Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK 21. října 2020 ****************************************************************************************** * Přítomní: ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš (MFF), Martin Ponteš (LFHK), Mgr. Marek Vinklát, Ph.D. (HTF), Mgr. Jakub Vojtěch Švandelík (MFF), Martin Pehr (1.LF), Mgr. et Mgr. David Hurný (PřF), Mgr. Jan Pače ****************************************************************************************** * Hosté: ****************************************************************************************** MUDr. Milan Prášil (kancléř UK), PhDr. Radka Římanová, Ph.D. (ředitelka ÚKUK), Ing. Jakub Mgr. Martin Maňásek (ÚVT), RNDr. Daniel Toropila (ÚVT), Mgr. Marek Buday (OVZ), Mgr. Miros (ÚUS), Eli Jirman (MFF), Luboš Plamitzer (MFF), MUDr. Josef Fontana (3.LF), Mgr. Michael G Martin Čihák (FF) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK všechny přítomné přivítal a seznámil je s k němuž nebyly připomínky. 1.Schválení zápisu ze zasedání dne 8. září 2020 2.Zpráva o vývoji SIS4 3.Petice za úpravu rodů a oslovování v SIS 4.Nový rezervační systém KaM 5.Stav licencí k programům pro distanční vzdělávání 6.Zhodnocení fungování Komise pro IT AS UK a její směřování do budoucna ****************************************************************************************** * 1. Schválení zápisu ze zasedání dne 8. září 2020 ****************************************************************************************** Bc. Farkaš informoval, že nebyly doručené žádné připomínky k zápisu. Z přítomných členů ko neměl námitky. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK schvaluje zápis ze zasedání dne 8. září 2020. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 2. Zpráva o vývoji SIS4 ****************************************************************************************** Bod 2 – Zpráva o vývoji SIS4 Bc. Farkaš předal slovo Mgr. Maňáskovi, který má vývoj SIS4 na starosti. V této chvíli se harmonogram příliš neposouval, avšak jsou tam jistá zpoždění. Věří však, že do konce roku moduly, které slibovali. Konkrétně mají prohlížecí část termínů zkoušek (přihlašování zatí rozpracovaná je studentská anketa a ve velmi pokročilém stádiu je modul pro studenty se sp potřebami, který byl vytvořen nově na základě požadavků UK Pointu a který již prošel rozsá Do konce roku plánují dát do testování i moduly na SZZ, přihlašování zkoušek a studentskou zpoždění zhruba měsíc oproti původnímu harmonogramu. Rozpracovaný je i modul pro zápis pře který by mohl být v provozním prostředí na konci ledna. Bc. Frakaš – Které moduly bude možné nasadit do konce tohoto akademického roku? Mgr. Maňásek – Mezi rozpracované moduly patří mimo již zmíněného zápisu zkoušek, studentsk zapisování rozvrhu a předmětů. Dále je rozpracovaný rozvrh (část pro zobrazení), modul výb nástěnka a modul žádosti, který sice v SIS3 existuje, ale tam není reálně v provozu. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí zprávu o vývoji SIS4. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 3. Petice za úpravu rodů a oslovování v SIS ****************************************************************************************** Bc. Farkaš předal slovo Luboši Plamitzerovi, který zastupuje petici za úpravu rodů a oslov Úvodem zmínil, že u ní stále sběr podpisů probíhá. Petice má tři hlavní body: prvním je zm pohlaví, která v SIS3 přítomná není, ale v SIS4 se zobrazuje – domnívají se, že je redunda se nemusí. Dalším bodem je možnost nastavit si jiné jméno než jméno legální – řada student nebinárních při komunikaci s učiteli naráží na to, že jsou oslovováni jinak, než by si přá bodem je možnost zobrazit v systému preferovaný rod oslovení, byť je toto mířené primárně hovořící studenty, což by bylo snadněji implementovatelné (možnosti he/she/they). U česky studentů by bylo vhodné zařadit do SIS výběr z rodů: ženský/mužský/neutrální, přičemž neut myšlena žádná konstrukce umělých jazykových jevů, ale upřednostnění jazyku komunikace, kte rod neřeší. Jsou v kontaktu s Janou Valdrovou, jazykovědkyní, která se zaměřuje na gendrov komunikaci, a která by v případě zájmu mohla pro UK vypracovat manuál k této komunikaci. Bc. Farkaš – K návrhu se dostat skrz sdílení v mnoha sociálních skupinách. Jeho osobní náz pohlaví skutečně nemusí být viditelný údaj. Myslí si, že je na studentech, aby si mohli vi kolonky korigovat sami. Rozšířit rod nad binární možnosti, tzn. přidání kolonky neutrální, v pořádku, i přesto, že pak tato data slouží k následným statistikám. S čím však problém m studenti mohli nastavovat jiné jméno než jejich jméno úřední. Dovolí si poznamenat, že Češ „trollů“ – samozřejmě by tato možnost pomohla jisté skupině lidí, ale je zde větší skupina to zneužívala. Plamitzer – Co se té změny jména týče, tak určitě si dokáže představit nějakou cestu toho kde by třeba byla potřeba komunikace studenta se studijním oddělením nebo někým, kdo by te změnit, tzn. editace tohoto údaje by nebyla plně otevřená. Vyfiltrovala by se tak množina vtipálků. Problém jména se 99 % osob netýká a proto chápe, že kdyby to nebylo nějak korigo to mohlo snadno zvrtnout. Cílem není mít kolonku na přezdívku, ale mít tam jméno, s kterým konformní. Mgr. Hurný – Pokud je ten údaj pohlaví v SIS něco, co UK nemusí evidovat, popř. kdyby si t napsat vlastní variantu, tak budiž. Spíše se bojí praktické realizace tohoto celého. Dokáž že si tam studenti přepíší jméno na nějaké jiné, ale bude to stále jen údaj v SIS. Problém tím údajem stane poté – vyučující bude stejně oslovovat své studenty tak, jak budou vypada praxi nebude tak, že by měl vyučující seznam a kontroloval, zda si některý ze studentů nez oslovení či jméno. Nedokáže si představit, že bychom pedagogy nutili, aby toto kontroloval změny nedonutí pedagogy, kteří trvají na oslovování oficiálním jménem, ke změně chování. I zavedlo, tak je proti tomu, abychom to u pedagogů jakkoliv vynucovali. Bc. Farkaš – Velké množství věcí se daleko lépe dosáhnout domluvou než vynucováním. Většin bude respektovat studentovo přání a bude jej oslovovat tak, jak si přeje. Plamitzer – Sice se může jednat o procentuálně malou skupinu lidí, nicméně se jedná o věc, znamenat pro dotyčného/dotyčnou velký krok pro jeho fungování na instituci. Co se týče vyn pedagozích, tak o ničem takovém nemluví, jen by rádi dali k dispozici nástroj, který by in domluvám nebo nedorozuměním předcházel. Dokáže si představit, že většinou vyučující uvidí dvaceti osob, z nichž si nikdo jinou možnost oslovení nezvolil, ale pokud tam bude jedna č jiným preferovaným oslovením, tak by to neměl být problém. Mgr. Hurný – Dle jeho názoru 99 % vyučujících bude respektovat přání studenta oslovovat je tohoto důvodu si nemyslí, že je nutné do SIS něco přidávat, byť by to mohlo pomoci s ident Zároveň ale říká, že zde může být několik málo pedagogů, kteří nebudou respektovat student oslovení a těm bude jedno, že v SIS bude uvedeno, že má studenta oslovovat jinak. Ponteš – Zajímala by jej legislativní problematika. V případě, že by si zvolil student vla jak to bude pak s potvrzeními o studiu, popř. se jménem na diplomu – bude tam nějaký rozdí průkazem? Rád by se dále zeptal, jak velkého počtu ze všech studujících se toto týká. Uzná ale pokud by se toto týkalo jen jednoho promile studentů, tak by pak každý mohl žádat o za vlastních požadavků. Plamitzer – Děkuje za otázky a pokusí se na ně zodpovědět. Co se týče legislativní stránky žádným způsobem necílí. To zobrazované jméno by bylo pouze pro to, aby daným studentům a s zpříjemněna komunikace s pedagogy a vyučujícími. Co se týče statistiky, tak žádnou vypraco nicméně za ten návrh hovoří to, že jej podepsalo v tuto chvíli více než 500 studentů. On o lidí, kteří se s tímto problémem potýkají. Co se týče toho, že si menšiny „uzurpují“ něco mluvíme o argumentu šikmé střechy. Návrh se týká pouze korektní komunikace se studenty/kam uznávají práva nějakého počtu lidí, ale žádným způsobem nevyjít vstříc a ani nezkusit vcít role v tom, že každý semestr musí komunikovat i s desítkou vyučujících, není ze strany ins univerzita korektní. Bc. Farkaš – Jen by rád upozornil na to, že i přes to, že se pod petici podepsalo přes 500 neznamená, že jej i 500 studentů využije. Mezi podepsanými jsou i osoby, které s návrhem s nikterak se jich netýká. Mgr. Glogr – Jakkoliv si myslí, že bychom měli mít pochopení pro menšiny v jakémkoliv slov není jistý, jestli je tato problematika úplně na pořadu dne. Řešíme zde problematiku férov řešíme zde to, že lidé páchají sebevraždy, jelikož si na nich někteří vyučující kompenzují afekty. Není si tak zcela jistý, zda chceme vymáhat, byť jen neformálním způsobem novou fo Má za to, že to skutečně není na pořadu dne a že jsou zde věci daleko závažnější a daleko vzhledem k tomu, že si zde naši kolegové berou z těchto důvodů život. Reálně si také není tohoto oslovování chtěli dosáhnout, jelikož nám k tomu český jazyk moc prostoru nedává. Po vážně vést tuto diskuzi, tak bychom neměli mluvit o „studentech a studentkách“, ale měli b oslovení používat i v rámci této debaty. Pokud toho nejsme schopni ani my zde, tak si není něco takového mohlo reálně probíhat. Plamitzer – Jen by rád vyvrátil, že návrh směřuje na vynucování nových forem oslovení. Je někdo nepreferuje ani komunikaci v ženském ani v mužském rodě, tak čeština už nyní nabízí možností, jak se studujícími komunikovat. To, že se řeší i jiné věci, je dobrá poznámka, n operovat s tím, že dochází k sebevraždám studentů, mu nepřijde jako dobrý argument. Pokud k často až zbytečným sebevraždám, tak je to právě v nebinární komunitě, která se s nejrůzn potýká každý den. Mgr. Hurný – Pokusí se strukturovat trošku debatu. Kolonka pohlaví v SIS ať zmizí, pokud j z důvodu nadřízených předpisů. Kolonku pro zaškrtnutí vhodného oslovení je ochoten podpoři vžít do situace, že pro někoho je to důležité, a pokud to někomu zlepší studium nebo pocit tak ať to tam má nebo ať si to může změnit. Co však není ochoten podpořit je to, abychom v pedagogové tyto změny hlídali a respektovali je. Spíš by šel cestou toho, že pedagogům pos jak komunikovat s nebinárními osobami, abychom jim poskytli příklady dobré praxe. Plamitzer – Děkuje, vynucování a restrikce petice nepožaduje, jen dává nástroj pedagogům a snazší a příjemnější komunikaci. Je si vědom toho, že když něco v systému je, tak to ještě tím budou všichni řídit. Nicméně to, že ze strany velké instituce jako je univerzita dojde ruky studujícím, kteří toto řeší, může u řady vyučujících vést k tomu, že se nad touto pro alespoň zamyslí. MUDr. Prášil – Děkuje za pozvání a za možnost zapojit se do debaty. Nebude reagovat na jed o nichž se doteď reagovalo, byť byla většina připomínek velmi věcných. Rád by se v tuto ch nad jiným problémem celého tohoto postupu. Snad se nemýlí, ale není si vědom toho, že by a byla sepsána petice, o níž se dozvěděli z médií, bylo s tímto tématem osloveno vedení UK n univerzity, např. komise AS UK. Zde se hovoří o vcítění se do jiných, ale zkuste se, prosí vedení UK – samotná existence petice implikuje, že „po dobrém to nešlo“, a proto je vyhláš to, že o tom doteď ani nevěděli. Média byla prvním nosičem informace pro vedení UK, jehož tom budou moci více hovořit až ve chvíli, kdy budou seznámeni s detaily. Následně se debat do mnoha bodů technického charakteru, ale ten hlavní moment mu přijde procedurální. Bc. Farkaš – Děkuje dr. Prášilovi, a i za sebe souhlasí s tím, že se zde zaobíráme tímto t medializaci. Na Komisi pro IT dříve žádný podnět nepřišel, stejně tak ani na Sociální nebo Plamitzer – Rád by zareagoval a uvedl trochu z historie petice. Šlo o to, že bylo vyhlášen testování nového informačního systému SIS4. To, že je v médiích návrh prezentován jako „pe rukách autorů, jelikož na webové stránce, kde je návrh zveřejněn, je uvedeno, že se jedná návrh na změnu SIS4“. Bylo by samozřejmě možné řešit to nějakým individuálním návrhem všec rozhodli se, že využijí příležitosti testování nového SIS4 v tom, že v rámci interního šíř a členy akademické obce nechají návrh podepsat lidmi, kteří s tímto návrhem souhlasí. To, medializován, není v jejich moci, nicméně se stále jedná o výzvu k podpisu, kterou plánova předat příslušným komisím ke zpracování, což si myslí, že je postup správný a konkrétní a aby poslalo na podporu SIS4 500 osob totožný text. Bc. Farkaš – Děkuje a dovolí si za sebe říci to, že v podstatě z jeho zkušenosti to, když hromadnými žádostmi, tak se často medializují. V podstatě je to přístup, který je skoro ko a drtivá většina věcí se dá vyřešit tak, že budou osloveny osoby, které jsou za to přímo z toho, aby se to dozvěděli způsobem jiným. Chápe, že byla chuť mít sesbíráno jisté množství návrh nabyl na důležitosti, ale kdyby dostal na komisi podnět pouze od jedné osoby, tak je stejně, jako podnět od většího množství studentů. Diskuze by proběhla naprosto stejně. MUDr. Prášil – Děkuje za objasnění, ale jen poznamená, že od doby, kdy bylo téma medializo 2-3 dnů přijímají telefonáty z médií a čelí otázkám typu: „Jak jste to rozhodli?“ Odpovída tak, že nemají co rozhodovat, jelikož mají stejné informace, jako média. Pokud se týká výz univerzita jako instituce postavila k nějakému problému systémově, tak si nemyslí, že je v organizací mluvit primárně přes média, byť to nebyl primární úmysl. Rozhodně nechce předjí rozhodnou, ale pokud je mu známo, tak doteď na vedení UK nic nedorazilo. Je vděčný za to, protože v příspěvku kolegy Plamitzera byly uvedeny informace, které nejsou ani v médiích, lépe pochopit problematiku. Moc by se ale přimlouval za to, abychom nepředjímali, zda bude nebo proti, ale abychom téma otevřeli na univerzitních platformách. V tuto chvíli si myslí mluvit o tématu věcně byla do jisté míry promeškána, jelikož o něm nyní mluvíme v kontextu Jakmile tedy dostanou podnět oficiálně, tak jistě využijí možnost debatovat o nich na komi mohli udělat, potřebují ten podnět oficiálně, formálně získat. Bc. Čihák – Chtěl by se vyjádřit k tématu možnosti změny oslovení v SIS. Kolega Plamitzer nástroj příslušníkům menšin k výhodnější pozici vůči pedagogům. Sám ale tento názor nesdíl on učí nějaká praktická cvičení, tak si seznam studentů ze SIS nevygenerovává a nezná mnoh to dělají. I kdyby si tedy někdo v SIS změnil jeho jméno, tak bude stejně ve velké většině s pedagogy vyjednávat, aby je oslovovali jiným způsobem, než jaký mají na ISIC. Nezbaví se nutnosti osobního vyjednávání s pedagogem. Naprosto souhlasí s tím, že s tímto problémem j dělat, a že by se za ně měla univerzita postavit. Neví však, zda je vhodným řešením zásah nestačili věci, o kterých mluvil Mgr. Hurný, tzn. informační kampaně a guidelines pro peda Plamitzer – Děkuje panu kancléři za reakci a podněty na komunikaci do budoucna. Mají v plá následujícího týdne předat tuto petici včetně všech náležitostí předsedovi Petiční komise toho, zda nastavení SIS pomáhá dotčených, to je na zvážení. Je však přesvědčen, že to může ale pokud by to šlo ruku v ruce s nějakými metodickými pokyny, tak by to bylo ještě lepší. chvíli je SIS nastavený tak, že lidem, kterým nevyhovuje jejich legální jméno jsou nuceni cítili dobře a mohli existovat a priori náročně komunikovat s pedagogy a vyjednávat si spe to není podle něj dobře nastavený systém. Dobře nastavený systém je takový, který s tím sp se komunikaci usnadnit. Ještě jednou děkuje za pozvání, za podněty a věří, že snad zodpově otázky. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí návrh k úpravě SIS4 a zaujímá k němu následující stanov se ztotožňuje se zavedením nebinární možnosti výběru rodu a tím, aby bylo pohlaví primárně informacích pro ostatní uživatele. Komise se neztotožňuje s návrhem na možnost změny jména lišilo od legálního jména, a s formou komunikace tohoto návrhu. Hlasování 8-0-0 Schváleno ****************************************************************************************** * 4. Nový rezervační systém KaM ****************************************************************************************** Mgr. Buday se představil a informoval o tom, které osoby na veřejné zakázce pracují. Co se harmonogramu, tak mají nyní skoro zcela zpracovanou zadávací dokumentaci včetně technickýc ale na pátek je naplánovaná videokonference, jelikož je potřeba si ještě několik bodů ujas se jedná o nastavení kvalifikačních předpokladů, jelikož se jedná o systém, který nelze ho na cenu, a tak je potřeba vymyslet kvalitativní kritéria tak, aby se dala hodnotit i kvali Jakmile toto dokončí, což bude dle předpokladů do 14 dnů, tak začnou s předběžnými tržními U informačních systémů se tyto konzultace již v minulosti vyplatili, jelikož je potřeba zj naši požadavky vůbec realizovatelné na trhu a pokud vůbec získáme nějakou nabídku. Zároveň zda námi vypsané požadavky nejsou diskriminační. Poté dokončí, popř. upraví zadávací dokum podmínky. Zatím plánují vypsat tuto veřejnou zakázku v jednacím řízení s uveřejněním, což např. u archivního systému nebo u knihovní platformy z toho důvodu, aby se dali nějaké bod dodavatele vysvětlit, popř. posunout. V zadávací dokumentaci stanovují nějaké minimální po mohou dále jednat o zlepšení nabídky nebo obchodních podmínek, aby došli s dodavateli k ně se týče podání předběžných nabídek. Následně dojde k podání konečných nabídek, které budou nám, tak dodavateli. Realisticky se domnívá, že celá tato zakázka, tzn. od spuštění předbě do podpisu smlouvy může trvat třičtvrtě roku, a to z důvodu, že si předběžné tržní konzult minimálně měsíc. Délka bude záviset na tom, kolik potencionálních dodavatelů se bude konzu Následně půl roku poběží jednací řízení s uveřejněním. Zatím to tedy vypadá, že v polovině roku by mohla být podepsána smlouva s dodavatelem. Mgr. Maňásek – To, co již prošlo Komisí pro IT AS UK byla technická část, nicméně nyní se že je potřeba ji doplnit o formální část dokumentace, o návrh smlouvy a hodnocení. Nyní do požadavky na kvalifikaci a požadavky hodnocení. Vzali technické požadavky a vyrobili bodov podle níž budou hodnotit jednotlivé nabídky. Bc. Farkaš – Docházelo k nějakým zásadnějším změnám v technické části, která prošla Komisí Mgr. Maňásek – Zatím nebyly. Nehodlají sahat do technické specifikace ve smyslu, že by pož něco jiného, než tam bylo napsáno, ale rozdělili ji na povinnou a nepovinnou část. Jsou ta funkcionality, které by systém na začátku provozu nemusel mít, což budou také prověřovat v předběžných tržních konzultací. Jsou tam nějaké parametry podpory systému a přišlo mu, že jsou příliš dlouhé. Bc. Farkaš – Děkuje za informaci a jen by požádal, zda by bylo možné Komisi pro IT informo předběžných tržních informací o tom, jaké změny byly v dokumentaci provedeny. Co se týče z tak je komise rozhodně pro. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí stav zakázky na nový rezervační systém KaM. Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 5. Stav licencí k programům pro distanční vzdělávání ****************************************************************************************** Bc. Farkaš informoval přítomné, že tento bod byl zařazen dodatečně na žádost Mgr. Horkého. paní ředitelně Římanové, která zaslala těsně před začátkem komise prezentaci. PhDr. Římanová začala prezentací platformy Zoom, což je jedna z alternativ, jak realizovat výuku. Na jaře využili možnosti redistribuovat úkoly tak, že spolupracovali s lékařskou kn Využívání je intenzivní, přesto je v polovině září překvapil rostoucí zájem o platformu. L se pořizovaly, v únoru měly platnost do konce září podařilo se pořídit nové licence, avšak