Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK 10. listopadu 2021 ****************************************************************************************** * Přítomní: ****************************************************************************************** Mgr. Anna Altová (PřF), prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), Mgr. Andrej Farkaš (MFF), Vojt (MFF), RNDr. Daniel Toropila (ÚVT) ****************************************************************************************** * Hosté: ****************************************************************************************** Mgr. Martin Maňásek (ÚVT), prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. (MFF), PhDr. Radka Římanová, Ph ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Úvodní slovo předsedy komise 2.Představení kandidáta na prorektora pro IT (prof. Skopal) 3.Jednotné e-maily 4.Systém elektronických podpisů 5.Elektronické informační zdroje 6.Kyberbezpečnost 7.Různé ****************************************************************************************** * 1. Úvodní slovo předsedy komise ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise. Bc. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise září 2021. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2. Představení kandidáta na prorektora pro IT (prof. Skopal) ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl bod jednání a předal slovo prof. Skopalovi. Prof. Skopal stručně představil sebe a nejpalčivější záležitosti agendy, jež mu má být svě prioritami zmínil start udržitelného „ekosystému“ informačních systémů na UK, posílení kol systémů pro týmovou práci a vzdálenou výuku, kyberbezpečnost a otevřená data univerzity. Z aktuálně je potřeba se systematicky a udržitelně zabývat analytikou systémů a vytvořit fun platformu, která bude nasávat požadavky fakult a součástí v oblasti IT. Mgr. Farkaš uvedl, že stále stojí výběrové řízení na rezervační systém KaM, které představ prověřit funkčnost a připravenost prof. Skopalem navrženého systému. Systém doteď funguje od ostatních univerzitních systémů. Pokud by jeho náhrada byla připravená podle této navrž mohlo by to být zajímavou zkušeností v kontextu dalších výběrových řízení, které nás čekaj uvedl, že je to určitě dobrá příležitost. Tím, že se systém rozčlení na více částí, umožní jednodušeji zakázky vypisovat. Mgr. Maňásek uvedl, že by to znamenalo eliminaci těch dodav mají navržená řešení. Princip navržený prof. Skopalem by se měl zavádět postupně. Prof. Černý se dotázal, zda jsme schopni zevnitř zjistit, co vlastně chceme a co je optimá Např. u doktorského studia zažili pohled z vnějšku, který přišel s termínem ombudsmana. Po je velmi důležitý. Dokáže si představit, že investice do externího posouzení a návrhu řeše mohla vyplatit. Dále poznamenal, že studenti, kteří přichází z jiných univerzit, u nás zaž Univerzity by měly spolupracovat na řešeních v IT problematice, např. studijní informační univerzity považuje za velmi dobrý. Prof. Skopal uvedl, že by se vyplatilo sdílet náklady Uvědomuje si, že MUNI má systém, který si všichni chválí, ale dozvěděl, se, že UK má v jej SIS tolik specifických funkcionalit, že je daleko komplexnější. Už jen to, že funguje na r různě, protože každá má své požadavky, o něčem vypovídá. Neumí si představit, že by se nam propracovaného systému jednoduše převzal systém z MUNI. Mgr. Maňásek uvedl, že jako pro pr systému je pro něj nejvýznamnější to, že MUNI nedovolí, aby si UK na jejich systém napojov systémy. Dr. Římanová poznamenala, že UK má za sebou pokusy o integraci Moodle do SIS a vítá to, že analýza, která by měla obsahovat, co v SIS za 20 let přibylo, protože v době, kdy Moodle n suplovaly některé instalace SIS e-learning. Vidí stejná rizika jako Mgr. Maňásek, a to ve kapacitě rektorátních pracovišť. Na svém pracovišti má zkušenost s robustním komerčním sys dvěma open source systémy, u nichž má obavu o jejich udržitelnost. Přimluvila se za to, ab pokusilo o sloučení univerzitních a fakultních tenantů. Prof. Černý se dotázal, zda existuje možnost počítání prokliků jednotlivých funkcionalit, kterých by se udělala mapa toho, co je v SIS skutečně používáno. Prof. Skopal uvedl, že si se dá toto v SIS sledovat. Mgr. Farkaš poznamenal, že by šlo sledovat otevírání jednotlivý ****************************************************************************************** * 3. Jednotné e-maily ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl, že za týden se bude konat kulatý stůl k tomuto t Nahromadilo se velké množství otázek z fakult, které byly členům komise rozeslány. Poděkov Maňáskovi, že všechny otázky prošel a pokusil zodpovědět. Vyšly z toho dvě základní strate bude debatovat na kulatém stole. První strategie je, že se bude se sjednocovat tvar adres což by UK vedlo k tomu, že by každá fakulta používala vlastní řešení (resp. platformu), al zaměstnanci by měli jednotný tvar e-mailu. Vznikl by adresář, který by měl logickou strukt reformy e-mailů. Na druhou stranu bychom se připravili o značnou část funkcionality, ktero případě jednotného řešení, což je druhá z variant. Opět by došlo ke sjednocení tvaru adres toto řešení postavené na správě identit na RUK a systému O365, který už část fakult použív hlediska licence nevyžaduje žádné náklady navíc. Mgr. Maňásek doplnil, že v pondělí by s fakultními správci IT chtěl diskutovat techničtějš nastavení u konkrétních problémů. Jedna z významných otázek je řešení skupin, sdílených e- distribučních seznamů a podobně. To vše musí být součástí řešení, které se bude diskutovat Prof. Černý se dotázal, zda vedení UK ví, jak jsou jednotlivé subjekty zasmluvněny ke svým řešením. Domnívá se, že na PřF, kde je systém Google, by řešení nemohlo být příliš flexibi diskuse o situaci na PřF. Mgr. Farkaš shrnul, že PřF si může ponechat svoje řešení, ale mu na to, že UK bude postupně přecházet na řešení O365 a věci, které budou přecházet z RUK na přicházet přes daný sharepoint. Odlišný systém bude dělat potíže i studentům, kteří se pak jinou adresou přihlásit na seminář předmětu na jiné fakultě. Švandelík uvedl, že pročetl připomínky, přičemž některé z nich byly velmi důrazné, a je zv se situace dále vyvine. Dále uvedl, že přestože jednotné řešení podporuje, tak preferuje G Microsoft, protože u druhého ze zmíněných se často stává, že něco nefunguje. ****************************************************************************************** * 4. Systém elektronických podpisů ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo Mgr. Maňáskovi. M shrnul vývoj komunikace s CESNET v této věci. Uvedl, že od června byly učiněny dva postupo Maňásek požádal CESNET o specifikaci podmínek, za kterých tuto službu může nabídnout, kter předal Erudiu. Dále požádal o přesnější informace o návrhu smlouvy ve smyslu parametrů slu jejich dostupnosti a podobně, což zatím neobdržel. Tyto prodlevy nebrzdí samotné testování řešení. Zájem o něj má i VŠCHT. Pokud jde o dodatky smluv s Erudiem, jejich návrh byl zpra kanceláří, která se specializuje na autorské právo. Erudio se bránilo uzavřít dodatek v pů mělo problém s tím, že jeho znění by umožnilo UK systém dál prodávat, což UK ani nechce, c možnost dál rozvíjet, s čímž Erudio souhlasilo. ****************************************************************************************** * 5. Elektronické informační zdroje ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo dr. Římanové. Dr. Římanová uvedla, že aktuální seznam databází, které má UK k dispozici, je přístupný v elektronických zdrojů. Placených databází je aktuálně zhruba 160. Vyhledávat je možné podl oborů, názvů a podobně. Pro rok 2023 čeká UK nové kolo předplatného, které bude dramatické se musí rozhodnout, jaké databáze bude předplácet se závazkem na pět let. Již dnes je v rá rozdělování příspěvků a dotací na UK na nákup databází vynakládána částka 25 mil. Kč. Poku tohoto čísla v roce 2027 bude tato částka 37 mil. Kč. Jde o zásadní téma, které se řeší fo skupiny, ve které jsou zastoupeny všechny fakulty. Bude připravovat návrh, který projde KR UK. Vydavatelé hodlají do cen časopisů promítnout vouchery na open access, což znamená, že publikující v těchto periodicích by měli mít lepší podmínky. To ale znamená, že databáze s hraje roli snižování dotace na nákupy od roku 2022 o 2,5 %. UK jistě čeká omezení databází pracovní skupina. Mgr. Farkaš se dotázal, zda na základě statistik využívání je tendence zdroje navyšovat či kvůli nízké míře využití. Dr. Římanová uvedla, že jde o jednotlivosti, např. geografická s některé zdroje. Spíše se objevují nové. ****************************************************************************************** * 6. Kyberbezpečnost ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš informoval, že bylo vydáno opatření rektora o kyberbezp zavádí novou pozici manažera kybernetické bezpečnosti. Mgr. Maňásek potvrdil, že výběrové řízení ještě nebylo vypsáno, pravděpodobně bude vypsáno ****************************************************************************************** * 7. Různé ****************************************************************************************** V tomto bodě nikdo nevystoupil. Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil. Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK Schválil: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK