Opatření rektora č. 32/2017 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Standardy studijních programů Univerzity Karlovy K provedení: - Účinnost: 10. dubna 2017 [zrušeno OR č. 13/2019 od 1.9.2019] ****************************************************************************************** * STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ UNIVERZITY KARLOVY ****************************************************************************************** Tímto opatřením rektora se provádí nařízení vlády č. 274/2016 Sb. o standardech ve vysokém první, kapitola A, bod VI, odst. 2 „Vnitřním předpisem a případně dalšími vnitřními dokume školy je vymezen soubor vnitřních požadavků na studijní programy, které si vysoká škola bu na základě udělené institucionální akreditace“. Opatření rektora stanovuje požadavky závaz oprávnění uskutečňovat studijní program v rámci institucionální akreditace pro oblast nebo vzdělávání. *========================================================================================= * Část I. - Úvodní ustanovení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Vnitřním předpisem Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“) jsou podrobněji vymezeny p schvalování a změn návrhů studijních programů. 2.Vnitřním předpisem univerzity je vymezeno zajištění a hodnocení kvality vzdělávací činno výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti (dále jen „tvůrčí čin souvisejících činností uskutečňovaných ve všech studijních programech univerzity. 3.Vnitřním předpisem univerzity je vymezeno vnitřní hodnocení vzdělávací činnosti ve studi programech, které se opírá o procesy zpětné vazby, zejména ankety a kvantitativní a kval průzkumy; do těchto procesů jsou v odpovídající míře zapojeni akademičtí pracovníci, stu příslušné profesní komory, oborová sdružení nebo organizace zaměstnavatelů nebo další od praxe, s přihlédnutím k typům a případným profilům studijních programů. Předmětem hodnoc úspěšnosti v přijímacím řízení, studijní neúspěšnost ve studijním programu, míra řádného studijního programu a uplatnitelnost absolventů. 4.Vytváření studijních plánů, včetně vymezení případné praktické výuky realizované eventuá fyzické nebo právnické osoby a délky této praktické výuky, se řídí pravidly a podmínkami studijním a zkušebním řádem univerzity a pravidly pro organizaci studia jednotlivých fak   ------------------------------------------------------------------------------------------ Část II. - Obecné požadavky na institucionální prostředí na fakultách ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Fakulta v rámci organizace studia a výuky uplatňuje kritéria stanovená studijním a zkuše univerzity a pravidly pro organizaci studia fakulty, která odpovídají cílům studia, umož objektivní hodnocení a jsou využívána k hodnocení studentů. Hodnocení umožňuje studentům během studia. 2.Fakulta má vypracovánu účinnou strategii personálního rozvoje akademických pracovníků a motivačními nástroji tohoto rozvoje. Tato strategie je zohledňována v rámci personálního studijních programů uskutečňovaných na fakultě. 3.Fakulta nabízí studijní programy uskutečňované v cizích jazycích. 4.Vnitřním předpisem fakulty jsou stanoveny požadavky na způsob vedení bakalářských, diplo disertačních prací (dále jen „kvalifikační práce“), kvalifikační požadavky na osoby, kte kvalifikační práce, včetně nejvyššího počtu prací, které může vést jedna osoba. Rada pro hodnocení může pro jednotlivé oblasti vzdělávání stanovit nejvyšší počet závěrečných pra jednou osobou, přičemž je doporučeno, aby počet prací na akademického pracovníka nepřekr bakalářském studium 20, v magisterském studium 15 a v doktorském studiu 10. V úvahu se b počet kvalifikačních prací, které vedoucí práce vede v různých studijních programech a n pracovištích a skutečnost, zda má dostatek časového prostoru k tomu, aby mohl kvalifikač v odpovídající kvalitě vést. Zpravidla by celkový počet vedených prací neměl být vyšší n Kvalifikační práce vedené externisty musí mít zajištěnu podporu akademického pracovníka případně univerzity. 5.Fakulta rozvíjí spolupráci s praxí s přihlédnutím k typům, příslušné oblasti nebo oblast případným profilům studijních programů. Tím se myslí zejména praktická výuku, zadávání   rigorózních prací, přiznávání stipendií a zapojování odborníků z praxe do vzdělávacího p ------------------------------------------------------------------------------------------ Část III. - Obecné požadavky na tvorbu a uskutečňování studijních programů ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3 - Soulad studijního programu s posláním univerzity a jeho cíle ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Studijní program je z hlediska typu, obsahu, formy a případného profilu v souladu s posl Strategickým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo činnosti univerzity a dalšími strategickými dokumenty univerzity a strategickými dokumen fakult, které studijní program uskutečňují. 2.U studijního programu jsou prokazatelné a.v případě akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu so propojení s tvůrčí činností fakulty, fakult a dalších  spolupracujících pracovišť a in zahraničních vysokoškolských institucí, se kterými je studijní program společně uskute „pracoviště“); b.v případě profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu spol studijním programu s praxí, c.v případě doktorského studijního programu souvislost a propojení s tvůrčí činností pra 3.S přihlédnutím k typu a případnému profilu daného studijního programu je zohleděn meziná studijního programu. 4.Vzdělávací a tvůrčí činnosti pracoviště vycházejí v širším kontextu ze soudobých poznatk mezinárodní charakter. S přihlédnutím k typu a případnému profilu studijních programů je důraz na: a.uskutečňování zahraniční mobility studentů a akademických pracovníků a dalších forem m spolupráce, b.nabídku studijních předmětů vyučovaných v cizích jazycích. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 4 - Profil absolventa studijního programu a obsah studia ve studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti, které si absolventi studijní osvojují, jsou v souladu s daným typem a případným profilem studijního programu a odpoví oblasti vzdělávání. 2.Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních p prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsob jednom cizím jazyce. 3.Při vytváření nového studijního programu nesmí docházet k podstatnému obsahovému překrýv programem, který je v dané oblasti vzdělávání na univerzitě již uskutečňován.  4.Studijní plán je sestaven tak, aby umožňoval studentům a.akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu zejména získ znalostí potřebných pro výkon povolání včetně uplatnění v tvůrčí činnosti a dále osvoj praktických dovedností,   b.profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu zejména zvládn dovedností potřebných k výkonu povolání podložené získáním nezbytných teoretických zna c.doktorského studijního programu získání znalostí a dovedností potřebných pro tvůrčí či 5.Studijní program má vymezeno rámcové uplatnění absolventů studijního programu a typické které může absolvent zastávat a které odpovídají jeho stanovenému profilu. 6.Standardní doba studia odpovídá průměrné studijní zátěži, obsahu a cílům studia a profil studijního programu. 7.Obsah studia ve studijním programu odpovídá cílům studia a příslušné oblasti nebo oblast umožňuje dosažení stanoveného profilu absolventa studijního programu. 8.Studijní program má nastavenou a zdůvodněnou strukturu studijních předmětů a jejich rozs charakteristiku. Charakteristika studijních předmětů je dostupná ve veřejné části intern univerzity. 9.Obsah vyučovaných studijních předmětů, metody výuky, zajištění praktické výuky, způsob h státních zkoušek, témata a zaměření kvalifikačních prací jsou v souladu s plánovanými vý profilem absolventa v daném studijním programu a vytvářejí logický celek. Na státní rigo a témata rigorózních prací absolventů magisterských studijních programů, kteří získali a „magistr“, se tento požadavek vztahuje přiměřeně. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5 - Personální zabezpečení studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pravomoci a odpovědnost garanta studijního programu a v případě doktorských studijních p oborové rady jsou stanoveny statutem, pravidly zajišťování kvality a vnitřního hodnocení podrobně vymezeny opatřením rektora. 2.Je zajištěna garance studijního programu akademickým pracovníkem splňujícím podmínky sta odst. 6 zákona o vysokých školách, s odbornou kvalifikací odpovídající danému studijnímu studijnímu programu blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření. Garant je akademickým univerzity a současně fakulty, která daný studijní program uskutečňuje, a podílí se na v studijním programu. 3.Studijní program je zabezpečen akademickými pracovníky, popřípadě i dalšími odborníky s kvalifikací pro zajištění jednotlivých studijních předmětů. Příslušná kvalifikace se pro akademickým vzděláním, získáním vědeckopedagogické hodnosti (docent nebo profesor) a nej odbornými výstupy souvisejícími s předmětem, jehož výuku zajišťují, a tvůrčí činností od studijního programu. 4.Z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zah praxi odpovídá celková struktura týmu akademických pracovníků zabezpečujících studijní p a obsahu studijního plánu, cílům studia a případnému profilu studijního programu, přičem a.v případě akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu ak pracovníci vykonávají tvůrčí činnost, jež odpovídá tomuto nebo příbuznému studijnímu p b.v případě profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu je p zajištěno zastoupení odborníků z praxe, kteří se podílejí na výuce, c.v případě doktorského studijního programu akademičtí pracovníci vykonávají tvůrčí činn odpovídá tomuto nebo příbuznému studijnímu programu. 5.U akademických pracovníků podílejících se na uskutečňování bakalářského programu, musí b jejich tvůrčí činnost v oboru jejich působení za posledních 5 let. U akademických pracov podílejících se na uskutečňování magisterského programu musejí být uvedeny publikace, kt jejich tvůrčí činnost v oboru jejich působení za posledních 5 let. 6.Počet akademických pracovníků zabezpečujících studijní program odpovídá typu studijního oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být studijní pro uskutečňován, formě studia, metodám výuky, stávajícímu eventuálně předpokládanému počtu případnému profilu studijního programu; 7.Akademický pracovník může být vždy: a.garantem nejvýše jednoho studijního programu, b.garantem nejvýše jednoho bakalářského studijního programu a jednoho magisterského stud téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření, nebo c.garantem nejvýše jednoho magisterského studijního programu a jednoho doktorského studi téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření. Ve všech výše uvedených případech platí, že se na obsahově totožné studijní programy, kt jazykem výuky, pohlíží z hlediska garantování jako na jeden studijní program. 8.Garant studijního programu působí na univerzitě jako akademický pracovník na základě pra nebo poměrů s celkovou týdenní pracovní dobou odpovídající stanovené týdenní pracovní do zákoníku práce. Zároveň platí, že garant studijního programu působí na fakultě, která te program uskutečňuje, jako akademický pracovník na základě pracovního poměru podle věty p pracovní dobou odpovídající alespoň polovině stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 9.Případné další pracovní nebo služební poměry garanta studijního programu, na základě kte jako akademický pracovník na univerzitě nebo jiných vysokých školách nebo na zahraniční instituci nebo tuzemské právnické osobě podle § 93a zákona o vysokých školách, nezakláda výkonu práce nebo přítomnosti na pracovišti v celkovém rozsahu přesahujícím polovinu sta pracovní doby podle § 79 zákoníku práce. 10Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu studijního programu mají gar významně podílejí na jejich výuce. Sledován bude procentuální podíl garantů na výuce dan minimální procentuální podíl na výuce může být dále specifikován pro jednotlivé oblasti 11Studijní program je dostatečně personálně zabezpečen i z hlediska doby, po kterou bude u perspektivy jeho rozvoje, a to zejména se zřetelem na: a.délku týdenní pracovní doby garantů základních teoretických studijních předmětů profil studijního programu, b.dobu, na kterou je pracovní poměr těchto zaměstnanců k dané fakultě sjednán nebo na kt sjednání zajištěno. 12V případě, že součet týdenní pracovní doby akademického pracovníka ze všech uzavřených p služebních poměrů na činnost akademického pracovníka na univerzitě nebo jiné vysoké škol násobek stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce, nebude tento akademic brán v úvahu při posuzování personálního zabezpečení studijního programu. 13Případné pracovní nebo služební poměry akademického pracovníka sjednané na dobu nejvýše s rozsahem týdenní pracovní doby nepřesahující 0,2 násobek stanovené týdenní pracovní do 79 zákoníku práce se při posuzování požadavků na délku týdenní pracovní doby akademickéh nezohledňují. 14V případě studijních programů zdravotnického zaměření se požadavky na délku týdenní prac akademických pracovníků považují za splněné i tehdy, jestliže lze těmito požadavky stano pracovní doby dosáhnout tím, že se k délce týdenní pracovní doby akademického pracovníka přičte týdenní pracovní doba této osoby daná jejím pracovním poměrem k fakultní nemocnic zdravotnickému zařízení, se kterým má univerzita, případně fakulta uzavřenu smlouvu o sp zajištění klinické a praktické výuky nebo výzkumné a vývojové činnosti. 15U odborníků z praxe je uvedeno jejich působení v oboru za posledních 5 let. 16Vyučující, kteří zajišťují uskutečňování studijního programu, mají vysokoškolské vzdělán absolvováním alespoň magisterského studijního programu, nebo jeho ekvivalentem získaným vysoké škole 17Požadavky na personální zajištění, tvůrčí činnost atd. mohou být specifikovány pro jedno studijních programů s ohledem na příslušnou oblast vzdělávání. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6 - Metody výuky a hodnocení výsledků studia ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Při uskutečňování studijního programu se využívají moderní výukové metody umožňující dos předpokládaných výsledků učení studijního programu a přístupy podporující aktivní roli s procesu výuky. 2.Poměr přímé výuky a samostudia v rámci studijní zátěže odpovídá studijnímu programu, for případnému profilu studijního programu a metodám výuky. Studijní zátěž je efektivně rozl struktury studijních předmětů a studijního plánu. 3.Skladba studijní literatury a dále skladba výukových zdrojů a souborů informací, které n studentovi přímou výuku (dále jen „studijní opora“), které jsou uvedeny v požadavcích st předmětů profilujícího základu, odráží aktuální stav poznání a zohledňují mezinárodní ro Studentům je zajištěna dostupnost studijní literatury a studijních opor, které jsou uvád požadavcích studijních předmětů profilujícího základu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7 - Tvůrčí činnost vztahující se ke studijnímu programu ------------------------------------------------------------------------------------------ Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v v rámci kterých má být studijní program příslušného typu uskutečňován. Rada pro vnitřní ho požadavky na tvůrčí činnost rozpracovat podle jednotlivých oblastí vzdělávání. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 8 - Finanční, materiální a další zabezpečení studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště má zajištěnu infrastrukturu pro výuku ve studijním programu, zejména odpovída a technické zabezpečení, dostatečné a provozuschopné výukové a studijní prostory, vybave a laboratoří pomůckami a laboratorním a výukovým zařízením, které odpovídá danému typu s programu, jeho obsahu, cílům a příslušné oblasti vzdělávání a v případě bakalářského neb studijního programu i profilu studijního programu, a počtu studentů. 2.Studenti mají dostatečný přístup k domácí i zahraniční odborné literatuře a dalším infor odpovídajícím danému typu studijního programu a v případě bakalářského nebo magisterskéh programu i profilu studijního programu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Část IV. - Specifikace požadavků pro jednotlivé typy a formy studijních programů ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Bakalářské studijní programy ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 9 - Obsah studia v bakalářském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah studia v bakalářském studijním programu vychází z aplikace soudobých poznatků a me vývoje a další tvůrčí činnosti v dané oblasti vzdělávání. 2.Součástí obsahu studia v bakalářském studijním programu jsou základní teoretické a metod disciplíny. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 10 - Personální zabezpečení bakalářského studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Garantem bakalářského studijního programu je akademický pracovník, který byl jmenován pr nebo docentem anebo má vědeckou hodnost „kandidáta věd“ (ve zkratce „CSc.“) nebo vzdělán absolvováním doktorského studijního programu (dále jen „vědecká hodnost“). 2.Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu bakalářského studijního prog garantovány akademickými pracovníky jmenovanými profesorem nebo docentem anebo akademick vědeckou hodností. Garanti těchto studijních předmětů se podílejí na přednáškách přiměře 3.Zpravidla by mělo být alespoň 30 % přednášek povinných a povinně volitelných předmětů za docenty nebo profesory anebo akademickými pracovníky s vědeckou hodností, přičemž pro je vzdělávání může rada pro vnitřní hodnocení v odůvodněných případech tento požadavek stan ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 11 - Akademicky zaměřený bakalářský studijní program ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Garant akademicky zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou kvalifikaci vz danému bakalářskému studijnímu programu nebo studijnímu programu blízkého nebo příbuznéh zaměření a v posledních pěti letech vykonával tvůrčí činnost, jež odpovídá oblasti nebo vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskute 2.Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskutečňován. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 12 - Profesně zaměřený bakalářský studijní program ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Garant profesně zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou kvalifikaci vzta danému bakalářskému studijnímu programu nebo ke studijnímu programu blízkého nebo příbuz zaměření a v posledních pěti letech vykonával tvůrčí činnost, jež odpovídá oblasti nebo vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskute během této doby působil ve věcně odpovídající odborné praxi. 2.Obsah profesně zaměřeného bakalářského studijního programu zohledňuje specifika spojená spolupráce s praxí. 3.Personální zajištění profesně zaměřeného bakalářského studijního programu zahrnuje takté zapojení odborníků z praxe. 4.Studijní plán profesně zaměřeného bakalářského studijního programu je koncipován tak, ab praxi studentů v rozsahu alespoň 12 týdnů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Magisterské studijní programy ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 13 - Obsah studia v magisterském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah studia v magisterském studijním programu vychází ze soudobého stavu vědeckého pozn vývoje a další tvůrčí činnosti v dané oblasti vzdělávání. 2.Přijímací řízení do magisterského studijního programu navazujícího na bakalářský studijn být otevřené všem absolventům bakalářských studijních programů. 3.Pro navazující magisterské studijní programy, jejichž absolvováním se bezprostředně napl předpoklady pro výkon regulovaného povolání, mohou být stanoveny specifické podmínky pro základě požadavků uznávacího orgánu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 14 - Personální zabezpečení magisterského studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Garantem magisterského studijního programu je akademický pracovník, který byl jmenován p nebo docentem v oboru, který odpovídá dané oblasti nebo oblastem vzdělávání v rámci kter kterých má být daný magisterský studijní program uskutečňován, a který v daném oboru v p letech vykonával tvůrčí činnost. 2.Studijní předměty profilujícího základu magisterského studijního programu jsou garantová pracovníky s vědeckou hodností. Garanti těchto studijních předmětů se dostatečně podílej výuce v rozsahu minimálně 20 %, přičemž rada pro vnitřní hodnocení může v odůvodněných p požadavek stanovit odlišně. 3.Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu magisterského studijního pro garantovány akademickými pracovníky jmenovanými profesorem nebo jmenovanými docentem v o odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být dan studijní program, uskutečňován nebo v oboru příbuzném. Garanti těchto studijních předmět přednáškách významně. 4.Zpravidla by mělo být alespoň 30 % přednášek povinných a povinně volitelných předmětů za docenty nebo profesory, přičemž rada pro vnitřní hodnocení může v odůvodněných případech stanovit odlišně. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 15 - Tvůrčí činnost v magisterském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, nebo v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován, a která odpovídá typu programu. 2.Studentům je umožněno účastnit se tvůrčí činnosti pracoviště. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 16 - Oprávnění konat státní rigorózní zkoušky pro absolventy magisterského studijního získali akademický titul „magistr“ ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah státní rigorózní zkoušky a témata rigorózních prací souvisejí s magisterským studi uskutečňovaným v téže oblasti nebo oblastech vzdělávání nebo o jehož akreditaci nebo udě jej uskutečňovat fakulta žádá, nebo s doktorským studijním programem uskutečňovaným v té nebo oblastech vzdělávání a který je téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření magisterský studijní program. Obsah státní rigorózní zkoušky a témata rigorózních prací soudobého stavu vědeckého poznání, výzkumu, vývoje a další tvůrčí činnosti v daném oboru 2.Oprávnění konat státní rigorózní zkoušku lze vykonávat pouze, pokud fakulta uskutečňuje vzdělávání alespoň jeden doktorský studijní program téhož, blízkého nebo příbuzného obsa s příslušným magisterským studijním programem. 3.Fakulta má zveřejněna pravidla vymezující požadavky na státní rigorózní zkoušky a na rig upravující organizační postupy při přípravě na státní rigorózní zkoušky a na obhajoby ri ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 17 - Akademicky zaměřený magisterský studijní program ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost s mezinárodním rozměrem, která odpovídá oblasti ne vzdělávání, ve které nebo ve kterých má být studijní program uskutečňován. 