Opatření rektora č. 55/2021 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Základní principy personální politiky K provedení: - Gestor: Personální odbor Účinnost: 1. ledna 2022 ****************************************************************************************** * Základní principy personální politiky ****************************************************************************************** Úkolem personální politiky je upevnění vazby mezi univerzitou a zaměstnanci, podpora budov profesionálních vztahů mezi zaměstnanci, vytváření příznivé atmosféry a minimalizování kon zaměstnanci mohli dosahovat optimálních výkonů. Personální politika UK respektuje právní řád České republiky, strategické dokumenty a vnit Etický kodex UK. Zohledňuje též závazky, ke kterým se univerzita přihlásila v rámci mezinárodní spolupráce charta pro výzkumné pracovníky, Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků). Ve svém Strategickém záměru na období 2021 - 2025 si univerzita jako jednu z nejvyšších pr péči o své zaměstnance v souladu se zvoleným mottem „Nejlepší lidé dělají nejlepší univerz Univerzita Karlova si jako zaměstnavatel plně uvědomuje, že dosažené současné i budoucí ús postaveny především na schopnostech jejích zaměstnanců. V souvislosti s výjimečným postavením Univerzity Karlovy mezi českými vysokými školami je jako zaměstnavatele to, aby její zaměstnanci patřili mezi ty nejlepší. Univerzita má zájem a dlouhodobě udržet takové zaměstnance, kteří chtějí soustavně nabývat nové znalosti a roz profesní i osobní stránce. Noví pracovníci jsou vybíráni v otevřeném, transparentním a věc řízení. Jako člen Evropské univerzitní aliance (4EU+) předních evropských univerzit s vědeckým pot Univerzita Karlova, Heidelberg University (Německo), Sorbonne University (Francie), Univer (Polsko), University of Milan (Itálie) a University of Copehagen (Dánsko) se UK ještě význ do mezinárodní spolupráce, která jejím zaměstnancům otevírá prostor pro intenzivní výměnu mezinárodních pobytech a zároveň klade důraz na jejich profesionální kvality a současně na univerzity podpořit zaměstnance v průběžném zdokonalování jejich kompetencí. *========================================================================================= * 1. Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci, vnitřní kultura *========================================================================================= Na všech pracovištích UK platí zásada rovných příležitostí. Univerzita přistupuje ke všem stejně a bez rozdílu, bez ohledu na jejich národnost, etnický původ, věk, pohlaví, nábožen politické přesvědčení, jazyk, sexuální orientaci, zdravotní postižení, sociální či ekonomi rozdíly. Stejnými principy se řídí i výběr a profesionální růst zaměstnanců. Zaměstnanci dodržují zásady profesionálního a etického jednání, které jsou vyjádřeny v Eti Univerzita neakceptuje nekorektní chování, šikanu, mobbing, obtěžování, a to včetně sexuál Univerzita také odmítá jakékoliv formy diskriminace a zasazuje se o rovné příležitosti zam uchazečů o zaměstnání. Zaměstnanci si váží práce svých kolegů, respektují se navzájem, chovají se k sobě vstřícně spolu. Názorové rozdíly řeší konstruktivně na základě vzájemné diskuse. Plagiátorství a nerespektování autorských práv je neakceptovatelné. Vedoucí pracovníci jsou povinni poskytovat svým podřízeným jasný popis práce a vymezení úk odpovědností. Při svém chování se řídí zásadou stejného přístupu. Své podřízené svou prací přístupem motivují a jdou jim příkladem. Univerzita nepřipouští projevy nadřazenosti, zneu a arogantního jednání. *========================================================================================= * 2. Vzdělávání, odborný růst, kariérní růst *========================================================================================= Univerzita podporuje zaměstnance v jejich odborném, profesním a osobnostním růstu a klade další odborné vzdělávání. Snahou univerzity jako zaměstnavatele je rozvíjet kolegiální a motivující pracovní prostře neakademických pracovníků, podporovat jejich vzájemnou spolupráci a komunikaci na všech úr obory. Univerzita podporuje spolupráci napříč všemi pěstovanými obory, sdílení poznatků, t postupů a vytváření multidisciplinárních týmů. Univerzita podporuje akademické a vědecké p rozvíjení jejich mezinárodních kontaktů a v zapojení do mezinárodních vědecko-pedagogickýc Současně UK rozvíjí podmínky pro dlouhodobé zaměstnávání zahraničních akademických a vědec Zahraničním pracovníkům poskytuje univerzita podporu při relokaci do České republiky a i p integraci a orientaci na UK. Nově vzniklé Staff Welcome Centre poskytuje poradenské služby ze zahraničí, kteří přijíždějí na UK na dobu delší než 3 měsíce. Cílem SWC je minimalizova zátěž spojenou s příjezdem do České republiky a poskytovat zahraničním zaměstnancům oporu jejich pobytu na našem území. SWC tak současně podporuje i stávající akademické, vědecké a pracovníky UK, kteří přicházejí se zahraničními pracovníky do styku a kterým SWC slouží ja místo poradenství a podpory tak, aby byl přijímací proces zahraničního pracovníka na UK co Akademičtí a vědečtí pracovníci a lektoři se snaží o soustavný růst své kvalifikace a rozv dovedností a schopností, jak je zakotveno v Rámcových principech kariérního rozvoje pro ak vědecké pracovníky a lektory. Pokud chtějí postoupit ve své profesionální dráze, mohou a m o získání dalších vědecko-pedagogických titulů docent, profesor. Podmínky a nároky habilit jmenovacího řízení určuje Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem. Všichni