálů na Univerzitě Karlově, počet nových materiál • Vznik centrálního přístupového bodu, jehož prostřednictvím budou všechny modality e-lear dostupné studentům i akademickým pracovníkům. • Vznik celouniverzitního systému garantujícího minimální požadavky na kvalitu e-learningo na Univerzitě Karlově. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 6: Na Univerzitě Karlově existuje spolehlivý systém zabezpečení a hodnocení kvality vz činnosti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Vytvořit komplexní systém hodnocení kvality vzdělávací činnosti, který bude vhodně integ doplňovat fakultní hodnocení. • Dále rozšiřovat a zkvalitňovat hodnocení výuky studenty a absolventy. • Rozvíjet systém pravidelného hodnocení studijních programů. • Vytvořit institucionální zázemí a další podmínky pro zavedení institucionální akreditace novely zákona o vysokých školách. • Nastavit standardy a prvky vnitřního akreditačního procesu na Univerzitě Karlově, zjedno zefektivnit akreditační proces s maximálním využitím elektronizace. • Dbát na to, aby mechanismy hodnocení a evaluací byly efektivní a nebyly nadbytečně zatěž Nástroje • Ustavení Rady pro vnitřní hodnocení Univerzity Karlovy a případně dalších pracovních sku hodnocení kvality akreditačního procesu; vytvoření vhodného zázemí pro činnost těchto gr • V rámci platné právní úpravy minimalizace byrokratické náročnosti akreditačního procesu elektronizace. • Sladění studijního informačního systému s požadavky akreditačního procesu. • Vymezení efektivních modulů hodnocení kvality vzdělávací činnosti (hodnocení kvality záv infrastruktury a jiných) jako měřitelných a logicky provázaných celků a zajištění zpětné hodnocení. • Obohacení hodnocení kvality vzdělávací činnosti studenty o nové oblasti (studijní plán, studijní zátěže a kreditní systém, studijní zázemí a infrastruktura) a jeho rozšíření o skupiny studentů (studenti v kombinované formě studia, doktorandi, studenti ze zahraničí relevantních výsledků tohoto hodnocení. • Podpora systému antiplagiátorské kontroly průběžných i závěrečných prací studentů Univer • Zavedení pravidelného absolventského hodnocení studia a důsledné využívání jeho výsledků • Příprava a realizace kurzů pedagogických dovedností pro mladé akademické pracovníky. • Zavedení hodnocení kvality celoživotního vzdělávání. Indikátory • Úspěšná akreditace všech navržených oblastí vzdělávání a studijních programů. • Vytvoření pravidel systému zajištění a hodnocení kvality vzdělávací činnosti na Univerzi souladu s mezinárodními standardy. • Efektivní systém hodnocení výuky studenty a absolventy, který poskytuje informace o kval zabezpečení vzdělávací činnosti. • Validní systém hodnocení průběžných a závěrečných kvalifikačních prací propojený s forma sumativními nástroji hodnocení vzdělávací činnosti. *========================================================================================= * Doktorské studium *========================================================================================= Současný stav Doktorské studium je pro Univerzitu Karlovu prioritou její vzdělávací činnosti. Studenti d programů tvoří dlouhodobě okolo 16 % všech jejích studentů a více než třetinu všech studen studia v České republice. Akreditační komise ve svém posledním hodnocení provedeném v lete potvrdila vysokou kvalitu doktorských studijních programů Univerzity Karlovy. Na Univerzitě Karlově je vědecká činnost doktorandů podporována zejména z prostředků na sp vysokoškolský výzkum, a to formou dvou typů grantů: granty v soutěži Specifický vysokoškol určeny pro větší týmy, soutěž Grantové agentury UK podporuje individuální studentské proje jsou také zapojeni do vnitrouniverzitních programů PRVOUK a UNCE, účastní se mnohých grant získaných univerzitou; pro humanitní a společenské vědy je z tohoto hlediska též významná s Francouzským ústavem pro výzkum ve společenských vědách (CEFRES). Nedávné šetření mezi a doktorského studia však naznačuje, že část studentů neměla dostatek příležitostí k zapojen projektů školicích pracovišť. I pro období 2016–2020 zůstává pro Univerzitu Karlovu v tomt úkol. O doktorské studium na Univerzitě Karlově projevují zájem též uchazeči z jiných vysokých š zahraničí. Mezi zapsanými do doktorského studia bylo v posledních dvou letech asi 18 % ciz absolventi v období 2011–2014 tvořili 14 % všech, kteří v tomto období úspěšně dokončili s budoucna se Univerzita Karlova zaměří na to, aby se zvýšil podíl uchazečů o doktorské stud zahraničních univerzit. Zahraničních stáží se každoročně účastní kolem 20 % doktorandů. Tyto stáže by měly být zam kvalitní vědeckou spolupráci; doktorandi by se měli zapojovat do mezinárodních projektů i pracoviště. K prioritám Univerzity Karlovy patří dvojí vedení doktorských disertačních pra využily v období platnosti předchozího dlouhodobého záměru dvě třetiny fakult. Obdobnou zk studenti získat taktéž formou společného programu (joint degree, cotutelle), takový progra v současné době pouze jedna fakulta. V budoucnu se Univerzita Karlova zaměří na podporu tě doktorského studia. Významným problémem zůstává nedostatečná výše doktorandských stipendií, která nutí mnoho s mimo rámec doktorského studia. To je jednou z příčin prodlužování průměrné délky studia i dokončování. Doktorské studium na Univerzitě Karlově dokončí absolvováním přibližně polovi studentů, což nevybočuje z průměru evropských zemí. Pro zvýšení kvality i vyšší počet těch absolvují, bude nezbytné hledat cesty ke zlepšení finančního zabezpečení doktorandů, a to úrovni. Kvalita doktorského studia je zajišťována i každoročním hodnocením doktorandů. Významně k spolupráce s odborníky z jiných institucí, především z ústavů Akademie věd České republiky Karlovu bude důležité i v tomto typu studia systemizovat všechny moduly pro hodnocení kval využívá, propojit je, a získat tak cenné podněty pro hlubší diskusi o jeho dalším směřován K vyšší kvalitě doktorského studia na Univerzitě Karlově by měla přispět i celouniverzitní platforma. HLAVNÍ PRIORITA DZ 2016–2020: UNIVERZITA KARLOVA JE ATRAKTIVNÍ EVROPSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA, JEŽ NA DOKTORSKÉ STUDIUM. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl: Univerzita Karlova je vysoce kvalitním centrem doktorského studia, které posiluje exc mezinárodní přesah svých doktorských studijních programů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Získávat kvalitní absolventy z jiných vysokých škol včetně zahraničních pro doktorské st Univerzitě Karlově. • Studijní plány doktorského studia důsledně sestavovat tak, aby vedly k intenzivní vědeck činnosti doktorandů a jejich zapojení do grantových a dalších projektů pod vedením školi • Rozvíjet mezinárodní výměny s důrazem na kvalitní vědeckou spolupráci, podporovat zapojo do projektů řešených ve spolupráci se zahraničními partnery a grantů se zkušenými odborn • Pro přípravu doktorandů a pro absolventy vytvářet v maximální možné míře mezinárodní pro • Systematicky podporovat mezioborovost a internacionalizaci doktorského studia ve spolupr vysokými školami včetně zahraničních a s ústavy Akademie věd České republiky. • Soustavně zlepšovat podmínky a finanční zabezpečení studentů doktorských studijních prog • Zvyšovat míru úspěšného dokončování doktorského studia a omezovat jeho zbytečné prodlužo zachování vysokých standardů kvality. • Rozvíjet soutěže GA UK a více je zpřístupnit doktorandům přicházejícím ze zahraničí. Nástroje • Zpracování analýzy doktorského studia s důrazem na jeho kvalitu, sepětí s vědeckou a tvů zabezpečení; přijetí potřebných opatření na základě jejích výsledků. • Definice minimálních standardů práce s doktorandy a vyžadování jejich plnění. • Vymezení požadavků na školitele garantujících jejich vysokou odbornost i možnost, aby kv akademičtí a vědečtí pracovníci mohli pozice školitelů zastávat. • V maximální míře podávání žádostí o akreditaci doktorského studijního programu dvojjazyč • Podpora propojování příbuzných oborů doktorského studia včetně spolupráce s dalšími vyso příslušnými ústavy Akademie věd České republiky. • Zlepšování organizačního zabezpečení doktorského studia. • Cílená podpora toho, aby se doktorandi ve všech oborech mohli zapojit do grantů a projek pracovišť. • Přijetí opatření ke zvýšení počtu zahraničních stáží, které absolvují doktorandi během s • Rozvoj mezinárodní spolupráce formou cotutelle a společných programů typu joint a double • Zvýšení doktorandských stipendií a hledání dalších forem finanční podpory doktorandů; pr vyššího příspěvku na doktorské stipendium na celostátní úrovni. • Rozšiřování nástrojů pro informování uchazečů o nabídce doktorských studijních programů Karlově. • Vytvoření Celouniverzitní platformy doktorského studia Univerzity Karlovy, jejímž cílem systematická podpora doktorského studia, jeho mezioborovosti, internacionalizace, propag „měkkých“ dovedností doktorandů, zejména pedagogických. Indikátory • Analýza doktorského studia s důrazem na jeho kvalitu, sepětí s vědeckou a tvůrčí činnost • Minimální standardy práce s doktorandy. • Definované požadavky na školitele z hlediska kvality i prostupnosti systému. • Kvalita výsledků vědecké práce doktorandů. • Uplatnění absolventů doktorského studia. • Počet studentů v joint degree programech a těch, kteří zpracovali disertační práci v rež vedení. • Počet zahraničních absolventů doktorského studia. • Počet nově zapsaných studentů doktorského studia, kteří absolvovali magisterské studium škole. • Vyšší stipendia pro studenty doktorských studijních programů. • Vytvoření celouniverzitní elektronické platformy pro hodnocení doktorského studia. • Zprovoznění Celouniverzitní platformy doktorského studia Univerzity Karlovy. • Plně funkční aplikace GA UK též v anglickém jazyce. *========================================================================================= * Vědecká, výzkumná, vývojová a další tvůrčí činnost *========================================================================================= Současný stav Univerzita Karlova, spolu s Akademií věd České republiky největší domácí vědecká instituce jako výzkumná univerzita, která zdůrazňuje humboldtovské principy jednoty výzkumu a vzdělá a svobody bádání a výuky. Rozhodující pro její vědeckou a tvůrčí činnost je kvalitní zákla Zásadní význam má i přenášení těch nejlepších výsledků do praxe formou aplikovaného a tran Mezinárodní hodnocení Univerzitu Karlovu jako celek pravidelně řadí mezi významné světové rámci některých oborů mezi ty nejvýznamnější. Celková úroveň vědecké a tvůrčí práce je na Univerzitě Karlově velmi dobrá, z hlediska sta oborů i jejich výsledků je však situace značně různorodá. Významným cílem pro nadcházející proto zabezpečení dlouhodobého rozvoje vědních oborů, a to jak takových, které jsou již v vynikající, tak i těch, které mají potenciál dosáhnout evropských standardů. Na Univerzitě Karlově působí řada předních osobností a týmů. V minulých letech se jí podař kvalifikační a věkovou strukturu výrazné většiny oborů, mnohým z nich však chybí dostatek podporu mladých badatelů či na získávání zahraničních učitelů a hostujících profesorů. Uni bude usilovat o vyšší zastoupení předních vědců, kteří určují světové oborové trendy, doká velké mezinárodní granty typu ERC, pravidelně publikovat v oborově prestižních mezinárodní či monografiích vydávaných u významných vydavatelů a předávat své poznatky a dovednosti ml badatelů. Úkolem univerzity musí být i vytváření finančních, personálních a organizačních zakládání nových vědeckých skupin a škol talentovanými mladými akademickými a vědeckými pr tak si je univerzita vědoma důležitosti systematické podpory postdoků. Vnitřním nástrojem pro dlouhodobý koncepční rozvoj jednotlivých vědních oborů na Univerzit programy PRVOUK a UNCE. Univerzita Karlova v následujících letech tento systém vyhodnotí a dalším směřování. V současné době neexistuje celouniverzitní model vnitřního hodnocení věd Zavedení systému vnitřního hodnocení bude jedním z kroků pro strategické řízení, financová dalšího rozvoje oborů, které jsou na Univerzitě Karlově pěstovány. Integrální součástí vědecké a tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově je její mezinárodní ro Karlova na smluvním i neformálním základě spolupracuje s řadou evropských i mimoevropských přibližně polovina jejích výsledků ve Web of Science je výsledkem takové spolupráce, v upl se jí dařilo navyšovat podíl prostředků ze zahraničí na celkovém objemu prostředků na věde Ačkoli je zapojení Univerzity Karlovy do mezinárodních projektů v rámci České republiky na objemu získaných zahraničních finančních prostředků univerzita nedosahuje evropského průmě internacionalizace bude pro Univerzitu Karlovu v následujících letech důležité rozvíjet st partnerství, zapojit se do velkých mezinárodních infrastruktur a posílit financování vědec činnosti ze zahraničních zdrojů. Univerzitě Karlově se v posledních letech podařilo zvýšit zastoupení prostředků na vědecko činnost v rámci jejího celkového rozpočtu (v současné době tvoří přibližně třetinu), a to významnému podílu na institucionálních prostředcích, které jsou vysokým školám rozdělovány dosažených výsledků, a také díky vysoké účasti a úspěšnosti v domácích grantových soutěžíc rozvoj vědecké činnosti Univerzity Karlovy budou v nejbližších letech vedle výše prostředk státního rozpočtu spoluurčovány zejména úpravami celostátního systému hodnocení vědecké a možnostmi pražských vysokých škol čerpat prostředky z Evropských strukturálních a investič rámci III. programovacího období, v mezinárodním prostředí pak zejména mírou účasti Univer programu Horizon 2020 i dalších programech Evropské unie a v neposlední řadě také spolupra sférou. Výrazným problémem posledních let byly pro pražské vysoké školy nerovné podmínky při čerpá prostředků ze Strukturálních fondů Evropské unie určených na obnovu a rozvoj infrastruktur městě. Univerzita Karlova využila možnost tohoto financování alespoň pro své mimopražské f aktivity. Pro následující období před ní stojí úkol, jak co nejlépe využít nově vybudovaný infrastruktur, aby se staly příležitostí pro další rozvoj vědeckého bádání. Univerzita Karlova na smluvním základě spolupracuje s několika desítkami partnerů, podílí řešení globálních problémů a podporuje přenos poznatků, dovedností a technologií. V posled participovala na registraci více než čtyř desítek domácích a přibližně desítky mezinárodní Při stagnující státní podpoře vědy a výzkumu, kterou lze v příštích letech očekávat, budou zdroje z přenosu technologií velmi důležitým příspěvkem k budoucímu rozvoji Univerzity Kar příležitostí pro studenty a absolventy podílet se na řešení zajímavých témat s přímým prak HLAVNÍ PRIORITA DZ 2016–2020: UNIVERZITA KARLOVA JE PŘEDNÍ, MEZINÁRODNĚ UZNÁVANÁ VÝZKUMNÁ ŠIROKÝM SPEKTREM KVALITNÍCH OBORŮ. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 1: Univerzita Karlova náleží mezi špičkové evropské výzkumné univerzity. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Při zachování oborové rozmanitosti definovat hlavní vědecké trendy a disciplíny, v nichž dosahuje vysoce kvalitních výsledků, a ty výrazně podporovat. • Systematicky zabezpečovat rozvoj širokého spektra oborů na fakultách a vysokoškolských ú zohlednit přitom specifika práce v oblasti společenských a humanitních věd a usilovat o na Univerzitě Karlově nenacházely pod evropskými standardy. • Iniciovat a rozvíjet multioborovou a mezinárodní spolupráci, a využívat tak unikátní šíř pěstovaných na Univerzitě Karlově. • Zaměřit se na podporu mladých akademických a vědeckých pracovníků a umožnit nejlepším z vlastních vědeckých skupin a škol. • Realizovat podpůrné programy pro získávání vynikajících vědeckých pracovníků ze zahranič bývalých pracovníků Univerzity Karlovy, kteří se vracejí z dlouhodobých pobytů v cizině. • V co největší míře obsazovat akademické pozice na Univerzitě Karlově na základě výběrový otevřených mezinárodních soutěžích. • Identifikovat strategické partnery v České republice, v Evropě i jinde ve světě a posilo nimi. Nástroje • Určení profilových oborů vědecké a tvůrčí práce na Univerzitě Karlově a definování systé dlouhodobé podpory. • Podpora týmů a pracovišť dosahujících excelentních výsledků na mezinárodní úrovni. • Definování podmínek pomoci vědním a tvůrčím oborům, které mají potenciál růstu kvality. • Vytvoření programů finanční podpory pro nově vznikající vědecké skupiny či školy vedené akademickými a vědeckými pracovníky a pro špičkové vědce středního věku, zajištění podmí vědecké excelence těchto jednotlivců a skupin. • Posílení podpory pobytů zahraničních výzkumníků na Univerzitě Karlově. • Rozšíření systému na podporu kvalitních, zejména zahraničních postdoků na Univerzitě Kar • Vypracování obecných pravidel kariérního postupu zahrnujícího analogii pozic tenure trac postdoků, habilitační a jmenovací řízení; u komisí pro tato řízení dbát i na zastoupení odborníků. • Zapojení Univerzity Karlovy do velkých mezinárodních infrastruktur (evropská Road Map). • Podpora vědecké spolupráce s vybranými strategickými partnery mezi významnými evropskými univerzitami. • Centrálně zpřístupněná evidence mezinárodních inzertních míst a zřízení jednotného inzer rámci Univerzity Karlovy. • Snižování zátěže řešitelů projektů a grantů spojené s jejich administrací. Indikátory • Počet a kvalita výsledků vědecké a tvůrčí činnosti Univerzity Karlovy včetně multioborov • Počet projektů mladých vědeckých pracovníků a počet nově založených vědeckých skupin a š • Počet postdoků působících na Univerzitě Karlově. • Existence obecných pravidel kariérního postupu. • Kvalitní personální zabezpečení vědních a tvůrčích oborů na Univerzitě Karlově. • Počet otevřených mezinárodních výběrových řízení a počet takto obsazených pozic. • Počet týmů zapojených do velkých mezinárodních infrastruktur. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 2: Univerzita Karlova má vytvořen systém, kterým zabezpečuje dlouhodobý rozvoj své věd činnosti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Připravit nový koncept financování vědecké a tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově (po r • Zavádět vnitřní systém hodnocení kvality vědecké a tvůrčí práce jednotlivých oborů, kter specifik hodnocených oborů umožní identifikaci jejich silných a slabých stránek a dále z strategické řízení této oblasti na fakultní i univerzitní úrovni. • Významně se podílet na utváření celostátního systému hodnocení výsledků vědecké a tvůrčí • Výrazně zvýšit aktivitu a úspěšnost Univerzity Karlovy v mezinárodních grantových soutěž grantů Evropské výzkumné rady. • Maximalizovat užitek z realizace velkých výzkumných center, koncepčně je budovat jako ná budoucímu výraznému posílení kvality i mezinárodního rozměru vědecké práce a doktorského Nástroje • Vyhodnocení dosavadních programů podpory vědecké a tvůrčí činnosti (PRVOUK, UNCE). • Analýzy výstupů vědecké práce jednotlivých pracovišť a oborů. • Aktivní členství akademických pracovníků Univerzity Karlovy v grémiích rozhodujících o v funkci vědní politiky v České republice i v mezinárodním prostředí. • Zabezpečení finančních zdrojů pro vědeckou a tvůrčí činnost na Univerzitě Karlově. • Vytvoření dlouhodobého systému pro udržitelné fungování a celouniverzitní přínos nově vz vědeckých infrastruktur Univerzity Karlovy. • Využití Evropského centra: vytvoření systému podpory pro podávání velkých mezinárodních získávání prostředků Evropské unie na podporu vědy, zapojení do mezinárodních struktur. Indikátory • Nový systém financování vědecké a tvůrčí činnosti. • Vytvořený systém hodnocení výsledků vědecké a tvůrčí práce. • Počet a typ získaných mezinárodních grantových projektů. • Systém podpory pro podávání velkých mezinárodních projektů a získávání prostředků Evrops podporu vědy, zapojení do mezinárodních struktur. • Počet a kvalita vědeckých výsledků velkých výzkumných center. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 3: Univerzita Karlova přispívá k řešení naléhavých společenských problémů a podporuje vědecké a tvůrčí činnosti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Podporovat obory základního výzkumu orientované na analýzu a mapování hlavních rizik a p současného světa, multi- a interdisciplinární platformy využívající bohatství oborů Univ • Vytvořit systém podpory spolupráce studentů, akademických a vědeckých pracovníků s komer systém podpory aplikovaného výzkumu. • Systematicky uplatňovat výsledky vědecké a tvůrčí práce. • Vytvořit a systematicky rozšiřovat univerzitní inovační síť. • Podporovat spolupráci s veřejnou správou, neziskovou sférou, legislativní a soudní praxí institucemi, soukromou sférou a dalšími vhodnými subjekty, zejména v podobě projektů apl výzkumu a expertní činnosti. Nástroje • Identifikace oborů s výrazným aplikačním potenciálem a oborů s dopadem na řešení hlavníc příležitostí současného světa. • Rozšíření poradenské a informační infrastruktury pro podporu přenosu poznatků a technolo jednotlivé fakulty a další součásti Univerzity Karlovy. • Rozšíření sítě koordinátorů pro přenos poznatků a technologií, jejich systematické vzděl zapojení do procesu vyhledávání inovačních témat. • Pravidelná aktualizace katalogu služeb Univerzity Karlovy určeného pro spolupráci s veře neziskovou sférou. • Využívání programů TA ČR pro rozvoj aplikovaného výzkumu a přenosu poznatků a technologi • Využívání institutu zaměstnaneckého díla. Indikátory • Počet a kvalita projektů ve spolupráci s veřejnou, komerční a neziskovou sférou, předevš získaných finančních prostředků, poskytnuté odborné a expertní služby. • Počet a kvalita projektů, resp. výsledků zabývajících se analýzou a mapováním hlavních r příležitostí současného světa. • Počet a kvalita aplikovaných výsledků. • Univerzitní inovační síť – společenství nositelů inovačního potenciálu z jednotlivých fa univerzity a neakademické sféry. • Počet spolupracujících subjektů z veřejného sektoru, komerčních a neziskových organizací *========================================================================================= * Třetí role *========================================================================================= Současný stav Univerzita Karlova si je vědoma spoluodpovědnosti za rozvoj společnosti i za řešení závažn současného světa. Kromě vzdělanosti a kritického myšlení podporuje hodnoty, jako jsou otev autonomie, spolupráce či sounáležitost. Jejím trvalým úkolem je posilování dialogu se spol Univerzita Karlova si díky své akademické obci, pracovníkům kateder, institutů, ústavů, la dalších pracovišť, studentům i absolventům dlouhodobě udržuje vysokou společenskou