Opatření rektora č. 32/2023 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investičn K provedení: - Gestor: EPMO RUK Účinnost: 1. července 2023 ****************************************************************************************** * Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investiční rozvoj fakult součástí Univerzity Karlovy ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** Dle čl. 4 odst. 5 Principů rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově (dále jen schvalovaných Akademickým senátem Univerzity Karlovy (dále jen „UK“) pro každý kalendářní zdroje na investiční rozvoj fakult a dalších součástí UK (dále jen „fond na investiční roz opatření v podrobnostech upravuje postup při podávání žádostí o poskytnutí prostředků z ta zdrojů financování, jakož i postup posouzení a vyhodnocení žádostí včetně náležitostí rozh UK. ****************************************************************************************** * Část I. Vymezení účelu pro zisk podpory a způsobu financování ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 2 Základní formy možné podpory ****************************************************************************************** 1.Podpora z fondu na investiční rozvoj (dále jen „podpora“) může být poskytnuta ve formě: a.finanční podpory akcí s předpokládaným celkovým rozpočtem ve výši minimálně 200 mil. K resp. pro fakulty a součásti s ročním rozpočtem nižším než 80 mil. Kč ve výši minimáln rozpočtu realizující fakulty nebo součásti UK (dále jen „součásti“); b.mimořádné pomoci. 2.Žádosti součástí o podporu pro obě kategorie podle odstavce 1 se podávají k rukám rektor termínech v kalendářním roce, a to do konce března a do konce září. Podání žádosti mimo možné jen za zcela mimořádných okolností, jejichž řešení neumožňuje odklad do řádného te důvodnosti podání žádosti mimo termín a jejím dalším projednání rozhoduje rektorka. 3.Pro podporu akcí spadajících do kategorie podle odstavce 1 písm. a) je Odborem výstavby UK (dále jen „RUK“), za spolupráce Ekonomického, personálního a mzdového odboru RUK, ved předběžných avíz žádostí o podporu ze strany součástí. Přitom platí, že: a.avízo by mělo obsahovat minimálně následující údaje: • identifikaci součásti UK, • identifikaci investiční akce, pro kterou je žádost o podporu podána, • předpokládanou výší podpory, o niž bude žádáno, • předpokládaný harmonogram podání žádosti, • zdůvodnění; b.aktualizace evidence o nová předběžná avíza žádostí bude počínaje rokem 2024 realizová termínech, a to do konce března a do konce září daného kalendářního roku, a to vždy pr příštích čtyřech let, c.pro již evidovaná avíza žádostí jsou fakulty a součásti povinny oznámit případné aktua evidovaných údajů, d.zahrnutí předběžného avíza žádosti o podporu akce do evidence žádným způsobem nepodmiň podpory dle řádné žádosti dle odstavce 2 v budoucnu. 4.Pro podporu formou mimořádné pomoci podle odstavce 1 písm. b) není, z důvodu povahy těch se zpravidla jedná o neplánované situace, obdobná evidence vedena. Případná předběžná av podporu ze strany součástí jsou zasílána rektorce a kvestorovi. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Způsob financování ****************************************************************************************** 1.Podpora obou kategorií podle čl. 2 odst. 1 má primárně charakter zápůjčky. Podpora formo příspěvku činí maximálně 20 % celkové podpory poskytnuté pro danou jednotlivou akci. Při o poskytnutí nevratného příspěvku se bude posuzovat zejména ekonomická situace součásti, investiční akce, především ve vztahu k energetické úspornosti, výše požadované podpory j vztah k ekonomické situaci součásti. 2.Poskytnutí nevratného příspěvku je vyhrazeno zpravidla na podporu akcí s přímou vazbou n úsporu (udržitelnost), resp. vedoucích ke snížení energetické náročnosti. 3.U podpory charakteru zápůjčky musí být obsahem rozhodnutí vždy i postup splácení ve form splátkového kalendáře, jehož délka (vč. případného odkladu zahájení splácení) zpravidla let, přičemž nepřesáhne 20 let. Počátkem splátkového kalendáře je rok následující po roc poskytnuta poslední část zápůjčky. 