Opatření rektora č. 13/2019 ve znění OR 22/2022 (úplné znění) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Standardy studijních programů Univerzity Karlovy K provedení: Nařízení vlády č. 274/2016 Sb., část první, kapitola A, bod VI, odst. 2 Účinnost: 1. září 2019 ÚPLNÉ ZNĚNÍ OR 13/2019 VE ZNĚNÍ OR 22/2022 .pdf ke stažení [ URL "UK-11937-version1- uk_11937_version1_or_2019_13_ve_zneni_or_2022_22_opraveno.pdf"] | .doc ke stažení [ URL "U uk_11937_version1_or_2019_13_ve_zneni_or_2022_22_opraveno.docx"] ****************************************************************************************** * Standardy studijních programů Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** Tímto opatřením rektora se provádí nařízení vlády č. 274/2016 Sb. o standardech ve vysokém první, kapitola A, bod VI, odst. 2 „Vnitřním předpisem a případně dalšími vnitřními dokume školy je vymezen soubor vnitřních požadavků na studijní programy, které si vysoká škola bu na základě udělené institucionální akreditace“. Opatření rektora stanovuje požadavky závaz oprávnění uskutečňovat studijní program v rámci institucionální akreditace pro oblast nebo vzdělávání. *========================================================================================= * Část I. - Úvodní ustanovení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Vnitřním předpisem Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“) jsou podrobněji vymezeny p schvalování a změn návrhů studijních programů. 2.Vnitřním předpisem univerzity je vymezeno zajištění a hodnocení kvality vzdělávací činno výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti (dále jen „tvůrčí čin souvisejících činností uskutečňovaných ve všech studijních programech univerzity. 3.Vnitřním předpisem univerzity je vymezeno vnitřní hodnocení vzdělávací činnosti ve studi programech, které se opírá o procesy zpětné vazby, zejména ankety a kvantitativní a kval průzkumy; do těchto procesů jsou v odpovídající míře zapojeni akademičtí pracovníci, stu příslušné profesní komory, oborová sdružení nebo organizace zaměstnavatelů nebo další od praxe, s přihlédnutím k typům a případným profilům studijních programů. Předmětem hodnoc úspěšnosti v přijímacím řízení, studijní neúspěšnost ve studijním programu, míra řádného studijního programu a uplatnitelnost absolventů. 4.Vytváření studijních plánů, včetně vymezení případné praktické výuky realizované eventuá fyzické nebo právnické osoby a délky této praktické výuky, se řídí pravidly a podmínkami studijním a zkušebním řádem univerzity, , pravidly a doporučenými postupy pro vytváření programů na univerzitě21 a pravidly pro organizaci studia jednotlivých fakult. *========================================================================================= * Část II. - Obecné požadavky na institucionální prostředí na fakultách *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Fakulta v rámci organizace studia a výuky uplatňuje kritéria stanovená studijním a zkuše univerzity a pravidly pro organizaci studia fakulty, která odpovídají cílům studia, umož objektivní hodnocení a jsou využívána k hodnocení studentů. Hodnocení umožňuje studentům během studia. 2.Fakulta má vypracovánu účinnou strategii personálního rozvoje akademických pracovníků a motivačními nástroji tohoto rozvoje. Tato strategie je zohledňována v rámci personálního studijních programů uskutečňovaných na fakultě. 3.Fakulta nabízí studijní programy uskutečňované v cizích jazycích. 4.Vnitřním předpisem fakulty jsou stanoveny požadavky na způsob vedení bakalářských, diplo disertačních prací (dále jen „kvalifikační práce“), kvalifikační požadavky na osoby, kte kvalifikační práce, včetně nejvyššího počtu prací, které může vést jedna osoba. Rada pro hodnocení může pro jednotlivé oblasti vzdělávání stanovit nejvyšší počet závěrečných pra jednou osobou, přičemž je doporučeno, aby počet prací na akademického pracovníka nepřekr bakalářském studium 20, v magisterském studium 15 a v doktorském studiu 10. V úvahu se b počet kvalifikačních prací, které vedoucí práce vede v různých studijních programech a n pracovištích a skutečnost, zda má dostatek časového prostoru k tomu, aby mohl kvalifikač v odpovídající kvalitě vést. Zpravidla by celkový počet vedených prací neměl být vyšší n Kvalifikační práce vedené externisty musí mít zajištěnu podporu akademického pracovníka případně univerzity. 