Opatření rektora č. 32/2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Výkon práce z domova (home office) K provedení: - Gestor: Personální odbor Účinnost: 1. října 2022 [Zrušeno OR č. 44/2023 [ URL "UK-13056.html "] ] ****************************************************************************************** * Výkon práce z domova (home office) ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 - Základní ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření řeší a upravuje výkon práce z domova. Pod pojmem práce z domova (home offi jen „H/O“) se rozumí výkon práce v souladu s uzavřenou pracovní smlouvou a pracovním zař sjednané místo výkonu práce, tedy z domova nebo z jiného místa na území ČR sjednaného v zaměstnanec nachází. 2.Práce z domova je benefitem, který zaměstnavatel, tj. Univerzita Karlova (dále jen „zamě nebo též jen „UK“), zaměstnanci poskytuje na základě vzájemné dohody o výkonu práce z do „dohoda H/O“). 3.Zaměstnavatel si se zaměstnancem výkon práce z domova a jeho rozsah sjedná v pracovní sm eventuálně zaměstnavatel může se zaměstnancem upravit podmínky práce z domova v rámci sa uzavřené dohody H/O. Předmětem dohody H/O je zejména stanovení podrobnějších podmínek k výkonu práce z domova. 4.O uzavírání dohody H/O rozhoduje na fakultách UK a v rámci součástí UK děkan fakulty UK, součásti UK, jenž byl pověřen jednáním v pracovněprávních věcech (Opatření rektora č. 25 děkanem nebo ředitelem pověřený vedoucí zaměstnanec. O uzavírání dohod H/O na rektorátu součástech UK, jejichž ředitelé nebyli pověřeni jednáním v pracovněprávních věcech, rozh UK, popř. jím pověřený vedoucí zaměstnanec. 5.Práce z domova je možná a přípustná jen u těch zaměstnanců, u kterých to povaha jimi vyk provozní podmínky UK připouští. 6.Zaměstnavatel si vyhrazuje právo výkon práce z domova po určitou dobu nepovolit, a to i že výkon práce z domova byl sjednán v pracovní smlouvě, resp. byla sjednána dohoda H/O. rozhodnutí je zaměstnavatel povinen zaměstnance s dostatečným předstihem, je-li to možné zároveň i vymezit dobu, po kterou nebude výkon práce z domova přípustný. *========================================================================================= * Čl. 2 - Společná ustanovení *========================================================================================= 1.Výkon práce z domova v rámci zkušební doby zaměstnance je možný jen, jsou-li pro to zvlá zaměstnanec je i přes zkušební dobu schopen si práci sám organizovat a řídit a nadřízený metodickému vedení nového zaměstnance. 2.Výkon práce z domova po dobu pracovní neschopnosti zaměstnance není přípustný. 3.Při výkonu práce z domova plní zaměstnanec své pracovní úkoly s využitím prostředků komu (telefon, email apod.). 4.Při výkonu práce z domova musí být zaměstnanec k zastižení (na telefonu, na pracovním e- dobu své standardní pracovní doby. Porušení této povinnosti je důvodem pro odstoupení od strany zaměstnavatele. 5.Zaměstnanec je i po dobu výkonu práce z domova povinen vést evidenci odpracované pracovn údajů o realizovaném výkonu práce z domova.  6.Výkon práce z domova může být sjednán na jeden i více pracovních dnů v týdnu. 7.Zaměstnanci nepřísluší za výkon práce z domova žádné zvláštní příplatky a také: a.mzda, příplatek ani náhradní volno za práci přesčas, v sobotu, neděli a ve svátek, b.náhrada mzdy při jiných důležitých osobních překážkách v práci, nestanoví-li prováděcí zákoníku práce jinak (nařízení vlády č. 590/2006 Sb., v platném znění); nárok na náhra zaměstnanec pouze v případě úmrtí člena rodiny, vlastní svatby nebo stěhování. 8.Zaměstnanec je v rámci výkonu práce z domova povinen účastnit se všech plánovaných i nep a jiných pracovních setkání podle pokynů nadřízeného zaměstnance. Nadřízený zaměstnanec o konání porady nebo jiného pracovního setkání s využitím prostředků komunikace na dálku 9.Pokud jde o zaměstnance, kteří vykonávají práci v souvislosti s plněním projektu či gran být osobní výdaje v souvislosti s výkonem práce z domova kontrolovány ze strany řídícího jakékoliv jiné osobní výdaje. Do výkazů práce je proto nezbytné uvádět ke konkrétním čin byly v rámci výkonu práce z domova vykonávány, jakou formou byly aktivity (porady, works uskutečněny (např. video hovor, telekonference, telefonický kontakt apod.). V případě ko nezbytné vždy doložit evidenci pracovní doby a existenci dohody H/O. *========================================================================================= * Čl. 3 - Bezpečnost práce *========================================================================================= 1.Zaměstnanec je povinen při výkonu práce z domova dodržovat všechny předpisy, které se tý zdraví a bezpečnosti práce. 2.Dohoda H/O musí obsahovat ustanovení, kterým smluvní strany stvrdí, že zaměstnanec byl ř předpisech o bezpečnosti práce, seznámen s instrukcemi a doporučeními pro uspořádání mís mimo pracoviště zaměstnavatele a s opatřeními zaměstnavatele, které se týkají BOZP. 3.Zaměstnavatel je oprávněn kontrolovat splnění podmínek bezpečného výkonu práce na pracov od pracoviště stanoveném zaměstnavatelem a zaměstnanec je povinen tuto kontrolu pověřený zaměstnavatele strpět. 4.O zamýšlené kontrole je zaměstnavatel povinen zaměstnance předem vyrozumět. V případě, ž bude bránit provedení kontroly tím, že neumožní pracovníkům zaměstnavatele přístup na mí práce, které je odlišné od pracoviště stanoveného zaměstnavatelem, je tato skutečnost dů odstoupení od dohody H/O ze strany zaměstnavatele. 5.Při realizaci samotné kontroly je zaměstnavatelem pověřený kontrolující zaměstnanec povi tak, aby nedošlo k ohrožení nebo poškození zákonem chráněných práv zaměstnance nebo jeho a při kontrole si počínat vždy tak, aby nedošlo ke vzniku škody na straně zaměstnance. 6.V případě pracovního úrazu je zaměstnanec povinen umožnit provedení kontroly bezodkladně pracovního úrazu za účelem šetření okolností úrazu. *========================================================================================= * Čl. 4 - Ochrana informací a osobních údajů *========================================================================================= 1.Zaměstnanec je povinen při výkonu práce z domova zajistit ochranu dat, údajů a informací plněním pracovních úkolů před jejich možným zneužitím třetí osobou a před zveřejněním. Z povinen k plnění této povinnosti zaměstnance poskytnout veškerou nutnou součinnost. 2.Zaměstnanec, který bude při výkonu práce a plnění pracovních úkolů zpracovávat osobní úd zajistit jejich ochranu před jejich poskytnutím třetí osobě, nebo jejich zveřejněním, s případů, kdy k tomu obdržel předchozí písemný souhlas subjektu údajů. Při zpracování oso je zaměstnanec povinen dodržovat příslušné obecně závazné právní předpisy, zejm. nařízen parlamentu a rady EU 2016/679 z 24. 6. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zp osobních údajů, a zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, v platném znění, j vnitřní přepisy zaměstnavatele. 3.Porušení povinností zaměstnance v souvislosti s ochranou informací a osobních údajů je d odstoupení od dohody H/O ze strany zaměstnavatele. *========================================================================================= * Čl. 5 - Dohoda H/O *========================================================================================= 1.Doporučuje se, aby dohoda H/O byla uzavírána na dobu určitou s možností automatické prol odůvodněných případech může být dohoda H/O uzavřena i na dobu neurčitou. 2.Dohoda H/O musí vždy obsahovat ujednání zakládající právo obou stran dohodu vypovědět s výpovědní dobou, která začne běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi smluvní straně. 3.Dohoda H/O musí obsahovat ujednání o právu zaměstnavatele odstoupit od dohody pro závažn pracovních povinností na straně zaměstnance či z důvodů stanovených v tomto opatření, v předpisech nebo v dohodě H/O. 4.Účinnost dohody H/O vždy skončí dnem skončení pracovního poměru zaměstnance k zaměstnava *========================================================================================= * Čl. 6 - Závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Toto opatření rektora nabývá účinnosti dne 1. října 2022. 2.Opatření rektora č. 14/2020 se zrušuje. 3.Děkan fakulty UK a ředitel součásti UK, jenž byl pověřen jednáním v pracovněprávních věc prováděcí předpis, který v podrobnostech upraví výkon práce z domova na dané fakultě UK UK. V Praze dne 6. září 2022 .pdf ke stažení [ URL "UK-12130-version1-or_2022_32.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-12130-version1-or_2022_32.doc"] VZOR Dohoda o výkonu práce z domova (dohoda H/O) č. ……….... Univerzita Karlova se sídlem: Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1 zastoupená: …………………………………… IČO: 00216208 (dále jen „zaměstnavatel“) a zaměstnanec  …………..……………………... trvalé bydliště: …………………...................... osobní číslo : ………………………………….. E-mail: …………………………………………. telefon/mobil: ………………………………….. (dále jen „zaměstnanec“) sjednávají tuto dohodu : 1.Rozsah a podmínky výkonu práce z domova 1.1. Smluvní strany se shodly na změně pracovní smlouvy č. ………. ze dne ………….. ohledně úp výkonu práce z domova v souladu s opatřením rektora č. 32/2022. 1.2. V rozsahu stanoveném touto dohodou je zaměstnanec oprávněn vykonávat své pracovní p plnit pracovní úkoly sjednané pracovní smlouvou nebo jejich část (dále jen „práce“) i mi zaměstnavatele, a to na místě :  ……………………………………………………………………………………... (dále jen „místo vý 1.3. Zaměstnanec bude vykonávat práci z místa výkonu práce: Varianta A:     ve dnech ……………………....každého pracovního týdne, Varianta B:    po celý pracovní týden/celá kalendářní měsíc, Varianta C:   ve dnech určených dohodou s nadřízeným zaměstnancem.   1.4. Zaměstnanec je povinen vést evidenci odpracované pracovní doby včetně údajů o reali výkonu práce z domova. Nesplnění této povinnosti může být důvodem pro odstoupení od doho zaměstnavatele. 1.5. V souvislosti s prací vykonávanou z domova nepřísluší zaměstnanci mzda, příplatek a volno za práci přesčas, v sobotu, neděli, či ve svátek. 1.6. V případě, že zaměstnanec nemůže vykonávat práci z jiných důležitých osobních překá nárok na náhradu mzdy pouze v případě úmrtí člena rodiny, vlastní svatby nebo stěhování. 1.7. Zaměstnanec je povinen se účastnit plánovaných i neplánovaných porad a pracovních s pokynů nadřízeného zaměstnance. 1.8. Zaměstnanec se zavazuje dodržovat všechny předpisy, které se týkají ochrany zdraví práce stejně tak, jakoby vykonával práci na pracovišti stanoveném zaměstnavatelem. 1.9. Zaměstnanec prohlašuje, že byl proškolen o předpisech o bezpečnosti práce, seznámen a doporučeními pro uspořádání místa výkonu práce a se zdravotními a bezpečnostními opatř zaměstnavatele. Dále prohlašuje, že uvedené informace jsou pro něj srozumitelné. 1.10. Zaměstnanec se zavazuje strpět kontrolu místa výkonu práce z hlediska naplnění pod bezpečnosti práce. 1.11. V případě pracovního úrazu se zaměstnanec zavazuje bezodkladně umožnit přístup na práce za účelem prošetření okolností úrazu. 2.Ochrana informací 2.1. Zaměstnanec je povinen při výkonu pracovních činností z místa výkonu práce zajistit údajů a informací souvisejících s výkonem práce a plněním pracovních úkolů dle podmínek jak v pracovní smlouvě, tak i v této dohodě, nebo v předpisech zaměstnavatele, a to před zneužitím třetí osobou a před zveřejněním. 2.2. Pokud zaměstnanec bude při výkonu své práce zpracovávat osobní údaje, je vázán mlče je povinen zajistit ochranu těchto osobních údajů před jejich zneužitím třetí osobou, ne zveřejněním, pokud k tomu neobdržel předchozí písemný souhlas subjektů údajů. Při zpraco osobních údajů je zaměstnanec povinen dodržovat příslušné obecně závazné právní předpisy republiky, zejm. zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, v platném znění, př unie, zejm. nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 (tzv. GDPR) a souvisejíc předpisy zaměstnavatele. 2.3. Porušení povinností zaměstnance, uvedených v tomto článku bude považováno za  závaž podmínek této dohody a bude důvodem pro odstoupení od dohody ze strany zaměstnavatele, k důsledků, jakými je např. povinnost nahradit vzniklou škodu. 3.Účinnost dohody 3.1.   Dohoda nabývá účinnosti dnem jejího podpisu oběma smluvními strana 3.2. Dohoda se uzavírá na dobu: určitou, a to jednoho roku od nabytí její účinnosti s tí některá ze smluvních stran nesdělí druhé smluvní straně nejpozději jeden měsíc před uply jednoho roku, že již nemá zájem na dalším prodloužení (pokračování) této dohody, prodluž této dohody o další jeden rok. neurčitou. 3.3.  Obě smluvní strany jsou oprávněny ukončit tuto dohodu vzájemnou dohodou nebo   výp strany bez udání důvodu s výpovědní dobou jednoho měsíce, která začne běžet prvním dnem následujícího po doručení výpovědi dohody druhé smluvní straně. 3.4.   Zaměstnavatel má právo od této dohody odstoupit pro závažné porušení pracovních p straně zaměstnance, z důvodů stanovených v Opatření rektora č. 32/2022 či z důvodů závaž povinností plynoucích z této dohody zaměstnancem. 3.5.  Účinnost této dohody vždy skončí dnem skončení pracovního poměru zaměstnance k zam 3.6. Pracovní poměr po ukončení této dohody se nadále řídí pracovní smlouvou. 4.Závěrečná ustanovení 4.1. Dohodu lze měnit pouze oboustranně odsouhlasenými číslovanými dodatky podepsanými o stranami. 4.2. Dohoda je vypracována ve 2 vyhotoveních, z nichž zaměstnavatel i zaměstnanec obdrží vyhotovení. V…………… dne ……………   V ……………. dne ………… Zaměstnanec:   Za zaměstnavatele: ………………………………. ……………………………….