Hodně záleží na vlastní aktivitě ****************************************************************************************** * Hodně záleží na vlastní aktivitě ****************************************************************************************** Dne 25. března 2002 se v kinosálu menzy 17. listopadu v pražské Tróji konala veřejná disku "Evropská unie a MFF: Co můžeme nabídnout?" Diskuzi, na niž přijal pozvání vyslanec Evrops Ramiro Cibriani, pořádal Matfyzák - spolek studentů, absolventů a přátel Matematicko-fyzik Univerzity Karlovy. Účastníky, jež se dostavili v hojném počtu, byli převážně studenti a p Ovšem přišla i řada hostů. Diskuze byla velmi živá a velmi komunikativní, a to proto, že p hovořil celou dobu plynně česky a především díky jeho dokonalému přehledu o problematice E To umožnilo účastníkům položit prakticky každou otázku, jež s činností EU souvisí. A otáze na ně) padlo opravdu hodně. Týkaly se např. systému uspořádání - modelu - současné podoby poslání a cílů; problematiky národnostních menšin integrujících se do EU; postoje EU k tzv dekretům; konkurenceschopnosti našich výrobků na evropských trzích či vztahu EU k naší pol a jejím představitelům. Konkrétní dotazy souvisely především s vysokými školami: vyvíjí či unie vyvíjet tlak na větší finanční uznání vysokoškolsky vzdělaným odborníkům a vysokoškol vůbec; bude mít vstup Česka do EU pozitivní přínos pro vysokoškolské učitele; bude možné v studia a za jakých podmínek (ve srovnání s domácími studenty) . V odpovědích na tyto dotaz uvedl, že úroveň našich univerzit je ve srovnání s univerzitami zemí EU vcelku srovnatelná chtít konkurenceschopnost vysokoškolského vzdělání udržet, budeme nuceni radikálně zvýšit školství. Se vstupem Česka do EU přijde i větší možnost pracovního uplatnění našich univer a absolventů univerzit v cizině, rozšíří se možnosti financování vědy a výzkumu apod. Zají bylo slyšet z úst vyslance EU, že pro náš úspěšný vstup a úspěšné řešení problémů s tím so nutná vlastní aktivita a iniciativa nejen politických orgánů, ale i všech dalších - napřík vysokých škol a univerzit. Počet otázek byl překvapivě velký a plodnou diskuzi neukončila účastníků, ale časové důvody. (jak)