autorit následujících letech bude usilovat o potvrzení svého postavení, jež předpokládá vysokou mí dodržování náročných etických principů. Bude spolupracovat s dalšími českými vysokými škol České republiky a ostatními institucemi veřejného života. Se svými aktivitami bude pravide členy akademické obce, absolventy, podporovatele, sympatizanty i veřejnost. Nedílnou součástí činnosti Univerzity Karlovy je její podíl na utváření vysokého školství, i vědní politiky, a to v domácím i mezinárodním prostředí. V minulých letech se například vyjadřovala k nezdařilým návrhům nového zákona o vysokých školách, záměrům transformovat f na obchodní společnosti, k celostátnímu hodnocení výsledků vědecké a tvůrčí práce, zasazov o co nejlepší podmínky pro pražské vysoké školy v III. programovacím období Evropských str a investičních fondů. V zahraničí se zapojila do řady pracovních skupin významných organiz aktivním přístupu bude pokračovat i v nadcházejícím období, bude se zapojovat do rozvíjení vysokoškolského prostoru stejně jako využívat všech možností ovlivňovat vědecko-výzkumnou unie. Univerzita Karlova je nedílnou součástí světového společenství svobodných univerzit. Má-li jako kosmopolitní, světu otevřená univerzita, přitažlivá pro studenty, akademické a vědeck partnerské instituce, jakož i pro veřejnost, musí systematicky pracovat na své prezentaci. v minulých letech řady pozitivních změn, např. díky novému pojetí účasti univerzity na vel pomaturitního vzdělávání, pořádání pravidelných kulatých stolů, modernizaci internetových využívání nových médií či posílení jednotného vizuálního stylu. V domácím prostředí i nadá spolupráce s Českou televizí, Českým rozhlasem, Akademií věd České republiky i dalšími vys V následujícím období bude k prioritám patřit posílení prezentace Univerzity Karlovy směre zejména s cílem oslovovat potenciální studenty i akademické pracovníky a představovat její osobnosti, týmy a výsledky. Důležité přitom je, aby Univerzita Karlova, při zachování autonomie jednotlivých fakult a směrem k veřejnosti vystupovala jako instituce se silnou vnitřní identitou, sdílenou všemi obce, fakultami i dalšími součástmi. HLAVNÍ PRIORITA DZ 2016–2020: UNIVERZITA KARLOVA JE INSTITUCÍ S VYSOKOU AUTORITOU; JEJÍM S NÁZORŮM NÁLEŽÍ VE SPOLEČNOSTI VELKÁ VÁHA. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 1: Univerzita Karlova se podílí na směřování společnosti a je místem pro setkávání čle obce a širší veřejnosti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Posilovat dialog Univerzity Karlovy a společnosti. • Výrazně se podílet na směřování domácí i mezinárodní vysokoškolské a vědní politiky. • Formulovat stanoviska Univerzity Karlovy k zásadním společenským otázkám jako součást je za rozvoj společnosti. • Prohlubovat spolupráci s Akademií věd České republiky, ostatními vysokými školami, fakul nemocnicemi, veřejnými institucemi, samosprávami, stavovskými a odbornými společnostmi, přínosnou kooperaci se soukromou sférou. • Podporovat přenos poznatků a technologií do praxe, přispívat k rozvoji společnosti a ke kvality života, a tím budovat společenské renomé Univerzity Karlovy. • Pravidelně informovat veřejnost o dění na univerzitě, úspěších v jednotlivých oborech a zajímavých tématech, popularizovat vědecké objevy. Nástroje • Aktivní působení zástupců Univerzity Karlovy v reprezentaci vysokých škol a dalších grém podílejí na směřování domácí i mezinárodní vysokoškolské a vědní politiky. • Pravidelná jednání vedení Univerzity Karlovy s představiteli státu, Akademie věd České r dalších vzdělávacích a vědeckých institucí České republiky. • Pořádání kulatých stolů, vědeckých seminářů, workshopů a konferencí k významným vědeckým počinům Univerzity Karlovy i k aktuálním problémům a závažným otázkám dnešního světa. • Zapojení do spolupráce s organizacemi sdružujícími inovační komunitu, pořádání akcí na t univerzity a komerčního sektoru a popularizace výsledků dosažených jejími zaměstnanci a oblasti transferu poznatků. Indikátory • Podíl Univerzity Karlovy na formulování zásadních stanovisek a legislativním procesu týk i mezinárodní vysokoškolské a vědní politiky. • Účast členů akademické obce na odborných i dalších akcích věnovaných aktuálním problémům dnešní doby a rostoucí zájem médií o tyto akce. • Rostoucí zájem médií a veřejnosti o dění na Univerzitě Karlově a o úspěchy členů její ak vědecké a vzdělávací oblasti. • Společenský ohlas akcí pořádaných ve spolupráci s Akademií věd České republiky, dalšími veřejnými institucemi. • Zvýšená sledovanost popularizačních aktivit Univerzity Karlovy ze strany veřejnosti i ve dalších médií. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 2: Univerzita Karlova je otevřená, moderní a vnitřně rozmanitá instituce, která je tak vnímána veřejností. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Posilovat pozitivní vnímání Univerzity Karlovy, jejích jednotlivých fakult a dalších sou veřejnosti. • Zlepšovat komunikaci jak v rámci Univerzity Karlovy, tak se společností navenek. • Pokračovat v budování značky UK. • Posílit prezentaci Univerzity Karlovy směrem do zahraničí. • Rozvíjet komunikační a propagační aktivity v tradičních i nových médiích. • Pokračovat v podpoře projektu „Vzdělávání po síti“ a s tím spojených multimediálních akt Nástroje • Zvýšení efektivity informační a propagační činnosti. • Aktivní vystupování a propagace v zahraničních médiích, mezinárodních univerzitních sdru zahraničních vzdělávacích veletrzích. • Pravidelně pořádané akce prezentující a popularizující Univerzitu Karlovu jako významnou vědeckou instituci. • Jednotný vizuální styl vedoucí k identifikaci jednotlivých fakult a dalších součástí, st zaměstnanců s Univerzitou Karlovou. Indikátory • Obraz Univerzity Karlovy jako moderní, otevřené a aktuální vývoj ve světě reflektující i • Postavení Univerzity Karlovy jako nejvýznamnější české vzdělávací a vědecké instituce. • Rostoucí zájem zahraničních univerzit, vědců a studentů o spolupráci s Univerzitou Karlo • Rostoucí sledovanost dění na Univerzitě Karlově v tradičních i nových médiích. • Implementace Pravidel pro jednotné způsoby grafického užívání znaku Univerzity Karlovy ( vizuální styl Univerzity Karlovy). *========================================================================================= * Společenství lidí *========================================================================================= Současný stav Má-li Univerzita Karlova uskutečňovat své poslání, musí být společenstvím akademických, vě zaměstnanců, studentů, absolventů a příznivců. Společenstvím založeným na silné akademické sounáležitosti a partnerství mezi jednotlivci, součástmi i obory, vzájemné komunikaci, res souladu se zakládací listinou „doktory, mistry a žáky na kterékoliv fakultě i mimo ni, vše a každého zvláště, ať přijdou odkudkoliv, jak na cestě, tak při pobytu i při návratu, chce zvláštní ochranou a záštitou našeho majestátu“ – soustavně pečujícím o všechny, kteří jsou kteří vystupují jejím jménem. Na Univerzitě Karlově pracuje přibližně osm tisíc zaměstnanců, více než polovinu tvoří aka pracovníci. Jejich podíl se v posledních letech zvyšuje, především díky nárůstu počtu odbo a vědeckých pracovníků. Mezi akademickými a vědeckými pracovníky je 8 % zahraničních učite následujících letech by toto procento mělo narůstat. Univerzita Karlova si je vědoma, že bez svých zaměstnanců by nemohla obstát v konkurenci d zahraničních vysokých škol. Proto musí i do budoucna usilovat o zlepšování jejich pracovní i finančních podmínek. Mezi