Filozofická fakulta ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Souhlasíme s tím, že se univerzitní strategie udržitelného rozvoje neomezuje pouze na ekol ale hlásí se k Cílům udržitelného rozvoje OSN zahrnujícím tři pilíře – ekologický, ekonomi politický  (https://sdgs.un.org/goals [ URL "https://sdgs.un.org/goals"] ). K úvaze předkládáme možnost přihlásit se k širšímu pojetí uplatňujícímu se u některých ins (viz např. https://www.circlesofsustainability.org [ URL "https://www.circlesofsustainabil pracuje ještě se čtvrtým, kulturním pilířem. Tento komplexnější přístup by umožnil zahrnou udržitelného rozvoje také aktivní roli při „pěstování kulturní rozmanitosti“ (analogicky k biologické diverzity spadající do pilíře ekologického), jeden z klíčových úkolů vysokých š preambuli vysokoškolského zákona. K praktickým aspektům udržitelného rozvoje ve výzkumu a výuce uvádíme: • Výzkum v humanitních a sociálních vědách je svou povahou obvykle energeticky málo náročn ekologicky šetrný. • Řada zaměstnanců fakulty i zahraničních hostů se podle možností snaží volit ekologicky š dopravy, kupříkladu vlak místo letadla; žádné praktické problémy s tím spojené (rušení n akcí apod.) jsme zatím nezaznamenali. • V důsledku dočasného přechodu na distanční výuku, způsobeného koronavirovou situací, doš i studentů FF UK ke skokovému posílení kompetencí v této oblasti i ochoty soustavněji vy moderních, ekologicky šetrných a internacionalizaci podporujících forem výuky. Jelikož n fakultách UK bude situace patrně obdobná, spatřujeme zde velkou příležitost do budoucna. tento potenciál, který současná výjimečná situace ukázala, soustavně dlouhodobě rozvíjet alokovat adekvátní finanční prostředky zejména na výrazné personální posílení – tj. na z poskytující odbornou a technickou podporu pro organizaci distanční výuky. Viz též materi trvale udržitelného rozvoje na UK projednávaný na rozšířeném kolegiu rektora 1. 6. 2020: realizaci výstupů je zcela klíčové, jaké kapacity budou pro tuto oblast vyčleněny.“ *========================================================================================= * Udržitelný rozvoj - věda a výzkum *========================================================================================= Tento souhrn vychází ze sběru dat od vedoucích jednotlivých kateder a ústavů FF UK. Data j kompletní, mimo jiné proto, že – jak bylo z odpovědí patrné – respondenti si leckdy nebyli všechno mají pod udržitelný rozvoj zařadit. Jedná se tedy o prvotní orientační přehled slo práci v této oblasti.  • Český egyptologický ústav • Stravování při terénním výzkumu v Egyptě výhradně z místních zdrojů. • V minulosti se testovalo napájení přístrojů a osvětlení zkoumaných hrobek ze solárních kvůli zanášení pískem se to neosvědčilo. Je možné, že tato technika bude využita v bud • Katedra andragogiky a personálního řízení • Do řady vyučovaných předmětů se promítají různé aspekty udržitelného rozvoje: kvalita vztahu k sociální odpovědnosti organizací, v kontextu stárnoucí společnosti aj.), glob občanské vzdělávání dospělých, environmentální vzdělávání aj. • Téma se objevuje též v některých závěrečných pracích (environmentální vzdělávání, glob vzdělávání v ČR). • Katedra se podílí na projektu: Pražští senioři a heat waves – vzděláním ke zvýšení odo zranitelné skupiny, Arnika – Centrum pro podporu občanů (Program na podporu projektů k životního prostředí hl. m. Prahy pro rok 2019). • Katedra estetiky • Vícero kurzů se zaměřuje na estetickou hodnotu životního prostředí obecně, anebo speci estetiku města, krajiny či přírody: Environmentální estetika, Estetika krajiny, Esteti Mimoumělecké estetično aj. • Katedra sociologie • Tématu se přímo věnovalo či věnuje několik kurzů: Environmental Sociology, Introductio Studies či Výzkumný projekt: environmentálně signifikantní chování. • Téma se částečně objevuje také v dalších kurzech – Základy sociologie, Základy ekonomi růst aj. • Katedra se podílí na projektu zaměřeném na carbon-capture-and-storage, který byl podán • Katedra pedagogiky • Některé závěrečné práce se zaměřují na environmentální výchovu, např. na otázku výchov udržitelné módě. • Katedra tělesné výchovy • Tělesná výchova a sportovní kurzy přispívají k relaxaci, prevenci nemocnosti, zlepšová kondice. • Katedra propaguje pěší lokomoci a cyklistiku a usiluje o to, aby studenti přijali pohy jako přirozenou součást života. • Středisko ibero-amerických studií • Téma udržitelného rozvoje a ochrany přírody je v kontextu Latinské Ameriky v poslední frekventované jak v debatách na akademické půdě, tak ve veřejném prostoru. Studenti SI zvýšený zájem reagují výběrem témat diplomových prací: politika trvale udržitelného ro potenciál cestovního ruchu v Mexiku z environmentálního hlediska, biosférické rezervac Ameriky, Fair Trade na příkladu bolivijského kakaa, biodiverzita Chile. • Téma ochrany přírody je též součástí výuky, a to v její specifické variantě rozšířené zemích („buen vivir“), která akcentuje práva přírody jako autonomní entity. • Ústav anglofonních literatur a kultur • Připravuje se výběrový seminář o ekokritice. • Ústav filosofie a religionistiky • Téma se příležitostně objevuje v závěrečných pracích a věnuje se mu několik kurzů: Zví filosofové od antiky po současnost či Thinking Through Animals. • Ústav germánských studií, Oddělení finských studií • Tématu se částečně věnují některé literárněvědné kurzy (v současné finské literatuře s tematika výrazně uplatňuje). • Ústav informačních studií a knihovnictví • Tématům udržitelného rozvoje a Green ICT se věnují některé závěrečné práce (Green ICT computing,  udržitelný rozvoj a udržitelný nerůst ve službách knihoven). *========================================================================================= * Udržitelný rozvoj - provoz *========================================================================================= Udržitelné hospodaření s odpady: Na hlavní budově (nám. Jana Palacha 2) jsme v uplynulých pokračovali v třídění odpadu. Celá budova byla vybavena nádobami na papír a plast, v prost nachází kontejner na sklo a také na bioodpad z provozovny bufetu. Obstarána byla rovněž sb baterie. Udržitelný úklid: FF UK se trvale zaměřuje na opakované používání obalů na čisticí prostře očistu mopů a dalších pomůcek na vytírání si personál úklidu zajišťuje samostatně v budově k dopravně náročnému převozu do příslušných čistíren. Hygienické potřeby jsou zásadně obst recyklovatelných materiálů. Udržitelná spotřeba: FF UK má v pronájmu nápojové automaty, které umožňují čepování nápojů nádob. Údržba vybavení: FF UK má ve sklepních prostorách dílnu, ve které dochází k průběžným opra zařízení a vybavení, čímž se prodlužuje životnost mobiliáře. Specifické postupy v budově Kampusu (Hybernská ul.): V budově je umístěna recyklační dílna (Cirkulární dílna), jejíž spuštění bylo původně umožněno díky grantu Pražských služeb a.s. spuštěn experimentální projekt tzv. knihovny věcí, tj. dočasné půjčování, jež potenciálně spotřebu. Rovněž byl uveden do provozu retenční systém na sběr dešťové vody a její následn toaletách. Dále byl spuštěn projekt zazelenění Kampusu, na který FF UK získala grantovou p následně přizvala studenty a akademiky České zemědělské univerzity, čímž byl otevřen další spolupráce mezi univerzitami a městem.