Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK 1. června 2020 ****************************************************************************************** * Přítomní členové Komise pro IT: ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš (MFF), Martin Ponteš (LFHK), Mgr. Marek Vinklát, Ph.D. (HTF), Vojtěch Šv Samuel Kočiščák (MFF), Mgr. Tomáš Konečný (FF), Mgr. et Mgr. David Hurný (PřF), Mgr. Jakub JUDr. Viktor Derka (PF) ****************************************************************************************** * Přítomní členové Sociální komise ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš (MFF), Marek Boňko (FSV), Mgr. Tomáš Konečný (FF), Mgr. et Mgr. David Hu ****************************************************************************************** * Hosté: ****************************************************************************************** Martin Mareš (předseda Grémia předsedů kolejních rad UK), Ing. Jakub Papírník (ÚVT), Amáta (tajemnice AS UK) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Zahájení 2.Informace o testovacím provozu SIS4 ze strany ÚVT 3.Informace o rolích v SISu 4.Zadávací dokumentace KaM 5.Různé ****************************************************************************************** * 1. Zahájení ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, zahájil zasedání. Konstatoval zatímní abs usnášeníschopnosti, ale navrhl zahájit jednání i přes to a následně požádat členy komisí o usneseních prostřednictvím hlasování per rollam. Přítomní členové komisí s tímto postupem ****************************************************************************************** * 2. Informace o testovacím provozu SIS4 ze strany ÚVT ****************************************************************************************** Ing. Papírník informoval o postupu prací na novém SISu a plánu na nejbližší období. Práce rozdělena do šesti bloků, kdy jsou již dva bloky hotovy. Aktuálně se pracuje na bloku č. 3 zejména termíny zkoušek a přihlašování, dále budou následovat moduly obsahující např. hled SZZ. Termín pro implementaci hotových bloků je 31.10.2020. Není však záhodno, aby se v tu spouštěl, protože noví studenti se budou učit se starým SIS3 a plánují tedy tyto moduly za 2021. V červnu 2020 startují práce na bloku č. 4 – Nástěnka, Poplatky a žádosti a další. V částí má být v provozu 31.1.2021. Následovat bude blok č. 5 – stipendia, výpis splněných p a promoce, blok č. 6 – souborový manažer, záložky. Celá předělávka SIS by měla skončit 31. testování se k dnešnímu dni zapojilo celkem 15 fakult a cílem je mít minimálně 1 % zapojen z každé fakulty, kdy mají momentálně zapojených 254 studentů. U některých modulů SIS byl t „facelift“, jinde bude třeba nové programování. Hlavně se chtějí zaměřit na odstranění tzv závodů“ a lepší zvládání velkého počtu přihlášených v jeden okamžik. Ponteš – Před pár lety byla také nabízena možnost testování, ale momentálně neví o tom, že fakultě (LFHK) tato možnost byla v současné době umožněna. Ing. Papírník – Nevylučuje, že chyba je na jejich straně, ale je možné, že se informace o ztratila. Děkuje za notifikaci, informaci o testování pošle na LFHK ještě jednou. Bc. Farkaš – Testování je otevřené, tzn. každý Vám může napsat a zapojit se do něj? Ing. Papírník – Ano, je to čistě na dobrovolnosti daného studenta, zda se chce zapojit. Je – nejvíce zúčastněných mají z FaF a dále z 1.LF je zapojeno mnoho studentů. Bc. Farkaš – Bylo by možné dát přístup všem členům Komise pro IT? Ing. Papírník – Sice to neodpovídá požadavku dobrovolnosti, když to takto předseda komise ano, mohou to tak zařídit. Ponteš – Je možné nějak přepnout mezi starou a novou formou? Ing. Papírník – Ano, to je možné. Vohradská – Jako jedna ze zapojených do testování hodnotí velmi pozitivně rychlé odpovědi novému SISu. Ing. Papírník – Děkuje za zpětnou vazbu a hodnotí to velmi pozitivně. Bc. Farkaš – Kolik osob je do práce na SIS