Druhá vlna koronaviru na tuzemských školách: Jsou dobře připravené na on- line výuku, ta však s sebou přináší vyšší riziko nárůstu rizikového chování ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36 www.cuni.cz [ URL "http://www.cuni.cz"] Praha 19. ledna 2020 - Tuzemské školství je v současné koronavirové době dobře připraveno klesají však kontakty mezi třídními učiteli a žáky a tato situace může vést k problémům se rizikového chování. Rovněž dochází k výraznému snížení počtu preventivních aktivit ze stra škol. Tyto výsledky vyplynuly z průzkumu rizikového chování a duševního zdraví, který real adiktologie 1. LF UK ve spolupráci s Odbornou společností pro prevenci rizikového chování psychologie PedF UK. Při realizaci byl použit monitorovací a podpůrný informační systém SE evidence preventivních aktivit), unikátní i v mezinárodní perspektivě, který vznikl na aka již několik let slouží také institucím státní správy a samospráv. Průzkum proběhl v listopadu 2020 a jeho cílem bylo zmapovat aktuální stav v oblasti všech rizikového chování a duševního zdraví u dětí během aktuální epidemiologické situace. „Prov představuje velice zajímavý příklad dobré praxe a spolupráce akademické sféry s veřejnou s i centrální úrovni“, uvedl Tomáš Zima, rektor Univerzity Karlovy. „Průzkum byl proveden na základě aktivit platformy pro programy primární prevence, která b je pravidelně svolávána Odborem protidrogové politiky ÚV ČR. V rámci platformy je aktuálně programů primární prevence, podpora pedagogů a škol v době distanční výuky. Bylo potřeba v zmapovat situaci v co největší míře, což systém SEPA umí velmi dobře“, uvedla ředitelka Od politiky Úřadu vlády Jarmila Vedralová. „Jsme rádi, že průzkum vznikl a upozornil na problémy a rizika, která s sebou nese distanč Vnímáme, že současná situace je velmi náročná i pro pedagogy a třídní učitele a stejně tak a studentů,“ doplnil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga. Ačkoliv jsou tuzemské školy dobře připravené na on-line vzdělávání, a to ve všech krajích situace s sebou přináší i řadu negativ. Zhruba na pětině středních škol v tuzemsku byla za frekvence kontaktu mezi třídním učitelem a žáky. To může představovat problém pro záchyt r a pro doručování preventivních intervencí, pro které je osoba třídního učitele v době dist klíčová. I když školní metodici často považují prevenci v době distanční výuky za důležito v oblasti kyberšikany, kyberbezpečnosti, nelátkových závislostí, hygieny a duševního zdrav preventivní aktivity během podzimní vlny pandemie realizovala méně než polovina dotázaných Školy, které preventivní aktivity prováděly, se zaměřovaly nejčastěji na problémy spojené zdravím, oblast hygieny a ochrany před infekčními nemocemi, kyberšikanu, kyberbezpečnost a Velice málo se zaměřovaly na nelátkové závislosti (digitální hry, internet) a téměř vůbec problematika on-line pornografie. „To vnímáme jako problematické vzhledem k tomu, kolik ča situaci děti a dospívající tráví v on-line prostoru, navíc i v dopoledních hodinách a bez dohledu rodičů“, uvedl Roman Gabrhelík z Kliniky adiktologie 1. LF UK, vedoucí studie. Za hlavní překážku realizace prevence rizikového chování lze podle zjištění považovat nedo Problémem se také zdá být i to, že školní metodici prevence nedisponují dostatečnou erudic pro širokou oblast kyber-témat, zejména nelátkových závislostí. „Jedná se o relativně novo rozvíjející oblast rizikového chování, a je proto nezbytné školám i rodičům poskytnout v t adekvátní podporu v podobě stravitelných informací a praktických materiálů“, upozorňuje Ka Katedry psychologie PedF UK, další ze spoluautorů studie. Studie zároveň přináší doporučení, jak se současnou situací naložit. Především jde o to, a školy v rámci výuky našly čas na preventivní programy, aby docházelo též k realizaci skupi třídě a začlenění aktivit zaměřených na rodiče. Pro sběr dat byl využit již zmíněný online Systém evidence preventivních aktivit (SEPA), k dlouhodobě vyvíjený jako součást národní koncepce prevence rizikového chování u dětí na če školách. Tuzemským školám SEPA pomáhá nastavit, evidovat a průběžně vyhodnocovat strukturá preventivních programů, které školy zajišťují pro všechny typy rizikového chování. Michal a přednosta na 1. LF UK a VFN v Praze doplnil, že „námi vytvořený systém SEPA je stále víc pro koordinaci školské prevence na krajské i národní úrovni a stává se formujícím článkem školské prevence rizikového chování.“ Šetření mapovalo výhradně podzimní období realizace distanční výuky na všech tuzemských zá středních školách. Těch se zúčastnilo 1 778. Výsledky reprezentují informace získané z 112 dotazníků pro 1. stupeň ZŠ, 979 dotazníků pro 2. stupeň ZŠ (resp. nižší třídy víceletých g dotazníků pro SŠ. PRO VÍCE INFORMACÍ O VÝSLEDCÍCH STUDIE KONTAKTUJTE: doc. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D., Klinika adiktologie, 1. LF UK email: roman.gabrhelik(zavinac)lf1.cuni.cz [ MAIL "roman.gabrhelik(zavinac)lf1.cuni.cz"] , 278 Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D., Katedra psychologie, PedF UK email: katerina.lukavska@pedf.cuni.cz [ URL "http://katerina.lukavska@pedf.cuni.cz"] , tel ZA SPRÁVNOST: Mgr. Václav Hájek Tiskový mluvčí UK Odbor vnějších vztahů Univerzita Karlova tel: +420 224 491 248 mob: 721 285 565 e-mail: pr@cuni.cz Univerzita Karlova Univerzita Karlova byla založena v roce 1348 a patří mezi nejstarší světové univerzity. V 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni), 4 vysokoškolské ústavy, 5 dalších vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost a pracoviště pro poskyto služeb, 5 celouniverzitních účelových zařízení a rektorát jako výkonné pracoviště řízení U je nejvýkonnější vědeckou institucí v ČR, jak ukazuje např. hodnocení vědeckých výstupů Ra vývoj a inovace. Univerzita má přes 8000 zaměstnanců, z toho více než 4600 akademických a vědeckých pracovn studuje více než 48 000 studentů, což je zhruba jedna šestina všech studentů v ČR, kteří s než 300 akreditovaných studijních programech s více než 600 studijními obory. Univerzitu r zhruba 8000 studentů. Univerzita Karlova patří mezi pět evropských univerzit, které se těš zájmu zahraničních studentů v rámci programu Erasmus. Absolventi UK vykazují dlouhodobě ne nezaměstnanosti mezi veřejnými vysokými školami. Finanční ohodnocení absolventů UK na trhu nejvyšším. Od roku 2018 je členem prestižní mezinárodní univerzitní aliance 4EU+.