Návrh Think-Tanku Vzdělávání21 na úpravu maturit: Dvě úrovně zkoušky a odborné absolve ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36 Praha 10. února 2022 – Maturitní zkouška se dvěma úrovněmi, didaktické testy i skládání ma absolventských prací. Think-tank (TT) Univerzity Karlovy Vzdělávání21 představil ve čtvrte návrh na změny, kterými by maturity měly projít. Zaměřil se také na velmi nadané žáky. Návrh think-tanku Vzdělávání21: Dalším tématem, kterým se TT Vzdělávání21 UK, zabýval, byla změna maturitní zkoušky – výst středoškolské zkoušky. Předpokládáme, že naše následující doporučení budou podkladem pro š podobě ukončování studia na středních školách v České republice. V současné době konají ve společné části stejnou zkoušku všichni žáci středoškolských matu od středních odborných učilišť (SOU) po gymnázia. Maturitní zkouška je nezbytnou podmínkou vysokou školu a pro výkon mnoha povolání. Většina evropských a dalších států s výjimkou Španělska, Švédska a Turecka nějakou formu c závěrečné středoškolské zkoušky realizuje, společnou zkoušku pro všechny typy středních šk unii kromě České republiky má jen Polsko, Slovensko a Itálie. A právě společnou zkoušku pro všechny obory vnímáme jako problematickou. V některých obore na SOU, vykazují žáci vysokou neúspěšnost u maturitní zkoušky, nezískají maturitní vysvědč středoškolské vzdělání, což jim brání vstoupit na trh práce. Neúspěšných žáků u maturitní 2011-2014, kteří ani po pěti letech nesložili maturitní zkoušku, je téměř 4 300. Proto navrhujeme: 1. Dvě cesty pro ověření kompetencí – ověření kompetencí pro výkon povolání a ověření komp předpoklad ke studiu na vysoké škole. Maturant by si tak mohl vybrat, zda složí maturitní úspěšně společnou i profilovou část maturitní zkoušky, pak bude moct podat přihlášku na vy složí profesní maturitní zkoušku – vykoná úspěšně profilovou část maturitní zkoušky. Profe zkouška ověří dovednosti a kompetence pro výkon daného povolání. 2. Ve společné části budou žáci konat zkoušky formou didaktických testů – z českého jazyka cizího jazyka nebo matematiky. 3. Součástí profilové zkoušky bude písemná práce a ústní zkouška z českého jazyka a litera jazyka. Maturant prokáže, že se umí srozumitelně vyjadřovat, zformulovat myšlenku, podpoři věcnými argumenty, a to s využitím bohaté slovní zásoby v souladu s pravidly českého pravo se, že znalost mateřského jazyka a cizího jazyka je pro další uplatnění důležitá pro absol oborů. 4. Na gymnáziích zůstane možnost konat maturitní zkoušku formou maturitní práce a její obh práce by prokázala připravenost maturanta ke studiu na vysoké škole. 5. Na odborných školách by žáci konali absolventskou práci a její obhajobu. V současné dob ověřování alternativní zkoušky v profilové části formou komplexní absolventské práce a jej má ověřit, že absolvent je schopen prokázat připravenost na řešení úkolů komplexního chara poznatků z profilujících předmětů. 6. Ústní zkoušky budou i nadále probíhat formou strukturovaného rozhovoru. 7. Pro talentované žáky navrhujeme několik možností. Jednak modulární zkoušky – podle zkuš ze zahraničí by talentovaní žáci mohli mít možnost složit část maturitní zkoušky kdykoli v středoškolského studia. Nadále podporujeme nahrazování zkoušky z cizího jazyka mezinárodní Od příštího školního roku bude probíhat pilotní ověřování nahrazení zkoušky či části zkouš zkouškou. Lze do budoucna uvažovat i o dalších relevantních zahraničních zkouškách. To vše k rozvoji talentovaných žáků. Na základě připomínek z veřejné diskuse jsme se podrobněji nezabývali problematikou úpravy zkoušky žáků s odlišným mateřským jazykem. Zde by bylo možné zvážit určité úlevy v gramati popřípadě prodloužit dobu, po kterou se vzdělávali mimo území České republiky, která je po uzpůsobení podmínek maturitní zkoušky. Odlišnosti konání maturitní zkoušky pro žáky s přiznaným uzpůsobením považujeme za dostate Think-tank Univerzity Karlovy „Vzdělávání21“ Jedna? se o odbornou platformu univerzity, jejímž cílem je systematicky zlepšovat vzděláva posilovat moderní pedagogické přístupy a metody, včetně kultivace veřejné debaty o tématec leny think-tanku jsou přední odborníci z akademické oblasti i praxe, kteří se dlouhodobě v oblasti školství. Více informací o think-tanku najdete na webu www.vzdelavani21.cz [ URL " www.vzdelavani21.cz"] . Kontakt pro média MgA. Martin Ayrer vedoucí Oddělení marketingu mob.: 602 135 517 e-mail: martin.ayrer(zavinac)ruk.cuni.cz [ MAIL "martin.ayrer(zavinac)ruk.cuni.cz"] Univerzita Karlova Univerzita Karlova byla založena v roce 1348 a patří mezi nejstarší světové univerzity. V 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni), 4 vysokoškolské ústavy, 5 dalších vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost a pracoviště pro poskyto služeb, 5 celouniverzitních účelových zařízení a rektorát jako výkonné pracoviště řízení U je nejvýkonnější vědeckou institucí v ČR, jak ukazuje např. hodnocení vědeckých výstupů Ra vývoj a inovace. Podle mezinárodních žebříčků patří mezi 1 % nejlepších světových univerzi Univerzita má přes 12 000 zaměstnanců, z toho více než 4700 akademických a vědeckých praco UK studuje téměř 45 500 studentů, kteří studují ve více než 800 akreditovaných studijních včetně 150 v cizím jazyce. Univerzitu ročně absolvuje téměř 8000 studentů. Univerzita Karl těší velkému zájmu zahraničních studentů v rámci programu Erasmus. Absolventi UK vykazují nejnižší míru nezaměstnanosti mezi veřejnými vysokými školami. Finanční ohodnocení absolve práce patří k nejvyšším. Od roku 2018 je členem prestižní mezinárodní univerzitní aliance "https://4euplus.eu/4EU-1.html"] .