tyto podmínky patří mzdové ohodnocení i možnosti využívání soc startovací byty pro mladé pracovníky či služby typu mateřských škol a dětských koutků. Na Univerzitě Karlově v současné době studuje 51 tisíc studentů pocházejících ze všech reg republiky, ze Slovenska a z dalších více než sto třiceti zemí. Univerzita Karlova bude i n podmínky pro studenty se specifickými potřebami a studenty pocházející ze socioekonomicky prostředí. Univerzita Karlova podporuje a motivuje své studenty prostřednictvím stipendií. Patří k ni stipendia za vynikající studijní výsledky, stipendia pro studenty doktorských studijních p druhů účelových stipendií, stipendia na podporu ubytování či sociální stipendia. Záměrem U je prostředky na tato stipendia dále navyšovat. Univerzita Karlova zajišťuje studentům další podporu prostřednictvím poradenských služeb, psychologického či kariérového poradenství, a to v českém i anglickém jazyce. V rámci univerzity působí několik desítek studentských spolků, jejichž činnost stejně jako aktivity hodlá univerzita i v budoucnu dále podporovat. V uplynulém období byl také založen Klub Alumni pro absolventy a přátele univerzity, jehož poskytovat informační, vzdělávací, kulturní a společenské služby. Všechny formy kontaktu s příznivci jsou pro Univerzitu Karlovu do budoucna důležité. HLAVNÍ PRIORITA DZ 2016–2020: UNIVERZITA KARLOVA JE SPOLEČENSTVÍ STUDENTŮ, AKADEMICKÝCH A PRACOVNÍKŮ I DALŠÍCH ZAMĚSTNANCŮ A ABSOLVENTŮ, KTERÉ JE CHARAKTERISTICKÉ SVOU RŮZNORODOSTÍ S UNIVERZITOU KARLOVOU JAKO CELKEM. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 1: Na Univerzitě Karlově existuje otevřená komunikace a sounáležitost mezi lidmi, kteř ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Podporovat sounáležitost studentů, zaměstnanců i absolventů s Univerzitou Karlovou a loa • Zlepšovat vzájemnou komunikaci studentů a zaměstnanců a posilovat jejich informovanost o univerzitě. • Posilovat aktivní roli studentů v akademickém společenství. • Zajistit podmínky pro sport a další aktivity podporující zdravý životní styl. • Podporovat společenský život na Univerzitě Karlově. Nástroje • Využívání efektivních prostředků pro přenos a sdílení informací na Univerzitě Karlově. • Využívání možností informačních technologií, nových médií a sociálních sítí pro komunika Univerzity Karlovy. • Podpora studentských spolků a další zájmové činnosti. • Rozšiřování podmínek pro sportovní aktivity a zdravý životní styl. • Podpora reprezentačních akcí. Indikátory • Zvýšení informovanosti o dění na Univerzitě Karlově. • Existence a efektivnější využívání tradičních i nových médií na celouniverzitní i fakult • Podíl studentů zapojených do akademického života Univerzity Karlovy. • Počet nabízených sportovních aktivit a počet jejich účastníků. • Počet podpořených studentských spolků a dalších zájmových aktivit. • Společenský ohlas akcí pořádaných na Univerzitě Karlově. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 2: Univerzita Karlova je instituce, která zabezpečuje důstojné podmínky pro všechny za (akademické, vědecké i další pracovníky) a pomáhá jim cílenou sociální politikou. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Zvyšovat prestiž zaměstnání na Univerzitě Karlově a zlepšovat ohodnocení pracovníků. • Vytvořit obecné principy kariérního růstu na Univerzitě Karlově. • Rozvíjet systém zaměstnaneckých benefitů a dalších forem péče o zaměstnance. Nástroje • Hledání finančních zdrojů pro postupnou valorizaci tarifních tříd a navyšování mezd zamě Univerzity Karlovy. • Podpora dalšího vzdělávání a odborného růstu pracovníků Univerzity Karlovy. • Systematické vytváření podmínek umožňujících úspěšné sladění pracovních povinností a rod • Zlepšování pracovního prostředí pro zaměstnance se změněnou pracovní schopností. • Podpora mladých akademických a vědeckých pracovníků prostřednictvím startovacích bytů a zaměstnanců, kteří se ocitnou v mimořádně tíživé životní situaci. • Vyhodnocování potřeb zaměstnanců a využití získaných výstupů při koncipování dalšího roz politiky a zaměstnaneckých benefitů v rámci Univerzity Karlovy. Indikátory • Zvýšení mezd na Univerzitě Karlově. • Zavedení obecných principů kariérního růstu. • Počet vzdělávacích akcí pro zaměstnance a počet účastníků tohoto vzdělávání. • Lepší podmínky pro sladění pracovních povinností a rodinného života. • Systém podpory zaměstnanců se změněnou pracovní schopností. • Počet přidělených startovacích bytů. • Počet benefitů pro zaměstnance a jejich využívání. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 3: Univerzita Karlova je instituce, která systematicky podporuje své studenty, oceňuje a je otevřená jejich různým skupinám a aktivitám. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Rozvíjet stipendijní politiku Univerzity Karlovy. • Podporovat studenty v zapojování do meziuniverzitních a mezinárodních soutěží a jejich ú reprezentaci Univerzity Karlovy. • Pomocí prestižních cen vyzdvihovat mimořádné studijní, vědecké, sportovní a další počiny Univerzity Karlovy. • Analyzovat možnosti podpory mimořádně nadaných zahraničních studentů formou stipendia po jejich životní náklady během studia. • Zkvalitňovat podmínky pro studenty pocházející ze socioekonomicky znevýhodněného prostře specifickými potřebami. • Zlepšovat informační a poradenské služby pro uchazeče a studenty. Nástroje • Podpora a motivace studentů prostřednictvím stipendií za vynikající studijní výsledky, v vývojovou a inovační činnost, vynikající umělecké, sportovní, případně další výsledky ho mimořádných stipendií spojených s tíživou sociální situací. • Posilování povědomí studentů o dostupných formách stipendijní podpory na Univerzitě Karl • Udílení univerzitních i fakultních prestižních cen studentům s mimořádnými výsledky v ob výzkumu, umění, sportu a dalších oblastech hodných zřetele. • Analýza potřeb studentů se specifickými potřebami a studentů socioekonomicky znevýhodněn koncepce dalšího rozvoje jejich podpory materiální i prostřednictvím asistentských a dal mobilitních programů a podpory jejich mimostudijního života na Univerzitě Karlově. • Zabezpečení co nejširší přístupnosti univerzitních prostor pro osoby s omezenou schopnos orientace. • Zkvalitnění podmínek umožňujících studujícím rodičům sladění studijního a rodinného živo • Rozvoj informačních, poradenských a dalších služeb zaměřených na podporu studentů, pravi jejich kvality a efektivity. • Další vzdělávání poradenských pracovníků a ostatních zaměstnanců zabývajících se podporo Indikátory • Objem finančních prostředků vynaložených na jednotlivé typy stipendií. • Rozšíření spektra univerzitních a fakultních ocenění. • Realizované stavební úpravy za účelem bezbariérového zpřístupnění prostor univerzity. • Zavedení podpory mimořádně nadaných zahraničních studentů formou stipendia. • Spektrum podpory a služeb pro studenty se specifickými potřebami a studenty socioekonomi znevýhodněné. • Počet informačních aktivit zaměřených zejména na uchazeče o studium a studenty prvních r úspěšnost těchto aktivit. • Počet realizovaných vzdělávacích kurzů pro zaměstnance Univerzity Karlovy zaměřených na služby a další druhy podpory studentů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 4: Společenství Univerzita Karlova tvoří nejen její studenti a zaměstnanci, ale i její přátelé. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Vytvořit strategii Univerzity Karlovy pro komunikaci s absolventy. • Rozvíjet koncepční práci s absolventy na celouniverzitní úrovni, zejména prostřednictvím využívat a podporovat fakultní formy spolupráce. • Ve spolupráci s absolventy a přáteli UK podporovat propagaci a šíření dobrého jména Univ • V oblasti práce s absolventy navazovat domácí a zahraniční partnerství. Nástroje • Využívání odborníků z řad absolventů pro obohacení vzdělávací činnosti Univerzity Karlov studentů) i k pomoci novým absolventům. • Vytvoření vhodného virtuálního prostředí pro komunikaci s absolventy. • Získávání finančních prostředků k rozvoji projektů a akcí spojených s absolventy, ke vzn podpůrných programů a k zapojení absolventů do univerzitního dění. • Využívání propagačních akcí v České republice i v zahraničí k navázání partnerství v obl • Využívání členství Univerzity Karlovy v mezinárodních organizacích pro práci s absolvent • Vytváření podmínek pro podporu Univerzity Karlovy ze strany jejích absolventů a přátel ( sponzoring, donátorství). Indikátory • Existence virtuálního prostředí k realizaci aktivit pro absolventy. • Míra zapojení do aktivit mezinárodních organizací, které se ve své činnosti zabývají abs • Počet aktivně spolupracujících absolventů a přátel Univerzity Karlovy. • Počet členů Klubu Alumni a jejich účast na aktivitách tohoto klubu. • Počet subjektů poskytujících výhody členům Klubu Alumni. • Počet uskutečněných akcí pro absolventy a přátele Univerzity Karlovy. • Získaná podpora ze strany absolventů, podporovatelů a sponzorů. *========================================================================================= * Zabezpečení činností *========================================================================================= Současný stav Klíčovým principem Univerzity Karlovy je silná akademická samospráva. K její obnově univer ihned poté, co československá společnost před více než čtvrtstoletím znovu nabyla svobodu. autonomie, dialogu a spolupráce mezi celou akademickou obcí Univerzita Karlova vymezila ro senátu jako základního samosprávného orgánu, jakož i roli dalších univerzitních grémií. Př těmto ideálům stvrdila i podpisem dokumentu Magna Charta Universitatum. Tyto principy před kterou je třeba ze všech sil nadále hájit, hodnotu, bez níž by se ztratil samotný význam p Pro posílení spolupráce mezi vedením univerzity a Akademickým senátem bylo nově ustaveno K rektora jako širší klíčový poradní orgán rektora zahrnující prorektory, kvestorku a kanclé Akademického senátu, zástupce studentů a další členy akademické obce, kteří mají v kompete agendy. V souladu s trendem z posledních let a se zřetelem na nutnost zvýšit úroveň zázemí pro koo na univerzitě došlo na rektorátu k vytvoření odboru veřejných zakázek, rozšíření činností posílení metodického řízení mzdové agendy, zmapování potřeb v personální agendě a zejména evropských projektů a projektů v rámci operačních programů. V uplynulém období byla na Univerzitě Karlově rozvíjena celá řada prvků vnitřního hodnocen Univerzita zpracovala vlastní hodnotící zprávu za období let 2004–2012, která pokrývala vš oblasti její činnosti: vzdělávací, vědeckou a tvůrčí činnost, internacionalizaci a třetí r aktivitou jsou pravidelná studentská hodnocení výuky poskytující důležitou zpětnou vazbu. je hodnocení doktorského studia, probíhá také hodnocení výuky absolventy, jakož i jejich u na trhu práce. Pro Univerzitu Karlovu bude klíčové, v jaké podobě bude schválena novela zá školách a jak bude konkretizovat požadavky na vlastní hodnocení vysoké školy a na vnitřní zabezpečení kvality. Univerzita Karlova si v předchozích dlouhodobých záměrech jako cíl vytyčila zapojení do me vzdělávacího a výzkumného prostoru. Pro mobility studentů a akademických pracovníků byly k Erasmus a Erasmus Mundus i univerzitou založený vlastní Fond mobility. Ve vědecké a tvůrčí podstatnou roli rámcové programy Evropské unie a společná centra badatelského výzkumu. Na i odborné stáže, profesně zaměřené spolupráce a odborná partnerství a sítě vědecké spolupr Novou formou spolupráce se stávají strategická partnerství (sítě) univerzit, ať již instit v rámci programu Erasmus+, nebo vznikající na bázi dlouholeté spolupráce. Stále významnějš Univerzity Karlovy v rozličných evropských a ve stále větší míře mimoevropských sítích uni Univerzita pravidelně dosahuje kladného výsledku hospodaření a není zatížena žádným úvěrem letech se jí dařilo zvyšovat podíl prostředků na vědu získávaných v soutěžích i vlastních důsledku čehož se závislost na normativních prostředcích na vzdělávání mírně snižovala. V době tvoří rozpočet Univerzity Karlovy z jedné třetiny prostředky na vědeckou činnost, z j prostředky na vzdělávací činnost a z jedné třetiny vlastní příjmy. V uplynulém období byl postupně rozvíjen systém rozdělování finančních prostředků, v němž prosazují ukazatele kvality. V tomto trendu hodlá Univerzita Karlova pokračovat. Významnou příležitost pro Univerzitu Karlovu představuje III. programovací období Evropský a investičních fondů (2014–2020), ve kterém bude poprvé moci plně využít prostředků Evrops II. programovacího období Strukturálních fondů bylo totiž Univerzitě Karlově a ostatním pr školám v podstatě znemožněno tyto prostředky využít pro aktivity realizované na území hlav klesajících investičních prostředcích ze státního rozpočtu byl i tak nejvýznamnějším zdroj obnovu a rozvoj materiální základny operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Univerzita Karlova čerpala prostředky z tohoto zdroje alespoň pro mimopražské regiony a ak byl realizován komplex budov UniMec a Biomedicínského centra. V Hradci Králové pak vzděláv centrum MEPHARED a další dva projekty. Kromě toho UK realizuje společně se šesti ústavy Ak republiky projekt Biotechnologického a biomedicínského centra Vestec (BIOCEV). V neposledn rámci OP VaVpI uskutečněny dva specificky zaměřené projekty na podporu a rozvoj pre-seed a operačního programu Praha Konkurenceschopnost pak bylo univerzitou realizováno devět proje center a laboratoří. Na konci programovacího období vyhlásilo MŠMT výzvu, ve které mohly p směřovat i k realizaci aktivit na území Prahy, čehož univerzita efektivně využila. Dalším zdrojem financování obnovy materiální a přístrojové základny je program reprodukce majetku Univerzity Karlovy. Pro následující období zůstává úkolem výstavba klíčových univerzitních minikampusů, zejmén Albertov, přestavba menzy 17. listopadu pro potřeby Fakulty humanitních studií, rekonstruk Filozofické fakulty, Pedagogické fakulty, Matematicko-fyzikální fakulty, areálu v Jinonicí pro účely Fakulty sociálních věd, výstavba sportovního centra Fakulty tělesné výchovy a sp Veleslavíně a dokončení areálů fakult v Plzni a společného kampusu dvou fakult v Hradci Kr Dnešní stav kolejí a menz odpovídá době jejich vzniku; problémy jsou nejen v oblasti stave ale i v oblasti nabízeného standardu služeb. Zásadní rekonstrukce těchto objektů a moderni ubytovacích a stravovacích služeb je nutností. Z pohledu informačních systémů a technologií je Univerzita Karlova rozsáhlý a diverzifikov specifickými nároky ve všech oblastech výpočetní techniky. Zajištění spolehlivého fungován je pro chod univerzity nezbytné stejně jako další pokračování elektronizace agend. V oblasti Informačního systému Studium na Univerzitě Karlově probíhá neustálý systematický dílčích aplikací a modulů. Vzhledem ke stáří jádra IS Studium však nastává období, kdy je inovace, která je také jedním z hlavních cílů pro nadcházející období. V oblasti vědy a výzkumu, zahraniční spolupráce a sociálních záležitostí byly postupně nas evidenci publikační činnosti, grantů a dalších projektů, podporu mobilit a agendy stipendi též prošly