Univerzita Karlova je aktivní na cestě k udržitelnosti a drží si své místo ve světov ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** English see below Praha, 12. 6. 2024 – Udržitelný rozvoj na Univerzitě Karlově (UK) je strategicky i obsahov téma. Univerzita podporuje konkrétní udržitelné projekty, které zlepšují prostředí na univ mimo ni. Současně si dle dnes vydaného světového žebříčku Times Higher Education Universit stabilně drží také unikátní postavení mezi světovými univerzitami, které o udržitelný rozv usilují. Univerzita Karlova prohlubuje udržitelnost v celé její škále zahrnující, ať enviromentální ekonomické aspekty. UK přijala svou vlastní Strategii udržitelného rozvoje Univerzity Karl udržitelnosti 2030 [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-85-version1-strategie_udrzitelneho_r jejímž hlavním cílem je udržitelné fungování s odpovědným přístupem ke svému provozu, ale tvůrčím činnostem. Doménami, v nichž univerzita v porovnání s organizacemi obdobného chara vyniká, je především udržitelné stravování a odpovědné nakupování. Vedle bezpočtu různorod přednášek a workshopů zprostředkovává téma udržitelnosti na UK zejména podcast Udržitelná "https://sustain.cuni.cz/SUS-116.html"] či soutěž na podporu udržitelného rozvoje UK. [ UR sustain.cuni.cz/SUS-90.html"]   Konkrétní udržitelné studentské projekty   Aktivní studentky a studenti Univerzity Karlovy v soutěži Podpora udržitelného rozvoje na i drobné změny mohou přispět k lepšímu světu kolem nás. Ve druhém ročníku grantové výzvy j podpořila účelovým stipendiem hned několik.Jedním z nich je například vznik komunitní zahr Lékařské fakulty v Plzni UK. Péče o okrasné rostliny i bylinky studující všech ročníků i z propojí na neformálním místě, kde mohou pečovat o zeleň, odpočívat a předávat si zkušenost „zelené studovně“. Komunitní zahrada vznikne studentskou aktivitou také na dvoře Pedagogic a rozšíření se dočká i stávající permakulturní zahrada Hofmanka. U budovy Fakulty humanitn přibyde zahradní domek pro členy včelařského spolku a brigádníky, kteří zde letos očekávaj medu z vloni instalovaných úlů. Protože nejde pouze o udržitelnost v oblasti životního prostředí, ale také udržitelnost so ocenila také projekty zaměřené na tuto oblast. Tým studujících Filozofické fakulty UK získ pořádání letošního ročníku filmového festivalu Zlatý Voči, který povede dle pravidel „gree Na Husitské teologické fakultě UK bude zřízena místnost pro trávení volného času a pořádán workshopů. Studující ji vybaví vlastnoručně zrenovovaným nábytkem původně určeným k vyhoze získal také projekt cirkulace věcí, které mohou sloužit dál – tzv. SWAP. Na Fakultě humani tak vznikne výměník našatstvo a ve sdílené studentské kuchyňce bude jasně označeno vše, co ke sdílení (čaje, káva, nádobí). Studenti kuchyňky a studující zde uspořádají workshopy na „re-use“. Vzdělávání dětí v oblasti zdravého životního stylu, zejména s ohledem na udržite bude díky podpoře ze soutěže věnovat studentka z Fakulty tělesné výchovy a sportu UK. Univerzita v mezinárodním srovnání naplňování Cílů udržitelného rozvoje Příležitost sledovat, jak si v udržitelnosti Univerzita Karlova stojí v porovnání s ostatn školami nabízí mezinárodní žebříček Times Higher Education University Impact Rankings, jeh dnes zveřejněny. „Mezi téměř dvěma tisíci školami se Univerzita Karlova celkově umístila n je tedy v oblasti udržitelného rozvoje mezi třemi sty nejlepšími univerzitami na světě. Tu obhájila i přes nárůst dalších 400 hodnocených univerzit oproti předchozímu roku. Na udrži univerzity stále pracujeme. Osobně považuji udržitelnost za neodmyslitelnou součást, na kt budoucna musíme zaměřovat,“ podtrhla výsledky celosvětového hodnocení rektorka Univerzity Králíčková. Univerzita se žebříčku Times Higher Education University Impact Rankings zapojila celkem d hodnocených cílů (ty, kde si Univerzita vedla nejlépe jsou uvedeny ve výčtu níže). Nejlepš dosáhla ve dvou cílech – Zdraví a kvalitní život a Mír, spravedlnost a silné instituce, kd sto nejlépe hodnocených vysokých škol na světě. Jedním z dalších cílů, kde se UK umístila místech mezi dvě stě nejlepšími, je například cíl Méně nerovností. V cíli Zdraví a kvalitn UK skvělého výsledku díky kvalitnímu výzkumu v oblasti lidského zdraví a nemocí, ale i poč absolventů v lékařských a zdravotnických oborech či podpoře zdraví vlastních zaměstnankyň studujících. Univerzita dosahuje skvělé příčky žebříčku těží také díky řadě výzkumných projektů, které například v Centru pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Odborníci a odbornic například tématy udržitelného lesnictví, budoucím zdravotním rizikům spojeným s vybranými pobřežních vodách či posilováním globální solidarity. Na Přírodovědecké fakultě UK zase vě zkoumají například roli jednobuněčných řas v ekosystému, regulaci růstu rostlin či nové ty jedno atomárních katalyzátorů. Univerzita Karlova je v letošním žebříčku celkově nejlépe hodnocenou českou vysokou školou Více k cílům žebříčku Times Higher Education University Impact, v nichž byla UK hodnocena Zdraví a kvalitní život Hodnocené oblasti: výzkum v oblasti lidského zdraví a nemocí, absolventky a absolventi v l zdravotnických oborech, místní, národní a mezinárodní spolupráce s institucemi zabývajícím programy a dobrovolnické aktivity pro širokou veřejnost přispívající ke zdravému a kvalitn dostupnost univerzitních sportovišť pro veřejnost a podpora zdraví zaměstnankyň a zaměstna univerzity. Kvalitní vzdělávání Hodnocené oblasti: výzkumu v oblasti vzdělávání, podíl studujících, jejichž rodiče nevystu školu, podíl absolventek a absolventů učitelských studijních programů, kteří jsou oprávněn základních školách, veřejná dostupnost vzdělávacích zdrojů (přednášky, výukové materiály, knihovny), pořádání vzdělávacích akcí, nabídka programů profesně orientovaného celoživotní uskutečňování komunitního vzdělávání pro veřejnost. Méně nerovností Hodnocené oblasti: výzkum v oblasti snižování nerovností, podíl „prvogeneračních“ studujíc jejichž rodiče nevystudovali vysokou školu, podíl studujících z rozvojových zemí, kteří od obdrželi významnou finanční podporu pro své studium, podíl zdravotně znevýhodněných studuj zaměstnankyň a zaměstnanců, opatření proti diskriminaci a na vyrovnávání příležitostí (nap vysokoškolskému vzdělání, podpora znevýhodněných/minoritně zastoupených skupin, dostupnost Mír, spravedlnost a silné instituce Hodnocené oblasti: výzkum v předmětné oblasti, správa a řízení vysokých škol (například ga akademických svobod, zastoupení zaměstnankyň/zaměstnanců a studujících v akademickém senát v oblasti spolupráce se stakeholdery, politika v oblasti korupčního jednání, zveřejňování hospodaření), spolupráci s institucemi veřejné správy (poskytování expertíz, vzdělávání př veřejné správy, společný výzkum, poskytování neutrálního prostoru pro různé politické svět absolventů v oblasti práva a správy. Více o žebříčku najdete ZDE [ URL "https://www.timeshighereducation.com/impactrankings"] Tisková zpráva ke stažení zde. [ URL "UK-13736-version1-2024_06_12_tz_uk_udrzitelnost_fin. Univerzita Karlova · založena v roce 1348 · 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni) · 8 800 zaměstnankyň a zaměstnanců · 51 000 studentek a studentů · 8 000 absolventek a absolventů ročně · 16 000 účastnic a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání ročně · 86. místo v žebříčku QS World University Rankings: Europe 2024 ****************************************************************************************** * Charles University is active on the road to sustainability and maintains its place in th ****************************************************************************************** Prague, 12 June 2024 - Sustainable development is a strategic and substantive issue at Cha (CU). The university supports specific sustainable projects that improve the environment b campus. At the same time, according to the Times Higher Education University Impact Rankin today, it occupies a unique position among the world's universities that systematically pu development. Charles University is deepening sustainability in its full range, including environmental, social and economic aspects. The CU has adopted its own sustainable development strategy f Charles University: Towards Sustainability 2030 [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-85-vers strategie_udrzitelneho_rozvoje_uk.pdf"] , the main objective of which is to operate sustai a responsible approach to its business, educational and creative activities. The areas in University undoubtedly excels in comparison to its peers are sustainable catering and resp purchasing. In addition to a wide range of events, lectures and workshops, the Sustainable [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-116.html"] and the CU Sustainability Competition promot at CU [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-90.html"] .  Concrete sustainable student projects  The active students of Charles University in the competition Supporting Sustainable Develo University show that even small changes can contribute to a better world around us. In the the competition, the university supported several of them with a special grant. One of the is the creation of a community garden on the campus of the Medical Faculty in Pilsen. Cari plants and herbs will bring together students of all years and staff in an informal place can care for greenery, relax and share experiences in a kind of "green study room". A comm will also be created through student activity in the courtyard of the Faculty of Education University, and the existing Hofmanka permaculture garden will be expanded. A garden shed the Faculty of Humanities building for members of the beekeeping association and temporary expecting the first honey harvest from the hives installed last year. As well as environmental sustainability, the UK has also recognised projects that focus on sustainability. A team of students from the Faculty of Arts at Charles University has rece organise this year's Zlatý Voči Film Festival, which will be run according to the rules of room for leisure activities, seminars and workshops will be set up at the Hussite Theologi students will furnish it with their own refurbished furniture that was originally destined heap. A project to recycle reusable items, known as SWAP, was also supported. The CU Facul will create a clothes changer and the shared student kitchen will clearly label everything shared (tea, coffee, crockery). The kitchen and students will run workshops on sharing and to the support of the competition, a student from the Faculty of Physical Education and Sp University will educate children about healthy lifestyles, especially sustainable eating. University among the best in the world The university in an international comparison of sustainable development goals The international Times Higher Education University Impact Rankings, the results of which today, provide an opportunity to see how Charles University compares with other universiti sustainability. "Among nearly 2,000 schools, Charles University is ranked 201-300 overall, the top three hundred universities in the world for sustainability. Moreover, it has defen despite an increase of 400 other ranked universities compared to last year. We are still w sustainable development of the university. Personally, I consider sustainability to be an that we must continue to focus on in the future," said Milena Králíčková, Rector of Charle The university participated in the Times Higher Education University Impact Rankings in a ranked objectives (those in which the university performed best are listed below). The Uni best in two of the goals - Health and Quality of Life and Peace, Justice and Strong Instit was ranked among the top 100 universities in the world. One of the other goals where the U two hundred, for example, is the goal of reducing inequalities. In the Health and Quality CU scored highly for the quality of its research into human health and disease, the number medical and health-related fields, and the promotion of the health of its own staff and st The university also benefits from its high ranking thanks to a number of research projects the Centre for Environmental Issues at Charles University. Here, experts and specialists w such as sustainable forestry, future health risks associated with selected pathogens in co and strengthening global solidarity. At Charles University's Faculty of Natural Sciences, investigating the role of unicellular algae in the ecosystem, the regulation of plant grow of multifunctional single atom catalysts. Charles University is the top-ranked Czech university in this year's ranking. More about the ranking can be found HERE [ URL "https://www.timeshighereducation.com/impac More on the Times Higher Education University Impact ranking objectives in which the UK wa Good health and wellbeing The areas evaluated: research in the field of human health and disease; graduates in medic related fields; local, national and international cooperation with health-related institut and volunteer activities for the general public contributing to healthy and quality life; university sports facilities for the public; and health promotion for university staff and Quality education   Areas evaluated: educational research, proportion of students whose parents did not gradua college, proportion of graduates of teacher education programs who are eligible to teach i schools, public availability of educational resources (lectures, instructional materials, libraries), organization of educational events, offering of career-oriented lifelong learn implementation of community education for the public. Reduced inequalities   Areas assessed: research on reducing inequalities, proportion of 'first-generation' studen whose parents did not go to university, proportion of students from developing countries w significant financial support from the university for their studies, proportion of disable staff, measures against discrimination and to equalise opportunities (e.g. access to highe support for disadvantaged/minority groups, access to buildings). Peace, justice and strong institutions   Areas evaluated: research in the subject area, university governance (e.g. guarantee of ac representation of staff and students in the academic senate, policy on stakeholder engagem on corruption, disclosure of management data), collaboration with public institutions (pro expertise, training of public officials, joint research, providing a neutral space for dif worldviews), and the proportion of graduates in law and governance.