Opatření rektora č. 38/2021 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Odevzdávání a kontrola závěrečných prací v programech celoživotního vzd K provedení: čl. 5 odst. 6 Řádu celoživotního vzdělávání Gestor: CŽV Účinnost: 1. října 2021 ****************************************************************************************** * Odevzdávání a kontrola závěrečných prací v programech celoživotního vzdělávání zaměřenýc povolání ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** 1.Toto opatření upravuje podrobnosti procesu elektronického odevzdání a kontroly závěrečný vytvářených účastníky v programech celoživotního vzdělávání zaměřených na výkon povolání dále upravuje ve smyslu čl. 5 odst. 6 Řádu celoživotního vzdělávání Univerzity Karlovy p textů závěrečných prací v meziuniverzitních a mezinárodních databázích závěrečných prací podrobnosti o porovnávání textů závěrečných prací s využitím systémů pro kontrolu origin ohledem na zásady ve vědecké, umělecké a tvůrčí činnosti zakotvené v Etickém kodexu Univ 2.Elektronická databáze závěrečných prací je na Univerzitě Karlově (dále jen „UK“) provozo prostřednictvím Studijního informačního systému UK (dále „SIS“) a digitálního repozitáře „repozitář“) na adrese http://dspace.cuni.cz/. 3.V SIS je uložen text závěrečné práce včetně příloh a abstraktu práce, je-li vyžadován, p výsledek obhajoby a protokol o obhajobě, koná-li se, a další údaje o závěrečné práci. ****************************************************************************************** * Čl. 2 Postup evidence a ukládání závěrečné práce ****************************************************************************************** 1.Elektronická podoba prací je povinně ukládána výhradně prostřednictvím SIS. 2.Téma práce vkládá do SIS pověřený pracovník fakulty či vedoucí práce. 3.Vlastní text práce a její přílohy vkládá do SIS účastník CŽV (dále jen “účastník”). 4.Po vložení příslušných souborů dle odstavce 3 a úspěšném provedení kontrol dle čl. 4 úča potvrdí odevzdání elektronické podoby práce. Odevzdáním práce v SIS účastník potvrzuje s úplnost vložených souborů. Za správnost a úplnost odevzdané elektronické verze práce a j odpovídá účastník. 5.Po odevzdání práce dle odstavce 4 účastník nemůže vložené soubory dále měnit, u popisnýc může měnit pouze vybrané údaje, jejichž modifikaci fakulta účastníkovi povolí nastavením 6.Vedoucí práce a oponent vkládají elektronickou podobu posudků k práci do SIS. 7.Po obhajobě a vložení všech povinných údajů o práci do SIS provede pověřený pracovník fa „finalizace k neveřejnému uložení do repozitáře“. Pro závěrečné práce hodnocené jinak ne obhajoby se použije toto ustanovení přiměřeně. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Formát a velikost souborů závěrečných prací a povinné údaje o závěrečných pracích ****************************************************************************************** 1.Soubory, které jsou ukládány do SIS k závěrečné práci (vlastní text práce, errata, posud abstrakt), jsou přijímány pouze ve formátu Portable Document Format for the Long-term Ar úrovně buď 1a (dle ISO 19005-1:2005), nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011). Výjimku tvoří příl se řídí pravidly uvedenými v odstavcích 2 až 5. 2.Soubory, které jsou ukládány jako příloha k závěrečné práci, budou přijímány v následují a.v případě dokumentů textového charakteru i. ve formátu Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 19005-1:2005), nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011) (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf)5 ii. Prostý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:20146 b.v případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: iii. Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jp iv. Portable Network Graphics (PNG, přípona: .png)8 v. Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1a (dle ISO nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011) (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf)9, c.v případě zvukových dokumentů ve formátech: a.