Opatření rektora č. 14/2020 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Výkon práce z domova (home office) K provedení: - Gestor: Personální odbor Účinnost: 15. dubna 2020 [změněno a doplněno OR č. 40/2020 [ URL "UK-10751.html "] ] [zrušeno OR č. 32/2022 [ URL "UK-12130.html "] ] ****************************************************************************************** * Výkon práce z domova (home office) ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Základní ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření řeší a upravuje výkon práce z domova. Pod pojmem práce z domova (home offi „H/O“) se rozumí výkon práce v souladu s uzavřenou pracovní smlouvou a pracovním zařazen místo výkonu práce, tedy z domova nebo z jakéhokoliv jiného místa na území ČR, kde se za nachází. 2.Práce z domova je benefitem, který zaměstnavatel, tj. Univerzita Karlova (dále jen „zamě nebo též jen „UK“), zaměstnanci poskytuje na základě vzájemné dohody o výkonu práce z do „dohoda H/O“). 3.Zaměstnavatel si vyhrazuje právo ve výjimečných případech zaměstnanci práci z domova nař aniž by tato možnost byla sjednána v pracovní smlouvě, nebo byla uzavřena dohoda H/O. Ve odůvodněných případech (zejm. v rámci karanténních opatření, při řešení mimořádných udál zaměstnavatel nařídit výkon práce z domova i plošně pro všechny zaměstnance. 4.Zaměstnavatel si se zaměstnancem výkon práce z domova a jeho rozsah sjedná v pracovní sm eventuálně zaměstnavatel může se zaměstnancem upravit podmínky práce z domova v rámci sa uzavřené dohody H/O. Předmětem dohody H/O je zejména stanovení podrobnějších podmínek k výkonu práce z domova. 5.O uzavírání dohody H/O rozhoduje na fakultách UK a v rámci součástí UK děkan fakulty UK, součásti UK, jenž byl pověřen jednáním v pracovněprávních věcech (Opatření rektora č. 25 děkanem nebo ředitelem pověřený vedoucí zaměstnanec. O uzavírání dohod H/O na rektorátu součástech UK, jejichž ředitelé nebyli pověřeni jednáním v pracovněprávních věcech, rozh UK, popř. jím pověřený vedoucí zaměstnanec. 6.Práce z domova je možná a přípustná jen u těch zaměstnanců, u kterých to povaha jimi vyk provozní podmínky UK připouští. Takové omezení neplatí, pokud zaměstnavatel výkon práce 7.Podrobné podmínky výkonu práce z domova sjedná se zaměstnancem jeho přímý nadřízený (ved vedoucí pracoviště pod.), a to v intencích uzavřené dohody H/O. Nadřízený pracovník také za evidenci čerpání výkonu práce z domova jednotlivými podřízenými (vedení přehledu o to zaměstnanci v kterých dnech vykonávají práci z domova). Tato evidence musí být kdykoliv zpřístupněna ke kontrole děkanovi fakulty UK, řediteli součásti UK nebo kvestorovi UK. 8.Zaměstnavatel si vyhrazuje právo výkon práce z domova po určitou dobu nepovolit, a to i že výkon práce z domova byl sjednán v pracovní smlouvě, resp. byla sjednána dohoda H/O. rozhodnutí je zaměstnavatel povinen zaměstnance s dostatečným předstihem, je-li to možné zároveň i vymezit dobu, po kterou nebude výkon práce z domova přípustný. *========================================================================================= * Čl. 2 - Společná ustanovení *========================================================================================= 1.Výkon práce z domova v rámci zkušební doby zaměstnance je možný jen, jsou-li pro to zvlá zaměstnanec je i přes zkušební dobu schopen si práci sám organizovat a řídit a nadřízený metodickému vedení nového zaměstnance. 2.Výkon práce z domova po dobu pracovní neschopnosti zaměstnance není přípustný. 3.Při výkonu práce z domova plní zaměstnanec své pracovní úkoly s využitím prostředků komu (telefon, email apod.). 4.Při výkonu práce z domova musí být zaměstnanec k zastižení (na telefonu, na pracovním e- dobu své standardní pracovní doby. Porušení této povinnosti je důvodem pro odstoupení od strany zaměstnavatele. 5.Zaměstnanec je i po dobu výkonu práce z domova povinen vést evidenci odpracované pracovn evidenci zasílat svému nadřízenému ve standardní periodě dle příslušných vnitřních předp evidence odpracované pracovní doby, nebo její opožděné zaslání je důvodem pro odstoupení ze strany zaměstnavatele. 6.Výkon práce z domova může být sjednán na jeden i více pracovních dnů v týdnu. 7.Zaměstnanci nepřísluší za výkon práce z domova žádné zvláštní příplatky a také: a.mzda, příplatek ani náhradní volno za práci přesčas, v sobotu, neděli a ve svátek, b.náhrada mzdy při jiných důležitých osobních překážkách v práci, nestanoví-li prováděcí zákoníku práce jinak (nařízení vlády č. 590/2006 Sb., v platném znění); nárok na náhra zaměstnanec pouze v případě úmrtí člena rodiny, vlastní svatby nebo stěhování. 