4.Výše jednotlivých ročních splátek by zpravidla neměla přesáhnout 10 % celkových prostřed rozepisovaných na danou součást v rozpisu příspěvků a dotací za poslední známý rok. Při adekvátnosti výše jednotlivých splátek se přihlíží také k disponibilním zůstatkům fondů a RF, jejich tvorbě a čerpání za aktuální rok, dva předcházející roky a dále do budoucna akce a předpokládanou dobu splácení. 5.Prostředky fondu na investiční rozvoj mohou být využity ke krytí nákladů investiční i ne povahy, přičemž jejich rozdělení musí být v žádosti specifikováno. 6.Při rozhodování o žádostech dbá rektorka na to, aby celkový rozsah nových závazků ze záp kalendářním roce odpovídal alespoň výši jedné poloviny zdrojů, které jsou dle Principů v podporu v rámci mimořádné pomoci. ****************************************************************************************** * Část II. Společná ustanovení ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 4 Náležitosti žádostí ****************************************************************************************** 1.Žádosti o podporu podle čl. 2 odst. 2 musí obsahovat: a.identifikaci součásti UK, b.identifikaci investiční akce, pro kterou je žádost o podporu podána, c.podrobné údaje o způsobu financování investiční akce, zejména podílu vlastních zdrojů UK (a to včetně výnosů z prodeje nemovitostí), a to v případě akce mimo mimořádnou pom uvedení disponibilních a plánovaných disponibilních zůstatků fondů FRIM, FPP, FÚUP a R odhadovaného rozsahu převodů mezi fondy, čerpání FRIM mimo vlastní investiční akci, tv odpisů a ze zisku, a plánovaného čerpání FPP a FÚUP, to vše za aktuální rok, dva předc dále do budoucna za dobu trvání akce a předpokládanou dobu splácení; vlivu realizace i na hospodaření součásti (v průběhu vlastní realizace – např. nutnost nákladů na pronáj ekonomický výhled v období po dokončení akce – např. zvýšení příjmů součásti po zvýšen nákladů na provoz, úspory v rámci údržby nemovitostí apod.), d.podrobné zdůvodnění podané žádosti s vysvětlením vzniku objektivních skutečností, kter žádosti; v případě žádosti o mimořádnou pomoc ve formě zápůjčky a nevratného příspěvku zřetelem k důvodům pro poskytnutí takové mimořádné pomoci, které musí spočívat na skut jež v rámci realizace investiční akce nastaly a které nebylo možno předem předvídat, a (zejm. změny legislativy, neočekávaný nárůst cen, potřeba nepředvídaných víceprací, na zajištění náhradních výukových nebo jiných prostor či jiné mimořádné okolnosti a situa e.návrh způsobu financování (viz čl. 3). 2.Přílohou č. 1 tohoto opatření je formulář, pomocí něhož součást sumarizuje údaje týkajíc akce a který je zpravidla předložen společně s žádostí. 3.Po nahlášení předběžného avíza žádostí o podporu ze strany součástí dle čl. 2 odst. 3 mů přípravy vlastní žádosti ze strany součástí konzultován s příslušnými odbory RUK, zejmén personálním a mzdovým odborem RUK a Odborem výstavby RUK. 4.Každá žádost se posuzuje individuálně. 5.Rektorka podané žádosti předá k projednání a posouzení kvestorovi a prorektorovi s gescí Následně jsou žádosti projednány na zasedání komise pro investiční rozvoj a dislokace. K za přípravu podkladů pro rozhodnutí rektorky o žádostech, a to tak, aby rektorka mohla n projednat nejpozději na červnovém zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do a nejpozději na prosincovém zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce kalendářního roku. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Postup projednání a posouzení žádostí ****************************************************************************************** 1.Kvestor a prorektor s gescí za rozvoj jednotlivé žádosti posoudí z hlediska naplnění pod poskytnutí pomoci v rámci dané investiční akce, a to zejména s přihlédnutím k postupu in způsobu jejího financování, zapojení všech prostředků a fondů příslušné fakulty, možnost z jiných zdrojů, a to jak zdrojů interních, tak případně i zdrojů externích (úvěrové fin včetně vyhodnocení efektivity takto použitelných zdrojů. Posouzena budou i další hledisk pro rozhodnutí o žádosti význam. V případě potřeby si vyžádají doplnění dokumentace o da informace. 2.Všechny podklady k žádosti jsou poskytnuty členům komise pro investiční rozvoj a disloka komise je žádost projednána a přijato k ní stanovisko. 3.Pokud některou ze žádostí bude možno profinancovat zcela nebo zčásti z vnitřních zdrojů, kvestor uzavření dohody mezi příslušnými součástmi UK o výši poskytnutého financování a splácení. Využití vnitřních zdrojů UK může mít pouze formu zápůjčky. 4.V případě potřeby mohou kvestor a prorektor s gescí za rozvoj vyvolat jednání se zástupc součástí UK k projednání všech relevantních skutečností ve vztahu k podané žádosti. 5.Na základě posouzení a případného projednání žádostí kvestor a prorektor s gescí za rozv rektorce návrh rozhodnutí o jednotlivých žádostech. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Rozhodnutí rektorky ****************************************************************************************** 1.Rektorka rozhodne o každé žádosti individuálně. Rektorka při přijímání rozhodnutí přihlí struktuře a obsahu ostatních žádostí a zejména pak i k předpokládanému a očekávatelnému rozvoji UK, jeho prioritám a strategickým cílům, a to v krátkodobém i dlouhodobém horizo 2.Rektorka může žádost ponechat v navrhované podobě, může výši podpory snížit nebo změnit financování (viz čl. 3), než jak byl navržen v žádosti. V odůvodněných případech může re zcela odmítnout. Rektorka informuje o tomto záměru dotčenou součást UK před projednáním Akademickém senátu UK. 3.Rektorka předloží jednotlivé žádosti a návrhy rozhodnutí o nich ke stanovisku Akademické UK, a to nejpozději na červnové zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do ko a nejpozději na prosincové zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce z kalendářního roku. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech lze konkrétní žádost rozhodnutí předložit Akademickému senátu UK na kterékoliv zasedání během roku. 4.Rektorka vydá rozhodnutí po vyjádření Akademického senátu UK. Pokud je podpora poskytová zápůjčky, musí být součástí rozhodnutí vždy i postup splácení ve formě závazného splátko ****************************************************************************************** * Čl. 7 Projednávání žádostí o úpravu již poskytnutých podpor ****************************************************************************************** 1.V případě vzniku skutečností, které neumožňují realizovat podporu ve schválené podobě, j skutečnost součástí bezodkladně komunikována rektorce a kvestorovi. Tato skutečnost je z evidence předběžných avíz žádostí o podporu ze strany součástí podle čl. 2 odst. 3. 2.V případě nutnosti úpravy již poskytnuté podpory se pro proces podávání upravené žádosti projednání, posouzení, vyhodnocení i rozhodnutí rektorky uplatní ustanovení čl. 4, 5 a 6 ****************************************************************************************** * Část III. Ustanovení přechodná a závěrečná ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 8 Přechodné ustanovení ****************************************************************************************** 1.Součásti nahlásí předběžná avíza žádostí dle č. 2 odst. 3 pro období let 2023–2026  do š dne účinnosti tohoto opatření. 2.Rozhodnutí, která byla učiněna přede dnem účinnosti tohoto opatření, zůstávají nadále be platnosti. ****************************************************************************************** * Čl. 9 Závěrečné ustanovení ****************************************************************************************** 1.Opatření rektora č. 17/2021 se zrušuje. 2.Součástí tohoto opatření je Příloha č. 1 – formulář zdůvodnění financování akce 3.Toto Opatření nabývá účinnosti dne 1. července 2023. Praze dne 23. června 2023 .pdf ke stažení [ URL "UK-12901-version1-or___32_2023___pravidla_mikulas.pdf"] .doc ke stažení [ URL "UK-12901-version1-or___32_2023___pravidla_mikulas.docx"] ****************************************************************************************** * Příloha č. 1 – formulář zdůvodnění financování akce. ****************************************************************************************** Příloha č. 1 – formulář zdůvodnění financování akce [ URL "UK-12901-version1- or_pravidla_mikulas_priloha_formular.xlsx"]