Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK 2. března 2022 ****************************************************************************************** * Přítomní: ****************************************************************************************** Mgr. Anna Altová (PřF), Bc. Marek Boňko (FSV), Bc. Dominika Erbeková (PedF), Mgr. Andrej F Jakub Horký (PF), Lukáš Nowak (MFF), PhDr. Mgr. Pavel Pečený, Ph.D. (Součásti), Vojtěch Šv RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT) ****************************************************************************************** * Hosté: ****************************************************************************************** Mgr. Martin Maňásek (ÚVT), Ing. Karel Nevšímal (MFF) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Úvodní slovo předsedy komise 2.Systém WhoIS 3.Přehled k O365 4.Projekt přeměny SIS v rámci NPO 5.Různé ****************************************************************************************** * 1. Úvodní slovo předsedy komise ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise. Mgr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise 19. ledna 2022. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2. Systém WhoIS ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl bod jednání a předal slovo Mgr. Maňáskovi. Mgr. Maňásek uvedl, že systém WhoIS je personální systém, který současně plní úlohu jednot které mají vztah k UK. Jsou zde osobní údaje zaměstnanců a osob, které mají na UK DPČ nebo studentů, po určitou dobu i uchazečů o studium, účastníků programů CŽV a externích spolupr Hlavní funkce WhoIS je ta, že osobám přiděluje osobní osmimístné číslo (UKčo) a předává o Centrální autentizační službě, která následně umožňuje nastavení hesla. Data jsou dále růz a předávána do jiných systémů, např. do informačního systému IS Věda. Data systému WhoIS j která je umístěná v serverovně ÚVT v Karolinu. Vazba WhoIS na SIS je velmi těsná. Když se osoba studenta, uchazeče či účastníka CŽV do SIS, automaticky se propisuje do WhoIS. Nový naopak primárně zakládá do personálního systému WhoIS a do SIS se automaticky nereplikuje. nového zaměstnance v SIS založit např. jako vyučujícího, SIS si základní údaje této osoby Existuje též rozhraní pro oboustrannou replikaci změn dat ze SIS do WhoIS, přičemž změny s časovém intervalu tří minut. Mgr. Farkaš se dotázal, zda má UK offsite zálohu dat, co jsou na serverech v Karolinu. Mgr že se domnívá, že ne, ale tuto informaci ověří. Data, která jsou uložena na diskovém poli, Karolinu, se replikují do druhé lokality. Původně byla tato druhá serverovna v Jinonicích, probíhá rekonstrukce, proto je nyní provizorně v Celetné 13. Kromě toho existuje záloha na přímo v Karolinu. Předpoklad je, že po dokončení rekonstrukce v Jinonicích, zhruba na podz se sem serverovna vrátí. Švandelík se dotázal, jakým způsobem jsou synchronizovány pozice jednotlivých osob v rámci např. členství v AS UK tu není uvedeno. Mgr. Maňásek uvedl, že je pravda, že tyto informac nejsou aktuální. Pracovní smlouvy a dohody jsou, pokud možno, v systému co nejvíce aktuáln spojen např. s účetním systémem pro vyplácení mezd. Systém plní rovněž roli seznamu kontak jejich zařazení v rámci UK, ale tyto informace jsou na různých fakultách aktualizovány s r pečlivosti. Na každé fakultě je fakultní správce systému WhoIS, který může tuto svou roli správce na nižších úrovních, např. katedrách, institutech a podobně. Zatímco informace o p zadává personální oddělení, informace o členství v orgánech, konkrétní pracovní agendě a k spravovat správci na fakultách, případně katedrách. Jde o jednu z bolavých věcí systému a aby na fakulty v tomto ohledu apelovalo. Švandelík se dále dotázal, jak bude WhoIS fungovat s novou architekturou navrženou prorekt prof. Skopalem. Mgr. Maňásek uvedl, že nová architektura sama o sobě přesahuje problematik stranu, primárním zdrojem prostředků pro zahájení změny jsou peníze z NPO, které jsou vysl na podporu studia, proto z těchto prostředků UK nemůže financovat jiné systémy než změnu S převést do nové podoby servisní architektury i systém WhoIS tak, aby čerpal a předával dat ale není to záležitost první vlny. Celková představa je taková, že se stanoví design, do k integruje co nejvíce modulů, aby se všechny systémy tvářily jednotně. Mgr. Farkaš se dotázal, zda je WhoIS centralizovaným místem pro všechny osobní údaje, či z osobních údajů drží SIS či jiné systémy. Mgr. Maňásek uvedl, že dnes si ještě různé systém část údajů nad rámec. Je cílem vše, zejména kontaktní údaje, synchronizovat v rámci WhoIS. agend, které v rámci servisní architektury vzniknou na straně SIS, je agenda sociálních a stipendií, bude tedy u studentů synchronizováno i číslo účtu mezi WhoIS a SIS. Mgr. Horký zastáncem toho, aby vše bylo synchronizováno v rámci CAS, zejména čísla účtů. ****************************************************************************************** * 3. Přehled k O365 ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo Ing. Nevšímalovi. Ing. Nevšímal uvedl, že na děkanátu MFF se chystají zavést O365 a v této souvislosti připr jmenné konvence objektů Exchange M365. Ing. Nevšímal tuto konvenci upravil pro celouniverz Vyplývá z toho zásada, že by se UK měla držet u neuživatelských objektů prefixu (u MFF .mf adres by bylo dobré, kdyby měly pěknou a srozumitelnou strukturu (např. podle oddělení děk Mgr. Farkaš upozornil na podnět pana prorektora Skopala, který se týkal toho, aby sdílené rozumný tvar. Mgr. Farkaš dále uvedl, že v komunikaci navrhl, aby emaily dostaly ještě příjmový alias. Z by byl pojmenovaný podle jmenné konvence. Ing. Nevšímal uvedl, že v prvotní fázi se budeme držet a aliasy tam budou doplněny postupně. Švandelík se dotázal na názor ÚVT. Mgr. Maňásek uvedl, že návrh byl s ÚVT konzultován a po rozumný a realizovatelný. Usnesení: „Komise pro IT AS UK doporučuje zavedení jmenné konvence ve znění navrhnutém oddělením PSI že některým entitám může být přidělený jiný alias.“ 5 pro prezenčně/4 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno tichým souhlasem Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš dále předal slovo Mgr. Maňáskovi, aby okomentoval pilot Mgr. Maňásek uvedl, že situace je taková, že ÚVT pilotně zahájil práci s MFF a 1.LF. Proza do dalších fakult, pouze připojili část domény KTF v rámci přebírání jejich počítačů do sp schází s kolegy z oddělení PSIK zhruba jednou za tři týdny a diskutuje stav věcí, které by jako důležité požadavky k tomu, aby mohl děkanát MFF na řešení O365 přejít s tím, že to bu jako mail server, jako sdílené služby atd. Především se musí vytvořit nástroje k tomu, aby nastaveny emailové aliasy, adresáře v O365, přesměrování a zálohování dat. Minulý týden by přesměrování všech zaměstnanců MFF tak, aby se emaily z prostředí O365 přesměrovaly na adr používají. Ing. Nevšímal doplnil, že na děkanátu MFF UK se pracuje na harmonogramu převedení jednotli O365. Používají se k tomu sdílené mail boxy a PSIK postupuje od méně komplikovaných odděle mail boxů méně, k těm složitějším. Cílem je proces dokončit do konce června. Mgr. Maňásek uvedl, že ÚVT připravuje skripty, pomocí kterých by nastavili aliasy pro stud studenti emailové schránky v O365 mají, ale většina z nich o tom neví. Je otázka, zda by Ú přesměrováním. Co se týče slučování tentantů, rádi by proces vyzkoušeli s hradeckými fakul tomu, aby to začali zkoušet, je, že není plně zprovozněná centrální univerzitní doména v a kterou obě hradecké fakulty využívají. Mgr. Farkaš shrnul, že v nejbližší době čeká studenty přechod na emailové adresy s hezčím ****************************************************************************************** * 4. Projekt přeměny SIS v rámci NPO ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo Mgr. Maňáskovi. Mgr. Maňásek uvedl, že proces bude velmi košatý a bude mít několik větví vývoje. Předpokla předložený materiál bude sloužit k postavení samotné architektury a bude přílohou zadávací soutěži na rámcovou smlouvu, kde chce UK vybrat větší portfolio dodavatelů, kteří budou do moduly do servisní architektury. ÚVT nyní spouští vybudování platformy na úrovni serverů, a připravuje nové databáze, aplikační servery atd. Časová představa je taková, že v červnu postavenou platformu a schéma nové databáze. Databází bude v nové struktuře víc, některé s budou databázi sdílet. Nad databází bude ÚVT navrhovat jednotlivé služby a vytvářet jejich s tím si ÚVT vytyčí plán toho, které moduly a v jakém pořadí budou do nové architektury př bude připraven vzor rámcové dohody, proběhnou předběžné tržní konzultace a bude vypsaná so NPO půjde o částku zhruba 70 000 000 Kč bez DPH. Z rozhovorů s panem kvestorem a právníky uzavření rámcových dohod bude složitý proces, který bude nějaký čas trvat. Mgr. Farkaš se dotázal, zda bude zachovaná určitá dvojkolejnost a bude se přecházet po jed fakultách. Mgr. Maňásek uvedl, že jsou moduly, u kterých to půjde, i moduly, u kterých by nebyl dobrý. Příkladem je např. modul zápisu do předmětů. Dovede si představit, že přechod po fakultách, ale určitě ne pouze pro část studentů jedné fakulty. ****************************************************************************************** * 5. Různé ****************************************************************************************** Mgr. Altová se dotázala, jak je na tom v současné situaci UK s kyberbezpečností. Mgr. Maňá že upozornění směrem k uživatelům šlo, ale musí zjistit, který okruh uživatelů to byl, roz studenty. Vedení UK obdrželo varování NÚKIB, které distribuovalo směrem na fakulty. Byly v nejpravděpodobnější hrozby. Zvýšila se frekvence phishingových útoků a tzv. útoků sociální Varování směrem ke všem zaměstnancům by jít mělo, je otázka, zda centrálně či v rámci faku Mgr. Farkaš poznamenal, že by mělo jít varování i prostřednictvím sociálních sítí UK. Mgr. Horký uvedl, že při zápisu předmětů na právnické fakultě opět spadl SIS. Dotázal se, způsoben. Mgr. Maňásek přislíbil vyhotovit dokument, ve kterém ÚVT písemně popíše, co přes stalo. Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil. Zapsala: Mgr. Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK Vidi: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK