Opatření rektora č. 39/2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Odevzdávání a kontrola závěrečných prací v programech celoživotního vzdě K provedení: čl. 5 odst. 6 Řádu celoživotního vzdělávání Univerzity Karlovy Gestor: Centrum CŽV Účinnost: 15. listopadu 2022 ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** 1.Toto opatření upravuje podrobnosti procesu elektronického odevzdání a kontroly závěrečný vytvářených účastníky v programech celoživotního vzdělávání zaměřených na výkon povolání dále upravuje ve smyslu čl. 5 odst. 6 Řádu celoživotního vzdělávání Univerzity Karlovy p textů závěrečných prací v meziuniverzitní databázi závěrečných prací a dále podrobnosti textů závěrečných prací s využitím systémů pro kontrolu originality, a to s ohledem na z vědecké, umělecké a tvůrčí činnosti zakotvené v Etickém kodexu Univerzity Karlovy. 2.Elektronická databáze závěrečných prací je na Univerzitě Karlově (dále jen „UK“) provozo prostřednictvím Studijního informačního systému UK (dále „SIS“). 3.V SIS je uložen text závěrečné práce včetně příloh a abstraktu práce, je-li vyžadován, p výsledek obhajoby a protokol o obhajobě, koná-li se, a další údaje o závěrečné práci. ****************************************************************************************** * Čl. 2 Postup evidence a ukládání závěrečné práce ****************************************************************************************** 1.Elektronická podoba prací je povinně ukládána výhradně prostřednictvím SIS. 2.Téma práce vkládá do SIS pověřený pracovník fakulty či vedoucí práce. 3.Vlastní text práce a její přílohy vkládá do SIS účastník CŽV (dále jen “účastník”). 4.Po vložení příslušných souborů dle odstavce 3 a úspěšném provedení kontrol dle čl. 4 úča potvrdí odevzdání elektronické podoby práce. Odevzdáním práce v SIS účastník potvrzuje s úplnost vložených souborů. Za správnost a úplnost odevzdané elektronické verze práce a j odpovídá účastník. 5.Po odevzdání práce dle odstavce 4 účastník nemůže vložené soubory dále měnit, u popisnýc může měnit pouze vybrané údaje, jejichž modifikaci fakulta účastníkovi povolí nastavením 6.Vedoucí práce a oponent vkládají elektronickou podobu posudků k práci do SIS. 7.Po obhajobě a vložení všech povinných údajů o práci do SIS provede pověřený pracovník fa finalizace. Po provedení akce finalizace zůstává práce uložena v univerzitní databázi. P práce hodnocené jinak než na základě obhajoby se použije toto ustanovení přiměřeně. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Formát a velikost souborů závěrečných prací a povinné údaje o závěrečných pracích ****************************************************************************************** 1.Soubory, které jsou ukládány do SIS k závěrečné práci (vlastní text práce, errata, posud abstrakt), jsou přijímány pouze ve formátu Portable Document Format for the Long-term Ar úrovně buď 1a (dle ISO 19005-1:2005), nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011). Výjimku tvoří příl se řídí pravidly uvedenými v odstavcích 2 až 5 2.Soubory, které jsou ukládány jako příloha k závěrečné práci, budou přijímány v následují a.v případě dokumentů textového charakteru i.ve formátu Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1 19005-1:2005), nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011) (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf "https://cuni.cz/UK-8701.html#MEMO_5"] iiProstý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:2014 6 [ URL "https://cuni.cz/UK-8701 b.v případě dokumentů obrazového charakteru ve formátech: iii. Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jp "https://cuni.cz/UK-8701.html#MEMO_7"] , iv. Portable Network Graphics (PNG, přípona: .png)8 [ URL "https://cuni.cz/UK-8701.htm v. Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně buď 1a (dle ISO nebo 2u (dle ISO 19005-2:2011) (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf)9 [ URL "https:/ UK-8701.html#MEMO_9"] , c.v případě zvukových dokumentů ve formátech: a.Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave)10 [ URL "https://cuni.cz/ UK-8701.html#MEMO_10"] , b.Moving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3)11 [ URL "https:// UK-8701.html#MEMO_11"] , d.v případě audiovizuálních dokumentů ve formátech: a.Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob)12 [ URL "http://"] , b.Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4)13 [ URL "https://cuni.c UK-8701.html#MEMO_13"] , e.v případě tabulkových dokumentů ve formátech: a.Comma-separated values (CSV, přípona: .csv)14 [ URL "https://cuni.cz/UK-8701.html#ME b.Extensible Markup languge (XML, přípona: .xml)15 [ URL "https://cuni.cz/UK-8701.html – součástí předání v takovém případě musí být též odpovídající XSD16 [ URL "https:// UK-8701.html#MEMO_16"] nebo DTD17 [ URL "https://cuni.cz/UK-8701.html#MEMO_17"] . 3.Pokud účastník potřebuje k závěrečné práci přiložit více než jeden soubor přílohy, vytvo kontejnerovém formátu ZIP (přípona: .zip)18 [ URL "https://cuni.cz/UK-8701.html#MEMO_18" stále musí obsahovat soubory ve formátech uvedených v odstavci 2. 4.V případě, že charakter přílohy (příloh) neumožňuje uložit ji ve formátech dle odstavce vědecká data, aplikaci apod.), vloží účastník přílohu (přílohy) práce v jiném formátu a fakultního koordinátora dle čl. 7 o schválení formátu příloh práce vyplněním formuláře d 5.Pro vložení přílohy (příloh) práce obsahující soubory v jiném formátu než dle odstavce 2 v SIS formulář obsahující následující informace: a.důvod žádosti, b.požadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo program (včetně verze), c.pokud se jedná o proprietární formát dat určité aplikace, pak název a verze této aplik d.další relevantní informace. Uvedení údajů dle písmen a) a b) je povinné. Účastník podává jednu žádost za všechny p 6.Má-li účastník odevzdat abstrakt práce a potřebuje ho odevzdat i v jiné než textové podo videosoubor s abstraktem ve znakovém jazyce), vyplní v SIS žádost obsahující důvod žádos žádosti schválené fakultním koordinátorem dle čl. 7 bude umožněno odevzdat abstrakt v ji podobě. Formát souboru musí odpovídat čl. 3, odst. 2, písm. c) a d). 7.Maximální velikost ukládaných souborů je omezena limitem, který je uveden v metodickém m zveřejněném na internetové adrese http://is.cuni.cz. [ URL "http://is.cuni.cz"] 8.V případě, že některý soubor k práci převyšuje limit dle odstavce 7, předá účastník tent dohodnutým způsobem. Fakulta pak vložení takového souboru do SIS zajistí ve spolupráci s výpočetní techniky UK. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Kontrola ukládaných souborů ****************************************************************************************** 1.Veškeré soubory vážící se k závěrečné práci jsou po vložení do SIS kontrolovány interním programem. V případě, že je některý z vložených souborů infikován virem, SIS tuto skuteč účastníkovi. Práci s infikovaným souborem není možné odevzdat. V takovém případě je nutn soubory opravit a opětovně vložit do SIS. 2.Jakmile vložený soubor projde antivirovou kontrolou, SIS validuje přípustnost formátů so 3. Po dokončení validace SIS informuje účastníka, zda vložené soubory jsou či nejsou v p formátu. V případě, že některý z vložených souborů není v požadovaném formátu, je nutné opravit a opětovně vložit do SIS, příp. podat žádost o povolení odevzdat práci s příloha požadovaném formátu. 3.Pokud jsou všechny vložené soubory úspěšně zkontrolovány dle odstavců 1 a 2, SIS o této účastníka informuje. Poté je možné závěrečnou práci odevzdat. SIS též informuje účastník práce. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Databáze ****************************************************************************************** 1.Jako meziuniverzitní databáze závěrečných prací slouží zejména systém Theses.cz, který j Masarykovou univerzitou. Jako mezinárodní databázi závěrečných prací využívá UK zejména provozovaný společností Turnitin, LLC. Jednotlivé fakulty a další součásti UK však mohou zajištění zásad ve vědecké, umělecké a tvůrčí činnosti zakotvených v Etickém kodexu UK v dalších databází a technických nástrojů v souladu s legislativou. 2.UK využívá pro ukládání závěrečných prací do meziuniverzitní databáze systém Theses.cz a kontrol jejich originality v databázích podle odstavce 1 zpravidla datová rozhraní pro i databází se SIS. 3.Závěrečné práce účastníků jsou uloženy do meziuniverzitní databáze Theses.cz. Uložením z účastníků do této databáze je umožněno třetím stranám ověřovat originalitu jiných prací vytvořeným na UK a uloženým do těchto databází. 4.Systém Theses.cz nabízí také webové rozhraní. UK nezajišťuje přístup k tomuto rozhraní; zaměstnanci a další osoby se vztahem k UK využívají funkcionalit systému Theses.cz výhra prostřednictvím SIS. 5.Systém Turnitin rovněž nabízí webové rozhraní; účastníci, zaměstnanci a další osoby se v mohou funkcionalit systému Turnitin využívat jak přímo prostřednictvím tohoto webového r prostřednictvím jeho rozhraní na SIS. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Kontrola originality závěrečných prací ****************************************************************************************** 1.Prostřednictvím rozhraní SIS jsou do meziuniverzitních a mezinárodních databází závěrečn odesílány práce ke kontrole jejich originality, příp. k jejich trvalému uložení a kontro odst. 2, a to po odevzdání práce v SIS. 2.Nestanoví-li děkan fakulty jinak, je vedoucímu práce umožněno požádat o dočasné uložení předběžnou kontrolu, a to poté, co byla v SIS uložena elektronická podoba práce a nebyla dosud elektronicky odevzdána. Informace o tom, že vedoucí práce požádal o dočasné uložen kontrolu, a stejně tak informace o výsledku této předběžné kontroly, včetně možnosti sta výsledkem kontroly, je v SIS přístupná pouze vedoucímu práce, nikoliv účastníkovi či jin 3.K exportu práce označené k dočasnému uložení a předběžné kontrole dojde následně v rámci exportu prací dle čl. 5 odst. 3. 4.Po elektronickém odevzdání práce uložené v SIS systém automaticky vygeneruje požadavek k uložení práce a její finální kontrole dle odstavce 1. Tento požadavek automaticky ruší p předchozí požadavek na dočasné uložení a předběžnou kontrolu práce dle odstavce 2. Infor automatického požadavku na finální kontrolu, příp. trvalé uložení práce, o výsledku této kontroly, včetně možnosti stažení protokolu s výsledkem kontroly, je v SIS přístupná stu vedoucímu práce, oponentům, předsedovi komise a členům příslušné komise pro obhajobu kon Ostatním pověřeným osobám se v SIS zpřístupňuje pouze informace o vytvoření automatickéh jeho stavu. 5.K dočasnému či trvalému uložení práce je exportován výhradně vlastní text práce v podobě SIS, nejsou exportovány přílohy práce ani další dokumenty uložené k práci. V případě, že existují v době vytvoření požadavku na trvalé uložení a finální kontrolu dva dokumenty s přičemž jeden z dokumentů byl uložen účastníkem a druhý pracovníkem v zastoupení, bude p označen dokument uložený v zastoupení. 6.V případě smazání dokumentu obsahujícího text práce ze SIS bude zrušen případný požadave či trvalé uložení práce a její kontrolu. Pokud již došlo k odeslání dokumentu do meziuni mezinárodní databáze, bude tento dokument z meziuniverzitní, resp. z mezinárodní databáz 7.Nestanoví-li děkan fakulty jinak, je vedoucímu práce umožněno provést uložení práce a je kontrolu také přímo prostředky systému Turnitin bez vazby na SIS. ****************************************************************************************** * Čl. 7 Fakultní koordinátoři ****************************************************************************************** 1.Na každé fakultě jmenuje děkan jednu kontaktní osobu, tzv. fakultního koordinátora pro o zveřejňování závěrečných prací. Může se jednat o totožnou osobu s fakultním koordinátore rektora týkajícího se zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací. 2.Fakultní koordinátor komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s Úst techniky UK. Ústav výpočetní techniky UK se na fakultní koordinátory obrací zejména s po technickému zabezpečení ukládání prací. 3.Fakultní koordinátor bude dále zejména organizovat zadávání prací do systému na fakultě. komunikovat s účastníky ve věcech týkajících se vložení přílohy dle čl. 3 odst. 4 a 8 a týkajících se vložení abstraktu v jiné než textové podobě dle čl. 3 odst. 6. 4.Ústav výpočetní techniky UK bude komunikovat s fakultními koordinátory, s Ústřední kniho prostřednictvím své pověřené osoby. ****************************************************************************************** * Čl. 8 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Opatření rektora č. 38/2021 se zrušuje. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 15. listopadu 2022. V Praze dne 11. listopadu 2022 .pdf ke stažení [ URL "UK-12284-version1-or_2022_39.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-12284-version1-or_2022_39.docx"] Opatření rektora č. 72/2017.