Společně za podporu kvalitního vzdělávání, vědy a výzkumu – nezbytných součástí pros ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Praha, 5. 9. 2023 Kvalitní vzdělávání, věda a výzkum jsou nezbytnými podmínkami pro rozvoj ekonomiky a prosperitu České republiky. Podpora vysokoškolské vzdělanosti a vědy je zásadn do budoucnosti naší společnosti. Finální návrh připravovaného vládního rozpočtu musí naší podmínky pro mezinárodní konkurenceschopnost, která zabrání odlivu mozků a talentů za lepš zahraničí.  „Znalostní ekonomiku, která má potenciál zvýšit prosperitu naší země, lze budovat jen na k vzdělávání, vědě, výzkumu a inovacích,“ zdůraznila rektorka Univerzity Karlovy a předsedky konference rektorů (ČKR) Milena Králíčková s tím, že celkový podíl vysokoškolsky vzdělanýc České republice nižší než průměr ve vyspělých zemích OECD (42 % vs. 48 %). České univerzit navíc do tří až čtyř let čelit rostoucí demografické křivce uchazečů a je proto nutné neza na situaci, která kopíruje neutěšený stav přijímání studentů na střední školy v posledních rektorka podtrhuje: „Vláda, pečující o budoucí prosperitu České republiky, nesmí na podpor školství, vědy a výzkumu rezignovat, nesmíme přicházet o ty nejlepší. Naopak bychom měli b talenty i z jiných zemí atrahuje.“ "Vysoké školy jsou aktivní, iniciativní a umí nacházet i další zdroje, tj. nejsou závislé získávají prostředky z dotačních programů, grantů, evropských fondů nebo spolupráce s prům bez dostatečné státní podpory nelze udržet ani dobré jméno, ani dobré výsledky v mezinárod zdůraznil předseda Rady vysokých škol Milan Pospíšil. Přitom podíl základního institucioná vysokých škol na zajištění vzdělávacích aktivit vůči HDP v České republice stále meziročně % na 0,42 %. „Vysoké školy jsou tak nuceny na pokrytí nákladů spojených s výukou studentů část zdrojů, které by měly primárně sloužit na podporu kvalitního konkurenceschopného výzk dlouhodobě únosné. Další případné škrty v rozpočtu již vysoké školství není schopno absorb předseda Rady vysokých škol. Zástupci vysokoškolského sektoru upozorňují mimo jiné i na ztrátu schopnosti celé České re konkurovat na mezinárodní úrovni. „Pokud oblast vzdělávání, vědy a výzkumu bude stát trval podfinancovaném stavu, významně tím bohužel ‚podráží' kolena české konkurenceschopnosti. K přidá vízová politika ČR, dostáváme se do situace, kdy nestačíme nejen západním zemím, ale nemožné konkurovat na trhu vysokoškolského vzdělávání studentů ze třetích zemí např. i Maď doplnila předsedkyně ČKR Milena Králíčková. Potřebné propojení vzdělávání s ekonomikou ČR, kde jsou vysoké školy, věda a výzkum jedním aspektů pro budování ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou vnímá také Svaz průmyslu a obchod české ekonomiky stojí na kvalitním vzdělávání a výzkumu a vývoji. I náš nejnovější průzkum 1300 firmami ukázal, že podnikatelé řadí tyto oblasti mezi klíčové strategické investice, měl stát zaměřit. Je velká chyba, že návrh státního rozpočtu nepočítá s dostatečnou podpor prohlašuje, že vzdělávání a výzkum jsou prioritou," řekl viceprezidentka Svazu průmyslu ČR a dodala: „Pro budoucí rozvoj vzdělávání a trhu práce bychom se navíc měli snažit přitáhno kvalitním studiem v angličtině a dalších jazycích mladé lidi z celé Evropské unie. Bez šik lidí s otevřeným myšlením ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou nevybudujeme." České školství nemůže být součástí škrtů a uzdravování veřejných financí Vysoké školy očekávaly alespoň takové navýšení rozpočtu, kterým by pokryly ztráty zapříčin inflací. Stávající návrh je tak považován zástupci VŠ i odborů za absolutní rezignaci na t republika stala vědomostní ekonomikou. Předseda Národní rady Unie školských asociací ČR – CZESHA Ing. Jiří Zajíček zastupující ob školství už nepovažuje vládní slib navýšení objemu platových prostředků pro pedagogy za mo pokráceném rozpočtu kapitoly školství mi zajištění slibovaných 130 % průměrného platu pro jako nereálný slib. A my rozhodně nemůžeme tento závazek saturovat z prostředků pro ostatn nepedagogy. To, jak chce vláda tento slib naplnit není naprosto jasné. Ideální by byla úpr platů tak, aby cca 80% navýšení bylo v nárokových složkách platu učitelů. Zda je k tomu po netroufám odhadnout,“ uvedl předseda Unie školských asociací Jiří Zajíček. Tuto obavu sdílí také vedení Vysokoškolského odborového svazu (VOS). „Zabraňme odchodu vys kvalifikovaných zaměstnanců z vysokých škol, které bude velmi problematické nahradit, v do demografický nárůst studentů na vysokých školách," poukázal předseda VOS Petr Baierl. Boj za platové podmínky v českém školství trvale svádí Českomoravský odborový svaz pracovn (ČMOS). „Každý z nás si bytostně přeje žít v zemi, která je úspěšná, a je důstojným místem k tomuto cíli vede přes vzdělanost společnosti. Žádná politická reprezentace doposud plně vzdělávání pro budoucnost České republiky. Velká naděje svitla v roce 2021, kdy se po 30 l platy pedagogů začaly blížit průměru zemí OECD. Nyní se už zase začaly výrazně vzdalovat. koalice si školství a vzdělávání stanovila jako jednu z volebních priorit. Dnes to vypadá, vše a slibem nezarmoutíš,“ sdělil předseda ČMOS František Dobšík a doplnil:„Vláda by se mě svého prioritního slibu podpory českého školství a vědy čestně postavit. Pokud ne, měla by že na své sliby peníze nemá, nebo je nechce najít!“ ZA SPRÁVNOST: Mgr. Václav Hájek Tiskový mluvčí UK Odbor vnějších vztahů Univerzita Karlova tel: +420 721 285 565 e-mail: pr@cuni.cz [ URL "mailto:pr@cuni.cz"] Tisková zpráva ke stažení zde. [ URL "UK-13007-version1- tz_podpora_kvalitniho_vzdelavani_vedy_a_vyzkumu_5_9_2023_.docx"]