5.Fakulta rozvíjí spolupráci s praxí s přihlédnutím k typům, příslušné oblasti nebo oblast případným profilům studijních programů. Tím se myslí zejména praktická výuka, zadávání k rigorózních prací, přiznávání stipendií a zapojování odborníků z praxe do vzdělávacího p *========================================================================================= * Část III. - Obecné požadavky na tvorbu a uskutečňování studijních programů *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3 - Soulad studijního programu s posláním univerzity ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Studijní program je z hlediska typu, obsahu, formy a případného profilu v souladu s posl Strategickým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo činnosti univerzity a dalšími strategickými dokumenty univerzity a strategickými dokumen fakult, které studijní program uskutečňují. 2.Při vytváření studijního programu by nemělo docházet k podstatnému obsahovému překrývání programem, který je v dané oblasti vzdělávání na univerzitě již uskutečňován s výjimkou programů, u nichž je ze specifických a odůvodnitelných důvodů relevantní uskutečňovat da program na více fakultách. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 4 - Profil absolventa studijního programu a obsah studia ve studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah studia ve studijním programu odpovídá cílům studia a příslušné oblasti nebo oblast umožňuje dosažení stanoveného profilu absolventa studijního programu. 2.Odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti, které si absolventi studijní osvojují, jsou v souladu s daným typem a případným profilem studijního programu a odpoví oblasti vzdělávání. 3.Obsah vyučovaných studijních předmětů, metody výuky, zajištění praktické výuky, způsob h státníchzkoušek, témata a zaměření kvalifikačních prací jsou v souladu s plánovanými výs profilem absolventa v daném studijním programu a vytvářejí logický celek. Na státní rigo a témata rigorózních prací absolventů magisterských studijních programů, kteří získali a „magistr“, se tento požadavek vztahuje přiměřeně. 4.Při uskutečňování studijního programu se využívají moderní výukové metody umožňující dos předpokládaných výsledků učení studijního programu a přístupy podporující aktivní roli s procesu výuky. 5.Poměr přímé výuky a samostudia v rámci studijní zátěže odpovídá studijnímu programu, for případnému profilu studijního programu a metodám výuky. Studijní zátěž je efektivně rozl struktury studijních předmětů a studijního plánu. 6.Studijní zátěž spojená s absolvováním jednotlivých předmětů v bakalářských a magisterský programech je vyjádřena kreditovým ohodnocením. Kreditové ohodnocení předmětů se uskuteč Evropským systémem přenosu kreditů (ECTS). 7.Skladba studijní literatury a dále skladba výukových zdrojů a souborů informací, které n studentovi přímou výuku (dále jen „studijní opora“), které jsou uvedeny v požadavcích st předmětů profilujícího základu, odráží aktuální stav poznání a zohledňují mezinárodní ro Studentům je zajištěna dostupnost studijní literatury a studijních opor, které jsou uvád požadavcích studijních předmětů profilujícího základu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5 - Personální zabezpečení studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Studijní program je zabezpečen akademickými pracovníky, popřípadě i dalšími odborníky s kvalifikací pro zajištění jednotlivých studijních předmětů. Příslušná kvalifikace se pro akademickým vzděláním, získáním vědeckopedagogické hodnosti (docent nebo profesor) a nej odbornými výstupy souvisejícími s předmětem, jehož výuku zajišťují, a tvůrčí činností od studijního programu. 2.Počet akademických pracovníků zabezpečujících studijní program odpovídá typu studijního oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být studijní pro uskutečňován, formě studia, metodám výuky, stávajícímu eventuálně předpokládanému počtu případnému profilu studijního programu. 3.V případě, že součet týdenní pracovní doby akademického pracovníka ze všech uzavřených p služebních poměrů na činnost akademického pracovníka na univerzitě nebo jiné vysoké škol násobek stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce, nebude tento akademic brán v úvahu při posuzování personálního zabezpečení studijního programu. 4.Případné pracovní nebo služební poměry akademického pracovníka sjednané na dobu nejvýše s rozsahem týdenní pracovní doby nepřesahující 0,2 násobek stanovené týdenní pracovní do 79 zákoníku práce se při posuzování požadavků na délku týdenní pracovní doby akademickéh nezohledňují. 5.V případě studijních programů zdravotnického zaměření se požadavky na délku týdenní prac akademických pracovníků považují za splněné i tehdy, jestliže lze těmito požadavky stano pracovní doby dosáhnout tím, že se k délce týdenní pracovní doby akademického pracovníka přičte týdenní pracovní doba této osoby daná jejím pracovním poměrem k fakultní nemocnic zdravotnickému zařízení, se kterým má univerzita, případně fakulta uzavřenu smlouvu o sp zajištění klinické a praktické výuky nebo výzkumné a vývojové činnosti. 6.Vyučující, kteří zajišťují uskutečňování studijního programu, mají vysokoškolské vzdělán absolvováním alespoň magisterského studijního programu, nebo jeho ekvivalentem získaným vysoké škole. 7.Požadavky na personální zajištění, tvůrčí činnost atd. mohou být specifikovány pro jedno studijních programů s ohledem na příslušnou oblast vzdělávání. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6 - Garant studijního programu – obecné požadavky ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Je zajištěna garance studijního programu akademickým pracovníkem splňujícím podmínky sta odst. 6 zákona o vysokých školách, s odbornou kvalifikací odpovídající danému studijnímu studijnímu programu blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření. Garant je akademickým univerzity a současně fakulty, která daný studijní program uskutečňuje, a podílí se na v studijním programu. 2.Akademický pracovník může být vždy jen: a.garantem nejvýše jednoho studijního programu, b.garantem nejvýše jednoho bakalářského studijního programu a jednoho magisterského stud téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření, nebo c.garantem nejvýše jednoho magisterského studijního programu a jednoho doktorského studi téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření. Ve všech výše uvedených případech platí, že se na obsahově totožné studijní programy, kt jazykem výuky, pohlíží z hlediska garantování jako na jeden studijní program. 3.Pravomoci a odpovědnost garanta studijního programu a v případě doktorských studijních p oborové rady jsou stanoveny statutem, pravidly zajišťování kvality a vnitřního hodnocení podrobně vymezeny opatřením rektora. 4.Garant studijního programu působí na univerzitě jako akademický pracovník na základě pra nebo poměrů s celkovou týdenní pracovní dobou odpovídající stanovené týdenní pracovní do zákoníku práce. Zároveň platí, že garant studijního programu působí na fakultě, která te program uskutečňuje, jako akademický pracovník na základě pracovního poměru podle věty p pracovní dobou odpovídající alespoň polovině stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 Tvoří-li část pracovního poměru akademického pracovníka úvazek vyplývající z jeho závazk vzdělávací činnosti fakulty (GA ČR, GA UK, OP VVV aj.), je tato část pracovního poměru p součást jeho působnosti v případě, že tato tvůrčí a vzdělávací činnost prokazatelně souv programem. 5.Případné další pracovní nebo služební poměry garanta studijního programu, na základě kte jako akademický pracovník na univerzitě nebo jiných vysokých školách nebo na zahraniční instituci nebo tuzemské právnické osobě podle § 93a zákona o vysokých školách, nezakláda výkonu práce nebo přítomnosti na pracovišti v celkovém rozsahu přesahujícím polovinu sta pracovní doby podle § 79 zákoníku práce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7 - Finanční, materiální a další zabezpečení studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště má zajištěnu infrastrukturu pro výuku ve studijním programu, zejména odpovída a technické zabezpečení, dostatečné a provozuschopné výukové a studijní prostory, vybave a laboratoří pomůckami a laboratorním a výukovým zařízením, které odpovídá danému typu s programu, jeho obsahu, cílům a příslušné oblasti vzdělávání a v případě bakalářského neb studijního programu i profilu studijního programu, a počtu studentů. 2.Studenti mají dostatečný přístup k domácí i zahraniční odborné literatuře a dalším infor odpovídajícím danému typu studijního programu a v případě bakalářského nebo magisterskéh programu i profilu studijního programu. *========================================================================================= * Část IV. - Bakalářské a magisterské studium *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 8 - Obsah studia v bakalářském a magisterském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ Akademicky zaměřené studium 1.Studijní plán je sestaven tak, aby umožňoval studentům akademicky zaměřených studijních zejména teoretických znalostí potřebných pro výkon povolání včetně uplatnění v tvůrčí či osvojení nezbytných praktických dovedností. 