Statut UK ****************************************************************************************** * I. ÚPLNÉ ZNĚNÍ STATUTU UNIVERZITY KARLOVY ****************************************************************************************** ze dne 27. října 2020 My, členové akademického senátu, vyjadřujíce vůli akademické obce Univerzity Karlovy, vycházejíce z historických tradic toh vysokého učení ve střední Evropě, vědomi si významu této univerzity pro rozvoj lidského po vzdělanosti a kultury a jejího poslání sloužit pravdě a rozvíjet ideály lidství, usilujíce idejí univerzity jakožto společenství, ve kterém jsou vzájemné vztahy členů určovány autor nikoli mocí, ve kterém jsou zachovávány principy akademických svobod jako nutný základ exi obce a její činnosti vědecké i vzdělávací, majíce na zřeteli prohloubení samosprávného a a charakteru univerzity, jakož i její nezávislosti na mocenských či politických strukturách, umožnit přístup ke vzdělání všem, kdož po něm touží, hlásíce se k myšlence celosvětové spo nejen jako základu mezinárodního vědeckého výzkumu a vzdělávání, ale především jako předpo nových generací k porozumění a toleranci, naplňujíce odkaz těch, kdož za tyto ideály oběto či životy, a vedeni snahou zaujmout v rodině svobodných univerzit místo, které Univerzitě náleží, přijali jsme tento S T A T U T. ****************************************************************************************** * Část I. - Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** Čl. 1 Základní ustanovení 1.Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“) je univerzitní veřejnou vysokou školou). 2.Latinský název univerzity zní „Universitas Carolina“. 3.Sídlo univerzity je Praha 1, Ovocný trh 560/5. 4.Univerzita trvá od svého založení dne 7. dubna 1348. Čl. 2 Poslání a činnost univerzity 1.Posláním univerzity je šíření vzdělanosti a ochrana poznaného, pěstování svobodného myšl vědeckého bádání i svébytné umělecké tvorby a všestranná podpora tvůrčího ducha lidské s 2.Univerzita je samosprávnou veřejnou institucí, která svobodně uskutečňuje tvůrčí vědecko uměleckou a kulturní činnost, jejímž nutným předpokladem jsou akademické svobody a akade Pedagogická činnost na univerzitě je založena na vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, další tvůrčí činnosti (dále jen „tvůrčí činnost“) včetně výsledků vlastního bádání. 3.Univerzita uskutečňuje všechny typy studijních programů), jakož i programy celoživotního 4.Univerzita dále poskytuje zejména zázemí pro bádání, vzdělávání a univerzitní společensk včetně knihovnických a jiných informačních služeb, a vykonává nakladatelskou i vydavatel Univerzita spolupracuje s domácími a zahraničními vysokými školami, vědeckými a výzkumný jinými právnickými osobami a vytváří podmínky pro účast členů akademické obce na této sp a způsoby spolupráce univerzity s právnickými osobami jsou zpravidla upraveny smlouvami. 5.Doplňkové činnosti napomáhají naplňovat poslání univerzity. ****************************************************************************************** * Část II. - Organizace a orgány univerzity, akademické prostředí ****************************************************************************************** Čl. 3 Členění univerzity 1.Univerzita se člení na fakulty a další součásti. 2.Fakulty jsou základními součástmi univerzity. 3.Dalšími součástmi univerzity mohou být vysokoškolské ústavy, jiná pracoviště pro vzděláv činnost nebo pro poskytování informačních služeb nebo převod technologií, dále účelová z pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování a stravování zejména členů akademické ob zajišťování potřeb univerzity. 4.Seznam fakult a dalších součástí je uveden v organizačním řádu univerzity obsaženém v př tohoto statutu. V této příloze jsou též uvedena anglická znění názvů univerzity, fakult součástí. 5.Samostatným útvarem univerzity je rektorát. Čl. 4 Samospráva univerzity Samosprávu univerzity vykonávají členové akademické obce univerzity přímo nebo prostřednic samosprávných akademických orgánů. Čl. 5 Postavení členů akademické obce 1.Členové akademické obce mají právo a.navrhovat kandidáty a volit členy akademických senátů a být voleni za členy akademický b.navrhovat způsobem stanoveným tímto statutem nebo statutem fakulty kandidáta na rektor na děkana, c.účastnit se zasedání akademických senátů a vědeckých rad, pokud nejsou zasedání vědeck prohlášena za uzavřená, d.seznamovat se se zápisy z jednání akademických senátů a vědeckých rad, včetně obsahu u e.na udělení slova na shromáždění členů akademické obce, f.obracet se s návrhy, připomínkami a stížnostmi na akademické samosprávné orgány; tyto povinny se jimi zabývat, bez zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně. 2.Univerzita podporuje činnost vědeckých, odborných, profesních, studentských, odborových zájmových sdružení sdružujících členy akademické obce, jejichž činnost napomáhá plnit po univerzity; podmínky podpory zájmové činnosti studentů, kteří jsou členy akademické obce pravidly podpory zájmové činnosti studentů. 3.Univerzita dbá sociálních potřeb členů akademické obce. Univerzita dbá potřeb členů akad specifickými potřebami a ve svých činnostech, jakož i v činnostech akademických samosprá činí dostupná opatření pro vyrovnávání jejich příležitostí k uplatnění na univerzitě. 4.Univerzita dále zejména vytváří podmínky pro pěstování tělesné výchovy a sportu a pro ku univerzitě. 5.Členové akademické obce jsou povinni dodržovat vnitřní předpisy univerzity a té fakulty, akademické obce jsou členy, popřípadě další součásti, na jejímž pracovišti jsou zařazeni 6.Členové akademické obce jsou povinni dbát dobrého jména univerzity. Při posuzování podně této povinnosti si lze vyžádat stanovisko etické komise univerzity. 7.Podrobnosti o etické komisi univerzity a o přijímání podnětů upravuje jednací řád etické univerzity, který po projednání v akademickém senátu univerzity vydává opatřením rektor. 8.Členům akademické obce se zvláště zapovídá a.v souvislosti se svým členstvím nebo postavením v akademické obci vědomě, obecně nepři způsobem diskriminovat nebo zvýhodňovat jinou osobu či osoby, jakož i chovat se agresi urážlivě anebo ponižovat lidskou důstojnost, b.hrubě porušit nebo opětovně porušovat základní pravidla akademické práce na univerzitě c.dopustit se podvodného nebo jiného nekalého jednání v souvislosti se studiem nebo s úč činnosti anebo podvodného nebo nekalého jednání vůči univerzitě, její součásti, jejich studentovi anebo zaměstnanci univerzity, d.zneužít nebo jinak nepřijatelně zachází s výsledky studijní nebo tvůrčí činnosti jiné prospěch své akademické činnosti nebo svého postavení na univerzitě, především vydávat za vlastní, použít část cizí práce bez zjevného vyznačení citace (plagiát) anebo kombi několika mála zdrojů (kompilát), e.úmyslně závažně poškodit majetek univerzity nebo jej závažným způsobem zneužít ve svůj prospěch, f.vědomě šířit závažné nepravdivé informace o univerzitě, její součásti, jejich orgánu, obce, studentovi nebo zaměstnanci univerzity. 9.Členové akademické obce svědomitě vykonávají povinnosti, které vyplývají z výkonu funkce akademického orgánu, jeho člena nebo z výkonu jiné funkce na univerzitě. 10Zaměstnanci, kteří jsou zařazeni jako akademičtí pracovníci na více fakultách nebo na ně součástí, mohou volit a být voleni do Senátu za každou fakultu, na níž jsou zařazeni, po další součásti, jsou-li zařazeni na některé z dalších součástí. Studenti zapsaní na více mohou volit a být voleni do Senátu za každou fakultu, na níž jsou zapsáni. V případě, že roce zvoleni na více fakultách nebo dalších součástech, mohou vykonávat pouze jeden mand o němž to prohlásí hlavní volební komisi, a to bez zbytečného odkladu po vyhlášení výsle nejpozději však do sedmi dnů od výzvy hlavní volební komise. V případě, že jsou zvoleni jejich dosavadního mandátu za jinou fakultu nebo další součásti, zaniká dosavadní mandát mandátu. Osoby, které jsou současně akademickými pracovníky i studenty, mohou volit a bý Senátu jako akademičtí pracovníci i jako studenti. V případě, že jsou zvoleni jako akade i jako studenti, mohou vykonávat pouze jeden mandát, a to ten, o němž to prohlásí hlavní a to bez zbytečného odkladu po vyhlášení výsledku voleb, nejpozději však do sedmi dnů od volební komise. 11Člen akademické obce může současně vykonávat pouze jednu z těchto funkcí: rektor, prorek proděkan, kvestor, tajemník fakulty nebo ředitel další součásti univerzity. 