Filozofická fakulta ****************************************************************************************** * Udržitelný rozvoj v provozu fakulty ****************************************************************************************** Udržitelné hospodaření s odpady: Na hlavní budově (nám. Jana Palacha 2) jsme v uplynulých pokračovali v třídění odpadu. Celá budova byla vybavena nádobami na papír a plast, v prost nachází kontejner na sklo a také na bioodpad z provozovny bufetu. Obstarána byla rovněž sb baterie. Udržitelný úklid: FF UK se trvale zaměřuje na opakované používání obalů na čisticí prostře očistu mopů a dalších pomůcek na vytírání si personál úklidu zajišťuje samostatně v budově k dopravně náročnému převozu do příslušných čistíren. Hygienické potřeby jsou zásadně obst recyklovatelných materiálů. Udržitelná spotřeba: FF UK má v pronájmu nápojové automaty, které umožňují čepování nápojů nádob. Údržba vybavení: FF UK má ve sklepních prostorách dílnu, ve které dochází k průběžným opra zařízení a vybavení, čímž se prodlužuje životnost mobiliáře. Specifické postupy v budově Kampusu (Hybernská ul.): V budově je umístěna recyklační dílna (Cirkulární dílna), jejíž spuštění bylo původně umožněno díky grantu Pražských služeb a.s. spuštěn experimentální projekt tzv. knihovny věcí, tj. dočasné půjčování, jež potenciálně spotřebu. Rovněž byl uveden do provozu retenční systém na sběr dešťové vody a její následn toaletách. Dále byl spuštěn projekt zazelenění Kampusu, na který FF UK získala grantovou p následně přizvala studenty a akademiky České zemědělské univerzity, čímž byl otevřen další spolupráce mezi univerzitami a městem. • elektronizace oběhu dokumentů a jiné agendy • virtuální kampusy, virtuální výměny, 4EU+, distanční výuka • bistro: sociální podnikání, vegetariánské jídlo v bufetu Udržitelný rozvoj ve výzkumu a výuce • Navrhujeme, aby se univerzitní strategie udržitelného rozvoje neomezovala na ekologické ale přihlásila se kupříkladu k Cílům udržitelného rozvoje OSN zahrnujícím tři pilíře – e ekonomický a sociální/politický [ URL "https://sdgs.un.org/goals"] . • K úvaze předkládáme možnost přihlásit se k širšímu pojetí uplatňujícímu se u některých i badatelů (viz např. https://www.circlesofsustainability.org), jež pracuje ještě se čtvrt pilířem. Tento komplexnější přístup by umožnil zahrnout do strategie udržitelného rozvoj roli při „pěstování kulturní rozmanitosti“ (analogicky k ochraně biologické diverzity sp pilíře ekologického), jeden z klíčových úkolů vysokých škol vytčených v preambuli vysoko zákona. • K praktickým aspektům udržitelného rozvoje ve výzkumu a výuce uvádíme: o Výzkum v humanitních a sociálních vědách je svou povahou obvykle energeticky málo náro ekologicky šetrný. o Řada zaměstnanců fakulty i zahraničních hostů se podle možností snaží volit ekologicky způsoby dopravy, kupříkladu vlak místo letadla; žádné praktické problémy s tím spojené ( naplánovaných akcí apod.) jsme zatím nezaznamenali. o V důsledku dočasného přechodu na distanční výuku, způsobeného koronavirovou situací, d i studentů FF UK ke skokovému posílení kompetencí v této oblasti i ochoty soustavněji vy moderních, ekologicky šetrných a internacionalizaci podporujících forem výuky. Jelikož n fakultách UK bude situace patrně obdobná, spatřujeme zde velkou příležitost do budoucna. tento potenciál, který současná výjimečná situace ukázala, soustavně dlouhodobě rozvíjet alokovat adekvátní finanční prostředky zejména na výrazné personální posílení – tj. na z poskytující odbornou a technickou podporu pro organizaci distanční výuky. Viz též materi trvale udržitelného rozvoje na UK projednávaný na rozšířeném kolegiu rektora 1. 6. 2020: realizaci výstupů je zcela klíčové, jaké kapacity budou pro tuto oblast vyčleněny.“ • Téma udržitelného rozvoje ve výzkumu a výuce • Tento souhrn vychází ze sběru dat od vedoucích jednotlivých kateder a ústavů FF UK. Da kompletní, mimo jiné proto, že – jak bylo z odpovědí patrné – respondenti si leckdy neby všechno mají pod udržitelný rozvoj zařadit. Jedná se tedy o prvotní orientační přehled s práci v této oblasti. • Český egyptologický ústav • Stravování při terénním výzkumu v Egyptě výhradně z místních zdrojů. • V minulosti se testovalo napájení přístrojů a osvětlení zkoumaných hrobek ze solární kvůli zanášení pískem se to neosvědčilo. Je možné, že tato technika bude využita v bud • Katedra andragogiky a personálního řízení • Do řady vyučovaných předmětů se promítají různé aspekty udržitelného rozvoje: kvalit vztahu k sociální odpovědnosti organizací, v kontextu stárnoucí společnosti aj.), glob občanské vzdělávání dospělých, environmentální vzdělávání aj. • Téma se objevuje též v některých závěrečných pracích (environmentální vzdělávání, gl vzdělávání v ČR). • Katedra se podílí na projektu: Pražští senioři a heat waves – vzděláním ke zvýšení o zranitelné skupiny, Arnika – Centrum pro podporu občanů (Program na podporu projektů k životního prostředí hl. m. Prahy pro rok 2019). • • Katedra estetiky • Vícero kurzů se zaměřuje na estetickou hodnotu životního prostředí obecně, anebo spe estetiku města, krajiny či přírody: Environmentální estetika, Estetika krajiny, Esteti Mimoumělecké estetično aj. • Katedra pedagogiky • Některé závěrečné práce se zaměřují na environmentální výchovu, např. na otázku vých udržitelné módě. • Katedra sociologie • Tématu se přímo věnovalo či věnuje několik kurzů: Environmental Sociology, Introduct Studies či Výzkumný projekt: environmentálně signifikantní chování. • Téma se částečně objevuje také v dalších kurzech – Základy sociologie, Základy ekono růst aj. • Katedra se podílí na projektu zaměřeném na carbon-capture-and-storage, který byl pod • Katedra tělesné výchovy • Tělesná výchova a sportovní kurzy přispívají k relaxaci, prevenci nemocnosti, zlepšo kondice. • Katedra propaguje pěší lokomoci a cyklistiku a usiluje o to, aby studenti přijali po tělo jako přirozenou součást života.  • Středisko ibero-amerických studií • Téma udržitelného rozvoje a ochrany přírody je v kontextu Latinské Ameriky v posledn frekventované jak v debatách na akademické půdě, tak ve veřejném prostoru. Studenti SI zvýšený zájem reagují výběrem témat diplomových prací: politika trvale udržitelného ro potenciál cestovního ruchu v Mexiku z environmentálního hlediska, biosférické rezervac Ameriky, Fair Trade na příkladu bolivijského kakaa, biodiverzita Chile. • Téma ochrany přírody je též součástí výuky, a to v její specifické variantě rozšířen zemích („buen vivir“), která akcentuje práva přírody jako autonomní entity. • Ústav anglofonních literatur a kultur • Připravuje se výběrový seminář o ekokritice. • Ústav filosofie a religionistiky • Téma se příležitostně objevuje v závěrečných pracích a věnuje se mu několik kurzů: Z filosofové od antiky po současnost či Thinking Through Animals. • Ústav informačních studií a knihovnictví • Tématům udržitelného rozvoje a Green ICT se věnují některé závěrečné práce (Green IC computing, udržitelný rozvoj a udržitelný nerůst ve službách knihoven). • Ústav germánských studií, Oddělení finských studií • Tématu se částečně věnují některé literárněvědné kurzy (v současné finské literatuře tematika výrazně uplatňuje).