Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK ze dne 14. prosince 20 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Přítomni: Mgr. Anna Altová (PřF), Bc. Marek Boňko (FSV), prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF Erbeková (PedF), Mgr. Michael Glogr (PF), Alexandr Stropek (PedF) Přítomni online: Mgr. Andrej Farkaš (MFF), Karel Mikulčák (LFP), Mgr. Lukáš Nowak (MFF), P Pečený, Ph.D. (Součásti), Bc. Vojtěch Švandelík (MFF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT) Hosté: Ing. Štěpánka Fikaisová, MBA (ÚVT), Mgr. Martin Maňásek (kvestor) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Úvodní slovo předsedy komise 2.Koncepce cloudových služeb Microsoft 365 3.Úprava harmonogramu realizace jednotného ekonomického informačního systému 4.Schválení úprav zápisu v SIS 5.Zpráva o pokrocích v SIS5 6.Erasmus bez papírů a vícejazyčnost systémů 7.Výsledek mapování webových domén ve správě UK 8.Digitální podpisy of CESNET 9.Zpráva o postupu při výběru nového kreditového a rezervačního systému KaM 10Různé ****************************************************************************************** * 1. Úvodní slovo předsedy komise ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise. Mgr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise 12. října 2022. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2. Koncepce cloudových služeb Microsoft 365 ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl bod jednání a představil předložený materiál. Mgr. Maňásek doplnil, že jde o strategický materiál a další věci by měly být dopracovány v navazujících. Dále poznamenal, že se připravuje administrační aplikace na podporu, ale nez další aktivity budou pozastaveny, což si vedení UK vyjasnilo s ředitelem ÚVT. Mgr. Farkaš poznamenal, že uživatelská podpora by se mohla rozšířit i na další systémy UK. že do nastavení pravidel pro externí spolupracovníky by mělo jít přidávat i spolupracovník identitu od UK. Usnesení: „Komise pro IT AS UK schvaluje dokument koncepce cloudových služeb Microsoft 365.“ 5 pro prezenčně/5 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno ****************************************************************************************** * 3. Úprava harmonogramu realizace jednotného EIS ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Maňáskovi. Mgr. Maňásek uvedl, že proběhly předběžné tržní konzultace se třemi potenciálními dodavate tři konstatovali, že zadání ještě není dostatečně přesné a srozumitelné k tomu, aby určili zakázky. Dva dodavatelé nebyli schopni poskytnout žádný odhad a jeden sdělil velmi indikat milionů Kč bez DPH, což zhruba dvojnásobně překonalo původní předpoklad vedení UK. Je tedy zadání a nastavit některé věci na UK jednotnějším způsobem. Kromě upřesnění některých meto předpokládá vedení UK, že se sjednocením podaří snížit počet integrací, které byly v zadán Časový plán je takový, že tyto věci budou do zadávací dokumentace zapracovány do května, a metodická opatření budou zavedena již do stávajících systémů. V červnu by mělo začít zadáv Mgr. Farkaš jak to je s provedením exportu dat na fakultách. Mgr. Maňásek uvedl, že se dom spolupráci dodavatele v tomto bude UK potřebovat, ale všechna data jsou na serverech UK, t přijít. Usnesení: „Komise pro IT AS UK bere na vědomí úpravu harmonogramu realizace jednotného ekonomického systému.“ 5 pro prezenčně/5 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno ****************************************************************************************** * 4. Schválení úprav zápisu v SIS ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání. Uvedl, že v březnu IT komise sc zápisu, která spočívala v omezení počtu aktivních oken. Ukázalo se, že technické řešení to ale umožňuje omezení přihlášení z jednoho prohlížeče, v čemž spočívá nová navržená úprava. doplnila, že Erudio přislíbilo optimalizaci provést do konce roku (oproti původnímu termín listopadu). Bc. Boňko se dotázal, zda k optimalizaci dojde pouze v průběhu zápisových týdnů a jinak bu běžně. Mgr. Maňásek uvedl, že se počítá s tím, že se toto opatření nastaví jen pro dobu zá Mgr. Glogr uvedl, že by byl nerad, kdyby zápis na PF UK potřetí dopadlo špatně. Ing. Fikai si toho jsou vědomi. Mgr. Glogr dále uvedl, že proběhlo setkání akademické obce s prof. Sk upozorněno na několik dalších problémů, například licenční podmínky či aktualizace skriptu zda došlo k posunu i v těchto otázkách. Ing. Fikaisová uvedla, že tyto otázky není možné v sen a vysvětlila důvody. Pro únorový zápis bude infrastruktura posílena z hlediska serverů to v otázkách licence. Mgr. Glogr uvedl, že dle sdělení prof. Skopala není problém ve výpo ale v počtu licencí, to znamená, že nasazení nových serverů bez změny licenčních podmínek z vedení UK říká něco jiného a situace se začíná stávat poměrně nepřehlednou. Ing. Fikaiso vedení UK neví, jestli je problém ve výpočetním výkonu či nikoliv. Mgr. Glogr se dále dotá k optimalizaci softwaru. Ing. Fikaisová uvedla, že má být dodána do konce roku. Erudio byl pokud dodána nebude, bude UK uplatňovat penále. Mgr. Altová se dotázala, zda omezení bude zapínáno a vypínáno plošně, takže ovlivní i faku problém nemají. Mgr. Maňásek uvedl, že optimalizaci lze zapnout pouze na omezený počet dní na fakultách, kde se vyskytují problémy. Mgr. Altová se dotázala, jak má být toto omezení fakultách, kde problémy nejsou. Mgr. Farkaš uvedl, že upozornění může být zobrazeno přímo Bc. Boňko se dotázal na situaci studentů, kteří studují dva obory a mají dva zápisy ve ste na FSV celkem běžné. Mgr. Farkaš vysvětlil, že na ně nebude mít optimalizace vliv. Mikulčák se dotázal, zda by si omezení mohli nastavovat sami fakultní správci SIS. Mgr. Ma se domnívá, že řešení by bylo tak složité, že by to situaci akorát zkomplikovalo a požádal zda je to proveditelné. Mgr. Farkaš shrnul proběhlou diskusi a uvedl, že při příští vlně zápisu bude navržené opat abychom zjistili, zda má reálný dopad. Pokud se nevyzkouší, nic se nezjistí. Rovněž je ale úvahu, že množství optimalizací, které Erudio provedlo, funkčnosti modulu zápisu nepřispív strany musí být patrná snaha o celkovou nápravu. Usnesení: „Komise pro IT AS UK po diskusi doporučuje konkrétní implementaci úprav fungování zápisu v navazuje na usnesení komise pro IT AS UK z 30. 3. 2022.“ 4 pro prezenčně/3 pro distančně – 0 proti – 1 prezenčně zdrž./3 distančně zdrž. Schváleno Usnesení: „Komise pro IT AS bere na vědomí informace o optimalizaci zápisů v SISu ze strany ÚVT a Er vyjadřuje znepokojení nad posouváním termínů ze strany Erudia. Komise vyzývá vedení UK k u přetrvávajících problémů s modulem zápisu.“ 5 pro prezenčně/6 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno ****************************************************************************************** * 5. Zpráva o pokrocích v SIS5 ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl, že bude vypsána první soutěž, na které bude otes vybraný dodavatel bude umět pracovat s technickou specifikací a UK se naučí proces zadáván dynamického nákupního systému. Začínají se mapovat business procesy pro modul zápisu, přič modul by se měla zadávací dokumentace začít zpracovávat hned začátkem příštího roku. Ing. Fikaisová uvedla, že do konce týdne bude zadávací dokumentace pro první modul zkomple týden bude soutěž vypsána. Mgr. Altová uvedla, že by bylo vhodné, aby současné problémy byly komunikovány s novými do věděli, jakou cestou se nevydávat. Rovněž by měly proběhnout adekvátní zátěžové testy, aby skutečně fungoval. Bc. Švandelík se dotázal, zda již proběhlo výběrové řízení na jednotný grafický rámec. Ing uvedla, že UK si grafický návrh dělá sama. Dr. Toropila upřesnil, že jeden grafický návrh externím dodavatelem, interně se provádí budování hierarchické knihovny komponentů, aby by a pro tyto účely je možné čas od času využít grafickou konzultaci, ale s designerskou zaká Usnesení: „Komise pro IT AS UK bere na vědomí zprávu o pokrocích v SIS 5.“ Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 6. Erasmus bez papírů a vícejazyčnost systémů ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo a požádal Ing. Fi informaci o vývoji modulu Erasmus bez papírů. Ing. Fikaisová uvedla, že chybí dodávky napl organizačních jednotek, partnerských institucí a koordinátorů. Už od listopadu mohou koleg zahraničního odboru vkládat dohody, ty ale nejsou ověřovány na straně partnerských univerz neproběhly potřebné testy. Probíhá registrační proces a zatím není jasné, jak dlouho bude také na třetí testovací partnerskou univerzitu. Mgr. Farkaš se dále dotázal na pokrok v oblasti vícejazyčnosti systémů a přeložení OBD. In uvedla, že na OBD je hotovo zhruba 90%, ale na přelomu roku bude přeložená verze spuštěna. v IS Věda je přeložen, k revizi zbývají mobility a podpisová kniha, což bude provedeno po také nová aplikace CHRES, kterou využívají dvě fakulty. Zde budou překlady také revidovány rady jsou také přeložené. Ve WHO IS překlady stále chybí. ****************************************************************************************** * 7. Výsledek mapování webových domén ve správě UK ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš připomněl, že na zasedání Komise dne 11. května bylo př které doporučovalo zkontrolovat aktuálnost stránek webu UK a zavést aktualizovaný systém z odborů či osob zodpovědných za správu daného uzlu. Dotázal se, jaký v této oblasti nastal Fikaisová uvedla, že mapování stránek bylo provedeno zhruba z poloviny. Co se týče revize takových, jsme stále na začátku a je to běh na delší trať, protože nikdo nechce rozhodnout archivu a co ne. Mgr. Farkaš poznamenal, že na květnovém zasedání zaznělo několik příkladů neaktuálních uzlů a mohlo by se tedy začít s přesunem u nich. ****************************************************************************************** * 8. Digitální podpisy od CESNET ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo Mgr. Maňáskovi. M uvedl, že se bohužel ukázalo, že tuto službu nelze od CESNET přímo poptat, protože nejsou pro to, aby mohla být zakázka zadána tzv. vertikálním zadáváním, ale musí se soutěžit stan Ing. Fikaisová doplnila, že přes léto proběhly schůzky s několika dodavateli, kteří tuto s Na základě toho ÚVT dopracovalo zakázku, která je nyní v připomínkovém řízení na ÚVT a v p k ní vyjádří odbor veřejných zakázek. ****************************************************************************************** * 9. Zpráva o postupu při výběru nového kreditového a nového rezervačního systému KaM ****************************************************************************************** Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo Ing. Fikaisové. I uvedla, že tato otázka se nachází ve stavu před předběžnými tržními konzultacemi, do konce připraven seznam otázek pro tyto účely. Následně se věc přesune na odbor veřejných zakázek Usnesení: „Komise pro IT AS UK bere na vědomí zprávu o postupu při výběru nového kreditového a novéh systému KaM.“ Schváleno tichým souhlasem ****************************************************************************************** * 10. Různé ****************************************************************************************** Ing. Fikaisová uvedla, že od pátku budou nedostupné systémy týkající se voleb a vědeckých budou sjednocovány pod jednu adresu. Systém bude dostupný ve druhém týdnu po novém roce. D v otázce PDF/A nenastal žádný výrazný posun. Co se týče poraden a GDPR, byla provedena rev základě bude po novém roce provedena úprava příslušných otázek. Prof. Černý upozornil na probíhající výzvy OP-JAK na příspěvky na hardware, kterých by se názoru měla účastnit. Mgr. Farkaš uvedl, že tyto výzvy se řeší na fakultách, ale bylo by d průzkum možností sdílení těchto výpočetních kapacit. Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil. Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK Schválil: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK