Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK 8. září 2020 ****************************************************************************************** * Přítomní: ****************************************************************************************** Prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), Bc. Andrej Farkaš (MFF), Mgr. Jan Pačes (PřF), JUDr. M Mgr. Marek Vinklát, Ph.D. (HTF), Vojtěch Švandelík (MFF) ****************************************************************************************** * Hosté: ****************************************************************************************** PhDr. Radka Římanová, Ph.D. (ředitelka ÚKUK), PhDr. Barbora Drobíková, Ph.D. (ÚKUK), Ing. (ÚVT), Mgr. Martin Maňásek (ÚVT), MUDr. Josef Fontana (3. LF) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Zahájení 2.Nový systém pro Ústřední knihovnu UK 3.Kyberbezpečnost 4.Připravenost na konání hybridních zasedání v budoucnosti 5.Zhodnocení půlroku fungování komise a náplň jejích cílů 6.Různé ****************************************************************************************** * 1. Zahájení ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, přivítal všechny přítomné i ty, kteří se připojili distančně. Zeptal se, zda všichni souhlasí s navrženým programem, a jelikož neby připomínky, tak byl program zasedání odsouhlasen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2. Nový systém pro Ústřední knihovnu UK ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, předal slovo přítomné PhDr. Radce Římanov ředitelce ÚKUK, která se ujala představení tohoto bodu. Poděkovala za možnost vystoupit na systémem Aleph pracuje knihovna od roku 1993 a očekává se, že během dvou let skončí podpor Všechny knihovny mají již jednotnou celouniverzitní licenci systému, v níž je zahrnuto 72 95 licencí pro zaměstnance a 4 stanoviště pro samoobslužné vracení. Systém je napojen na D s nímž komunikuje přes FTP server, který je však od jiného dodavatele, tudíž se bohužel př jen jednou za dva dny a exporty někdy kolabují. Momentálně je v sytému nahráno více jak 10 a 400.000 elektronických knih z více než 300 platforem, z toho 64 platforem je s otevřeným Řízení tohoto systému celouniverzitně je složité, protože některé licence jsou univerzitní oborové či jen projektové. Nemají však žádný systém, který by tyto licence řešil, a proto ručně. Zahraniční univerzitní knihovny pořizují nové knihovní systémy, a proto byly do Víd Lovaně a Kodaně vysláni zaměstnanci knihovny a sledovali tamní knihovní systémy, ptali se jejich užíváním a praktické zkušenosti s implementací systému. Požadavkům, které by ÚKUK n vyhovují pouze zahraniční systémy, protože jsou schopny poskytnout veškeré potřebné funkce aplikace. Doufají, že budou mít do 5 let databázi videopřednášek, které by měly být také d rámci nového systému. Cena se stanovovala v říjnu 2019, přičemž ceny byly navyšovány cca o 3 % a v současné době v Kč. Veřejná zakázka pro integrované knihovní služby, jejíž příprava trvala odhadem asi r byla vyhlášena formou jednacího řízení s uveřejněním, což umožnilo konzultace s potencioná K prvním konzultacím se přihlásily firmy ExLibris a Cosmotron, kde se potencionálním partn zároveň první verze zadávací dokumentace. V květnu 2020 pak byla zakázka vyhlášena a spole byla jediná, která se přihlásila, a zároveň doložila již existující instalace (např. na Ca či Harvardu). Ve smlouvě je zároveň zaručeno, že má UK nárok na stejný běžný vývoj (aktual jaký bude zaručen i ostatním klientům. Smlouva je sepsána dvojjazyčně, přednost má česká v se řídí dle českého občanského zákoníku. Nyní tedy předkládají smlouvu kolegiu rektora, Ko Ekonomické komisi, Ediční komisi a plénu AS UK. Po schválení bude následovat výzva dodavat finální nabídky. Smlouva je uzavírána na 15 let s možností výpovědi – UK má možnost vypově předem, dodavatel 18 měsíců. Pokud do 17 let nedojde k výpovědi smlouvy, tak dojde k další na knihovní systém. Soupis požadavků na systém je nedílnou součástí smlouvy, licence bude 250 zaměstnanců a dojde k navýšení počtu uživatelů (studentů) na 80.000. Benefitem pro studenty bude také to, že při výjezdu do zahraničí budou pracovat v tom samé jakém pracují na UK. Vohradská – Bude systém i v jiných cizích jazycích, jako je např. francouzština a němčina, cizojazyčných verzí dostupná pouze anglická verze? PhDr. Římanová – To si není jistá, ve smlouvě další jazyky specifikovány nejsou, ale při n systému by bylo možné se zkusit s poskytovatelem domluvit na zapnutí dalších modulů. Dr. Vinklát – Mluvilo se zde čistě o softwarovém řešení, ale hardwarově zde nebudou žádné to kompatibilní s tím, co zde již máme. Chápe to správně? Ing. Papírník – Ano, zasíťovaní jsme dobře, a proto bude pro nás ideální cloudové řešení. Dr. Vinklát – Zajímalo by jej, zda je to beta testované alespoň na nějaký jazyk, který nev čárky, aby se předešlo případným problémům. PhDr. Římanová – Již je to instalované i v Polsku. Tyto systémy mají kódování UTF8 a byla pokud bychom se dočkali toho, že budeme ruské knihy katalogizovat v ruštině. Často pak pře dělá problém při vyhledávání. Bc. Farkaš – Bude nějaké školení pro veřejnost? PhDr. Římanová – Školí fakultní knihovny a ty jsou rády, že se dostanou ke koncovým uživat odbývá exkurzí do knihovny, jinde se to koná prostřednictvím povinné součásti diplomového ale nikdy neproběhne. Dr. Vinklát – Neví, jaké jsou vize budoucnosti programu do budoucnosti, což je spojené s m tohoto odvětví a veřejnými zakázkami. Bylo toto řešeno? PhDr. Římanová – Navštěvovali i partnerské univerzity. Ví o sobě a komunikují spolu. … Ve na problém licencí. … Meziknihovní výpůjční služba také lépe funguje v rámci aliance. Návrh usnesení: Komise pro IT bere na vědomí informace o novém systému pro ÚKUK a nemá k zadávací dokument výhrady. Hlasování 6-0-0 Schváleno Bc. Farkaš poděkoval paní ředitelce za poskytnuté informace. ****************************************************************************************** * 3. Kyberbezpečnost ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, informoval o jednáních, jež spolu s Mgr. NÚKIB. Testovali školení o kyberbezpečnosti a došlo k některým změnám v návaznosti na refe systému i studentských senátorů z AS UK. Příklady budou více z univerzity, obsahově se bud jemně – více bude zdůrazněn ramsomware (např. data o výzkumu na jednom PC) a dále přibude údaji (např. heslo správce napsané na monitoru a známé celé kanceláři či export dat studen tabulky). Školení bude v platformě UK Moodle, velikost bude cca 130 MB. Veškeré úpravy, kt bude lokalizovaná, a následně bude nabídnuta i dalším VŠ. Bude to dostupné celé akademické jak zaměstnancům, pedagogům tak i studentům. Řešila se také propagace školení, a proto Kom požádala ÚVT o spolupráci. NÚKIB navrhuje tým o 3 lidech – architekt, auditor a manažer. Tento tým bude pomáhat fakul Ing. Papírník – Uvedl, že toto přichází v době, kdy není ideální týmy rozšiřovat, a není j nějakého odborníka sehnat. Snaží se v této oblasti získat prostředky, které nejsou spojeny rozpočtem UK a doufá, že se přihlásí nejméně 18 škol, aby se do toho mohli pustit. Chtějí legislativní, jelikož není jasné, kam v rámci zákona o kyberbezpečnosti patří VŠ, a rádi b metodiku, jak se má VŠ v běžným denních záležitostech chovat. Nyní zkouší software, který naše zdroje i zdroje z ostatních univerzitních systémů. Má nyní na mysli alerty na potenci který AI bude spravovat, aby k tomu nebyla potřeba manuální lidská obsluha. Doufá, že budo odborníky, které tyto typy služeb budou poskytovat. Mgr. Pačes – Nyní je situace s rozpočty poměrně specifická, ale téma bezpečnosti univerzit aktivní, je to téma, o kterém se hodně mluví. Mohli bychom se v rámci jednání s politiky s nějaké finanční prostředky navíc. Ing. Papírník – Myslí si, že do CRP projektu se přihlásí všechny velké VŠ. Z konzultační s udělat tým, který by podpořil lobbing i tímto směrem. K nám téma prosakuje i z fakultních ano, aktivita by nám pomohla. Mgr. Pačes – Plánuje být v kontaktu s poslanci, kteří se zabývají bezpečností, a zkusí jim nabídnout. Ing. Papírník – Poznamenal, že UK cílem pro potenciální útočníky, protože máme zajímavé vě spravujeme velké množství osobních údajů. Prof. Černý – Dotázal se, zda máme povědomí o míře nebezpečí a zda se dá kvantitativním zp zkatalogizovat množství možných útoků. V Plzni je každoroční přednáška o aktuálních bezpeč opatřeních. Poselství je, že o spoustě věcí nemusíme ani vědět. Máme nějakou kvantifikaci ubráníme a čemu ne? Zanechá tento přístup nějakou stopu? Ing. Papírník – Uvedl, že útoků je celá řada, jsou různě sofistikované. Nejhorší je „pákov spočívá v pákovém využívání jiných zařízení. UK disponuje zařízením, které monitoruje jedn posuzuje je podle stupně nebezpečnosti. Bc. Farkaš – Uvedl, že ani NÚKIB konkrétní čísla nezveřejňuje, zahrnul 4 univerzity a vypi nejčastější typy útoků, přičemž reálná čísla nezveřejňují. Ing. Papírník – Uvedl, že ÚVT každý kvartál uveřejňuje zprávu o činnosti ÚVT. V jednotlivý věnují různým tématům a jeden z nich je zaměřen na kyberbezpečnost, kde jsou příslušné inf Jsou to stovky větších, podstatných útoků, které probíhají každou vteřinu a denně jsou jic Nejčastějším útokem je paralyzace systému. Bc. Farkaš – Otevřel téma centralizace služeb. Rád by věděl, kolik stojí balík Microsoft O studenta. Ing. Papírník – Uvedl, že nejoblíbenější je balíček za 46 eur ročně, čímž si fakulta kupuj svým studentům tentýž balíček. Za jednu administrativní licenci je možno dát licenci až 40 Microsoft dával toto jen plným úvazkům, nyní chce, aby placené licence měli i externisté a MUDr. Fontana – Důležité je informace, že když je program zafinancován pro zaměstnance, ta studenty zdarma. Dále uvedl, že v celouniverzitním opatření institucionálního plánu a prog strategického řízení je sekce „Flexibilní formy výuky“, přičemž při jeho představení bylo doporučeno, že pokud by si chtěli tyto licence pořídit, tak by k tomu mohly využít své fak limity, což jsou prostředky, které v rámci IP propadnou na fakulty. Ing. Papírník – Podotkl, že tajemníci fakult to vědí, ale rozhodnutí systém (ne)pořídit je MUDr. Fontana – Do flexibilní formy výuky má jít příští rok alespoň 20 %, ale využít to na doporučení. Bc. Farkaš – V tomto je to fajn pro spam, protože se dá filtrovat na více fakultách naráz. data na SharePoint UK jsou uložena na serverech Microsoftu v USA nebo na našich? Ing. Papírník – Jsou uložena v Německu či v Irsku, tedy zůstanou v souladu s GDPR v EU. Prof. Černý – Uvedl, že PřF používá platformu Google a dotázal se, zda se fakulta na ÚVT j obrací v tomto kontextu s dotazy. Ing. Papírník – Ano, Microsoft není jediný, ale Google často bere uživatele UK jako běžné Nemyslí si ale, že je to problém PřF, protože se jedná o služby v rámci smlouvy. Problém j Microsoft má v ČR slušné zastoupení, tak Google ze své podstaty má velmi chatrnou komunika On komunikuje tak, že když máte problém, tak jej naklikáte v rámci jejich prostředí a někd odpověď. Pokud řešíte bezpečnost, tak Google vše splní až na absenci garance toho, že budo jednom místě. On data automaticky přesouvá. Návrh usnesení: Komise pro IT bere na vědomí zprávy o pokroku při přípravě školení o kyberbezpečnosti pro veřejnost. Hlasování 5-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 4. Připravenost na konání hybridních zasedání v budoucnosti ****************************************************************************************** Bc. Farkaš – Dotázal se, zda je wifi ve Velké zasedací síni stejně špatná jako byla, či je Naposledy to řešil na konci června. Ing. Papírník – Děkuje za dotaz, zjistí a případně připojení posílí pomocí dalšího AP. Bc. Farkaš – V Malé aule také systém vypadává a není protlačit stream (ani video, ani audi Ing. Papírník – Obecně se dá říci, že se dnes situace změnila. Začali připravovat zasedání které má proběhnout hybridním způsobem, opět to řeší pronájmem, jelikož v létě nebylo nako zařízení doporučeno. Dnes však dostal info z organizačního oddělení, že se přistoupí k rea Modrá posluchárna bude vybavena technikou pro hybridní zasedání. Bc. Farkaš – Vyzval ÚVT, aby se obrátilo na MFF, kde tento problém vyřešili relativně méně způsobem. Švandelík – Uvedl, že MFF aktuálně upravuje JŘ AS, do kterého začleňuje tajné hlasování, a to vytvořit příslušný systém. Dotázal se, zda se něco takového připravuje na univerzitní ú Ing. Papírník – Uvedl, že těch, kteří chtějí tajné hlasování, je více. V MS Teams je podob ale nelze zjistit, zda člověk hlasoval nebo. Když jsme rozpracovali samostatný projekt, ta jde osoby protrasovat, což je nepřijatelné. Mgr. Maňásek – Mají aplikaci, která se provozuje na FF a MFF a slouží pro hlasování komisí řízení. V rámci toho je „hlasovátko“ pro tajné hlasování a bylo požádáno, aby se tato apli dala se využít i na jiných zasedáních. Příští týden bude další zkouška a předvedeno bude 1 se tam i delegace z MFF. Pak se toto dá dopravit i do dalších aplikací. Přihlašování je př součástí SIS, ale systému IS věda. Původně to bylo připraveno pro čistě distanční hlasován Prof. Černý – Budou zájemci o podobná řešení i pro účely výuky. Rád by formální výběrové ř může trvat i několik měsíců. Bc. Farkaš – Navrhl vyzvat i prostřednictvím Komise pro IT a dát dohromady skupinu osob za technikou na jednotlivých fakultách, aby se sdílela dobrá praxe. Ing. Papírník – Je rozhodně pro, protože je to plné praktických příkladů a dobré praxe. Ně doplňují, jiné tápou. Můžeme to dotáhnout např. až k nějaké rámcové smlouvě a někdo jiný s se standardem. Prof. Černý – Přimlouval by se za relativní rychlost, aby trh nebyl pak zahlcen a nebyl pa techniky. Ing. Papírník – ve čtvrtek sraz IT vedoucích ze všech fakult (hardware) a je to doplněné i Microsoftu. Večer bude i nějaké další posezení a bude probíhat debata o aktuálních tématec Návrh usnesení: Komise pro IT bere na vědomí kroky učiněné ze strany ÚVT ke zlepšení distančních zasedání univerzity. Dále doporučuje vykonat také tyto kroky: prověřit propustnost sítí na místech, zasedání, iniciovat workshop s tématem „Technika pro distanční a hybridní jednání a výuku“ Hlasování 5-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 5. Zhodnocení půlroku fungování komise a náplň jejích cílů ****************************************************************************************** Bc. Farkaš se dotázal, zda jsou nějaké připomínky do tohoto bodu. S připomínkou nikdo nevy Farkaš uzavřel tento bod s tím, že jej otevře na příštím zasedání komise. ****************************************************************************************** * 6. Různé ****************************************************************************************** MUDr. Fontana – Poskytl informace ohledně nabídky školících akcí Centra pro podporu e-lear uvedl, že z různých zdrojů přicházely informace, že Centrum žádná školení nenabízí, což ne 2-3 týdny byla studijním proděkanům rozeslána nabídka, stačí se přihlásit přes vzdělávací a zaregistrovat se. Některé fakulty též projevily zájem o prezenční školení, což je též mo Pokud ale poptávka nebude, tak bude smutné, že tyto nabídky nebudou využity. Dr. Vinklát – Poznamenal, že pedagogové, kteří by toto potřebovali nejvíce, se na to nereg na ně nemá žádnou páku. PhDr. Římanová – Doplnila, že na školení o Moodle přišlo na jaře velké množství lidí, větš Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK, se se všemi rozloučil, poděkoval jim za j popřál krásný zbytek večera. Zapsala: Amáta Vohradská, tajemnice AS UK Vidi: Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK Zápis ke stažení ve formátu .pdf [ URL "UK-10773-version1- finalzapis_ze_zasedani_komise_pro_informacni_technologie_as_uk_8_zari_2020.pdf"]