Opatření rektora č. 19/2024 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Příspěvky ze sociálního fondu a z dalších zdrojů na benefity pro zaměstn K provedení: Čl. 21 Pravidel hospodaření Univerzity Karlovy, v platném znění Gestor: Ekonomický, personální a mzdový odbor RUK Účinnost: 1. května 2024 ****************************************************************************************** * Příspěvky ze sociálního fondu a z dalších zdrojů na benefity pro zaměstnance Univerzity ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Čl. 1 Úvodní ustanovení ****************************************************************************************** Tímto opatřením se v souladu s čl. 21 Pravidel hospodaření Univerzity Karlovy, v platném z „Pravidla hospodaření UK“), stanoví podmínky pro přiznávání příspěvků ze sociálního fondu Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“). ****************************************************************************************** * Čl. 2 Příspěvek na penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, dlouhodobý investi soukromé životní pojištění ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanec univerzity, a.který je v pracovním poměru vůči univerzitě, a zároveň b.jehož výše pracovního úvazku vůči univerzitě v rámci zařazení na dané součásti univerz nejméně tři roky činila 1,0, a zároveň c.který v běžném kalendářním roce neuplatňuje nárok na příspěvek podle tohoto článku na jiné součásti univerzity, má na dané součásti univerzity nárok na příspěvek ze sociálního fondu ve výši 500 Kč za měsíc, maximálně však ve výši vlastního příspěvku zaměstnance, na penzijní připojištění, penzijní spoření, dlouhodobý investiční produkt nebo soukromé životní pojištění. 2.Splnění podmínky podle odstavce 1 písm. c) se prokazuje čestným prohlášení zaměstnance. 3.U zaměstnanců, kteří nastupují zpět do práce po mateřské či rodičovské dovolené a před z mateřské či rodičovské dovolené splňovali podmínky podle odstavce 1 písm. b), se splnění odstavce 1 písm. b) nevyžaduje po dobu dvou let ode dne opětovného zahájení výkonu práce 4.Příspěvek podle odstavce 1 se vyplácí pravidelně měsíčně. 5.Termín a způsob podávání žádostí o příspěvek stanoví opatření děkana nebo ředitele další kvestora. 6.Ustanovením odstavce 1 není dotčena možnost opatřením podle odstavce 5 stanovit, že se z odstavce 1 vyplácí příspěvek vyšší než částka uvedená v odstavci 1 nebo že se příspěvky dalším zaměstnancům zařazeným na dané součásti splňujícím podmínku podle odstavce 1 písm 7.Příspěvek podle odstavce 1 se nevyplácí počínaje druhým kalendářním měsícem, který násle bylo zaměstnanci poskytnuto neplacené volno v délce přesahující 31 den. Příspěvek podle rovněž nevyplácí počínaje čtvrtým měsícem, pokud je zaměstnanec v pracovní neschopnosti kalendářní měsíce. ****************************************************************************************** * Čl. 3 Příspěvek na úroky z úvěru na bytové potřeby ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci univerzity, a.který je v pracovním poměru vůči univerzitě, a zároveň b.jehož výše pracovního úvazku vůči univerzitě v rámci zařazení na dané součásti univerz nejméně tři roky činila 1,0, a zároveň c.který prokáže, že v loňském kalendářním roce zaplatil v rámci zdaňovacího období úroky rozhodné pro stanovení základu daně podle § 15 odst. 3 a 4 zákona č. 586/1992 Sb., o d ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), ve výši nejméně 1 0 odpočet těchto úroků uplatnil zaměstnanec nebo jeho manžel(ka) a s tím, že bytovou pot pro účely tohoto opatření rozumí výhradně bytová potřeba související s vlastním trvalý zaměstnance uvedená v § 4b odst. 1 písm. a), c) až h) zákona o daních z příjmů, a záro d.který v běžném kalendářním roce neuplatňuje nárok na příspěvek podle tohoto článku na jiné součásti univerzity, může být na dané součásti univerzity přiznán nárok na příspěvek ze sociálního fondu ve v uplatněného odpočtu zaplacených úroků, nejvýše však 10 000 Kč v běžném kalendářním roce, opatření děkana nebo ředitele další součásti, příp. kvestora. 