2.Pracoviště je řešitelem vědeckých nebo uměleckých projektů v České republice nebo v zahr se uchází o prostředky určené na podporu výzkumu, vývoje a inovací z významných mezináro zahraničních grantových schémat), které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vzdě které nebo v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 18 - Profesně zaměřený magisterský studijní program ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště je nebo v posledních třech letech bylo řešitelem vědeckých nebo uměleckých pr projektů aplikovaného nebo smluvního výzkumu v České republice nebo v zahraničí (případn nebo v posledních třech letech se ucházelo o prostředky určené na podporu výzkumu, vývoj významných mezinárodních či zahraničních grantových schémat – zejména pak příslušného rá Evropské unie), které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci kt kterých studijní program je nebo má být uskutečňován. 2.Studijní plán profesně zaměřeného magisterského studijního programu je koncipován tak, a praktickou výuku studentů v rozsahu alespoň 6 týdnů. 3.Studijní plán profesně zaměřeného magisterského studijního programu, který podle § 46 od zákona o vysokých školách nenavazuje na bakalářský studijní program, je koncipován tak, praktickou výuku studentů v rozsahu alespoň 18 týdnů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Doktorské studijní programy ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 19 - Obsah studia v doktorském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah studia v doktorském studijním programu vychází ze soudobého stavu vědeckého poznán tvorby v dané oblasti vzdělávání, zakládá se na aktuálních teoreticko-metodologických vý odpovídá cílům studia a umožňuje dosažení stanoveného profilu absolventa studijního prog 2.Případné profilující odborné studijní předměty doktorského studijního programu nejsou ob povinnými, případně povinně volitelnými studijními předměty bakalářského nebo magistersk programu. 3.Součástí studijních povinností v doktorském studijním programu je absolvování části stud instituci v souhrnné délce nejméně jednoho měsíce nebo další forma přímé účasti studenta spolupráci, např. účast na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo p zahraničí apod. 4.Ze zadání disertačních prací vyplývá, že jejich vypracování bude vyžadovat samostatnou t studenta. 5.Témata disertačních prací jsou v souladu s tvůrčí činností pracoviště v rámci oblasti ne vzdělávání, ve které nebo ve kterých je studijní program uskutečňován. 6.Případné další povinnosti, které má student plnit v průběhu studia, musí bezprostředně s studiem a musí být součástí jeho individuálního studijního plánu 7.Předpokladem pro veřejnou obhajobu disertační práce je předložení odborných výstupů tvůr ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 20 - Personální zabezpečení doktorského studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Garantem doktorského studijního programu je akademický pracovník, který byl jmenován pro docentem v oboru, který odpovídá danému studijním programu nebo programu blízkého nebo p obsahového zaměření, a který v daném oboru v posledních pěti letech vykonával tvůrčí čin jako školitel. 2.Školiteli mohou být pouze docenti a profesoři a popřípadě další odborníci s vědeckou hod činností, která odpovídá obsahovému zaměření disertační práce, schválení příslušnou věde fakulty. 3.Členy oborové rady doktorského studijního programu mohou být pouze ti, kteří v posledníc vykonávali tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci kter kterých má být uskutečňován doktorský studijní program.  4.Oborovou radu doktorského studijního programu tvoří jak akademičtí pracovníci a popřípad odborníci, kteří na univerzitě působí na základě pracovního poměru nebo pracovních poměr součtem týdenní pracovní doby odpovídajícím alespoň polovině stanovené týdenní pracovní zákoníku práce, tak i odborníci mimo univerzitu. 5.Oborová rada má nejméně pět členů, nejméně dvě třetiny členů oborové rady musí být z řad profesorů, nejméně jedna třetina členů oborové rady musí být jiné osoby než členové akad příslušné fakulty, popřípadě zúčastněných fakult, alespoň jeden z nich musí být jiná oso akademické obce univerzity. Předsedou oborové rady je garant doktorského studijního prog ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 21 - Tvůrčí činnost v doktorském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost s mezinárodním rozměrem, která odpovídá oblasti ne vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých je nebo má být doktorský studijní program která odpovídá typu studijního programu. 2.Pracoviště je dlouhodobě řešitelem vědeckých nebo uměleckých projektů v České republice (případně se uchází o prostředky určené na podporu výzkumu, vývoje a inovací z významnýc či zahraničních grantových schémat , které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem v rámci které nebo v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován. ------------------------------------------------------------------------------------------ Část V. - Další specifické požadavky ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 22 - Specifické požadavky na distanční a kombinovanou formu studia ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Způsob uskutečňování studijního programu v distanční a kombinované formě studia musí být funkční. 2.Bakalářské a magisterské studijní programy v kombinované formě studia jsou navrženy tak, alespoň 80 hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou posledního semestru studia, který je zpracování kvalifikační práce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 23 - Specifické požadavky na studijní předměty v distanční formě studia ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Studijní předměty uskutečňované zcela nebo částečně v distanční formě studia jsou zajišt oporami. Pro každý takový studijní předmět jsou specifikovány studijní opory, výuka s vy techniky a internetu, způsob kontaktu s vyučujícím, včetně systému konzultací a zajištěn komunikace mezi studenty navzájem. 2.Studijní opory pro studium v cizím jazyce jsou zpracovány v příslušném cizím jazyce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 24 - Specifické požadavky na studijní programy uskutečňované v cizím jazyce ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pro studium ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce je k dispozici překlad p vnitřních předpisů do angličtiny, případně příslušného cizího jazyka. 2.Informace o přijímacím řízení a o průběhu studia jsou pro uchazeče o studium a studenty příslušném cizím jazyce na internetových stránkách univerzity i fakulty. 3.Je-li součástí studia i odborná praxe, fakulta zabezpečí odborné vedení a další podmínky uskutečňování této praxe v příslušném cizím jazyce. 4.Kvalifikační práce jsou vypracovávány v příslušném cizím jazyce. Oponentské posudky jsou příslušném cizím jazyce a dále také v anglickém nebo českém jazyce. 5.Fakulta zajistí informace a komunikaci o rozvrhu studia, o povinnostech vyplývajících ze studijním programu, o dokladech o studiu a o dalších informacích souvisejících se studie cizím jazyce. 6.Akademičtí pracovníci a další odborníci, kteří se podílejí na zajištění přednášek, semin forem výuky, mají dostatečné znalosti daného cizího jazyka. 7.Studenti a akademičtí pracovníci mají přístup k informačním zdrojům a dalším, zejména po službám v cizím jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 25 - Specifické požadavky na studijní programy joint degree  a double / multiple degre ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Integrovaný studijní program joint degree nebo double / multiple degree je poskytován ne konsorciem univerzity s jednou nebo více zahraničními vysokoškolskými institucemi. 2.Program je vyučován na základě společně koncipovaného a zabezpečovaného studijního plánu základě plného uznávání modulů, které jsou koncipovány a zajišťovány jednotlivými partne dohromady spoluvytvářejí studijní plán s vysokým standardem. 3.Uchazeči musejí mít možnost přihlašovat se do studijního programu na základě společných přijetí a společného postupu při výběru úspěšných uchazečů v souladu s příslušnou národn v zemích vysokoškolských institucí. Vstupní podmínky musejí být jasně popsány jednotně p uchazeče. Zkoušky a další kontroly studia předmětu vykonané na jedné instituci konsorcia automaticky uznávány ostatními institucemi konsorcia. Státní zkoušky včetně obhajob závě jsou organizovány jako společné a komisionální. 4.Studijní program joint degree nebo double / multiple degree je studijním programem uskut § 47a zákona o vysokých školách. U studijních programů, které mají být uskutečňovány ve se zahraniční vysokou školou podle § 47a zákona o vysokých školách, je doložena platnost akreditace nebo jiné formy uznání obsahově souvisejícího zahraničního vysokoškolského st programu podle právních předpisů domovského státu zahraniční vysoké školy, popřípadě je žádosti zahraniční vysoké školy o tuto zahraniční akreditaci nebo uznání; příslušné práv domovského státu zahraniční vysoké školy jsou konkrétně určeny. 5.Podrobnosti o uskutečňování studia ve studijních programech joint degree a double / mult stanoveny vnitřními předpisy univerzity včetně navazujících opatření rektora a v metodik ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 26 - Specifické požadavky na doktorské studium pod dvojím vedením disertační práce ------------------------------------------------------------------------------------------ Pokud se v rámci doktorského studijního programu uskutečňuje studium pod dvojím vedením di pak podrobnosti o uskutečňování studia cotutelle jsou stanoveny vnitřním předpisem univerz návazného opatření rektora a metodikou cotutelle. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 27 - Specifické požadavky na studijní program uskutečňovaný mimo sídlo fakulty ------------------------------------------------------------------------------------------ . 1.Obsah studijního programu uskutečňovaného mimo sídlo fakulty musí být totožný s obsahem programu uskutečňovaného v sídle fakulty. 2.Výuka, která probíhá mimo sídlo fakulty, s výjimkou odborných praxí, je personálně zabez kvalifikační struktuře jako v sídle fakulty.  3.Materiální, informační a technické zabezpečení studijního programu uskutečňovaného mimo musí být srovnatelné se zabezpečením zajištěným při uskutečňování studijního programu v Je-li mimo sídlo fakulty uskutečňovaná pouze praktická výuka, musí materiální a technick odpovídat potřebám této výuky. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 28 - Změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování ------------------------------------------------------------------------------------------ Změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování oznámí děkan prostřednictvím rekt vnitřní hodnocení v dostatečném předstihu podle povahy změn, jež zahrnují: a.změnu v názvu studijního programu, b.změnu v profilu absolventa studijního programu, c.změny v personálním zajištění studijního programu, které by mohly mít zásadní vliv na kv personálního zabezpečení, d.změny v podobě vyřazení nebo přeřazení povinných studijních předmětů profilujícího zákla na profil bakalářského nebo magisterského studijního programu nebo na profil absolventa programu;  o změnách u povinně volitelných studijních předmětů profilujícího základu se případě, že rozsah navrhované změny je větší než 30 %,  e.změny znamenající zásadní změnu ve struktuře studijních předmětů profilujícího základu, nebo charakteristice nebo délce praktické výuky, f.změnu tematických okruhů a zaměření státních zkoušek mající zásadní vliv na profil absol programu, g.rozšíření uskutečňování studijního programu na dislokované pracoviště mimo sídlo fakulty ------------------------------------------------------------------------------------------ Část VI. - Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 29 - Společné ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ Rada pro vnitřní hodnocení může jednotlivé standardy dále specifikovat pro konkrétní oblas ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 30 - Účinnost ------------------------------------------------------------------------------------------ Toto opatření nabývá účinnosti dnem 10. dubna 2017. V Praze dne 4. dubna 2017 .pdf ke stažení [ URL "UK-8235-version1-or_2017_32.pdf"] Akreditační řád univerzity. Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity. Čl. 5 odst. 2 pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity. Čl. 44 statutu univerzity. Jedná se o studijní program, který není obsahově kontinuální se stávajícími studijními pro Opatření rektora č. 10/2013 Činnost garantů studijních programů, oborových garantů a oboro V případě, že je studijní program uskutečňován společně více fakultami, vztahuje se tato p nich. V případě, že je studijní program uskutečňován společně více fakultami, vztahuje se tato p fakultám dohromady. § 78 odst. 10 zákona o vysokých školách. § 78 odst. 10 zákona o vysokých školách. Např. mobilita, zahraniční granty, zahraniční publikace etc. V případě, že je studijní program uskutečňován společně více fakultami, vztahuje se tato p fakultám dohromady. § 47 odst. 6 zákona o vysokých školách. Zpravidla podle standardních kritérií ENQA: Standards and Guidelines. Příloha nařízení vlády č. 274/2016 Sb. Čl. 22 odst. 5 statutu, čl. 19 odst. 5 studijního a zkušebního řádu univerzity a akreditač univerzity. Čl. 19 odst. 5 studijního a zkušebního řádu univerzity. Sídlem fakulty se pro tyto účely rozumí Hradec Králové pro Lékařskou fakultu v Hradci Král Farmaceutickou fakultu, Plzeň pro Lékařskou fakultu v Plzni a Praha pro ostatní fakulty. Čl. 17 odst. 2 a čl. 26 odst. 2 akreditačního řádu univerzity.