Opatření rektora č. 28/2023 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Podpora uchazečů a studujících se specifickými potřebami na Univerzitě K K provedení: - Gestor: UK Point Účinnost: 1. června 2023 ****************************************************************************************** * Podpora uchazečů a studujících se specifickými potřebami na Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Preambule ****************************************************************************************** Každý člověk má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu. V souladu s obecnými i vnitřními předpisy Univerzity Karlovy (dále také jako „UK” nebo „univerzita”) a jednotli uchazeči o studium (dále jen „uchazeči”) a studenti se specifickými potřebami právo na ste vysokoškolskému vzdělávání jako jejich kolegové bez specifických potřeb. Toto opatření rek formování inkluzivního prostředí na UK. ****************************************************************************************** * Čl. 2 Základní principy ****************************************************************************************** 1.Univerzita podporuje plnohodnotnou účast uchazečů se specifickými potřebami v přijímacím studentů se specifickými potřebami pak ve všech oblastech akademického života. 2.Univerzita systematicky a soustavně vytváří podmínky pro maximální využití potenciálu tě studentů umožňující jejich aktivní a plnohodnotné zapojení do akademického života a podp jejich osobností, talentů, tvůrčích, intelektuálních a tělesných schopností a dovedností 3.Univerzita podporuje poučený a lidskou důstojnost respektující přístup všech svých zaměs uchazečům a studentům se specifickými potřebami. 4.Za uchazeče či studenta se specifickými potřebami je pokládán takový uchazeč či student, zdravotní postižení nebo stav vyžadují plnění podmínek přijímacího řízení nebo studijníc modifikovaným, nikoli obvyklým způsobem a který zároveň své specifické potřeby deklarova ke studiu (v případě uchazečů, čl. 5) nebo je evidován jako student se specifickými potř studentů, čl. 6). Jedná se o uchazeče a studenty se zrakovým postižením, se sluchovým po tělesným a pohybovým postižením, se specifickými poruchami učení, s poruchou autistickéh jinými obtížemi (s psychickými obtížemi nebo se somatickým onemocněním). 5.V oblasti vyrovnávání podmínek přijímacího řízení a studia studentů se specifickými potř univerzita z platných právních předpisů (čl. 1) a z veřejně dostupných postupů, které js popisu jednotlivých nástrojů podpory přístupných na webových stránkách Centra Carolina ( 2). Tyto postupy jsou v rámci celé univerzity jednotné. Zároveň jsou v souladu s Metodic k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami Ministerst mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen MŠMT), který je součástí Pravidel pro poskytování pří VVŠ MŠMT ČR vydávaných každoročně pro daný kalendářní rok a uveřejňovaných na webových s 6.Univerzita u uchazečů a studentů se specifickými potřebami předpokládá alespoň minimální efektivně využívat nabízené nástroje podpory. 7.Univerzita dbá ochrany osobních údajů uchazečů a studentů zpracovávaných v souvislosti s specifickými potřebami. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Nástroje podpory uchazečů a studentů se specifickými potřebami ****************************************************************************************** 1.Nástroje podpory, jejichž cílem je dosáhnout všeobecné přístupnosti akademického života, snižovat studijní nároky. Každý uchazeč a student se specifickými potřebami musí proto p studijního programu prokázat srovnatelné vstupní, průběžné a výstupní výsledky jako ucha bez specifických potřeb. 2.Nástroje podpory jsou jednotlivým studentům poskytovány vždy v souladu s Funkční diagnos UK se specifickými potřebami (dále jen „Funkční diagnostika”) (čl. 7). Základními nástro a.modifikace přijímacího řízení uchazečů se specifickými potřebami (čl. 5), b.modifikace formálních (technických a organizačních), dílčích obsahových stránek studia studia podle čl. 8 odst. 1. písm. a), c), d), e), f) Studijního a zkušebního řádu UK ( studia”) studentů se specifickými potřebami (čl. 8) nesnižujících studijních nároky. 3.K nástrojům podpory se obecně dále řadí: a.zpřístupňování fyzického prostředí, popř. jiné zvláštní úpravy prostor univerzity (vč. stravovacích a ubytovacích zařízení), b.vybavování prostor výuky a ostatních pracovišť (vč. knihoven, stravovacích a ubytovací potřebnými technickými a výukovými pomůckami a jejich zapůjčování studentům, příp. uch akademickým pracovníkům a dalším zaměstnancům univerzity, c.zvyšování informovanosti pracovníků univerzity v záležitostech souvisejících s uchazeč specifickými potřebami, a to včetně metodické podpory vedení výuky a kontrol studia, d.provádění pravidelných vnitřních a vnějších hodnocení kvality realizovaných nástrojů p e.přijímání, konzultování a případná realizace návrhů uchazečů, studentů a zaměstnanců n nástrojů podpory, f.podpora pro zahraniční mobilitu studentů (čl. 9). 4.Konkrétní využívání nástrojů podpory (čl. 8. odst. 2) uvedených v dokumentu Funkční diag informování kontaktních osob pro uchazeče a studenty se specifickými potřebami, vyučujíc subjektů podle povahy řešené věci je v kompetenci studenta. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Organizační zajištění nástrojů podpory ****************************************************************************************** 1.Činnosti související s vyrovnáváním podmínek přijímacího řízení a studia studentů se spe potřebami jsou na všech fakultách a součástech univerzity realizovány s cílem zajištění formy a kvality. 2.Koordinátorem zajišťování všech forem podpory na univerzitě je Centrum Carolina, které j rektorátního odboru UK Point. Centrum Carolina dále zabezpečuje konzultační, informační, koncepční činnost, jakož i metodickou podporu v otázkách spojených s uchazeči a studenty potřebami na celouniverzitní úrovni. 3.Pro realizaci nástrojů podpory na jednotlivých fakultách jsou klíčové kontaktní osoby pr studenty se specifickými potřebami (dále jen „kontaktní osoby”). Ty zajišťují rozvoj a e podpory spojených s uchazeči a studenty se specifickými potřebami na fakultní úrovni. Ty vykonávají v úzké spolupráci s dalšími subjekty (čl. 4 odst. 4). Kontaktní osoby jsou jm fakult a o tomto jmenování bezodkladně informují Centrum Carolina. Kontaktní osoby jsou děkany příslušných fakult a metodicky podporovány Centrem Carolina. 4.Nástroje podpory jsou uplatňovány v součinnosti s dalšími subjekty, jako jsou digitaliza (čl. 4 odst. 5), knihovny UK, vyučující, ostatní odborní pracovníci (např. tlumočníci), studijních programů, vedoucí kateder či ústavů, pracovníci studijních oddělení a podobně 5.Digitalizační střediska zajišťující tisk a digitalizaci studijních materiálů jsou zřizov fakultách a na rektorátu. Digitalizační střediska jsou koordinována a metodicky vedena C 6.Knihovny UK jsou povinny zajistit všem studujícím bez rozdílu rovný přístup k informacím předchozí domluvy s dílčí knihovnou UK jsou studující se specifickými potřebami oprávněn služeb knihoven v zastoupení svého asistenta, kterého uvedou. Studující se specifickými požádat o prodloužení výpůjční lhůty, o jejíž délce rozhoduje odpovědný pracovník knihov 7.Vyučující odpovídají za zpřístupnění výuky studentům, o jejichž specifických potřebách b informováni, a to studenty samotnými nebo po dohodě se studenty jiným subjektem, který d Funkční diagnostikou (čl. 7). ****************************************************************************************** * Čl. 5 Modifikace přijímacího řízení uchazečů se specifickými potřebami ****************************************************************************************** 1.Podmínky přijímacího řízení stanovují a zveřejňují jednotlivé fakulty univerzity. Uchaze specifickými potřebami je dle svých individuálních specifických potřeb oprávněn prostřed přihlášky ke studiu učinit podání ve věci modifikace přijímacího řízení, a to na základě relevantních dokladů (tj. některého z dokladů uvedených v čl. 6 odst. 1a a zprávy příslu lékaře, zprávy z pedagogicko-psychologické poradny, zprávy ze speciálně pedagogického ce přiznání uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky apod.). 2.Vyřizování podání uchazeče ve věci modifikace přijímacího řízení se řídí čl. 14 Řádu při pro uchazeče UK. 3.Za realizaci modifikace přijímacího řízení zodpovídá osoba pověřená fakultou (zpravidla v součinnosti s dalšími subjekty na fakultě, tj. zejména příslušným proděkanem nebo gara programu. 4.Fakulty univerzity dle svých možností vyvinou maximální úsilí, aby na základě podnětu uc se specifickými potřebami přizpůsobily standardně poskytované informace a materiály souv přijímacím řízením (např. digitalizovali materiály doporučované uchazečům k přípravě na nebo zajistili bezbariérovost dne otevřených dveří). 5.Nástroje podpory v rámci modifikace přijímacího řízení jsou například: a.úprava organizace přijímacího řízení (např. delší časový limit ke složení přijímací zk absolvovat přijímací zkoušku v menší skupině uchazečů), b.úprava formy písemného testu (např. úprava velikosti a stylu písma), c.využití tlumočníka českého znakového jazyka, d.využití přepisu mluvené řeči do psané podoby, e.přítomnost asistenta. 6.Dokumenty související s modifikací přijímacího řízení uchazeče se specifickými potřebami v souladu se Spisovým řádem UK a vyřazovány v rámci řádného skartačního řízení. ****************************************************************************************** * Čl. 6. Postavení studenta jako studenta se specifickými potřebami ****************************************************************************************** 1.Student má postavení studenta se specifickými potřebami, jestliže a.doloží zdravotní postižení či stav i.dokladem o zdravotním postižení ve smyslu § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanos pozdějších předpisů, nebo iidokladem o invaliditě libovolného stupně ve smyslu § 39 zákona č. 155/1995 Sb., o dů pojištění, ve znění pozdějších předpisů, nebo iiprůkazem osoby se zdravotním postižením libovolného stupně ve smyslu § 34 zákona č. poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, ve znění pozdějších předpisů, neb ivdokladem o specifické poruše učení zjištěné na základě výsledků získaných obecně doh diagnostikou specifických poruch učení, nebo v.dokladem o poruše autistického spektra zjištěné na základě komplexního vyšetření kli psychologem, nebo vilékařskou zprávu o výsledcích odborného lékařského vyšetření; b.u odborného pracovníka smluvně vázaného s UK, jejichž seznam je zveřejněn na webu Cent absolvuje funkční diagnostiku, tj. odborné posouzení praktického funkčního dopadu zdra postižení či stavu na činnosti související se studiem konkrétního studijního programu odborných pracovišť vyžádaných funkčním diagnostikem, jehož výstupem je dokument Funkč c.souhlasí se zpracováním zvláštní kategorie osobních údajů a s vedením své osoby jako s specifickými potřebami (dále jako „Informovaný souhlas“). 2.Na postavení studenta jako studenta se specifickými potřebami není právní nárok. 3.Skutečnost, že má student postavení studenta se specifickými potřebami, se zapisuje do S informačního systému, modulu Student, a to zpravidla na začátku akademického roku a zvlá studijní program nebo fakultu. K informacím podle věty první mají přístup kontaktní osob zaměstnanci studijních oddělení na fakultách a zaměstnanci Centra Carolina. ****************************************************************************************** * Čl. 7. Funkční diagnostika a přiložené doklady ****************************************************************************************** 1.Cílem procesu funkční diagnostiky je identifikovat předpokládané individuální specifické studenta v průběhu studia konkrétního studijního programu a následně navrhnout vhodné ná (čl. 8). Na základě tohoto odborného posouzení vypracuje pověřený odborný pracovník doku diagnostika, který podepisuje pověřený odborný pracovník, jenž dokument vytvořil, a doty V případě změny podmínek a okolností studia anebo specifických potřeb by měl student kon pověřeného odborného pracovníka a požádat o aktualizaci dokumentu Funkční diagnostika. 2.Funkční diagnostika a Informovaný souhlas se zpracovávají každý ve třech vyhotoveních s originálu. Jeden originál Funkční diagnostiky a Informovaného souhlasu obdrží student s studenta se specifickými potřebami a druhý obdrží odborný pracovník, který provedl funkč Třetí originál Funkční diagnostiky a Informovaného souhlasu je součástí spisu studenta. 3.Odborný pracovník, který provedl funkční diagnostiku, obdrží k založení kopii některého čl. 6 odst. 1 písm. a). 4.Student informuje dotčené vyučující a další subjekty (např. vedoucí praxe a další osoby se na výuce) o obsahu dokumentu Funkční diagnostika. Učiní tak bez zbytečného odkladu po evidence studentů UK se specifickými potřebami nebo aktualizaci dokumentu Funkční diagno před začátkem každého nového semestru či události, na niž se vztahuje poskytování nástro Student na naplňování doporučení obsažených v dokumentu Funkční diagnostika aktivně spol ****************************************************************************************** * Čl. 8 Modifikace studijních podmínek a kontrol studia ****************************************************************************************** 1.Modifikace studijních podmínek a kontrol studia jsou realizovány nástroji podpory (čl. 3 které jsou u každého studenta specificky uvedeny v dokumentu Funkční diagnostika. 2.Mezi nejčastější modifikace studijních podmínek a kontrol studia patří: a.úpravy organizace studia, např. prodloužený časový limit ke složení zkoušky nebo na od samostatné práce, rozložení kontrol studia, b.digitalizace studijní literatury (dle Metodiky digitalizace viz příloha), c.zpřístupňování studijní literatury v Digitálním repozitáři UK DSpace a vytváření jedno digitalizovaných materiálů pro studenty se specifickými potřebami, d.asistence při studiu, např. zápis poznámek z výuky, doprovod a další asistenční služby studiem, e.tlumočení mezi mluveným a znakovým jazykem, simultánní přepis mluvené řeči do psané fo titulkování, f.nácvik prostorové orientace, g.nácvik studijních strategií, h.individuální a specializovaná výuka, individuální studijní plán, i.psychologické a další poradenství, j.