2.Splnění podmínky podle odstavce 1 písm. c) se prokazuje způsobem stanoveným v § 38l odst zákona o daních z příjmů a potvrzením dokládajícím uplatnění odpočtu úroků. 3.Splnění podmínky podle odstavce 1 písm. d) se prokazuje čestným prohlášení zaměstnance. 4.U zaměstnanců, kteří nastupují zpět do práce po mateřské či rodičovské dovolené a před z mateřské či rodičovské dovolené splňovali podmínky podle odstavce 1 písm. b), se splnění odstavce 1 písm. b) nevyžaduje po dobu dvou let ode dne opětovného zahájení výkonu práce 5.Příspěvek podle odstavce 1 se v běžném kalendářním roce vyplácí jednorázově. 6.Termín a způsob podávání žádostí o příspěvek, jakož i termín vyplácení příspěvku stanoví děkana nebo ředitele další součásti, příp. kvestora. Toto opatření se pro běžný kalendář nejpozději do 31. srpna, období pro podávání žádostí se stanoví v délce nejméně 45 dní a doplnění podkladů na základě výzvy se stanoví v délce nejméně 15 dnů. 7.Ustanovením odstavce 1 není dotčena možnost opatřením podle odstavce 1 a 6 stanovit, že podle odstavce 1 vyplácí příspěvek vyšší než částka uvedená v odstavci 1, nejvýše však 6 odpočtu zaplacených úroků, nebo že se příspěvky vyplácejí i dalším zaměstnancům zařazený součásti splňujícím podmínky podle odstavce 1 písm. c) a d). 8.Děkan nebo ředitel další součásti, příp. kvestor může svým opatřením vyhlásit i předběžn žádostí o příspěvek za účelem propočtu stanovení podmínek podle odstavce 7 a její termín takové registrace je pouze závazné uvedení výše předpokládané žádosti o příspěvek, potvr podle odstavců 2 a 3 nelze vyžadovat. Období pro předběžnou registraci se stanoví v délc dní. V tomto opatření může být též stanoveno, že předběžná registrace je podmínkou pro m podat žádost o příspěvek v běžném kalendářním roce. ****************************************************************************************** * Čl. 4 Příspěvek na úroky z účelového úvěru na potřeby související s bytovými potřebami ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci univerzity, a.který je v pracovním poměru vůči univerzitě, a zároveň b.jehož výše pracovního úvazku vůči univerzitě v rámci zařazení na dané součásti univerz nejméně tři roky činila 1,0, a zároveň c.který prokáže, že v loňském kalendářním roce zaplatil úroky z účelového úvěru na potře bytovými potřebami ve výši nejméně 1 000 Kč, a zároveň d.který v běžném kalendářním roce neuplatňuje nárok na příspěvek podle tohoto článku na jiné součásti univerzity, může být na dané součásti univerzity přiznán nárok na příspěvek ze sociálního fondu ve v zaplacených úroků z tohoto úvěru, nejvýše však 10 000 Kč v běžném kalendářním roce, stan opatření děkana nebo ředitele další součásti, příp. kvestora. 2.Účelovým úvěrem se rozumí úvěr poskytnutý zaměstnanci univerzity bankou, pobočkou zahran stavební spořitelnou, u kterého lze na základě smlouvy o poskytnutí úvěru doložit, že úv a.pořízení, výstavbu, rekonstrukci nebo modernizaci bytu či rodinného domu, včetně souvi pozemku, nebo b.pořízení vybavení nebo zařízení domácnosti, nebo c.úhradu za převod členských práv a povinností v družstvu, nebo za převod podílu v právn stane-li se účastník nájemcem bytu, popřípadě bude-li mít jiné právo užívání bytu v by rodinném domě ve vlastnictví právnické osoby, které se převod členských práv a povinno podílu týká, nebo d.na vypořádání závazků mezi občany souvisejícími s bytovými potřebami. 3.Splnění podmínky podle odstavce 1 písm. d) se prokazuje čestným prohlášení zaměstnance. 4.U zaměstnanců, kteří nastupují zpět do práce po mateřské či rodičovské dovolené a před z mateřské či rodičovské dovolené splňovali podmínky podle odstavce 1 písm. b), se splnění odstavce 1 písm. b) nevyžaduje po dobu dvou let ode dne opětovného zahájení výkonu práce 5.Příspěvek podle odstavce 1 se v běžném kalendářním roce vyplácí jednorázově. 