zabezpečení personálních a mzdových agend příslušnými aplikacemi i webová preze Jedním ze základních předpokladů úspěšného nasazení jednotlivých aplikací je zajištění pro vysokorychlostní sítě propojující jednotlivé objekty fakult a součástí univerzity s dostat připojením k celosvětové síti Internet. V minulých letech došlo k realizaci upgradu většin uzlů sítě i bezdrátových spojů. Průběžně probíhalo pokrývání většiny objektů univerzity sl Rozvíjen byl systém elektronického zabezpečení přístupů do klíčových prostor. Informační a knihovnické služby jsou poskytovány díky velké síti knihoven fakult a dalších nabízející rozsáhlý klasický knihovní fond i široký přístup k elektronickým časopisům a kn Karlova také disponuje repositářem obsahujícím desítky tisíc objektů, včetně digitalizovan sbírek. V oblasti otevřeného přístupu Univerzita Karlova v nedávné době přistoupila k Berlínské de Otevřeného přístupu k poznatkům přírodních a humanitních věd a připravila novou koncepci e Ve vybraných oblastech je realizován otevřený přístup zelenou cestou, v rámci zlaté cesty publikování u všech odborných periodik vydávaných v Nakladatelství Karolinum, i u řady per fakultami i dalšími součástmi. Ediční činnost je na Univerzitě Karlově uskutečňována prostřednictvím Nakladatelství Karol vydavatelství, a to ve formě monografií, učebnic, dalších typů publikací i mnoha desítek č titulů. Při vydávání tištěných publikací na českém a slovenském trhu Univerzita Karlova sp s řadou distributorů, u publikací s mezinárodním dosahem s University of Chicago Press. Na Karolinum i fakulty se stále více věnují elektronickému publikování a distribuci této form činnosti. Elektronická distribuce e-knih probíhá u monografií i učebnic v Nakladatelství K fakult a ústavů jde o jednotlivé projekty elektronických publikací na webových stránkách a elektronické kolekce obvykle starších textů či o oborové databáze. HLAVNÍ PRIORITA DZ 2016–2020: UNIVERZITA KARLOVA JE SILNÁ VEŘEJNÁ INSTITUCE S MODERNÍM STR ŘÍZENÍM, EFEKTIVNÍM HOSPODAŘENÍM A KVALITNÍ INFRASTRUKTUROU. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 1: Na Univerzitě Karlově se v rámci akademické samosprávy vhodně uplatňují prvky strat ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Hájit principy akademické samosprávy. • Dále rozvíjet komunikaci mezi vedením univerzity, Akademickým senátem, Vědeckou radou, S jednotlivými fakultami. • Na Univerzitě Karlově a jejích součástech důsledně uplatňovat principy strategického říz efektivitu a charakter akademického prostředí. • Zkvalitňovat a zefektivňovat činnost rektorátu a děkanátů fakult jako služby akademickém tak, aby se akademičtí a vědečtí pracovníci Univerzity Karlovy v maximální míře mohli vě hlavním činnostem. • Metodicky podporovat další vzdělávání pracovníků a využívat přitom širokou škálu moderní důrazem na rozvoj odborných a manažerských kompetencí. • Dotvořit komplexní systém hodnocení kvality všech činností Univerzity Karlovy naplňující požadavky, ale vyhovující i reálným potřebám univerzity. Nástroje • Využívání moderních forem řízení a posílení projektového způsobu řízení s důrazem na tra jednotlivých procesů. • Mapování potřeb fakult a dalších součástí Univerzity Karlovy v oblasti vzdělávání a rozv kompetencí a zajištění potřebných vzdělávacích programů. • Poskytování univerzitní podpory fakultám a dalším součástem v hlavních i podpůrných obla na základě vzájemné dohody. • Efektivní využívání moderních nástrojů pro veřejné zakázky, zejména vhodných forem elekt • Zavedení jednotné elektronické evidence všech klíčových dokumentů na úrovni univerzity i dalších součástí; funkční řešení archivace digitálních dokumentů a zajištění ukládání di archiválií. • Zvyšování kvalifikace administrativních pracovníků. • Propojení jednotlivých prvků vnitřního hodnocení kvality do uceleného systému. Indikátory • Elektronická spisová služba, jednotná elektronická evidence všech klíčových dokumentů na univerzity i fakult a dalších součástí, zavedený systém skartace a archivace dokumentů v podobě a funkční ukládání těchto archiválií. • Systém pravidelného sdílení informací mezi útvary rektorátu a fakult. • Zřízené elektronické prostředí pro zadávání veřejných zakázek. • Počet účastníků kurzů zaměřených na další vzdělávání zaměstnanců a na rozvoj manažerskýc řídicích pracovníků, hodnocení jejich přínosu. • Efektivně fungující komplexní systém hodnocení kvality všech činností na Univerzitě Karl ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 2: Univerzita Karlova rozšiřuje svoji zahraniční činnost. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Prohlubovat meziuniverzitní spolupráci a modernizovat její formy, navazovat strategická • Zlepšovat podmínky pro rozvoj studijní i vědecké a tvůrčí činnosti na mezinárodní úrovni zapojovat do mezinárodních projektů. • Aktivně participovat na tvorbě evropské výzkumné a vzdělávací politiky a využívat evrops integraci Univerzity Karlovy do mezinárodních rozhodovacích struktur. • Orientovat se na další světové regiony při rozvíjení akademických i studentských aktivit Nástroje • Používání vhodných hodnotících kritérií pro navazování strategických partnerství a další institucionální mezinárodní spolupráce, finanční i organizační podpora takové spolupráce • Zapojení Univerzity Karlovy do činnosti odborných tematických skupin v důležitých vědeck vzdělávacích mezinárodních programech a institucích. • Aktivní spolupráce v rámci mezinárodních sítí (např. Coimbra Group, EUA, IAU, UNICA, Eur a zvýšení jejího dopadu na kvalitu vědecké a tvůrčí práce i vzdělávací činnosti na Unive hledání společných postupů v reakci na vývoj evropské vzdělávací a výzkumné politiky. • Úzká kooperace se Stálým zastoupením České republiky v Bruselu. • Využívání strategických partnerství či multilaterální spolupráce pro akademickou a stude zejména mimo Evropu, spolupráce s příslušnými zastupitelskými úřady. • Intenzivnější spolupráce a sdílení zkušeností v rámci Univerzity Karlovy. • Využívání potenciálu Evropského centra Univerzity Karlovy. Indikátory • Počet a kvalita nově uzavřených strategických partnerství včetně multilaterální spoluprá Evropy i v mimoevropských regionech. • Míra zapojení Univerzity Karlovy do mezinárodních sítí a odborných tematických skupin. • Konkrétní přínos zahraničních vztahů Univerzity Karlovy pro zvyšování kvality její vědec vzdělávací činnosti. • Počty vyjíždějících a přijíždějících studentů a akademických pracovníků v rámci různých programů a meziuniverzitní spolupráce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 3: Univerzita Karlova je ekonomicky stabilní institucí. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Dále zefektivňovat hospodaření Univerzity Karlovy. • Pro dosahování cílů Dlouhodobého záměru UK 2016–2020 a rozvoj Univerzity Karlovy strateg všech vhodných operačních programů III. programovacího období Evropských strukturálních fondů. • Zajistit diverzifikaci zdrojového financování univerzity a posilovat její nezávislost na rozpočtu. • Průběžně zdokonalovat pravidla pro vnitřní rozdělování prostředků na Univerzitě Karlově. • Vytvořit mechanismy k zajištění činnosti a rozvoje velkých výzkumných infrastruktur v dl horizontu. Nástroje • Realizace komplexní strategie univerzity na III. programovací období vytvořené v souladu cíli Dlouhodobého záměru Univerzity Karlovy a projektovými záměry fakult a dalších součá • Zajištění zázemí pro řízení, koordinaci a administraci velkých projektů z OP VVV. • Proaktivní vyhledávání dalších finančních zdrojů pro činnost univerzity, zejména s využi domácích i mezinárodních dotačních titulů, a zvyšování vlastních tržeb. • Vnitrouniverzitní poskytování služeb, které není nutné poptávat externě. • Identifikace činností, které je výhodné zajišťovat centrálně, provádění ostatních důsled decentralizovaným způsobem. • Centrální nákupy a celouniverzitní zadávání veřejných zakázek na vhodné komodity z oblas telekomunikací a dalších služeb. Indikátory • Hospodářský výsledek univerzity. • Ekonomické úspory díky optimalizaci vybraných služeb. • Celouniverzitní přínos projektů podpořených z Evropských strukturálních a investičních f • Úspěšná realizace projektů podpořených v III. programovacím období a celková suma získan prostředků. • Podíl zdrojů mimo dotační prostředky MŠMT na celkových výnosech univerzity. • Aktualizované Principy pro rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově. • Stabilita vybudovaných velkých výzkumných infrastruktur. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 4: Na Univerzitě Karlově existuje kvalitní infrastruktura a moderní zázemí pro všechny součásti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Dokončit výstavbu klíčových univerzitních minikampusů a velkých infrastruktur. • Pokračovat v přípravě a realizaci dílčích investičních akcí. • Modernizovat přístrojové a další vybavení (laboratoře, posluchárny, knihovny, sportovišt • Zefektivnit využívání objektů a univerzitní infrastruktury. Nástroje • Realizace projektů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. • Využívání prostředků programového financování ze státního rozpočtu zejména pro rekonstru univerzitního majetku. • Aktualizace strategického plánu obnovy a rekonstrukcí objektů Univerzity Karlovy. • Uplatňování vhodné dislokační politiky při využívání objektů a infrastruktury na univerz úrovni. • Využívání pasportizace nemovitostí Univerzity Karlovy. Indikátory • Dokončená výstavba převážné části klíčových univerzitních minikampusů a velkých infrastr jejich vybavení příslušnými technologiemi. • Realizace dílčích investičních akcí. • Počet univerzitních pracovišť s modernizovaným přístrojovým vybavením. • Funkční pasportizace a její využívání. • Aktuální strategický plán obnovy a rekonstrukcí objektů Univerzity Karlovy. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 5: Ubytovací a stravovací služby na Univerzitě Karlově odpovídají aktuálním standardům ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Rekonstruovat a obnovovat koleje a menzy. • Zkvalitnit služby v oblasti ubytování a stravování. Nástroje • Zajištění prostředků na rekonstrukci a obnovu jednotlivých objektů kolejí a menz. • Vyhodnocení rentability jednotlivých objektů kolejí a menz a nalezení vhodného využití z nemovitostí včetně jejich prodeje. • Rekonstruování objektů kolejí se zřetelem k optimalizaci jejich využívání, úpravě lůžkov rozdělení pokojů na různé standardy a vyčlenění hotelových a manželských pokojů. • Zprovoznění mateřské školy, dětské skupiny, dětského hřiště či spolkových prostor, zejmé budovách kolejí. • Zkvalitňování nabídky stravovacích služeb a jejich modernizace v souladu s poptávkou, so v této oblasti a zásadami zdravé výživy. • Vybavení všech objektů kolejí a menz kvalitním síťovým připojením. Indikátory • Ekonomická stabilita kolejí a menz. • Celkový stav objektů kolejí a menz. • Využívání jednotlivých kolejí a menz. • Spokojenost s ubytovacími a stravovacími službami. • Provozování mateřské školy v objektu koleje, případně v dalších objektech. • Vybudovaná konektivita v objektech kolejí a menz. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 6: Univerzita Karlova nabízí moderní zázemí v oblasti informačních a knihovnických sys ------------------------------------------------------------------------------------------ Dílčí cíle • Inovovat informační systém Univerzity Karlovy a v adekvátní míře integrovat jednotlivé a • Zavádět prvky e-řízení, v maximální možné míře elektronizovat agendy univerzity a podpor elektronickou administraci. • Modernizovat hardwarové vybavení a síťovou infrastrukturu i služby. • Rozvíjet knihovnicko-informační systémy a služby. • Zkvalitňovat systém pořizování a zpřístupňování elektronických informačních zdrojů. • Vytvářet podmínky pro širší využívání režimu Open Access v oborech, kde je takový typ pu vhodný. • Zásadně modernizovat centrální repositář Univerzity Karlovy. • Pokračovat v digitalizaci archiválií, cenných historických materiálů a dalších odborných historických fondů, včetně dlouhodobé ochrany. • Zkvalitňovat vlastní nakladatelskou činnost. Nástroje • Postupná inovace studijního informačního systému a integrace úzce souvisejících agend s (např. stipendia, poplatky, přijímací řízení, e-learning). • Rozšíření informačního systému o nové funkcionality a moduly, zejména v oblasti vědy, vý zahraničních vztahů a podpůrných agend; pořízení Dokument management systému a celounive pro oblast spisové služby. • Zpřístupnění většího množství agend pro mobilní zařízení. • Zavedení standardů podle ITIL v3 pro řízení hodnoty IT služeb, strategické procesy od ná jejich uvedení a provoz až po měření a reporting. • Posilování bezpečnosti informačních systémů. • Implementace moderních technologií nad optimalizovanou infrastrukturou optické části pát postupná obnova infrastruktury LAN sítí. • Rozvoj komunikačních nástrojů pro zajištění plošných služeb, platformy pro webkonference marketingu, emailingových nástrojů apod. • Optimalizace výběru a zpřístupňování elektronických informačních zdrojů, revize systému digitalizace studijní literatury a dalších odborných dokumentů i historických fondů. • Výběr a zprovoznění infrastruktury zabezpečující rozvoj centrálních knihovnicko-informač a služeb včetně metodických materiálů, on-line podpory, webové informační platformy, onl kurzů a Help desku. • Rozvoj celouniverzitního metodicko-statistického zázemí pro sběr dat o publikační činnos • Analýza vhodných nástrojů pro širší využívání režimu Open Access. • Metodická podpora knihovnám a rozvoj systému vzdělávání v oblasti knihovnicko-informační Indikátory • Modernizovaný celouniverzitní studijní informační systém zahrnující i úzce související a • Integrace všech klíčových agend do informačního systému a zpřístupnění nejpoužívanějších mobilní zařízení. • Modernizovaná univerzitní infrastruktura v oblasti informačních technologií, zvýšení kva bezpečnosti služeb. • Fungující Help desk pro oblasti IT/IS. • Zkvalitnění parametrů páteřní sítě a stávajících LAN sítí. • Právní, metodická a infrastrukturní podpora pro využívání režimu Open Access, publikovan tomto režimu. • Zpřístupněné elektronické informační zdroje, digitalizované výukové materiály, historick dokumenty. • Funkční, moderní repositář Univerzity Karlovy. • Zprovozněný systém pro zpřístupnění informačních zdrojů Univerzity Karlovy z jednoho vyh rozhraní (discovery systém). • Nově vybudovaná softwarová a hardwarová zázemí pro centrální knihovnicko-informační syst podpora uživatelů těchto služeb. • Výukové kurzy v oblasti knihovnicko-informačních systémů. • Zpřístupněné a zpracované digitalizované archiválie, cenné historické materiály a další dokumenty i historické fondy. • Kvalitní produkce nakladatelství Univerzity Karlovy i jednotlivých fakult pokrývá oblast studijních textů, vědeckých monografií i sborníků a propagace univerzity. V Praze dne 29. června 2015 Prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. rektor Univerzity Karlovy PDF ke stažení [ URL "UK-6912-version1-dlouhodoby_zamer_uk_2016_2020.pdf"]