zapojeno? Ing. Papírník – Mám nyní šestičlenný tým pro SIS, plus jednu projektová manažerka, která s na jednotlivé řešitele. Bohužel se mnoho agendy a zaměstnanců ÚVT přeorientovalo na zajišt digitální výuku, takže jsme více osob nemohli vyčlenit. Bylo plánováno nabrat nový tým, al osob v této době nebylo ideální. Bc. Farkaš – Po rozhovoru s JUDr. Horáčkem, pověřeného funkcí kvestora, má pro ÚVT dobré z peníze na SIS neměly být ohroženy. Ing. Papírník – Projektové peníze sice nebudou ohroženy, ale ohroženy budou peníze provozn otázkou, zda nový tým pro SIS vznikne ještě letos či až příští rok. Počítají s tím, že by harmonogram zvládli splnit i ve stávajícím složení, ale finální informace budou mít až v p týdnů. Chtěl by se ještě zmínit o uvažovaných škrtech na ÚVT. Skrze ÚVT „protéká“ spousta služeb, který se používá na celé UK. Pro ně je toto naprosto mandatorní výdaj, s kterým se nic neu se na ÚVT uplatní nějaké procentní škrty, tak budou muset „řezat“ do jiných projektů. Bohu rozpočtu ÚVT je právě z této skupiny mandatorních výdajů a prosí tedy Komisi pro IT AS UK, podpořili a zasadili se o nesnižování jeho rozpočtu. ÚVT se nesnaží generovat zisk, ale sp služby napříč UK. Bc. Farkaš – Tuto informace povede v patrnosti. Má ještě otázku na to, jaký je současný po Jsou zde dvě právní analýzy k vlastnictví SISu. V ÚVT pracují s tím, že kód SISu je ve vla právní posudek však mluví o tom, že je vlastníkem Erudio. Nemá ÚVT obavy z nějakého soudní Ing. Papírník – Nemá aktuální informace k této problematice, ale vzhledem k tomu, že nyní spolupracují na změně SISu, tak si nemyslí, že by byl soudní spor na dohled. Erudio i ÚVT téma tváří stejně. Bc. Farkaš – Je nějak právně ošetřené současné zasahování do SIS? A jsou současné zásahy v Ing. Papírník – Ano, jen se rozporuje to, čí samotný systém je, ale nikdo nerozporuje fakt volnost se SIS nakládat, jak uzná za vhodné. Kolegové z PF rozporovali akorát nejzákladněj produktu, což však z praktického pohledu není důležité. Ponteš – Je možné sladit bankovní účet v SIS spolu s výplatou stipendií? Ing. Papírník – Každá fakulta má vlastní postup, jak zpracovává žádosti o stipendia. Ne ka tak používá stejný formulář a stejný postup, jak tato data ze SIS dostává. Je tak možné, ž dispozici stará data, jež jsou uložena v interních formulářích mimo SIS a nejsou pravideln SIS odpovídá nastavení konkrétní fakulty a při snaze o standardizaci naráží ÚVT na problém Bc. Farkaš – Dojde k sjednocení SIS a WhoIS? Ing. Papírník – Ne, to ne. WhoIS je unikátní systém, který je společný všem fakultám, a kt složitý. Technické propojení se SIS by bylo příliš komplikované, jelikož tento produkt vzn požadavků na základě žádostí mnoha osob. Bc. Farkaš – SIS ale obsahuje mnoho osobních údajů. Nedalo by se to nějak rozdělit, protož Ing. Papírník – Z pohledu toho, že máme unikátní software pro problematiku studentů a máme exkluzivního dodavatele, není efektivní, abychom SIS zavalovali další agendou. Osobně by n SIS na jen nejnutnější studijní problematiku a ostatní personální záležitosti by řešil něj aplikací. Bc. Farkaš – Souhlasí s tím, že se nechceme dostat do područí dodavatele, ale z pohledu už pohodlnější řešit agendu z jedné aplikace, a neproklikávat pěti různými. Pokud bychom měli tak by se alespoň měly dát měnit údaje naráz, aby se nemusely měnit v každé aplikaci zvláš Ing. Papírník – Tvorba jednotné aplikace je pro ně dlouhodobý cíl, ale daří se jej naplňov pomalu. Návrh usnesení: Komise pro informační technologie AS UK bere na vědomí informace o testovacím provozu nový Studijního informačního systému. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 3. Informace o rolích v SISu ****************************************************************************************** Bc. Farkaš – Již dříve se na Komisi pro IT AS UK vedla debata o rolích v SIS. Po rozhovore osobami je požadavek na „standardizaci rolí“ reálný, ale nastal odpor ze strany fakultních se vyjádřili tak, že si role nedovedou představit tak, aby byly některé dány centrálně a d specifické role tvořila fakulta sama. Stále máme archaické role, které mají práva, která j např. neakademický pracovník na MFF vidí veškeré osobní údaje studentů, včetně jejich foto adresy a rozvrhu. Spolu s pověřencem pro ochranu osobních údajů by rádi vydali doporučení správce, aby se na tuto agendu zaměřili. Pověřenec by vydával doporučení, jak uvést role d současnou legislativou. Rád by tímto požádal i ÚVT o spolupráci. Ing. Papírník – Tento krok vítá, protože je možné, že aktuální fakultní správci některé ro neví, jaké tam vlastně jsou. Jedná se zcela o rozumný požadavek, který rádi podpoří. Ponteš – Bude nějaká zpětná vazba k tomu, že se na to fakulty skutečně zaměřili? Bc. Farkaš – Toto doporučení budeme jako Komise pro IT AS UK zastřešovat a on osobně si dá stav následně s fakultními správci konzultoval. Ing. Papírník – Mohl by toto přednést i na pravidelné každoměsíční „SIS komisi“. Některé f zpracovány velmi hezky, ale jiné se nad tím budou muset zamyslet a čísla jim poslat. Kočiščák – Má za to, že toto je spíše agenta pověřence pro ochranu osobních údajů. Bc. Farkaš – Pověřenec pro ochranu osobních údajů má momentálně velmi plnou agendu a tuto pro IT AS UK vítá. Bc. Farkaš má osobně za to, že iniciativa vzešlá od Komise pro IT AS UK protože mnoho fakult možná ani netuší, kdo je současným pověřencem. Návrh usnesení: Komise pro informační technologie AS UK doporučuje fakultním správcům Studijního informačn optimalizovat množství a práva používaných rolí ve spolupráci s Komisí pro informační tech ÚVT a pověřencem pro ochranu osobních údajů na UK. Toto doporučení má za cíl identifikovat a opravit role s nadměrným přístupem k osobním informacím studentů tak, aby byla respektov legislativa. Hlasování 7-0-1 Schváleno ****************************************************************************************** * 4. Zadávací dokumentace KaM ****************************************************************************************** Bc. Farkaš poděkoval všem, kteří se aktivně zapojili do hledání chyb v zadávací dokumentac k tomu, že bodů k opravě je mnoho, tak navrhuje zaslat je Mgr. Ing. Macounovi samostatně a po zapracování těchto požadavků schválit opravenou dokumentaci. Některé, Komisí dříve přip body, byly zapracovány jen v některých ustanoveních, ale zároveň byla jejich implementace souvisejících bodech. Mareš podotknul, že je problém, že systém si mnohdy nedokáže spojit konto vytvořené pro zá CAS účtem studenta. Bc. Farkaš – To by se dalo do požadavků zapracovat. V původní zadávací dokumentaci systém duplicitu na základě rodného čísla, což může být problematické u cizinců, které nemají zdr v ČR. Ponteš upozornil i na problematiku propojování účtu zájemce o studium s následným účtem st zájemce přihlásil do Rehos jiným emailem, než který používá do CAS. Bc. Farkaš informoval i o přidání požadavku na zvládání více uživatelů, jelikož momentálně nastaven maximálně na 250 uživatelů, kteří jej používají současně. Návrh usnesení: Komise pro informační technologie AS UK žádá úpravu zadávací dokumentaci pro nový rezervač a menz ve smyslu následujících bodů: ? Doplnit přesměrování na portál ubytovacích stipendií. ? str. 4: Univerzita Karlova už neobsahuje v názvu „v Praze“. Základní zákaznická funkcion neměřitelnou veličinou. Bylo by správné rozepsat zde stručný výčet funkcionalit běžně přís ? str. 7 bod 2.1.1.1: Systém musí rozeznávat buňkový systém příslušných kolejí. Pokud to n bude to způsobovat potíže u jiných bodu. ? str. 9 bod 2.1.3.2: Chybí role Klient – zobrazení. ? str. 11 bod 2.1.4.2: překlep „Systém dopočítá cenu za období průměrného měsíce a částky na vožených parametrech počet průměrných lůžkodnů v měsíci a sazby DPH.“ ? str.13 bod 2.1.5.2: Doporučujeme žádat o možnost exportu také do formátu .csv (podle RFC univerzálnější pro další zpracování než .pdf, či Excel. ? str. 14 bod 2.1.6.2: Kolej se nemůže současně přerezervovávat a zároveň mít čekací listi vyžaduje ponechání pouze čekací listinu, kde klient bude vidět své pořadí. ? str. 15 bod 2.1.6.2: Klient musí mít pevný požadavek na konkrétní kolej. Tedy při potvrz jasně ví, na které koleji má místo. Možnost výběru prioritní koleje připadá v úvahu pouze čekací listině, a i při této volbě navrhujeme, aby klient mohl odmítnout přiřazení záložní pořád zůstal na čekací listině své prioritní koleje, místo na čekací listině zanikne až po rezervace klientem). ? str. 16 bod 2.1.6.5: Aliance by měly být dostupné všem klientům (i novým). (Klient s pře na lůžko může k sobě přistěhovat svou alianci ve speciálním kole zámluv aliancí, které nás přednostních zámluvách a před volným kolem.) V posledním volném kole může být celá aliance danou volnou kapacitu. ? str. 17 bod 2.1.6.5: Hledání ubytovaných prosíme implementovat jako samostatný požadavek funkční i mimo rezervací lůžek. o Doplnit také možnost zobrazit atributy pokoje z požadavku F-1-1-1. o Byly vynechány omezení pohlaví. Navrhujeme tři možnosti: a) osoby stejného pohlaví na pokoji (základní nastavení, ostatní možnosti vyžadují změnu p klientem); b) osoby stejného pohlaví na buňce; c) bez preference. ? str. 18 bod 2.1.6.7 a 2.1.6.8: V tomto bodě je důležitá emailová notifikace klientů bydl manuálním přiřazení nového klienta na lůžko pracovníkem kolejí. ? str. 19 bod 2.1.6.10: Popis požadavku – Systém musí umožnit klientovi podat žádost o zru nebo a zrušení rezervace. Dále doplnit automatické vrácení rezervačního poplatku. ? str. 20 bod 2.1.7.1: Doplnit možnost klienta editovat, jaké notifikace chce dostávat na o Bod 2.1.7.3: Systém má podporovat elektronický podpis nejenom přes CAS, ale také národní elektronických podpisů České republiky a Slovenské republiky. ? str. 26 bod 2.1.11.2: Doplnit do popisu požadavku adresnou možnost filtrování malých sku jednom patře, na pokojích nad sebou, na jedné straně budovy apod. ? str. 28 bod 2.2.1.2: Do kontroly duplicity doporučujeme doplnit také číslo osoby UK u st schopnost načítat status studenta ze systému CAS (student, uchazeč o studium a zanechané s také sloučení prvotního účtu uchazečů o studium s účtem v CAS. ? str. 34 bod 3.1.5: Požadujeme používaní protokolu https místo uvedeného http, protože se citlivými údaji. ? str. 38 bod 4.1: Prosím, aktualizujte parametry HW infrastruktury ve spolupráci s ÚVT – 2008 byt pasé už před pěti lety. ? str. 40 bod 4.3: Aktualizujte prosím podporované prohlížeče – Internet Explorer 8 není p 1/2016. Prosíme o aktualizování verze jádra Firefox a plnou podporu jádra Chromium. o Bod 4.4: protokol TLS 1.1 je zastaralý a nepodporovaný novými zařízeními. Žádáme tedy o ? str. 41 bod 4.4 (V4-5): Prosíme o doplnění alespoň základního seznamu útoku. ? str. 42 bod 4.5 (V-5-1): Prosím, aktualizujte počty uživatelů (navýšením), totéž platí p přístup (při rezervací je 250 klientů velmi, velmi, velmi nedostatečný počet). ? str. 46 bod (V-6-2): Součástí dodávky musí být kompletní dokumentace systému k instalaci systému. Administrátorská příručka nestačí. o Bod v-6-3: Bylo by vhodné žádat také uživatelskou dokumentaci v CZ a ENG jazyku. Hlasování 9-0-0 Schváleno Bc. Farkaš poděkoval všem přítomných za jejich hlasování a projevil své osobní přání, že d zadávací dokumentaci KaM bude hlasováním posledním, finálním. ****************************************************************************************** * 5. Různé ****************************************************************************************** Do tohoto bodu se nikdo nepřihlásil s podnětem. Bc. Farkaš bude nadále členy komise informovat o průběhu vyjednávání o rolích v SIS. S pří rozloučil a popřál jim hezký zbytek dne. Zapsala: Amáta Vohradská, tajemnice AS UK Schválil: Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK Zápis ke stažení ve formátu .pdf [ URL "UK-10546-version1-01062020_zapis_z_it_komise.pdf"]