úpravy organizace ubytování v ubytovacích zařízeních univerzity (světelné hlásiče kouř pokoj, samostatný pokoj apod., pokud je to v provozních možnostech univerzity). ****************************************************************************************** * Čl. 9 Nástroje podpory při zahraniční mobilitě studentů ****************************************************************************************** 1.Na zahraniční studenty, kteří jsou účastni na výuce dle čl. 23 odst. 1 písm. b), c) a d) zároveň mají zdravotní znevýhodnění, se během výměnného studijního pobytu na UK vztahují využívání nástrojů podpory podle tohoto opatření za podmínky, že to umožní finanční podp v rámci stipendia zahraniční (vysílající) institucí nebo finanční zdroje UK. Přesné podm těchto nástrojů podpory vycházejí z funkční diagnostiky studenta nebo obdobného dokument univerzity a jsou stanoveny v součinnosti Centra Carolina (čl. 4), kontaktních osob (čl. koordinátorů pro přijíždějící studenty a Odboru zahraničních vztahů rektorátu univerzity 2.Studentům se specifickými potřebami, kteří vyjíždějí na krátkodobý pobyt do zahraničí, j podpora od Centra Carolina v součinnosti s přijímající univerzitou a s kontaktními osoba 3.Je zřízen Program na finanční podporu zahraniční mobility studentů se specifickými potře zvýšených nákladů spojených s uskutečněním zahraničního studijního výjezdu studentů se s potřebami. Program je financován ze zdrojů, které MŠMT poskytuje na zajištění služeb pro specifickými potřebami. ****************************************************************************************** * Čl. 10 Stálá pracovní komise rektora pro poskytování podpory v souvislosti se studiem os specifickými potřebami na UK ****************************************************************************************** 1.Zřizuje se Stálá pracovní komise rektora pro poskytování podpory v souvislosti se studie specifickými potřebami na UK (dále jen „komise”). 2.Komise je poradním orgánem rektora a příslušného prorektora či člena kolegia rektora, je agendu sociálních záležitostí (dále jen „prorektor či člen kolegia rektora“). 3.Komise má lichý počet členů. Členové jsou jmenováni zpravidla z řad osob zodpovědných na další součásti za oblast specifických potřeb s tím, že dvě osoby jsou jmenovány z odboru 4.Členy komise jmenuje a odvolává rektor UK. Členové komise jsou jmenováni na dobu neurčit 5.Komise se setkává minimálně dvakrát ročně. 6.Působností pracovní komise je zejména poskytování stanovisek, doporučení a vytváření nás podle tohoto opatření rektora v odborné, metodické i organizační rovině. Komiseprojednáv ukazatele F dle Metodického pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů s potřebami) na zajištění nástrojů podpory na příslušný kalendářní rok. Dále komise projed otázky koncepčního rozvoje a stanovení priorit v této oblasti a podává příslušným subjek dalšímu rozvíjení či změnám. 7.Komise rozhoduje o přidělení podpory z Programu na finanční podporu zahraniční mobility specifickými potřebami. ****************************************************************************************** * Čl. 11 Přechodná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Činnost členů stávající Stálé pracovní komise rektora dle čl. 7 bodu 9 opatření rektora zůstává zachována do okamžiku jmenování členů Stálé pracovní komise rektora pro poskytov souvislosti se studiem osob se specifickými potřebami UK podle čl. 9 tohoto opatření.  2.Modifikace přijímacího řízení v řízení o přijetí ke studiu, která byla zahájena podáním studiu před účinností tohoto opatření, se řídí opatřením rektora č. 23/2017. 3.Opatření k modifikaci studijních podmínek podle opatření rektora č. 23/2017 se považuje studijních podmínek podle tohoto opatření. ****************************************************************************************** * Čl. 12 Závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** Opatření rektora č. 23/2017 se zrušuje. Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 6. 2023. V Praze dne 29. května 2023 .pdf ke stažení [ URL "UK-12860-version1- or___28_2023___podpora_uchazecu_a_studujicich_se_specifickymi_potrebami.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-12860-version1- or___28_2023___podpora_uchazecu_a_studujicich_se_specifickymi_potrebami.docx"] ****************************************************************************************** * P Ř Í L O H A č. 1 Metodika digitalizace ****************************************************************************************** .pdf ke stažení [ URL "UK-12860-version1-or___28_2023__priloha___metodika_digitalizace.pdf Ústava a Listina základních práv a svobod, zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o z dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů Univerzita Karlova ctí genderovou vyváženost, ale pro přehlednost je v textu užíváno gener