Matfyz vydává první českou knihu o komunikaci vědy. Radí, jak vyprávět složité vě ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** PRAHA 25. října – První kniha svého druhu. MatfyzPress, nakladatelství Matematicko-fyzikál Univerzity Karlovy, přináší na trh ojedinělou knižní příručku Science Communication: Úvod vědy. V patnácti kapitolách – a navíc s předmluvou moderátora Daniela Stacha – pojednává o důležité komunikovat výstupy vědy k široké veřejnosti, a jak to dělat co možná nejlépe. Kniha je dílem čtveřice autorů, vědeckých novinářů Pavly Hubálkové a Martina Rychlíka, pro UK Aleše Vlka a vědeckého atašé Britského velvyslanectví v ČR Otakara Fojta, jenž napsal o pasáž o vědecké diplomacii. „Autoři zhmotnili do čtivého textu své velké zkušenosti a pozn prostředí medializace vědy mají. Nebude to nadsázka, když řeknu, že kniha často bude mluvi mnohým. Skoro věřím, že řadu popsaných pocitů prožívá každý, kdo chce vědu dobře populariz nedělat laciné zkratky, zachovat si vědeckou tvář, a podporovat dobrou věc, která komunika veřejnosti pomůže,“ uvádí Martin Vlach, prorektor Univerzity Karlovy pro vnější vztahy a n Matfyzu pro PR, jenž má mimo jiné na starosti takzvaně „třetí roli univerzity“, tedy aktiv veřejnosti. Knihu vydal MatfyzPress v Edici popularizace. Proč k takovému titulu nakladatelství sáhlo? vždy otevřená novým podnětům a myšlenkám. Mnoho našich zaměstnanců i studentů se navíc do aktivit opakovaně zapojuje a jsem přesvědčen, že si v této oblasti rádi rozšíří obzory. Ti určitě zajímat daleko širší čtenářskou obec,“ říká Mirko Rokyta, děkan MFF UK. V prostorách fakulty v refektáři na Malostranském náměstí se koná i křest textově a obrazo knihy, který proběhne v úterý 31. října od 13.00 hodin za účasti Jeho Excelence Matta Fiel Spojeného království v ČR, a Pavla Dolečka, náměstka ministryně pro vědu. Pro doktorandy, vědce i novináře Atraktivní publikace je určena vědcům, akademikům, studujícím, administrátorům projektů an ale též PR pracovníkům, novinářům či publicistům, kteří mají v portfoliu popularizaci vědy četné příklady dobré i špatné praxe – a to jak z Česka, tak ze zahraničí. Kniha určitě nen směsí abstraktních konceptů, nýbrž napříč všemi kapitolami je protkána kazuistikami, příkl médií, sítí i knih plus původními rozhovory s experty, kteří se dané problematice věnují – perspektivy. „Jsem rád, že tato kniha o popularizaci vědy vznikla, a jsem moc rád, že v ní mluví lidé z protože ‚český rybník‘ je strašně malý,“ píše v předmluvě Daniel Stach. Výsledný text, obohacený stovkami fotografií, může posloužit jako „kuchařka“ sui generis: zkušeností, jak věci dělat a nedělat. „Těší nás, že kniha vychází v podobě, jakou jsme si Komunikace vědy v Česku se během poslední dekády výrazně zlepšila, ale jsme přesvědčeni, ž dobré – často zahraniční – praxe jsou v tuzemsku potřebné, jsou cestou ke zlepšení. Budeme kniha najde své čtenáře a napomůže lepšímu sdílení vědy, výzkumu a získaných poznatků směr veřejnosti,“ říkají svorně autoři Pavla Hubálková, Martin Rychlík a Aleš Vlk, kteří se v r podílejí na vnějších vztazích či PR Univerzity Karlovy, a Otakar Fojt, jenž nedávno obdrže impéria. Kniha má 288 stran. Recenzní výtisky jsou novinářům k dispozici na vyžádání u vydavatele, od konce října v e-shopu MatfyzPressu a knižní distribuční sítě Kosmas. Mediální kontakty na autorský tým: pavla.hubalkova@ruk.cuni.cz, +420 604 595 479 martin.rychlik@ruk.cuni.cz, +420 724 913 916 Tisková zpráva ke stažení ZDE [ URL "UK-13125-version1-tz_uk_scicomm.docx"]