Stanovisko analytické skupiny think-tanku UK Vzdělávání21 k aktuální situaci ve šk ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36 www.cuni.cz [ URL "http://www.cuni.cz"] Praha 16. listopadu 2020 – Analytická skupina think-tanku Univerzity Karlovy Vzdělávání21 přijala na svém online zasedání 6. listopadu 2020 řadu závěrů a doporučení k aktuální situ Patří mezi ně důraz na lepší práci s daty, podpora vytvoření komplexního screeningového sy upozornění na potřebu sociálního kontaktu učitelů s žáky i žáky mezi sebou. Závěry jednání analytické skupiny think-tanku Vzdělávání21: 1) AS TT V21 konstatuje, že zásadním problémem, který brzdí debatu o otevírání škol a obec debatu o zdravotních a epidemických rizicích SARS-CoV-2 v kontextu škol, je nedostatečné v existujících dat ÚZIS a KHS a absence některých klíčových informací. Konkrétně je třeba, a týmům na MZ ČR a MŠMT bylo umožněno pracovat s daty, jako jsou: • vývoj denního či týdenního poměru počtu osob s nově prokázanou nákazou SARS-CoV-2 a celk provedených testů pro věkové skupiny dětí z MŠ (věk 3-6), žáků 1. stupně (věk 7-11), 2. st 3. stupně (věk 16-19), případně i rodičů (cca věk 30-50); • anonymizovaný popis školních klastrů (tedy když nákaza pravděpodobně proběhla v rámci šk • pravděpodobné místo nákazy u dětí a žáků (školní zařízení vs. jinde); zvlášť pro věkové stupeň, 2. stupeň, 3. stupeň; • pravděpodobné místo nákazy u učitelů (školní zařízení vs. jinde), včetně informace o stu učitel vyučuje; • vývoj počtu karantén na školách (třídy, části tříd, učitelský sbor); • informace o tom, kdy je v rodinách primárním pravděpodobným zdrojem nákazy rodič versus pro věkové skupiny MŠ, 1. stupeň, 2. stupeň, 3. stupeň; včetně vývoje tohoto poměru v čase Jedná se o data za uplynulé období i budoucí období. Tam, kde data chybí, je třeba v maxim usilovat o urychlené zahájení sběru těchto dat, protože onemocnění COVID-19 během zimy nez 2) AS TT V21 konstatuje, že vytvoření komplexního screeningového systému na SARS-CoV-2 u p mohlo umožnit i za zhoršené epidemické situace otevřít v omezeném režimu některé stupně šk ročníky. Proto AS TT V21: • podporuje myšlenku nastavit a zrealizovat pravidelný screening žáků třetího stupně (věk jejich učitelů pomocí antigenních testů, • navrhuje prozkoumat možnost pravidelného screeningu mladších žáků, učitelů dalších stupň zaměstnanců škol a školských zařízení, i za pomoci dalších typů testů. AS TT V21 zdůrazňuje, že se jedná o screeningové testování, nikoli diagnostické testování; počet osob nakažených SARS-CoV-2, které se do škol budou dostávat, nikoli identifikovat vš AS TT V21 si je vědoma značných finančních nákladů a logistických problémů, které s sebou systém nese, konstatuje ale, že tyto náklady a problémy je třeba porovnávat s celkovými ek sociálními ztrátami, které způsobí dlouhodobé uzavření škol nebo některých stupňů. 3) AS TT V21 upozorňuje, že i za zhoršené epidemické situace je třeba co nejdříve navrhnou takové formy práce a dobrovolného setkávání, které budou z epidemického hlediska co nejmén zároveň umožní sociální kontakt učitelů s žáky i žáků mezi sebou. Jedná se např. o setkává skupinách venku, kdy lze dodržovat bezpečné vzdálenosti (výlety, sport, kreativní činnosti hry typu schovávaná apod.). V případě sociálně znevýhodněných dětí jde i o osobní konzulta či v malých skupinách. Další možností jsou dobrovolné školy v přírodě či tábory se screeni vstupu; při tom lze využít potenciálu středisek volného času. Think-tank Univerzity Karlovy „Vzdělávání21“ Jedna? se o odbornou platformu univerzity, jejímž cílem je systematicky zlepšovat vzděláva posilovat moderní pedagogické přístupy a metody, včetně kultivace veřejné debaty o tématec leny think-tanku jsou přední odborníci z akademické oblasti i praxe, kteří se dlouhodobě v oblasti školství. Více informací o think-tanku najdete na webu www.vzdelavani21.cz [ URL " www.vzdelavani21.cz"] . Univerzita Karlova Univerzita Karlova byla založena v roce 1348 a patří mezi nejstarší světové univerzity. V 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni), 4 vysokoškolské ústavy, 5 dalších vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost a pracoviště pro poskyto služeb, 5 celouniverzitních účelových zařízení a rektorát jako výkonné pracoviště řízení U je nejvýkonnější vědeckou institucí v ČR, jak ukazuje např. hodnocení vědeckých výstupů Ra vývoj a inovace. Univerzita má přes 8000 zaměstnanců, z toho více než 4600 akademických a vědeckých pracovn studuje více než 48 000 studentů, což je zhruba jedna šestina všech studentů v ČR, kteří s než 300 akreditovaných studijních programech s více než 600 studijními obory. Univerzitu r zhruba 8000 studentů. Univerzita Karlova patří mezi pět evropských univerzit, které se těš zájmu zahraničních studentů v rámci programu Erasmus. Absolventi UK vykazují dlouhodobě ne nezaměstnanosti mezi veřejnými vysokými školami. Finanční ohodnocení absolventů UK na trhu nejvyšším. Od roku 2018 je členem prestižní mezinárodní univerzitní aliance 4EU+.