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave)10, b.Moving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3)11, d.v případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: a.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob)12, b.Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4)13, e.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: a.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv)14, b.Extensible Markup languge (XML, přípona: .xml)15 – součástí předání v takovém případ odpovídající XSD16 nebo DTD17. 3.Pokud účastník potřebuje k závěrečné práci přiložit více než jeden soubor přílohy, vytvo kontejnerovém formátu ZIP (přípona: .zip)18. Balíček však stále musí obsahovat soubory v uvedených v odstavci 2. 4.V případě, že charakter přílohy (příloh) neumožňuje uložit ji ve formátech dle odstavce vědecká data, aplikaci apod.), vloží účastník přílohu (přílohy) práce v jiném formátu a fakultního koordinátora dle čl. 7 o schválení formátu příloh práce vyplněním formuláře d 5.Pro vložení přílohy (příloh) práce obsahující soubory v jiném formátu než dle odstavce 2 v SIS formulář obsahující následující informace: a.důvod žádosti, b.požadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo program (včetně verze), c.pokud se jedná o proprietární formát dat určité aplikace, pak název a verze této aplik d.další relevantní informace. Uvedení údajů dle písmen a) a b) je povinné. Účastník podává jednu žádost za všechny pří 6.Má-li účastník odevzdat abstrakt práce a potřebuje ho odevzdat i v jiné než textové podo videosoubor s abstraktem ve znakovém jazyce), vyplní v SIS žádost obsahující důvod žádos žádosti schválené fakultním koordinátorem dle čl. 7 bude umožněno odevzdat abstrakt v ji podobě. Formát souboru musí odpovídat čl. 3, odst. 2, písm. c) a d). 7.Maximální velikost ukládaných souborů je omezena limitem, který je uveden v metodickém m zveřejněném na internetové adrese http://is.cuni.cz [ URL "http://is.cuni.cz"] . 8.V případě, že některý soubor k práci převyšuje limit dle odstavce 7, předá účastník tent dohodnutým způsobem. Fakulta pak vložení takového souboru do SIS zajistí ve spolupráci s výpočetní techniky UK. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Kontrola ukládaných souborů ****************************************************************************************** 1.Veškeré soubory vážící se k závěrečné práci jsou po vložení do SIS kontrolovány interním programem. V případě, že je některý z vložených souborů infikován virem, SIS tuto skuteč účastníkovi. Práci s infikovaným souborem není možné odevzdat. V takovém případě je nutn soubory opravit a opětovně vložit do SIS. 2.Jakmile vložený soubor projde antivirovou kontrolou, SIS validuje přípustnost formátů so 3. Po dokončení validace SIS informuje účastníka, zda vložené soubory jsou či nejsou v p formátu. V případě, že některý z vložených souborů není v požadovaném formátu, je nutné opravit a opětovně vložit do SIS, příp. podat žádost o povolení odevzdat práci s příloha požadovaném formátu. 3.Pokud jsou všechny vložené soubory úspěšně zkontrolovány dle odstavců 1 a 2, SIS o této účastníka informuje. Poté je možné závěrečnou práci odevzdat. SIS též informuje účastník práce. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Ukládání prací v meziuniverzitní databázi ****************************************************************************************** 1.Jako meziuniverzitní databáze závěrečných prací slouží zejména systém Theses.cz, který j Masarykovou univerzitou. Jako mezinárodní databázi závěrečných prací využívá UK zejména provozovaný společností Turnitin, LLC. Jednotlivé fakulty a další součásti UK však mohou zajištění zásad ve vědecké, umělecké a tvůrčí činnosti zakotvených v Etickém kodexu UK v dalších databází a technických nástrojů v souladu s legislativou. 2.UK využívá pro ukládání závěrečných prací do meziuniverzitních a mezinárodních databází kontrol jejich originality zpravidla datová rozhraní pro integraci těchto databází se SI 3.Uložením závěrečných prací účastníků do meziuniverzitních a mezinárodních databází je um stranám ověřovat originalitu jiných prací oproti pracím vytvořeným na UK a uloženým do t 4.Systém Theses.cz nabízí také webové rozhraní. UK nezajišťuje přístup k tomuto rozhraní; zaměstnanci a další osoby se vztahem k UK využívají funkcionalit systému Theses.cz výhra prostřednictvím SIS. 5.Systém Turnitin rovněž nabízí webové rozhraní; účastníci, zaměstnanci a další osoby se v mohou funkcionalit systému Turnitin využívat jak přímo prostřednictvím tohoto webového r prostřednictvím jeho rozhraní na SIS. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Ukládání prací a jejich kontroly ****************************************************************************************** 1.Prostřednictvím rozhraní SIS jsou do meziuniverzitních a mezinárodních databází závěrečn odesílány práce k trvalému uložení a kontrole, a to po odevzdání práce v SIS. 2.Nestanoví-li děkan fakulty jinak, je vedoucímu práce umožněno požádat o dočasné uložení předběžnou kontrolu, a to poté, co byla v SIS uložena elektronická podoba práce a nebyla dosud elektronicky odevzdána. Informace o tom, že vedoucí práce požádal o dočasné uložen kontrolu, a stejně tak informace o výsledku této předběžné kontroly, včetně možnosti sta výsledkem kontroly, je v SIS přístupná pouze vedoucímu práce, nikoliv účastníkovi či jin 3.K exportu práce označené k dočasnému uložení a předběžné kontrole dojde následně v rámci exportu prací dle čl. 5 odst. 3. 4.Po elektronickém odevzdání práce uložené v SIS systém automaticky vygeneruje požadavek k uložení práce a její finální kontrole dle odstavce 1. Tento požadavek automaticky ruší p předchozí požadavek na dočasné uložení a předběžnou kontrolu práce dle odstavce 2. Infor automatického požadavku na trvalé uložení práce a finální kontrolu, o výsledku této finá včetně možnosti stažení protokolu s výsledkem kontroly, je v SIS přístupná studentovi, v práce, oponentům, předsedovi komise a členům příslušné komise pro obhajobu kontrolované pověřeným osobám se v SIS zpřístupňuje pouze informace o vytvoření automatického požadav 5.K dočasnému či trvalému uložení práce je exportován výhradně vlastní text práce v podobě SIS, nejsou exportovány přílohy práce ani další dokumenty uložené k práci. V případě, že existují v době vytvoření požadavku na trvalé uložení a finální kontrolu dva dokumenty s přičemž jeden z dokumentů byl uložen účastníkem a druhý pracovníkem v zastoupení, bude p označen dokument uložený v zastoupení. 6.V případě smazání dokumentu obsahujícího text práce ze SIS bude zrušen případný požadave či trvalé uložení práce a její kontrolu. Pokud již došlo k odeslání dokumentu do meziuni mezinárodní databáze, bude tento dokument z meziuniverzitní, resp. z mezinárodní databáz 7.Nestanoví-li děkan fakulty jinak, je vedoucímu práce umožněno provést uložení práce a je kontrolu také přímo prostředky systému Turnitin bez vazby na SIS. ****************************************************************************************** * Čl. 7 Fakultní koordinátoři ****************************************************************************************** 1.Na každé fakultě jmenuje děkan jednu kontaktní osobu, tzv. fakultního koordinátora pro o zveřejňování závěrečných prací. Může se jednat o totožnou osobu s fakultním koordinátore rektora týkajícího se zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací. 2.Fakultní koordinátor komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s Úst techniky UK. Ústav výpočetní techniky UK se na fakultní koordinátory obrací zejména s po technickému zabezpečení ukládání prací. 3.Fakultní koordinátor bude dále zejména organizovat zadávání prací do systému na fakultě. komunikovat s účastníky ve věcech týkajících se vložení přílohy dle čl. 3 odst. 4 a 8 a týkajících se vložení abstraktu v jiné než textové podobě dle čl. 3 odst. 6. 4.Ústav výpočetní techniky UK bude komunikovat s fakultními koordinátory, s Ústřední kniho prostřednictvím své pověřené osoby. ****************************************************************************************** * Čl. 8 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 10. 2021. V Praze dne 21. září 2021 .pdf ke stažení [ URL "UK-11359-version1-or_2021_38.pdf"] Opatření rektora č. 72/2017.