Univerzita Karlova a Elixír do škol podpoří výuku fyziky, chemie a digitálních tech ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** English below Praha, 15. 7. 2024 – Univerzita Karlova (UK) a zapsaný ústav Elixír do škol (EDŠ) podepsal spolupráci. Společně chtějí podpořit učitelky a učitele matematiky, fyziky, chemie, inform přírodovědných oborů, ukázat jim zajímavé cesty výuky, a tu zatraktivnit nejen jim, ale ta a žákům. Zejména na Pedagogické, ale i Přírodovědecké či Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity K pedagogika přírodovědných a technických oborů dlouholetou tradici. Studentky a studenti se budoucnu vtisknout znalosti těchto oborů do povědomí svých žaček a žáků a jak v nich probu zájem. Elixír do škol vytváří podmínky pro kolegiální vzdělávání učitelů, aby s odvahou pr výuku. Podporuje pedagogy ve zvědomování toho, proč, co a jak vyučují, ve sdílení a vzájem se měnit pohled společnosti na funkční výukové přístupy, formy a metody. Vzdělává tak odbo veřejnost včetně rodičů. Deklarace vzájemné spolupráce obou institucí tak je přirozenou ce zlepšování a obohacování výuky budoucích učitelek a učitelů. „Velmi si ceníme práce našich absolventek a absolventů, kteří se stávají vyučujícími a vel ovlivňují znalostní základy, ale často i směřování svých žáků a žaček. Oblast výuky přírod a technických předmětů považujeme za zásadní i s ohledem na celou naši společnost, rozvoj konkurenceschopnosti a budování znalostní ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou. Proto si to spolupráce s Elixírem do škol, který dokáže učitelky a učitele v jejich práci ještě více m vzdělávat,“ uvedla k podpisu memoranda rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková. foto: Michal Novotný, UK Elixír do škol umožní zaměstnancům a studentům univerzity aktivní zapojení do svých aktivi oblasti expertního poradenství, lektorské činnosti a ve spolupráci na obsahu a evaluaci ak také prostor pro vlastní prezentaci výukových programů pro učitelky a učitele matematiky, informatiky a dalších přírodovědných oborů, a to zejména programů zaměřených na aktivizují a popularizaci jednotlivých oborů. „Naší primární cílovou skupinou jsou učitelky a učitelé mateřských, základních i středních o to, aby se děti učily naplno a s radostí a učitelé společně se žáky zažívali v procesu u Věříme, že v oblasti výuky přírodovědných a technických předmětů k tomu může významně přis síť zdravě sebevědomých a motivovaných pedagogů, jejichž dovednosti, znalosti, kompetence zárukou smysluplné výuky. Velice si ceníme dlouholetého partnerství s Katedrou didaktiky f kterou i díky memorandu budeme dále rozvíjet a navazovat na ni partnerstvím nejen s Přírod Pedagogickou fakultou UK,“ řekla ke spolupráci s největší českou univerzitou ředitelka Eli Petra Prošková. Univerzita se v memorandu vedle společné podpory kvalitní výuky zavázala k poskytování pro aktivity Elixíru do škol, např. v prostorách výukového centra UK Didaktikon, a také ke spo celoživotního vzdělávání nebo pomoci prostřednictvím Dobrovolnického centra UK.  Tisková zpráva ke stažení zde. [ URL "UK-13811-version1-2024_07_15_tz_uk_elixir_memorandum Univerzita Karlova · založena v roce 1348 · 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni) · 8 800 zaměstnankyň a zaměstnanců · 51 000 studentek a studentů · 8 000 absolventek a absolventů ročně · 16 000 účastnic a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání ročně · 79. místo v žebříčku QS World University Rankings: Europe 2024 *========================================================================================= * CHARLES UNIVERSITY AND ELIXIR FOR SCHOOLS WILL SUPPORT THE TEACHING OF PHYSICS, CHEMISTR TECHNOLOGIES *========================================================================================= Prague, 15 July 2024 - Charles University (Charles University) and the registered institut for Schools (EYS) have signed a memorandum of cooperation. Together they want to support t mathematics, physics, chemistry, informatics and other scientific disciplines, show them i of teaching and make it more attractive not only for them but also for their students. Especially at the Faculty of Education, but also at the Faculty of Natural Sciences, Mathe Physics of Charles University, science and engineering education has a long tradition. Her how to impart knowledge in these fields to their future students and how to arouse their i fields. Elixir to Schools creates the conditions for collegiate teachers to courageously t own teaching. It supports educators in becoming more aware of why, what and how they teach and learning with each other, and seeks to change society's view of functional teaching ap and methods. It educates the professional and lay public, including parents. The declarati cooperation between the two institutions is therefore a natural way to further improve and education of future teachers. "We value the work of our graduates who become teachers and have a major impact on the kno often the direction of their students. We also consider the area of science and engineerin be crucial for our society as a whole, for developing its competitiveness and for building added knowledge-based economy. That is why we appreciate the cooperation with Elixir for S motivate and educate teachers in their work," said Milena Králíčková, Rector of Charles Un signing the memorandum. Photo: Michal Novotný, UK The Elixir for Schools will enable the University's staff and students to actively partici activities, especially in the areas of expert advice, lecturing and collaboration on the c evaluation of activities. It will also provide them with a space for self-presentation of programmes for teachers of mathematics, physics, chemistry, informatics and other scientif especially programmes focused on activating teaching methods and popularising specific dis "Our main target group is teachers of kindergarten, primary and secondary schools. We want learn fully and enjoyably, and for teachers and students to experience success in the lear We believe that a professional network of healthy, confident and motivated teachers can ma contribution to science and technology education, knowledge, skills and attitudes to meani We value our long-standing partnership with the Department of Physics Didactics at the Fac of Charles University, which we will continue to develop thanks to the memorandum, and we it by cooperating not only with the Faculty of Natural Sciences and the Faculty of Educati University," says Petra Prošková, Director of Elixir for Schools, about the cooperation wi Czech university. In the memorandum, the university has committed itself to providing space for Elixir to Sc activities, for example in the premises of the UK Didaktikon Learning Centre, as well as c field of lifelong learning or support through the UK Volunteer Centre.  Charles University · founded in 1348 · 17 faculties (14 in Prague, 2 in Hradec Králové and 1 in Pilsen) · 8 800 employees · 51 000 students · 8 000 graduates per year · 16 000 participants in lifelong learning courses per year · 79th place in the QS World University Rankings: Europe 2024