Výzva TT Vzdělávání21 k přípravě státního rozpočtu na rok 2022: Nesnižujme výdaje na ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36 Praha 31. ledna 2022 – Think-tank Vzdělávání21 vyzývá vládu České republiky, aby při snaze přípravě návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2022 nesnižovala výdaje na vzdělávání. Veřejné výdaje na vzdělávání v České republice jsou při srovnání se zeměmi OECD i EU stále ve vztahu k hrubému domácímu produktu (1), tak ve vztahu k celkovým vládním výdajům (2). M učitelů v regionálním školství stále nedosahuje mediánu výdělku vysokoškolsky vzdělaných o v platové sféře, učitelé též mají výrazně vyšší podíl tarifní složky na celkovém výdělku ( sféře jsou výdělky vysokoškolských učitelů nižší než výdělky jiných pracovníků, kteří rovn vysokoškolského vzdělání, a to při srovnání jak průměrného, tak mediánového výdělku. Výděl asistentů a vědecko-výzkumných pracovníků na vysokých školách zaostávají výrazně (4). Učit školách tedy pobírají méně než jejich absolventi. Vzdělání obyvatelstva má přitom zcela zásadní dopad na socio-ekonomickou úroveň. V mezikra výsledky žáků v šetření PISA souvisejí se socio-ekonomicko-kulturním statusem (5), úroveň dlouhodobě souvisí i s úrovní regionálního hrubého domácího produktu (6). V České republice zároveň výrazně roste rozdíl v ekonomické úrovni jednotlivých krajů . Př výdajů na vzdělání se pak může negativně promítnout do prohlubování regionálních disparit. Jsme přesvědčeni, že šetření v oblasti vzdělávání není na místě. Bohatství naší země spočí a schopných lidech, neboť právě ti budou naši zemi v příštích letech a desetiletích rozvíj Kontakt pro média MgA. Martin Ayrer vedoucí Oddělení marketingu mob.: 602 135 517 e-mail: martin.ayrer(zavinac)ruk.cuni.cz [ MAIL "martin.ayrer(zavinac)ruk.cuni.cz"] Odkazy v textu (1) OECD, Education at a Glance 2021, s. 245, data za rok 2018. (2) Tamtéž, s. 268, data za rok 2018. (3) Informační systém o průměrném výdělku, platová sféra, tabulky PLS-M2 a PLS-M8, data za Platová sféra zahrnuje ekonomické subjekty odměňující platem (§ 109 odst. 3 zákoníku práce sem patří i učitelé v regionálních školách zřizovaných krajem, obcí či svazkem obcí. (4) Tamtéž, mzdová sféra, tabulky MZS-M2, MZS-M8 a MZS-M8r, data za rok 2020. Mzdová sféra ekonomické subjekty odměňující mzdou (§ 109 odst. 2 zákoníku práce). (5) Kromě jiných sem patří i soukromé a veřejné vysoké školy. (6) PISA 2009 (obr. 5.10) a PISA 2018 (obr. 4.8), čtenářská gramotnost. Univerzita Karlova Univerzita Karlova byla založena v roce 1348 a patří mezi nejstarší světové univerzity. V 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni), 4 vysokoškolské ústavy, 5 dalších vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost a pracoviště pro poskyto služeb, 5 celouniverzitních účelových zařízení a rektorát jako výkonné pracoviště řízení U je nejvýkonnější vědeckou institucí v ČR, jak ukazuje např. hodnocení vědeckých výstupů Ra vývoj a inovace. Podle mezinárodních žebříčků patří mezi 1 % nejlepších světových univerzi Univerzita má přes 12 000 zaměstnanců, z toho více než 4700 akademických a vědeckých praco studuje téměř 45 500 studentů, kteří studují ve více než 800 akreditovaných studijních pro 150 v cizím jazyce. Univerzitu ročně absolvuje téměř 8000 studentů. Univerzita Karlova se zájmu zahraničních studentů v rámci programu Erasmus. Absolventi UK vykazují dlouhodobě ne nezaměstnanosti mezi veřejnými vysokými školami. Finanční ohodnocení absolventů UK na trhu nejvyšším. Od roku 2018 je členem prestižní mezinárodní univerzitní aliance 4EU+.