6.Termín a způsob podávání žádostí o příspěvek, jakož i termín vyplácení příspěvku stanoví děkana nebo ředitele další součásti, příp. kvestora. Toto opatření se pro běžný kalendář nejpozději do 31. srpna, období pro podávání žádostí se stanoví v délce nejméně 45 dní a doplnění podkladů na základě výzvy se stanoví v délce nejméně 15 dnů. 7.Ustanovením odstavce 1 není dotčena možnost opatřením podle odstavce 1 a 6 stanovit, že podle odstavce 1 vyplácí příspěvek vyšší než částka uvedená v odstavci 1, nejvýše však 4 úroků z účelového úvěru, nebo že se příspěvky vyplácejí i dalším zaměstnancům zařazeným splňujícím podmínky podle odstavce 1 písm. c) a d). 8.Děkan nebo ředitel další součásti, příp. kvestor může svým opatřením vyhlásit i předběžn žádostí o příspěvek za účelem propočtu stanovení podmínek podle odstavce 7 a její termín takové registrace je pouze závazné uvedení výše předpokládané žádosti o příspěvek, potvr podle odstavců 2 a 3 nelze vyžadovat. Období pro předběžnou registraci se stanoví v délc dní. V tomto opatření může být též stanoveno, že předběžná registrace je podmínkou pro m podat žádost o příspěvek v běžném kalendářním roce. ****************************************************************************************** * Čl. 5 Nenávratná finanční výpomoc ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci univerzity může být na bytové účely, včetně vybavení bytu nebo rodinného dom souvislosti s překlenutím jeho mimořádně obtížných poměrů v důsledku živelní pohromy, ek průmyslové havárie poskytnut jako nenávratná finanční výpomoc příspěvek ze sociálního fo 000 Kč. 2.Zaměstnanci univerzity může být v akutní, zvláštního zřetele hodné tíživé sociální situa dostal bez vlastního přičinění, poskytnut jako nenávratná finanční výpomoc příspěvek ze do výše 100 000 Kč. 3.Žádost o poskytnutí příspěvku podává zaměstnanec na součásti univerzity, na které je zař rozhoduje děkan nebo ředitel další součásti anebo osoba pověřená rektorem, a to zpravidl ode dne doručení žádosti se všemi náležitostmi dokumentujícími důvod uváděný v žádosti, doplnění podkladů na základě výzvy; žádost se též zašle k vyjádření příslušné odborové o 4.O příspěvek podle odstavce 1 nebo 2 nelze ze stejného důvodu žádat na více součástech un by došlo ke změně zařazení zaměstnance na jinou součást univerzity; příslušné čestné pro nedílnou součástí žádosti. ****************************************************************************************** * Čl. 6 Příspěvek na úhradu výdajů spojených s udržením nebo zlepšením zdravotního stavu ****************************************************************************************** 1.Příspěvek na udržení nebo zlepšení zdravotního stavu zaměstnance může být v běžném kalen zaměstnanci poskytnut pouze na jedné součásti univerzity; splnění této podmínky se zprav čestným prohlášením. 2.Příspěvek podle odstavce 1 se poskytuje nepeněžní formou, peněžní formou lze tento přísp ve zcela výjimečných případech. Celková výše tohoto příspěvku poskytnutého zaměstnanci n kalendářní rok přesáhnout 15 000 Kč. Nepeněžní formou se rozumí poskytnutí finanční úhra zdravotnickému zařízení nebo vybranému zařízení pro rehabilitaci zaměstnance. Peněžní fo poskytnutí finančního příspěvku přímo zaměstnanci. 3.Konkrétní výši příspěvku na udržení nebo zlepšení zdravotního stavu zaměstnance, podmínk tohoto příspěvku a další podrobnosti stanoví v souladu s právními předpisy, vnitřními př univerzity a tímto opatřením svým opatřením podle čl. 21 odst. 3 Pravidel hospodaření UK ředitel další součásti, příp. kvestor. Není-li takové opatření vydáno, příslušný příspěv příslušné fakultě nebo další součásti neposkytuje. 