Představujeme nové vedoucí ****************************************************************************************** * Marek Kalika, Ústav výpočetní techniky ****************************************************************************************** Marek Kalika nastoupil jako vedoucí Ústavu výpočetní techniky (ÚVT) v polovině listopadu 2 oboru Systémové inženýrství na Stavební fakultě ČVUT a bývalý proděkan Fakulty dopravní ČV součástí byl od jejího vzniku) posledních 17 let zastával pozici ředitele Výpočetního a in ČVUT. Čím ho jako zaměstnavatel zaujala Univerzita Karlova? Ve vysokoškolském prostředí se pohybujete v podstatě celý svůj profesní život. Jaká to je To prostředí mám opravdu rád. Nejen vysokých škol, ale hlavně lidí, kteří působí v rámci Č v oblasti vysokoškolského IT. Pravidelně se setkáváme s kolegy z ostatních vysokých škol a s řediteli IT. Osobně jsem Radu ředitelů IT (dříve Klub ředitelů IT) téměř čtyři roky vedl prostředí, kde lidé sdílejí stejné problémy. Téměř všude na veřejných vysokých školách je IT často skončí řada problémů tak trochu bez ladu a skladu. Musíte se s takovou skutečnost Odpracovat si spoustu věcí i mimo IT, kde jste na konci řetězce a má „něco“ fungovat. Je t pro sebe, uzavřená skupina. Máte přehled o všech vysokoškolských výpočetních centrech v naší republice. IT odborníci j žádaní i v komerční sféře. Čím vás oslovila nabídka práce pro Univerzitu Karlovu? Když nazrál čas na změnu, preferoval jsem specifické univerzitní prostředí. Právě v něm se znalcem. Chtěl jsem zůstat v Praze (smích) a Univerzita Karlova je pro mě osobně ztotožněn kterého lze v naší oblasti dosáhnout. Pokud si vypůjčím horolezecké přirovnání, tak to je Mount Everest. Musím přiznat i silné ovlivnění zážitkem z promoce syna právě v září 2022. slavnostního ceremoniálu zubařů, řeč paní rektorky i atmosféra auly mě opravdu oslovily a přitáhly. O to silnější mám ambice Karlovku posunout někam dál. Kolik lidí pod sebou máte? Řádově asi k osmdesátce, což je podobně velký kolektiv jako jsem vedl předchozí necelé dvě jednoznačným zastáncem dvojstupňového řízení. Konkrétně mezi standardním zaměstnancem a ře jeden vedoucí.  Tomu zatím neodpovídá dnešní organizační uspořádání na ÚVT. Jeden vedoucí na starost víc než deset lidí, pokud se jim má věnovat, zadávat úkoly, kontrolovat a vníma Principiálně jsem přesvědčený, že porada s deseti lidmi je maximum možného. Při větším poč nefunguje. Připravuji na toto téma úpravu s cílem odstranit sekce a přejít z třístupňového řízení. Jaké jste tu našel největší výzvy? Výzev je opravdu celá řada. Jednou z největších je inovace SIS, kde jsem nastoupil už do r vlaku. Je to obrovská výzva. Systémově, v komunikaci s letitým dodavatelem, s interními zn provozně. Paradoxně zažívám déj? vu s podobným příběhem z předchozího působiště. Na UK je jádrem studijního systému Matfyz, odkud se rekrutují původní zakladatelé, realizátoři, ale studijního systému. Začátek byl téměř tři desítky let zpět a postupně se nabalovaly a naba další funkcionality. V průběhu času se začaly dělat kompromisy, trochu chybělo konkurenční postupem času přirozeně začal nastávat i problém technologický. Celý systém se stal složit nebyla dokumentace, ale vlastně to stále fungovalo. Dnes to není úplně ono, ale proč to mě ocenit, že se vedení univerzity rozhodlo pro tento velký krok, který není jednoduchý. Změn velký finanční náklad, ale dotýká se i fungování znalců a uživatelů, kteří se systémem pra riziko a pokud máte něco dlouhodobě provozovat, tak se vám do toho nechce. To je naprosto ale už opravdu nezbytné. SIS je hodně zbytnělý i s ohledem na mnoho výjimek a požadavků, n