Opatření rektora č. 22/2023 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Zásady programu Cooperatio K provedení: - Gestor: Odbor pro vědu a výzkum Účinnost: 15. května 2023 ****************************************************************************************** * Zásady programu Cooperatio ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Část I. Program Cooperatio ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 1 Základní ustanovení *========================================================================================= 1.Program Cooperatio (dále jen „program“) je v souladu s čl. 7 odst. 1 Pravidel systému za a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita”) program na podp výzkumu, pomocí něhož je, při respektování svobody vědeckého bádání a umělecké tvorby, z koncepční rozvoj tvůrčí činnosti na univerzitě. 2.Program je primární, nesoutěžní nástroj institucionální podpory tvůrčí činnosti na unive financovaný z prostředků institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné 3.Hlavními účely programu jsou: a.posílit postavení univerzity jako významné, mezinárodně konkurenceschopné výzkumné ins nezanedbatelným přínosem pro kvalitní život společnosti a udržitelnost života obecně, b.zajistit podmínky pro rozvoj a vysokou kvalitu vědních oborů, jimiž se její pracoviště zabývají, a pro sdílení dobré praxe mezi příbuznými vědními obory, c.podpořit komunikaci, koordinaci a spolupráci všech fakult a vysokoškolských ústavů (dá „součást”) univerzity, na nichž je vědní obor rozvíjen, a zmírnit fragmentaci tvůrčí č univerzitě, d.přispět k naplňování strategického záměru univerzity v oblasti tvůrčí činnosti, e.provázat vědní obory se studijními programy a oblastmi vzdělávání, a tím prohloubit va a vzdělávací činností. *========================================================================================= * Čl. 2 Základní parametry programu *========================================================================================= 1.Program je uskutečňován v pětiletých cyklech, přičemž první cyklus začíná 1. ledna 2022 prosince 2026. 2.Program je uskutečňován na všech součástech univerzity, zahrnuje všechny vědní obory, kt univerzitě soustavně rozvíjeny, a účastní se jej všichni akademičtí a vědečtí pracovníci studenti/studentky doktorských studijních programů. 3.Z prostředků programu jsou podporovány vědní oblasti, jež sestávají z vědních oborů, a i aktivity součástí. 4.Vazba mezi vědní oblastí a vědním oborem je součástí vnitřní klasifikace. 5.Vědní oblast sdružuje ty pracovníky/pracovnice a studenty/studentky dle odstavce 2, jeji činnost má přispívat k rozvoji příslušných vědních oborů. 6.Vědní oblasti a vědní obory, které jsou v daném cyklu podporovány z prostředků programu, před jeho zahájením na návrh rektora/rektorky Vědecká rada univerzity na základě vyjádře které vědní obory se v daném pětiletém období zavazují rozvíjet. Přihlášením k vědnímu o součást současně přihlašuje k vědní oblasti, do níž daný obor náleží. Změnu ve schválené podporovaných vědních oblastí a oborů v průběhu cyklu, včetně změny v zapojení součásti, pouze v odůvodněných případech na základě souhlasného stanoviska Vědecké rady univerzity 7.Zapojení součásti ve vědní oblasti zakládá povinnost: a.rozvíjet a podporovat danou vědní oblast v souladu s účely programu, záměrem rozvoje v dohodou o rozvoji vědní oblasti, b.podílet se na činnosti rady vědní oblasti (dále jen „rada”) a poskytovat jí potřebnou c.uskutečňovat ve vědních oborech, do nichž je součást v rámci dané vědní oblasti zapoje tvůrčí činnost, d.na základě pravidel stanovených v čl. 12 odst. 1 určit akademické a vědecké pracovníky kteří/které se za danou součást podílejí na rozvoji příslušné vědní oblasti, a vést je e.po dobu uskutečňování programu každoročně z prostředků podle čl. 3 odst. 2 písm. a) po finanční prostředky pro vědní obory, do nichž je součást v rámci dané vědní oblasti za f.být v rámci vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti na univerzitě hodnocena ve vědních obo je součást v rámci dané vědní oblasti zapojena, a to podle pravidel stanovených samost rektora. *========================================================================================= * Část II. Uskutečňování programu *========================================================================================= *========================================================================================= * Čl. 3 Financování *========================================================================================= 1.Celková výše prostředků pro program a pravidla pro jejich rozdělení mezi součásti jsou p kalendářní rok stanoveny na základě principů rozdělování příjmů univerzity(dále jen „pri 2.Prostředky, které jsou na základě principů poskytnuty pro uskutečňování programu, jsou t a.z 98,5 % prostředky, které podle pravidel stanovených tímto opatřením rozdělují součás b.z 1,5 % prostředky určenými na zabezpečení činnosti rad, které jsou součástí rozpočtu rozdělovanou podle pravidel stanovených samostatným opatřením rektora. 3.Pro rozdělování prostředků, které jsou součásti pro daný kalendářní rok poskytnuty na zá příspěvků a dotací, platí, že: a.minimálně 70 % z nich musí být přímo rozděleno mezi jednotlivé vědní oblasti a obory, součást zapojena, b.minimálně 5 % z nich musí tvořit nástroje podporující strategické priority součásti v činnosti, c.doplňkové a režijní náklady mohou představovat maximálně 20 % z celkové výše neinvesti prostředků. 4.Návrh pravidel, na jejichž základě mají být rozděleny prostředky poskytnuté součásti, př ke schválení akademickému senátu fakulty či ředitel/ka vědecké radě součásti. Při přípra jiné zohledňuje: a.strategický záměr univerzity a součásti, b.závěry vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti univerzity dle čl. 6 odst. 1, c.záměry rozvoje vědních oblastí, do nichž je daná součást zapojena, d.doporučení rady vědní oblasti podle čl. 7 odst. 2 písm. b), e.vyjádření koordinátorů/koordinátorek vědních oblastí (dále jen „koordinátor/ka“), do n příslušná součást zapojena. 5.Návrh rozdělení prostředků mezi jednotlivé vědní oblasti (příp.  obory) a využití prostř institucionální aktivity podle odstavce 3 písm. b) a c) v rámci dané součásti pro daný k předkládá děkan/ka ke schválení akademickému senátu součásti či ředitel/ka vědecké radě 6.Za účelem informovanosti je děkan/ka či ředitel/ka součásti povinen/povinna zajistit pří pravidel podle odstavce 4 a rozdělení prostředků podle odstavce 5 pro členy/členky akade součásti. Tuto povinnost lze naplnit například zveřejněním příslušných dokumentů ve veře internetových stránek součásti. 7.Z prostředků programu lze hradit osobní náklady a stipendia pracovníků/pracovnic a stude podle čl. 2 odst. 2 i dalších pracovníků/pracovnic či studentů/studentek univerzity, kte podílejí na tvůrčí činnosti nebo ji svou činností podporují. 8.Děkan/ka či ředitel/ka součásti ve vztahu k příslušné části programu odpovídá za dodržen poskytování institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a za řádné čerpání a hospodárné využívání prostředků v souladu s příslušným rozhodnutím. Za tímto účelem vykonává průběžnou kontro vynakládáním finančních prostředků. 9.Děkani/Děkanky a ředitelé/ředitelky součástí od druhého roku uskutečňování příslušného c každoročně postupují rektorovi/rektorce rámcový přehled využití prostředků programu v rá součásti za předcházející kalendářní rok v členění podle odstavce 3. Podrobnosti k tomut stanoveny samostatným opatřením rektora. 10V případě vážných nedostatků při uskutečňování programu zjištěných orgánem či grémiem un rektor/rektorka na základě doporučení Vědecké rady univerzity ve vztahu k dotčeným součá oblastem předložit Akademickému senátu univerzity návrh na omezení, popř. zastavení fina 11Pravidla pro rozdělení prostředků určených na zabezpečení činnosti rad podle odstavce 2b samostatným opatřením rektora. Odměny rozděluje členům/členkám rady koordinátor/ka vědní 12Prostředky přidělené na program Cooperatio lze využít výhradně v souvislosti s uskutečňo nejde-li o doplňkové a režijní náklady podle odstavce 3c). *========================================================================================= * Čl. 4 Záměr rozvoje vědní oblasti *========================================================================================= 1.Pro podporu vědní oblasti a pro obory a činnosti v jejím rámci je v příslušném cyklu pro záměr rozvoje vědní oblasti schválený Vědeckou radou univerzity. 2.Záměr rozvoje vědní oblasti zpracovává rada, přičemž tam, kde je to možné, vychází z ref a doporučení vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti na univerzitě, které předcházelo uskute příslušného cyklu programu; tam, kde to možné není, vychází z kritického posouzení posta vědní oblasti v národním a zejména mezinárodním srovnání. 