Opatření rektora č. 49/2021 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady soutěže Primus K provedení: - Gestor: Odbor pro vědu a výzkum Účinnost: 1. ledna 2022 [Zrušeno OR č. 2/2023 [ URL "UK-12461.html "] ] ****************************************************************************************** * Zásady soutěže Primus ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. I - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“ nebo „UK“) v souladu se svým Dlouhodobým záměr soutěž Primus. Cílem této soutěže je podpořit vědecké pracovníky (zpravidla se zahraničn při zakládání nových vědeckých skupin a laboratoří na univerzitě. Záměrem soutěže není d již existujících skupin. 2.Soutěž Primus by měla zvýšit dynamiku vědecké práce včetně mobility pracovníků. Program nejlepším mladým vědeckým pracovníkům založit novou skupinu, rozvinout vlastní nezávislý a nabídnout špičkové prostředí pro vědeckou práci studentů zejména magisterského a dokto Jedním z dlouhodobých cílů programu je zvýšit úspěšnost univerzity v získávání mezinárod například grantů Evropské výzkumné rady (ERC). 3.Znakem soutěže Primus je opis sigillum universitatis scolarium studii Pragensis rámující znak pro pojem Pisces, z něhož je vyvedeno písmeno P. Pravidla pro jeho používání a ochr pravidla pro jednotné způsoby grafického užívání znaku soutěže Primus jsou stanoveny Pra vizuálního stylu soutěže Primus. *========================================================================================= * Čl. II - Soutěžní podmínky *========================================================================================= 1.Přihláška do soutěže (dále jen „návrh projektu“) je předkládána rektorátu UK prostřednic informačního systému IS Věda. 2.Návrh projektu nemohou podat osoby, které na univerzitě zastávají funkci rektora, prorek proděkana, ředitele vysokoškolského ústavu (Ústav dějin UK a archiv UK; Centrum pro teor Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium; Centrum pro otázky životního prostřed ústav“/), nebo jsou členy komise dle čl. V odst. 1. těchto zásad. Jeden předkladatel můž jeden návrh projektu. 3.Návrh projektu je možné podat do těchto tří oblastí: HUM – humanitní a společenské vědy, vědy, matematika a informatika, MED – lékařské vědy a biomedicína. 4.Předpokládá se, že hlavní řešitel projektu podá do jeho ukončení žádost o ERC grant, pří z oblasti humanitních a společenských věd o jiný významný zahraniční grant. 5.Řešitelský tým tvoří zejména: a.hlavní řešitel projektu, kterým je akademický, vědecký nebo výzkumný pracovník v době max. 8 let od udělení Ph.D. (nebo jeho ekvivalentu) s mezinárodními zkušenostmi, jenž oboru vykazuje excelentní výsledky a podílí se na mezinárodní spolupráci. Hlavní řešit absolvoval zahraniční stáž v rozsahu minimálně 6 měsíců. Při uplatňování tohoto důleži bude přihlédnuto k oborovým možnostem, případně k výjimečným zdravotním a sociálním ok uchazeče. Hlavní řešitel nemusí být v době podání projektu zaměstnancem univerzity. Mu stát nejpozději do zahájení realizace projektu. Jeho pracovní úvazek musí být minimáln univerzity (část tohoto úvazku může být realizována v rámci fakultních nemocnic či na pracovišti UK a Akademie věd ČR, v. v. i.); b.post-doktorští pracovníci; c.studenti doktorských studijních programů univerzity; d.studenti magisterských nebo bakalářských studijních programů univerzity; e.jiní akademičtí, vědečtí nebo výzkumní pracovníci univerzity; f.techničtí a odborní pracovníci univerzity. 6.Řešitelský tým může být hlavním řešitelem modifikován i v průběhu řešení projektu, nejpo roku následujícího po podání návrhu projektu však musí zahrnovat vedle hlavního řešitele studenty doktorského studia nebo post-doktorské pracovníky. 7.Zahájení řešení projektu je možné nejdříve k 1. 1. a nejpozději k 1. 