Zápis ze zasedání Komise pro IT AS UK ze dne 20. listopadu 2024 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Přítomni: Bc. Marek Boňko (FSV), prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), RNDr. Andrej Farkaš ( Šimůnek (MFF), Jonáš Vala (3.LF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT) Omluvena: Andrea Rashovska (1.LF) Hosté: prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. (prorektor UK), Ing. Marek Kalika, Ph.D. (ÚVT), Ond Ing. Jiří Valášek (ÚVT), doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D. (prorektor UK), Mgr. Ing. Tereza K Jakub Gogela (FF), Michal Briežnik (ÚVT) Program: 1.Zahájení 2.Znovuschválení zápisu ze dne 19.06.2024 po dalších došlých připomínkách A. Vohradské 3.Informace o krizovém řešení webu UK 4.Informace a další vývoj ve věci elektronické revalidace ISIC/Alive 5.Informace o pilotním zapojení fakult k jednotným e-mailům 6.Informace o napojení na centrální registry 7.Různé *========================================================================================= * 1. Zahájení *========================================================================================= Předseda komise dr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise. Dr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky navrženému programu zasedání nikdo nevznesl. *========================================================================================= * 2. Znovuschválení zápisu ze dne 19.06.2024 po dalších došlých připomínkách A. Vohradské *========================================================================================= Dr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise dne 19. června 2024. Připomínky nikdo nevznesl. Zápis schválen tichým souhlasem. *========================================================================================= * 3. Informace o krizovém řešení webu UK *========================================================================================= RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a připomněl, že během l byl prorektor Vlach pověřen přípravou krizového řešení webu UK. Cílem bylo vytvořit funkčn přehledné minimální řešení, které zjednoduší orientaci uživatelů, a přitom nebude vyžadova Prorektor Vlach informoval, že příprava návrhu začala okamžitě. V srpnu byl první návrh pr kolegiu rektorky, kde byly získány připomínky. Tyto podněty byly zapracovány a materiál bu předložen kolegiu rektorky k definitivnímu schválení. V rámci své prezentace uvedl, že vzn skupina a byla provedena analýza webů 50 nejlepších univerzit, zahrnující navigaci, obsah počet položek v menu apod. Z této rešerše byly vyvozeny závěry týkající se struktury hlavního webu, zajištění viditel prvků či zachování logiky stávající struktury v kontextu grafické vizualizace webu a soula vizuálním stylem univerzity. Zároveň byly analyzovány role uživatelů webu, včetně možností obsahu pro různé skupiny (např. uchazeči, studenti, či zaměstnanci). Dr. Farkaš otevřel diskuzi k tomuto bodu a navrhl zvážit alternativy k rozvoji systému DG vyvíjen interně v porovnání s jinými komerčními řešeními. Zároveň zdůraznil nutnost širší funkci webu a jeho obsahu, na kterou by měl navázat výběr vhodného technického řešení. Pro odvětil, že krizové řešení má být dokončeno do června příštího roku. Pokud by univerzita p redakční systém, proces by byl finančně i časově velmi náročný a vyžadoval by pečlivé proj Dr. Toropila zároveň zdůraznil, že technická a obsahová stránka jsou oddělené problémy. So DG Client umožňuje vytvořit kvalitní web, ale vyžaduje zlepšení technické podpory a editor Dodal, že je nutno vše chápat v širších souvislostech, například ohledně udržitelnosti. Prorektor Skopal pochválil efektivitu uchazečských webů a zdůraznil, že diskuze o webu je celkovými procesy na univerzitě. Ze strany Dr. Farkaše byly dále vzneseny otázky na primární funkci webu a komu má být urče implementovat přihlášení, které by zpřístupnilo například intranet pro zaměstnance nebo se Dále se dotázal, jak zajistit rovnováhu mezi centrálním a fakultním přístupem při zavádění vizuálního stylu. Z důvodu časové tísně programu však na tyto otázky již nebylo odpovězeno. Nicméně byly uči závěry ohledně projednání návrhu při jednání kolegia rektorky. Po tomto schválení bude kri implementováno na centrální web UK, s následným promítnutím na fakultní úrovně. Diskuze o přechodu na modernější redakční systém bude pokračovat, včetně analýzy nákladů a přínosů. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o krizovém řešení webu UK a očekává finální m návaznosti na jednání KR. 4 pro – 0 proti – 1 zdrž. Schváleno Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK vyzývá vedení UK, aby zajistilo vyjasnění role webu UK a organizaci sp UK s cílem jeho zjednodušení. 4 pro – 0 proti -1 zdrž. Schváleno *========================================================================================= * 4. Informace a další vývoj ve věci revalidace ISIC/Alive *========================================================================================= RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a představil zápis ze s firmou GTS Alive a předal slovo Bc. Marku Boňkovi, který doplnil některé podrobnosti a tak za to na UK zodpovídal. Protože informace k podnětu z předchozího zasedání Komise byly pro informacím ze schůzky. Dr. Farkaš dále informoval, že obdržel od Mgr. Polákové vyjádření, že aplikace ALIVE již n což si osobně ověřil stažením aplikace. Sdělil, že Mgr. Poláková rovněž přislíbila rozeslá propagaci na sociálních sítích. Přesto zůstaly nevyřešené otázky týkající se protichůdných informací ohledně komunikace s informační kampaně. Studenti byli s novým procesem seznámeni až při návštěvě revalidačního vyvolalo určité rozhořčení. Dále bylo konstatováno, že UK na další rok revalidační přelepk je v rozporu s přístupem například VŠE, která je zajistila. Propagační materiály byly UK d červnu, přesto byli studenti o změnách informování až po začátku semestru. Ředitel ÚVT Kalika uvedl, že UK je jednou z posledních škol, která nepřešla na jejich kart původně plánovala ukončení podpory a historicky vznikaly problémy spojené s přelepkami, je organizační koordinací. Přelepky bylo nutné objednávat v přesném počtu předem. Změna model verzi nyní umožňuje snadnější objednávání. Nicméně absence jasné komunikace mezi ÚVT, UK P oddělením vedla k organizačním komplikacím, které nebyly dostatečně řešeny. Dr. Farkaš dále upozornil, že smlouvy o přelepkách jsou vedeny v registru smluv a v minulo doobjednávány. Současná smlouva však neumožňuje jiný způsob revalidace než holografickou p zmínil potřebu vyjasnit komunikaci s dopravci ohledně ISIC karet, zejména kvůli požadavkům platnosti pro jízdné. Závěrem zdůraznil potřebu fakulty informovat studenty jasně a srozum nevznikaly mylné domněnky o nutnosti zakoupit licenci. Ze strany ÚVT bylo potvrzeno, že aktualizace o platných studentských stavech jsou Pražském podniku zasílány dvakrát denně a licence ISIC není pro tento účel nutná. Prorektor Skopal navrhl vytvoření robustního komunikačního plánu směrem ke studentům. Tent konzistentní, zahrnovat podporu mobilních aplikací, přehlednou grafiku a informace o ISIC průkazu studenta. Zastoupení by měl mít i UK Point, aby komunikace byla strukturovaná a ef Obecně byla shoda mezi diskutujícími na tom, že je nutné lépe koordinovat komunikaci mezi Alive a zajistit včasné a přehledné informování studentů o změnách. Rovněž bylo navrženo z organizační strukturu při implementaci revalidačních procesů a přechodu na nové modely slu Návh usnesení: Komise pro IT AS UK se seznámila s doplňujícími informacemi k prodlužování karet ISIC/Aliv zanedbáním komunikace těchto změn studujícím před začátkem akademického roku. A žádá o jas směrem ke studujícím ze strany UK a fakult. 5 pro – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK žádá o lepší informování studujících o rozdílech mezi jednotlivými dru studenta a vyzývá vedení k otevření debaty o uznávání průkazů studenta bez licence ISIC pr na slevu u všech dopravců v ČR. 5 pro – 0 proti – 0 zdrž. Schváleno Účastníci debaty se zároveň shodli na nutnosti jasně vysvětlit studentům rozdíly mezi stud studijním průkazem s licencí ISIC, a to včetně způsobu jejich využití. Bylo zdůrazněno, že nelze ponechat pouze na GTS Alive, ale že veřejné vysoké školy by měly postupovat společně Byl zmíněn metodický pokyn Ministerstva dopravy, který explicitně zmiňuje možnost využití studijního průkazu s licencí ISIC. Vedení UK by mělo vyvinout tlak na to, aby byl tento bo všeobecným průkazem studenta a sleva u dopravců nebyla vázaná na licenci ISIC. Ondřej Čistý pak představil prezentaci k novému portálu průkazů. Dr. Farkaš upozornil na problematiku "škaredých fotek" před zeleným pozadím v kontextu prů fotografií do SIS. Čistý potvrdil, že dojde ke změně – bude možnost nahrát do informačního vlastní fotografii a první varianta, která projde kontrolou, bude brána za oficiální. Bc. lítost nad stávající praxí, která zbytečně zatěžuje studenty nutností návštěvy UK Pointu. Čistý uvedl, že portál nebude umožňovat řešení situací, jako je poškození či ztráta průkaz předešlo možnému zneužití. Nicméně možnost nechat se vyfotit na místě bude zachována, např ze sociálně slabších skupin. Vala zdůraznil potřebu, aby byl web portálu průkazů v souladu vizuálním stylem univerzity. Čistý potvrdil, že tento požadavek bude zohledněn, avšak jedn styl zatím nebyl schválen. Usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o portále průkazů UK. Schváleno tichým souhlasem. *========================================================================================= * 5. Informace o pilotním zapojení fakult k jednotným e-mailům *========================================================================================= RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a předal slovo panu pro Skopalovi. Prorektor Skopal informoval o zpětné vazbě od fakult po letním období, týkající se pilotní připravovaných opatření. Uvedl, že proběhla schůzka s děkany, kteří jmenovali kontaktní os fakultách. Na rektorátu byly taktéž jmenovány kontaktní osob. Fakultu tělesné výchovy a sp proděkan Opelík, který nabídl spolupráci na vypracování opatření na fakultní úrovni jako p přípravu opatření rektorky. Do konce listopadu by měly být podklady připraveny na úrovni rektorátu a následně budou po fakultám. Plán zahrnuje nejen opatření na fakultní úrovni, ale také vytvoření nové komunik IT, která bude cílit na specifické skupiny uživatelů. Důležitou součástí je podpora fakult efektivního využívání studentských e-mailů. K tomu bude uskutečněna informační kampaň. Prorektor Skopal dále upozornil, že aktuálně neexistují jednotná pravidla pro používání IT napříč univerzitou, zejména v oblastech jako kyberbezpečnost. V praxi jsou pravidla nastav úrovni jednotlivých fakult. Navrhl vytvoření manuálu pro využívání IT prostředků, který by pravidla správného a bezpečného používání, ale také definoval role a odpovědnosti. Zdůrazn proces je náročný a vyžaduje dlouhodobou koordinaci. Podpořil rovněž centralizaci služeb. Michal Briežnik upozornil, že pravidla pro IT služby musí zahrnovat volitelné prvky, aby r různé potřeby uživatelů. Parametry jednotlivých služeb by měly být flexibilní, přičemž zák by se týkala jednotné komunikace, zatímco detaily by bylo možné upravovat podle specifický jednotlivých fakult nebo uživatelů. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o pilotním zapojení fakult k jednotné cloudov Schváleno tichým souhlasem. *========================================================================================= * 6. Informace o napojení na centrální registry *========================================================================================= RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Ing. Val Ing. Valášek informoval o rozvoji digitálních služeb v rámci projektu Single Digital Gatew součástí projektu z Národního plánu obnovy. Cílem projektu je vytvořit rozcestník umožňují snadný přístup k digitálním službám, například podání žádosti o přijetí na vysokou školu, financování studia formou půjčky či stipendia. Ing. Valášek uvedl, že i přes finanční investice do projektu mají české instituce v této o nedostatky. Klíčovým prvkem je napojení na centrální registry přes centrální služby (OOTS) zahrnovalo například maturitní osvědčení nebo elektronická potvrzení, jež by mohla být sna administrativní pracovníky vysokých škol. Od 1. února 2025 má být tento systém funkční, ni není zajištěna dostatečná odezva ze strany státu. V oblasti identifikace a autorizace systém již funguje, avšak obsahuje nulová data, což zn plnou realizaci záměru. Ing. Valášek zdůraznil, že pro úspěšnou implementaci je nutné zaji na registr výměny dat (UKREX). Harmonogram projektu počítá se spuštěním napojení v lednu 2 dokončením v květnu 2026. Ing. Valášek sdělil, že mezi další kroky projektu bude zejména zajištění plné funkčnosti n centrální registry do stanoveného termínu, spolupráce se státními orgány na zajištění potř a podpory projektu či příprava interních procesů a administrativy na implementaci digitáln souladu s novým systémem. Také apeloval na nutnost pokračovat v realizaci projektu a zdůra koordinace mezi vysokými školami, státem a technickými dodavateli, aby byly cíle projektu plánovaném časovém rámci. Návrh usnesení: Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o progresu projektu Single Digital Gateway na Schváleno tichým souhlasem. ------------------------------------------------------------------------------------------ 7. Různé ------------------------------------------------------------------------------------------ Do bodu Různé se nikdo nepřihlásil a jednání bylo ukončeno v 19:24 hod. Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK Za správnost: RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK Zápis ke stažení zde [ URL "UK-14266-version1-it_zapis_241120.pdf"]