Strategický záměr UK 2021-2025 ****************************************************************************************** * Strategický záměr UK 2021-2025 ****************************************************************************************** Strategický záměr Univerzity Karlovy na období 2021-2025 [ URL "UK-11185-version1- sz_uk_2021_2025_final.pdf"] (PDF) • Projednán Vědeckou radou 17. prosince 2020 • Schválen Akademickým senátem 22. ledna 2021 • Schválen Správní radou 16. února 2021 *========================================================================================= * PREAMBULE *========================================================================================= Excelence, autonomie a svoboda bádání a výuky jsou principy, ke kterým se trvale hlásíme. Univerzita Karlova je jednou z nejvýznamnějších vědeckých a vzdělávacích institucí nejenom republice, ale i v Evropě. Je výzkumně orientovanou vysokou školou, která se trvale hlásí tradicím jednoho z nejstarších vysokých učení a zastává zásadní roli ve vědeckém, kulturní ekonomickém rozvoji společnosti. Jakožto veřejná instituce se rovněž hlásí k odpovědnosti za rozvoj společnosti, která ji p prostředí, v němž se nachází. I nadále se proto bude podílet na rozvoji regionů, v nichž p činností přispívat k naplňování národních priorit, jako jsou především ty ukotvené ve stra Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro oblast vysokých škol, jakož i k závazkům jako je podpora evropského vzdělávacího a vysokoškolského prostoru. My, kteří dnes vystupujeme jejím jménem, chceme pokračovat v závazku přispívat k rozvoji v vzdělanosti a kultury, který nám byl předán, a postoupit jej těm, kdož přijdou po nás. Nás přitom hodnoty, s nimiž je toto poslání neodmyslitelně spjato – sloužit pravdě, rozvíjet i demokracie, otevřenosti a naplňovat myšlenku celosvětové spolupráce univerzit jako základu vědeckého výzkumu i vzdělávání. I nadále budeme klást nejvyšší nároky na sebe samé, na kva našeho vzdělávání a poměřovat se s nejlepšími. V nadcházejícím období proto upřeme svou pozornost na těchto pět klíčových okruhů: I.Základem univerzity jsou lidé. Právě oni jsou nositeli kultury instituce, která je rozho úroveň vzdělanosti, bádání i vnitřní správy. Vynikající vědci a pedagogové dokáží rozvíj studentů, kteří i díky tomu přicházejí s otázkami, novými nápady a řešeními, čímž pokrač jejich učitelům nebylo dopřáno dojít. Máme-li se přiblížit nejlepším světovým univerzitá nás být péče o lidi, jejich talent a zkušenost, intuici i odbornost, prvořadou prioritou dělají nejlepší univerzitu. IIExcelentní a společensky prospěšný výzkum schopný konkurence na mezinárodní úrovni je ne předpokladem pro rozvíjení potenciálu studentů i badatelů, přitahování talentovaných lid nových nápadů i nalézání odpovědí na palčivé problémy. Je to i oblast, která dokládá výz jako instituce s nezanedbatelným přínosem pro kvalitní život společnosti a udržitelnost IIUniverzita, jakožto instituce, která se zásadně podílí na dlouhodobém směřování společno soustavně hledat cesty, jak učinit ze vzdělání co nejtrvalejší a nejprospěšnější hodnotu přitom musíme věnovat nejen výuce jakožto bezprostřednímu vzdělávání a rozvoji osobních také studijní zkušenosti, tj. institucionální kultuře, která je přenositelná i mimo pros která představuje přetrvávající hodnotu ve světě, v němž řada dosavadních poznatků překo novým. Univerzita Karlova, musí být vrcholným centrem vzdělanosti, které poskytuje vzděl budoucnost a vzdělávání k budoucnosti. IVPříklad předních světových vysokých škol dokládá, že kritickou podmínkou kvality a konku je internacionalizace. Pouze pokud napřeme soustavné úsilí tímto směrem, můžeme se jim p mezinárodně silnou a vyhledávanou institucí. Jen pokud se budeme učit od nejlepších, můž stát a své zkušenosti předávat dalším. Zaměříme se proto na úzkou spolupráci se špičkový která prostoupí všechny oblasti i úrovně činnosti univerzity, a budeme pokračovat ve vyt abychom se stali univerzitou otevřenou světu. Nápomocna nám bude i nová forma mezinárodn jakou představuje pro nadcházející období projekt evropské univerzitní aliance 4EU+, neb integraci a synergii činností všech zúčastněných univerzit, které by měly v budoucnu vyt společný evropský kampus. Aktivity, které jsme si v této oblasti a oblastech související rozvíjet, představují rámec strategie internacionalizace Univerzity Karlovy v nadcházejí který budeme průběžně konkretizovat v dalších strategických dokumentech. V.Univerzita Karlova je složena z fakult, vysokoškolských ústavů a dalších součástí, které poslání, zaměření a potenciálu přispívají ke společnému dílu. Oborová pestrost, která je jako instituci příznačná, představuje ideální platformu pro rozvíjení interdisciplinární vzdělávání a významnou přidanou hodnotu pro naplnění třetí role. Svého vnitřního potenci nevyužíváme cíleně k rozvoji univerzity, pro niž je v současné době v různých směrech ty roztříštěnost. Ta patří k vnitřním faktorům, které brzdí její rozvoj. Jednota v rozmanit patřit mezi oblasti, na něž se v následujícím období zaměříme. *========================================================================================= * HODNOTY *========================================================================================= • podpora svobody, humanismu a demokracie • trvalá snaha o dosahování vysoké kvality naší činnosti • rozvoj akademické integrity a zachování akademické svobody a samosprávy • naplňování zodpovědnosti směrem ke společnosti nad rámec primárních činností univerzity vzdělávání *========================================================================================= * I. NEJLEPŠÍ LIDÉ DĚLAJÍ NEJLEPŠÍ UNIVERZITU *========================================================================================= Chceme být první volbou pro kvalitní uchazeče, studenty, akademiky a profesionály; pro ty jen s nimi budeme schopni přiblížit univerzitu evropské špičce. • budoucnost Univerzity Karlovy: talentovaní studenti – doktorandi – postdoktorští pracovn získání, setrvání, rozvoj a hodnocení) • otevření většího prostoru pro přijímání pracovníků a studentů ze zahraničí či s dlouhodo zkušeností, vytváření odpovídajícího zázemí a zajištění podpory fakult pro naplnění toho • rámcová pravidla kariérního postupu pro akademické, vědecké i administrativní pracovníky motivující cesty profesního rozvoje, zvýšení odborných, jazykových a pedagogických kompe zaměstnanců • podpora studentů a zaměstnanců (poradenství, sladění pracovního, studijního a rodinného stipendia a benefity) • péče o studenty a zaměstnance se speciálními potřebami • alumni Aktivity 1.Vytvoříme systém získávání a podpory talentů na Univerzitě Karlově, který zahrne zejména pregraduální studenty, studenty doktorského studia, začínající akademické i vědecké prac postdoktorandy. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, pror. pro koncepci a kvalitu činnosti, člen KR odpovědný za doktorské studium, pror. pro vědeckou činnost) 2.Podpoříme spolupráci studentů bakalářských a magisterských studijních programů, kteří se průběhu studia věnují vědecko-výzkumným aktivitám, s doktorskými studenty a výzkumnými t mezinárodním prostředí (např. v rámci Aliance 4EU+ nebo univerzit z řad strategických pa tyto studenty vytvoříme podmínky, které je budou motivovat k další práci a k přechodu do studia. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, člen KR odpovědný za doktorské studiu vědeckou činnost) 3.V návaznosti na doporučení vzešlá z komplexní analýzy doktorského studia na Univerzitě K mezinárodního hodnocení a z hodnocení tvůrčí činnosti univerzity zlepšíme podmínky pro s studentů doktorského studia napříč obory dle materiálně-technických i personálních kapac na jejich okamžité zapojení do výzkumných týmů. Zvýšíme stipendia a využijeme jich jako nástroje, který spolu se zefektivněním nabídky grantových podpor a s intenzivněji využív mezinárodní spolupráce přispěje k vytváření takových podmínek, aby se studenti zejména p doktorského studia mohli plně věnovat disertačnímu výzkumu. Rovněž rozšíříme nabídku kur a měkkých dovedností podporujících odborný a osobní rozvoj studenta, zahrneme doktorské systémů kariérního postupu a hodnocení zaměstnanců a zajistíme optimální počet doktorand (odpovídá: člen KR odpovědný za doktorské studium) [PC 3, operační cíl C a D] 4.Velkou pozornost budeme věnovat zajišťování excelence doktorského studia. To bude zahrno stanovení náročných, mezinárodně srovnatelných a oborově patřičných kritérií pro jednotl napříč univerzitou a intenzitní sledování průchodu studiem, podporu dalšího rozvoje koor doktorských studijních programů s důrazem na jejich funkční uspořádání a úzkou spoluprác vnitřní hodnocení, aby byla posílena jejich role v dalším směřování doktorského studia, vzdělávání pro školitele. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti, č za doktorské studium) [PC3, operační cíl C] 5.Doktorské studium budeme jakožto start vědecké kariéry aktivně a atraktivně prezentovat studentům magisterských studijních programů a zájemcům zvnějšku zejména v souvislosti s na vědeckých projektech, s poukazem na úspěšné příklady a s důrazem na kariérní rozvoj v výzkumné univerzity. Absolventům, kteří se rozhodnou věnovat vědecké dráze, nabídneme po přechodu na postdoktorandské pozice, a to zejména na zahraničních univerzitách, které js v alianci 4EU+ či které jsou našimi strategickými partnery. (odpovídá: člen KR odpovědný studium, pror. pro vědeckou činnost) [PC3, operační cíl C a D]. 6.Pro zvýšení počtu míst akademických a v relevantních případech i vědeckých pracovníků ob pomocí otevřených, zpravidla mezinárodních konkurzů, využijeme cílené inzerce na kvalitn mezinárodních i národních portálech. (odpovídá: kvestor, kancléř) [PC 5, operační cíl D] 7.Abychom zvýšili počet akademických a vědeckých pracovníků ze zahraničí či s dlouhodobou zkušeností, nabídneme jim možnost zapojit se do našich stávajících týmů a díky zajištění prostředí a podpoře od CU Staff Welcome Centra jim poskytneme takové zázemí, aby se mohl bádání i standardnímu kariérnímu postupu, nikoli překonávání překážek spojených s živote působením v jiné zemi. (odpovídá: kvestor, kancléř) 8.Díky nastavení transparentních podmínek pro kariérní rozvoj, cílenějšímu navázání mezd n a soustavnému zlepšování pracovních podmínek zvýšíme konkurenceschopnost univerzity jako zaměstnavatele i pro vysoce kvalitní odborníky, kteří v současné době pracují například veřejně prospěšné sféře, což rovněž přispěje k těsnějšímu propojení výuky s praxí. (odpo kancléř) 9.Vytvoříme systém podpory postdoktorandských pozic na pracovištích Univerzity Karlovy. Cí budeme vyhledávat i talentované začínající vědce, kteří prošli studiem na univerzitě, ab doktorské studium v zahraničí, vytvořili si tam funkční badatelské sítě a jsou ochotni v České republiky. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost) 10Připravíme efektivní systém průběžného hodnocení akademických a vědeckých pracovníků na definovaných kritérií v oblastech, jimiž jsou výuka, věda, třetí role a s nimi souvisejí (např. účast v různých orgánech či odborných komisích, organizační a administrativní čin Obdobný systém s odpovídajícími kritérii vytvoříme i pro administrativní pracovníky. Mís pracovníků přitom budou obsazována na časově omezené úseky s možností znovujmenování do (odpovídá: p. rektor, kvestor, kancléř) [PC 5, operační cíl D] 11Ke zkvalitnění personálního fungování univerzity přijmeme rámcový kariérní řád univerzit transparentní a motivační vazbu habilitací a profesur na kariérní postup, propojení s vn předpisem i se systémem hodnocení zaměstnanců. (odpovídá: p. rektor, kvestor, kancléř) [ cíl D] 12S podporou Centra celoživotního vzdělávání a centra pedagogických dovedností Paedagogium soustavně rozvíjet erudici našich učitelů a vědců i kvalitu vnitřní správy univerzity za systém dalšího vzdělávání akademických, vědeckých, vedoucích i podpůrných pracovníků, kt motivačně provázán s kariérním řádem a systémem hodnocení zaměstnanců. Centrum Paedagogi stane platformou pro setkávání pracovníků podílejících se na výuce napříč celou univerzi výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, pror kvalitu vzdělávací činnosti) [PC1, operační cíl A] 13S cílem zlepšit sociální podmínky našich zaměstnanců i studentů a zajistit jim zázemí pr život podpoříme aktivity a zavedeme další opatření přispívající k vyrovnávání příležitos studijního, pracovního a rodinného života a ke zdravému životnímu stylu. (odpovídá: kves 14Podmínkou pro udržení a získávání lidí, kteří nám mohou pomoci naplnit poslání a cíle na je vytvoření co možná nejvíce mezinárodně srovnatelných pracovních podmínek. V oblasti p politiky se proto zaměříme na naplňování principů vyjádřených v Evropské chartě pro výzk a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, jejichž stvrzením nám i nadále bud in Research Award. (odpovídá: kvestor, kancléř) [PC 5, operační cíl D] 15I nadále budeme prostřednictvím Klubu Alumni a fakultních absolventských spolků rozvíjet absolventy a přáteli naší alma mater, a to jak doma, tak v zahraničí. Naším cílem je int absolventů a příznivců na životě a správě univerzity, např. v podobě zapojení absolventů a hodnocení studijních programů či odborníků z praxe do výuky, nabídky dalšího vzděláván ambasadorů přispívajících k povědomí o Univerzitě Karlově doma i ve světě. Zapojíme své do našich fundraisingových aktivit a rozvoje inovačního ekosystému. Působnost, aktivitu Klubu Alumni budeme systematicky zvyšovat. (odpovídá: pror. pro evropskou problematiku, studijní záležitosti) [PC 5, operační cíl B, SI 4, operační cíl A] Ukazatele • podpořené řešitelské týmy zahrnující pregraduální studenty a doktorandy • podíl doktorandů s grantovou podporou • výše doktorandských stipendií a celkového finančního zajištění doktorandů od univerzity • studijní úspěšnost v doktorských studijních programech • podíl výběrových řízení na místa akademických a vědeckých pracovníků, jichž se účastní u prostředí mimo univerzitu • počet zahraničních akademických a vědeckých pracovníků • počet postdoktorandských pozic obsazených akademickými a vědeckými pracovníky ze zahrani dlouhodobou zahraniční zkušeností • počet pracovníků, kteří prošli vzděláváním v rámci systému dalšího vzdělávání na Univerz (např. manažerské dovednosti, měkké dovednosti) • počet pracovníků, kteří prošli vzděláváním v pedagogických dovednostech • počet studentů doktorského studia, kteří prošli vzděláváním v pedagogických dovednostech • udržení certifikátu HR Award • výdaje na sociální politiku • počet podpořených zaměstnanců a studentů se speciálními potřebami *========================================================================================= * II. VÝZKUM SCHOPNÝ KONKURENCE NA MEZINÁRODNÍ ÚROVNI *========================================================================================= Kvalita vědy na Univerzitě Karlově bude vždy poměřována oproti nejlepším evropským univerz jim se univerzita musí co nejvíce přibližovat. Klíčovými cíli Univerzity Karlovy pro obdob strategického záměru jsou výrazné posílení excelence, prospěšnosti a otevřenosti vědy a vý • profilové obory, centra excelence a strategické/unikátní obory • prostor pro kvalitu a její oceňování (hodnocení tvůrčí činnosti, propojení s financování • programy na podporu vědy, domácí i zahraniční grantové činnosti včetně ERC • infrastruktury pro výzkum • přenos poznatků, dovedností a technologií (katalog služeb, Via Carolina, Charles Univers Prague, univerzitní inovační síť) • otevřená věda (Open Science) Aktivity 1.Jedním z předpokladů mezinárodně konkurenceschopného výzkumu je naše způsobilost definov obory, které budou na Univerzitě Karlově přednostně podporovány, identifikovat ty s pote vynikajících výsledků a rovněž nalézt prostor pro podporu nových témat či spoluprací uvn Dokončením mezinárodně garantovaného hodnocení tvůrčí činnosti získáme potřebné informac tohoto cíle. Stanovení profilových oborů ovlivní další směrování i kvalitu univerzity a efektivitě finančního zabezpečení tvůrčí činnosti a vyšší vědecké exkluzivitě výsledků. směřovat k vědecké excelenci a k udržení oborové kontinuity. (odpovídá: pror. pro vědeck 2.Zavedeme cílený systém podpory oborů, které jsou v českém prostoru unikátní, nebo pro un významné, ať už se jedná o obory malé svou velikostí či o obory společensky důležité, na historických, hospodářských či bezpečnostních důvodů, obory s potenciálem růstu či výraz mezioborové spolupráci, a to za předpokladu zachování standardů vysoké akademické kvalit pror. pro vědeckou činnost) 3.Vzhledem k tomu, jaký význam pro strategické řízení vědy na univerzitě přikládáme systém tvůrčí činnosti založenému na objektivních, transparentních a oborově specifických krité tento systém kontinuálně rozvíjet, revidovat a nadále trvat na tom, že klíčovým faktorem lidský úsudek a že opatření přijatá na základě závěrů jsou výsledkem univerzitní diskuse základě uskutečníme další cyklus mezinárodně garantovaného hodnocení kvality vědecké prá nároky budeme klást i na hodnocení národní, jehož závěry a doporučení pro nás budou jedn další rozvoj tvůrčí činnosti na univerzitě. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost) 4.Vnitřním nástrojem pro dlouhodobý koncepční rozvoj jednotlivých vědních oborů na Univerz programy PROGRES, UNCE a PRIMUS. Naše institucionální programy na podporu vědy vyhodnotí tak, aby se staly účinnou motivací pro rozvoj kvalitní vědy na univerzitě a pro získáván vědeckých talentů z České republiky i ze zahraničí. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnos tvůrčí a ediční činnost) 5.Důležitou součástí našeho systému podpory rozvoje tvůrčí činnosti je práce se studenty a a studia. Inovujeme proto Grantovou agenturu Univerzity Karlovy a propojíme ji s dalšími nástroji k zajištění vyšší efektivity financování, motivačního efektu, osvojení dovednos vést vědecký projekt a dlouhodobější podpory perspektivních projektů. (odpovídá: člen KR rozvoj GAUK) 6.V příštích letech musíme důsledně pracovat na výrazném zvýšení aktivity a úspěšnosti v m grantových soutěžích včetně grantů Evropské výzkumné rady. Pro dosažení tohoto cíle bude míře využívat možnosti interních finančních nástrojů, jako je stabilní a dlouhodobý prog podpory navrhovatelům kvalitních projektů do soutěže ERC a další rozšiřování expertní po centra při předkládání žádostí o významné zahraniční granty. (odpovídá: pror. pro vědeck 7.Pro zkvalitnění naší vědy využijeme též úzké vztahy s našimi partnery z Asociace výzkumn České republiky, ústavů Akademie věd České republiky a s fakultními nemocnicemi. (odpoví vědeckou činnost) 8.Na základě zavedení systému propagace výsledků univerzitního výzkumu ve veřejném prostor podmínky pro účinnější uplatňování výsledků tvůrčí činnosti ve společnosti a také povědo společenském přínosu vědy rozvíjené na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro vědeckou 9.Vytvoříme stabilní systém financování podpory transferu znalostí a technologií, a to dík spolupráci s naší dceřinou společností na komercializaci výsledků univerzitního výzkumu zapojení do mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji se zaměřením na přenos znalostí a Zaměříme se přitom zejména na podporu transferových projektů spolufinancovaných z vnitřn univerzity, registrace průmyslového vlastnictví pod značkou Univerzity Karlovy, zakládán společností s účastí univerzity, resp. její dceřiné společnosti a na navazování spolupra s partnery z aplikační sféry. (odpovídá: kancléř) 10V souladu s tím, že jsme veřejnou institucí, budeme v rámci možností a ve spolupráci s d školami a jinými výzkumnými institucemi podporovat otevřenost naší vědy: • s cílem zlepšit dostupnost kvalitního přístrojového zázemí a zvýšit efektivitu jeho vy podpoříme sdílení našich výzkumných infrastruktur a špičkového strojního a přístrojové a to zejména díky přípravě a prezentaci příslušného katalogu, přijetí pravidel pro sdí celků jak v rámci univerzity, tak s dalšími partnery, a průběžnému sledování jejich vy (odpovídá: pror. rozvoj, pror. pro vědeckou činnost) • s ohledem na dostupnost a širokou společenskou prospěšnost výsledků tvůrčí činnosti vy pro širší využívání režimu Open Access a pro archivaci, ochranu a zpřístupňování výzku za tímto účelem především etablujeme Centrum pro podporu open science, vybudujeme infr zázemí a standardizované softwarové řešení pro archivaci vědeckých dat, vytvoříme a do zavedeme sadu metodických materiálů pro podporu Open Science na Univerzitě Karlově, pr výsledků vědecké činnosti v institucionálním repozitáři publikační činnosti univerzity archivaci, ochranu a zpřístupňování výzkumných dat v institucionálním datovém repozitá celouniverzitní systém pro podporu tvorby plánů managementu dat a vytvoříme rámec pro vzdělávání v oblasti otevřeného přístupu k vědeckým informacím v pregraduálním studiu, pror. pro tvůrčí a ediční činnost, pror. pro vědeckou činnost, řed. Ústřední knihovny, výpočetní techniky) • v rámci třetí role se zaměříme na tvorbu podkladů pro aktuální celospolečenské diskuse řešení komplexních problémů, kterým společnost čelí, popularizaci naší vědy a jejích v představitelů i výsledků jakož i na podporu aktivit v oblasti Citizen Science, díky ni kteří nejsou profesionálními vědci, mohou podílet na vědeckém výzkumu. (odpovídá: pror činnost) 11Naše univerzitní Nakladatelství Karolinum bude i nadále sledovat aktuální trendy mezinár nakladatelské praxe a poskytovat standardní publikační servis pro cizojazyčné publikační zaměřením na anglický program a plný nakladatelský servis z hlediska elektronického publ (odpovídá: pror. pro tvůrčí a ediční činnost řed. Nakladatelství Karolinum) Ukazatele • zvýšení kvality vědecké práce v oborech rozvíjených na univerzitě doložené výsledky univ hodnocení • publikace v předních oborových časopisech • národní a mezinárodní ocenění vědecké práce studentů a zaměstnanců univerzity • počet udělených ERC grantů a dalších významných zahraničních grantů • výše prostředků získaných z přenosu poznatků a technologií a smluvního výzkumu • počet publikací autorů Univerzity Karlovy publikovaných v režimu Open Access • počet elektronických publikací vydaných univerzitními nakladatelstvími *========================================================================================= * III. VZDĚLÁVÁNÍ PRO BUDOUCNOST A VZDĚLÁVÁNÍ K BUDOUCNOSTI *========================================================================================= Vzdělání získané na Univerzitě Karlově bude pro absolventa dlouhodobou konkurenční výhodou o nejzajímavější pracovní pozice. • vysoce kvalitní a mezinárodně atraktivní studijní programy, joint a double degree progra • integrace, inovace a internacionalizace vzdělávací činnosti napříč fakultami • prostupnost na národní i mezinárodní úrovni, propojení mezi vzdělávací, tvůrčí činností interdisciplinarita • moderní formy vzdělávání a nové technologie • moderní knihovna Univerzity Karlovy, digitalizace, elektronické informační zdroje • vzdělávání k aktivnímu a odpovědnému občanství (např. kritické myšlení, tolerance, otevř spolupráci), k podnikavosti a aktivnímu vytváření pracovních příležitostí • rozvoj hodnocení kvality studijních programů • péče o studenty • celoživotní vzdělávání, otevřenost (včetně Juniorské univerzity a Univerzity třetího věk Aktivity 1.Zaměříme se na další rozvoj kvality našich studijních programů, a to zejména na inovaci, internacionalizaci a integraci vzdělávací činnosti napříč fakultami a na studijní zkušen objektivity a férovosti kontroly studia při zachování vysokých nároků. Za tímto účelem z zformulujeme univerzitní strategii kvality vzdělávací činnosti závaznou pro vnitřní schv studijních programů, vytvoříme celouniverzitní platformu pro podporu rozvoje kvality vzd zavedeme ucelený systém průběžného hodnocení kvality studijních programů, jehož nedílnou pravidelná a provázaná reprezentativní šetření mezi uchazeči, studenty i absolventy jako praxí. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti) [PC1, operační cíl A 2.S cílem i nadále zajistit dlouhodobou uplatnitelnost absolventů Univerzity Karlovy v nár povoláních a pozicích se zaměříme na posilování sepětí našeho vzdělávání s praxí, a to o schvalování studijních programů, přes studium až po následnou kariéru, např. budeme: • zapojovat naše absolventy a odborníky z praxe včetně výzkumné do přípravy, schvalování studijních programů, (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti) [PC1 B] • podporovat podnikavost a kreativitu, vznik studentských projektů zajišťujících přenos mezi akademickou a aplikační sférou či zapojování studujících do inovačních činností, prostřednictvím studijních programů, tak extrakurikulárních aktivit (např. inkubátor, (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací čin Centra pro přenos poznatků a technologií) [PC1, operační cíl C] • systemizovat spolupráci s vnějšími partnery v oblasti studentských praxí a stáží, aby volit z kvalitní a široké nabídky a rozvíjet praktickou složku osvojované kvalifikace studia i tam, kde není jeho povinnou součástí, (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu činnosti) [PC1, operační cíl C] • systemizovat kariérní poradenství pro budoucí absolventy, (odpovídá: pror. pro studijn [PC2, operační cíl G] • rozšiřovat nabídku předmětů vyučovaných v cizích jazycích a kurzů znalostí a dovednost jejich budoucí uplatnění, (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti) cíl C] • nabízet absolventům profesně orientované celoživotní vzdělávání. (odpovídá: pror. stud záležitosti) [PC1, operační cíl C] 3.Podpoříme studijní programy, které vzdělávají odborníky připravené zastávat společensky a reagovat na aktuální společenské výzvy, a to i s cílem pozitivně ovlivňovat rozvoj těc Jednou z našich priorit v nejbližším období například bude příprava budoucích učitelů či posilování kvality základního a středního vzdělávání, resp. systému poskytování zdravotn republice. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti) 4.Zachováme nabídku studijních programů, které jsou jedinečné v mezinárodním kontextu, a b o mimořádnou formu podpory perspektivních strategických oborů. (odpovídá: pror. pro konc vzdělávací činnosti) 5.Na základě dosavadních zkušeností a výsledků hodnocení studijních programů připravíme no akreditací na Univerzitě Karlově tak, aby se celý proces zjednodušil a soustředil na klí kvality vzdělávací činnosti a přípravy absolventů. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvali činnosti) 6.Věrni smyslu univerzitního vzdělávání budeme soustavně podporovat nejen propojování výuk prací a praxí, ale i týmů z humanitních, společenskovědních, lékařských a přírodovědných s cílem posilování interdisciplinarity či rozvoje společných aktivit a inovačního manage tak podpoříme univerzitní, národní, mezisektorovou i mezinárodní prostupnost, například i vertikální prostupnost mezi studijními programy a fakultami, zapojování odborníků z pr společné studijní programy (joint a double degree) a vedení závěrečných prací (cotutelle professors či hostující a mimořádné profesory. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu v činnosti, pror. pro studijní záležitosti, řed. Centra pro přenos poznatků a technologií) cíl B a C] 7.S cílem posilovat otevřenost Univerzity Karlovy a podpořit mezinárodní mobilitu se zaměř výsledků studia studentů v zahraničí. Laboratoří nám zde budou aliance 4EU+ a strategick perspektivně je přitom naším cílem zavedení systému automatického uznávání vzdělání získ garantované vysoké škole ze země Evropské unie, resp. na jakékoli škole, která je naším partnerem v rámci meziuniverzitních či fakultních dohod. (odpovídá: pror. pro studijní z 3, operační cíl A] 8.Podpoříme moderní pedagogické přístupy a inovace metod i forem výuky přispívající k akti studentů při vzdělávání (student-centered-learning či problem-based learning např. prost studentských projektů, praktických workshopů, studentských praxí včetně dobrovolnických simulací či zapojení partnerů z praxe či ze zahraničí do přípravy seminárních, bakalářsk diplomových prací), k rozvoji jejich kompetencí i k využívání nejnovějších technologií t learningové prvky vhodně doplňovaly prezenční výuku a abychom posilovali otevřenost a in naší vzdělávací činnosti (virtuální mobilita, simulátory, blended learning). V jednotliv přitom budeme hledat optimální rovnováhu mezi tradičními a moderními přístupy ke vzděláv průběžného sledování, zkoušení a vyhodnocování všech nových nástrojů a metod vzdělávání. pror. pro studijní záležitosti) [PC 1, operační cíl C, PC 2, operační cíl A a B] 9.Zvýšíme míru dokončování studia zejména díky: • informační a poradenské péči o uchazeče tak, aby při svém rozhodování o vysokoškolském Univerzitě Karlově dokázali posoudit, který studijní program nejlépe odpovídá jejich p preferencím, (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti) [PC 2, operační cíl G, DPC 2 I • průběžným úpravám studijních programů a plánů, případně pravidel pro organizaci studia souvisejícím změnám výuky a kontroly studia, (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu v činnosti) • důrazu na to, aby studenti od počátku studia získávali představu o praktickém uplatněn poznatků a jejich významu pro budoucí profesní dráhu, (odpovídá: pror. pro koncepci a vzdělávací činnosti) [PC 2, operační cíl G] • podpoře takových aktivit a projektů, které posílí sociální integraci studujících a při ke zvyšování kvality a relevance vzdělávání, a to i s využitím studentských spolků a i (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti) • rozšíření služeb diagnostiky studijních a kariérových předpokladů pro uchazeče o studi posílení poradenské činnosti, podpoře zvyšování studijních kompetencí, budování resili prevence a včasné pomoci při syndromu vyhoření. (odpovídá: pror. pro studijní záležito II.1, II.2, II.5] K tomuto účelu využijeme nejen naše kapacity, ale i podporu třetích stran, jež se touto zabývají (např. spolky či neziskové organizace). 10V oblasti celoživotního vzdělávání budeme i nadále rozvíjet kurzy pro širokou škálu cílo (kvalifikačního a zájmového vzdělávání, univerzitu třetího věku i Juniorskou univerzitu projekty na fakultách cílené na středoškoláky i vysokoškoláky) a podpoříme rozvoj celoži vzdělávání v rámci evropské univerzitní aliance 4EU+. Zaměříme se přitom také na zvýšení mezi kurzy celoživotního vzdělávání a studijními programy a začneme pracovat na vytvořen systému uznávání předchozího formálního, neformálního i informálního (např. praktické zk vzdělání a učení. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti) [PC 2, operační cíl B a E] 11Vytvoříme jednotný systém služeb Knihovny Univerzity Karlovy, aby byl zaručen všem stude akademickým pracovníkům přístup ke znalostem uloženým v široké škále forem dokumentů, ti i elektronických. Pro podporu studia i bádání zajistíme přístup k širokému spektru kvali elektronických informačních zdrojů (CzechElib) včetně digitalizované studijní literatury dokumentů či historických fondů. Dále rozvineme nástroj pro podporu akademického a tvůrč systému antiplagiátorské kontroly průběžných i závěrečných prací našich studentů. (odpov pro vědeckou činnost, pror. pro tvůrčí a ediční činnost, pror. pro studijní záležitosti, knihovny UK) 12Archivní informační systém pro správu archiválií rozšíříme o nové funkcionality a budeme v digitalizaci nejcennějších a nejvíce využívaných historických dokumentů a zpřístupníme akademické obci i široké veřejnosti, aby mohly být využívány pro výuku, výzkum i každode praxi. Zajistíme také dlouhodobou ochranu, zpracování a zpřístupnění dalších historickýc ohledu na jejich fyzickou formu. (odpovídá: řed. Ústavu dějin UK a Archivu UK) Ukazatele • počet studijních programů, v nichž došlo k inovaci na základě výsledků hodnocení (např. • snížený počet nabízených studijních programů (formou jejich integrace) • zlepšení ukazatelů dokončování studia a dokončování studia ve standardní době studia nav rok se zvláštní pozorností věnovanou vybraným skupinám studentů (studenti se speciálními studenti ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, studenti-rodiče) • počet odborníků z praxe, kteří jsou zapojeni do výuky • počet podpořených projektů a aktivit zaměřených na posílení sepětí studia s praxí, resp. integraci studujících • zvýšený počet elektronických studijních opor: e-learningové kurzy, elektronické studijní • počet uživatelů celouniverzitních e-learningových nástrojů • počet kurzů celoživotního vzdělávání s kreditovým ohodnocením, které jsou uznávány v rám programů • počet studijních předmětů či modulů, které jsou nabízeny jako program celoživotního vzdě *========================================================================================= * IV. INTERNACIONALIZACE JE KRITICKOU PODMÍNKOU KVALITY A KONKURENCESCHOPNOSTI *========================================================================================= Chceme se stát významnou destinací pro nejlepší zahraniční studenty a akademiky. Chceme bý vítaným partnerem nejprestižnějších mezinárodních projektů. • kosmopolitní a internacionalizovaná univerzita • mobilita • zázemí pro přijímání zahraničních studentů i zaměstnanců, relokační centrum • evropská univerzitní aliance 4EU+ • strategická partnerství • univerzitní asociace a další formy spolupráce • Evropské centrum • Ústav jazykové a odborné přípravy Aktivity 1.Evropská univerzitní aliance 4EU+ je naším nejnáročnějším zahraničním projektem pro nadc období, neboť cílí na integraci a synergii ve vzdělávání i výzkumu, a prostoupí tak všec i úrovně naší činnosti. Tento projekt nám pomůže dále se otevřít světu a přispěje ke zkv vzdělávací i vědecké činnosti univerzity, jakož i k dalšímu zviditelnění Univerzity Karl vysokoškolském a výzkumném prostoru. Budeme podporovat a rozvíjet především: • komplementární kurikula mezi partnerskými univerzitami, a to i v programech, které nev vysokoškolskému titulu, (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti, p evropskou problematiku) [SI 5, operační cíl B] • e-learning a společné kurzy, a v důsledku toho fyzickou, virtuální i kombinovanou („bl mobilitu, (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, pror. pro evropskou problematiku) cíl B] • společný rámec pro hodnocení výuky a vzdělávání, (odpovídá: pror. pro koncepci a kvali činnosti, pror. pro evropskou problematiku) [SI 5, operační cíl B] • vytváření společných vědeckých týmů a podporu při získávání významných mezinárodních g (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, pror. pro evropskou problematiku) [SI 5, operač • institut tzv. bridge professors, tj. akademických pracovníků částečně pracujících na U Karlově a částečně na jiné partnerské univerzitě, přičemž na každé univerzitě jsou čle týmu pracujícího na podobném tématu. (odpovídá: pror. pro akademické hodnosti, pror. p problematiku) [SI 5, operační cíl B] 2.Obdobným způsobem jako v rámci aliance 4EU+ budeme rozvíjet i vztahy s našimi strategick na úrovni univerzity, tak na úrovni fakult. (odpovídá: pror. pro zahraniční styky a mobi operační cíl B, SI 5, operační cíl B] 3.V oblasti bilaterální spolupráce se strategickými partnery se zaměříme na identifikaci a vazeb v oblasti Severní Ameriky a Asie. Tohoto institutu ještě více využijeme i pro účel přenášení dobré praxe. (odpovídá: pror. pro zahraniční styky a mobilitu) 4.Abychom dosáhli cílů v rámci evropské univerzitní aliance i naplnili další priority v ob internacionalizace Univerzity Karlovy, vytvoříme důsledně dvojjazyčné prostředí, v němž studenti i zaměstnanci bez problémů studovat či pracovat (jazyková vybavenost studentů, vědeckých i podpůrných pracovníků, klíčové dokumenty či služby v cizím, zejména anglické (odpovídá: kancléř) [PC 5, operační cíl D] 5.Pro posilování připravenosti zahraničních studentů ke studiu v českém i cizím jazyku a p přijíždějících studentů, učitelů i vědců v jazyku a kultuře České republiky intenzivněji potenciál Ústavu jazykové a odborné přípravy. V závislosti na poptávce rovněž rozšíříme segmentech (např. zdravotnictví či sociální péče) portfolio jeho služeb o nabídku jazyko jehož absolventi budou schopni komunikovat na pracovišti v češtině. (odpovídá: řed. Ústa odborné přípravy) [SI 4, operační cíl B] 6.Etablujeme CU Staff Welcome Centre tak, aby poskytovalo ucelený praktický servis akademi pracovníkům a jejich rodinám přijíždějícím ze zahraničí, inzerovalo nabídky na doktorské a další pozice či granty umožňující delší pobyt výzkumníkům z ciziny na univerzitě, přis mezinárodnímu zviditelňování univerzity a postupně rovněž pomáhalo při vysílání našich p (odpovídá: pror. pro evropskou problematiku) [SI 4, operační cíl B] 7.Nadále budeme rozvíjet Evropské centrum a posilovat kvalifikaci jeho zaměstnanců, aby by poskytovat prvotřídní servis pro přípravu mezinárodních projektů, jejichž získávání je d univerzity. (odpovídá: pror. pro evropskou problematiku) 8.Systém mobilit rozšíříme tak, aby se týkal všech relevantních typů pracovníků a studentů jejich kvalitativní stránku a na zvyšování informovanosti všech cílových skupin o možnos zahraničí. (odpovídá: pror. pro zahraniční styky a mobilitu) [SI 1, operační cíl B, SI 4 a C] 9.Podpoříme pracoviště, která se podílejí na humanitární a rozvojové spolupráci přispívají jiného k získávání důležitých zkušeností, schopností i utváření osobních názorů, jakož i odborných znalostí či výzkumu. (odpovídá: pror. pro zahraniční styky a mobilitu) 10Naše působení v mezinárodních univerzitních asociacích bude pokračovat, abychom se i nad na tvorbě evropské výzkumné a vzdělávací politiky a pravidelně setkávali s předními před jiných vysokých škol. Za prioritní považujme naše působení v asociacích LERU-CE7, Coimbr a Europaeum a intenzivnější zapojení zástupců fakult do aktivit jednotlivých sítí. Speci konkrétním dlouhodobým cílem naší univerzity v této oblasti je stát se členem asociace L pror. pro evropskou problematiku) [SI 5, operační cíl B] Ukazatele • počet zahraničních studentů • počet bridge professors a hostujících profesorů • počty studentských a zaměstnaneckých mobilit • podíl studijních programů obsahujících skutečnou či virtuální mobilitu • počet studijních programů vyučovaných v cizím jazyce • počet studijních předmětů, kurzů a studijních programů, jejichž kurikula vznikla ve spol zahraniční vysokou školou, zejména v rámci univerzitní aliance 4EU+ či strategických par • počet vytvořených společných vědeckých týmů, zejména v rámci univerzitní aliance 4EU+ či partnerství • počet aktivních smluv o spolupráci s partnery v oblasti Severní Ameriky a Asie • počet učitelů a studentů s odlišným mateřským jazykem proškolených v rámci kurzů Ústavu odborné přípravy • počet podpořených zahraničních pracovníků ze strany CU Staff Welcome Centre *========================================================================================= * V. JEDNOTA V ROZMANITOSTI – SPOJENI ZNAČKOU, SPOJENI PRINCIPY *========================================================================================= V rozmanitosti univerzity je její síla. Předpokladem jejího plného využití je naše jednota s univerzitou jako celkem. • podpora demokratických a humanitních ideálů • naplňování Cílů udržitelného rozvoje a podpora jejich prosazení ve společnosti • akademická integrita • samospráva, soudržnost, solidarita, sounáležitost • hospodaření a financování oceňující příspěvek ke strategickým cílům univerzity • zázemí pro výuku a bádání • snižování administrativní zátěže • spolupráce a zintenzivnění vztahů s univerzitními městy Prahou, Plzní a Hradcem Králové • spolupráce s dalšími partnery, naplňování třetí role a společenského přínosu, inovační e Aktivity 1.Uvnitř i navenek univerzity budeme podporovat hodnoty, které jsou ukotveny v našem Statu Etickém kodexu, zejména svobodnou diskusi, rovnoprávnost, právo na vzdělání a informace, myšlení a mezinárodní spolupráci. Z tohoto ukotvení a při vědomí své spoluodpovědnosti z společnosti budeme v rámci své třetí role i nadále formulovat svá stanoviska k zásadním školství i ke společenským otázkám. Pro splnění těchto cílů využijeme vlastní i jiné pří celospolečenským dopadem na vhodné cílové skupiny. (odpovídá: p. rektor) 2.Na půdě Univerzity Karlovy budeme naplňovat principy udržitelného rozvoje a zároveň bude i vzdělávací činností přispívat i k jejich prosazení ve společnosti. Za tímto účelem nap centrální koordinaci a podporu v této oblasti, vytvoříme a implementujeme strategii udrž univerzity, uskutečníme audit její environmentální stopy, zapojíme se do národních či me zabývajících se touto tematikou, v rámci studijních programů, kurzů celoživotního vzdělá škol a dalších vhodných aktivit budeme vzdělávat naše studenty, zaměstnance i širší veře udržitelného rozvoje. Výzkum v této oblasti podpoříme v rámci univerzitních programů na (odpovídá: člen KR pověřený koordinací aktivit v oblasti udržitelného rozvoje) [DPC II.1 3.Budeme důsledně hájit principy akademické samosprávy, budovat a posilovat váhu a dobré j Karlovy a sounáležitost studentů, zaměstnanců i absolventů se svou alma mater. Zaměříme zlepšení vzájemné komunikace studentů a zaměstnanců a na posilování jejich informovanost univerzitě. Budeme podporovat zapojení studentů