12Ustanovení odstavců 2 až 9 a 11 platí pro zaměstnance univerzity, kteří nejsou akademick obdobně. Čl. 6 Činnost orgánů 1.Orgány univerzity jsou ve své činnosti vázány zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školác a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále o vysokých školách“), ostatními právními předpisy, tímto statutem a ostatními vnitřními univerzity, jakož i vnitřními předpisy fakult a dalších součástí. 2.Orgány fakulty nebo další součásti jsou ve své činnosti vázány zákonem o vysokých školác právními předpisy, tímto statutem a ostatními vnitřními předpisy univerzity, statutem a vnitřními předpisy příslušné fakulty nebo vnitřními předpisy příslušné další součásti. 3.Jestliže vyjde najevo, že opatření, usnesení nebo rozhodnutí orgánu univerzity, fakulty součásti je v rozporu s právními předpisy nebo vnitřními předpisy univerzity, dané fakul součásti, je tento orgán povinen učinit všechna dostupná opatření k nápravě, včetně změn tohoto rozhodnutí. Přiměřeně se postupuje, jestliže tento orgán je v rozporu s uvedenými nečinný. Toto ustanovení se nevztahuje na rozhodnutí a jiné úkony učiněné podle zákona č správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“). 4.Při výkonu své působnosti, zejména při rozhodování, dbají orgány univerzity, fakulty neb smyslu akademických svobod a akademických práv, principů statutu univerzity vyjádřených a poslání univerzity (čl. 2 odst. 1). 5.Samosprávné akademické orgány dbají na to, aby členové akademické obce byli informováni činnosti a měli možnost se včas vyjádřit k dokumentům a opatřením zásadního významu, jim orgány zabývají. Dále dbají na to, aby členové akademické obce mohli podávat připomínky těchto orgánů. Čl. 7 Akademický senát univerzity 1.Akademický senát univerzity (dále jen „senát“) a jeho členové odpovídají za svou činnost obci. Při výkonu své funkce nejsou členové senátu vázáni příkazy nebo usneseními orgánů samosprávy fakulty, na níž byli zvoleni, ale pouze svým svědomím a jsou povinni dbát záj jako celku. Člen senátu se dostaví na výzvu akademického senátu fakulty, na které byl zv předsedy, na jeho zasedání. Člen senátu odpoví na otázku týkající se výkonu jeho funkce, akademickým senátem fakulty nebo členem akademické obce na zasedání akademického senátu 2.Senát je složen ze studentů a akademických pracovníků volených na fakultách a dalších so Na každé fakultě se volí dva členové senátu z řad studentů a dva členové senátu z řad ak pracovníků. Další dva členové senátu z řad akademických pracovníků se volí na dalších so 3.Funkční období členů senátu je tříleté, začíná vždy 1. února. 4.Orgány senátu jsou předseda, místopředseda, předsednictvo a komise. 5.Senát si může vyžádat stanovisko jiného orgánu univerzity, orgánu fakulty nebo další sou 6.Senát má právo seznamovat se se závěry jednání jiných orgánů univerzity a stálých poradn rektora. 7.Pokud senát rozhoduje ve věci fakulty, vyžádá si předem stanovisko akademického senátu a fakulty. 8.Volby do senátu upravuje volební řád senátu. Činnost senátu a jeho orgánů upravuje jedna Čl. 8 Vědecká rada univerzity 1.Při jmenování členů vědecké rady univerzity (dále jen „vědecká rada“) dbá rektor, aby v zastoupeny hlavní obory vědy a oblasti vzdělávání zastoupené na univerzitě. 2.Rektor do dvou měsíců po začátku svého funkčního období předloží senátu návrh na jmenová rady. 3.Funkční období členů vědecké rady jmenovaných rektorem končí posledním dnem kalendářního následujícího po dni, ve kterém začalo funkční období následujícího rektora. 4.Členství ve vědecké radě dále zaniká a.dnem doručení písemného prohlášení, jimž se člen vzdává členství ve vědecké radě, rekt b.dnem, ke kterému rektor člena vědecké rady s předchozím souhlasem senátu odvolal. 5.Rektor může čestným členem vědecké rady jmenovat význačného vědce, který se významným zp o univerzitu; čestný člen má právo účastnit se zasedání vědecké rady bez práva hlasovat. čestného člena vědecké rady si rektor vyžádá vyjádření senátu. 6.Vědecká rada si může vyžádat stanovisko jiného orgánu univerzity, orgánu fakulty nebo da 7.Vědecká rada má právo seznamovat se se závěry jednání jiných orgánů univerzity a stálých orgánů rektora. 8.Činnost vědecké rady upravuje jednací řád vědecké rady. Čl. 9 Rada pro vnitřní hodnocení univerzity 1.Rada pro vnitřní hodnocení univerzity (dále jen „rada pro vnitřní hodnocení“) má 30 člen 4 členové studenty univerzity a 4 členové nejsou v pracovním poměru k univerzitě. 2.Předsedou rady pro vnitřní hodnocení je rektor. Místopředsedu rady jmenuje rektor ze čle obce univerzity, kteří jsou profesory nebo docenty. Předseda senátu je členem rady pro v hodnocení. Ostatní členy rady pro vnitřní hodnocení jmenuje rektor; z toho jednu třetinu vědecké rady univerzity a jednu třetinu na návrh senátu. Členství v radě pro vnitřní hod neslučitelné s funkcí děkana. Při jmenování členů rady pro vnitřní hodnocení rektor dbá, zastoupeny hlavní obory vědy a oblasti vzdělávání zastoupené na univerzitě. 3.Funkční období členů rady pro vnitřní hodnocení jmenovaných rektorem je čtyřleté. 4.Členství v radě pro vnitřní hodnocení dále zaniká a.dnem doručení písemného prohlášení, jimž se člen vzdává členství v radě pro vnitřní ho b.dnem, ke kterému rektor člena rady pro vnitřní hodnocení po předchozím projednání ve v souhlasem senátu odvolal. 5.Do působnosti rady pro vnitřní hodnocení kromě otázek stanovených zákonem o vysokých ško a.udělování oprávnění uskutečňovat studijní programy předložené rektorem na návrh vědeck fakulty, b.schvalování a rušení opatření k nápravě při nedostatcích v uskutečňování studijního pr bylo uděleno oprávnění podle písmene a), c.schvalování záměru předložit žádost o akreditaci, rozšíření akreditace nebo prodloužen akreditace studijních programů předložený rektorem na návrh vědecké rady příslušné fak d.řízení přípravy návrhu žádosti o institucionální akreditaci pro oblast nebo oblasti vz rozšíření institucionální akreditace pro další oblast nebo oblasti vzdělávání, e.kontrola dodržování příslušných právních předpisů a vnitřních předpisů při uskutečňová programů. 6.Rada pro vnitřní hodnocení si může vyžádat stanovisko jiného orgánu univerzity, orgánu f další součásti. 7.Rada pro vnitřní hodnocení má právo seznamovat se se závěry jednání jiných orgánů univer poradních orgánů rektora. 8.Činnost rady pro vnitřní hodnocení upravuje řád rady pro vnitřní hodnocení univerzity. Čl. 10 Rektor 1.Kandidát na rektora je zpravidla volen z profesorů, kteří jsou členy akademické obce uni 2.Kromě působnosti stanovené zákonem o vysokých školách je rektor představitelem univerzit vysokých škol podle § 92 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. 3.K řízení univerzity může rektor v rámci své působnosti a v mezích právních předpisů a vn univerzity vydávat opatření rektora, podle kterých se na univerzitě postupuje. Stanoví-l předpis univerzity, je k vydání opatření rektora zapotřebí předchozího vyjádření senátu. 4.Rektor se na výzvu senátu nebo jeho předsedy zúčastní zasedání senátu. Rektor odpoví na se výkonu jeho funkce položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání senátu. 5.Funkční období rektora začíná dnem, ke kterému byl do této funkce jmenován. 6.Volbu kandidáta na funkci rektora vyhlašuje senát tak, aby se konala nejméně 90 dní před funkčního období rektora. 7.Kandidáta na funkci rektora může senátu navrhnout akademický senát fakulty, skupina nejm akademické obce nebo člen senátu. 8.Návrh na odvolání rektora může senátu podat akademický senát fakulty nebo nejméně jedna senátu. Čl. 11 Prorektoři 1.Prorektorem je zpravidla profesor nebo docent, který je člen akademické obce univerzity. prorektorů stanoví rektor po vyjádření senátu. 2.Prorektor se na výzvu senátu nebo jeho předsedy zúčastní zasedání senátu. Prorektor odpo týkající se výkonu jeho funkce položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání senát 3.Prorektor může svolávat porady proděkanů, popřípadě jiných zástupců fakult pro příslušný 4.Rektor určí, který prorektor jej v době nepřítomnosti zastupuje. Čl. 12 Stálé poradní orgány rektora 1.Stálými poradními orgány rektora jsou zejména a.kolegium rektora, b.rozšířené kolegium rektora, c.grantová rada univerzity, d.ediční rada univerzity, e.historická komise univerzity, f.mezinárodní rada univerzity, g.rada pro komercializaci, h.rada celoživotního vzdělávání . 2.Členy kolegia rektora jsou zejména prorektoři, kvestor univerzity (dále jen „kvestor"), kanceláře rektora (dále jen „kancléř“), předseda senátu a zástupce studentů univerzity. 3.Členy rozšířeného kolegia rektora jsou zejména členové kolegia rektora, děkani fakult a součástí. 