zaměstnanci UK mají možnost vzdělávat se prostřednictvím rozvojových programů, kte celoživotního vzdělávání připravovány pro všechny typy zaměstnanců a zahrnují hlavní oblas rozvoje a podporu dovedností specifických pro jednotlivé typy pracovníků. Univerzita pomáh v rozvoji jejich jazykových dovedností pomocí individuálních či skupinových jazykových kur UK je členem asociace APUA, která je vedoucím subjektem odborného vzdělávání pracovníků vy a podporuje spolupráci, výměnu zkušeností a rozvoj profesních skupin pracovníků vysokých š zaměstnanci se mohou účastnit rozvojových programů organizovaných asociací APUA. *========================================================================================= * 3. Sladění pracovního a rodinného života *========================================================================================= Univerzita vytváří všem zaměstnancům vhodné pracovní podmínky k tomu, aby se mohli věnovat úkolů s vysokým pracovním i osobním nasazením. Univerzita doporučuje, aby úhrn všech praco zaměstnanců nepřekročil 1,5 pracovního úvazku a zůstal tak zaměstnancům zachován dostatek pracovní povinnosti. V případě, že zaměstnanec je zapojen do řešení projektu financovaného z fondu EU, úhrn vše pracovních úvazků (pracovní smlouva, DPP, DPČ) na UK nesmí přesáhnout limit stanovený podm příslušného operačního programu. Univerzita podporuje návraty zaměstnanců z mateřské a rodičovské dovolené umožněním flexib doby a postupnými návraty (na částečný úvazek). Ke sladění osobního a rodinného života zaměstnanců univerzita zavedla flexibilní pracovní kde to umožňuje charakter pracovní pozice, též možnost práce z domova. Flexibilní pracovní zaměstnancům zvolit si v rámci provozních možností svého oddělení rozvržení části pracovní osobních potřeb. *========================================================================================= * 4. Péče o zaměstnance, benefity *========================================================================================= Univerzita Karlova usiluje o neustálé zvyšování standardu péče o své zaměstnance a jednou aktivit v této oblasti je rozvoj zaměstnaneckých benefitů. V současné době nabízí UK zaměstnancům tyto benefity a výhody: Poradenství Zaměstnanci mohou bezplatně využít poradenské služby (psychologické, sociální, právní) v C (UK Point), kde mají možnost získat psychologickou podporu v případech, kdy se setkají s o situacemi na pracovišti nebo ve svém osobním životě. Na fakultách UK působí také různě spe poradny, jejichž služby jsou primárně určeny zaměstnancům a studentům dané fakulty. Startovací byty Univerzita se snaží podporovat mladé vědecké a akademické pracovníky nabídkou ubytování ve bytech, které se nachází v objektech UK. Rekreace a sport Univerzita Karlova nabízí svým zaměstnancům možnost rekreace ve vlastních objektech (Albeř Horní Poříčí, Patejdlova bouda, Pec pod Sněžkou). Cena ubytování je každoročně upravena př Opatřením kvestora, v němž bývají stanoveny rovněž podmínky využívání sportovišť v rámci S UK v Hostivaři, kde jsou zaměstnanci univerzity zvýhodněni. Stravování Zaměstnanci mohou využívat stravování v menzách UK, které je za zvýhodněnou cenu nebo Univerzita poskytuje zaměstnancům stravenky za odpracované dny. Dny osobního rozvoje Univerzita nabízí svým zaměstnancům 5 volných dní ročně, které mohou využít k jakémukoliv osobní rozvoj. Možnost čerpání tohoto benefitu závisí na rozhodnutí děkanů fakult či ředit Zaměstnanecké slevy Zaměstnanci UK mohou využít široké portfolio slev a výhod navázaných na průkaz zaměstnance subjektů. Sociální fond Univerzita Karlova tvoří sociální fond v souladu s § 18 odst. 6 písm. f) zákona č. 111/199 školách. Prostředky sociálního fondu lze použít na: • příspěvek zaměstnanci univerzity na penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo sou pojištění • příspěvek zaměstnanci univerzity na zaplacené úroky z úvěru na bytové potřeby • příspěvek zaměstnanci univerzity na úroky z účelového úvěru na potřeby související s byt • nenávratnou finanční výpomoc • úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců a související s předmětem činnos • úhradu výdajů spojených s udržením nebo zlepšením zdravotního stavu zaměstnance v mezích univerzitu • příspěvek univerzity na stravování ve stravovacím zařízení univerzity • příspěvek univerzity na stravování v cizím stravovacím zařízení nebo prostřednictvím pou stravování • příspěvek na částečné krytí úplaty za předškolní vzdělávání v mateřské škole podle § 123 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, v p *========================================================================================= * 5. Ochrana osobních údajů *========================================================================================= Univerzita chrání soukromí všech zaměstnanců a to včetně ochrany jejich osobních dat. Dne 25. 5. 2018 nabylo účinnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679) o fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. prostřednictvím závazného Opatření rektora č. 16/2018 Zásady a pravidla ochrany osobních ú procesy a postupy potřebné k zajištění toho, aby ochrana a pravidla při zpracování osobníc osob byla v souladu s touto evropskou regulací (GDPR). *========================================================================================= * 6. Závěrečné ustanovení *========================================================================================= Tímto opatřením se zrušuje opatření rektora č. 21/2018. V Praze dne 14. prosince 2021 .pdf ke stažení [ URL "UK-11527-version1-op_2021_55.pdf"]