do správy univerzity a finančně i materi k činnosti studentských spolků. Vnitřní i vnější komunikaci podpoříme lepším využíváním informačních technologií, nových médií a sociálních sítí. Naším cílem je na základě přij interní komunikace vytvořit integrovaný a komunikující systém napříč fakultami a součást pokryje široké spektrum nároků kladených na univerzity 21. století. Na základě přijetí k marketingové strategie univerzity posílíme koordinovaný rozvoj a propagaci značky „Unive v České republice i v zahraničí. (odpovídá: p. rektor, pror. pro vnější vztahy) [PC 5, o SI4, operační cíl A a C] 4.Důraz položíme na kontinuální rozvoj a posílení oblasti akademické a vědecké integrity ( specializované kurzy k této tématice, kurzy akademického psaní, semináře a workshopy zam přípravu projektů či psaní odborných textů v českém i anglickém jazyce apod.), a to ve s se zahraničními partnerskými institucemi. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, pror. p záležitosti, člen KR odpovědný za doktorské studium) 5.Využijeme přidanou hodnotu, kterou poskytuje spolupráce mezi fakultami a sdílení dobré p univerzitou. Naším cílem je vnitřně pestrá, demokratická a otevřená instituce spojená vi koncepcí vzdělávací, vědní a inovační politiky. K tomuto účelu zavedeme interní informač využijeme elektronické nástroje podporující týmovou spolupráci. (odpovídá: p. rektor) [P cíl B] 6.Univerzitu více otevřeme spolupráci s externími partnery a službě společnosti. Vytvoříme stabilní rozvoj třetí role tak, aby k ní přispívala většina našich pracovišť a aby spolu výzkumem tvořila integrální součást aktivit fungující univerzity. Vynikající činnost v t postavíme v personální oblasti či v rámci relevantních hodnocení kvality naroveň kvalitn excelentnímu výzkumu. (odpovídá: kancléř, řed. Centra pro přenos poznatků a technologií) 7.Principy hospodaření a rozdělování prostředků koncipujeme tak, aby podporovaly cíle naše záměru a staly se motivačním nástrojem pro zvyšování kvality napříč fakultami a dalšími univerzity. (odpovídá: kvestor) 8.Zvýšíme podíl vlastních zdrojů na financování univerzity. Vytvoříme a zavedeme do praxe fundraisingový model včetně institucionalizace a profesionalizace fundraisingových aktiv Nadační fond Univerzity Karlovy. (odpovídá: kvestor, kancléř, pror. pro vnější vztahy) 9.Zkvalitníme a zefektivníme činnost našich podpůrných pracovišť tak, aby se akademičtí a pracovníci v maximální míře mohli věnovat svým hlavním činnostem, a to díky systematické a pravidelnému hodnocení řídicích a administrativních pracovníků na úrovni univerzity i součástí či zefektivňování řídicích i administrativních procesů a snižování administrati základě zavádění dalších celouniverzitních evidencí (např. jednotný ekonomický systém, c sklad, výběrová řízení, zahraniční pracovníci a hostující profesoři, mobility, spoluprác partnery aj.), pro něž připravíme odpovídající metodiky sběru dat tak, aby evidované inf využívány napříč univerzitou a zajišťovaly kvalitní podklady pro správu a rozvoj Univerz jejích součástí. (odpovídá: kvestor) [PC 5, operační cíl B a D, PC 6, operační cíl A] 10Zintenzivníme vztahy s našimi univerzitními městy, tj. Prahou, Plzní a Hradcem Králové, vysokoškolského vzdělávání i bádání, rozvoje regionu a třetí role. Podpoříme strategická s dalšími partnery z veřejného či soukromého sektoru. Systematicky podpoříme takové mode které přispějí k praktickému naplňování třetí role, podpoře komunitního rozměru univerzi ekosystému. (odpovídá: p. rektor, p. kancléř, řed. Centra pro přenos poznatků a technolo 11Vypracujeme strategii rozvoje našich lokalit a budeme soustavně pracovat na zajištění in prostorových podmínek a materiálového, přístrojového a simulačního zázemí pro kvalitní v spolupráce s dalšími institucemi pro zabezpečení praktické výuky studentů. (odpovídá: pr 12Dokončíme výstavbu klíčových univerzitních minikampusů a velkých infrastruktur (Albertov Králové, Jinonice, Motol, Pelc-Tyrolka, Plzeň, Veleslavín), zahájíme realizaci akcí zařa programu určeného k obnově materiálně technické základny lékařských fakult a pedagogické průběžně budeme rekonstruovat a modernizovat koleje a menzy s cílem zajistit kvalitní ub stravování. V souvislosti s tím budeme věnovat odpovídající pozornost redislokaci fakult Dále budeme hledat možnosti, jak řešit situaci Katolické teologické fakulty, která je be prostor. (odpovídá: pror. pro rozvoj) 13Posílíme elektronickou správu univerzity zejména dalším zlepšováním systému elektronické služby a zavedením jednotného ekonomického informačního systému. Zrychlíme modernizaci u infrastruktury v podobě elektronizace univerzitních agend s cílem důsledného propojení p heterogenních aplikací do sady aplikací vzájemně spolupracujících a provázaných. Klíčové systémy vylepšíme tak, aby byla zvýšena jejich funkčnost a uživatelský komfort, priorito zásadní zlepšení Studijního informačního systému. Důrazu na eGovernance bude odpovídat i na zabezpečení našich systémů a aplikací. (odpovídá: kvestor, řed. Ústavu výpočetní tech operační cíl A] 14Pro reflexi toho, jak se nám podařilo naplnit naše cíle, a pro získání doporučení, jak d Univerzitu Karlovu, podstoupíme před přípravou následujícího strategického záměru nezávi (odpovídá: p. rektor) [PC 5, operační cíl A] Ukazatele • uspořádané akce s celospolečenským významem či dopadem • počet studijních programů, studijních předmětů, letních škol, e-learningových kurzů a da vzdělávání a veřejných akcí s tématikou udržitelného rozvoje • podíl vlastních zdrojů na financování univerzity • příjmy z fundraisingové a sponzorské spolupráce • výše finančních prostředků investovaných do obnovy a rozvoje infrastruktury • výše podpory pro činnost studentských spolků • společné projekty s městy Praha, Plzeň, a Hradec Králové a s dalšími partnery • realizované aktivity systematického sdílení zkušeností a dobré praxe uvnitř univerzity