8.Zaměstnanec je v rámci výkonu práce z domova povinen účastnit se všech plánovaných i nep a jiných pracovních setkání podle pokynů nadřízeného zaměstnance. Nadřízený zaměstnanec o konání porady nebo jiného pracovního setkání s využitím prostředků komunikace na dálku 9.Pokud jde o zaměstnance, kteří vykonávají práci v souvislosti s plněním projektu či gran být osobní výdaje v souvislosti s výkonem práce z domova kontrolovány ze strany řídícího jakékoliv jiné osobní výdaje. Do výkazů práce je proto nezbytné uvádět ke konkrétním čin byly v rámci výkonu práce z domova vykonávány, jakou formou byly aktivity (porady, works uskutečněny (např. video hovor, telekonference, telefonický kontakt apod.). V případě ko nezbytné vždy doložit evidenci pracovní doby a existenci dohody H/O. *========================================================================================= * Čl. 3 - Bezpečnost práce *========================================================================================= 1.Zaměstnanec je povinen při výkonu práce z domova dodržovat všechny předpisy, které se tý zdraví a bezpečnosti práce. 2.Dohoda H/O musí obsahovat ustanovení, kterým smluvní strany stvrdí, že zaměstnanec byl ř předpisech o bezpečnosti práce, seznámen s instrukcemi a doporučeními pro uspořádání mís mimo pracoviště zaměstnavatele a s opatřeními zaměstnavatele, které se týkají BOZP. 3.Zaměstnavatel je oprávněn kontrolovat splnění podmínek bezpečného výkonu práce na pracov od pracoviště stanoveném zaměstnavatelem a zaměstnanec je povinen tuto kontrolu pověřený zaměstnavatele strpět. 4.O zamýšlené kontrole je zaměstnavatel povinen zaměstnance předem vyrozumět. V případě, ž bude bránit provedení kontroly tím, že neumožní pracovníkům zaměstnavatele přístup na mí práce, které je odlišné od pracoviště stanoveného zaměstnavatelem, je tato skutečnost dů odstoupení od dohody H/O ze strany zaměstnavatele. 5.Při realizaci samotné kontroly je zaměstnavatelem pověřený kontrolující zaměstnanec povi tak, aby nedošlo k ohrožení nebo poškození zákonem chráněných práv zaměstnance nebo jeho a při kontrole si počínat vždy tak, aby nedošlo ke vzniku škody na straně zaměstnance. 6.V případě pracovního úrazu je zaměstnanec povinen umožnit provedení kontroly bezodkladně pracovního úrazu za účelem šetření okolností úrazu. *========================================================================================= * Čl. 4 - Ochrana informací a osobních údajů *========================================================================================= 1.Zaměstnanec je povinen při výkonu práce z domova zajistit ochranu dat, údajů a informací plněním pracovních úkolů před jejich možným zneužitím třetí osobou a před zveřejněním. Z povinen k plnění této povinnosti zaměstnance poskytnout veškerou nutnou součinnost. 2.Zaměstnanec, který bude při výkonu práce a plnění pracovních úkolů zpracovávat osobní úd zajistit jejich ochranu před jejich poskytnutím třetí osobě, nebo jejich zveřejněním, s případů, kdy k tomu obdržel předchozí písemný souhlas subjektu údajů. Při zpracování oso je zaměstnanec povinen dodržovat příslušné obecně závazné právní předpisy, zejm. nařízen parlamentu a rady EU 2016/679 z 24. 6. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zp osobních údajů, a zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, v platném znění, j vnitřní přepisy zaměstnavatele. 3.Porušení povinností zaměstnance v souvislosti s ochranou informací a osobních údajů je d odstoupení od dohody H/O ze strany zaměstnavatele. *========================================================================================= * Čl. 5 - Dohoda H/O *========================================================================================= 1.Doporučuje se, aby dohoda H/O byla uzavírána na dobu určitou s možností automatické prol odůvodněných případech může být dohoda H/O uzavřena i na dobu neurčitou. 2.Dohoda H/O musí vždy obsahovat ujednání zakládající právo obou stran dohodu vypovědět s výpovědní dobou, která začne běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi smluvní straně. 3.Dohoda H/O musí obsahovat ujednání o právu zaměstnavatele odstoupit od dohody pro podsta pracovních povinností na straně zaměstnance či z důvodů stanovených v tomto opatření, v předpisech nebo v dohodě H/O. 4.Účinnost dohody H/O vždy skončí dnem skončení pracovního poměru zaměstnance k zaměstnava *========================================================================================= * Čl. 6 - Závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření rektora nabývá účinnosti dne 15. dubna 2020. 2.Děkan fakulty UK a ředitel součásti UK, jenž byl pověřen jednáním v pracovněprávních věc prováděcí předpis, který v podrobnostech upraví výkon práce z domova na dané fakultě UK UK. V Praze dne 6. dubna 2020 OR 14/2020 - PDF ke stažení [ URL "UK-10450-version1-or_2020_14.pdf"] Příloha: Vzor dohody o výkonu práce z domova (home office): PDF [ URL "UK-10450-version1-or_2020_14_pril.pdf"] DOC [ URL "UK-10450-version1-or_2020_14