9. roku následující návrhu projektu. Doba řešení projektů jsou nanejvýš čtyři roky. 8.Předkladatel, jehož projekt je doporučen k financování, může být zapojen do dalších vnit soutěží, nikoliv však jako hlavní řešitel. *========================================================================================= * Čl. III - Struktura finančních prostředků *========================================================================================= 1.Finanční prostředky na projekt budou poskytovány z institucionální podpory univerzity a fakult / VŠ ústavů. Finanční prostředky přidělené na projekt se dělí na: a.osobní náklady; b.stipendia; c.provozní náklady, cestovné, služby; d.náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku; e.doplňkové a režijní náklady ve výši max. 15 % součtu neinvestičních prostředků. Tato p vztahuje zvlášť k prostředkům poskytnutým univerzitou a zvlášť k prostředkům poskytnut ústavem. 2.Univerzita podpoří projekt stejnou částkou, ke které se zavážou podporující fakulty / VŠ Univerzitní podpora bude maximálně do výše 1,5 mil. Kč ročně na jeden projekt s výjimkou uvedených v odstavci 3. 3.V případě, kdy předkladatel podává projekt ze zahraničního pracoviště, kde strávil nejmé dva kalendářní roky, může hodnoticí komise doporučit vyšší finanční institucionální podp univerzity, a to až do výše 2 mil. Kč za předpokladu, že se příslušná fakulta/VŠ ústav z finanční podpoře projektu nejméně stejnou částkou, nebo i upravení poměru financování pr univerzity, a to až do výše tří čtvrtin požadovaných finančních prostředků. 4.Nespotřebované finanční prostředky přidělené univerzitou mohou být ve výši max. 5 % z pů přidělených prostředků převedeny do fondu účelově určených prostředků fakult / VŠ ústavů *========================================================================================= * Čl. IV - Návrh projektu *========================================================================================= 1.Návrh projektu musí obsahovat: a.název projektu (v českém i anglickém jazyce); b.údaje o členech řešitelského týmu, nebo popis hlavních neobsazených pozic v případě, ž osoby nejsou v době podání žádosti známy; c.stručnou anotaci projektu (v českém i anglickém jazyce); d.popis vědeckého projektu v anglickém jazyce: • cíle projektu; • postupy k jejich dosažení; • předpokládané výstupy projektu; • specifikace pracoviště, na němž má být projekt řešen; • určení oboru vnitřní klasifikace e.údaje o hlavním řešiteli: identifikační údaje, životopis, maximálně pět nejvýznamnějších publikací, celkový soup případně jiné výstupy jeho vědecké práce, údaje o délce odborných stáží a jiných/další f.specifikaci požadovaných finančních prostředků na první kalendářní rok projektu a rámc předpokládaných požadovaných finančních prostředcích na celé období řešení projektu; g.určení fakulty / VŠ ústavu hlavního řešitele, případně výčet fakult / VŠ ústavů, kde b realizován. 2.Děkan fakulty / ředitel VŠ ústavu doplní nejpozději do 7 dnů od ukončení příjmu návrhů p v elektronické databázi své stanovisko k projektu. *========================================================================================= * Čl. V - Hodnocení návrhů projektů *========================================================================================= 1.Návrhy projektů jsou hodnoceny odbornými komisemi, jejichž složení a činnost upravuje op 2.U každého návrhu projektu se hodnotí jeho celková kvalita a dále: a.kvalifikace a dosavadní vědecká činnost předkladatele s důrazem na excelentní výsledky spolupráci ve formě dlouhodobého zahraničního pobytu; b.absolutorium post-doktorského pobytu na zahraničním pracovišti; c.samostatnost a nezávislost předkladatele; d.jasně definovaný výzkumný záměr předkládaného projektu; e.zda je návrh v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity, koncepcí pracoviště a zda jeh slibuje vytvoření nového směru výzkumu nebo vědecké školy na univerzitě; f.zda jsou vytvořeny dobré podmínky pro vedení studentů doktorského studia; g.zda odborná úroveň řešitelského týmu a přiměřenost finančních nákladů odpovídají stano 3.Každý návrh projektu je posuzován a bodově ohodnocen dvěma hodnotiteli a zpravodajem, kt členem komise. 4.Ostatní členové komise mají právo přístupu a komentáře k ostatním návrhům projektů danéh 5.Komise projedná každý návrh projektu a jeho hodnocení. Soutěžní návrhy jsou posuzovány s zřetelem na možný konflikt zájmů. Komise je povinná přihlédnout k zahraničnímu pobytu ža skutečnosti, že žadatel přichází z pracoviště mimo UK, a vhodně tuto skutečnost ohodnoti vypracuje výsledné pořadí projektů, včetně návrhu na udělení či neudělení finanční podpo které navrhne podpořit, vyjádří souhlas s výší finančních prostředků nebo doporučí jejic případně doporučí zvýšení procentuální podpory žadatele. Dále určí projekty, kterým může podpora v případě uvolnění dodatečných finančních prostředků (například neuzavřením doho jiný lépe hodnocený projekt). 6.Návrhy komise projednává Vědecká rada UK (dále jen „VR UK“) a mohou být konzultovány tak radou UK. 7.Projekt bude podpořen pouze se souhlasem s finanční spoluúčastí ze strany fakulty / VŠ ú děkanem fakulty / ředitelem VŠ ústavu. 8.O přidělení finančních prostředků projektu rozhoduje na základě stanoviska odborných kom rektor. V případě, že návrh na přidělení finančních prostředků nebude přijat ze strany h nebo fakulty / VŠ ústavu, může být komisí nebo VR UK doporučen k financování v pořadí da 9.Předkladatel se seznámí s výsledkem hodnocení, o němž obdrží oznámení elektronickou pošt hodnocení bude dostupný v elektronické databázi pro interní soutěže UK. Proti výsledku l ve lhůtě 15 dní ode dne jeho vložení do informačního systému. O námitce, na základě dopo rozhoduje rektor. Rozhodnutí o námitce je konečné. 10Na udělení projektu není právní nárok. *========================================================================================= * Čl. VI - Dohoda o řešení projektu, vyúčtování, průběžná zpráva, závěrečná zpráva a zveře *========================================================================================= 1.Podrobnosti o řešení projektu, přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi jsou dohodě o přidělení finančních prostředků (dále jen „dohoda“). Dohoda je uzavírána mezi u fakultou / VŠ ústavem a hlavním řešitelem. V případě projektů s účastí více fakult / VŠ bude další spolupracující subjekt rovněž zahrnut do této dohody, nebo bude kofinancování a využití výsledků výzkumu a vývoje ošetřeno samostatnou dohodou. V případě, že nedojde hlavního řešitele nebo fakulty / VŠ ústavu k uzavření dohody do 31. 12. roku podání proj financování ze strany UK tímto zaniká. 2.Hlavní řešitel je odpovědný za řádné čerpání a hospodárné využívání přidělených prostřed podmínek příslušného Rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý konce výzkumné organizace vydaného MŠMT. 3.Součástí dohody je též závazek hlavního řešitele a fakulty / VŠ ústavu: a.nakládat s předměty duševního vlastnictví i s majetkovými právy k výsledkům výzkumu a s příslušnými právními předpisy; b.předložit na vyžádání podrobné doklady k čerpání finančních prostředků orgánům fakulty nebo univerzity; c.vrátit finanční prostředky, které není možné vyčerpat ani převést do fondu účelově urč prostředků, zpět univerzitě ve stanoveném termínu; d.financovat projekt ze zdrojů fakulty / VŠ ústavu minimálně ve stejné výši, jakou v dan univerzita; e.fakulta se zavazuje vytvořit pro řešitele vhodné materiální a prostorové podmínky a ná administrativní a technickou podporu po celou dobu trvání projektu; f.řešitel i fakulta se zavazují spolupracovat na vytvoření Data management plánu daného 4.V případě závažných okolností na straně hlavního řešitele může být financování projektu dlouhou dobu přerušeno. Délka přerušení a okolnosti znovuzahájení projektu budou stanove fakultou / VŠ ústavem, univerzitou a řešitelem projektu. 5.Hlavní řešitel odevzdává každoročně přehled vynaložených finančních prostředků, a to zvl přidělených univerzitou a prostředků přidělených z fakult / VŠ ústavů včetně údajů o změ řešitelského kolektivu. Průběžnou zprávu o řešení projektu a přehled vynaložených finančních prostředků, a to zv přidělených univerzitou a prostředků přidělených z fakult / VŠ ústavů se odevzdává po pr dvou letech. Zpráva i přehled budou zhodnoceny příslušnou odbornou komisí. V případě vel nesrovnalostí v činnosti projektu může odborná komise ukončit řešení projektu. 6.Rozpočet a žádost o přidělení finančních prostředků na další kalendářní rok s písemným z ředitele o spolufinancování projektu je součástí dodatku k dohodě. 7.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty / VŠ ústavy 8.Závěrečná zpráva se odevzdává do tří měsíců od ukončení projektu. Závěrečná zpráva musí celkové činnosti, seznam publikačních výstupů a celkové slovní zhodnocení výsledků. Rekt projektů informuje o dosažených výsledcích VR UK a Akademický senát UK (dále jen „AS UK“ 9.V publikacích a dalších výstupech získaných s podporou programu Primus je třeba uvést de Primus jako zdroj financování je rovněž nutné uvést v aplikaci OBD. Ve všech publikačníc třeba uvádět přesnou afiliaci autorů k univerzitě a ke konkrétní fakultě / VŠ ústavu, ja platného opatření rektora. 10Dojde-li během trvání soutěže Primus ke změně zákona č. 130/2002 Sb., v platném znění, n relevantního právního předpisu, který by měl za následek významnou změnu podmínek pro in podporu rozvoje vědy na UK, předloží rektor v dostatečném předstihu děkanům fakult / řed návrh dalšího postupu na UK. *========================================================================================= * Čl. VII - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Soutěž dle těchto zásad koordinuje prorektor pro vědeckou činnost a administrativně ji z pro vědu a výzkum rektorátu univerzity. 2.Základní informace o soutěži a jejích výsledcích, se obvyklým způsobem zveřejňují. 3.Termín vyhlášení soutěže, termín pro podávání návrhů projektů, termín zveřejnění výsledk termín zahájení realizace projektů, termíny pro podání průběžných zpráv, přehledů vynalo finančních prostředků, závěrečných zpráv a další důležité termíny a administrativní nále stanoveny opatřením rektora. Na projekty Primus, které předložily úspěšný soutěžní návrh účinnosti tohoto opatření, se použijí Zásady soutěže Primus OR č. 55/2020 ve znění účinn nabytí účinnosti tohoto opatření. 4.Opatření rektora č. 55/2020 se tímto opatřením zrušují. 5.Tyto zásady soutěže Primus byly schváleny kolegiem rektora UK dne 15. 11. 2021 a nabývaj 1. 1. 2022. V Praze dne 18. listopadu 2021 .pdf ke stažení [ URL "UK-11469-version1-or_2021_49.pdf"] V souladu s čl. 8 OR XX/2021. Do této lhůty se nezapočítává řádně doložená mateřská a rodičovská dovolená a výkon vojens případně doložitelná dlouhodobá nemoc. Ve výjimečných a řádně odůvodněných případech může v případě souhlasu členů dílčí komise p návrh i osoba bez Ph.D. V případě finanční podpory takového návrhu musí jeho hl. řešitel z nejpozději v den zahájení realizace projektu. Ve výjimečných a zdůvodněných případech lze popis vědeckého projektu předložit v českém ja Dokládá se fulltextovým odkazem. V případě, že není možné výstup doložit elektronicky, bud jinak. Podrobné informace včetně aktuálního složení Komise programů pro podporu vědy na UK dostup cuni.cz/UK-7750.html Funkce hlavního řešitele je zastupitelná na omezenou dobu po dohodě s rektorem. S výjimkou případů uvedených ve čl. III. odst. 3 tohoto opatření. v současnosti OR č. 40/2021