2.U akademicky zaměřeného studijního programu je prokazatelná souvislost a propojení s tvů fakulty, fakult a dalších spolupracujících pracovišť a institucí, včetně zahraničních vy institucí, se kterými je studijní program společně uskutečňován (dále jen „pracoviště“). 3.Studentům akademicky zaměřeného magisterského studijního programu je umožněno účastnit s činnosti pracoviště. Profesně zaměřené studium 4.Studijní plán je sestaven tak, aby umožňoval studentům profesně zaměřeného studijního pr zvládnutí praktických dovedností potřebných k výkonu povolání podložené získáním nezbytn znalostí. 5.U profesně zaměřeného studijního programu je prokazatelná spolupráce v daném studijním p 6.Studijní plán profesně zaměřeného bakalářského studijního programu je koncipován tak, ab praxi studentů v rozsahu alespoň 12 týdnů. 7.Studijní plán profesně zaměřeného magisterského studijního programu je koncipován tak, a praktickou výuku studentů v rozsahu alespoň 6 týdnů, nebo 12 týdnů v případě magisterské programu, který nenavazuje na bakalářský program. Bakalářské studium 8.Obsah studia v bakalářském studijním programu vychází z aplikace soudobých poznatků a me vývoje a další tvůrčí činnosti v dané oblasti vzdělávání. 9.Součástí studijního plánu v bakalářském studijním programu jsou základní teoretické a me disciplíny, které jsou obsahem základních teoretických předmětů profilujícího základu. 10Zpravidla by mělo být alespoň 30 % přednášek povinných a povinně volitelných předmětů ba studijního programu zabezpečeno docenty nebo profesory anebo akademickými pracovníky s v hodností, přičemž pro jednotlivé oblasti vzdělávání může rada pro vnitřní hodnocení v od případech tento požadavek stanovit odlišně. Magisterské studium 11Obsah studia v magisterském studijním programu vychází ze soudobého stavu vědeckého pozn vývoje a další tvůrčí činnosti v dané oblasti vzdělávání. 12Součástí studijního plánu v magisterském studijním programu jsou teoretické a metodologi které jsou obsahem základních teoretických předmětů profilujícího základu. 13Zpravidla by mělo být alespoň 30% přednášek povinných a povinně volitelných předmětů zab nebo profesory, přičemž rada pro vnitřní hodnocení může v odůvodněných případech tento p stanovit odlišně. Mezinárodní rozměr SP 14S přihlédnutím k typu a případnému profilu daného studijního programu je zohleděn meziná studijního programu. 15Vzdělávací a tvůrčí činnost pracoviště vychází v širším kontextu ze soudobých poznatků a mezinárodní charakter. 16S přihlédnutím k typu a případnému profilu studijních programů by měly být zejména v mag akademicky zaměřených studijních programech nabízeny studijní předměty vyučované v cizíc 17U studijního programu je prokazatelná zahraniční mobilita studentů a akademických pracov formy mezinárodní spolupráce. 18Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních p prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsob jednom cizím jazyce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 9 - Personální zabezpečení bakalářského a magisterského studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zah praxi odpovídá celková struktura týmu akademických pracovníků zabezpečujících studijní p a obsahu studijního plánu, cílům studia a případnému profilu studijního programu, přičem a.v případě akademicky zaměřeného studijního programu akademičtí pracovníci vykonávají t jež odpovídá tomuto nebo příbuznému studijnímu programu, b.v případě profesně zaměřeného studijního programu je přiměřeně zajištěno zastoupení od kteří se podílejí na výuce. Garant předmětu 2.Studijní předměty studijního programu mají garanty, kteří se podílejí na jejich výuce. U předmětu mohou být uvedeni klíčoví vyučující, kteří jsou významní z hlediska zajištění p případně jeho kontinuity a podílí se podstatně na výuce. 3.Studijní program je dostatečně personálně zabezpečen i z hlediska doby, po kterou bude u perspektivy jeho rozvoje, a to zejména se zřetelem na: a.délku týdenní pracovní doby garantů studijních předmětů profilujícího základu studijní b.věkovou strukturu garantů studijních předmětů profilujícího základu a klíčových vyučuj garanta studijního programu, c.počet studijních předmětů profilujícího základu, včetně základních teoretických předmě základu, které vyučující garantuje, případně se na nich podílí jako klíčový vyučující. 4.Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu bakalářského studijního prog garantovány akademickými pracovníky jmenovanými profesorem nebo docentem anebo akademick s vědeckou hodností. Garanti těchto studijních předmětů se podílejí na přednáškách přimě výjimečných a odůvodněných případech lze akceptovat jako garanta předmětu renomovaného o přestože nesplňuje požadovanou kvalifikaci. 5.Studijní předměty profilujícího základu magisterského studijního programu jsou garantová pracovníky s vědeckou hodností. Garanti těchto studijních předmětů se dostatečně podílej výuce v rozsahu minimálně 20 %, přičemž rada pro vnitřní hodnocení může v odůvodněných p požadavek stanovit odlišně. 6.Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu magisterského studijního pro garantovány akademickými pracovníky jmenovanými profesorem nebo jmenovanými docentem v o odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být dan studijní program, uskutečňován nebo v oboru příbuzném. Garanti těchto studijních předmět přednáškách významně. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 10 - Garant bakalářského a magisterského studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Garantem bakalářského studijního programu je akademický pracovník, který byl jmenován pr nebo docentem anebo má vědeckou hodnost „kandidáta věd“ (ve zkratce „CSc.“) nebo vzdělán absolvováním doktorského studijního programu (dále jen „vědecká hodnost“). 2.Garant akademicky zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou kvalifikaci vz danému bakalářskému studijnímu programu nebo studijnímu programu blízkého nebo příbuznéh zaměření a v posledních pěti letech vykonával tvůrčí činnost, jež odpovídá oblasti nebo vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskute 3.Garant profesně zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou kvalifikaci vzta danému bakalářskému studijnímu programu nebo ke studijnímu programu blízkého nebo příbuz zaměření a v posledních pěti letech vykonával tvůrčí činnost, jež odpovídá oblasti nebo vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskute během této doby působil ve věcně odpovídající odborné praxi. 4.Garantem magisterského studijního programu je akademický pracovník, který byl jmenován p nebo docentem v oboru, který odpovídá dané oblasti nebo oblastem vzdělávání v rámci kter kterých má být daný magisterský studijní program uskutečňován, a který v daném oboru v p letech vykonával tvůrčí činnost. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 11 - Tvůrčí činnost v bakalářském a magisterském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, nebo v rámci kterých má být studijní program příslušného typu uskutečňován. Rada pro vni může požadavky na tvůrčí činnost rozpracovat podle jednotlivých oblastí vzdělávání. 2.Pracoviště, které zajišťuje nebo která zajišťují akademicky zaměřený bakalářský studijní uskutečňuje tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci kte kterých je nebo má být studijní program uskutečňován. 3.Pracoviště, které zajišťuje nebo která zajišťují akademicky zaměřený magisterský studijn a.uskutečňuje tvůrčí činnost s mezinárodním rozměrem, která odpovídá oblasti nebo oblast ve které nebo ve kterých má být studijní program uskutečňován, b.je řešitelem vědeckých nebo uměleckých projektů v České republice nebo v zahraničí (př o prostředky určené na podporu výzkumu, vývoje a inovací z významných mezinárodních či grantových schémat), které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vzdělávání, v r v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován. 4.Pracoviště, které zajišťuje nebo která zajišťují profesně zaměřený magisterský studijní v posledních třech letech bylo řešitelem vědeckých nebo uměleckých projektů anebo projek nebo smluvního výzkumu v České republice nebo v zahraničí (případně se uchází nebo v pos letech se ucházelo o prostředky určené na podporu výzkumu, vývoje a inovací z významných či zahraničních grantových schémat – zejména pak příslušného rámcového programu Evropské odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých je nebo má být uskutečňován. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 12 - Oprávnění konat státní rigorózní zkoušky pro absolventy magisterského studijního získali akademický titul „magistr“ ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah státní rigorózní zkoušky a témata rigorózních prací souvisejí s magisterským studi uskutečňovaným v téže oblasti nebo oblastech vzdělávání nebo o jehož akreditaci nebo udě jej uskutečňovat fakulta žádá, nebo s doktorským studijním programem uskutečňovaným v té nebo oblastech vzdělávání a který je téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření magisterský studijní program. Obsah státní rigorózní zkoušky a témata rigorózních prací soudobého stavu vědeckého poznání, výzkumu, vývoje a další tvůrčí činnosti v daném oboru 2.Oprávnění konat státní rigorózní zkoušku lze vykonávat pouze, pokud fakulta uskutečňuje vzdělávání alespoň jeden doktorský studijní program téhož, blízkého nebo příbuzného obsa s příslušným magisterským studijním programem. 3.Fakulta má zveřejněna pravidla vymezující požadavky na státní rigorózní zkoušky a na rig upravující organizační postupy při přípravě na státní rigorózní zkoušky a na obhajoby ri *========================================================================================= * Část V. - Doktorské studijní programy *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 13 - Obsah studia v doktorském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah studia v doktorském studijním programu vychází ze soudobého stavu vědeckého poznán tvorby v dané oblasti vzdělávání, zakládá se na aktuálních teoreticko-metodologických vý odpovídá cílům studia a umožňuje dosažení stanoveného profilu absolventa studijního prog 2.Studijní plán je sestaven tak, aby umožňoval studentům získání znalostí a dovedností pot tvůrčí činnost. 3.U doktorského studijního programu je prokazatelná souvislost s tvůrčí činností pracovišt 4.Případné odborné studijní předměty doktorského studijního programu, jimiž student v rámc povinností nabývá odborné znalosti, odborné dovednosti a další kompetence, které se prom profilu absolventa, nejsou obsahově shodné s povinnými, případně povinně volitelnými stu bakalářského nebo magisterského studijního programu. 5.Součástí studijních povinností v doktorském studijním programu je absolvování části stud instituci v souhrnné délce nejméně jednoho měsíce nebo další forma přímé účasti studenta spolupráci, např. účast na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo p zahraničí apod. 6.Témata disertačních prací jsou v souladu s tvůrčí činností pracoviště v rámci oblasti ne vzdělávání, ve které nebo ve kterých je studijní program uskutečňován. 7.Případné další povinnosti, které má student plnit v průběhu studia, musí bezprostředně s studiem a musí být součástí jeho individuálního studijního plánu 8.Předpokladem pro veřejnou obhajobu disertační práce je předložení odborných výstupů tvůr ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 14 - Personální zabezpečení doktorského studijního programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zah praxi odpovídá celková struktura týmu akademických pracovníků zabezpečujících doktorský struktuře a obsahu rámcového studijního plánu, cílům studia, přičemž, akademičtí pracovn tvůrčí činnost, jež odpovídá tomuto nebo příbuznému studijnímu programu. 2.Garantem doktorského studijního programu je akademický pracovník, který byl jmenován pro docentem v oboru, který odpovídá danému studijním programu nebo programu blízkého nebo p obsahového zaměření, a který v daném oboru v posledních pěti letech vykonával tvůrčí čin jako školitel. 3.Školiteli mohou být pouze docenti a profesoři a popřípadě další odborníci s vědeckou hod činností, která odpovídá obsahovému zaměření disertační práce, schválení příslušnou věde fakulty. 4.Členy oborové rady doktorského studijního programu mohou být pouze ti, kteří v posledníc vykonávali tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci kter kterých má být uskutečňován doktorský studijní program. 5.Oborová rada má nejméně pět členů, nejméně dvě třetiny členů oborové rady musí být z řad profesorů, nebo osob, které dosáhly srovnatelného postavení v zahraničí, nejméně jedna č oborové rady nesmí být zaměstnanci v pracovním poměru k univerzitě zařazenými na přísluš popřípadě zúčastněných fakultách, přičemž alespoň jeden nesmí být v pracovním poměru k u Předsedou oborové rady je garant doktorského studijního programu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 15 - Tvůrčí činnost v doktorském studijním programu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pracoviště uskutečňuje tvůrčí činnost s mezinárodním rozměrem, která odpovídá oblasti ne vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých je nebo má být doktorský studijní program a která odpovídá typu studijního programu. Rada pro vnitřní hodnocení může požadavky na rozpracovat podle jednotlivých oblastí vzdělávání. 2.Pracoviště je dlouhodobě řešitelem vědeckých nebo uměleckých projektů v České republice (případně se uchází o prostředky určené na podporu výzkumu, vývoje a inovací z významnýc či zahraničních grantových schémat, které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vz rámci které nebo v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován. *========================================================================================= * Část VI. - Další specifické požadavky *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 16 - Specifické požadavky na distanční a kombinovanou formu studia ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Způsob uskutečňování studijního programu v distanční a kombinované formě studia musí být funkční. 2.Bakalářské a magisterské studijní programy v kombinované formě studia jsou navrženy tak, alespoň 80 hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou posledního semestru studia, který je zpracování kvalifikační práce. 3.Studijní předměty uskutečňované zcela nebo částečně distanční formou jsou zajištěny stud Pro každý takový studijní předmět jsou specifikovány studijní opory, výuka s využitím vý a internetu, způsob kontaktu s vyučujícím, včetně systému konzultací a zajištění možnost mezi studenty navzájem. 4.Studijní opory pro studium v cizím jazyce jsou zpracovány v příslušném cizím jazyce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 17 - Specifické požadavky na studijní programy uskutečňované v cizím jazyce ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pro studium ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce je k dispozici překlad p vnitřních předpisů do angličtiny, případně příslušného cizího jazyka. 2.Informace o přijímacím řízení a o průběhu studia jsou pro uchazeče o studium a studenty příslušném cizím jazyce na internetových stránkách univerzity i fakulty. 3.Je-li součástí studia i odborná praxe, fakulta zabezpečí odborné vedení a další podmínky uskutečňování této praxe v příslušném cizím jazyce. 4.Kvalifikační práce jsou vypracovávány v příslušném cizím jazyce. Oponentské posudky jsou příslušném cizím jazyce a dále také v anglickém nebo českém jazyce. 5.Fakulta zajistí informace a komunikaci o rozvrhu studia, o povinnostech vyplývajících ze studijním programu, o dokladech o studiu a o dalších informacích souvisejících se studie cizím jazyce. 6.Akademičtí pracovníci a další odborníci, kteří se podílejí na zajištění přednášek, semin forem výuky, mají dostatečné znalosti daného cizího jazyka. 7.Studenti a akademičtí pracovníci mají přístup k informačním zdrojům a dalším, zejména po službám v cizím jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 18 - Specifické požadavky na studijní program uskutečňovaný mimo sídlo fakulty ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Obsah studijního programu uskutečňovaného mimo sídlo fakulty musí být shodný s obsahem s programu uskutečňovaného v sídle fakulty. 2.Výuka, která probíhá mimo sídlo fakulty, s výjimkou odborných praxí, je personálně zabez kvalifikační struktuře jako v sídle fakulty. 3.Materiální, informační a technické zabezpečení studijního programu uskutečňovaného mimo musí být srovnatelné se zabezpečením zajištěným při uskutečňování studijního programu v Je-li mimo sídlo fakulty uskutečňovaná pouze praktická výuka, musí materiální a technick odpovídat potřebám této výuky. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 19 - Změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování ------------------------------------------------------------------------------------------ Změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování předloží děkan prostřednictvím re vnitřní hodnocení k posouzení v dostatečném předstihu podle povahy změn, jež zahrnují: a.změnu v profilu absolventa studijního programu, b.změny v personálním zajištění studijního programu včetně osoby garanta studijního progra mohly mít zásadní vliv na kvalitu personálního zabezpečení, c.změny ve struktuře studijního plánu v podobě vyřazení, doplnění nebo přeřazení studijníc profilujícího základu zejména pokud mají vliv na profil absolventa studijního programu; u povinně volitelných studijních předmětů profilujícího základu se informuje v případě, navrhované změny je větší než 30 %, d.zásadní změny v charakteristice2 studijních předmětů profilujícího základu, které mají v absolventa nebo obsah státní závěrečné zkoušky, e.změny rámcového studijního plánu doktorského studijního programu, které mají vliv na pro nebo které významně mění studijní povinnosti, f.změnu částí, tematických okruhů a zaměření státních zkoušek mající zásadní vliv na profi studijního programu, g.v případě studijních programů Všeobecné lékařství / General Medicine změnu ve výčtu klin pracovišť, na kterých se konají klinické praxe studentů v rámci 3 a více studijních před celková doba trvání je delší než 8 týdnů. *========================================================================================= * Část VII. - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 20 - Společné ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ Rada pro vnitřní hodnocení může jednotlivé standardy dále specifikovat pro konkrétní oblas ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 21 - Přechodná a závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Na studijní programy a obory akreditované rozhodnutím Ministerstva školství, mládeže a t včetně jimi stanovených studijních plánů, které jsou součástí studijních programů, jimž oprávnění Radou pro vnitřní hodnocení, se toto opatření vztahuje přiměřeně. 2.Opatření rektora č. 32/2017 se zrušuje. 3.Na studijní programy, které byly rektorovi předloženy před účinností tohoto opatření, se dosavadní opatření rektora č. 32/2017. 4.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 9. 2019. Přechodné ustanovení k novele: Pro studijní programy předložené rektorovi přede dnem nabytí účinnosti této změny, se použ rektora č. 13/2019, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této změny. Účinnost OR č. 13/2022 : Účinnost úplného znění : 1. června 2022 V Praze dne 26. dubna 2019 .pdf ke stažení [ URL "UK-11937-version1-or_2019_13_ve_zneni_or_2022_22.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-11937-version1-or_2019_13_ve_zneni_or_2022_22.docx"] Poznámky: 21 Příloha č. 2 Opatření rektora č. 14/2019 Návrh studijního programu v rámci institucioná 22 Čl. 22 Statutu univerzity. 23 Charakteristika předmětu dle přílohy 1 opatření rektora č. 14/2019 Návrh studijního pro institucionální akreditace. Akreditační řád univerzity. Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity. Čl. 5 odst. 2 pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity. Čl. 44 statutu univerzity. Jedná se o studijní program, který není obsahově kontinuální se studijními programy a obor rozhodnutím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Opatření rektora č. 12/2018 Působnost garantů studijních programů. V případě, že je studijní program uskutečňován společně více fakultami, vztahuje se tato p nich. Je-li studijní povinností absolvování studijního předmětu v cizím jazyce (tzn. nemá-li stu volby), musí být tato skutečnost uvedena v podmínkách přijímacího řízení spolu s požadavke znalost cizího jazyka. Např. mobilita, zahraniční granty, zahraniční publikace etc. § 78 odst. 10 zákona o vysokých školách. § 78 odst. 10 zákona o vysokých školách. V případě, že je studijní program uskutečňován společně více fakultami, vztahuje se tato p fakultám dohromady. § 47 odst. 6 zákona o vysokých školách a čl. 22 odst. 13 statut univerzity . Předsedou obo stává garant studijního programu současně s aktem jeho jmenování garantem rektorem bez jak úkonu. Nebyl-li doposud členem oborové rady, stává se současně s aktem jeho jmenování i je současně předsedou bez jakýchkoliv dalších úkonů. Distanční formou studia se rozumí organizace studia z větší části bez přímé fyzické účasti výuce (tzn. méně než 80 hodin za semestr). V kombinované formě studia se uplatňují rovnoměrně principy prezenčního a distančního stud studijního a zkušebního řádu univerzity). Přímou výukou se rozumí výuka za fyzické účasti studenta a vyučujícího. Jde o tu část výuky předmětu, která není realizována prezenčně. Studijní opory musí nahradit chybějící přímou (prezenční) výuku předmětu v plném rozsahu. Sídlem fakulty se pro tyto účely rozumí Hradec Králové pro Lékařskou fakultu v Hradci Král Farmaceutickou fakultu, Plzeň pro Lékařskou fakultu v Plzni a Praha pro ostatní fakulty. Čl. 18 odst. 2 a čl. 27 odst. 2 akreditačního řádu univerzity.