ukázalo, že je zájem o Zoom daleko větší. Dále prezentovala grafy informující o celkovém p hovorů a o celkové délce hovorů. MUDr. Fontana doplnil, že v tuto chvíli jsou pokryty všechny požadavky a mají stále 590 ak licencí. Pokud by i tyto byly rozebrány, tak jsou připraveni pořídit další. Je však domluv budou pořizovány sekvenčně. Pokud by nastal nedostatek licencí, tak bude realizován další se osvědčilo již v jarních měsících. Došlo k úzkému období, kdy požadavky na licence velmi předpokládaný objem požadavků. Omlouvají se, že bylo v září období několika dní, kdy požad dostatečně uspokojeny. Nyní však vše funguje tak, jak vše má. Ještě dodá, že pan kancléř se se všemi loučí, a přeje krásný zbytek večera. Bc. Farkaš poděkoval za vyřízení vzkazu. Má však otázku k Zoom, zda se jedná pouze o čísla pořizovaných přes Cesnet, či zda jsou do toho započítané i licence dokupované fakultami sa MUDr. Fontana – Jsou to čísla o centrálně pořízených licencích. Fakulty do toho započítány zcela jistě licence, které přešly pod celouniverzitní, tzn. něco do toho je započítáno, al kompletní přehled. Pehr – Má poznámku k tomu, v čem se učilo na jaře: u nich se masově používaly MS Teams, Yo AdobeConnect. PhDr. Římanová – Doporučovala, aby se každý pedagog naučil alespoň v základech používat MS se jedná o nejrozšířenější a nejpoužívanější platformu. Microsoft uspořádal webináře o ovl míru UK a trval zhruba čtyři hodiny. Vysvětlování bylo detailní a velmi trpělivé a všichni pedagogové z nejrůznějších generací si vyměňovali typy na dobrou praxi. Na MS Teams totiž frustrující, že se prostředí mění pod rukama. Skutečně se snažili připravit na druhou vlnu počtu licencí, ale zároveň musí respektovat zákon o veřejných zakázkách a není omluva a vý nouze. Pokud nejsou nějaké další dotazy, tak začne s prezentací ohledně AdobeConnect. Tato platfo roku 2000 a 20 let nám stačilo 200 licencí. Na jaře to tedy byl první masivně používaný sy byla vyhlášena veřejná zakázka, a nakonec se povedlo vysoutěžit zakázku, která garantovala za licence po dobu 3 měsíců. Dva dny po uzavření této zakázky tedy mohli objednávat další sama se však dělala 5 měsíců. Na podzim je již zprovozněn automatický rezervační systém, j jaře byly rezervace zpracovávány ručně. Zatím licenci využilo skoro 10.000 osob – nevýhoda je ale to, že se platí za každého účastníka v místnosti. V tuto chvíli je k dispozici 400 najednou může být v jedné místnosti 400 osob. Systém je kvalitní, stabilní, má GDPR doložk při SSZ. Interaktivita v něm je velice dobrá, ale cenová politika není tak příznivá, jako systémů. Bc. Farkaš – Poděkoval za zprávu a předal slovo Mgr. Horkému, který zařazení tohoto bodu n zasedání navrhl. Mgr. Horký – Děkuje a nechal tento bod zařadit zejména po poradě jeho katedry, kde některé že je problém s licencemi. Je mu jasné, že názory koncových uživatelů nemají zas tak velko hodnotu, a proto navrhl projednání i na Komisi pro IT AS UK. Moc děkuje za prezentaci. Jeh stěžovali zejména na AdobeConnect, ale jestli chápe správně, tak tam není kapacita vyčerpá PhDr. Římanová – U tohoto systému je jiná licenční politika. Např. u Zoomu není pro malé s kde jsou pořádané hodiny pro zhruba 10 studentů, výhodné, aby měl každý vyučující vlastní ale vyplatí se, aby se o ni vyučující dělili, stejně jako se dělí o fyzickou místnost. Boh AdobeConnect je licence „plující“ a je z důvodu své velké interaktivity vhodný spíše pro m skupiny. Pro přednášky pro stovky lidí je výhodnější používat MS Teams. Na AdobeConnect je licencí, což možná nepokryje celou poptávku, ale je to tak proto, že zásadně nedoporučují velké skupiny. Vyčerpané kapacity byly asi 10x za sledované období, ale to také může zname případné zájemce nedostalo, a tak použili jinou platformu. MUDr. Fontana – V dokumentu „hybridní podzim“ byly jako primární doporučené platformy uved MS Teams. U AdobeConnect bylo uvedeno, že se jedná o „doplňkovou