4.Při rozhodování o tom, zda na dané fakultě nebo další součásti bude poskytován příspěvek zlepšení zdravotního stavu zaměstnance, jakož i při stanovování výše příspěvku, je třeba možnostem dané fakulty nebo další součásti tak, aby nedošlo k ohrožení poskytování přísp 21 odst. 2 Pravidel hospodaření UK z dílčího sociálního fondu na dané fakultě nebo další ****************************************************************************************** * Čl. 7 Příspěvek na stravování ve stravovacím zařízení univerzity ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci univerzity, a.který je v pracovním poměru vůči univerzitě a zároveň b.odpracuje za směnu na dané součásti alespoň 4 hodiny nepřetržité práce, lze na dané součásti univerzity poskytnout příspěvek univerzity na stravování ze sociáln čl. 21 odst. 3 písm. c) Pravidel hospodaření UK. 2.Stravovacím zařízení univerzity se rozumí stravovací zařízení univerzity provozované uni stravovací zařízení univerzity provozované prostřednictvím jiných subjektů. 3.Příspěvek na stravování ve stravovacím zařízení univerzity lze poskytnout až do výše cel 4.Příspěvek podle odstavce 1 hradí za zaměstnance fakulta nebo další součást univerzity to zařízení univerzity, ve kterém se zaměstnanec stravuje, a to maximálně do výše počtu jíd zaměstnanec odebral v souladu s tímto opatřením. ****************************************************************************************** * Čl. 8 Příspěvek na stravování v cizím stravovacím zařízení prostřednictvím poukázek na s stravenkového paušálu ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci univerzity, a.který je v pracovním poměru vůči univerzitě a zároveň b.odpracuje za směnu na dané součásti alespoň 4 hodiny nepřetržité práce a současně mu v nevznikl nárok na stravné podle ustanovení § 163 nebo § 170 zákona č. 262/2006 Sb., zá znění pozdějších předpisů, lze na dané součásti univerzity poskytnout příspěvek univerzity na stravování ze sociáln čl. 21 odst. 3 písm. d) Pravidel hospodaření UK. 2.Výše příspěvku nesmí být vyšší, než činí hodnota 70 % stravného vymezeného v § 163 odst. zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a současně nesmí bý činí hodnota 40 % stravného vymezeného v § 163 odst. 1 písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů. 3.Příspěvek na stravování v cizím stravovacím zařízení prostřednictvím poukázek na stravov stravenkového paušálu hradí za zaměstnance fakulta nebo další součást univerzity. ****************************************************************************************** * Čl. 9 Společná ustanovení o příspěvku na stravování ****************************************************************************************** 1.Při směně nepřesahující deset a půl hodiny nemůže být zaměstnanci univerzity poskytnut v dne vícenásobný příspěvek na stravování podle čl. 7 nebo podle čl. 8 tohoto opatření, an současně podle čl. 7 a čl. 8 tohoto opatření. 2.Při směně přesahující deset a půl hodiny má zaměstnanec nárok na další příspěvek univerz stravování ze sociálního fondu, a to buď podle čl. 7 nebo čl. 8 tohoto opatření. 3.Konkrétní výši příspěvku na stravování ve stravovacím zařízení univerzity, v cizím strav prostřednictvím poukázek nebo stravenkového paušálu a další podrobnosti stanoví v soulad předpisy, vnitřními předpisy univerzity a tímto opatřením svým opatřením děkan fakulty, součásti, příp. kvestor. Není-li takové opatření vydáno, příspěvek na stravování se na p nebo další součásti neposkytuje. 4.Při rozhodování o tom, zda na dané fakultě nebo další součásti bude poskytován příspěvek jakož i při stanovování výše tohoto příspěvku podle čl. 7 a čl. 8 tohoto opatření, je tř k možnostem dané fakulty nebo další součásti tak, aby nedošlo k ohrožení poskytování pří čl. 21 odst. 2 Pravidel hospodaření UK z dílčího sociálního fondu na dané fakultě nebo d Příspěvek podle čl. 7 a 8 tohoto opatření může být plně nebo částečně hrazen i z jiných sociálního fondu, rozhodne-li tak děkan fakulty, ředitel další součásti nebo kvestor. 5.Při stanovení výše příspěvku podle čl. 7 a čl. 8 tohoto opatření je třeba přihlédnout k oblasti daní z příjmů. ****************************************************************************************** * Čl. 10 Příspěvek na školkovné ****************************************************************************************** 1.Zaměstnanci univerzity, a.který je v pracovním poměru vůči univerzitě a zároveň b.jehož výše pracovního úvazku vůči univerzitě v rámci zařazení na dané součásti univerz 0,5 lze na dané součásti univerzity poskytnout příspěvek na částečné krytí úplaty za předško mateřské škole podle § 123 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, v jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo v dětské skupině po č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně související znění pozdějších předpisů, (dále jen „příspěvek na školkovné“) ze sociálního fondu. 2.U zaměstnanců, kteří nastupují zpět do práce po mateřské či rodičovské dovolené, se spln podle odstavce 1 písm. b) nevyžaduje po dobu dvou let ode dne opětovného zahájení výkonu 3.Příspěvek na školkovné nelze poskytnout na předškolní vzdělávání dítěte ve školním roce, začátku dítě dovršilo pěti let (tzv. povinné předškolní vzdělávání). 4.Příspěvek na školkovné téhož dítěte může být v běžném kalendářním roce poskytnut pouze n univerzity; splnění této podmínky se zpravidla prokazuje čestným prohlášením. 5.Příspěvek na školkovné se poskytuje nepeněžní formou, peněžní formou lze tento příspěvek zcela výjimečných případech. Celková výše příspěvku na školkovné poskytnutého zaměstnanc vzdělávání jednoho dítěte nesmí za kalendářní rok přesáhnout 25 000 Kč. Nepeněžní formou poskytnutí finanční úhrady přímo předškolnímu zařízení. Peněžní formou se rozumí poskytn příspěvku přímo zaměstnanci. 6.Příspěvek na školkovné lze poskytnout až do výše 50 % celkové úplaty předškolní vzdělává rok. 7.V případě, že jsou oba rodiče, kteří se starají o dítě, nebo jiné osoby, které se staraj druh/družka, prarodiče dítěte, popř. pěstouni), zaměstnanci univerzity, přísluší příspěv pouze jednomu z nich. 8.Konkrétní výši příspěvku na školkovné, podmínky přiznávání tohoto příspěvku a další podr v souladu s právními předpisy, vnitřními předpisy univerzity a tímto opatřením svým opat 21 odst. 3 Pravidel hospodaření UK děkan fakulty, ředitel další součásti, příp. kvestor. tohoto opatření by měla být zohledněna sociální situace rodiny zaměstnance. Není-li tako vydáno, příslušný příspěvek se na příslušné fakultě nebo další součásti neposkytuje. 9.Při rozhodování o tom, zda na dané fakultě nebo další součásti bude poskytován příspěvek jakož i při stanovování výše příspěvku, je třeba přihlédnout k možnostem dané fakulty ne součásti tak, aby nedošlo k ohrožení poskytování příspěvků podle čl. 21 odst. 2 Pravidel z dílčího sociálního fondu na dané fakultě nebo další součásti. 10Při stanovení výše příspěvku na školkovné je třeba přihlédnout k důsledkům v oblasti dan ****************************************************************************************** * Čl. 11 Přechodná a závěrečná ustanovení ****************************************************************************************** 1.Příspěvky ze sociálního fondu, které uplatnil zaměstnanec v rozporu s podmínkami pro jej zaměstnanec bezprostředně vrátit. Způsob a termín pro vrácení stanoví děkan fakulty, řed součásti, příp. kvestor. 2.Zrušuje se opatření rektora č. 8/2022, Příspěvky ze sociálního fondu. 3.Návrh tohoto opatření byl v souladu s ustanovením § 287 odst. 2 písm. g) zákona č. 262/2 práce, ve znění pozdějších předpisů, projednán s odborovou organizací dne 13. 3. 2024. 4.Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dnem nabytí účinnosti změny hospodaření UK, která byla schválena Akademickým senátem univerzity dne 22. března 2024. Praze dne 25. dubna 2024 .pdf ke stažení [ URL "UK-13604-version1-or___19_2024___prispevky_ze_socialniho_fondu.pdf" .doc ke stažení [ URL "UK-13604-version1-or___19_2024___prispevky_ze_socialniho_fondu.doc"