3.Záměr rozvoje vědní oblasti obsahuje: a.seznam součástí a jejich pracovišť zapojených do dané vědní oblasti, b.popis hlavních výzkumných směrů, jimiž se mají pracovníci/pracovnice a studenti/studen dané vědní oblasti zabývat, včetně reflexe jejich nosnosti v mezinárodním prostředí, c.soubor činností a opatření, pomocí nichž mají být vědní obory v dané vědní oblasti roz naplňovány účely programu, včetně jejich rámcového harmonogramu a ukazatelů. 4.Návrh záměru rozvoje vědní oblasti předkládají koordinátoři/koordinátorky rektorovi/rekt souhlasným stanoviskem děkanů/děkanek a ředitelů/ředitelek zapojených součástí příslušný rad. Rektor/rektorka postupuje návrh ke schválení Vědecké radě univerzity. 5.Neschválí-li Vědecká rada univerzity záměr rozvoje vědní oblasti, je povinna své stanovi Rektor/rektorka následně bez zbytečného odkladu zahájí jednání mezi všemi dotčenými stra byl Vědecké radě univerzity předložen nový návrh. V případě opakovaného neschválení návr rektor/rektorka o dalším postupu a informuje o svém rozhodnutí Vědeckou radu univerzity. *========================================================================================= * Čl. 5 Dohoda o rozvoji vědní oblasti *========================================================================================= 1.Podrobnosti k činnostem v dané vědní oblasti, k pravidlům nakládání s prostředky, které zapojené součásti vyčlenily, či k případnému vymezení působnosti, pravomocí a povinností koordinátorky, jeho zástupce/zástupkyně a rady nad rámec tohoto opatření jsou upraveny v podepisují děkani/děkanky a ředitelé/ředitelky zapojených součástí, příslušný koordináto ka. 2.Dohodu o rozvoji vědní oblasti lze změnit dodatkem uzavřeným dle ustanovení odstavce 1. *========================================================================================= * Čl. 6 Hodnocení *========================================================================================= 1.Naplňování účelů programu je předmětem hodnocení vědních oblastí, které je součástí prav hodnocení vědy a tvůrčí činnosti na univerzitě. Toto hodnocení probíhá v pětiletých cykl pravidel stanovených samostatným opatřením rektora. 2.Hodnocení se řídí principy uvedenými v čl. 3 Pravidel systému zajišťování a vnitřního ho univerzity. 3.Výstupy hodnocení jsou využívány zejména jako podklad pro rozvoj vědních oblastí a vědní přípravu následujícího cyklu programu. *========================================================================================= * Část III. Rada a koordinátor/ka vědní oblasti *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7 Působnost a pravomoc ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Rozvoj vědní oblasti v souladu s účely programu, záměrem rozvoje vědní oblasti a dohodou oblasti řídí rada v čele s koordinátorem/koordinátorkou. 2.Činnost rady řídí koordinátor/ka, do jehož/jejíž působnosti dále patří: a.vyjadřovat se k návrhu pravidel pro rozdělování prostředků mezi jednotlivé vědní oblas podle čl. 3 odst. 4, b.ve spolupráci s členy/členkami rady každoročně navrhovat děkanovi/děkance či řediteli/ zapojené součásti odměny za tvůrčí činnost a stipendia pro pracovníky/pracovnice a stu dané součásti, a to v úhrnu až do výše 10 % z celkových předpokládaných mzdových nákla z prostředků přidělených pro danou vědní oblast, nestanoví-li se v dohodě podle čl. 5 přičemž pokud se děkan/ka či ředitel/ka rozhodne tomuto návrhu nevyhovět, musí své roz odůvodnit, 3.V působnosti rady jsou zejména koncepční a koordinační otázky spojené s rozvojem přísluš oblasti. Rada za tímto účelem především: a.zpracovává záměr rozvoje vědní oblasti a svou činností podporuje jeho naplňování, b.formuluje doporučení pro děkany/děkanky či ředitele/ředitelky zapojených součástí, jak měla být přijata, aby mohly být v dané vědní oblasti naplňovány účely programu a záměr c.formuluje doporučení pro děkany/děkanky či ředitele/ředitelky zapojených součástí ohle finančních prostředků poskytnutých pro danou vědní oblast, d.formuluje doporučení pro děkany/děkanky či ředitele/ředitelky zapojených součástí k pl oborových elektronických informačních zdrojů, e.pečuje o odborný obsah a obsahovou správnost vnitřní klasifikace vědních oborů, podobo vazeb na studijní programy, obory habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesore vnější klasifikace v rozsahu stanoveném samostatným opatřením rektora, f.zpracovává podklady a stanoviska pro hodnocení podle čl. 6 odst. 1 a pro jiné účely na orgánu součásti, která je zapojena do dané vědní oblasti, nebo orgánu univerzity. 4.V případě, že koordinátor/ka nemůže vykonávat svou funkci, přechází jeho/její působnost na zástupce koordinátora/koordinátorky. 5.Pro naplnění své působnosti je rada oprávněna vyžádat si informace a stanoviska od orgán součástí či pracovníků/pracovnic součástí. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 8 Složení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Rada čítá nejméně pět a zpravidla nejvíce dvacet členů/členek, z nichž jeden/jedna vykon koordinátora/koordinátorky a jeden/jedna funkci zástupce/zástupkyně koordinátora/koordin 2.Členy/Členkami rady mohou být pouze akademičtí nebo vědečtí pracovníci/pracovnice univer které v dané vědní oblasti dosáhli/y mezinárodně uznávaných výsledků. 3.V případě vědních oblastí, do nichž je zapojeno více součástí, je členem/členkou rady vž jeden/jedna akademický či vědecký pracovník/pracovnice z každé z nich. 4.Koordinátor/ka a jeho zástupce/zástupkyně jsou akademickými nebo vědeckými pracovníky/pr univerzity s pracovním úvazkem ve výši nejméně 0,5. 5.Funkce koordinátora/koordinátorky a zástupce/zástupkyně koordinátora/koordinátorky je ne funkcí člena/členky rady jiné vědní oblasti, rektora/rektorky či děkana/děkanky. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 9 Ustavení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Členy/Členky rady vědní oblasti, která je uskutečňována pouze na jedné součásti, navrhuj děkan/ka či ředitel/ka, přičemž součástí návrhu je rovněž určení členů/členek rady, jež zastávat role koordinátora/koordinátorky a zástupce/zástupkyně koordinátora/koordinátork vědních oblastí, do nichž je zapojeno více součástí, tak činí příslušní děkani/děkanky a ředitelky po vzájemné domluvě, přičemž při nominaci členů/členek rady a koordinátora/koo přihlížejí, pokud je to možné, zejména k závěrům příslušného cyklu hodnocení tvůrčí činn univerzitětak, aby byla zohledněna úroveň vědních oborů na jednotlivých součástech. 2.Členy/Členky rady schvaluje Vědecká rada univerzity před zahájením příslušného cyklu usk programu na základě předchozího projednání vědeckými radami zapojených součástí nominace členů/členek, kteří/které jsou akademickými či vědeckými pracovníky/pracovnicemi přísluš případě vědních oblastí, do nichž je zapojeno více součástí, se pro nominaci koordinátor a zástupce/zástupkyně koordinátora/koordinátorky vyžaduje předchozí projednání vědeckými příslušných součástí. Vědecká rada univerzity při projednávání návrhu posuzuje zejména o nominovaných členů/členek a v rámci možností také vyváženost složení rady. 3.Koordinátora/Koordinátorku a jeho/jejího zástupce/zástupkyni po jejich schválení Vědecko univerzity jmenuje rektor/ka. 4.Návrh na změnu koordinátora/koordinátorky v průběhu uskutečňování programu schvaluje Věd univerzity na základě předchozího projednání vědeckými radami všech součástí, které jsou dané vědní oblasti. . Změny ostatních členů/členek rady schvaluje rektor/ka na základě p projednání vědeckou radou dotčené součásti, přičemž v případě vědních oblastí, do nichž více součástí, je navíc podmínkou také projednání návrhu na kolegiu děkana/děkanky ostat součástí. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 10 Zasedání ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.V průběhu kalendářního roku se konají minimálně dvě zasedání rady. Zasedání rady svolává ka, přičemž o konání každého z nich informuje s dostatečným předstihem také děkany/děkan ředitelky zapojených součástí a Odbor pro vědu a výzkum rektorátu. 2.Zasedání rady se vždy může zúčastnit: a.rektor/ka nebo jeho zástupce/zástupkyně, b.děkan/ka a ředitel/ka součásti, která je zapojena do dané vědní oblasti, nebo jejich z zástupkyně, c.člen/ka orgánu či grémia zapojené součásti či univerzity, d.host/ka pozvaný koordinátorem/koordinátorkou. 3.Ze zasedání rady je pořízen zápis. Zápis je koordinátorem/koordinátorkou zaslán také děk ředitelům/ředitelkám zapojených součástí a Odboru pro vědu a výzkum rektorátu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Část IV. Zabezpečení programu ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 11 Dokumentace ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Dokumenty zpracovávané podle tohoto opatření jsou součástí souhrnné dokumentace programu elektronické formě vede Odbor pro vědu a výzkum rektorátu. 2.Souhrnná dokumentace sestává z těchto dokumentů: a.struktura podporovaných vědních oblastí a oborů programu, b.složení rad s uvedením koordinátorů/koordinátorek a jejich zástupců/zástupkyň, c.seznam pracovišť zapojených do jednotlivých vědních oblastí, d.závěrečné zprávy z vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti na univerzitě, e.rámcové přehledy využití prostředků, f.záměry rozvoje vědních oblastí, g.vyjádření koordinátorů/koordinátorek k návrhu pravidel pro rozdělování prostředků, dop rozvoj vědních oblastí, h.nominace členů/členek rady, i.dohody o rozvoji vědních oblastí, j.zápisy ze zasedání rady, přičemž správu dokumentů zabezpečují v případě písmen a) až f) Odbor pro vědu a výzkum případě písmen g) až i) součásti a v případě písmene j) rady. 3.Dokumentace programu je využívána pro hodnocení podle čl. 6, přičemž z důvodu propojitel hodnocením tvůrčí činnosti na univerzitě jsou dokumenty uvedené v odstavci 2 písm. a), c zpracovávány v anglickém jazyce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 12 Evidence ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pravidla a postupy pro evidenci pracovníků/pracovnic a studentů/studentek, kteří se za d programu účastní, a pro evidenci výsledků tvůrčí činnosti, které vzniknou v souvislosti uskutečňováním, jsou stanoveny samostatným opatřením rektora. 2.Evidenci schválených členů/členek rady v personálním systému zajišťuje Odbor pro vědu a rektorátu. 3.Evidence podle odstavce 2 jsou využívány pro hodnocení podle článku 6. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 13 Řízení a podpora ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Případné zásadní změny týkající se jednotlivých vědních oblastí, které nejsou upraveny t projednává Vědecká rada univerzity. 2.Činnosti v souvislosti s programem a postupy podle tohoto opatření koordinuje prorektor/ rektorem/rektorkou a administrativně je zajišťuje Odbor pro vědu a výzkum rektorátu. 3.Pro činnosti spojené s uskutečňováním programu se v maximální možné míře využívá Informa univerzity. ------------------------------------------------------------------------------------------ Část V. Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 14 Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Dojde-li během uskutečňování programu ke změně zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu veřejných prostředků, v platném znění, nebo k přijetí či novelizaci jiného právního před významnou změnu v oblasti institucionální podpory vědy na univerzitě, rektor/ka v dostat předloží děkanům/děkankám a ředitelům/ředitelkám součástí, Vědecké radě univerzity a Aka univerzity návrh dalšího postupu. 2.Návrh tohoto opatření byl dne 23. března 2023 projednán Vědeckou radou a dne 28. dubna 2 senátem univerzity. 3.Opatření rektora č. 18/2021 se zrušuje. 4.Toto opatření nabývá účinnosti dne 15. května 2023. V Praze dne 3. května 2023 .pdf ke stažení [ URL "UK-12708-version1-or__22_2023___zasady_programu_cooperatio.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-12708-version1-or__22_2023___zasady_programu_cooperatio.docx"] § 3 odst. 3 písm. a) zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostř Část II opatření rektora č. 40/2021 Evidence tvůrčí činnosti, projektů a zaměstnaneckých m Univerzitě Karlově. Čl. 7 odst. 16 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Karlo Čl. 49 odst. 1 a 2 Statutu Univerzity Karlovy. Čl. 49 odst. 1 Statutu Univerzity Karlovy. Strategickými prioritami mohou být například: podpora mezioborové či mezinárodní spoluprác v oborech, do nichž není součást v rámci programu zapojena, protože například nepatří mezi soustavně rozvíjí, nebo mezi obory etablované; účast v projektech tvůrčí činnosti včetně s součásti v nově udělených projektech Primus; působení zahraničních postdoktorských pracovn apod. Pokud je v rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o poskytnutí institucio dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace uveden nižší limit, platí limit uvedený v Rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o poskytnutí dotace ze státního ro republiky na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace pro příslušný rok. Čl. 7 odst. 6 až 16 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Čl. 7 odst. 19 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Karlo Čl. 6 Stipendium na výzkumnou, vývojovou a inovační činnost podle zvláštního právního před Stipendijního řádu Univerzity Karlovy. Část III opatření rektora č. 40/2021 Evidence tvůrčí činnosti, projektů a zaměstnaneckých Univerzitě Karlově. Čl. 7 odst. 6 až 16 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Například co do seniority, pohlaví, odborného zaměření a zastoupení jednotlivých součástí. Čl. 7 odst. 6 až 16 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Čl. 7 odst. 6 až 16 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Opatření rektora č. 40/2021 Evidence tvůrčí činnosti, projektů a zaměstnaneckých mobilit n Karlově.