Times Higher Education Impact Ranking ****************************************************************************************** * "THEIR" 2023 ****************************************************************************************** • 01.06.2023 byly zveřejněny výsledky celosvětového žebříčku společenské odpovědnosti vyso Higher Education Impact Rankings 2023 [ URL "http://www.timeshighereducation.com/impactr kde se podle 17 cílů udržitelného rozvoje OSN srovnávalo 1591 zapojených univerzit z 112 Univerzita Karlova se celkově umístila na 201–300. místě, čímž obhájila umístení z minul *========================================================================================= * PŘEDSTAVENÍ ŽEBŘÍČKU *========================================================================================= • Sledování a naplňování sedmnácti Cílů udržitelného rozvoje Organizace spojených národů s Karlova vzala jako závazek. Mezinárodní žebříček Times Higher Education University Impact Rankings tyto cíle reflekt se právě na to, nakolik vysoké školy svou činností k naplňování 17 SDG´s dle OSN přispív jak si v této oblasti Univerzita Karlova stojí v porovnání se svými domácími i zahraničn příležitost, jak získat a načerpat inspiraci. Vysoké školy si mohou samy zvolit, pro které cíle poskytnou údaje, přičemž podmínkou pro objevily v celkovém srovnání (tj. nikoli pouze ve srovnání v rámci jednotlivých cílů), j pro jeden povinný cíl, jímž je 17 cíl: Partnerství ke splnění cílů, a alespoň tří dalšíc vlastní volby. Pro každý ze 17 cílů v rámci Times Higher Education University Impact Rankings existuje na jejichž základě jsou vysoké školy porovnávány. • Ukazatele lze rozčlenit do tří kategorií: • První se týká politiky: jaká konkrétní opatření vysoká škola přijala? Např.: Existuje příležitostí? • Druhá zahrnuje aktivity, díky nimž škola přispívá k naplňování cílů udržitelného rozvo spolupráce s institucemi, které se zabývají lidským zdravím), což zahrnuje i to, zda s škola v rámci své tvůrčí činnosti věnuje bádání v předmětné oblasti (např. v oblasti o resp. jak kvalitní je tento výzkum. • Třetí se pak týká veličin, které indikují dosažené výsledky, např. podíl zdravotně zne studentů v rámci studentské populace atp. *========================================================================================= * VÝSLEDKY UNIVERZITY KARLOVY ZA 2022 *========================================================================================= • Univerzita Karlova se při své třetí účasti zapojila celkem do devíti cílů, což je stejné předcházejícím cyklu. Konkrétně se jedná o cíle 3. Zdraví a kvalitní život, 4.Kvalitní v Rovnost mužů a žen, 8. Důstojná práce a ekonomický růst, 9. Průmysl, inovace a infrastru nerovností, 11. Udržitelná města a obce, 16. Mír, spravedlnost a silné instituce a 17. P splnění cílů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 3. Zdraví a kvalitní život ------------------------------------------------------------------------------------------ • V rámci cíle zdraví a kvalitní život se Univerzita Karlova umístila na 101-200. místě me dvanácti stovkami institucí. V předcházejícím roce byla klasifikována na 47. místě z 1 1 kategorii tedy došlo k poklesu. Hodnocené oblasti: výzkum v oblasti lidského zdraví a nemocí, absolventi v lékařských a oborech, místní, národní a mezinárodní spolupráce s institucemi zabývajícími se zdravím, dobrovolnické aktivity pro širokou veřejnost přispívající ke zdravému a kvalitnímu život univerzitních sportovišť pro veřejnost a podpora zdraví zaměstnanců a studentů univerzit ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 4. Kvalitní vzdělávání ------------------------------------------------------------------------------------------ • V oblasti kvalitního vzdělávání se Univerzita Karlova se hodnocení, i při nárustu hodnoc o 100, zlepšilo a univerzita obsadila 101-200. místo. Hodnocené oblasti: výzkumu v oblasti vzdělávání, podíl studentů, jejichž rodiče nevystud školu, podíl absolventů učitelských studijních programů, kteří jsou oprávněni vyučovat n školách, veřejná dostupnost vzdělávacích zdrojů (přednášky, výukové materiály, online ku pořádání vzdělávacích akcí, nabídka programů profesně orientovaného celoživotního vzdělá uskutečňování komunitního vzdělávání pro veřejnost. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 5. Rovnost mužů a žen ------------------------------------------------------------------------------------------ • V případě cíle Rovnost mužů a žen se jedná o oblast, byl také zaznamenán pokles (předcho 301-400. místo z 938 ško)l. V rámci více než tisíc institucí se aktuálně nachází na 401. Vylepšení pozice UK v této kategorii může přinést teprve nedávno přijatý plná rovních př roky 2022-2024, který se mimo jiné usiluje o zvýšení zastoupení žen na seniorních akadem Hodnocené oblasti: výzkumu v oblasti rovnosti mužů a žen, podíl studentek v rámci studuj jejichž rodiče nevystudovali vysokou školu, opatření na podporu studia žen, systematické vyhodnocování genderových statistik, podíl žen v rámci seniorních akademických pozic, po a politika v této oblasti (např. opatření proti diskriminaci, resp. na podporu slaďování rodinného života). ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 8. Důstojná práce a ekonomický růst ------------------------------------------------------------------------------------------ • V hodnocení kategorie Důstojná práce a ekonomický růst dosáhla Univerzita Karlova nejlep všech cílů, do nichž se zapojila, neboť jí zde patří 35. místo mezi více než devíti stov v předcházejícím roce byla klasifikována na 101-200. místě. Hodnocené oblasti: výzkum v předmětné oblasti, garance minimální mzdy, existence odborů, zaměstnaneckých práv (např. opatření proti diskriminaci), rovnost odměňování, prů-měrné zaměstnance, podíl studujících s povinnou, alespoň měsíční stáží či podíl za-městnanců s dvouletými pracovními smlouvami. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 9. Průmysl, inovace a infrastruktura ------------------------------------------------------------------------------------------ • Univerzitě Karlově v tomto cíli mezi zhruba devíti sty školami i letos patří 401-600. mí Hodnocené oblasti: výzkum v oblasti průmyslu, inovací a infrastruktury, patentové přihlá citován univerzitní výzkum, počet spin-off společností, příjem z transferu znalostí a te ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 10. Méně nerovností ------------------------------------------------------------------------------------------ • V dalším cíli Méně nerovností, Univerzita Karlova v rámci devět set institucí obhájila 2 Hodnocené oblasti: výzkumu v oblasti snižování nerovností, podíl „prvogeneračních“ studu tj. těch, jejichž rodiče nevystudovali vysokou školu, podíl studujících z rozvojových ze od univerzity obdrželi významnou finanční podporu pro své studium, podíl zdravotně zne-v studujících a zaměstnanců, opatření proti diskriminaci a na vyrovnávání příleži-tostí (n vysokoškolskému vzdělání, podpora znevýhodněných/minoritně zastou-pených skupin, dostupn ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 11. Udržitelná města a obce ------------------------------------------------------------------------------------------ • V rámci cíle Udržitelná města a obce je Univerzita Karlova pro rok 2023 klasifikována na (zhodnocených 860 institucí), stejné umístení jako v minulém roce. Hodnocené oblasti: výzkum v předmětné oblasti, podpora umění a kulturního dědictví (veře budov, knihoven, muzeí a výstavních prostor či zelených ploch, umělecká vystoupe-ní pro podpora projektů na ochranu nehmotného kulturního dědictví), výdaje na tuto oblast, resp (politika a aktivity v oblasti udržitelného dojíždění, práce z domova, dostupné bydlení i studenty, spolupráce na regionálním územním rozvoji, udržitelná výstavba univerzitních ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 16 Mír, spravedlnost a silné instituce ------------------------------------------------------------------------------------------ • Univerzitě Karlově v tomto cíli pro rok 2023 patří 50. místo z hodnocených více než osmi co představuje vylepšení o 5 míst. Hodnocené oblasti: výzkum v předmětné oblasti, správa a řízení vysokých škol (například akademických svobod, zastoupení zaměstnanců a studujících v akademickém senátu, politika spolupráce se stakeholdery, politika v oblasti korupčního jednání, zveřejňování údajů o spolupráci s institucemi veřejné správy (poskytování expertíz, vzdělávání představitelů společný výzkum, poskytování neutrálního prostoru pro různé politické světonázory) a pod oblasti práva a správy. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 17 Partnerství pro splnění cílů ------------------------------------------------------------------------------------------ • Posledním cílem je povinný cíl pro všechny instituce, které chtějí být zařazeny do celko to partnerství pro splnění cílů. Univerzita Karlova v tomto cíli klesla na 601-800. míst roce se umístila na 401-600. míste ze 1438 institucí). Je to dáno zejména tím, že univer kompletně nevyhodnocovala úspešnost v plnění jednotlivých cílů. Je možné zde očekávat do napřed díky přijetí Strategie a zapojení se do nových medzinárodních spoluprací. Hodnocené oblasti: výzkum v předmětné oblasti (celkový počet publikací, podíl publikací, škola spolupracovala s autorkami/autory z chudších zemí), přítomnost tématu udržitelné-h politice a činnosti univerzity, a to jak směrem ven (například podíl na formulování náro spolupráce s neziskovými organizacemi, podíl na sběru a měření dat týkajících se cílů), (zpracování hodnoticích zpráv, jak vysoká škola cíle naplňuje, vzdělávání studujících a oblasti udržitelného rozvoje). ------------------------------------------------------------------------------------------ ZÁVĚR ------------------------------------------------------------------------------------------ • Žebříček Times Higher Education University Impact Rankings se soustředí na společenskou vysokých škol. Srovnání ukazuje, že Univerzita Karlova je silná veřejná instituce, která přispívá k naplňování Cílů udržitelného rozvoje. Data Times Higher Education Impact Rank jsou vyhodnocována zpětně, a tudíž výsledky nereflektují například to, že Univerzita Kar schválenou Strategii udržitelného rozvoje či Akční plán pro období 2023-2024. Svou činno oblasti bude tedy nadále posilovat, jak se zavázala ve svém strategickém záměru pro léta půdě Univerzity Karlovy budeme naplňovat principy udržitelného rozvoje a zároveň budeme vzdělávací činností přispívat i k jejich prosazení ve společnosti.“ *========================================================================================= * "THEIR" 2022 *========================================================================================= • 27.4.2022 byly zveřejněny výsledky celosvětového žebříčku společenské odpovědnosti vysok Higher Education Impact Rankings 2022 [ URL "https://www.timeshighereducation.com/news/i rankings-2022-results-announced"] , kde se podle 17 cílů udržitelného rozvoje OSN srovná zapojených univerzit z 106 zemí/regionů. Univerzita Karlova se celkově umístila na 201–3 představuje výrazný posun vzhůru oproti loňskému 401–600. místu. ------------------------------------------------------------------------------------------ VÝSLEDKY UNIVERZITY KARLOVY ZA 2021 ------------------------------------------------------------------------------------------ • Univerzita Karlova se při své druhé účasti zapojila celkem do devíti cílů, což představu cíle více než v předcházejícím roce. Konkrétně se jedná o cíle 3. Zdraví a kvalitní živo Kvalitní vzdělávání, 5. Rovnost mužů a žen, 8. Důstojná práce a ekonomický růst, 9. Prům a infrastruktura, 10. Méně nerovností, 11. Udržitelná města a obce, 16. Mír, spravedlnos instituce a 17. Partnerství pro splnění cílů. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 3. Zdraví a kvalitní život ------------------------------------------------------------------------------------------ • V rámci cíle zdraví a kvalitní život dosáhla Univerzita Karlova nejlepšího výsledku ze v do nichž se zapojila, neboť jí zde patří 47. místo mezi více než jedenácti stovkami inst předcházejícím roce přitom byla klasifikována na 88. místě. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 4. Kvalitní vzdělávání ------------------------------------------------------------------------------------------ • V oblasti kvalitního vzdělávání se Univerzita Karlova umístila na 201-300. místě z téměř hodnocených institucí, meziročně zůstalo její postavení stejné. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 5. Rovnost mužů a žen ------------------------------------------------------------------------------------------ • V případě cíle Rovnost mužů a žen se jedná o oblast, do níž se univerzita zapojila poprv než devíti set institucí se nachází na 301-400. místě. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 8. Důstojná práce a ekonomický růst ------------------------------------------------------------------------------------------ • Cíl Důstojná práce a ekonomický růst rovněž patří mezi ty, do nichž se univerzita zapoji přičemž byla klasifikována na 101-200. místě z téměř osmi set padesáti institucí. Předmě tomto cíli je zejména kvalita vysokých škol jakožto odpovědného zaměstnavatele. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 9. Průmysl, inovace a infrastruktura ------------------------------------------------------------------------------------------ • Univerzitě Karlově v tomto cíli mezi zhruba osmi sty školami i letos patří 401-600. míst ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 10. Méně nerovností ------------------------------------------------------------------------------------------ • Posledním z cílů, do nichž Univerzita Karlova pro rok 2022 vstoupila nově, je cíl Méně n rámci osmi set institucí zde univerzitě pro rok 2022 patří 201-300. místo. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 11. Udržitelná města a obce ------------------------------------------------------------------------------------------ • V rámci cíle Udržitelná města a obce je Univerzita Karlova pro rok 2022 klasifikována na z hodnocených 783 institucí, což představuje zlepšení oproti předcházejícímu roku (201-3 ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 16. Mír, spravedlnost a silné instituce ------------------------------------------------------------------------------------------ • Univerzitě Karlově v?tomto cíli pro rok 2022 patří 55. místo z hodnocených více než osmi zatímco v roce 2021 to bylo 201-300. místo. Cíl mír, spravedlnost a silné instituce se z správu a řízení vysokých škol. ------------------------------------------------------------------------------------------ Cíl 17. Partnerství pro splnění cílů ------------------------------------------------------------------------------------------ • Posledním cílem je povinný cíl pro všechny instituce, které chtějí být zařazeny do celko to partnerství pro splnění cílů. Univerzitě Karlově v tomto cíli patří 401-600. místo (v běhu 601-800. místo). ------------------------------------------------------------------------------------------ ZÁVĚR ------------------------------------------------------------------------------------------ • Žebříček Times Higher Education University Impact Rankings se soustředí na společenskou vysokých škol. Srovnání ukazuje, že Univerzita Karlova je silná veřejná instituce, která přispívá k naplňování Cílů udržitelného rozvoje. Svou činnost v této oblasti však bude n jak se zavázala ve svém strategickém záměru pro léta 2021-2025: „na půdě Univerzity Karl naplňovat principy udržitelného rozvoje a zároveň budeme svou tvůrčí i vzdělávací činnos jejich prosazení ve společnosti.“