platformu“, která se dá v zkoušení, jelikož má dobře pokrytou ochranu osobních údajů. Důvodem pro menší používání je cenová politika, kdy licence pro přednášku v AdobeConnect pro 300 osob může vyjít až 90x d v Zoom. V malých skupinách samozřejmě dává smysl, ale pro velké semináře to není zvládnute Mgr. Horký – Moc děkuje, dává rozhodně smysl, že je pro výuku doporučován primárně MS Team je AdobeConnect vnímán jako doplňkový. Zaznamenal nějaké námitky i ohledně Zoom, ale tam v je to spíše tím, že jeho uživatelé jej neumí správně využívat a správně si obstarat licenc podstoupil registrační proces a myslí si, že někteří uživatelé si neobstarají EDU licenci na licenci zdarma, jelikož tomu nerozumí. Narazil na to, že Zoom nabízí „SSO“, neboli „sin tedy by se do něj mohl uživatel teoreticky přihlásit pouze univerzitním jménem a heslem – takto funguje. Rád by se optal, zda by bylo možné zajistit to samé i na Zoomu, tedy přihlá univerzitního jména a hesla, aby nebyly potřeba dodatečné registrace. Zoom prý umí i nějak je prý nějaká vyšší verze licence – co je to zač, máme to či ne a má cenu to pořizovat? Ing. Papírník – U MS Teams je jednotlivé přihlašování dáno tím, že používání produktů Micr postupné a mnoho fakult/pracovišť mělo vlastní licence a přihlašování. Až postupně přišli centrálním přihlašováním, ale nebylo to jednoduché. Fakulta totiž musí souhlasit, že její spadla pod centrální správu. S tím ne vždy fakulty souhlasí, protože mají často na licenci vlastní systémy. Stejně tak fakultní správce může reagovat daleko operativněji než správce PhDr. Římanová – Přihlašování se do Zoomu je vlastnost jejich vlastního systému identit. K Zoom, tak bylo nutné shromáždit veškeré emailové domény na UK a vložit je do html kódu str fakulty a příslušnost ke konkrétní fakultě se ověřuje přes tento html kód. Nyní prověřují, všichni studenti dokáží dostal do univerzitního emailu @cuni.cz. Jednotné přihlašování se tedy není věcí nastavení CAS, ale je to věcí nastavení Zoomu. Pokud bychom měli celouniver Zoomu, tak tam autentifikace bude vypadat jinak než nyní, jelikož se teď pouze centrálně h přidělenými licencemi. Stejně tak licence na Grammarly, která je nyní pilotována na UK, ne centrální přihlašování. Ing. Papírník – Děkuje paní ředitelce za doplnění. Eviduje to jako podnět, jak tek tento p resp. obejít, a bude o něm diskutovat s řediteli IT ostatních VŠ, kteří nyní řeší obdobné už řešení existuje, ale jen o něm stále nevíme. MUDr. Fontana – Má krátký komentář ještě k otázce na webináře. Tam se to liší v tom, k čem hodí, liší se to prvky interaktivity. Současná EDU licence je až pro 300 souběžných účastn všem zachována jistá míra interaktivity, zatímco webinářové místnosti mají sice větší kapa ale jsou spíše pro pasivní sledování. EDU licence byly zvoleny z důvodu, že chceme zachova interaktivity. Pokud by však vzniknul požadavek, že to má být jinak, tak je to uskutečnite vyšší cenové nároky. Každopádně pro přednášky přesahující 300 osob by doporučil spíše MS T Ing. Papírník – Ještě doplní, že účastníci na Zoom webinářové licenci mohou pouze sledovat pomocí chatu. Mgr. Horký poděkoval za zodpovězení jeho dotazů. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o stavu licencí k programům pro distanční vzd Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 6. Zhodnocení fungování Komise pro IT AS UK a její směřování do budoucna ****************************************************************************************** Bc. Farkaš krátce shrnul témata, která za toto poslední funkční období Komise pro IT AS UK Stěžejním tématem byly kyberbezpečnost, SIS a rezervační systém pro KaM. Z uzavřených téma systém pro ÚKUK. Co se týče školení o kyberbezpečnosti, tak to by mělo být hotové do konce začátku příštího semestru by měl být k dispozici všem uživatelům. Od pana rektora dostal i právní analýza ohledně vlastnictví zdrojového kódu SIS je již hotová a UK je vlastníkem kó Ing. Papírník – Ano, právní analýza proběhla za pomoci právní kanceláře specializované na k softwaru, což je dosti specifická kategorie. Zjednodušeně řečeno nyní probíhá doupřesněn aby nemohlo dojít ke sporu ve výkladu, aneb smlouva s Erudiem může být víceznačná, a proto ukotvit to novým dodatkem, který bude jasně definovat, jak se věci mají. Bc. Farkaš poděkoval za upřesnění. Mgr. Horký požádal Ing. Papírníka, zda by bylo možné zaslat tuto právní analýzu Komisi pro Ing. Papírník – Zcela jistě analýzu zašle, ale navrhuje s tím počkat ještě pár týdnů, aby analýzu spolu s avizovaným dodatkem ke smlouvě. Bc. Farkaš oslovil členy komise s dotazem, jak hodnotí oni fungování komise v roce 2020? Dr. Vinklát – Bohužel nestihl poděkovat dr. Římanové, která se již odpojila, ale rád by po Ing. Papírníkovi a Mgr. Maňáskovi za velkou pomoc na začátku semestru. Děkuje za zapůjčené za nespočet konzultací, za audit zaměstnaneckých čísel. Díky jejich skvělé práci na jeho f vše probíhá bezproblémově. Jediný velký problém, který je potřeba vyřešit do budoucna, je, Univerzitu 3. věku a jak naplňovat přes MS Teams třetí roli univerzity. Senioři se nepřipo týmů, nejsou součástí organizace a je potřeba je tam zvát extra na základě emailů apod. a jak na straně vyučujících, tak zejména na straně seniorů. Rád předá dál jejich vlastní zku dělalo nějaké celouniverzitní sezení nad tím, jak vylepšit distanční Univerzitu 3. věku. MUDr. Fontana – Moc děkuje ÚVT, je rád, že vše funguje. Krátký komentář k CŽV, tak je to p fakult. Ing. Papírník – Jen do toho vstoupí a přečte email, který dostal včera od svého kolegy Ale tohoto týdne mají automaticky účastníci kurzů CŽV přidělenou licenci do univerzitního tena a mohou se tedy bez problémů účastnit kurzů distančně přes Teams“. Tato informace je stará hodin. Toto je první vlaštovka a nyní jsou jistě ještě další kroky. Mgr. Horký také poděkoval dr. Římanové i kolegům ÚVT z jejich pečlivou práci. Co se týče t myslí, že by bylo dobré se i do budoucna věnovat SIS, jelikož je na něm ještě mnoho práce. máme již hotovou právní analýzu, protože díky ní se jistě pohneme daleko rychleji. Ještě p z 3.LF, zda by bylo možné zkonsolidovat univerzitní licence. Ing. Papírník – Politika nakupování a pořizování licencí je zkonsolidovaná, je na to centr smlouva, která platí pro celou UK. Je pak na fakultě, zda si vybere možnost nakupování for nebo nakupování formou nakupování licencí jednotlivých kurzů formou tzv. „select“. Jde o t fakult jde do paušálního způsobu platby za licence. Netvrdí, že to má jen a pouze výhody, je, že se tam nemusí řešit počty licencí. Bc. Farkaš – Centrální nákup licencí se již na Komisi pro IT řešil a v jisté míře se k něm budoucnu v souvislosti s tématem kyberbezpečnosti. Ing. Papírník – Jestli také může přispět k tématice budoucího směřování komise – časem by mohlo přijít s tématem, u něhož by Komise pro IT AS UK mohla pomoci, a to zejména ve vztah uživateli. On osobně by uvítal větší zapojení z Matfyzu, konkrétně z Katedry informatiky, SIS. Něco obdobného funguje na MUNI a tam se mu zapojení místních informatiků do prací na je to takový jeho skrytý sen. Bc. Farkaš – Tuto možnost diskutoval již na jaře a v podstatě narazil na to, že informatic jsou velmi vytížení. Vyučujících, kteří se zaměřují na softwarové inženýrství takovéhoto t minimum, a i studentů je málo. Rád prosbu přetlumočí, ale osobně si myslí, že dostane stej začátkem roku. Ing. Papírník – Rozumí, navíc distanční období není zrovna vhodné na řešení takovýchto pro Bc. Farkaš všem poděkoval za jejich účast na jednání a je rád, že se přesunuli z fáze, kdy usnášeníschopnost komisi, do fáze živé a intenzivní diskuze. Moc všem děkuje, že se chtějí Popřál všem krásný zbytek večera a těší se za měsíc na slyšenou! Zapsala: Amáta Vohradská, tajemnice AS UK Vidi: Bc. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK