Opatření rektora č. 2/2023 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady soutěže Primus K provedení: - Gestor: Odbor pro vědu a výzkum Účinnost: 1. února 2023 [Zrušeno OR č. 6/2024 [ URL "UK-13389.html "] ] ****************************************************************************************** * Zásady soutěže Primus ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. I - Úvodní ustanovení *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“ nebo „UK“) v souladu se svým Dlouhodobým záměr soutěž Primus. Cílem této soutěže je podpořit vědecké pracovníky/pracovnice (zpravidla s zahraničními zkušenostmi či přicházejícími ze zahraničí) při zakládání nových vědeckých laboratoří na univerzitě. Dodatečná podpora již existujících skupin není v rámci této so 2.Soutěž Primus by měla umožnit vybraným mladým vědeckým osobnostem  rozvinout vlastní nez program a nabídnout mezinárodně srovnatelné prostředí pro vědeckou práci začínajících vě pracovníků/pracovnic a studentů/studentek zejména magisterského a doktorského stupně.  J vychází z principů, na kterých je založena činnost Evropské výzkumné rady (ERC). *========================================================================================= * Čl. II - Soutěžní podmínky *========================================================================================= 1.Přihláška do soutěže (dále jen „návrh projektu“) je předkládána rektorátu UK prostřednic informačního systému IS Věda. 2.Návrh projektu nemohou podat osoby, které na univerzitě zastávají funkci rektora, prorek proděkana, ředitele či zástupce ředitele vysokoškolského ústavu (Ústav dějin UK a archiv pro teoretická studia; Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium; Centrum pro ot prostředí (dále jen „VŠ ústav“), nebo jsou členy komise dle čl. V odst. 1. těchto zásad. nemohou podat také ti, kteří již získali podporu v některém z minulých kol soutěže Primu GAČR Junior Star. Jeden předkladatel může podat pouze jeden návrh projektu. 3.Návrh projektu je možné podat do těchto tří oblastí: SSH – humanitní a společenské vědy, vědy, matematika a informatika, MED – lékařské vědy a biomedicína. 4.Řešení projektu by mělo vést řešitele/řešitelku k následnému podávání žádostí o významné individuální granty, zejména granty ERC. 5.Řešitelský tým tvoří zejména: a.hlavní řešitel/řešitelka projektu, který je v době podání projektu max. 8 letod udělen jeho ekvivalentu) zpravidla s dlouhodobými zahraničními zkušenostmi či přicházejícími Hlavní řešitel/řešitelka musí být po dobu realizace projektu zaměstnancem/zaměstnankyn Jeho pracovní úvazek musí být minimálně 0,5 v rámci univerzity po celou dobu realizace b.studenti doktorských studijních programů univerzity; c.studenti magisterských, navazujících magisterských nebo bakalářských studijních progra d.jiní akademičtí a vědečtí pracovníci univerzity e.techničtí a odborní pracovníci univerzity. 6.Řešitelský tým může být hlavním řešitelem/řešitelkou v průběhu řešení projektu modifikov zdůvodněné potřeby. 7.Zahájení řešení projektu je možné nejdříve k 1. 1. a nejpozději k 1. 9. roku následující návrhu projektu. Doba řešení projektů jsou nanejvýš čtyři roky. 8.Předkladatel/předkladatelka, jehož/jejíž projekt je doporučen k financování, může být za do dalších vnitrouniverzitních soutěží, nikoliv však jako hlavní řešitel/řešitelka. *========================================================================================= * Čl. III - Struktura finančních prostředků *========================================================================================= 1.Finanční prostředky na projekt budou poskytovány z institucionální podpory univerzity a fakult/VŠ ústavů. Finanční prostředky přidělené na projekt se dělí na: a.osobní náklady; b.stipendia; c.provozní náklady, cestovné, služby; d.náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku; e.doplňkové a režijní náklady ve výši max. 15 % součtu neinvestičních prostředků (tato p vztahuje zvlášť k prostředkům poskytnutým univerzitou a zvlášť k prostředkům poskytnut ústavem). 2.Univerzita podpoří projekt stejnou částkou, ke které se zavážou podporující fakulty/VŠ ú Univerzitní podpora bude maximálně do výše 1,5 mil. Kč ročně na jeden projekt s výjimkou uvedených v odstavci 3. 3.V případě, kdy žadatele/žadatelka strávil/strávila nejméně poslední dva kalendářní roky na zahraničním pracovišti, může hodnoticí komise doporučit finanční institucionální podp univerzity až do výše 2 mil. Kč. Podmínkou udělení podpory v této výši je závazek fakult finanční podpoře projektu nejméně stejnou částkou, nebo i upravení poměru financování pr univerzity, a to až do výše tří čtvrtin požadovaných finančních prostředků. 