4.Grantová rada univerzity je poradním orgánem rektora zejména pro rozdělování prostředků grantovou agenturu univerzity a dalších prostředků na podporu specifického vysokoškolské Rektor jmenuje její členy po projednání ve vědecké radě; ustanovení čl. 8 odst. 1 platí Podrobnosti o systému rozdělování prostředků na specifický vysokoškolský výzkum stanoví 5.Ediční rada univerzity je poradním orgánem rektora pro ediční činnost. Při jejím jmenová ustanovení čl. 8 odst. 1 obdobně. Podrobnosti o ediční činnosti včetně činnosti nakladat vydavatelské stanoví ediční řád. 6.Historická komise univerzity je poradním orgánem rektora v otázkách univerzitních tradic péče. 7.Mezinárodní rada univerzity je poradním orgánem rektora zabývajícím se kvalitou a hlavní a vzdělávací činnosti univerzity z hlediska jejího mezinárodního postavení. 8.Rada pro komercializaci je poradním orgánem rektora v záležitostech komercializace výsle výzkumu. 9.Rada celoživotního vzdělávání je poradním orgánem rektora v záležitostech celoživotního 10Členy stálých poradních orgánů rektora jmenuje a odvolává rektor. Čl. 13 Kvestor 1.Kvestor je jmenován na základě výběrového řízení. 2.K záměru rektora jmenovat kvestora se vyjadřuje senát. 3.Kvestor je oprávněn nakládat s majetkem univerzity v rozsahu uvedeném v čl. 50 odst. 1 p 4.Rektor může kvestora pověřit zejména a.řízením rektorátu, b.jednáním jménem univerzity v jiných věcech souvisejících s hospodařením a se správou m c.jednáním jménem univerzity v pracovněprávních věcech zaměstnanců rektorátu, popřípadě součástí, nejde-li o akademické pracovníky. 5.K výkonu své řídící působnosti může kvestor v mezích právních předpisů, vnitřních předpi a opatření rektora vydávat opatření kvestora, podle kterých se při řízení hospodaření a univerzity nebo na rektorátu postupuje. 6.Kvestor se na výzvu senátu nebo jeho předsedy zúčastní zasedání senátu. Kvestor odpoví n týkající se výkonu jeho funkce položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání senát 7.Kvestor spolupracuje při plnění svých úkolů s prorektory. Je oprávněn ukládat úkoly taje věcech hospodaření a vnitřní správy, které jim přísluší řídit, a kontrolovat plnění těch li o ukládání úkolů ve věcech podle § 24 odst. 1 zákona o vysokých školách nebo podle čl 2. 8.Kvestor svolává porady tajemníků fakult k řešení otázek týkajících se hospodaření a vnit univerzity a fakult. Čl. 14 Rektorát 1.Rektorát zabezpečuje potřeby univerzity. Za tím účelem uskutečňuje zejména organizační, konzultační, evidenční a kontrolní činnost v oblasti studijní, vědecké, vnějších vztahů, styků, ekonomické, personální, právní a vnitřní správy. 2.Rektorát zabezpečuje po materiální a administrativní stránce činnost rektora, prorektorů senátu, vědecké rady, rady pro vnitřní hodnocení, správní rady, etické komise a dalších 3.O věcech souvisejících s činnostmi univerzity uvedenými v čl. 2, včetně věcí uvedených v vysokých školách, a v dalších případech stanovených právními předpisy nebo vnitřními pře vede rektorát ústřední evidenci. Fakulty a další součásti jsou povinny poskytovat potřeb rektorátu v rozsahu a způsobem, který stanoví opatřením rektor; v tomto opatření může bý způsob evidence údajů podle § 57 odst. 3 zákona o vysokých školách. 4.Podrobnosti o organizaci rektorátu stanoví jeho organizační řád, který vydává opatřením Čl. 15 Působnost fakult a dalších součástí 1.Orgány fakult rozhodují a jednají za univerzitu v mezích právních předpisů a vnitřních p univerzity a.ve věcech uvedených v § 24 odst. 2 písm. a) a d) zákona o vysokých školách v plném roz dotčeno ustanovení čl. 9 odst. 4 písm. b), b.ve věcech uvedených v § 24 odst. 2 písm. b) a c) zákona o vysokých školách v plném roz úkony v těchto činnostech mající zásadní význam z hlediska zaměření nebo rozvoje těcht hospodaření fakulty předem projednávají s rektorem. 2.Orgány fakult rozhodují a jednají za univerzitu také ve věcech nakládání s majetkem univ uvedeném v čl. 50 odst. 1 písm. c). 3.Ředitelé dalších součástí rozhodují a jednají jménem univerzity a.ve věcech nakládání s majetkem v rozsahu uvedeném v čl. 50 odst. 1 písm. d), b.v dalších věcech v rozsahu stanoveném v jiném vnitřním předpisu univerzity. 4.Fakulty a další součásti, o nichž je v organizačním řádu univerzity stanoveno, že je jej svěřen výkon správy majetku, mají funkční samostatnost při zadávání veřejných zakázek. Čl. 16 Řízení fakult a dalších součástí 1.Děkan za svou činnost odpovídá rektorovi; tímto není dotčena působnost děkana ve věcech 1 zákona o vysokých školách a čl. 15 odst. 1 a 2. Ředitelé dalších součástí jsou podříze 2.Děkan a ředitel další součásti v rozsahu své působnosti odpovídají rektorovi též za účel finančních prostředků, vypořádávání příspěvků a dotací a za řádné hospodaření se svěřený univerzity. 3.K řízení fakulty může děkan v rámci své působnosti a v mezích právních předpisů, vnitřní univerzity a fakulty a opatření rektora vydávat opatření děkana, podle kterých se na fak Stanoví-li tak vnitřní předpis univerzity nebo fakulty, je k vydání opatření děkana zapo předchozího vyjádření akademického senátu fakulty. 4.K řízení další součásti může ředitel v rámci své působnosti a v mezích právních předpisů předpisů univerzity a další součásti a opatření rektora vydávat opatření ředitele, podle další součásti postupuje. Čl. 17 Orgány fakult a dalších součástí 1.Orgány fakult a ředitelé dalších součástí mají právo se obracet s návrhy, připomínkami a samosprávné akademické orgány univerzity a kvestora. Orgány univerzity jsou povinny se j zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně. 2.Samosprávné akademické orgány univerzity a kvestor mají právo obracet se s návrhy a přip orgány fakult a dalších součástí. Orgány fakult a dalších součástí jsou povinny se jimi zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně. 3.Pro studenta zvoleného do akademického senátu fakulty, který byl v průběhu svého funkční řádném ukončení studijního programu přijat do navazujícího studijního programu, se obdob ustanovení volebního řádu akademického senátu univerzity. Čl. 18 Užívání prostor univerzity 1.Při užívání prostor univerzity je každý povinen chovat se tak, aby nedošlo k ohrožení ži nebo majetku, aby žádný člen akademické obce nebyl omezen na svých akademických právech svobodách a aby nebyly narušovány kolegiální vztahy v akademickém prostředí. 2.Podrobnější pravidla pro užívání prostor univerzity může stanovit rektor nebo, jde-li o fakultě nebo další součásti, děkan nebo ředitel další součásti. ****************************************************************************************** * Část III. - Studium a studenti ****************************************************************************************** Čl. 19 Rámcové podmínky pro přijetí ke studiu 1.Fakulta při stanovení podmínek přijímacího řízení vychází z ustanovení § 48 a § 49 zákon školách. 2.Fakulta může v rámci podmínek přijímacího řízení stanovit, že uchazeč bude za splnění ko předpokladů bonifikován. 3.Fakulta může při splnění podmínek stanovených řádem přijímacího řízení pro uchazeče od p nebo její části upustit. 4.V případě, že se někteří uchazeči přijatí ke studiu v daném studijním programu nezapíší může děkan doplnit počet přijatých uchazečů o uchazeče, kteří vzhledem ke stanovenému po uchazečů nebyli původním rozhodnutím přijati, a to v pořadí, v jakém se umístili v přijí 5.V případě, že se po uplynutí lhůty k podávání přihlášek ke studiu bakalářských a magiste studijních programů a magisterských studijních programů, které navazují na bakalářský st na příslušné fakultě nepřihlásí dostatečné množství uchazečů, může děkan fakulty rozhodn dodatečného přijímacího řízení. 6.Další podrobnosti stanoví řád přijímacího řízení pro uchazeče. Čl. 20 Způsob podávání přihlášek 1.Přihláška ke studiu se podává ve lhůtě stanovené v opatření rektora pro příslušný akadem pro přihlášku v listinné podobě je zachována, je-li poslední den lhůty přihláška podána poštovních služeb. 2.Přihláška ke studiu se podává v listinné podobě na předepsaném formuláři nebo v elektron prostřednictvím webové aplikace univerzity; způsob podávání přihlášek stanoví fakulta v přijímacího řízení. 3.V případě, že přihláška ke studiu je podána opožděně, fakulta přijímací řízení usnesením Čl. 21 Studium Podrobnosti o uskutečňování studijního programu, o formách a průběhu studia a účasti na vý a povinností studentů, jakož i způsobu zveřejňování obhájených závěrečných prací a prací o obhajobě, stanoví studijní a zkušební řád. Čl. 22 Studijní program 1.Studijní program vychází z některého ze základních vědních oborů a patří do některé obla oblastí vzdělávání. 2.Při přípravě a uskutečňování studijních programů je třeba dbát na efektivní využívání zd související optimální míru integrace vzdělávací činnosti. 3.Studijní program může být uskutečňován a.samostatně jednou fakultou, b.samostatně více fakultami, c.společně více fakultami, d.způsobem podle písmena a), b), nebo c) s podílem vysokoškolského ústavu. 4.U studijních programů uskutečňovaných podle písmena c) musí být stanoveno, na které faku zapsán; vnitřními předpisy této fakulty je povinen se řídit. 5.Studijní program může být též uskutečňován ve spolupráci se zahraniční vysokou školou ne vědeckou institucí; návrh příslušné dohody, včetně údajů o zahraniční akreditaci studia programu nebo jiné formy uznání podle právních předpisů státu, ve kterém je spolupracují vysoká škola nebo vědecká instituce ustavena, předkládá po projednání ve vědecké radě fa děkan. 6.Studijní program je konkretizován ve studijních plánech. 7.Podrobnosti o předkládání a projednávání návrhů v souvislosti s akreditací studijního pr institucionální akreditací pro oblast nebo oblasti vzdělávání a udělování oprávnění usku studijní programy stanoví akreditační řád. 8.Koordinací obsahové přípravy studijního programu, dohledem nad kvalitou jeho uskutečňová vyhodnocováním a rozvojem studijního programu je pověřen garant studijního programu. 9.Garantem studijního programu může být jmenován pouze akademický pracovník, který splňuje stanovené právním předpisem a vnitřním předpisem. 10Garanta studijního programu a.u studijního programu podle odstavce 3 písm. a) a b) jmenuje a odvolává rektor na návr příslušné fakulty po vyjádření její vědecké rady, b.u studijního programu podle odstavce 3 písm. c) a d) jmenuje a odvolává rektor na návr zúčastněných fakult, popřípadě ředitele vysokoškolského ústavu, předložený mu po vzáje vyjádřeních příslušných vědeckých rad. 11Garant studijního programu koordinuje přípravu studijních plánů, které konkretizují stud Na základě takového návrhu a po vyjádření příslušné vědecké rady, popřípadě vědeckých ra plán děkan příslušné fakulty, popřípadě každý z děkanů zúčastněných fakult. 12Garant studijního programu dbá o uskutečňování studijního programu a je povinen bezodkla děkana příslušné fakulty či děkany příslušných fakult v případě, že studijní program je více fakultách: a.o nedostatcích při uskutečňování studijního programu, které způsobují, že studijní pro či by v blízké době nemusel splňovat standardy, na jejichž základě byl akreditován, b.o závažných změnách kurikula či státních závěrečných zkoušek majících vliv na profil a studijního programu. 13Oborová rada doktorského studijního programu má nejméně pět členů, nejméně dvě třetiny č rady musí být z řad docentů nebo profesorů nebo osob, které dosáhly srovnatelného postav nejméně jedna čtvrtina členů oborové rady nesmí být zaměstnanci v pracovním poměru k uni zařazenými na příslušné fakultě, popřípadě zúčastněných fakultách, přičemž alespoň jeden v pracovním poměru k univerzitě. Garant doktorského studijního programu je předsedou pří rady. 14Pro jmenování a odvolávání členů oborové rady doktorského studijního programu platí usta 10 obdobně. Čl. 23 Podmínky studia cizinců 1.Cizinci jsou studia na univerzitě účastni a.jako studenti podle zákona o vysokých školách, b.na základě vyhlášených mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, c.na základě dohod o spolupráci uzavíraných ve smyslu § 6 odst. 1 písm. j) zákona o vyso zejména v rámci mezinárodních programů, programů Evropské unie pro akademickou mobilit s vysokými školami, d.na základě jednorázové dohody mezi studentem zahraniční vysoké školy a fakultou o abso studijního programu na univerzitě; podmínky pro přijetí stanoví fakulta, jejíž program zvolil, a průběh studia se řídí vnitřními předpisy vztahujícími se ke studiu, e.na základě dohody o účasti na celoživotním vzdělávání. 2.Stanoví-li tak právní předpis, ověřuje se při zápisu do studia, zda cizinec má na území povolen pobyt a zda splňuje další podmínky podle právních předpisů upravujících pobyt ci České republiky. 3.Podmínky pro přijetí ke studiu podle odstavce 1 písm. b) a c) a takto založené studium s příslušnou smlouvou. Čl. 24 Poplatky spojené se studiem Poplatky spojené se studiem včetně pravidel pro stanovení jejich výše, formy placení a spl upraveny v příloze č. 2 tohoto statutu. Čl. 25 Stipendia Pravidla pro poskytování stipendií stanoví stipendijní řád. Čl. 26 Oceňování studentů a absolventů 1.Rektor nebo děkan může studentovi nebo absolventovi studijního programu udělit cenu ve f finanční odměny nebo věcného daru. Rektor uděluje cenu z vlastního podnětu nebo na návrh na které je student zapsán nebo na které absolvoval studijní program. Cenu lze udělit za studijní výsledky, za mimořádné výsledky ve vědecké, výzkumné, sportovní nebo kulturní č během studia nebo za záslužný čin, popřípadě činnost, vykonanou během studia a prokazují občanskou statečnost nebo obětavost. 2.Podrobnosti udělování cen upravují statuty cen ve formě opatření rektora nebo děkana. Ce prostředků univerzity, jakož i podmínky pro jejich udělování a způsob předávání jsou sta rektora, ke kterému se vyjadřuje senát. 3.Spolurozhodování nebo jinou účast rektora na udílení cen hrazených z jiných zdrojů stano univerzity a osoby, která cenu financuje. Čl. 27 Disciplinární přestupky studentů Podrobnosti o projednávání disciplinárních přestupků studentů, o ukládání sankcí za tyto p disciplinárním řízení upravuje disciplinární řád pro studenty. Čl. 28 Příslušnost rektora a děkana ve věcech rozhodování o právech a povinnostech studentů 1.V řízeních o právech a povinnostech studentů rozhoduje v prvním stupni děkan, nejde-li o odstavce 2. 2.V řízeních o vyměření poplatku podle ustanovení § 58 odst. 3 zákona o vysokých školách a přiznání stipendia, o kterých tak stanoví stipendijní řád, rozhoduje v prvním stupni rek 3.Odvolacím orgánem je rektor. Čl. 29 Doručování písemností uchazečům a studentům 1.V přijímacím řízení a řízení o právech a povinnostech studentů se doručuje podle správní zákona o vysokých školách. 2.Rozhodnutí vydané v řízení podle § 50 zákona o vysokých školách, kterým bylo vyhověno žá o přijetí ke studiu, se doručuje prostřednictvím elektronického informačního systému uni uchazeč s tímto způsobem doručení vyslovil předem na přihlášce ke studiu souhlas. 3.Rozhodnutí ve věcech uvedených v § 68 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona o vysokých školác vyhovuje žádosti studenta a rozhodnutí ve věcech uvedených v § 68 odst. 1 písm. e) zákon školách se doručují studentům prostřednictvím elektronického informačního systému univer Čl. 30 Ubytování a stravování studentů 1.Pravidla pro poskytování ubytovacích služeb v kolejích univerzity a pro poskytování stra v menzách univerzity, jakož i působnost orgánů součásti univerzity pro zabezpečování těc vztahy mezi těmito orgány a samosprávnými orgány univerzity a samospráva ubytovaných jso řádem pro poskytování ubytovacích a stravovacích služeb. 2.Vztahy při ubytování a stravování studentů v kolejích a menzách univerzity jsou založeny 3.Poskytování ubytovacích nebo stravovacích služeb studentům může být též zajišťováno pros jiné právnické osoby; v takovém případě jsou podrobnosti o působnosti samosprávných orgá stanoveny vnitřním předpisem podle odstavce 1. Čl. 31 Úhrada vybíraná za některé úkony od studentů 1.Za úkony určené opatřením rektora, ke kterému se vyjadřuje senát, lze od studentů vybíra odpovídající vynaloženým nákladům, které jsou s těmito úkony spojeny. Výši úhrady stanov příslušné fakulty nebo rektor v souladu s tím, co je uvedeno v opatření podle věty první 2.Bez zaplacení úhrady se úkon uvedený v odstavci 1 neprovede. Čl. 32 Státní rigorózní zkouška, která není součástí studia Postup při přijímání přihlášek ke státní rigorózní zkoušce, která není součástí studia, po o konání těchto zkoušek, jejich průběhu a hodnocení, podrobnosti o způsobu zveřejňování ob rigorózních prací a prací odevzdaných k obhajobě, jakož i pravidla pro stanovení výše popl s přijetím přihlášky k této zkoušce a s konáním této zkoušky a pro stanovení úhrady náklad těmito zkouškami a přípravou na ně stanoví rigorózní řád. Čl. 33 Celoživotní vzdělávání 1.Pravidla pro přípravu, schvalování a uskutečňování programů celoživotního vzdělávání pod přijímání zájemců a pro absolvování programů celoživotního vzdělávání a pravidla pro sta úplaty stanoví řád celoživotního vzdělávání. 2.Vztahy při poskytování celoživotního vzdělávání jsou založeny na smlouvě. Čl. 34 Mezinárodně uznávané kursy 1.Univerzita uskutečňuje mezinárodně uznávané kursy orientované na zvýšení odbornosti stud absolventů vysoké školy (dále jen „mezinárodně uznávaný kurs“). O uskutečňování konkrétn uznávaného kursu rozhoduje rektor po vyjádření vědecké rady. Rektor též stanoví období, mezinárodně uznávaný kurs může uskutečňovat. 2.Záměr fakulty nebo vysokoškolského ústavu anebo společný záměr těchto součástí univerzit mezinárodně uznávaný kurs se předkládá rektorovi spolu s vyjádřením vědecké rady fakulty vysokoškolského ústavu. 3.Absolventům mezinárodně uznávaného kursu vydává univerzita osvědčení a případně též uděl uznávaný titul. 4.Minimální požadavky na průběh a hodnocení studia v mezinárodně uznávaném kursu a podrobn předkládání záměrů uskutečňovat mezinárodně uznávaný kurs, jejich náležitostech a projed zveřejňování informací o mezinárodně uznávaných kursech, o hodnocení těchto kursů, o při do těchto kursů, o platbách za tyto kursy a o vydávání osvědčení a udělování mezinárodně titulů absolventům těchto kursů stanoví opatření rektora. Opatření rektora může též stan podrobnosti upraví opatření děkana fakulty nebo ředitele vysokoškolského ústavu. 5.Opatření rektora a případná opatření děkana fakulty nebo ředitele vysokoškolského ústavu 4 a další informace o mezinárodně uznávaných kursech uskutečňovaných univerzitou se zveř veřejné části internetových stránek univerzity a uchazeči o přijetí do mezinárodně uznáv nimi musí být předem seznámeni. 6.Vztahy při poskytování mezinárodně uznávaných kursů jsou založeny na smlouvě. ****************************************************************************************** * Část IV. - Akademičtí pracovníci a ostatní zaměstnanci ****************************************************************************************** Čl. 35 Pracovněprávní vztahy akademických pracovníků 1.Pracovní poměr profesorů a docentů se sjednává zpravidla na dobu neurčitou. 2.Pracovními příkazy vydávanými akademickým pracovníkům nelze zasahovat do akademických sv akademických práv. Čl. 36 Výběrové řízení 1.Výběrové řízení je kromě obsazování pracovních míst akademických pracovníků možné konat dalších zaměstnanců, zejména vědeckých a odborných pracovníků. 2.Pravidla výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků a případně i dalš stanoví řád výběrového řízení. 3.V řádu výběrového řízení mohou být též stanoveny případy, ve kterých lze od konání výběr upustit. Čl. 37 Mzdy Pravidla pro stanovení mezd akademických pracovníků a mezd dalších zaměstnanců stanoví vni předpis. Čl. 38 Habilitace a jmenování profesorem 1.Podrobnosti o předkládání návrhů v souvislosti s akreditací habilitačního řízení a řízen profesorem stanoví akreditační řád. 2.Podrobnosti o habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem, o poplatcích spojený těchto řízeních a o řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem stanoví řád habili řízení ke jmenování profesorem. Čl. 39 Mimořádní profesoři 1.Pracovní místo mimořádného profesora může zřídit rektor na návrh vědecké rady fakulty ne vysokoškolského ústavu. 2.Návrh na obsazení pracovního místa mimořádného profesora předkládá vědecké radě k projed návrh děkana nebo ředitele vysokoškolského ústavu. Čl. 40 Hostující profesoři 1.Učitelé zahraničních vysokých škol, kteří mají postavení srovnatelné s profesory nebo do základě rozhodnutí rektora vydaného na návrh vědecké rady fakulty nebo vysokoškolského ú svého působení na univerzitě užívat pracovní označení „hostující profesor Univerzity Kar 2.Hostující profesoři mají práva a povinnosti členů akademické obce s výjimkou práva volit akademických senátů. Čl. 41 Emeritní profesoři 1.Emeritním profesorem může být jmenován profesor, který je starší 65 let a v minulosti mě na univerzitě. Emeritní profesory jmenuje rektor na návrh vědecké rady fakulty. 2.„Emeritní profesor Univerzity Karlovy“ je čestný titul, který nezakládá členství v akade univerzity. Emeritní profesoři mají právo účastnit se tvůrčí činnosti na univerzitě a za používat její zařízení a informační technologie; jinak jmenování emeritním profesorem ne majetkoprávní nároky. Emeritní profesoři mají rovněž právo, aby jim bylo uděleno slovo n členů akademické obce. Čl. 42 Doktoráty honoris causa 1.Titul doktor honoris causa (ve zkratce „Dr. h. c.“) může univerzita udělit osobnostem, k mezinárodním měřítku významně zasloužily o rozvoj vědy nebo kultury anebo jinak o prospě 2.O udělení titulu doktor honoris causa rozhoduje rektor po vyjádření vědecké rady. Návrh tohoto titulu podává rektorovi děkan spolu se stanoviskem vědecké rady fakulty. Rektor m titul doktor honoris causa předložit vědecké radě k vyjádření též z vlastního podnětu. Čl. 43 Profesoři in memoriam 1.Profesorem in memoriam může být jmenován akademický pracovník, který za svého života dos výsledků ve vzdělávací a tvůrčí činnosti a který zemřel v souvislosti s plněním svých pr Tento titul může být udělen i v dalších zvláštního zřetele hodných případech. 2.Profesora in memoriam jmenuje rektor na návrh vědecké rady fakulty nebo z vlastního podn jmenovat profesora in memoriam se vyjadřuje vědecká rada. 3.„Profesor in memoriam Univerzity Karlovy“ je čestný titul, který nezakládá žádné majetko ****************************************************************************************** * Část V. - Strategický záměr, výroční zprávy, hodnocení činnosti a zajišťování kvality ****************************************************************************************** Čl. 44 Vypracování strategického záměru a jeho využití 1.Strategický záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké nebo dalš činnosti univerzity (dále jen „strategický záměr“) je základním programovým dokumentem u 2.Strategický záměr vychází zejména z koncepcí rozvoje univerzity. 3.Při přípravě strategického záměru se vychází ze zájmu univerzity. Fakulty a další součás přípravě podílejí a mohou se k návrhu strategického záměru před jeho projednáním ve věde schvalováním v senátu vyjádřit. 4.Ze strategického záměru univerzity se vychází zejména při přípravě změn vnitřní organiza nových studijních programů a zaměření tvůrčí činnosti, jakož i při přípravě strategickýc a obdobných dokumentů dalších součástí. 5.Strategický záměr se konkretizuje v každoročních plánech jeho realizace. Čl. 45 Výroční zprávy a jejich využití 1.Výroční zpráva o činnosti a výroční zpráva o hospodaření se zpracovávají na základě univ podkladů, jakož i výročních zpráv fakult a podkladů z dalších součástí; obsahují též hod dalších součástí z pohledu univerzity jako celku. 2.Závěry výročních zpráv jsou využívány v řídící činnosti a pro účely konkretizací strateg vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzit Čl. 46 Systém zajišťování kvality a s ním spojeného vnitřního hodnocení kvality činností univerzi 1.V rámci systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzity (dále je zajišťování a vnitřního hodnocení kvality“) jsou též a.zabezpečovány standardy pro vzdělávací činnost a tvůrčí činnost a s nimi související č b.nastaveny postupy a nástroje ke zjišťování a odstraňování nedostatků v činnostech univ součástí a dále ke zvyšování kvality hodnocených činností. 2.Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality zahrnuje a.v oblasti vzdělávací činnosti zejména institucionální akreditace oblastí vzdělávání, a studijních programů, akreditace habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem, oprávnění uskutečňovat studijní programy v rámci institucionální akreditace, vnitřní h studijních programů, jehož součástí je i studentské hodnocení a hodnocení absolventy s programů, vnitřní hodnocení kvality programů celoživotního vzdělávání a vnitřní hodnoc mezinárodně uznávaných kursů, b.v oblasti tvůrčí činnosti zejména přípravu a hodnocení prvků, nástrojů nebo součástí d koncepčního rozvoje jednotlivých vědních oborů včetně studentské vědecké činnosti, pod tvůrčí činnosti, hodnocení vědecké a další tvůrčí práce, c.podpůrné činnosti, zejména hodnocení efektivnosti zabezpečování činností univerzity, v jakož i kvality infrastruktury univerzity a podpůrných služeb a d.další oblasti, o nichž tak rozhodne rektor. Čl. 47 Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity 1.Systém zajišťování a vnitřního hodnocení kvality zohledňuje zaměření činnosti jednotlivý a dalších součástí a vychází z principu, že prvotní postupy a nástroje zajišťování kvali uplatňovány na fakultách, dalších součástech a rektorátu univerzity. 2.Podrobnosti sytému zajišťování kvality a vnitřního hodnocení jsou stanoveny v pravidlech zajišťování vnitřního hodnocení kvality univerzity. 3.Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity zahrnují zejména a.standardy systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity, b.postupy systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity, c.působnosti a povinnosti vedoucích zaměstnanců a členů orgánů univerzity a jejích součá kvalitě vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností. 4.Pravidla dále upravují zapojení fakult a dalších součástí univerzity do vnitřního hodnoc zpracování vlastních hodnotících zpráv fakult a vysokoškolských ústavů, zpracování vlast zprávy univerzity, hodnocení studijních programů a další záležitosti, o nichž stanoví zá školách, jiný právní předpis nebo vnitřní předpis univerzity, že náleží do systému zajiš vnitřního hodnocení univerzity. 5.Povinností všech součástí univerzity je poskytovat včas, úplně a pravdivě všechny údaje, stanoví pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity nebo jiný univerzity. 6.Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností s jednou za pět let a dále vždy před zahájením přípravy nového strategického záměru nebo s rektor. 7.Výsledků hodnocení se využívá též při strategickém řízení a rozhodování na všech úrovníc jejích součástí. Čl. 48 Vnější hodnocení univerzity 1.Univerzita může podstoupit vnější hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisej všeobecně uznávanou hodnotící agenturou nebo, je-li to vhodné, profesní agenturou. Vnějš zpravidla mezinárodní charakter. 2.O účasti na vnějším hodnocení rozhodne rektor po projednání návrhu v radě pro vnitřní ho vědecké radě, dle povahy hodnocení si rektor též vyžádá stanovisko mezinárodní rady univ 3.Podkladem pro hodnocení jsou výstupy z vnitřního hodnocení vzdělávací, vědecké a další t souvisejících činností univerzity, dále zprávy a údaje o vstupech a výstupech činnosti u fakult a dalších součástí a další údaje stanovené rektorem na základě pravidel daného ho vyžádané hodnotitelem. Povinností všech součástí je tyto podklady poskytovat včas, úplně ****************************************************************************************** * Část VI. - Hospodářské záležitosti ****************************************************************************************** Čl. 49 Rozpočet a rozpočtové provizorium 1.Rozpis příspěvků a dotací institucionálního charakteru, který je samostatnou součástí ro univerzity, je sestavován na základě principů rozdělování příjmů univerzity, jež v rámci rozpočtu univerzity stanoví na návrh rektora senát. 2.Principy rozdělování příjmů univerzity jsou založeny zejména na typu a finanční náročnos uskutečňovaných studijních programů, počtu studentů, výsledcích a výkonech ve vzdělávací činnosti, a to s přihlédnutím ke strategickému záměru. 3.Po 1. lednu se rozpočtové hospodaření až do schválení rozpočtu univerzity řídí rozpočtov v jehož rámci lze uskutečnit měsíčně výdaje až do výše jedné dvanáctiny příjmů v minulém roce. Rektor, na fakultě děkan a na další součásti její ředitel jsou oprávněni činit nez k zajištění rozpočtového hospodaření. Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozp provizoria se zúčtují na rozpočet univerzity po jeho schválení. 4.Fakulty a další součásti vypracovávají rozvahu příjmů, do nichž zahrnují prostředky přid příspěvků a dotací institucionálního charakteru a předpokládané další příjmy součásti, a rozvaha nesmí být sestavena jako deficitní. Čl. 50 Nakládání s majetkem 1.O nakládání s majetkem univerzity rozhoduje a jejím jménem v souvislosti s tím jedná a.rektor vždy ve věcech uvedených v § 15 odst. 1 písm. a) až d) zákona o vysokých školác nakládání s dary v hodnotě přesahující 500 000 Kč, včetně jejich přijímání, a s předmě hodnoty, jakož i ve věcech, které si opatřením vyhradí, b.kvestor ve věcech, které nejsou uvedeny pod písmeny a), c) nebo d), c.děkan, popřípadě v rozsahu stanoveném opatřením děkana tajemník fakulty, ve věcech maj jehož správy je jim svěřen, jde-li o 1.nájem nebytových prostor, popřípadě nemovitosti, o výměře do 500 m2 za předpokladu, se smlouva uzavírá, nepřesahuje dobu pěti let; to platí i pro jiné smlouvy, z nichž užívat nebytové prostory nebo nemovitost, 2.nájem služebního bytu v prostorách fakulty zaměstnanci univerzity, 3.nakládání s movitým majetkem, jehož pořizovací cena nepřesahuje částku 5 000 000 Kč, předchozím písemném souhlasu rektora, popřípadě kvestora, byl-li k tomu rektorem zmo majetkem, jehož pořizovací cena přesahuje částku 5 000 000 Kč a nepřesahuje částku u odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách, nejde-li o dary, 4.nakládání s dary v hodnotě nepřesahující 500 000 Kč, včetně jejich přijímání, 5.jednání ve věcech souvisejících s řádnou správou svěřeného majetku, d.ředitel další součásti, o níž je v organizačním řádu univerzity stanoveno, že je mu sv správy majetku, jde-li o 1.nakládání s přidělenými finančními prostředky, 2.jednání ve věcech doplňkové činnosti včetně nakládání s prostředky získanými z této 3.nájem nebytových prostor, popřípadě nemovitosti, o výměře do 500 m2 za předpokladu, se smlouva uzavírá, nepřesahuje dobu pěti let; to platí i pro jiné smlouvy, z nichž užívat nebytové prostory nebo nemovitost, 4.nájem služebního bytu v prostorách další součásti zaměstnanci univerzity, 5.nakládání s movitým majetkem, jehož j pořizovací cena nepřesahuje částku 5 000 000 K předchozím písemném souhlasu rektora, popřípadě kvestora, byl-li k tomu rektorem zmo majetkem, jehož pořizovací cena přesahuje částku 5 000 000 Kč a nepřesahuje částku u odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách, nejde-li o dary, 6.nakládání s dary v hodnotě nepřesahující 500 000 Kč, včetně jejich přijímání, 7.jednání ve věcech souvisejících s řádnou správou svěřeného majetku. 2.Nakládání s majetkem musí být v souladu s přímo aplikovatelnými předpisy Evropské unie u veřejnou podporu. Čl. 51 Uzavírání smluv o užívání nebytových prostor nebo nemovitostí 1.K uzavření smluv o nájmu nebytových prostor, popřípadě nemovitostí, které nejsou uvedeny 1 písm. c) nebo d), je zapotřebí předchozího vyjádření senátu, pokud výměra dotčených pr 500 m2 nebo doba, na kterou se smlouva uzavírá, přesahuje pět let; to platí i pro jiné s vznikne právo užívat nebytové prostory nebo nemovitosti. 2.K uzavření smluv o nájmu nebytových prostor, popřípadě nemovitostí, které nejsou uvedeny odst. 1 písm. c) a které se týkají prostor užívaných fakultou, je zapotřebí předchozího akademického senátu fakulty; to platí i pro jiné smlouvy, z nichž vznikne právo užívat n nebo nemovitosti. 3.Ustanovení odstavce 1 a 2 se nevztahují na pronájmy, jejichž doba nepřesahuje 48 hodin. 4.O uzavřených smlouvách, k jejichž uzavření se v souladu s čl. 50 odst. 1 písm. c) a d) a 2 nevyjadřuje akademický senát fakulty, nebo senát, informuje děkan, ředitel nebo rektor písemně, a to nejméně jednou ročně. Čl. 52 Zakládání právnických osob, vklady majetku univerzity 1.Součástí návrhu rektora na založení právnické osoby, nebo na peněžitý anebo nepeněžitý v do právnické osoby je rozbor, z něhož musí vyplývat, jak navrhovaný záměr přispívá k pln uvedených v čl. 2 nebo čl. 5 odst. 2 až 4. Předkládá-li podnět v této věci rektorovi děk též vyjádření akademického senátu fakulty k tomuto záměru. 2.Návrh zakládací listiny, stanov nebo obdobného dokumentu právnické osoby, kterou univerz založit, musí být formulován tak, aby univerzitě umožnil plnit úkoly podle odstavce 1 pr výkonných a dozorčích orgánů zakládané osoby. 3.Peněžitý nebo nepeněžitý vklad univerzity do právnické osoby lze učinit za předpokladu, plnění úkolů uvedených v odstavci 1. Čl. 53 Hospodaření a správa majetku 1.Univerzita vlastní majetek potřebný k činnostem uvedeným v čl. 2. 2.Hospodaření univerzity a nakládání s majetkem univerzity probíhá tak, aby v rámci hospod nedocházelo k nedovolené veřejné podpoře podniků. 3.Další podrobnosti o pravidlech hospodaření a o pravidlech pro správu majetku upravují vn univerzity. Hospodaření fakult a dalších součástí, o nichž je v organizačním řádu univer že jejich ředitelům je svěřen výkon správy majetku, upravují v mezích těchto vnitřních p fakult a vnitřní předpisy těchto dalších součástí. Čl. 54 Kontrola hospodaření 1.Kontrola hospodaření je prováděna rektorem, periodicky nebo mimořádně, osobami jím pověř základě rozhodnutí rektora nebo usnesení senátu. K provádění kontrol může rektor zřídit útvar rektorátu. 2.Hospodaření podléhá též kontrole senátu. 3.Ke kontrole hospodaření musí fakulty a další součásti poskytnout kdykoli všechny potřebn Jednotliví zaměstnanci jsou povinni poskytnout pravdivé a úplné informace. Na vyžádání j podat písemné vyjádření ke kontrolnímu zjištění. 4.Výsledky kontrol se využívají v řídící činnosti i při přípravě strategického záměru. ****************************************************************************************** * Část VII. - Akademické insignie, obřady a pocty ****************************************************************************************** Čl. 55 Akademické insignie 1.Výrazem tradic univerzity jsou akademické insignie univerzity a fakult. 2.Akademické insignie jsou užívány zejména při imatrikulacích a promocích, při slavnostníc akademických senátů a vědeckých rad a při příležitosti zahájení nebo skončení významných univerzity. 3.Akademické insignie jsou nezcizitelným majetkem univerzity a musí být chráněny způsobem jejich významu. 4.Popis akademických insignií je uveden v příloze č. 3 tohoto statutu. Dokumentace akademi je uložena v archivu univerzity. Čl. 56 Znak univerzity 1.Znakem univerzity je vyobrazení otisku „pečetidla pražské univerzity“, které patří mezi univerzity. 2.Znaku univerzity se používá zejména k označení bakalářských, magisterských, doktorských diplomů, vysvědčení, osvědčení, korespondence, publikací, tiskovin a prezentací univerzi 3.Znak univerzity je chráněn jako ochranná známka. 4.Znak univerzity je vyobrazen v příloze č. 4 tohoto statutu. Pravidla pro jeho používání jsou stanoveny zásadami používání a ochrany znaku univerzity. Pravidla pro jednotné způs užívání znaku univerzity stanoví rektor opatřením, ke kterému se vyjadřuje senát. Čl. 57 Znaky fakult a dalších součástí 1.Znak fakulty vyjadřuje identitu fakulty jakožto základní součásti univerzity. 2.Vyobrazení znaku fakulty a jeho používání musí být v souladu s předpisy uvedenými v čl. Znak fakulty musí být volen tak, aby po grafické stránce mohl být v souladu s těmito pře používán se znakem univerzity. 3.Znak fakulty je uveden ve statutu fakulty. Vnitřní předpis fakulty může stanovit zásady ochrany znaku fakulty. 4.Ustanovení odstavců 1 až 3 se vztahují přiměřeně i na znak další součásti, pokud rektor stanoví, že tato součást znak užívá. Čl. 58 Taláry a oděvy pedelů 1.Univerzitní taláry jsou při imatrikulacích, promocích a dalších slavnostních příležitost užívat a.rektor a prorektoři, b.děkani a proděkani, c.členové předsednictva senátu, d.jiní akademičtí pracovníci, e.kvestor a tajemníci fakult, f.významní hosté univerzity a fakult podle rozhodnutí rektora. 2.Popis talárů a oděvů pedelů je dokumentován a uložen v archivu univerzity. Čl. 59 Imatrikulace a promoce 1.Imatrikulace je akademický obřad, který se koná na začátku studia ve studijním programu. akademický obřad, který se koná po řádném ukončení studia ve studijním programu, po vyko rigorózní zkoušky, při příležitosti jmenování docentem a při příležitosti udělování dokt causa univerzity. 2.Při imatrikulaci skládají studenti po zápisu do studia ve studijním programu slavnostní 3.Při promoci: a.absolventi studijních programů skládají slavnostní slib, jehož znění je obsaženo ve st fakulty, a přebírají vysokoškolský diplom včetně dodatku k diplomu, b.absolventi státní rigorózní zkoušky skládají slavnostní slib a přebírají diplom včetně státní rigorózní zkoušce, c.jmenovaní docenti přebírají jmenovací dekrety, d.kandidáti na udělení doktorátu honoris causa skládají slavnostní slib a přebírají talá řetěz, který je při obřadu zapůjčen. 4.Postup při imatrikulacích a promocích stanoví řád imatrikulací a promocí. Čl. 60 Karolinum Univerzita užívá budovu Karolina, která je národní kulturní památkou, především jako sídlo akademických samosprávných orgánů a ke konání akademických obřadů. 2. Poměry Karolina jakožto národní kulturní památky jsou upraveny zvláštními právními před Čl. 61 Pamětní medaile univerzity a fakult 1.Univerzita a fakulty udělují pamětní medaile akademickým pracovníkům, studentům, jakož i které se zasloužily o rozvoj univerzity nebo fakulty, o rozvoj vědy, vzdělanosti nebo ak svobod. 2.Dokumentace medailí je uložena v archivu univerzity. 3.Podrobnosti jsou upraveny řádem pro udělování medailí univerzity a fakult. ****************************************************************************************** * Část VIII. - Společná ustanovení ****************************************************************************************** Čl. 62 Úřední deska 1.Univerzita a každá fakulta má svoji úřední desku. 2.Úřední deska musí být zřetelně označena a umístěna na přístupném místě univerzity nebo f úřední desku fakulty. 3.Na úřední desce se vyvěšují písemnosti v souladu se správním řádem, zákonem o vysokých š právními předpisy. 4.Písemnosti vyvěšené na úřední desce se též zveřejňují ve veřejné části internetových str nebo fakulty. Čl. 63 Zveřejňování informací 1.Ve veřejné části internetových stránek univerzity se zveřejňují a.zápisy z jednání samosprávných akademických orgánů univerzity a stálých poradních orgá časový plán zasedání těchto orgánů, včetně informace o termínu a místu konání nejbližš samosprávných akademických orgánů, b.vnitřní předpisy univerzity včetně úplných znění, c.vnitřní předpisy fakult a dalších součástí, d.opatření rektora, e.opatření kvestora, f.informace o výši úhrad vybíraných za některé úkony od studentů, g.další informace, o kterých tak stanoví zákon o vysokých školách, jiný právní předpis, univerzity nebo informace, o nichž tak rozhodne rektor. 2.Ve veřejné části internetových stránek fakulty nebo další součásti se zveřejňují a.zápisy z jednání samosprávných akademických orgánů fakulty a stálých poradních orgánů plán zasedání těchto orgánů, včetně informace o termínu a místu konání nejbližších zas b.opatření děkana nebo ředitele další součásti, c.vnitřní předpisy fakulty nebo další součásti včetně úplných znění a odkaz na vnitřní p univerzity zveřejněné podle odstavce 1 písm. b), d.výroční zprávy o činnosti, výroční zprávy o hospodaření, strategické záměry fakulty a konkretizace a obdobné dokumenty další součásti, e.další informace, o kterých tak stanoví zákon o vysokých školách, jiný právní předpis, univerzity, fakulty nebo další součásti anebo informace, o nichž tak rozhodne děkan ne součásti. Čl. 64 Razítka univerzity Univerzita používá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem „U Karlova“ v případech stanovených právním předpisem. Podobu a pravidla užívání ostatních razítek stanoví rektor opatřením. Čl. 65 Výkladové pravidlo Ustanovení tohoto statutu je třeba vykládat ve smyslu principů vyjádřených v preambuli. V vykládá tato ustanovení senát. Čl. 66 Vnitřní předpisy univerzity Vnitřními předpisy univerzity jsou její a.statut, b.volební řád akademického senátu, c.jednací řád akademického senátu, d.zásady používání a ochrany znaku univerzity, e.studijní a zkušební řád, f.řád přijímacího řízení pro uchazeče, g.stipendijní řád, h.disciplinární řád pro studenty, i.rigorózní řád, j.řád celoživotního vzdělávání, k.řád imatrikulací a promocí, l.jednací řád vědecké rady, m.řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem, n.grantový řád, o.ediční řád, p.pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality, q.akreditační řád, r.řád pro hodnocení vzdělávací činnosti studenty a absolventy, s.řád rady pro vnitřní hodnocení, t.pravidla hospodaření, u.pravidla pro správu majetku, v.řád výběrového řízení, w.vnitřní mzdový předpis, x.řád pro poskytování ubytovacích a stravovacích služeb, y.pravidla podpory zájmové činnosti studentů, z.řád pro udělování medailí univerzity a fakult. Čl. 66a Mimořádný stav 1.Z důvodu zejména vyhlášení nouzového stavu, stavu ohrožení státu, válečného stavu,38a) ž ekologické nebo průmyslové havárie a nehody nebo jiného nebezpečí, které ohrožuje životy značném rozsahu, lze vyhlásit mimořádný stav. 2.Pro univerzitu nebo více jejích součástí vyhlašuje mimořádný stav rektor svým opatřením. vyhlašuje mimořádný stav její děkan, pro další součást její ředitel a pro rektorát kvest opatření. Mimořádný stav lze vyhlásit na dobu nejvýše 60 dní. Mimořádný stav lze nejvýše prodloužit, a to i opakovaně. Před prodloužením mimořádného stavu ten, kdo mimořádný sta předloží záměr prodloužení k vyjádření příslušnému akademickému senátu. Jestliže od skon stavu uplynulo méně než 30 dní, postupuje se obdobně i při vyhlášení nového mimořádného 3.Informace o vyhlášení mimořádného stavu se bezodkladně zveřejňuje ve veřejné části inter univerzity a fakulty nebo další součásti, které se týká. Ten, kdo mimořádný stav vyhlásí informuje senát a dále všechny akademické senáty fakult, kterých se mimořádný stav týká. 38a) Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky. Čl. 66b Krizový štáb 1.Současně s vyhlášením mimořádného stavu je tím, kdo ho vyhlašuje, jmenován krizový štáb, zejména: a.sledovat a vyhodnocovat situaci, b.koordinovat činnost jednotlivých fakult, dalších součástí a rektorátu, a jejich pracov c.podílet se na přípravě přijímaných opatření a d.informovat o přijímaných opatřeních ve veřejné části internetových stránek a dalšími v prostředky. 2.V případě, že je mimořádný stav vyhlášen pro celou univerzitu nebo více jejích fakult ne součástí, jmenuje rektor ústřední krizový štáb (dále jen „ÚKŠ“). Členy ÚKŠ jsou zpravidl kvestor, kancléř, vybraní prorektoři nebo členové kolegia rektora, předseda senátu, stud předsednictvem senátu, vedoucí bezpečnostního odboru, vedoucí personálního odboru, vedou vedoucí právního odboru, vedoucí ekonomického odboru, vedoucí odboru vnějších vztahů, ve zahraničních vztahů, vedoucí odboru pro vědu a výzkum a vedoucí odboru pro studium a zál studentů. Předsedou ÚKŠ je rektor nebo kvestor. Každá fakulta nebo další součást univerz mimořádný stav týká, jmenuje bezodkladně kontaktní osobu pro jednání s ÚKŠ, která předáv z ÚKŠ děkanovi nebo řediteli a informuje ÚKŠ o aktuálním vývoji na příslušné fakultě neb součásti. 3.Pro každou fakultu nebo další součást, nebo rektorát, na kterých je mimořádný stav vyhlá děkan, ředitel, nebo kvestor krizový štáb dané fakulty nebo další součásti, nebo rektorá krizového štábu jsou zpravidla děkan, tajemník, předseda akademického senátu fakulty a s akademickým senátem na fakultě, ředitel na další součásti, kvestor na rektorátu a dále z jednotlivých relevantních pracovišť. Předsedou krizového štábu je děkan nebo tajemník na ředitel na další součásti a kvestor na rektorátu. O závěrech jednání krizového štábu je informován kvestor. Čl. 66c Jednání distančním způsobem a rozhodování per rollam 1.V období mimořádného stavu mohou všechny univerzitní orgány a komise (dále jen „orgány“) orgány a orgány dalších součástí jednat distančně nebo hlasovat per rollam, a to bez ohl úpravu ve vnitřních předpisech univerzity či fakulty. 2.Pro distanční jednání orgánu se přiměřeně použijí ustanovení upravující jeho prezenční j 3.Pokud se jedná o orgány, jejichž zasedání jsou veřejná, je u distančního zasedání jeho v zajištěna. 4.V případě hlasování per rollam rozešle osoba oprávněná svolat zasedání návrh, o kterém s všem členům orgánu. Návrh obsahuje zejména a.návrh usnesení, b.lhůtu na vyjádření, c.informace o způsobu, kterým se hlasuje, d.podkladové materiály včetně zdůvodnění, proč je nutné o této věci hlasovat per rollam. 5.Člen orgánu může při hlasování per rollam hlasovat pro, proti nebo se zdržet. Pokud člen neodevzdá, má se za to, že se zdržel. Návrh je přijat, vyjádří-li se pro něj většina vše Výsledek hlasování per rollam je bezodkladně zveřejněn obvyklým způsobem, případě oznáme týká. Tímto způsobem je možné hlasovat o jednom návrhu nebo o několika návrzích současně však musí mít vždy možnost se vyjádřit ke každému návrhu zvlášť. Pokud se jedná o otázky orgán hlasovat tajným hlasováním a tajné hlasování nelze zajistit, musí nejprve proběhno rollam o tom, zda lze o dané otázce hlasovat veřejně. 6.Pokud je to nezbytně nutné, mohou orgány hlasovat per rollam i o otázkách, u kterých to vylučují. Nezbytnost posuzuje předsednictvo či předseda orgánu. Čl. 66d Zkrácení lhůt 1.V době mimořádného stavu je možné zkrátit procesní lhůty pro jednání orgánů, které jsou vnitřními předpisy univerzity, fakulty nebo další součásti. Tímto způsobem nelze zkrátit obecně závaznými právními předpisy. 2.O zkrácení lhůt rozhoduje předsednictvo nebo předseda orgánu, který má materiál projedna Čl. 66e Volby do akademických senátů V době mimořádného stavu je možné volby do senátu a akademických senátů fakult provést čás elektronicky pomocí počítačové sítě, a to i na těch fakultách a dalších součástech, jejich předpisy to neumožňují. Takový postup je možný pouze na základě usnesení akademického sená fakulty. V případě voleb do senátu musí být usnesení spolu s dokumentem o technických podr organizace, průběhu a zabezpečení takových voleb oznámeno hlavní volební komisi. Hlavní vo ve lhůtě 10 dní od doručení usnesení zaujme stanovisko. Konat volby do senátu elektronicky souhlasným stanoviskem hlavní volební komise. Případné námitky členů akademické obce fakul akademickému senátu fakulty a hlavní volební komisi. ****************************************************************************************** * Část IX. - Přechodná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** Čl. 67 Přechodné ustanovení o vnitřních předpisech univerzity Do dne nabytí účinnosti nových vnitřních předpisů univerzity se postupuje podle dosavadníc předpisů univerzity, pokud neodporují zákonu o vysokých školách. Čl. 68 Přechodné ustanovení o vnitřních předpisech fakult a dalších součástí 1.Fakulty a další součásti předloží akademickému senátu univerzity návrhy nových vnitřních změn vnitřních předpisů do šesti měsíců ode dne, kdy tento statut nebo obsahově odpovída předpis nabude platnosti. Tyto návrhy musejí být v souladu s platnými vnitřními předpisy 2.Do dne nabytí účinnosti nových vnitřních předpisů nebo změn vnitřních předpisů fakulty n součásti se postupuje podle dosavadních vnitřních předpisů fakulty nebo další součásti, zákonu o vysokých školách nebo vnitřním předpisům univerzity. Čl. 69 Přechodné ustanovení o orgánech podle tohoto předpisu Osoby zvolené nebo jmenované podle dosavadních předpisů se považují za osoby zvolené nebo tohoto předpisu. Jejich funkční období není tímto předpisem dotčeno. Čl. 70 Závěrečná ustanovení 1.Zrušuje se statut Univerzity Karlovy v Praze registrovaný Ministerstvem školství, mládež dne 26. dubna 1999, včetně svých příloh, ve znění pozdějších změn. 2.Zrušuje se řád pro udělování cen studentům Univerzity Karlovy v Praze registrovaný Minis školství, mládeže a tělovýchovy dne 2. října 2000. 3.Tento statut byl schválen senátem dne 25. listopadu 2016. 4.Tento statut nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělových 5.Tento statut nabývá účinnosti prvního dne kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy PhDr. Tomáš Nigrin, Ph.D. Prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. předseda akademického senátu rektor *** Platnost a účinnost změn Změny Statutu Univerzity Karlovy byly schváleny podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 3 zákona č o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve zněn předpisů, Akademickým senátem Univerzity Karlovy v Praze dne 23. října 2020. Změny Statutu Univerzity Karlovy nabývají platnosti podle § 36 odst. 4 zákona o vysokých š registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Změny Statutu Univerzity Karlovy zaregistrované dne 27. října 2020 pod čj. MSMT-40826/2020 nabývají účinnosti prvního dne měsíce následujícího po dni nabytí platnosti. Přechodné ustanovení změn ze dne 27. října 2020 (1. změna) Funkční období členů Rady pro vnitřní hodnocení a oborových rad jmenovaných přede dnem nab této změny Statutu není touto změnou Statutu dotčeno. § 2 odst. 7 a část druhá zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění d (zákon o vysokých školách). § 4 zákona o vysokých školách. § 2 odst. 1 zákona o vysokých školách. § 2 odst. 1 a § 60 zákona o vysokých školách. § 20 odst. 2 zákona o vysokých školách. § 22 odst. 1 zákona o vysokých školách. § 3 zákona o vysokých školách. § 7 odst. 1 a § 25 odst. 1 zákona o vysokých školách. § 17 a 33 zákona o vysokých školách; pro další součásti srov. § 9 odst. 1 písm. b) zákona školách. § 8 a 9 zákona o vysokých školách. § 11 a 12 zákona o vysokých školách. § 12a zákona o vysokých školách. § 10 zákona o vysokých školách. § 16 zákona o vysokých školách. § 25 odst. 2 zákona o vysokých školách. § 25 odst. 1 a 2 zákona o vysokých školách. čl. 16 odst. 2 volebního řádu senátu. § 47b zákona o vysokých školách. § 51 odst. 2 zákona o vysokých školách. § 47a zákona o vysokých školách. § 44 odst. 6 a 7 zákona o vysokých školách. § 47 odst. 6 zákona o vysokých školách. § 106 zákona o vysokých školách. zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR, ve znění pozdějších předpisů. § 46 odst. 5 zákona o vysokých školách. § 60a zákona o vysokých školách. § 70 odst. 2 zákona o vysokých školách. § 21 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. § 9 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. § 21 odst. 1 písm. a) zákona o vysokých školách. § § 27 odst. 1 písm. d) zákona o vysokých školách. § Právní úprava Evropské unie v oblasti veřejné podpory, zejména čl. 107 a násl. Smlouvy o Evropské unie. § 15 odst. 1 písm. d) a § 9 odst. 2 písm. c) zákona o vysokých školách. § 20 odst. 3 zákona o vysokých školách. § Právní úprava Evropské unie v oblasti veřejné podpory, zejména čl. 107 a násl. Smlouvy o Evropské unie. § Zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách. Zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů. Usnesení 30. března 1962, bod 15.; registrováno v částce 36/1962 Sb. zákon č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých záko pozdějších předpisů. § 36 zákona o vysokých školách. Registrace byla provedena dne 14. prosince 2016.