Zápis ze zasedání Komise pro vědu AS UK ze dne 28. listopadu 2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Přítomni: Mgr. Anna Altová (PřF), prof. doc. RNDr. Jiří Dolejší, CSc. (MFF), PhDr. David G (PedF), prof. PhDr. Michal Kubát, Ph.D. (FSV), prof. Ing. František Zahálka, Ph.D. (FTVS) Přítomni online: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. (MFF), Mgr. Andrej Farkaš (MFF), MUDr. Karel (LFP), Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF), doc. PhDr. Josef Stráský, Ph.D. (MFF), Karolína Štaube MUDr. Jan Trka, Ph.D. (2.LF), doc. David Vopřada, Dr. (KTF) Hosté: prof. JUDr. Jan Kuklík, Ph.D. (RUK), prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D. (RUK) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Úprava procesů a kritérií spojených s habilitačním a jmenovacím řízením na UK 2.Různé PhDr. David Greger, Ph.D., předseda Komise pro vědu AS UK, přivítal všechny přítomné a zah Komise pro vědu AS UK, které se konalo hybridně. ****************************************************************************************** * 1. Úprava procesů a kritérií spojených s habilitačním a jmenovacím řízením na UK ****************************************************************************************** Dr. Greger, předseda Komise pro vědu AS UK, požádal o představení materiálu prof. Kuklíka. Prof. Kuklík uvedl, že předložený materiál obsahuje jak změny, které by vedení UK chtělo u od začátku letního semestru 2022/23, tak obecnější teze k diskusi, která se očekává zejmén úpravy kritérií. Jsou v něm naznačeny prozatím pouze směry, kterými by se tento proces moh Celouniverzitní kritéria by mohla být obecnější a každá fakulta by si je pro specifika svý mohla konkretizovat či zpřísnit. Jako viditelný problém vnímá například neprovázanost kari habilitačních a jmenovacích řízení. Diskuse o předloženém materiálu obecně Doc. Dolejší uvedl, že s většinou věcí uvedených v předloženém materiálu souhlasí. K třetí uvedl, že je třeba jí zvažovat a oceňovat, ale ne striktně vyžadovat. Prof. Kuklík uvedl, bylo myšleno, a navrhl úpravu znění dané teze tak, aby se dala vyložit jako doporučení. Doc. Stráský materiál také pochválil a uvedl, že vnímá jak jeho záměr bránit habilitaci „š tak záměr dosáhnout toho, aby k habilitaci „dobrých lidí“ docházelo včas. Doc. Vopřada uvedl, že souhlasí s tím, že by požadavky neměly bránit rychlému habilitačním jiné proto, že samotné povinnosti, které se na odborné asistenty na fakultách kladou karié bývají rozsáhlé. Přimlouvá se také za doporučující kategorie, aby se nevytvářela další bar Kuklík uvedl, že kariérní řády chápe jako pozitivní nástroj pro rozvoj jednotlivců a není by mělo uchazečům bránit v postupu. Doc. Vopřada uvedl, že se setkal se situacemi, kdy je využíván jako páka pro vyřizování si účtů v rámci pracoviště, čemuž by mělo být zabráněno. Prof. Zahálka připomněl probíhající kulatý stůl ke kariérnímu řádu. Pokud daný akademický požadavky dle kariérního řádu, je habilitace logickým vyústěním jeho kariéry. Propojení me řádem a habilitačním řízením považuje za naprosto logické. Je nutné a vhodné provést konkr aby všichni uchazeči i členové komise a vědeckých rad měli co nejkonkrétnější vodítko. Diskuse o konkrétních tezích Doc. Brom se dotázal, zda by nebylo lepší umožnit uchazečům v přihlášce uvést i nejvýznamn které jsou starší než pět let. Proběhla diskuse o různých variantách tohoto kritéria. Doc. že by bylo lepší požadavky naopak ubírat, například by podle něj stačilo uvést 5 nejlepšíc komentářem a dále jen h-index, počet publikací ve Scopus a počet citací. Prof. Krištoufek v tom, že tato kritéria jsou oborově velmi specifická. Výběr nejdůležitějších publikací má výraznou informační hodnotu. Dá se například vypíchnout konkrétní citace a podobně. Prof. že na MUNI má uchazeč povinnost uvést i pět nejvýznamnějších citací. Mgr. Farkaš uvedl, že pouze na h-index mu přijde nešťastné kvůli oborové specifičnosti. Doc. Dolejší uvedl, že otázka je, do jaké míry má smysl precizovat regule a korigovat prác toho, aby některým z nich bylo dáno najevo, že svou práci dělají špatně. Prof. Kuklík uved že je třeba zlepšovat práci komisí i jinými způsoby než změnou kritérií. Doc. Dolejší uved dobré zahrnout do tezí i otázku zhodnocení práce komisí. Prof. Zahálka toto podpořil a uve komisí by měli být za svou práci odpovědni vedení UK. Dr. Greger se dotázal, zda má být u vědeckých publikací hlavním či jediným kritériem jejic vědecká excelence, nebo tím kritériem může být třetí role prostřednictvím publikací pro ši podobně. Prof. Kuklík uvedl, že by mělo jít o vědeckou excelenci a přislíbil, že to v dané Dr. Greger se dále dotázal, jak bude v praxi posuzováno, jak uchazeč přispěl k rozvoji obo pedagogické činnosti. Prof. Kuklík uvedl, že by rád v kritériu pedagogické činnosti viděl vést uchazeče k tomu, aby se ke své pedagogické činnosti vyjadřovali. Prof. Krištoufek dop je dát jednoduchou strukturu tomu, co se v rámci pedagogické činnosti očekává. Proběhla di specifikace požadavků na pedagogickou činnost. Mgr. Farkaš uvedl, že ho zaujal požadavek mít v komisi zahraničního člena, protože jsou ob velmi specifické pro české vědecké prostředí. Prof. Kuklík upřesnil, že jde pouze o doporu tak, že nemůže vzniknout komise bez zahraničního prvku. Mgr. Farkaš se dále dotázal, zda s že budou uchazeči automaticky předkládat všechny formuláře v angličtině, respektive v jiné jazyce. Prof. Kuklík uvedl, že zahraniční člen může být i ten, který rozumí jazyku. Zopako pouze o doporučení. Prof. Zahálka uvedl, že zahraniční členové komise nebudou vědět, co se budou se ptát, podle čeho mají hodnotit. Navíc je pravděpodobné, že mezi takovým člověkem personální vazba z dřívějších setkání, proto hodnocení nemusí být objektivní. Zahraniční p podporuje, ale vidí v něm jistá slabá místa. Prof. Kubát uvedl, že by požadavek zahraniční klidně začlenil jako povinný. Dále proběhla diskuse o kritériích a způsobu výběru předsedů komisí. Prof. Zahálka se domn jít nutně o člověka ze stejného oboru. Je zastánce co nejkonkrétnější kvantifikace kritéri uvedl, že nepovažuje za nutné, aby byl předseda z UK, za primární považuje, do jaké míry b posoudit kvality daného uchazeče. Domnívá se, že rozumně vytvořit set kritérií v podstatě Kubát se dotázal, zda a jakou formou lze upravit kvalifikační předpoklady a kvality členů komise. Prof. Kuklík se k takové písemné úpravě staví zdrženlivě. Prof. Stráský uvedl, že děkany, aby si byli vědomi, že jejich zodpovědnost začíná už na začátku procesu při jmenov nikoli až na konci vědeckou radou. Domnívá se, že smysluplně kvantifikovat kritéria nelze, kultivace prostředí. Prof. Trka považuje za vhodné, aby komise pro velké obory byly ve své aby měly srovnání mezi jednotlivými uchazeči. Prof. Kubát apeloval na RUK, aby se nebál identifikovat problémové habilitace a vytvořit n centra. Prof. Trka se přimluvil za to, aby některé diskuse probíhající na KR na toto téma fakulty. Na konkrétních případech by se mělo ukazovat, když někdo nevyhovuje kritériím, pr další pokusy. Prof. Kuklík shrnul proběhlou debatu s tím, že bude třeba uspořádat druhé kolo a výstupy z poskytne Vědecké radě UK. Mgr. Farkaš uvedl, že pokud mají být využívány studentské ankety, mělo by se úzce spolupra studijním odborem, aby tyto ankety byly skutečně relevantní na všech fakultách. Rovněž by doktorští studenti měli po dokončení svého studia napsat hodnocení školitele a shrnutí spo ním, které by se zapečetilo a uložilo až do habilitačního či jmenovacího řízení daného ško Krištoufek se k tomuto návrhu vyjádřil negativně. ****************************************************************************************** * 2. Různé ****************************************************************************************** V tomto bodě nikdo nevystoupil. Dr. Greger, předseda Komise pro vědu AS UK, poděkoval členům komise za účast a zasedání uk Zapsala: Mgr. Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK Vidi: PhDr. David Greger, Ph.D., předseda Komise pro vědu AS UK