4.Nespotřebované finanční prostředky přidělené univerzitou mohou být ve výši max. 5 % z pů přidělených prostředků převedeny do fondu účelově určených prostředků fakult/VŠ ústavů. *========================================================================================= * Čl. IV - Návrh projektu *========================================================================================= 1.Návrh projektu musí obsahovat: a.název projektu (v českém i anglickém jazyce); b.údaje o členech/členkách řešitelského týmu, nebo popis hlavních neobsazených pozic v p konkrétní osoby nejsou v době podání žádosti známy; c.stručnou anotaci projektu v anglickém jazyce; d.popis vědeckého projektu v anglickém jazyce: i.předmět výzkumu a cíle projektu; iidůležitost projektu; iistručný popis metodologie ivzhodnocení možných rizik; e.údaje o hlavním řešiteli/řešitelce: odborný životopis CV a popis dosavadní odborné dráhy (track record) dle pravidel ERC; f.specifikaci požadovaných finančních prostředků na první kalendářní rok projektu a rámc předpokládaných požadovaných finančních prostředcích na celé období řešení projektu; g.určení fakulty/VŠ ústavu hlavního řešitele/řešitelky, případně výčet fakult/VŠ ústavů, projekt realizován, specifikace pracoviště a určení oboru vnitřní klasifikace. 2.Děkan/děkanka fakulty/ředitel/ředitelka VŠ ústavu doplní nejpozději do 7 dnů od ukončení projektů k návrhu v elektronické databázi své stanovisko k projektu. *========================================================================================= * Čl. V - Hodnocení návrhů projektů *========================================================================================= 1.Návrhy projektů jsou hodnoceny odbornými komisemi, jejichž složení a činnost upravuje op 2.U každého návrhu se hodnotí zejména: a.závažnost a kvalitu předkládaného projektu; b.dosavadní vědecká činnost předkladatele/předkladatelky s důrazem na originální výsledk spolupráci včetně zahraničních pobytů; c.samostatnost předkladatele/předkladatelky; d.zda projekt povede ke vzniku nového směru výzkumu, který bude v souladu se záměry prac e.zda projekt vytváří dobré předpoklady pro vedení studentů/studentek doktorského studia f.zda odborná úroveň řešitelského týmu a přiměřenost finančních nákladů odpovídají stano 3.Každý návrh projektu je posuzován dvěma hodnotiteli/hodnotitelkami a následně zpravodaje který je vždy členem komise. 4.Ostatní členové/členky komise mají právo přístupu a komentáře ke všem návrhům projektů d případě zájmu mají právo vypracovat doplňující hodnocení jakéhokoli návrhu v daném panel 5.Komise v diskusi projedná každý návrh projektu a jeho hodnocení. Soutěžní návrhy jsou po se zvýšeným zřetelem na možný konflikt zájmů. Komise se povinně vyjádří k bodu, zda poda představuje předstupeň k možnému následnému podání významného mezinárodního individuální včetně ERC. Následně vypracuje výsledné pořadí projektů, včetně návrhu na udělení či neu podpory. U projektů, které navrhne podpořit, vyjádří souhlas s výší finančních prostředk jejich úpravu, případně doporučí zvýšení procentuální podpory žadatele. Dále určí projek být udělena podpora v případě uvolnění dodatečných finančních prostředků (například neuz žadatelem o jiný lépe hodnocený projekt). 6.Návrhy komise projednává Vědecká rada UK (dále jen „VR UK“), výsledek je rovněž předlože radě UK. 7.Projekt bude podpořen pouze se souhlasem s finanční spoluúčastí ze strany fakulty/VŠ úst děkanem fakulty/ředitelem VŠ ústavu. 8.O přidělení finančních prostředků projektu rozhoduje na základě stanoviska odborných kom rektor/rektorka. V případě, že návrh na přidělení finančních prostředků nebude přijat ze řešitele nebo fakulty/VŠ ústavu, může být komisí nebo VR UK doporučen k financování v po projekt. 9.Předkladatel se seznámí s výsledkem hodnocení dostupným v elektronické databázi pro inte Proti výsledku lze podat námitku ve lhůtě 15 dní ode dne jeho vložení do informačního sy rozhoduje na základě doporučení komise rektor/rektorka. 10Na udělení projektu není právní nárok. *========================================================================================= * Čl. VI - Dohoda o řešení projektu, vyúčtování, průběžná zpráva, závěrečná zpráva a zveře *========================================================================================= 1.Podrobnosti o řešení projektu, přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi jsou dohodě o přidělení finančních prostředků (dále jen „dohoda“). Dohoda je uzavírána mezi u fakultou/VŠ ústavem a hlavním řešitelem/řešitelkou. V případě projektů s účastí více fak bude další spolupracující subjekt rovněž zahrnut do této dohody, nebo bude kofinancování využití výsledků výzkumu a vývoje ošetřeno samostatnou dohodou. V případě, že nedojde ze řešitele/řešitelky nebo fakulty/VŠ ústavu k uzavření dohody do 31. 12. roku podání proje financování ze strany UK tímto zaniká. 2.Hlavní řešitel/řešitelkaje odpovědný/odpovědná za řádné čerpání a hospodárné využívání p prostředků a za dodržení podmínek příslušného Rozhodnutí o poskytnutí institucionální po dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace vydaného MŠMT. Prostředky přidělené na p lze užít výhradně v souvislosti s uskutečňováním projektu, nejde-li o doplňkové a režijn těchto Zásad. 3.Součástí dohody je též závazek hlavního řešitele/řešitelky a fakulty/VŠ ústavu: a.nakládat s předměty duševního vlastnictví i s majetkovými právy k výsledkům výzkumu a s příslušnými právními předpisy; b.předložit na vyžádání podrobné doklady k čerpání finančních prostředků orgánům fakulty univerzity; c.vrátit finanční prostředky, které není možné vyčerpat ani převést do fondu účelově urč prostředků, zpět univerzitě ve stanoveném termínu; d.financovat projekt ze zdrojů fakulty/VŠ ústavu minimálně ve stejné výši, jakou v daném univerzita e.fakulta se zavazuje vytvořit pro řešitele/řešitelky vhodné materiální a prostorové pod náležitou administrativní a technickou podporu po celou dobu trvání projektu; f.řešitel i fakulta se zavazují spolupracovat na vytvoření Data management plánu daného 4.V případě závažných okolností na straně hlavního řešitele/řešitelky může být financování nezbytně dlouhou dobu přerušeno. Délka přerušení a okolnosti znovuzahájení projektu budo dohodou mezi fakultou/VŠ ústavem, univerzitou a hlavním řešitelem/řešitelkou projektu. 5.Hlavní řešitel/řešitelka odevzdává každoročně přehled vynaložených finančních prostředků prostředků přidělených univerzitou a prostředků přidělených z fakult/VŠ ústavů včetně úd ve složení řešitelského kolektivu. Průběžná zpráva o řešení projektu včetně přehledu vyn finančních prostředků, a to zvlášť prostředků přidělených univerzitou a prostředků přidě VŠ ústavů se odevzdává po prvních dvou letech řešení. Zpráva i přehled budou zhodnoceny odbornou komisí. V případě velmi vážných nesrovnalostí v činnosti projektu může odborná ukončení řešení projektu. 6.Rozpočet a žádost o přidělení finančních prostředků na další kalendářní rok s písemným z ředitele o spolufinancování projektu je součástí dodatku k dohodě. 7.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty/VŠ ústavy. 8.Závěrečná zpráva se odevzdává do tří měsíců od ukončení projektu. Závěrečná zpráva musí popis celkové činnosti, seznam publikačních výstupů, celkové slovní zhodnocení výsledků podání navazujících mezinárodních projektů dle čl. 2 odst. 4. (jaký typ projektu byl pod vysvětlení, proč podán nebyl).  Rektor/rektorka po ukončení projektů informuje o dosažen VR UK a Akademický senát UK (dále jen „AS UK“). 9.V publikacích a dalších výstupech získaných s podporou programu Primus je třeba uvést de Primus jako zdroj financování je rovněž nutné uvést v aplikaci OBD. Ve všech publikačníc třeba uvádět přesnou afiliaci autorů k univerzitě a ke konkrétní fakultě/VŠ ústavu, jak to vyplývá z platného opatření rektora. 10Dojde-li během trvání soutěže Primus ke změně zákona č. 130/2002 Sb., v platném znění, n relevantního právního předpisu, který by měl za následek významnou změnu podmínek pro in podporu rozvoje vědy na UK, předloží rektor/rektorka v dostatečném předstihu děkanům/děk ředitelům VŠ ústavů návrh dalšího postupu na UK. *========================================================================================= * Čl. VII - Společná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= 1.Soutěž dle těchto zásad koordinuje prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost a administrat zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu univerzity. 2.Základní informace o soutěži a jejích výsledcích, se obvyklým způsobem zveřejňují na web 3.Opatření rektora č. 49/2021 se zrušuje. 4.Tyto zásady soutěže Primus byly projednány kolegiem rektorky UK dne 23. ledna 2023. 5.Toto opatření rektora nabývá účinnosti dne 1. února 2023. V Praze dne 26. ledna 2023 .pdf ke stažení [ URL "UK-12461-version1-or_2023_2__zasady_souteze_primus.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-12461-version1-or_2023_2_zasady_souteze_primus.docx"] Informace o přístupových právech k databázi budou specifikovány v OR ošetřujícím nově vyhl soutěže Primus. Do této lhůty se nezapočítává řádně doložená mateřská a rodičovská dovolená a výkon vojens případně doložitelná dlouhodobá nemoc. Výjimky jsou možné pouze na základě doložených zdravotních a sociálních okolností. Podrobné informace včetně aktuálního složení Komise programů pro podporu vědy na UK dostup cuni.cz/UK-7750.html Funkce hlavního řešitele je zastupitelná na omezenou dobu, a to po souhlasném vyjádření re S výjimkou případů uvedených ve čl. III. odst. 3 tohoto opatření. v současnosti OR č.  24/2018