Činnost ombudsmanky ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * A. Principy činnosti *========================================================================================= Při výkonu své činnosti ctí ombudsmanka základní nepodkročitelné principy. Těmi jsou přede ? zákonnost: ombudsmanka postupuje vždy v souladu se zákonem, vnitřními předpisy univerzit vysokým standardem etických a morálních hodnot a principů ? individualizace: ombudsmanka vyhodnocuje a řeší přijaté podněty na základě pečlivého vyh konkrétní situace a přísně s ohledem na zájmy a potřeby toho, kdo podnět podává ? důvěrnost informací: ombudsmanka zachází s informacemi od podavatelů/ek jako s citlivými podléhají zvláštní ochraně; informace bez souhlasu podavatele/ky neposkytuje třetím osobám ? bezpečí: činnost ombudsmanky, zejména prošetřování jednotlivých podnětů a jeho výsledky bezpečí podavatelů/ek ? transparentnost: ombudsmanka činí při řešení podnětů předvídatelné kroky, vždy v souladu vnitřními předpisy, o jednotlivých krocích informuje podavatele/ku; jasné a transparentní s ostatními zainteresovanými složkami univerzity, se kterými při výkonu své funkce spolupr ? subsidiarita: ombudsmanka podněcuje k využívání dostupných zdrojů a smírčích způsobů řeš *========================================================================================= * B. Typy činností *========================================================================================= Ombudsman vykonává především následující typy činností: 1.případovou práci spočívající v osobním kontaktu s podavateli podnětů včetně intervencí v řešení/prošetřování těchto podnětů, 2.přijímání podnětů k řešení systémových problémů v souvislosti s jemu svěřenými úkoly, 3.identifikování problémů a překážek negativně ovlivňujících pracovní, studijní a akademic univerzitě, 4.metodické a osvětové působení a vytváření vhodného prostředí pro předcházení a řešení pr 5.formulace doporučení pro řešení konkrétních případů příslušným orgánům a zpracování návr změny pro jejich předcházení. Ombudsman dále přijímá podněty k řešení systémových problémů v souvislosti s jeho svěřeným sám identifikuje problémy a překážky negativně ovlivňující pracovní, studijní a akademické univerzitě, metodicky působí a vytváří vhodné prostředí pro řešení problémů. Ombudsmanovi nepřísluší vykonávat následující činnosti: • měnit, rušit či nahrazovat rozhodnutí orgánů univerzity, • zasahovat do činnosti a rozhodování jiných orgánů, • jednat jako správní orgán, • rozhodovat o právech a povinnostech studentů, • vykonávat činnost v pracovněprávních vztazích. *========================================================================================= * C. Postup řešení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ a) Situace, které spadají do působnosti ombudsmana ------------------------------------------------------------------------------------------ Na základě přijatého podnětu kontaktuje ombudsman podavatele/ku za účelem dalšího nezbytné situace a uzavření společné dohody o dalším postupu jejího řešení. Konkrétní podoba řešení od povahy problémů, potřeb a zájmů podavatele/ek. Možná řešení podnětů jsou přísně individ mohou vypadat následovně: • Podpora a sdílení ve složité situaci, se kterou se podavatel/ka na ombudsmana obrací, na zdroje řešení, • Zprostředkování kontaktu mezi stranami konfliktu (např. student x vyučující, pracovník x pracovník apod.) a ideálně dosažení smírčího řešení konfliktu, • Zastupování podavatelů v jednání ve složitých, zejména extrémně citlivých, případech (na obtěžování), • Podpora řešení situací kontaktem s odpovědnými složkami univerzity/fakult (např. vedoucí proděkan/ka, děkan/ka). Ombudsman vyřizuje podněty bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů, ve složitějších p dnů od obdržení podnětu. ------------------------------------------------------------------------------------------ b) Situace, které nespadají do působnosti ombudsmana ------------------------------------------------------------------------------------------ Na základě seznámení se s podnětem je podavatel/ka informován/a, že podnět nespadá do půso ombudsmana. Zároveň je podavateli/ce nabídnuto doporučení, jak může v dané záležitosti pos ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------