malých, které pak ale ovlivňují výkonnost celého systému. Pokud se vrátíme k původní otázc jen SIS, ale i ekonomický systém, personální systém, cloudové služby s řadou odlišných ten největší není jednoduché… Typická studentská hláška: Zase padá SIS. Změníte to? Věřím, že se postupně povede celý systém inovovat nejen z pohledu studentů a vyučujících, technologicky s ohledem na udržitelnost. Představuje to opravdu hodně práce, ale vidím řad jde o fungování univerzity a jsou ochotní pro ni i hodně udělat. Speciálně pro studijní in  Stávající SIS obsahuje dnes už stovky člověkolet práce. Nejde to vyřešit skokově, ale pos s dokumentací. Věřím, že s výsledkem následně budou spokojení i uživatelé. To je hlavní cí kolegů. Jak rychle se vám v prostředí rektorátu a univerzity povedlo zorientovat? A co by vám to p usnadnilo? Nebylo a není to zcela jednoduché. I když jsem strávil léta v akademickém prostředí, tak U velká univerzita. S tím souvisí i počet lidí, se kterými je nutné se seznámit. Jen za prvn na třech jednáních zažil přes stovku pro mě zcela nových tváří. Opravdu si to nejde zapama a když přidáte cca osmdesát zaměstnanců ÚVT, tak máte co dělat. Agendy jsou na všech vysok podobné, ale na UK se jedná o značně heterogenní prostředí. Když se nad tím zamyslím, tak další opravdová výzva. Nezvykl jsem si ani na všudypřítomnou mailovou komunikaci nahrazující chybějící standardní systémy. Například neexistence helpdesku na úrovni univerzity. Zde je mou osobní ambicí je nejrychlejší provozní nasazení (pozn.: provozní start helpdesku je naplánován na červen le pro vybrané agendy). Jde o standardizovaný nástroj umožňující velmi efektivně rozdělovat ú a monitorovat funkčnost, sbírat podněty. Mailem se to sledovat prostě nedá. Jen rozběh tét usnadní práci mnoha lidem. Moje hlavní snaha je změnit vnímání ÚVT, což by významně pomohlo společnému fungování. Rád ÚVT důvěru transparentností a výsledky oceněnými uživateli. Pak může dojít ke změně myšlen udělá, jak a co chce“ na „realizujeme to společně“. Jednotné řešení bude pak levnější a fu nám všem pomohlo a reálně usnadnilo život. Zmínil jste, že učíte projektové řízení. Jak to aplikujete ve své každodenní práci? Každý projekt má svoje náležitosti a pravidla. Každý projekt musí mít jasně definované cíl dokumentaci s věcnými požadavky i definované odpovědnosti všech zúčastněných. Od toho pak naplánovat co, kdy a za kolik. A to je ambice, se kterou se snažím uvést do života na ÚVT plánování a řízení. Jednu část činností tvoří definované provozní úkoly dle Katalogu služe projekty realizované na základě dobře popsaných projektových záměrů, cílů a metrik. Tím se proces a financování transparentním, důvěryhodným a řiditelným. Tyto atributy pak úzce kor pozvednout jméno ÚVT. Jak „dobíjíte baterky“ mimo práci? Hlavní úsilí je společně s rodinou sportovat a realizovat společné zájmy. To jsou primárně i letní podobě. Zvlášť lyžování je společnou vášní všech členů rodiny a lze při něm snadno práci. To platí i pro společná rodinná setkání a příležitosti setkat se s přáteli. A kde u na okolí a paradoxně hodně dobíjím baterie, jsou amatérské závody automobilů do vrchu. Je pětkrát do roka, ale je to intenzivní. Při jízdě stromořadím úplně zapomenete na všechno o to nejde jinak. Je to můj způsob, jak z hlavy vyhnat každodenní tlak. V tu chvíli nic z to Každá chyba se trestá. Platí pravidlo, že chybami se člověk učí, a kdo nebourá, nezrychluj aplikovat i v práci (smích). Možná bych spíše parafrázoval „kdo nic nedělá, tak ani nic ne je důležité to odpracovat a tím se nabíjet. Děkuji za rozhovor. Text: Tereza Kůstková Foto: Vladimír Šigut Datum: 9. 6. 2023