Zápis ze zasedání Komise pro IT AS UK ze dne 24. dubna 2024 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Přítomni: RNDr. Andrej Farkaš (MFF), PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D. (FaF), Karel Mikulčá Vala (3.LF), prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. (1.LF) Hosté: Ing. Marek Kalika, Ph.D. (ÚVT), Mgr. Ing. Tereza Kůstková (RUK), prof. RNDr. Tomáš (KR), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (RUK), doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D. (KR) ****************************************************************************************** * Program: ****************************************************************************************** 1.Schválení programu a zápisu z minulého zasedání 2.Vývoj zavedení jednotných studentských emailů 3.Update k M365 4.Postup v realizaci nového SIS 5.Celkový analýza webu cuni.cz 6.Různé ****************************************************************************************** * 1. Schválení programu a zápisu z minulého zasedání ****************************************************************************************** Předseda komise dr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise. Dr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky navrženému programu zasedání nikdo nevznesl. Dr. Farkaš se dále dotázal, zda má někdo připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro IT AS 22. března 2024. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem. ****************************************************************************************** * 2. Vývoj zavedení jednotných studentských emailů ****************************************************************************************** Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod s tím, že Komise pro IT AS UK obdržela m RKR, který popisuje aktuální stav v oblasti zavádění studentských aliasů. Předal slovo pro představení tohoto materiálu. Prof. Skopal uvedl, že materiál představuje technické zavedení aliasů. Již dlouho mají stu adresy ve tvaru UKČO@cuni.cz [ URL "mailto:UKČO@cuni.cz"] . Od 1. března k tomu přibyly al do těch samých schránek. Technicky se změnil alias, jinak jsou schránky použitelné již dlo nepropagují se. Na RKR byla tato problematika prezentována s tím záměrem, aby děkani řekli aby se tyto emaily začaly používat při komunikaci se studenty na dané fakultě. Způsoby řeš fakultami jsou různé, některé fakulty byly přesunuty do centrálního tenantu, jiné jsou tep a některé do něj nechtějí vůbec. Následný postup by měl být tedy rozdělen po jednotlivých spolupráci s ÚKUK by se měla dělat osvěta. Také by vedení UK dalo rádo dohromady nadstavbo řešení, které by komunikaci se studenty vyřešilo koncepčně. Nadstavba by měla garantovat j komunikace, její součástí by měl být i adresář studentů. Tato přidaná hodnota poskytne fak přehled o tom, s kým vlastně vede korespondenci. Stejně tak by mezi sebou měli být díky to komunikovat studenti. Dále by bylo dobré, aby tyto emaily byly systémově zaneseny do SIS. SIS uvedeny tři typy adres, jedna uchazečská, jedna studijní a jedna osobní. Cílem by bylo těchto několika studijních adres stala jedna adresa daného studenta. Je otázka, zda by tot upřednostňovaly, a jaká všechna nastavení umožnit uvnitř daných schránek. Dr. Farkaš se dotázal, kolik by stálo zvětšení velikosti schránek. Ing. Kalika uvedl, že o nové podmínky, do té doby to UK nebude stát skoro nic. S novou smlouvou se bude hranice pr pohybovat okolo 100 TB. Pružnost změn některých specifických okrajových podmínek je bohuže občas jsou podmínky výhodné, občas méně. Prof. Skopal doplnil, že zmíněných 100 TB není pr maily, ale pro všechno včetně one-drive. Toto úložiště nelze rozdělit, resp. nelze z něj v TB na e-maily. Je to sdílená kvóta a je otázka, jak moc se naplní. Dr. Farkaš uvedl, že další důležitá věc je, jak se to bude otázka jednotných studentských prezentovat, a jak jí budou komunikovat děkani. Při nastavení přeposílání není garantováno projde přes spamový filtr, ale to už je problém daného studenta či zaměstnance. Vyvstává a bude možné si přes zabezpečený protokol standartně přidat danou schránku do jiného klienta uvedl, že ano. U přeposílání hrozí riziko, že celá adresa se může dostat na black list, co který není jednoduché vyřešit. Dr. Farkaš uvedl, že je třeba tento problém vysvětlit včetn možností a připravit příslušné návody. Vala uvedl, že by dle jeho názoru bylo nejlepší, aby se komunikovalo výhradně z příslušné přeposílání. Prof. Skopal uvedl, že jsou dva druhy přeposílání, oba by teoreticky mohly jí ale pravděpodobně jen u studentů. U zaměstnanců je nutné osobní schránku zachovat, jelikož komunikace z pracovněprávního hlediska nemůže probíhat přes pracovní adresu. Ing. Kalika d student může v některých případech učinit volbu, zda chce komunikovat prostřednictvím své adresy. Zároveň jsou agendy, u kterých by na vyžádání studenta měla komunikace probíhat tí si vybere. Dr. Farkaš uvedl, že plošné nastavení by mělo být stanoveno jednotně od určitéh bude stanoven opatřením rektora. Mikulčák uvedl, že v současné době, když chce student využít schránku s novým aliasem, při ní přes outlook. Zároveň je emailový klient i v SIS, který se však příliš nevyužívá. Kdyby veden jako přístupové místo do schránky, vyřešilo by to problém s identifikací. Ing. Kalik by se dosáhlo stavu, který je zde popsán, bude to ve finále jednodušší udělat mimo SIS. Vala se dotázal, zda hrozí, že bude studentovi přiřazena i fakultní adresa. Prof. Skopal u bude fakulta chtít, tak ano. Dr. Farkaš doplnil, že duplicita se týká fakult, které nejsou tenantu. ****************************************************************************************** * 3. Update k M365 ****************************************************************************************** Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo prof. Skopalovi. Prof. Skopal uvedl, že v materiálu je obsažen stav zapojení fakult do M365 a harmonogram d Na konci dokumentu jsou popsané i možnosti, co s tím dál dělat, na což navazují různé faku protože různé fakulty jsou v různé fázi migrace do centrálního tenantu a v různé fázi stav vlastních aplikací. V dnešní době UK platí A3 licence, ale používá jen málo aplikací, což vidí a chtěli by je využívat naplno. Materiál popisuje současný stav, dále je třeba se na bavit s fakultami, co by si od toho přály. Bylo by dobré posbírat příklady dobré praxe. Dr. Farkaš se dotázal, co v materiálu znamená poznámka „pouze MS Teams a Share Point“. Pro že to znamená, že emaily si daná fakulta řeší bokem. Dr. Farkaš uvedl, že ho překvapilo, jak velké množství součástí spadajících pod RUK není v prostředí, resp. v něm není plně. Týká se to např. CPPT nebo ÚJOP. Prof. Skopal uvedl, že prostředí bylo na součásti zavedeno na dobrovolné bázi. Před rokem, kdy šla na součásti př ještě doznívaly porodní bolesti z přesunu RUK. Nyní by se mohlo udělat další kolečko. ****************************************************************************************** * 4. Postup v realizaci nového SIS ****************************************************************************************** Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo prof. Skopalovi. Prof. Skopal uvedl, že předložený materiál se věnuje několika rovinám, a to rozvoji, provo SIS a paralelně soutěžení nových modulů. SIS 3 a 4 se musí rozvíjet ještě několik let, v t byl připraven dodatek smlouvy, který obsahuje paušál, ze kterého se vyřizují staré požadav se modifikuje systém komunikace těchto požadavků, který se nově používá v jiném režimu, ny požadavky dozoruje kolega Peterek a kontroluje jejich rozsah. Vzhledem k tomu, že časem bu provozu moduly nového SIS, budou se muset komunikovat požadavky i na tyto nové moduly. Pro helpdesk a postupně do něj budou přesunuty i staré požadavky. Helpdesk bude fungovat jako s dodavateli. Co se týče stavu vývoje nových modulů, ty musí být dokončeny do konce června NPO. Dr. Farkaš se dotázal, jaký je postup v přípravě mobilní aplikace. Ing. Kalika uvedl, že a kterou se v současné chvíli zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se bude rušit. No by se měla vejít do 2 mil. Kč a bude vázána na termín plnění NPO. ****************************************************************************************** * 5. Celková analýza webu cuni.cz ****************************************************************************************** Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo doc. Vlachovi. Doc. Vlach uvedl, že jde o dosud nejširší analýzu webu, která má být výchozím bodem pro da rozhodnutí, co udělat s webem cuni.cz a jakým dalším směrem vykročit. Web potřebuje reform řádu, o nutnostech změn se hovoří už přes deset let. OVV ve spolupráci s ÚVT a s vidinou p NPO vypracovalo plán krizového řešení. KR se shodlo, že bude hledat způsob financování. K proběhla schůzka s fakultními proděkany pro PR, ze které vyplynulo, že několik fakult zvaž od stávajícího redakčního systému a měly by zájem začít kooperovat na centrálním redakčním systémem DG Client nyní pracuje 7 fakult a 4 další fakulty přemýšlí, co se svými redakčním by vhodné této situace využít. Ing. Kůstková uvedla, že se mimo jiné zjistilo, že nebylo přesně zmapováno, co která fakul redakční systém a kolik je to stojí. Za tímto účelem byl vytvořen dotazník, který bude roz Dále z analýzy vyplynulo, že pro organizaci jako je UK nedává smysl přecházet na jednoduch systémy, které jsou závislé na jiném dodavateli. Pokud by se rozhodlo, že DG Client není v být vytvořen nový systém, který bude UK vlastnit. Prof. Skopal uvedl, že daleko větší problém než problém volby redakčního systému, je uvědo všemu má web vůbec sloužit. Je to podobný problém, jako se SIS. Je třeba mít produktového nastřelí mentální architekturu systému, a až následně lze hovořit o technických prostředcí redakční systém nic nevyřeší. Dr. Farkaš uvedl, že z materiálu vyplývá, že není jasné zadání toho, jak má web vypadat a má dělat. Bylo vhodné, aby na analýzu navázaly nějaké následné kroky a harmonogram toho, j implementované. Ing. Kalika uvedl, že na mnoha univerzitách jsou zdrojem financování těcht To znamená, že musí být někdo, kdo pro ně připravuje progam a oslovuje je. To by mělo prob Prof. Skopal uvedl, že pokud by byl zájem udělat to pořádně, musel by se zaměstnat a zapla kteří by vymysleli koncepci a pak říkali IT specialistům, co a jak udělat. Usnesení: „Komise pro IT AS UK bere na vědomí Celkovou analýzu univerzitního systému pro správu webo žádá vedení UK o rozpracování dalších kroků, které by vedly k vyřešení problémů popsaných Komise pro IT AS UK by uvítala přípravu celkové koncepce webu včetně harmonogramu implemen říjnu 2024.“ 4 pro – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno ****************************************************************************************** * 6. Různé ****************************************************************************************** Doc. Vlach informoval, že se podařilo získat doménu uk.cz. Mikulčák poznamenal, že doména a bylo by dobré, aby se alespoň přesměrovala na cuni.cz. Předseda komise dr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil. Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK Schválil: RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK